יום שני, 4 בפברואר 2013

הפדרל ריזרב חוגג 100 שנים להיווסדו- איך זה קשור ליוקר המחיה אצלינו?

הפדרל ריזרב חגג ביום ראשון האחרון 100 שנים להיווסדו. למעשה המערכת המוניטרית שיצר ב1913 הופצה ומיושמת כיום בכל העולם בעזרתה האדיבה של קרן המטבע העולמית, כשבכל מדינה יש בנק מרכזי שאחראי לישמה. כיצד המדיניות של הפד השפיעה על ארה"ב? כיצד היא השפיעה על ישראל? רמז: ודאי לא תופתעו לגלות שאותה שיטה הובילה לאותן תוצאות משני צידי האוקינוס ויש לזה גם קשר הדוק ליוקר המחיה.


המטרה המוצהרת של הבנקים המרכזיים בעידן הפדרל ריזרב היא שמירה על יציבות המחירים אלא שבאופן אירוני מאז הקמתם הם רק יוצרים אינפלציה באופן שיטתי. בארה"ב מאז הקמת הפד נאלצו האמריקאים לפגוש במושגים שלא היו שכיחים עד אותה תקופה כמו אינפלציה קבועה וגבוהה. ערך הדולר למשל ,שהיה יציב עד הקמת הפדרל ריזרב, ירד ב96% מאז היווסדו של הגוף הפדרלי.
ראו את הסרטון הבא עם הגרף של האינפלציה בארה"ב מ1775 עד 1913 ,אז למעט תקופות קצרות מאד (של מלחמות) לא היתה אינפלציה בארה"ב כמעט בכלל. שימו לב מה קרה לאינפלציה מ1913 אז הוקם הפדרל ריזרב. שני החוקרים שיצרו את הגרף ציינו כי דפוס התנהגות זו של האינפלציה זהה כמעט בכל מדינות בעולם, כמו השיטה:




בנק ישראל הוקם בשנת 1954. הוא מנהיג כיום שיטה מוניטרית זהה לזו המונהגת בפדרל ריזרב.
לפיכך לא תתפלאו לגלות שגם הנתונים הבאים אצלינו זהים לזה של הפדרל ריזרב:
מאז הקמת בנק ישראל לפני כ60 שנה איבד המטבע הישראלי כ94% מערכו . מאז קיבל בנק ישראל את עצמאותו באמצע שנות ה80 איבד המטבע הישראלי כ75% מערכו. הפוליטיקאים קוראים לזה יוקר מחיה.
מתוך ה60 השנים האחרונות נרשמו רק שנתיים בודדות בישראל בהן היו ירידות מחירים ,בדיוק כמו בארה"ב. אילו דרך מדידת האינפלציה לא היתה משתנה ב1999 הרי אז לא היתה נרשמת אפילו שנה אחת שבה היו ירידות מחירים בישראל.
מיקרי ? מי שמבין איך השיטה בנויה מבין שזה לא רק שלא מיקרי אלא אפילו רצוי והכרחי לקיומה של אותה שיטה שנוצרה לפני כ100 שנה.

מקור :ויקיפדיה





אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן באתר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והשימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד ואין הנהלת האתר אחראית במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן.הכותבים כותבים בהתנדבות מלאה, ואין לראות בתכנים משום המלצה, אמת מוחלטת או אמת כלשהי, או ראייה למצב - אלא דעתו הפרטית והבלתי מחייבת של הכותב

26 תגובות:

  1. יש פה באתר דה לגיטימציה רצינית של השיטה המוניטרית.
    ללא כל פרופורציה הייתי אומר.

    לא צריך לשכוח שאולי לא היה לנו היום טאבלתים סמארטפונים ואולי אפילו לא היה לכם איפה לכתוב את כל זה כי לא היה אינטרנת.

    השיטה מעודדת צמיחה וחידושים יותר משיטת ה"זהב"

    אבל סך הכל הרבה דברים נכונים אתם מציגים.

    השבמחק
    תשובות
    1. צודק.. ללא השיטה ההומניטרית האנושות לא הייתה מתקדמת בקצב שאנחנו רואים היום ,מה לעשות שכסף זמין מאפשר לפתח מוצרים ולייצר טכנולוגיות חדשות.

      אך ביד השניה השיטה ההומניטרית מכניסה את האנושות למעגל קסמים של רדיפה אחרי הנייר ,אחרי הכסף.

      מה עדיף אני ? קטונתי מלענות על כך.

      מחק
  2. פתחתי להביע דעה אבל ראיתי שVICTOR הביע את הדברים בדיוק כפי שאני חושב. להוסיף לרישמה של ויקטור: חידושים בתחום הרפואה שהאריכו את תוחלת החיים כמעט ב 50 אחוז ב 100 השנים האחרונות. תוחלת החיים ב1900 היתה 50 שנה, ב1840 תוחלת החיים הגבוה ביותר בעולם היתה של נשים בשבדיה-45 שנה. אפשר לומר שכל 3% בירידת ערך הדולר נתנה לנו שנת חיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. במקרה אני די מתחום מדעי החיים. בגדול אין שום ספק שהשיטה האצה חלקים רבים ברפואה, אם זאת לא צריך להתרגש יותר מידי
      העליה הרצינית בתוחלת החיים הגיעה בעיקר מגילוי האנטיביוטיקה בשנות ה20-40 - אני לא רואה סיבה אמיתית לכתוב שזה קשור לשיטה זו או אחרת. כמו כן בגלל שזה מציל חיים תאמין לי שהיו מפיצים ומוכרים גם בלי קשר למטבע זה או אחר או לשיטות כלכליות שונות.

      דבר שני וחשוב לא פחות - הרבה מהחידושים מאריכי החיים של העשורים האחרונים הם אולי מאריכי חיים אבל הם בעיקר מאריכי חיים של אנשים שחיים אורח חיים מערבי קלאסי (תזונה גרועה, עבודה מרובה, לחץ, פעילות ספורט נמוכה, חשיפה לחומרים רעילים, נזקי קרינה ושילובים ביניהם).
      לדוגמה אחת הבעיות הכי חזקות היום שמעמיסות על מערכת הבריאות היא אי ספיקת לב. אי ספיקת לב היא תוצאה ישירה של עליה בתוחלת החיים של אנשים שפעם היו מתים מהתקפת לב וכך הלאה.

      לדעתי זה נכון להגיד שאנשים חיים יותר זמן אבל איכות חייהם בעשורים האחרונים לחייהם היא לא משהו בלשון המעטה.
      אני לא חושב שהאנושות תעשה את הצעד הבא בעליה בתוחלת החיים ללא שינוי מהותי בתרבות הצריכה שלה.

      מחק
  3. ויקטור ושמיים. הטענה שלכם לא מחזיקה מים. הטענה הנכונה היא שלמרות השיטה המוניטרית השלטת מאז הקמת הפד הגיעה האנושות לרמת פיתוח כזאת. עכשיו חשבו איפה היינו ללא משקולות החוב והמשברים הרצופים אותה מכתיבה השיטה הקיימת.
    ארה״ב צמחה בקצבים סינים לכל אורך המאה ה 19 לפני הקמת הפד.

    השבמחק
    תשובות
    1. אורי,

      1. אי אפשר לא לתת לשיטה המוניטרית של הפד את הקרדיט שהיא אכן תורמת לקידמה וחדשנות הרבה יותר מהשיטה שלפני, אפשר אולי להתווכח על חשבון מה זה בה והאם יש חלופות הרבה יותר טובות.
      2. אתה טוען שארה"ב צמחה בקצבים סינים לפני הקמת הפד, יש לך קישור למידע הזה שתוכל אולי לצרף? תוכל גם לציין איך נוצר כסף ומי ייצר אותו לאורך המאה ה 19 לפני הקמת הפד?

      מחק
    2. מוטי וויקטור,
      אין ספק שהמערכת שהביא עימה הפד הביאה לצמיחה אדירה אבל וזה אבל ענק -על חשבון מי באה הצמיחה הזו? מי הרוויח ממנה? בשביל שתהיה צמיחה אתה צריך לייצר יותר ולצרוך יותר. כלומר אם תראה כמה זמן עבדו בני משפחתך לפני 100 שנים, 50 שנים ואפילו 30 שנים תגלה שהצמיחה גרמה לנו בעל כורחנו להשתעבד לעבודה. כלומר היום אנחנו עניים יותר (יותר בחובות) ויש לנו פחות זמן חופשי לעצמנו (כי צריך לעבוד יותר להחזיר את החובות).
      ומה לגבי משאבי כדור הארץ? מה משאירה הצמיחה הבילתי מבוקרת ופורפורציונלית הזו לדור הבא חוץ מכדור ארץ עם משאבים מועטים וחובות עתק?
      המצב שלנו דומה לאדם בחדר כושר שלוקח סטרואידים - השרירים שלו מתנפחים במהירות שיא תוך כדי כך שמכלים את משאבי גופו ,כולם מוחאים לו כפיים על הגוף החטוב, הוא בטוח שמצא את נוסחת הקסם לחיים הטובים אלא שבגיל צעיר הוא כנראה יחטוף התקף לב כי הגוף שלו לא יכול לסחוב גדילה לא פורפורציונלית.
      לעומת זאת אותו אדם שיעבוד ללא כדורים (לצורך העניין המצב לפני הקמת הפד) לא יפתח שרירים מיד אבל יחיה יותר זמן וחייו יהיו לא פחות טובים ונכונים מזה של לוקח הכדורים. אם אתה מעדיף לצמוח ולפתח שרירים במהירות שיא ולחטוף התקפי לב בדרך (כפי שכבר חטפנו) שאחד מהם בסוף עלול להרוג -אז אני לא שותף לדעתך.
      ומה לגבי האושר?
      אני לא בטוח שהחיים בתוך עולם שלא הכיר את האיפון היו פחות מאושרים מהיום ,אולי אפילו היו יותר מאושרים כי זה שאתה מחזיק איפון ביד אבל הראש שלך הוא באיך להחזיר את החוב כי מחר עלולים לפטר אותך, לא עושה אותך יותר מאושר. ברור שאחרי שהאיפון הומצא איננו יכולים בלעדיו אבל הדבר נכון גם למשהו שיפותח עוד 10 שנים ועוד 20 שנה.
      ומי מרויח מהצמיחה?
      רוב העושר הנובע מהצמיחה מתרכז אצל קבוצה קטנה של אנשים שנהנים מחובות עתק שכלל הציבור לוקח וגם של החובות של חברות בע"מ שהם מחזיקים.

      ודבר אחרון:
      בדוח קרן המטבע מאוגוסט האחרון נכתב כי מעבר לשיטה אחרת שבה הבנקים לא ייצרו את הכסף מחוב תגביר את הצמיחה ב10% וזה שולל לחלוטין את הטענה שהצמיחה היא בזכות השיטה המוניטרית הנוכחית.

      ערן



      מחק
  4. המהפכה התעשיתית היא שהביאה אותנו הלום לטוב ולרע והיא ארעה באמצע המאה ה19. מקובל לתארך את מועד תחילתה של המהפכה התעשייתית לשנת 1760 ואת סיום הגל הראשון שלה לשנת 1830,כך שאפשר לומר שהשיטה המוניטרית היא תולדה של המהפכה התעשיתית. ללא כסף זמין לא ניתן היה להקים חברות שיפתחו. לא בורסה, לא הלוואות לא מענקים של חברות, תרומות. רק תסבירו לי אם יש לי רעיון נהדר איך לממש אותו ללא הלואה? האתר הזה חייב כעת לצמוח ולשנות כדי להשפיע, אם ערן יקח הלוואה וישכור אנשים שידחפו את הרעיון של אי לקיחת הלוואות הלאה, רק אז האתר יצליח לצמוח ואז מישהו יקנה אותו בהרבה כסף שהוא יקח בהלואה וכו וכו

    השבמחק
    תשובות
    1. שמים, אם יש לך רעיון נהדר תמצא מישהו שיתחלק איתך בסיכונים ותיתן לו אקוויטי. זה מה שרוב חברות המופ עושות, לא? כמעט בכל מקום שעובדים עם חוב אפשר לעבוד עם אקוויטי. ובהסדרי חוב זה מה שקורה בדרך כלל ממילא.

      מחק
  5. הדבר היחיד שמקדם את העולם הוא... טכנולוגיה.
    ממציאים לא עובדים בשביל כסף. ממציאים עובדים מתוך עניין ומתוך רצון לשפר את האנושות ולפתור בעיות. אם יש משהו שנותן לממציאים ערך זה אולי דיני הפטנטים (גם לא) ולא כלכלת החוב שטבוע בה מגבלה מאוד גדולה כנגד ממציאים וכנגד השקעות.

    כלכלת החוב בהחלט פיתחה את תחום הבמבה והביסלי, את תעשיית הזנות וההימורים, אבל היא לא קידמה בשום צורה מדע וטכנולוגיה - כי היא רק שמה משקולות למניע הזה של "לשאוף לעשות טוב לעולם" - היא לא מחזקת אותו

    השבמחק
    תשובות
    1. זה קצת (הרבה) פשטני לומר שממציאים לא עובדים בשביל כסף. מפתחים עובדים בשביל כסף. יש הרבה מקרים של פתוחים של הצבא שאין עליהם זכויות יוצרים שמפתחים סרבו לקחת כדי שלא יגנבו להם את הפיתוח מחוסר זכויות יוצרים. קיים המושג תרופת יתום שזה זכויות יתר למיסוי ורווח לחברות שמפתחות תרופות שאין עליהן רווחים כלכלים. ממציאים בהחלט עובדים בשביל כסף. אף אחד לא עובד מתוך רצון לשפר את האנושות חוץ מכמה מסיונרים במזרח הרחוק ובאפריקה וגם הם חלקם כי לא מצאו עבודה. כולם עובדים בשביל כסף וכוח. אומנם אי אפשר ליצר צמיחה כלכלית בכוח, כסף יצור צמיחה כלכלית רק כשיש חידושים טכנולוגים, אבל המצאות בלי מימון לא יתפתחו.

      מחק
    2. סוף סוף צדיק אחד בסדום שסתר בשניה את מה שהטוקבטיסטים בתשלום אמרו למעלה.
      השמים יפלו - אין לך מושג מה אתה רוצה מעצמך - הגיע הזמן לשיחת נפש עם עצמך לפני שאתה כותב פה מסכים לא מסכים אולי מסכים...
      ויקטור מהתגובה הראשונה - ברור שאין לך מושג בשום תחום מדעי\טכנולוגי\איך אנחנו ממציאים דברים כמו אייפונים וכאלה...מה הקשר של אלה שמכניסים אותנו לחובות כבר מאות שנים להמצאות מדעיות\טכנו' ?!!?!?אם כבר הם רק עוצרים את הקדמה האמיתית (תקראו על ניקולא סטלה שהמציא כבר מלפני 100 שנים חשמל אלחוטי ובלתי נדלה לטובת האנושות - וחתכו לו את המימון ברגע שהבינו מה הוא עושה...מי חתך ? משפחת מורגן,קראו עליהם גם, ובמאה שנים שלאחר מכן לא הפסקנו לרשת את כדה"א עם כבלי נחושת לשם עמודי וכבלי חשמל, ובלתי נדלה בטח שהוא לא ! אנחנו עדין שורפים פחם בשביל חשמל !! יותר ממאה שנים אותה טכנ' , נשמע לכם הגיוני ?! , זה כמו שתתקלחו היום עדין עם מים שחממתם בסיר מעל אש שהדלקתם בחצר עם עצים, ודלי.)

      נראה לך שמשפחת רוטשילד (למעלה בפירמידת השיטה המוניטרית) הם אלו שמפתחים טכנו' , תרופות , קידמה אמיתית ושאר ירקות ?!?1
      וודאי שלא !דק ווינטרס צודק , אלו הם המדענים שעושים זאת לא משנה מי משלם להם ! הם רוצים רק אוכל ושתיה ואולי קצת קרדיט...את זה אפשר לתת להם גם בשיטה שהכסף לא מיוצר מחוב !!
      ולכל מי שלא מבין בפעם האלף על מה מדברים פה באתר , , , מדברים על שינוי הדרך שבה כסף מיוצר (מחוב) ולא על ביטול הכסף לגמרי !!
      זאת אומרת שבשיטה ה"אידיאלית" שקיימת ליצירת כסף , נוכל להתפתח יותר ויותר גם טכנו' , גם מעשית , גם מוסרית , למגר את העוני,הרעב , ולא את כל אבל, את רוב הסבל האנושי על כדה"א !
      משפט אחרון :
      לא חסר לנו בעולם טכנולוגיה\ידע\משאבים\אנשים שמוכנים לעבוד\רעיונות טובים , כל זה לא חסר , מה שכן אומרים לנו כל הזמן שחסר זה כסף , הדבר היחיד ש"אנחנו" יוצרים לעצמו ויש לו פוטנציאל להיות בלתי נדלה וחופשי ממונפולים , ולממש את המאפיין הכי בסיסי שלו , שהוא כלי ! ולא מוצר ! אם הייתי מוכר לך סיר בישול , והייתי אומר לך שכל פעם שאתה מבשל בו , תצטרך לשלם לי 5 שקל!היית מסכים ? וודאי שלא ! אבל זה מה שעושים לנו עם הכסף :הוא כלי בדיוק כמו הסיר , ברגע שהמצאנו אותו , כל מי שרוצה יכול לקנות "סיר" ולהשתמש בו חינם לכל החיים, או ליצור אותו בעצמו (אין חוק שאוסר מאיתנו ליצור סירים) ולהשתמש בו(רק צריך את הנוסחה הנכונה לכמות כסף מול התוצר)

      סליחה על החפירה :-)

      מחק
    3. מני, אתה לא כל כך נורמלי, ויהיר. אנשים נמצאים פה כדי להבין ולקבל תשובות לא לנצח בויכוח. כשהם מקבלים תשובות פנאטיות הם מתחילים לחשוב שכל האתר לא לעניין. ניקולה סטלה זה רק שיר, לא מציאות. אם אפשר היה ליצר חשמל מהאויר כבר מזמן היה את זה לכולם. משפחת רוטשילד מחזיקה מניות בחברות תרופות למטרות רווח ולא מלב טוב. זו חלק מהשיטה. מדענים עובדים בשביל כסף ופרסום, הם בני אדם ולא אידיוטים מספרי ילדים. צריך למצוא דרך לבטל את השיטה של יצירת כסף מחוב, ולפקח על הלוואות, אבל תמיד היו עשירים ועניים, כשרונים ופשוטים. אני לא מבין את הדמוי שלך של כסף לסיר. אף אחד לא כופה ממך ללות כספים. אם השיטה גרועה איזו שיטה תחליף אותה.

      מחק
    4. אנונימי ,אתה צודק,
      זה לא קונספיל פה , ואני צריך לכוון את התשובות לאנשים שעוד לא הבינו(התעוררו) שהם חלק מקנוניה חובקת עולם , שהיא ,לשעבד את כל המין האנושי (רק מי שישאר לאחר שלב דילול האוכלוסין כב 80%) - תחת הסדר העולמי החדש.
      ועכשיו אני יודע שגם לך כמו למי שחושב למעלה שהשיטה המוניטרית ממציאה טכנולוגיה ומקדמת את המדע ,אין מושג במדע וטכנולוגיה (דרך אגב לי יש אם לא הבנו את זה עדין - תואר שני בפיזיקה יישומית) וניקולה טסלה הוא הממציא הכי גדול של כל הזמנים , והעובדה שלא יודעים זאת , היא רק עוד הוכחה לכוחם של אלה שבראש הקנוניה לשלוט במידע שהכבשים מקבלות.
      (אפילו ביצעתי ניסוי של אחד הפטנטים שלו ששוחררו כמידע ציבורי לפני שנים מעטות בלבד , והשגתי זרם חשמלי מכמה דיודות,קבלים,חוטי נחושת ,פלטות של אלומיניום שתלויות באוויר והארקה טובה.זרם חשמלי חינם שעובד גם שאין שמש וגם שיש שלג בחוץ - למרות שקיבלתי רק 1.3V~0.2ma , זה מוכיח עקרון מסויים , שאם רק היו רוצים , כל העולם היה מקבל כבר חשמל חינם {שלא נדבר על מגדל טסלה שהוא בעצם סליל טסלה ענק שאמור לשלח לאטמוספירה או יותר נכון לionisphere,מתח וזרם חשמלי עצום , ואז כל מה שצריך זה לנצל את הפרש המתחים הקיים באופן טבעי בין האטמוספירה לשטח הפנים של כדה"א - והנה יש לך זרם חשמלי חינם לגמריי.זאת אומרת עצמאות אנרגטית לכל תושב של כדה"א באשר הוא תחת האטמוספירה.}
      ד.א זה פטנט רשמי שאפילו וויקיפדיה לא מסתירים(אחד מתוך ללא הגזמה מאות פטנטים של טסלה שלא ראו אור יום בכלל) אז נא להיות על אותו דף כשיוצאים בהצהרות שטסלה זה רק שיר - ועל איזה שיר אתה מדבר לא הבנתי עד עכשיו!)
      אין לך מושג מי אלה משפחת רוטשילד.מאוד מטריד.
      "מדענים עובדים בשביל כסף ופרסום" - כולם בשביל כסף בטוח - כי זה מה שצריך בשביל לקנות אוכל ושתיה ולשרוד! , פרסום - מי אתה שתצא בהצהרה כזאת אני לא מבין אותך , ענף הסטטיסטיקה בזה שהוא קיים כבר מספיק בשביל לשלול את מה שאתה אומר פה.לכן זהו לא טיעון מוצלח (תלמד את תורת המשחקים המלאה לפני שאתה יוצא בהצהרות סטטיסטיות מטבען שלא הגיוניות אפילו).
      אלפי שנים עוד לפני המצאתו של הכסף , או של בעלות כלשהי על משהו , פיתחנו וקידמנו את הטכנולוגיה שברשותנו , גם אם זה להתפתח מסכין אבן מסותת , לסכין ממתכת - זוהי התפתחות טכנולוגית שבזכותה אתה בכלל קיים היום , וזה היה לפני אלפי שנים.
      המשך בתגובה הבאה עקב הגבלה של 4096 תווים >>

      מחק
    5. "אבל תמיד היו עשירים ועניים" -סוף סוף אנחנו מסכימים על משהו , אבלל , אם הייתי אומר לך שבמקום שיהיו 80 אחוז עניים ו20 אחוז עשירים (ברור לי שזה לא מדויק) אז יהיו 80 אחוז עשירים ו20 אחוז עניים ,לא היית רוצה לעבור לעולם הזה ? ( למרות שכביכול לא פתרנו את הסוגיה לגמרי - הפכנו אותה על פיה וזה שקול לפתירת הסוגיה השלמה)
      אסביר שוב את הקטע עם הסיר :
      כסף הוא בסה"כ כלי.משהו שהמצאנו במרוצת השנים כדי לעשות משהו אחר בכלל , לדוג' - את הכסף אתה לא אוכל\שותה\נושם - הוא רק אמצעי להשגת הדברים הא-מ-י-ת-י-י-ם האלה , עכשיו סיר , אותו הדבר.הוא כלי.אתה משתמש בו כדי להכין אוכל להרתיח מים וכו' , כמו שמשתמשים בכלי שנקרא כסף כמטבע חליפין לסחורות אמיתיות.לכן הלוגיקה אומרת שכמו שאין הגבלה ליצירת סירים ,ואין חוק שאוסר ממך לייצר סיר home made , כך גם כסף לא צריך להיות במחסור מכוון באופן מובנה ואפשר ליצור ממנו כמה שרק צריך.כמו סירים.והנוסחה הזאת שאני מדבר עליה שאליה יוצמד תהליך יצירת הכסף , חייבת להיות קשור לאינפלציה - הדבר שהורס כסף כמו שחלודה תהרוס סיר שלא יוצר מפלדת אל-חלד.
      מכיוון שאינפלציה מתרחשת כשאר כמות הכסף גדולה מכמות השירותים והסחורות שניתן לקנות בכסף , יש להצמיד את יצירת הכסף לכמות הסחורות והשירותים שניתנים באותו רגע נתון.כך ייווצר מצב של אינפלציה 0% או אפשר להגיד אין אינפלציה , ואם היום אתה קונה משהו בX ש"ח , גם הנכדים שלך יקנו אותו באותו X,או אפילו X- , כי בטח שיטות הייצור יוזילו את עלות הייצור , אם התפתחות הטכנו' כמובן.
      רק נסה לייצר בעצמך כסף בבית ותיווכח (בזה שתיהיה בכלא כנראה) עד כמה אנחנו רחוקים מלהתייחס אליו כמו שאנחנו מתייחסים לשאר הכלים שלנו - כעוד כלי בארגז הכלים שסוף סוף נלמד איך משתמשים בו ולא נקבל באופן עיוור את מה שאומרים לנו - שאפשר לבשל רק ארוחה אחת ביום בסיר שלנו.
      "אף אחד לא כופה ממך ללות כספים" - וואלה ?! איך אממש את זכותי להיות בעל נכס ? וזה רק לדוג'.באמת קשה לי להאמין שאתה מאמין באופן מוחלט שאפשר להסתדר בעולם הזה בלי לקחת על עצמך חוב כלשהו , סתם לא היה לך כבר מה להגיד וככה זה נשמע - לכן לא נעמיק בנושא זה.
      "אם השיטה גרועה איזו שיטה תחליף אותה" - אתה רציני בשאלה הזאת ??אתה אמרת בעצמך ואני מצטט "צריך למצוא דרך לבטל את השיטה של יצירת כסף מחוב" כל שיטה שתחליף את זאת תהיה כבר יותר טובה מעצם היותה לא השיטה הזאת.ובכל מקרה אם באמת היית לומד כמה דברים לפני שאתה יוצא בהצהרות היית מבין שיש את "תוכנית שיקאגו" עוד משנות ה30 של המאה שעברה, שתפתור לנו את כל הבעיות.
      קיצר אני מרשה לעצמי להיות יהיר - כי אני שווה את זה.....וכן, את המשפט הזה כתב האגו המאוד מנופח שלי.את כל השאר כתב המוח.

      מחק
    6. היי, מני- גם אני כאן בשביל ללמוד (שלא תטעה:))
      אכן טסלה זה לא שיר- הוא היה גאון- עם זה אני מסכים :)

      וגם למדתי הרבה מאוד דברים אך עדיין יש לי בעיה מסויימת עם התגובה שלך.. ברגע שאתה אומר ששיטה "תפטור את כל הבעיות שלנו" זה נראה פרופוגנדה מסויימת... מה אז לא נצטרך לעבוד?

      לפעמים האתר הזה דוגל באותה גישה כמו שלך- ששינוי השיטה=גן עדן.. הכל יהיה יותר טוב, נעבוד שעה שעתיים- ושאר הזמן לנפש...

      הרעיון מאוד יפה- אבל גם סוציאליזם...
      אני פשוט רוצה מחקר מעמיק של מה ישתנה (לטובה ולחיוב) לאחר שינוי הגישה. לנסות להיות כמה שיותר מדוייק.

      יום טוב,
      MouthHole

      מחק

    7. האם יכול להיות שאתה מביע רק את דעתך כפתרון והיא לא מדויקת? יש אנשים שכשלא מסכימים אתם אומרים: "לא הבנת אותי". הגישה שלך היא קצת דתית פנאטית על סוף העולם. יהיה שלב יזום של דילול האוכלוסייה ב 80 אחוז??? אני לא מאמין בקנוניה חובקת עולם יזומה. ובכל מקרה תמיד יש צורך בעבדים אז מדוע שישמידו 80 אחוז מהעולם? למי זה טוב? תמיד היו אנשים שרצו לשלוט על אחרים.
      השיטה המוניטארית לא ממציאה, היא מסייעת ומקדמת, ההיגיון שלי ומה שאני רואה מסביב אומר שזה כך. בהחלט יכול להיות ששיטה אחרת הייתה מקדמת יותר,או היו לה פחות חסרונות. אני מנסה להבין את זה פה בפורום.
      גם הדברים שאומר ערן על חוסר התחשבות הנוכחית בעתיד מתאימים לי ולטעמי.
      זה שיש לך תואר בפיסיקה לא אומר שאתה מבין בכלכלה. גם לי יש תואר במחשבים ואני מבין מעט בבני אדם, אבל אני יודע שכשמישהו אומר שניקולה טסלה הוא הממציא הגדול ביותר של כל הזמנים הוא שוגה בדמיונות. זה מתאים לאלו שמאמינים בקונספירציות לחשוב כך. בכל מקרה הוא חי לפני 100 שנה, אתה לא חושב שאם אפשר היה להפיק חשמל מהאוויר בצורה יעילה לא היו עושים את זה מזמן? אנשים שמאמינים בקונספירציה אחת נוטים להאמין באחדות שלפעמים סותרות את עצמן, ומשפחת רוטשילד מככבת בין הטענות של בעלי הקונספירציה כי הטענות מגיעות מאירופה ויש שם נטיות של אנטישמיות שמתערבבות ועושות סמטוחה בכל הסיפור בעידוד הפלסטינים. טוב להכניס את היהודים לכל משבר כלכלי. אני יודע יפה מיהי משפחת רוטשילד. השימוש במונח תורת המשחקים הוא שימוש בביטוי חסר משמעות פה כדי להשמע צודק.
      כל מי שיש לו ערך מעוניין לקבל תמורה טובה עבורה וגם יציעו לו אותה, מהנדס טוב רופא טוב מדען טוב כולם יחטפו. זו המציאות וההגיון. אנשים רוצים כסף וכוח וזה חלק מהאופי ותמיד היה כך. למה אנשים הולכים לרכוש השכלה גבוהה? כדי שיהיה להם שכר טוב.
      לגבי התפתחות הטכנולוגיה: מעט מאד התקדם מאז תקופת האבן ועד המהפכה התעשייתית. בזמן קצר מאד התקדמנו ויצרנו את התשתית שאפשרה את הבנקים כפי שהיא כיום ואת השיטה המוניטרית. בלי תקשורת לא היה ניתן לתחזק את השיטה המוניטארית הזו.
      80 אחוז עשירים ו 20 אחוז עניים זו סתירה לא? עושר זה דבר יחסי? אתה צריך ליצור שיטה כלכלית שתאפשר 80 אחוז מעמד ביניים שחי טוב. אולי במשטר קומוניסטי זה אפשרי ואז ישלמו למדענים כמו למוכרי עתונים.
      לגבי הלגלוג שלך על ההצעה שלי שלא לקחת הלוואות, ובכן במקרה אני שייך לקבוצה שלא מאמינה בהלוואות. פעם אחת בחיי לקחתי הלוואה לקנית בית ואיבדתי אותו לבנק, מאז לא לקחתי שום הלוואה ואני שונא בנקים. את הדירה שלי קניתי במזומן מחסכונות אחרי שאכלתי את עצמי שהמחירים עולים והחסכונות נשחקים ותמיד התקדמתי מקניה ומכירה של דירות, והצלחתי סביר. אני חושב שאני דוגמה למה שערן חולם שיהיה בעולם.
      השאלה שלי היא האם לא הייתי אידיוט שנהגתי שונה מהאחרים.
      מה שדחף אותך לכתוב את המשפט האחרון שלך על יהירות היה חוסר הבגרות אולי?

      מחק
    8. אנונימי- הטכנולוגיה קיימת...

      זה שגופים מנופחים בכסף מונעים קידמה זה לא קונספירציה..
      מן הסתם שינוי השיטה המוניטארית לא ישנה את העובדה הזו- אבל צא מהתמימות שלך: עשירים בעלי אינטרסטים משפיעים על ממציאים, אף אחד לא מסתיר את זה...

      http://www.ted.com/talks/lang/he/eric_giler_demos_wireless_electricity.html

      מחק
    9. מי שילם לך יא פלספן אנונימי? אתה נשמע כמו ווכחן בתשלום. אם אתה חושב שאתה חכם, אולי עדיף שתפתח ספר לפני שאתה מדבר. ואם אתה סתם מנסה להטות דעות משיקולים כאלה ואחרים, עדיף שתבלום את עצמך.
      בן אדם ממוצע עובד היום פי 2-3 ממה שהוא היה עובד לפני מאה שנה. לפני חמישים וארבעים שנה משקי הבית היו מפורנסים על ידי מכלכל אחד (האמא הייתה יכולה להיות בבית), ויש מספיק מחקרים טובים שמראים שמדענים שמורידים. מעליהם את הצורך בכסף ימשיכו לחקור (זה נקרא מ-ל-ג-ה). בעצם אפילו יש מספיק מחקרים שמראים שבאופן כללי אנשים ממשיכים לעבוד גם אם אין להם צורך הישרדותי בכסף.
      דבר אחד אני יגיד לזכותך. ההתקדמות שהשגנו בשנים האחרונות יש לה קשר לכסף ולשיטה הנוכחית. יש יתרון בשיטה הנוכחית שהיא מסוגלת לשנע אלפי אנשים מקצוות שונים באלפי תהליכים טכנולוגיים שונים. זהו. מעבר לזה עם אתה מחשיב את עצמך לאינטלגנט, אבל לא רואה את הסתירה הפנימית שקיימת בייצרת כסף שצריך להחזיר עליו ריבית ( אם היו בהתחלה למשל רק 100 שקל מאיפה יגיע הכסף של הריבית להחזיר 110?), אז עדיף שתנסה להרחיב את האופקים שלך יותר או לחילופין להפסיק להיות צדקן מיותר, או לחילופין להתפטר מהעבודה שלך כי לכתוב טוקבקים בתשלום זה זנות אינטלקטואלית.

      מחק
  6. לא הבנתי את הגרף השני של האינפלציה בישראל. למה ציר ה-Y הוא באחוזים? אחוזים ממה?
    וכל עוד אין מספיק נתונים, לא נותר אלא להתייחס לשנות ה-70 כאנומליה.


    בקשר לאינפלציה בארה"ב, אני לא מבין מה הבעיה. לפי הגרף היום המחירים הם פי 30 מאשר 1775. האם כולם מרוויחים פי 30 מאשר 1775? בהחלט (אני מציע לקרוא קצת מחקרים היסטוריים). מעבר לכך, איכות החיים היום טובה יותר וארוכה יותר מאשר ב-1770. אז אם כבר, אפשר להגיד שהמחירים של אותם מוצרים בסך הכל ירדו מאוד עם השנים.
    אפשר להתייחס לאינפלציה הזו פשוט כמכפילים של הכסף מבלי שינוי מהותי.

    היום אתה יכול לחיות באיכות חיים של 1770 בלי בעיה, ולהשקיע בזה מאית מכמות העבודה שהיית צריך להשקיע אז.

    בקיצור, כל הגרפים האלה של האינפלציה הם נחמדים והכל, אבל בתכלס, אף אחד לא היה מוכן לתקופה אחרת.

    הבעיה עיקרית עם אינפלציה היא ברמת המיקרו לא המאקרו. הבעיה שאינפלציה גורמת לחלוקת כסף בהיררכיה מסויימת. גם הבנק המרכזי ומנגנון הריבית במשק עושה את אותה פעולה.

    אז כשמסתכלים בראייה של שנה - יש עיוות. כשמסתכלים בראייה של 200 שנה - אין עיוות כי הפרטים לא משנים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אם אתה רוצה לשנות את הגרף של האחוזים ולהשוות אותו לאמריקאי תחליט שכל מאה אחוז זו יחידה ו2000 אחוז זה פי 20. אין לך נתונים לגבי שנות האינפלציה הגבוהה כי לא חיית אז כנראה. היתה תקופה של אינפלציה מסחררת, החליטו לשנות לירה אחת ל 10 שקלים ו1000 שקלים לשקל חדש אחדף זה 10 אלפי אחוזים אינפלציה. באותה תקופה היתה מפולת מניות הבנקים הגדולה שתרמה לא מעט לאינפלציה. מה שאתה קורה לו אנומליה - זה הבנקים הישראלים שויסתו מניות בעזרת קופות הגמל של כולם. הממשלה פשוט הדפיסה כסף וקנתה\חילצה את כל הבנקים ואחרי זה שיחררה אותם לג'ונגל מחדש. כולם שכחו. אגב זו הסיבה שהבנקים בארץ לא התמוטטו ב 2008 כי הפיקוח עליהם היה הדוק לאחר סיפור שנות ה 80.
      החלק החשוב והמעניין בגרף האמריקאי הוא עליית המחירים בזמן קצר. זה מה ששוחק את החסכונות שלך ומחייב אותך לעבור ממדיניות של חסכון למדניות של הלואה. במשך מאות שנים המחירים לא עלו, היה כדאי לחסוך, ברגע שהם עולים כדאי רק ללוות ולהיות חיבים ואז נכנסים למרוץ נגד כל האזרחים שסביבך כשהבנק משמש כבנק, הוא רק מרוויח. זה האינטרס של הבנק שתתחרה עם כולם מסביב.

      מחק
    2. בהחלט חייתי, ואפילו עשיתי עסקים בשנות ה-80, אני יודע בדיוק איזה סיוט זה היה (לא הייתי יכול לתת מחירים ללקוחות, רק מהיום להיום, כי אי אפשר היה לדעת מה יהיה עוד המחיר עוד שבוע). ועדיין, זו אנומליה.

      מחק
  7. המערכת המוניטרית היא רעיון בלתי נמנע, אך כמו כל מערכת אחרת היא תלויה במי שמנהל אותה, במקרה הזה זה בידי מוסדות עם אינטרס אישי ולא האינטרס של הציבור.

    השבמחק
  8. מה הטעם בתוחלת חיים של 80+ שנים אם רק בגיל 65 אתה חופשי מעבודה בפעם הראשונה? ובכלל מי שרוצה לראות על חשבון מי עלתה תוחלת החיים שלנו שיפתח את הערך "תוחלת חיים" בוויקיפדה ויסתכל על מפת תוחלת החיים מצד שמאל (רמז: יבשת שהשתלטנו על אוצרות הטבע שלה ואנחנו מוכרים לה נשק)
    אם מישהו חושב שהשיטה המוניטרית של ה 100 השנים האחרונות "טובה" לטכנולוגיה, שיחפש בגוגל על ניקולה טסלה, ויקטור שאוברגר, אנרגיה חופשית, ועוד מלא ממציאים ופיתוחים שהיו יכולים להוציא אותנו מזמן מהתלות בנפט, חיפוש אחרי מים נקיים ובקרוב גם אוויר נקי.
    ..כן לחשוב איפה היינו יכולים להיות היום או כבר לפני 50 שנה אם רק היינו משחררים את עצמנו מהכבלים של השיטה המונטרית הנוכחית
    בסוף זה יקרה.. השאלה כמה נסבול עד אז?

    השבמחק
  9. הרעיון של לא לקחת הלוואות הוא רעיון יפה ואני תומך בו- אלא שהיום קשה משמעותית לחסוך וכמעט בלתי אפשרי אפילו, מהסיבה הפשוטה שיוקר המחייה, שהוא חובות של מיליוני אנשים שאתה צריך גם להחזיר שוחק את כמות הכסף שאתה חוסך באכזריות.
    כמו שאני רואה את הדברים, יש כאן תופעה בקנה מידה גלובאלי - הרצון של אנשים לקחת על עצמם חוב. עד לפני כמה מאות שנים הרעיון של לקחת על עצמך חוב היה נחלתם של מטורפים בלבד. עם תחילתו של עידן האשראי, זה נהיה מקובל ונורמטיבי, והבנקאים - פשוט ניצלו את המצב הזה והם אלו ששולטים היום בעולם.. פשוט בגלל הרצון הבלתי נדלה שלנו להלוואות, שהרבה מאיתנו לא מצליחים להחזיר. הלוואה זו הדרך הקלה שהופכת לקשה אם הדברים לא עובדים כמו שתיכננת.. ובעולם המשתנה והטכנולוגי שלנו זה קורה הרבה.. והשאלה היא מי משלם על ההלוואה שלא הוחזרה?
    בעבר אדם שהיה חייב היה נשלח לעבדות או מוצא להורג וכיוצ"ב. בימינו העונשים קלים בהרבה, ואותו כסף שאדם לווה פשוט נכנס למערכת ללא שום גיבוי של סחורות או שירותים, מה שגורם לעודף כסף.
    לא מזמן הייתי בהודו ופגשתי שם בחור הודי שפתח עסק קטן. בשיחה שגילגלנו הסתבר שהוא עבד שנים, וחסך 8000 דולר שבקנה מידה הודי זה סכום עצום.. עם הכסף הזה הוא פתח את העסק ולקח על עצמו את הסיכון, לא על חשבון הציבור. זה אפשרי וישנם עוד מקומות בעולם שזה קורה
    לגבי מה שאמרו על אנרגיה חופשית, כן אין שום אינטרס לענקי האנרגיה לעבור לאנרגיה חופשית בלי קשר לאם היא קיימת או לא. מעבר כזה יותיר מיליוני אנשים ללא פרנסה ויזרע כאוס גדול בעולם

    השבמחק
  10. כשמישהו נותן לך 100 ש"ח שאין לו בתנאי שתחזיר לו 110 ורושם לזכות עצמו 110 מזוייפים (מגדיר - :כל נייר כסף שאין לו ערך משל עצמו הנו כסף מזוייף) הוא שודד את כלל הציבור, או שאתה והוא שודדים את כלל הציבור (אם חובך אינו משולם). בכסף הזה שהדפיס לעצמו (או שרשם לזכותו) הוא קונה לעצמו מוצרים חומריים ממשיים, משמע שודד את אזרחי המדינה ואתה שותף לפשע.
    עכשיו: אם החזרת את חובך במלואו, משמע נשדדת בסכום של 100 ש"ח. כיוון שייצרת דבר ממשי שערכו 100 ש"ח לפחות ונתת את רובו (את שוויו בכסף נייר החסר כל ערך ממשי) מתנה למלווה.

    זאת השיטה המוניטורית: שיטה של פגיעה בזולת וניצולו, ובזיזת רכושו ותוצרי עבודתו. כל התומך בשיטה, משתייך לעולם הפשע, עולם של גנבים בחסות החוק, המשפט ובעלי ההון והשלטון.

    ייאמר על היצרנים במדינת הבוזזים שהם או מנוצלים או שודדים או מנצלים או הכל ביחד. בתור מנצלים הם נותנים שכר נמוך ומקבלים בתמורה עבודה שמשתווה לשכר גבוה הרבה יותר, בנוסף הם גם מעלים מחירים.

    מדינת הבוזזים כופה עיוות מוסרי, תאוות בצע, שקר, והתוצאה: מחסור, עוני, מצוקה, העדר זמן פנוי, אלימות ופשע גדלים ומתעצמים כנגד עושרם ההולך וגדל של הבוזזים.
    -
    נ.ב:
    במדינה צודקת ההלוואה תינתן מהיצרנים ליצרנים באמצעות אגרות חוב מגובי זהב, מרצונם החופשי וע"פ שיקוליהם הרלבנטיים, ובדרכים נוספות שאינן מבוססות על הולכת השולל של יש מאין.
    תפקיד הבנקים יהיה אז (מלבד שמירה על כספי הלקוחות) להתאים את ערך המטבע (מזהב) לייצור:
    להעלות את ערכה הנקוב כשהמחירים יורדים. למשל הבנק יוכל לאפשר ליצרן\ים עיקרי\ם לשלם את הריבית על הלוואות שלקח\ו באמצעות העלאת ערך המטבעות שלוו (באופן קבוע או קצוב לפרק זמן מסויים) לאחר הורדות מחירים מתאימות של מוצריהם.(רעיון מקורי שלי)

    השבמחק