יום שני, 18 בפברואר 2013

תשאירו את השקלים בבית: עסק ראשון בישראל יתחיל לקבל ביטקוין

המטבע האינטרנטי שמשגע את העולם ומאיים על המונופול של המערכת הבנקאית בעולם על הכסף, עושה עוד צעד בדרך לחדירה לארץ.


מטבע הביטקוין כבר קיים למעלה מארבע שנים.  הערך הכולל של כל הביטקוינים שקיימים, הוא  כ-300 מיליון דולר, וקיימים מאות עסקים מכל התחומים המקבלים תשלום בביטקוין בכל העולם. כל אחד שיש לו מחשב או סמטארטפון יכול לרכוש ולמכור את אותו מטבע מהפכני תוך זמן קצר לכל אחד אחר בעולם באנונימיות מלאה ,בלי שאלות של אף אחד למי הולך הכסף ולמה ובעיקר ללא עמלות .
מערכת הביטקוין אמנם עדיין רחוקה מלהיות מערכת מושלמת ,אך בהחלט היא מאיימת על ההגמוניה של המערכת הבנקאית שכן היא מייצגת בדיוק את כל מה שהכסף הבנקאי היום לא מייצג. למערכת יש גם חסרונות מסוימים אם כי הרבה מהם לכאורה הם מיתוסים שניתן להפריכם בקלות. המערכת בשנתיים האחרונות תופסת תאוצה הולכת וגוברת בעולם ועכשיו גם בישראל.




אופיר אביגד הוא אחד הפעילים בקבוצת היזמים של הבר קיימא והוא סיפר לי קצת על המיזם הנהדר הזה: "הבר-קיימא הוא קואופרטיב שמנהל פאב ומסעדה טבעונית ומעליהם מרכז סדנאות והרצאות. המיזם הוקם ע''י פעילי המחאה החברתית במטרה לייצר בית לשיחה שפרצה לתודעה בקיץ ההוא, ובמטרה לייצר ולהדגים מודל כלכלי הוגן כלפי העובדים והצרכנים. 
בבר-קיימא יש כיום 300 חברים, שכל אחד מהם השקיע 1,000 שקלים, תמורתם יקבל מחירי חבר וזכות השתתפות בתהליכים דמוקרטים באגודה. את הרווחים כשיהיו נשקיע ביצירת עוד ועוד מקומות עבודה הוגנים. כאן לא מחלקים דיוידנדים - יוצרים ערך לקהילה."

בקרוב מאד מבטיח אופיר גם חיבור מהפכני וראשון מסוגו בארץ בין הבר הקיימא לביטקוין:
"בקואופ מאד אוהבים חדשנות, ואירוח של שיחות בנושאים פורצי דרך היא עניין רגיל אצלנו. לפני כחודשיים אירחנו שיחה בנושא הביטקוין ומיד התאהבנו - מטבע גלובלי, המונפק ללא חוב, קל לשימוש, בקוד פתוח, שהקהילה שמטפחת אותו מורכבת משוחרי קוד פתוח וכלכלה אלטרנטיבית מכל העולם - מה אפשר עוד לבקש? ב7 למרץ אנחנו נפתח את האפשרות לשלם עם הביטקוין אצלנו במסעדה, במטרה לחשוף את המטבע המסקרן הזה, להיות העסק הראשון שמקבל אותו בישראל בתחום המזון וכך לחזק את המעמד שלו, וגם להמשיך את החיבור בין סקרנים ופעילים כלכליים והמקום."


אז איך זה יעבוד בעצם?
"מגיעים למסעדה, סורקים קוד QR עם הסמארטפון, ומעבירים לחשבון של הבר קיימא ביטקוין. אנחנו רואים את זה מיד, וזה בעצם קל כמו לשלם באשראי."

אתם כמובן מוזמנים לאירוע ההשקה בבר קיימא דרך דף הפייסבוק בקישור  כאן

לאלו שרוצים לדעת עוד על הביטקוין הנה כתבה מצוינת ומפורטת מתוך כלכליסט:http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3592081,00.html
אתר של קהילת ביטקוין ישראל:
http://www.bitcoin.org.il/



17 תגובות:

  1. הבטקווין יכול לירסק תכלכלה זה אמר גם האיחוד האירופי
    אני חושב שזה שאנו נגד השיטה המוניטרית לא צריך לעזור לה ולקוות שהיא תיפול בשביל שתהיה כלכלה נכונה כי זה יגרום לדברים קשים אני רק חושב כמה מיליונרים היתאבדו כאשר בבת אחת היא תיפול
    אנו צריכים לפעול לתיקן תכלכלה הקימת

    השבמחק
  2. שאפו לאופיר אביגד

    השבמחק
  3. איך מדווחים על עסקאות בביטקווין?
    איך מנהלים ספרי תקבולים על עסקאות כאלו?

    מעוניין להבין.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה יכול לנסות לשאול כאן באיוונט לאירוע . הם עונים על שאלות:
      http://www.facebook.com/events/489994171036146/

      מחק
  4. לא הבנתי מה ההבדל. מי מטביע את הבטקווין? איך נקבע הערך שלו? האים זה לא יצירת עוד "בנק מרכזי" שהוא ניגזרת של הבנק המרכזי הגדול? ממי קונים אותו? ולפי מה מטביעים אותו? לפי דרישה? האם הוא מגובה זהב? ממש ממש לא ברור לי. לא כל מה שהוא לא שטרות כסף הוא הפתרון המיוחל לשיטה המוניטרית הקיימת. כסף ללא חוב זה לא שמישהו מטביע מטבעות ומתחיל למכור ולסחור איתו. אחרת מה ההבדל? יש הרבה סימני שאלה בנושא הזה.

    משה

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום משה,
      השאלות שלך הן נכונות אבל תוכל לענות עליהן רק אחרי שתלמד את הנושא. בין אם הביטקוין הוא המטבע האידאלי ובין אם לא הדרך שבה הוא נוצר, הרעיון שמאחוריו והמסר שהוא מביא איתו מרתקים וחסרי תקדים ואני ממליץ לך בחום להתחיל ללמוד את הנושא דרך הקישורים במאמר ואם זה יעניין אותך יש חומר שתוכל להשקיע בו גם חודשים של לימוד באינטרנט בשפה האנגלית.

      ערן

      מחק
    2. אני ממליץ על פוסט בנושא של ביטקוין אם אין עדיין אחד בבלוג - מדובר בנושא שכדאי ללמוד אותו גם כמודל, וגם בתופעה שבלי קשר לדעות שלנו פורצת בעולם כרגע...

      מחק
  5. אגב, יש כרגע 300,000,000$ בשווי של ביטקוינים,
    לא 140.

    השבמחק
  6. אף אחד עוד לא יצליח להסביר לי בצורה פשוטה איך הביטקוין עובד ובגלל זה אני ממליץ לכם להיזהר.

    השבמחק
  7. המטבע הזה הוא מטבע די בעייתי.הוא בעיקר וירטואלי והוא לא מייצג שום כוח יצרני ושום ערך ממשי לדעתי זה משחק כלכלי מסוכן

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי אתה גאון: זו בדיוק ההגדרה למטבעות הממשלתיים שלנו היום :)

      מחק
  8. למי שיכול לקרוא באנגלית, באוגוסט כתבתי פוסט בבלוג שלי על ביטקוין. אתם מוזמנים לקרוא: http://leancrowds.com/blog/2012/08/07/crypto-currencies
    ובאוקטובר כתבתי על גודל הכלכלה הביטקוינית: http://leancrowds.com/blog/2012/10/04/bitcoin-economy-size

    השבמחק
  9. רגע אחד.

    תקנו אותי אם אני טועה.
    הביטקוין אינו הילך חוקי במדינת ישראל ובנוסף מדינת ישראל לא מכירה בו כבעל ערך (מבחינתה הוא שקול למטבעות וירטואלים כמו הנהוגים במשחקי מחשב).
    לכן, לא נדרשים לשלם מס הכנסה, מע"מ וכו' על עסקאות ביטקוין....

    השבמחק
    תשובות
    1. גם הדולר אינו הילך חוקי במדינת ישראל. איך זה שכל עסק בישראל לא עובד בדולרים?
      כי הולכים לפי שווה הערך (ביטקוין = 50 שקל בערך)

      מחק
  10. מדינת ישראל מכירה בדולר כמטבע בעל ערך. אני מניח שישנה איזה הוראה רשמית המציינת את הדולר כמטבע סחיר.
    אני לא בטוח שהביטקוין הוא כזה. ואם הוא כן כזה האם ניתן לשלם מיסים בביטקוין?

    השבמחק