יום שלישי, 23 באפריל 2013

כך מחליטים בחדרי חדרים בממשלה מי ישלם את המחיר בתקציב המדינה

אחד מכותבי המאמרים הטובים בארץ חשף לפני כמה חודשים באומץ מה באמת קורה מאחורי דיוני התקציב ומי תמיד משלם את המחיר. הוא גם הצליח לחזות את העתיד אחד לאחד כפי שהוא מתרחש בימים אלה ,במיוחד אחרי הפרסום אתמול על המיסוי הכבד שעומד לפול על מעמד הביניים. הנה הדברים לפניכם. לא נגענו:



"אני רוצה להתחיל מהסוף. ממשלת ישראל יצרה בתקציב בור של יותר מ- 15 מיליארד שקל ועכשיו היא מעמידה פנים שהיא לא יודעת מאיפה היא תביא את הכסף. על מצחו של ראש הממשלה הופיעו כתמי דאגה, על רקותיו של שר האוצר זולגים אגלי זיעה, יו"ר ועדת הכספים אלום צער, יו"ר מפלגת העבודה נראתה כאן מודאגת מאיפה יגיע הכסף.

אל תקנו את התאטרון הזה. מדובר בהצגה למצלמות שאין מאחוריה דבר וחצי דבר כי תמיד יש להם את אותה התשובה. הפוליטיקאים הישנים שחושבים תמיד רק על עצמם מגיעים תמיד לאותה תשובה: הם יעלו עוד מסים ועוד מסים למעמד הביניים הישראלי.  הם הרי לא יקצצו לאף אחד מקבוצות האינטרסים ואלה שהתפקדו אליהם למפלגה. הם תמיד ידברו על זה ויעשו קולות כאילו הפעם הם מתכוונים ברצינות, ואז ברגע האמת הם יתכנסו בחדרים האחוריים של הפוליטיקה הישראלית הישנה. ושהם יצאו משם נגלה ששוב מי שמשלם את החשבונות זה מעמד הביניים הישראלי וגם לו יעלו את המסים.
כבר בינואר הקרוב הם יעלו למעמד הביניים את מס ההכנסה. ומיד לאחר מכן יעלו את מחירי החשמל, מוצרי המזון, תעריפי המים, החשמל והדלק. למה? כי מעמד הביניים הישראלי סופג הכל."                      
יאיר לפיד 25.12.2012


37 תגובות:

  1. Can't nail the rich: They either "own" the politicians, will simply raise prices (shift the burden), hire the best minds to evade penalties or simply move to another country

    http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/israels-wealthiest-man-idan-ofer-set-to-move-to-london-amid-tax-row-8566269.html

    Middle class are so called because they'e stuck in the middle - not where you want to be.
    Simple,eh?
    - Eran

    השבמחק
  2. ומה קרה לשר האוצר שהיה צריך להושיע אותנו? לא מזמן בחרנו בו בקול ששון כי הוא יביא את השינוי.
    אולי אפשר לבקש מערן להתחיל להציג את גרף העושר. בכמה התעשרו בחירי הציבור החדשים מאז שנכנסו לתפקיד. ואולי גרף הבטחות שלא קוימו?

    השבמחק
  3. לפעמים אני קורא פה ואני מרגיש שחלק מקוראי האתר, רובם כנראה מצביעי ארץ חדשה, אם בכלל הצביעו, משוכנעים שלפיד נבחר כמס' 2 לצד אלדד יניב. הם נדהמים לראות שאחרי חודש בשלטון המדינה לא הפסיקה לייצר כסף מחוב כמו שהם רוצים, ושעדיין יש גרעון, ושהאיש שלא הצביעו לו לא עושה מה שהם רוצים אלא את מה שהוא אמר שהוא יעשה - עד כמה שאפשר לשפוט מחודש(!!!) של עשייה.

    העם הנאו-ליברלי בחר במנהיג נאו ליברלי ואחריו בשתי מפלגות עולות שגם הן נאו-ליברליות, ואתם מופתעים! איך הוא לא מתייחס ל"שיטה"! אפשר לחשוב שהוא פותח פה את הבוקר על כוס קפה (כמו שאני עושה כל יום).
    אבל מה שמדהים אותי באמת זה שעד הבחירות לא ראיתי פה כמעט מילה על בובת הגרב שטייניץ, רק על פישר, בנקסטרים והשיטה. אבל ברגע שיאיר לפיד נבחר, פתאום הכל קם ונופל על שר האוצר. תרדו לו מהגב, תנו לו לעבוד ותשפטו אותו עוד לפחות חצי שנה, גם ככה השנתיים הקרובות יוקדשו רק לנקות את החרא שבישלו לנו בקדנציה הקודמת.
    ג.נ. : גם אני לא הצבעתי לו, למרות שהוא ובנט מיישמים יחדיו חלק הולך וגדל מהמצע של המפלגה שכן הצבעתי לה (לדוגמה עניין המכסים) - אם זה ימשיך ככה אני מרוצה.

    נ.ב: ערן, כתבת "הם הרי לא יקצצו לאף אחד מקבוצות האינטרסים ואלה שהתפקדו אליהם למפלגה" - ובכן, ליש עתיד למיטב ידיעתי אין קבוצות אינטרסים שהתפקדו למפלגה, וגם אם יש קבוצה רעיונית כזאת, אז אתה ואני בתוכה.

    השבמחק
    תשובות
    1. הלוואי והייתי בקבוצת האינטרסים של שר האוצר. כל מה שאתה צריך לעשות זה לבחון את הרשימה של האנשים שערבו כלכלית למסע הבחירות אולי המוצלח ביותר בארץ בכמה עשרות שנים האחרונות. זו תמימות מוחלטת לחשוב שאנשי עסקים ישקיעו כלכלית שמישהו שהולך לפעול נגדם במיסוי.
      עוד דבר, אם באמת היית קורא כאן לפני הבחירות היית רואה שהזהירו כאן מספר פעמים שלפיד לא יביא שום בשורה למעמד הביניים.
      דבר אחרון, בתור קורא קבוע של האתר היית צריך להבין כבר שיש כאן אג'נדה מאוד מסויימת עם אמונה שצריך לשנות את השיטה המוניטרית. מה רצית שיכתבו?

      מחק
    2. שלום העורב,
      2 שאלות:
      1. במה שונה התקציב של לפיד מהתקציב שהציע שטייניץ? אגב משטייניץ לא היו טענות כי לזכותו יאמר שמראש הוא לא הצהיר שלא יפגע במעמד הביניים. במילים אחרות: הוא אכזב כמצופה אבל המדיניות שלו תאמה את האג'נדה שהוביל בניגוד ללפיד.
      2. מה לפיד יכול לעשות בעוד חצי שנה תחת השיטה הנוכחית כך שהמצב ישתפר ומדוע לא יישם את זה כחלק מהתקציב כעת?

      לגבי הדוגמא: קבוצות אינטרסים יש לכל מפלגה בכנסת ובמקרה של לפיד הרשימה היא ארוכה ומשתרכת של קבוצת בעלי עסקים עשירה שעמדה מאחורי הערבויות שלו. יתכן שמדובר בקבוצה ערכית? יתכן, בכל מקרה לא יהיה לו :נעים" לצאת נגדה כשילך לחוקק חוקים והלוואי שאתבדה.

      ערן

      מחק
    3. תשובה לשניכם:
      ראשית, אתם אכן בקבוצת האינטרסים של שר האוצר, מאחר ואין היום בן אדם במדינה שלא חושב שזה מתוכנן מראש כקפיצה לתפקיד ראש הממשלה. לכן יש לכם המום "שווי" כבוחרים.
      אכן, חיפשתי ציטוטים בנרות של שטייניץ שתומכים במעמד הביניים ואין באמת כאלה. אכן, לפיד רץ על הטיקט של שיפור מצבו של מעמד הביניים. אכן, צריך לקצץ בצורה כואבת, גם למעמד הביניים. מי שהצביע ללפיד כי חשב שאם ייבחר אז לא יגעו במעמד הביניים, צריך ריאלטי צ'ק דחוף. יש גבול לכמה שאפשר לתקן במכה. לצורך העניין, התקציב הזה במובן מסוים אבוד מראש, והאשמים בזה הם בעיקר ביבי ואחריו שטייניץ (זוכה פרס איגנובל עתידי על התקציב הדו שנתי).

      להגיד לך שאני רואה הרבה הבדלים? לא ממש. אני רואה ניצני שינוי בסדר העדיפויות.

      לגבי החצי שנה - הייתי מציע שתשפוט אותו עוד שנתיים, אבל אתה לא תסכים לחכות. אז כתבתי חצי שנה. בכל מקרה כמות הכתבות שראיתי עליו מאז הבחירות גדולה יותר מכל הכתבות שראיתי על ביבי ושטייניץ ביחד מאז הקמת הבלוג - משהו פה לא בריא, ואני אפילו לא הראשון שמעיר על כך לדעתי.

      למה עוד זה לא בריא? כי שר האוצר, להבנתי, לא יכול לשנות מדיניות מוניטרית. זה יכול לעשות ראש ממשלה בשילוב עם הנגיד. תקן אותי אם אני טועה.

      המציאות שהיא שהמצב פקקטה, התקציב הזה הוא תקציב חירום - כזה שסוגרים בו חורים. נראה לי שכולכם, חוץ מהאגף ההזוי ביותר, יודעים שלא הולכים לשנות את השיטה בשנה הקרובה וזה אומר שבינתיים צריך לשמור על תקציב מאוזן ו/או להדפיס כסף. על להדפיס כסף אתם תצלבו אותו ועל קיצוצים אתם תגידו "אבל אפשר להחליף את השיטה, למה צריך לייצר כסף מחוב? למה צריך צנע?". ואתם צודקים. אבל זה מה יש ל2013 - תבואו בתלונות לביבי שמרח אותנו שנה עם התרגיל המסריח של מופז. חוץ מהעונג המיוחד של "אמרנו לכם", אין הרבה מה לעשות לדעתי. הגזרות שיש היום בתקציב were set in motion ב2011, וזה לא משנה מי שר האוצר. את המסר ששר האוצר הוא "מריונטה של השיטה המוניטרית" אני למדתי פה, ודווקא לכן אני מתקומם כל כך על "הטיפול המסור" שהוא מקבל פה.

      ובנימה קונסטרוקטיבית יותר ("?מה רצית שיכתבו?"), במקום עוד כתבה על י[הא]יר אני לדוגמה הייתי שמח לדעת יותר על המועמדים להחליף את סטנלי, ואם יש כאלה שיותר טובים "לנו". מי יהיה הכפיל של פישר (פלוג?) וממי יש סיכוי לקבל משהו אחר (טרכטנברג?)

      נ.ב.: יכול להיות שאני מבין לא נכון ואתם חושבים שלפיד צריך לעשות דיפולט על כל החוב שלנו השנה ואני פשוט קראתי לא נכון. אתם מוזמנים לתקן אותי.

      ולאדון "אם היית קורא פה לפני הבחירות" - עוד מילה אחרונה - אכן קראתי פה "קצת" לפני הבחירות, ולכן לא באתי עם ציפיות גדולות (או בכלל, למעשה. אני בכלל חשבתי שהוא מספיק יהיר ואטום בשביל לקחת את תיק החוץ) בינתיים תודות לבלוג אני מופתע רק *לטובה*.

      מחק
    4. שוב שלום העורב,
      הביקורת בשורה התחתונה היא לא נגד לפיד אלא נגד השיטה. רוב אלו שהצביעו ללפיד כן חשבו שאם ייבחר אז לא יגעו במעמד הביניים -זה לא בגלל מחשבה הזויה -זו היתה הבטחתו המפורשת והוא אפילו הצביע במפורש מאיפה הוא יקח את הכסף כדי שלא יפגע באותו מעמד ולכן מצאתי לנכון להוכיח,להראות ולהזהיר שמדובר בסה"כ בססמת בחירות שאין מאחוריה כלום וכל עוד לא תשונה השיטה מצבינו ימשיך להחמיר. וזה כלל לא משנה מי יבחר כשר אוצר - הביקורת מצידי היתה זהה לכל מועמד שהיה מבטיח הבטחות שאין כלום ושום דבר מאחוריהן. שטיניץ למשל לא הבטיח כלום -הוא תומך בגלוי בשיטה הקיימת אם נאהב את זה או לא.

      אז את השיטה אי אפשר יהיה לשנות מחר אבל כן אפשר לעודד הרמת מטבעות אלטרנטיביים אפילו ברמה הלאומית (ראה WIR בשוויץ וC3 באורגואי) שעושים נפלאות עבור הציבור וגם בנקים חברתיים.
      בכל מקרה הבטחה עכשיו תחת השיטה הנוכחית שיהיה טוב שקולה להבטחה של רופא (שעובד לפי השיטות הרפואיות הסטנדרטיות) לאדם קטוע רגליים שהוא יגרום לו ללכת בלי תותבות. ומה שאתה אומר : הרופא רק הרגע נכנס לתפקידו תן לו לפחות צ'אנס לגרום לאותו אדם בלי רגליים ללכת.

      ערן

      מחק
    5. בגדול, אתה צודק. בפרקטיקה, ניתן תחת השיטה הנוכחית לנסות להקטין את גודל החוב הלאומי - לפי מה שאתה אומר זה יצטרך לבוא על חשבון מישהו אחר (האזרחים, מדינות אחרות). אבל אתה גם אומר שאי אפשר לעשות סוויץ' וצריך להכניס כסף נטול חוב לאט לאט למערכת - כלומר שבכל מקרה צריך לעבוד במסגרת השיטה הקיימת. שאלה: האם לדעתך הוא עושה משהו לא בסדר תחת השיטה הקיימת?

      מחק
    6. הדרך היחידה שנותרה ללפיד (ולכל שר אוצר שיהיה) זה למשוך זמן. היום הצלחה של שר אוצר נמדדת בכמה זמן הוא משך את הזמן עד למשבר ועל הדרך ומי כמוך יודע הם רומסים את אלו שרוצים לרכוש דירה (כי נדלן זה מה שמחזיק את הכלכלה הישראלית בחיים), הם ידאגו שיוקר המחיה ימשך (כי ככל שהמחירים גבוהים יותר ,כך גם ההכנסות ממיסים) ,הם דואגים לפגוע בהכי חלשים (כי תכלס מי שחי על הקצבאות שיקוצצו זה לא אני ולא אתה אלא הכי חלשים באוכלוסיה) ולכן אני לא בטוח שכלל האזרחים ישמחו לגלות את העובדה "המשמחת" שקיבלנו השכם וערב משטייניץ שהמצב הכלכלי פה מצוין אבל מצבם גרוע.

      ערן

      מחק
    7. ייתכן ואתה צודק לגבי הנדל"ן והקצבאות, אבל לא לגבי יוקר המחיה, ויש לי הרגשה שטענה זו הולכת להבדק כבר בחצי שנה הקרובה. אתה בעצמך אמרת שיוקר המחיה ירד אבל "הפנסיות יחתכו" ושאר דברים אחרים, לפני פוסט. לא שברור לי למה זה כזה נורא, הרי בחברת השפע של אברמס אני בכלל לא צריך פנסיה, אז מה איכפת לי אם היא תיחתך?

      אז כן, הוא יקנה (ביוקר) זמן יקר שיהיה אפשר לנסות להציל איתו - אתה תרד עליו על זה?

      מחק
    8. רוצה לאמר: אם אתה אומר ששר אוצר רק מושך זמן ממילא ואין לו תפקיד בשינוי השיטה (כמו שאני טוען), אז you're barking up the wrong tree anyway to begin with. מה נטפלת אליו?

      מקווה שתקבל את ההערה.

      מחק
    9. הבעיה היא שיוקר המחיה מעולם לא ירד בארץ- הוא כבר עולה 60 שנה בכל שנה (לפי שיטת החישוב של המדד בלמ"ס עד 1999).
      הסיבה פשוטה והיא קשורה קשר הדוק לשיטה:
      1. ככל שהמחירים ירדו כך יווצרו פחות הלוואות במשק- אם יהיו פחות הלוואות יהיה פחות כסף ואם יהיה פחות כסף לא היה מספיק כסף להחזיר את הריביות על החובות הקודמים (הריביות האלה להזכירך לא קיימים כי אף אחד לא ייצר אותם) ולכן המשק יכנס לגל של פשיטות רגל. לא סתם יעד האינפלציה של בנק ישראל הוא תמיד חיובי ולא שלילי.
      2. ככל שהמחירים ירדו כך תרויח הממשלה (שגם כך סובלת מירידה חדה בהכנסות) פחות -זה יגדיל את הגרעון ואז יצטרכו להעלות מיסים. יוקר מחיה או אינפלציה בשמה הנכון זה כלי שהממשלות מעדיפות על פני העלאות מיסים.זה בבחינת הרע במיעוטו מבחינתם ופחות גרוע מבחינה אלקטורלית.

      ושוב אני מבין את הביקורת שלך אבל לא נטפל ללפיד אלא לשיטה שהוא מייצג- אני פשוט מתריע שהוא לא באמת יוכל לשנות את המצב והבטחותיו אינן יכולות לעמוד במבחן המציאות. המטרה להראות שהשיטה חזקה יותר מכל חרדי,מתנחל או הבטחות של פוליטיקאי ואדם "המייצג מעמד ביניים". ושוב הביקורת הזו היתה מול כל שר אוצר אחר שהיה מתנהג באותה צורה.

      מחק
    10. ערן,
      מי שבחר לפיד וחשב שלא תהיה שום פגיעה זמנית במעמד הביניים, חי בלה לה לנד. רוב בוחריו דווקא כן מסתכלים לטווח הארוך, ומוכנים לספוג הידוק חגורה זמני, כל עוד הפרזיטים וקב' לחץ משתתפים גם כן בנטל.
      אם זה לא יהיה זמני, אז הוא בהחלט ישלם על זה.
      מי שבעיקר נפגע מקיצוץ בקצבאות הילדים הם הפרזיטים וטוב שכך. חלשים שמתקשים לפרנס את ילדיהם, מדוע הם מביאים ילדים? כדי לגדול בעוני? זכותם לגדל ילדים, אבל האם זכותם לגדל 4 או 6 ילדים שהם מתקשים לפרנס?
      כולי תקווה שמעבר לילד רביעי, לא תהיה קצבה בכלל. בתור תוכנית חומש מדורגת, משולבת עם עידוד לעבודה.
      עובדתית, ניתן לייצר חיים וחברה טובים יותר תחת השיטה הקיימת. למשל גרמניה או סקנדינביה.
      שינוי מוניטרי בהחלט צריך להיות מטרה ארוכת טווח. ברור שזה לא יקרה ביומיים והקנטות שנתפסות כילדותיות, רק מורידות מלגיטימיות האתר.

      שמעון חד

      מחק

    11. עורב... אם יוקר המחיה ירד, הרי שהמדדים של הלמ"ס יהיו נמוכים מאוד ואולי אפילו שליליים, מה שיגרום לנגיד בנק ישראל (לא פישר אלא זה שיבוא אחריו) להוריד את הריבית כדי להחזיר את האינפלציה ל2% בשנה, ואם נגיע לריבית 0 ועדיין המדד יהיה נמוך, תמיד אפשר לנקוט בצעדים אחרים להעלאת האינפלציה כמו הרחבה כמותית...

      ובתור אחד שכותב בבועת נדל"ן, אני בטוח שאתה יודע מה ההשפעה של ריבית נמוכה על מחירי הדירות.
      כל עוד המערכת מחוייבת לשמירה על אינפלציה, אני לא מבין איך אתה מצפה שיוקר המחיה ירד, גם אם לפיד מאוד רוצה בכך.

      מחק
    12. שלום שמעון
      אני אחזור על השאלות ששאלתי את העורב קודם לכן:
      1. במה שונה התקציב של לפיד מהתקציב שהציע שטייניץ?
      2. מה ישתנה בעוד חצי שנה,שנה ,שנתיים תחת השיטה הנוכחית כך שהמצב ישתפר ואם אפשר לשפר משהו מדוע הדבר או חלק מהשיפורים לא יושמו כבר כחלק מהתקציב כעת? למה מחכים?
      כל המחקרים וניסיונות דומים שנעשו במדינות אחרות בעולם מראים שקיצוצים והעלאות מיסים הן מתכון להרעה במצב בעתיד ולא שיפור במיוחד במצב של כלכלה עולמית שוקעת. במה ישראל שונה מכל העולם?

      בגרמניה החיים טובים כעת אבל הם ישתנו מהר מאד כאשר מדינה אחת באירופה תקרוס. סקנדינביה? כדאי לקרא את זה:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2013/02/blog-post_2194.html
      בסופו של דבר מתמטית עשו בדיקה שכל מדינה בעולם תפשוט רגל או המטבע שלה יפשוט רגל בממוצע בכל 40 שנה תחת השיטה הנוכחית אז למה אנחנו מחכים? אנחנו מסתכלים על הצונאמי מתקרב ומקווים שהוא פתאם ישנה כיוון?

      קצבאות?
      אז נכון שיש אוכלוסיות שנהנות מזה אבל לא כולן "פרזיטיות". מה עם משפחות למשל משדרות,מצפה רמון או דימונה? בכל מקרה לפני שמקצצים בקצבאות חייבים ליצור לאותן שכבות חלשות שחיות עליהן אלטרנטיבה שתאפשר להם להתקיים בלי הקצבה.

      ערן

      מחק
    13. 12:04
      יש לי שתי תשובות אליך, אחת פרקטית ואחת טכנית - זאת מאחר ואתה מתעסק בטכניקה פרופר (כשיש מדד שלילי הנגיד מוריד ריבית כמו תוכי.)

      1. המצב הנוכחי היום, שיש לך אינפלציה שאוכלת לך את הנטו ומונעת ממך להוציא את הכסף הזה, או לחלופין גורמת לך ללכת לקבור את הכסף שכן יש או אין לך בבטון/זהב/ביטקוין - הוא עוד פחות בריא.
      ההפרש הזה הולך להחזיר ריביות של מישהו אחר. אוכלוסיית הפרוטקציוניסטים שגובה עליך קופון, מחזירה את הריבית שלה דרכך.
      כל המהלכים של "פתיחת חסמים", בשמים, בנמלים, בכל מקום אחר, יגרמו לזה שיהיה לך יותר נטו להחזיר את הריביות *שלך*. זה ההבדל בין לחיות תחת קלפטוקרטיה פאודלית (שיטת הממשל שאנחנו שוקעים לתוכה), ל"סתם דמוקרטיה נאו ליברלית מערבית שאין לה סיכוי בטווח הארוך כי השיטה מקולקלת".
      אם יהיה לך יותר נטו, תצרוך יותר והממשלה תראה יותר כסף ממסים (זה גם מה שקרה בוורגל, אגב. זה הכל פונקציה של המהירות של הכסף. כרגע הוא מאיט). אני ממש לא בטוח שסטנלי ימהר להוריד את הריבית אם זאת סיבת המדד. בכל מקרה הנגיד מחכה כמה מדדים בשביל לראות תבניתיות. בתרחיש הפנטזיונרי שהכל קורה באותו חודש (רק לצורך הדיון), יהיה לך מדד אחד של 10%-, ואחריו שוב מדדים זוחלים למעלה. מה פישר יעשה? אותו דבר שהוא היה עושה בלי המדד הזה. כי הוא חריג.

      התשובה הטכנית יותר - אם אתה באמת מאמין שסטנלי או מחליפו/תו עובד כמו תוכי, אז אתה לא צריך לחשוב רחוק מדי - הלמ"ס יגיד מה שצריך להגיד, ואז סטנלי לא יצטרך להוריד ריבית בכוח... הכי הרבה ישנה את המשקלות או יעברו למדוד קוטג' עם זיתים במקום קוטג' רגיל - הם כבר יודעים את העבודה, אל תדאג להם.



      מחק
    14. ערן,
      לפיד מסונדל כי קיבל אדמה חרוכה. אז אין לו ברירה כרגע. בעוד שנתיים בהחלט יהיה אפשר לשפר.
      מה עושה עסק שהוצאותיו גדולות מהכנסותיו? קודם כל מקצץ, אחכ חושב על השקעות ושיווק ושינויים מבניים להגדלת הכנסות.
      אני כן מאמין לו שהוא לא אטום כמו שטייניץ ולכן בעתיד נראה שינוי.

      משפחה חלשה אך אחראית במצפה רמון או דימונה, עם 2-3 ילדים, לא תפגע קשה מדי מהקצבאות.
      משפחה חלשה אך לא אחראית עם 5 או 8 ילדים, זבשה!! מישהו הכריח אותם להמליט כשידעו שהפרנסה קשה?
      אני מעדיף 2 ילדים אבל רוצה עוד 2 מרצדסים. זכותי. עכשיו קשה לי עם התשלומים על מרצדסיי. מישהו ישלם לי קצבה כדי להחזיק את מרצדסיי?

      לגבי יצור אלטרנטיבות, מישהו מייצר להן או לי אלטרנטיבה הכנסתית עקב עליית המעמ? או מס הכנסה?
      משפחה אחראית, תהדק חגורה ותשרוד.
      משפחה לא אחראית, זבשה!
      עם הזמן הם יפנימו שכמו שלא קונים מרצדס רק כי מתחשק אז כנ"ל ילד.

      יש ליצר אלטרנטיבות במקביל ויש הרבה תוכניות שרצות כבר, מכיוון שמדובר רק בקיצוץ בקצבאות ולא בביטול אז זה סביר.
      בנוסף צריך תוכנית חומש הדרגתית שתביא לביטול מוחלט של קצבאות או לפחות ביטול מעל ילד רביעי. תוכנית שתשולב עם תוכניות פיתוח ושילוב בעבודה.

      שמעון חט

      מחק
    15. 12:04
      יוקר מחיה יורד ע"י פרוק ריכוזיות ופתיחת שוק לתחרות.
      ע"ע סלולר, שמיים פתוחים, סופר/מזון-רמי_לוי.

      לשם זה יש צורך בשרים ופקידי ממשל אשר אינם כרוכים עם בעלי ההון הוותיקים והמוכרים.

      שמעון חב

      מחק
    16. שמעון
      אין כזה דבר יוקר מחיה . יש ירידה בערך הכסף והכסף על פי מדיניות ממשלה צריך לרדת מידי שנה ב1%-3% . לפי המדד האמיתי זה אומר שהממשלה שואפת על פי חוק להעלות מחירים בין 3-9% בשנה.

      ערן

      מחק
    17. ערן,
      מה שאתה אומר אולי נכון למדינות מתוקנות עם יוקר מחיה סביר (יחסית לשכר).
      בארצנו, בה לקנות דירה או רכב או אוכל עולה פי 2-3 משכורות מבמדינות מתוקנות, יש הרבה לאן להוריד יוקר מחיה.
      זאת ע"י פרוק ריכוזיות, פתיחה לתחרות, הורדת מיסים.
      הורדת מיסים מחויבת כמובן בהפסקת סבסוד פרזיטים ונצלנים (גם וועדים וטייקונים-ספרים הם נצלנים), הפסקת בזבוז בסקטור הציבורי והבטחוני ועוד. כמובן שזה עובר גם בצמצום הון-שלטון.
      ברור שהירידה הנל במחירים תגרום לנפחי מסחר וצמיחה גדולים בהרבה, מה שייטיב לבסוף גם עם קופת המיסים והמדינה, מה ששוב יאפשר הורדת מיסים.
      המיסים, הנצלנות והריכוזיות הן כרצועת חנק על המשק.
      אין אשליות, זה לא יקרה ביום, ולא הכל יקרה, לי כן נראה שהכיוון חיובי.

      לגבי התייקרות תיירות פנים עקב פתיחת השמיים,
      מעניין כשלג דאשתקד, למה לצרוך תיירות פנים כשנופש ביוון זול יותר? מתוך ציונות? תרשה לי לפחפח.
      תיירות פנים היחידה שלי היא טיולים בטבע בחינם.

      שמעון חג

      מחק
  4. עורב צודק 100%. לפיד כרגע מכבה שרפות. מה ציפיתם ? שישנה את השיטה תוך חודשיים? אלה טענות ילדותיות.
    בניין רקוב צריך להרוס לפני שבונים מחדש.
    הגזרות זו ההריסה.
    אוהבים לרדת עליו כי הוא מקשיב ומנסה לתקן.
    אני כן מאמין שמי שנתן לו ערבויות מעוניין בחברה טובה יותר ולא רק בכיסו.
    קיצוץ קצבאות זו תחילתה של חברה טובה יותר.
    שמיים פתוחים זה המשך (לא של לפיד אבל כן של הממשלה). ך.
    עימות קשה עם עייני וועדים ומע' הבטחון יהיה המבחן האמיתי.
    פרוק הריכוזיות גם. הצהרות בנט על תקינת מוצרי יבוא , מעודדות מאוד.
    אלה מבחנים ארוכים לכל הקדנציה.

    שמעון חד
    אני אופטימי.

    השבמחק
    תשובות
    1. למה?
      אתה רואה משהו בהתנהלות של לפיד שהוא הולך לשנות פה משהו מהיסוד ?
      לפי כל מה שאני רואה (ומתואר פה היטב בפוסט) הוא עושה עוד מאותו דבר.
      אז למה אתה אופטימי בדיוק?

      מחק
    2. אישית, יש לי הרגשה שהוא הולך לשנות הרבה דברים. שוב, אני לא ממעריציו, אבל יש תחושה של "משהו שונה". מה זה? לא יודע עדיין. אשליה? יכול להיות שכך יתברר בעתיד. אבל ה"מן היסוד" שלך זה לא מן היסוד שלו. הבעיה עם כל אנשי "השיטה" זה שהם (אתם? אנחנו?) חושבים שמי לא חושב ועושה ומתבטא בדיוק כמוהם, פסול לעדות, ואי אפשר לעשות איתו כלום*. כפי שכתבתי למעלה, יש המון שאפשר לעשות גם במסגרת השיטה הקיימת, ואני מוקיע את גישת ההכל או כלום שעולה מפה (לפעמים).



      * כאנקדוטה מעניינת במישור הפוליטי, האשמה זו מופנית לרוב גם כלפי השמאל הישראלי, ואכן באופן לא מפתיע יש חפיפה בין שתי הקבוצות.

      מחק
    3. עידו,
      קיצוץ קצבאות זה כבר הרבה, ממשלה בלי חרדים גם, קיצוץ מס' שרים גם, ברוב הדברים הוא מסונדל כרגע בגלל הירושה הקשה שקיבל, אבל אם ב-4 שנים לפיד-בנט יטפלו טיפול יסודי ביוקר מחיה, ריכוזיות, דיור, וועדים גדולים וכו אז אשרנו.
      גם אם יעשו רק חצי מזה.
      אי אפשר כבר לקטול לאחר חודשיים
      אלה תהליכים ארוכים של טיפול במחלות כרוניות קשות.

      מסכים עם עורב

      שמעון חד

      מחק
    4. הטעות לדעתי בגישתך וגישת העורב היא בראיה כאילו הגרעון היא המחלה למרות שהגרעון הוא רק סימפטום של מחלה קשה הרבה יותר שבה לפיד לא מתכוון לגעת.

      מחק
    5. ערן - אתה שוב סותר את עצמך. ראשית, המשפט שכתבת הוא מסוג המשפטים שנשמעים נכון, ואכן נכונים במקרו של המקרו, אבל הם בעצם לא נכונים.
      ספציפית, הרבה פעמים ממשלות יורשות גרעון קטן יותר כי הן עשו משהו לוקאלית נכון. התמונה שאתה מצייר לא נכונה. למעשה, ממשלות מסוימות (סין ספציפית), מורישות לממשלה הבאה עודף תקציבי הולך וגדל (שבא על חשבון מדינות אחרות). אם נסתכל על סך כל המדינות בעולם - אתה צודק. בהקשר של מדינת ישראל, אתה טועה, כי המדינה יכולה להקטין ולהעלים את הגרעון שלה על חשבון גורמים אחרים (בתקווה, לא דוברי עברית). דוגמה רלבנטית יכולה להיות תמלוגי הגז. אם זה נשמע אכזרי, אז כן. עניי עירך קודמים.

      שנית, כאמור, בפעם השלישית, כל התכסחות על לפיד על כך ש"הוא לא מתכוון לגעת בבעייה האמיתית" היא הגיונית כמו להתווכח עם הרו"ח או פקיד הבנק של הרופא שלך על מצב הסרטן שלך. זה לא התפקיד של לפיד (כרגע לפחות).
      Your beef is with Fischer.

      מחק
    6. ערן,
      עובדתית היו ממשלות שקיבלו גרעון קטן יותר מקודמותן והיו תקופות טובות יותר מקודמותן.

      אני מסכים שהשיטה רקובה מהיסוד, אבל לא ניתן ליישם רעיונות חדשים לגמרי ומהפכניים כשיורים עליך,
      ולכן הגיוני בעיניי לנסות לייצב את המצב ואז לשקול תוכניות הבראה מהפכניות.

      הרי ברור שאם יפרקו ריכוזיות, ביזבוזי מע' בטחון, הון-שלטון, פקידי אוצר שעוברים מיד לג'וב אצל טייקון, וועדים גדולים ומושחתים, סבסוד פרזיטים וכו וכו
      אז יהיה ניתן להרים את הראש מעל המים ולייצר חברה טובה יותר וצודקת יותר.

      אני לא משלה את עצמי שזה יקרה כ"כ מהר, אלה מחלות קשות וכרוניות של המשק, אבל אם יש נכונות לפעול בכיוון (ואני מאמין שללפיד-בנט יש נכונות אמיתית), אז אפשר לייצר שיפור תמידי ומתמשך.
      וכעובדה הרפורמה בסלולר, שמיים פתוחים, קיצוץ קצבאות וכו

      אם לא יטפלו בכל אלה וימשיכו בהתנהלות המושחתת אז שום שינוי מוניטרי לא יעזור. הכל ישאר מושחת ומסואב כבעבר וכל הכסף שנחסך על הריבית יזרום לאותן קבוצות לחץ נצלניות.

      ולכן הגישה של הכל או לא כלום, של לקטול את לפיד מהיום הראשון, לא תורמת לאתר במאום. נהפוך הוא.


      שמעון חס

      מחק
    7. שמעון
      הגרעונות גדלים תמיד לאורך זמן. נדיר שממשלה מקבלת גרעון נמוך מקודמתה אלא אם אתה מודד את זה ביחס לתמ"ג. אבל אני מודה שאין לי את כל הנתונים לכן אשמח אם תמצא לי נתונים הפוכים לאורך ההיסטוריה שמראים שזה משהו שכיח.
      לגבי השאר:
      קרא כאן איך כסף נוצר
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2011/12/blog-post.html
      ותבין מדוע אתה מדבר רק על סימפומים ולא על הבעיה, הרי אם מצבך יהיה טוב ולא תצטרך לשחות בים של חובות מניין יהיה כסף לממשלה להחזיר את הגרעונות שלה?
      זה הפרדוקס של המערכת : כשלך טוב זה רע לתקציב המדינה ובשביל שיהיה תקציב יציב למדינה אתה חייב לקחת על עצמך יותר ויותר חובות. לכן בנק ישראל לא יתן שהמחירים ירדו ולכן אין אינטרס למדינה להוריד מחירים. הרי גם על השמיים פתוחים תשלם בגדול במחירי תיירות פנים מטורפים. המצב רק ילך וירע לצערי ואנשים יתפקחו רק אחרי שהכל יתפוצץ וחבל.

      השאלה פה היא לא הכל או כלום אלא הכל או מעט פירורים שנקבל פה ושם. כמו המעט שלפיד יכול לעשות לא ישפיע עליך הרבה אם בכלל.

      ערן

      מחק
  5. קצבאות ילדים לא צריך לקצץ אלא לבטל לחלוטין. אין שום צורך לעודד ילודה, וודאי לא ילודה במשפחות עניות מה שרק יחריף את העוני שלהן. משפחה שיש לה כסף לילד, קצבאות ילדים הן לא מה שיגרום לה להחליט אם כן או לא להביא עוד ילד. ומשפחה שמביאה ילדים בשביל הקצבאות, ברור שאין לתמוך בה.

    לגבי לפיד הטענה היחידה שלי כלפיו כרגע היא העובדה שהוא לא נוגע במיסי חברות. מס חברות גם כך הוא מצחיק (25% לעומת מס הכנסה וכו' שיכולים להגיע ל-60%) ותאגידי ענק מקבלים הנחות ענק גם על מס זה, תופעה הידועה בשם 'רווחים כלואים'. לא ברור לי למה הוא ממתין.

    יריב

    השבמחק
    תשובות
    1. רגע, יריב אני מבולבל. מצד אחד כל המנכלים החזיריים צריכים לשלם אפילו 75% מס אבל כשמשווים לחברות אז 60% זה לא בסדר? תסגר על זה.
      אתה מוזמן לפתוח ויקיפדיה ולראות מה הלך פה פעם אחרונה שמס חברות היה 60%.

      לגבי הרווחים הכלואים - לדעתי הוא כבר התייחס לנושא.
      http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000836080

      מחק
    2. אי אפשר לבטל באיבחה קצבאות כי אתה זורק אנשים לרחוב.
      צריך תוכנית חומש מדורגת.
      הקיצוץ עכשיו הוא התחלה טובה.

      שמעון חי

      מחק
    3. לעורב - לא הצעתי להגדיל את מס החברות ל-60%. אולם 25% הוא בפירוש אחוז נמוך יחסית, במיוחד כשלוקחים בחשבון שבפועל התאגידים הגדולים משלמים הרבה פחות. אם התאגידים הגדולים היו משלמים מס אמת של 25%, דיינו.

      יריב

      מחק
  6. Wait, before we can argue where to trim, shouldn't we figure out the exact situation?

    http://rotter.net/forum/scoops1/21805.shtml?utm_source=rotter.net&utm_medium=mivzakside

    :)
    - Eran

    השבמחק
    תשובות
    1. ERAN,
      כבר תיקנו אותה על ההבדל בין הגרעון לשנת 2012, לגרעון TTM...
      You should know better by now :)
      את ההטעיות של יחימוביץ אני עוד זוכר ממערכת הבאדר-עופר-מיינהוף המוצלחת שלה על "המפלגות הקטנות" (קרי, עלה ירוק).

      מחק
  7. קריאה מעניינת על טעויות אקסל שמניעות את העולם:

    http://alaxon.co.il/daily/%D7%90%D7%A7%D7%A1%D7%9C-%D7%94%D7%95%D7%90-%D7%9B%D7%9C%D7%99-%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%9F-%D7%91%D7%9E%D7%97%D7%A7%D7%A8/

    השבמחק
  8. סתם שאלת תם היפותטית -
    נגיד..
    שמחר בבוקר קמים כל ראשי המדינות והמערכת הכלכלית
    עם תובנה חדשה ואומרים - שיט !!טעינו !!

    ומייצרים שיטה מוניטרית חדשה ואידיאלית
    ותוך שבוע הכל רץ ועובד פיקס
    ויש כסף חדש שלא מיוצר ע"י חוב
    והופ תוך חודש הכל דופק כמו שעון
    וכל הבעיות נפתרות
    ובאה אוטופיה כלכלית על כדור הארץ
    והכל יופי טופי !

    זה יוכל לייצר עוד נפט ??

    מה עם PEAK OIL ? מה עם EROI ??

    שום כסף שבעולם לא יכול להחליף נפט
    ושום שיטה מוניטרית זו או אחרת
    תוכל להחליף תרבות שבמשך 100 שנה
    מבוססת על נפט ותוצריו בכל נימיה

    מה עושים עם זה ?!

    השבמחק