יום שישי, 4 באוקטובר 2013

גורם בכיר ביפן מודה לראשונה: "איבדנו שליטה על הכור בפוקושימה"

טוקיו נבחרה בתחילת ספטמבר על ידי הועד האולימפי לארח את האולימפיאדה ב2020.הבחירה הגיעה לאחר שראש הממשלה היפני הבטיח כי הדליפה בכור בפקושימה בשליטה והיא תתוקן.כמה ימים בלבד לאחר הבחירה הודה לראשונה גורם בכיר בחברה המתפעלת את הכור כי הם בעצם איבדו שליטה עליו. בינתיים אזרח יפני שבדק באופן עצמאי קרינה רדיו אקטיבית ליד גן שעשועים במרחק עשרות קילומטרים מהכור, גילה רמת קרינה גבוהה במיוחד.


ההודעה של גורם בכיר רישמי בTEPCO (החברה המתפעלת את הכור) על איבוד השליטה.
http://www.youtube.com/watch?v=PXWrW1sq2sI


בסרטון הבא מה -7 בספטמבר 2013, נראה אזרח יפני מודד את רמות הקרינה בעיר קורימה באזור שבו ילדים קטנים משחקים.העיר בת 330,000 תושבים ממוקמת בערך כ-60 ק"מ מאזור האסון בפוקושימה. לשם האומדן, מרחק זה שקול בערך למרחק של תחנת הכוח רידינג מאזור ואדי ערה.

ביום רגיל, כמות הקרינה הממוצעת שאדם סופג נעה  בין 0.10-0.20 מיקרו זיוורט כתוצאה מקרינה קוסמית. האזרח היפני בסרטון מודד קריאות משני מכשירים שונים ומקבל תוצאות של  0.47 מיקרו זיוורט ו -0.65 בגובה חזה.
האזרח מאוחר יותר נראה אוסף קריאה של 22.97 מיקרו זיוורט מחול בפינת מרזב בצד כביש.
http://www.youtube.com/watch?v=z4_ve1H11Wg

9 תגובות:

  1. לרוב אני מרוצה מאיכות המידע בבלוג שלך אבל שים לב בבקשה לבלבול ביחידות בין מילי למיקרו (ללא קשר רמות קרינת הרקע הם סיבה מספקת לדווח). אבל החשיפה המתוארת בסרטון אינה קטלנית בטווח קצר, יחד עם זאת סביר להניח ששכיחות מקרי הסרטן באזור תעלה משמעותית בעשורים הקרובים.
    בסרטון מדובר על מיקרוסיוורט ולא מיליסיוורט.

    השבמחק
    תשובות
    1. אמנם יש אי דיוק במידות הקרינה, אבל החדשות מהשעות האחרונות מדברות על מיכל נוסף שדולף לים עם מים רדיו אקטיבים. קראתי כעת שהפגיעה בצרנוביל נגרמה לא במישרין מהדליפה אלא בעקיפין. ילדים ששתו חלב בפרות שאכלו עשב מזוהם בקרינה. אולי כדאי שנתנזר מדגי מים מלוחים ב10 השנים הבאות

      מחק
    2. אתה יכול להתנחם בכך שבעוד 35 שנים כנראה לא ישארו דגי מים מלוחים אם נמשיך בקצב שאנחנו נמצאים בו...
      http://news.nationalgeographic.com/news/2006/11/061102-seafood-threat.html

      מחק
    3. אכן היתה טעות ביחידת המדידה והיא תוקנה

      מחק
    4. ערן היקר אני רוצה להודות לך על הבלוג האיכותי, מה שלא עשיתי בתגובה הקודמת.
      ותודה על התיקון, אך שים לב בבקשה שבסרטון הבחור מדבר על קרינת רקע של מיקרוסיוורט.
      ואילו כפי שכתבת בגירסא הרישונה של הבלוג החשיפה ב CT הינה 10-30 מיליסוורט. שזה פי 1000 גבוהה יותר מקרינת הרקע המוצגת בסרטון.
      http://en.wikipedia.org/wiki/X-ray_computed_tomography#Scan_dose
      ומאחר ורוב מדי הקרינה מציינים את הקרינה בחשיפה לשעה אז הילדים בסרטון נחשפים למקביל ל CT כול 40 יום.
      ותודה מראש על הסבלנות

      מחק
    5. שלום ערן,
      ראשית - אני קורא נלהב של הבלוג האיכותי שלך. שאפו !
      שנית, בהמשך להערה הקודמת, אם אכן נפלה טעות ביחידות בדיווח שלך, אזי גם הכותרת שלך לא נכונה. אם אתה בוחר לדווח על דברים "אמיתיים" אנא אל תתן כותרות שגויות. (גם אם זה מאד פופולארי ומביא אנשים לאקסטזה שלילית והיסטריה. אתה מאבד אמינות במהרה וחוזר להיות "כמו כולם" ולא "אמיתית").
      קרינה שהיא פי-4 מהקרינה הקוסמית אינה קרובה ל- "רמת קרינה ששווה לאותה רמת קרינה שסופגים חולים שעוברים סריקת C.T מלאה על כל הגוף". יש מרחק של פי 10,000 בין השניים (על פי היחידות המופיעות בכתבה שלך !!!).
      לתשומת ליבך.

      מחק
    6. אכן אנונימי מ9:58 ו8:33
      נפלה טעות ביחידות המידה והיא תוקנה
      אני מודה לכם על תשומת הלב ועל ההערות.

      מחק
  2. ועוד כמה הערות: קרינת הרקע הקבועה נעה בין 0.05-7 מיקרו סיוורט לשעה כך שביממה אדם סופג 1.2 מיקרו סיוורט בתנאים רגילים. רמה מסוכנת נחשבת ל 0.5-6 מיקרו-סיוורט לשעה אבל היא לא קטלנית. רק קרינה ברמות גבוהות בשניים או שלושה סדרי גודל (פי מאות או אלפים) מסוכנת באופן משמעותי.
    לגבי דליפת המים לאוקיינוס: אין בכך סכנה של ממש כי מדובר במים שיימהלו בטריליוני טונות של מי ים, בדיוק כמו שהגשם הרדיואקטיבי אחרי האסון בצ'רנוביל נספג שימים ובאגמים מבלי להותיר כמעט זכר. הסכנה היא דווקא בשרשרת המזון על היבשה: צמחים שוספגים קרינה במשך חודשים, בעלי חיים שסופגים קרינה במשך שנים וכו.
    ולסיום: יפן איבדה שליטה על הכור? באמת חידוש מרעיש. היא איבדה שליטה כבר לפני שנתיים וחצי אחרי רעידת האדמה והצונאמי שבא בעקבותיה. כל הנסיונות ההרואיים והצזנורה בתקשורת לא הסתירו את העובדה הזו. כרגע אין הרבה מה לעשות פרט אולי לטיפול צ'רנובילי: הטלת אלפי טונות של בטון על האתר. הבעיה היא שגם זה פתרון זמני כי הקרינה בצ'רנוביל מפוררת לאיטה את הבטון שאוטם את הריסות הכור.

    השבמחק
    תשובות
    1. יש רעיונות מקוריים לטיפול בכור, לדוגמא פיצוץ פצצה טרמו-גרעינית שתאדה את כל האיזור.

      מחק