יום שני, 21 באוקטובר 2013

לפני שפותחים את השמפניות: 4 דברים שכדאי לדעת על קרנית פלוג

כאשר לפיד וביבי אומרים שקרנית פלוג הוכיחה עצמה בחודשים האחרונים בתור נגידה ,האם הם בדקו בכלל מה היו "הישגיה"? כששלי יחימוביץ' יצאה מגדרה בשבחים על המינוי, האם היא אי פעם בדקה את משנתה של אותה נגידה? כשנשים שמחו על מינוי של אשה לתפקיד הנגיד-האם הן בדקו בכמה שנות עבודה זה יעלה להן? אז רגע לפני שפותחים את השמפניות -הנה כמה עובדות על הנגידה החדשה.


1. במהלך כהונתה הקצרה כנגידה זמנית גרעון בנק ישראל חצה את ה40 מיליארד ש"ח!
זאת אכן לא טעות. אותה נגידה שאמורה להיות זו שדואגת למשמעת התקציבית של ממשלת ישראל, הובילה ארגון לגרעון כל כך גדול ,עד שהוא מאיים כבר אפילו לעבור את הגרעון הממשלתי שעליו היא אמורה לפקח. מאז היתה המשנה לנגיד ב2011 תמכה בהגדלת הגרעון בכ5 מיליארד ש"ח. רק בחמשת החודשים האחרונים בלבד בהן כיהנה כנגידה בפועל צמח הגרעון של הבנק ביותר ממיליארד ש"ח. חשוב להבין כי גרעון בנק ישראל הוא חלק בילתי נפרד מהגרעון הממשלתי ,כך שביחד מדובר בגרעון שכבר חצה את ה80 מיליארד ש"ח, שיפלו על משלמי המיסים. הסיבה שהגרעונות רשומים כנפרדים היא רק כתוצאה מהחלטה טכנית הנובעת מעצמאות בנק ישראל.

מקור: בנק ישראל


2. התוכנית של פלוג : העלאת גיל הפרישה לנשים.
אומרים תמיד שלממשלה שוחרת שלום יש יותר לגיטימציה בקרב הציבור לצאת למלחמה ,על אותו משקל כנראה שתהיה יותר לגיטימציה לאשה להוביל את המאבק להעלאת גיל הפרישה של הנשים ל67. במקום לשנות את השיטה כך שתנצל את ההתפתחות הטכנולוגית ואת תקופת השפע לצורך הפחתת כמות ושנות העבודה, פלוג חושבת דווקא שאנחנו צריכים לעבוד יותר. הנה מה שאמרה פלוג לפני כשנה וחצי לכלכליסט:
" אי אפשר להתעלם מהשינויים בתוחלת החיים צריך להעלות מהר את גיל הפרישה לנשים ל־64, ואחר כך בצורה מדורגת ל־67. ההחלטה שקיבלה הכנסת שלא לעשות זאת היא החלטה קצרת רואי".
3. פלוג היתה מאלה שלחצו על הממשלה לבצע העלאות מיסים ישירים וגם עקיפים באופן גורף לכל המעמדות.
הנה מה שאמרה באותו ראיון לפני כשנה וחצי:
"לדעתי, העלאת המסים צריכה להיות בתמהיל שיכלול גם העלאת שיעור המע"מ, וגם עלייה במסים הישירים, בהיקף כולל שיקטין את הגירעון לממדים של בערך 2.5% מהתוצר, שהוא פחות או יותר הגירעון המקסימלי שיבטיח שאם נהיה בצמיחה של 3%–3.5% תהיה ירידה במשקל החוב בתוצר. לזה צריך להיערך, בהנחה שלא יהיה משבר באירופה".
4. חולמים על דירה? לפלוג יש חלומות אחרים
בארבעה חודשים הקודמים הוכיחה פלוג ,שלמרות פרסום דוח חטיבת המחקר בבנק ,שהתריע מפני התפתחות בועה בנדל"ן, היא לא נרתעה מלנפח אותו עוד והורידה את הריבית. רמז לתוכניות הבאות של פלוג, הביא היום יושב ראש המועצה המינהלית של בנק ישראל, דן פרופר. כשנשאל ברשת ב' בתוכנית "צבע הכסף" כיצד מתכוונת פלוג להתמודד עם בעית הדיור, ענה שזה בכלל לא האתגר העיקרי שלה. לטענתו ,מה שיעסיק את ד"ר פלוג הוא הגברת הצמיחה והורדת ערך השקל. מה שלא ציין פרופר בראיון הוא ,שהדרך של בנק ישראל כיום ליצר צמיחה ולהוריד את ערך השקל נעשית בין השאר על ידי ניפוח בועת הנדל"ן.. אופס.

25 תגובות:


  1. לא צריך לחפש מה דן פרופר אומר, היא אמרה בעצמה שעליית מחירי הדירות אינה חריגה וזרקה כמובן את הבעיה לממשלה:
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000846306

    השבמחק
  2. אני לא מבין (אשמח להסבר) כיצד כלכלה בסביבה של אינפלציה אפס יוצרת מציאות בה עובדים פחות. אם המחירים לא יורדים בעקבות שיפורים טכנולוגיים ואדם חי יותר אזי הוא עדיין נדרש לעבוד יותר כדי לקיים עצמו. לפי איך שאני רואה את זה הדרך היחידה לעבוד פחות היא באמצעות הגדלת הפיריון ויציבות מחירים.

    עורב - אחרי חיפוש רחב לא הצלחתי לרדת לשורש הגישה המוניטרית של האסכולה האוסטרית. לא הצלחתי להבין כיצד מכניסים כסף למחזור? תודה מראש.

    השבמחק
    תשובות
    1. לירן, המחירים מושפעים מהשיטה המוניטרית הרבה יותר מאשר מהשפע שיש לנו היום. השיטה המוניטרית גורמת למחירים לעלות ללאנקשר לכמות המשאבים העומדת לרשותנו.
      העבודה המאומצת שלנו נדרשת לא בגלל מחסור במשאבים אלא כדי להרוויח כסף. זה קצת אבסורד כי כסף מומצא ע"י בני אדם, וככזה אפשר להמציא מימנו ככל שנחפוץ.

      ע'

      מחק
    2. קרא את
      A choice in currency: how to end inflation
      של האייק (הוא מאוד קצר). לשיטתו, מדינות יכולות וצריכות להחזיק במטבע שלהן ולהדפיס ממנו כאוות נפשן! אממה? כך גם כל אחד אחר. גרמניה הכריזה השנה על ביטקוין כעל Private money, וזה בדיוק בדיוק כסף "האייקי" שכל אחד יכול להמציא מהאוויר (כפי שאכן קרה) - מי שנותן למטבע את ערכו הוא אך ורק השוק. העקרון החשוב ואולי היחיד שעליו יש לשמור במקרה זה הוא שאתה יכול לשלם את מיסיך במטבע לבחירתך, מה שלוקח מהמדינות את הנשק החשוב ביותר שלהן, ומכריח אותן לנהל מדיניות מטבע אחראית ולא לפחת את ערכו. העקרון המנחה: keeping everyone honest.

      אני קורא לזה "הפתרון ההיברידי" (כסף מדינה נטול חוב א-לה אורי ירון פלוס כסף פרטי מבוסס מחסור-פויה א-לה עורב). אפילו הצלחתי לגרום לערן להסכים שזה רעיון לא רע לפני איזה 50 פוסטים.

      נראה לי שזה תופס גם לגבי כל האסכולה, אבל אני לא בטוח בזה ב100%.

      ובתשובה לשאלה הראשונה שלך - אתה צודק. והגדלת הפריון נעשית ממילא (רובוטיקה, ננו, ושאר באזוורדס).

      מחק
    3. לדעתי זה לא סביר שהמדינה תיקח מיסים לפי איזה מטבע שרוצים לשלם לה.
      הרי המדינה צריכה להפוך את המטבע הזה ל"מטבע שלה" וזה יצור שינויים ביחס בין המטבעות כאשר עושים המרה בקנה מידה גדול.
      שנית זה פוגע בעיקרון הראשי שלך:"שכל אחד יכול להמציא כסף מהאויר" - אם לכל
      אחד מותר למה למדינה אסור?

      מחק
    4. http://mises.org/document/3983 - המאמר, לא 'אקדמי' בלשון המעטה :)
      רעיון חביב למרות שחייק נשמע די מיואש בטקסט. הבעיה הגדולה שאני רואה פה היא שלמדינה יש כח שלא קיים לשום מפיץ אחר של מטבעות - היא מסוגלת להתקין חסמים לרכישה שלהם.

      אנונימי - אף אחד לא טען שלמדינה אסור. אם זאת הרעיון שאני יוכל לשלם מס בכל מטבע שארצה נשמע דמיוני. לחשוב על כמות עמלות ההמרה שאני אצטרך לשלם נשמעת לי דמיונית, כמו גם האפשרות להסתובב עם ארנק דיגיטלי שיש בו כמה סוגים שונים של מטבעות - מצחיק שחייק עוד תרגל בראש את כל התאורייה בלי אינטרנט.

      מחק
    5. לירן, שילמת? יש בחינם, חבל.
      זה בדיוק החסם שהוא קורא להסיר.
      לאנונימי, יש הרבה דברים לא סבירים בעולמנו - לדעתי זה לא סביר שמדינה תכריח אותך לעבוד ולחסוך במטבע ספציפי כלשהו - כל אחד ומה שנראה לו יותר ופחות סביר.
      למה שהמדינה תצטרך להמיר למטבע שלה בכלל? אם אתה משלם את המסים שלך בזהב או בדולרים, היא יכולה בתיאוריה לשים אותם בכספת או לקנות איתם דברים ישירות, היא לא חייבת בהכרח קודם להמיר לשקל ואז להשתמש.

      מחק
    6. תתעלם מהבדיחה על ה"שילמת", היא הייתה לי יותר מצחיקה בראש.

      מחק
  3. אם יש אפס אינפלציה אז חסכון הוא פתרון נוח לעתיד. אתה לא מפסיד את ערך כספך לפנסיה. אתה אמור להכין לך פתרון לתקופה שתהיה בפנסיה ואתה גם רוצה לפרוש בגיל שבו תוכל עוד להנות מחייך. זה בהנחה שאתה עובד מתוך צורך לא מתוך רצון. השיפורים הטכנולוגים מגדילים את הפריון אבל השאלה למה זה משמש, לעשות עוד כמה עשירים עשירים יותר לא מועיל לרוב. שואב אבק זה שיפור טכנולוגי אבל עקרת הבית לא עובדת פחות מאשר עבדה לפני 100 שנים. אם שיפור טכנולוגי איפשר קידוחי נפט וגז ולכן מחירו נמוך יותר אז יש יציבות מחירים ופחות מיסים. על ירידת מחירים אין כבר מה לדבר

    השבמחק
    תשובות
    1. "ולכן מחירו נמוך יותר אז יש יציבות מחירים ופחות מיסים" - מה הקשר בין גובה המחיר ליציבות המחיר? ומה הקשר של זה למיסים?

      עוד טעות:
      "שואב אבק זה שיפור טכנולוגי אבל עקרת הבית לא עובדת פחות מאשר עבדה לפני 100 שנים." - אין הגיון במשפט הזה בכל כך הרבה רמות. המטרה בשיפור טכנולוגי היא להקטין את מעורבות האדם בתהליך. אם אתה מבטל את ההתקדמות הטכנולוגית בתחום החקלאות ב100 שנים האחרונות, לדוגמא, אתה פותר את בעיית האבטלה. כולם יצטרכו לחזור לעבוד בשדה. הבעיה היא שחצי מהאנשים ימותו מרעב כי לא נוכל לייצר מספיק אוכל בכמות שאנחנו צריכים, בלי המכשור הטכנולוגיה.

      מחק
  4. השמיים יפלו, אתה בטוח לא זוכר מה היה ואיך ניקו שטיחים לפני תקופת שואבי האבק.
    נשים של פעם זה זן שלא יחזור עוד.
    יש משפט מפורסם שאומר: "פעם היו ספינות מעץ ואנשים מברזל והיום יש ספינות מברזל ואנשים מעץ"

    אפשר רק להוסיף שהמשפט הזה היה נכון לפני 40 שנה, היום אנחנו בעידן הסיליקון עם אנשים במנוסה מהתמודדות - זה במידה והם מסוגלים בכלל להבין שיש שם התמודדות - תראה מה קורה עם החובות של הציבור - מישהו בכלל מבין שהוא צריך לשלם את זה חזרה בתוספת ריבית?
    אנשים חיים בסרט - עם סוף רע חייבים לציין.
    ואך בכלל סוגרים משכנתא של 1000000 שקלים עם הכנסה של 10000 נטו?

    יכול להיות שקרנית היא נגידה סוג ב'
    אבל העם שלנו, חלק גדול לפחות, לא מדורג בתור סחורה בכלל.
    ובגלל שבדמוקרטיה הרוב קובע - ככה נראה השילטון.
    הבעיה האמיתית הרבה יותר שורשית לדעתי, מערכות הכלכלה והשלטון הם התוצר של החברה והם אינדקס למצב החברה עצמה אם נמשיך להשחיט את החינוך - ואין כבר חינוך בישראל!!
    (בבתי הספר של היום מחלקים יותר סמים ממה שהיה בבתי הכלא לפני 40 שנה.)
    ואם נהפוך את התוצר של מוסדות ההשכלה ליצירת רובוטים שיודעים לדקלם ולצוטט "מומחים"
    אז אנחנו בדרך לאסון - לא שזה רעיון חדש.

    מה שאני מנסה לומר הוא שהבעיה והפתרון לא נמצאים למעלה בשלטון אלא - אם אפשר לנסח את זה ככה - "בראש של האנשים"
    והיום להרבה מאוד אנשים יש מעט מאוד בראש

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה צודק, אבל כאן צריך להבחין בין מי שמנהל את תחום הנגישות לחינוך, ואיכות החינוך, לבין האנשים שחיים כאן. לצערי, בסופו של יום, זה בהחלט חוזר בחזרה אל השלטון. אני מכירה אנשים שמצביעים למועמדים - רק כי אנשים אחרים שעובדים בעבור מועמד כזה או אחר, מציעים להם הסעה לקלפיות. זכור לי שרגע לפני הבחירות המקומיות, אמא פעילה בעבור מועמד שידוע בעמדותיו הקפיטליסטיות, ניסתה לשכנע אותי להצביע עבורו, כשעניתי לה "אני בכלל סוציאליסטית, איך את רוצה שאני אצביע עבורו?" היא צחקה ואמרה לי "גם אני סוציאליסטית..אבל הוא טוב לרוסים..." בקיצור, יש מנגנון שימור הבורות, שמקבל הרבה יותר תקציבים ממערכת החינוך - וזה מתחיל שם. ואגב, אני לא כתבתי כדי להצדיק סוציאליזם/קפיטליזם - אלא רק להראות איך אנשים יכולים להיות פעילים ואקטיביים למען אדם שהם אפילו לא מבינים את המשנה הכלכלית שלו...

      מחק
  5. פשוט בדיחה ...והיא עצובה כי היא עלינו

    שר אוצר כלומניק מבחינה מקצועית

    ראש ממשלה שחשב שהיא לא ראויה ופתאום התרשם שהיא ראויה ?
    הוא כנראה אידיוט לגמרי ... אם היא ראויה איך קודם קבעת שהיא אינה ראויה ?
    ונראה תמוה אם לא הזוי ששיחה אחת גרמה לך להבין שהיא ראויה .... אז מדוע לא טרחת להפגש עימה לפני כן ? שיחה אחת הספיקה לשכנע שהיא כן ראויה ?

    האם זה מעיד על אופן קבלת החלטות של ראש הממשלה הזה ?
    כך כנראה נראה כל נהול עינייני המדינה הזו. פארש אחד גדול ...
    אבל ביום הבחירות יספרו לנו ספורים שזוהי עת גורלית ....
    עת גורלית לאיזה ענין בדיוק ? לבחור עוד כמה בזיונרים לעמדות של מקבלי החלטות ?

    תסלחו לי - אבל איני רוצה לכתוב דבר על שר האוצר - פשוט בדיחה - מגיש טלויזיה ללא תעודת בגרות
    מחווה דעה על ד"ר לכלכלה - פשוט להקיא .... גם זה חלק מנהול המדינה

    פשוט עליבות במלוא הדרה.

    השבמחק
  6. הסיבה העיקרית לדעתי בשינוי הפתאומי בעמדת ביבי היא הראיון לפני יומיים-שלושה של לפיד שבו אמר לקושמרו שפלוג לא תהיה נגידה.
    זה מה שהיה נחוץ לביבי כדי להסיר את תשומת לב הציבור מחוסר יעילותו אל עבר שטות נוספת אותה לפיד פלט.

    השבמחק
  7. נגיד/ה יקרה ,
    שיעור בכלכלה מאחד העם..
    ""לדעתי, העלאת המסים צריכה להיות בתמהיל שיכלול גם העלאת שיעור המע"מ, וגם עלייה במסים הישירים, בהיקף כולל שיקטין את הגירעון לממדים של בערך 2.5% מהתוצר, שהוא פחות או יותר הגירעון המקסימלי שיבטיח שאם נהיה בצמיחה של 3%–3.5% תהיה ירידה במשקל החוב בתוצר. לזה צריך להיערך, בהנחה שלא יהיה משבר באירופה"."
    תפקידך העיקרי הוא לשמור על אינפלציה נמוכה ורק לאחר מכן לעודד צמיחה ותעסוקה ולדאוג ליחס חוב נמוך אבל.. האם מיסים ישירים ומיסים עקיפים הם הדרך ? הגדלת הT תביא לאיזון תקציבי או יותר נכון רמת הגרעון הרצויה אבל האם זה מה שנכון ?לא נכנס לריביות שמשלמים על החוב .. זה לא הסוגיה לא יותר נכון לדבר על רפורמות בנושא מס חברות ? רווחים כלואים ? פטורים על קרנות השתלמות וכו' ?... נגיד בנק מעודד עליה של מע'מ שפירושה עליה במדד קשר חיובי מובהק מנוגדת למטרה הראשית של הבנק ולהגיון הבריא שלי ..
    מוזר?.....

    השבמחק
  8. פלוג היא העתק של סטנלי פישר. אני לא זוכר החלטה או דיעה אחת של פישר שפלוג התנגדה לה או חלקה עליה...

    למעשה קיבלנו את סטנלי פישר לכהונה שלישית. כל הכבוד לנו.

    השבמחק
  9. יש כאן סרט נחמד למי שיש זמן עודף על למה לקנות את המתכת הפיזית של הכסף.
    http://www.youtube.com/watch?v=qfC9VQGkqDQ&list=PLAC607AF992A840A8#t=95

    השבמחק
  10. רעיון העלאת גיל הפרישה הוא בלתי מובן לחלוטין. גם ככה זו בעיה קשה מאוד למצוא עבודה מעל גיל 50 (ואפילו בגילאים נמוכים יותר) בגלל שיש עודף עובדים במשק. ההגיון אומר שיש להוריד את גיל הפרישה למשהן כמו 50-55 (או להקטין את בצורה דרסטית את שעות העבודה במשרה מלאה) על מנת לספק עבודה לכולם.

    galgal21

    השבמחק
    תשובות
    1. גלגל, אין פתרון וכולם צודקים. אם תוריד את גיל הפרישה, אנשים יצאו לפנסיה של 30-40 שנה עם קצבה זעומה ויחיו כמו כלבים. אם תעלה את גיל הפרישה, אנשים יצאו לפנסיה מאוד מאוחר עם קצבה נורמלית אבל עד אז יחיו כמו כלבים.
      זה אומר שמשהו דפוק בשיטה עצמה.

      מחק
  11. גיל הפרישה לנשים (ולגברים) לא צריך לעלות על 30-35.

    השבמחק
    תשובות
    1. אמרה מי שעשתה כסף כשרכבה על השיטה ופרשה בגיל 30 או לפני...

      מחק
    2. ומה אז ??... לסרוג צעיפים לנכדים כמו סבתה שלי ? :/

      מחק
  12. ערן, גם אני יכול למרוח כל גרף איך שבא לי .... תציג נתונים קודמים ....

    השבמחק
    תשובות
    1. כנס לקישור מתחת לגרף ותוציא כל נתון שתבחר.

      מחק