יום שלישי, 19 בנובמבר 2013

היפר-דיפלציה: הביטקוין זינק ב430% בחודש האחרון בדרך לדיון דרמטי בסנאט

מאת: ערן הילדסהיים [עודכן 07:26]

מי היה מאמין עד לפני שנה ,שערכו של ביט או מספר ביטים במחשב יכולים להעלות בכ-1000% בתוך פחות מחצי שנה. רק בזמן כתיבת המאמר הזה הספיק הביטקוין לעלות בשעור של 25%  והגיע ל-900$ ,רגע לפני שירד בחדות. כעת נסחר הביטקוין בתנודתיות גדולה.  האם זה באמת הזמן הנכון להצטרף לחגיגת ההשקעות במטבע שמשגע את העולם הפיננסי?


ועדת ביטחון הפנים בסנאט החלה היום בשימוע על הביטקוין תחת הכותרת "סיכונים אפשריים,איומים והבטחות של מטבעות וירטואלים".זה קורה לאחר שה-FBI סגר אתר ,שסחר בביטקוין ושהספיק לגלגל עסקאות בשווי 1.2 מיליארד דולר בשנתיים האחרונות. עוד בטרם הישיבה דיווח בלומברג כי משרד המשפטים והרשות לנירות ערך האמריקאים צפויים להעיד באותה ישיבה דווקא בעד ההכרה בביטקוין ככלי פיננסי לגיטימי. ההודעה שלחה את המטבע לעליה מטאורית של 20% בתוך זמן קצר ולעליה נוספת של 20% בשעות הערב.

שידור ישיר מהשימוע בסנאט בנושא המטבעות הוירטואלים (לצפיה ישירה לחצו כאן)

תמיכה מפתיעה במטבע הגיעה גם מכיוונו של יו"ר הפדרל רזרב בן ברננקי, שהתייחס לנושא במכתב לועדה וכתב שהביטקוין יחד עם המטבעות הוירטואלים "עשויים להיות מבטיחים לאורך זמן". ברננקי לעומת זאת גם מזהיר כי הביטקוין עלול להוות סיכון לרשויות אכיפת החוק ולפיקוח.

מי שתרמה לעליה הגדולה בשבוע האחרון בערך המטבע, היתה גם מדינת ניו יורק. זו הודיעה ביום שישי כי גם היא תערוך שימוע שמטרתו להגדיר נהלים שיהפכו את השימוש במטבעות וירטואליים, כגון ביטקוין, לחוקיים. לכל הנושא הצטרפו הסינים שהחלו לרכוש ביטקוין בכמויות גדולות. בבורסה הסינית הגדולה לביטקוין חצה כבר אתמול המטבע את מחסום ה1000$.

אחד החששות הגדולים מהעליה האחרונה היא שמדובר בעליות שמקורן בספקולציות של משקיעים. מאחורי העליה הספקולטיבית בשער המטבע לא עומדת עליה מקבילה בפעילות הביטקוין בעולם הסחר האמיתי. התנודתיות הגדולה של הביטקוין כרגע מבטיחה שגם בעתיד הקרוב לא נראה כניסה המונית של חברות ,שישתמשו בו לצורך מסחר  במוצרים או בשירותים שהם מספקים. דבר זה יחד עם העובדה שאין מאחורי המטבע אף גוף גדול שיש לו את הכלים לשמור על יציבותו והעובדה שיש כאלו שמחזיקים בכמויות גדולות של המטבע ושעלולים לזרוק אותן לשוק בכל רגע,  יכולים להחליף מהר מאד את העליות  בהתרסקות כואבת. 
לעומת זאת המצדדים בעליה מדברים על כך ,שברגע שמחירו של הביטקוין יתיצב בעתיד יכנסו עוד ועוד חברות כדי לקיים איתו סחר תמורת סחורות או שירותים. לכן השקעה כרגע במטבע כמוה כמו השקעה בפרויקט עתידי. האם לפיכך באמת מדובר בפרויקט מבטיח או ב"זהב וירטואלי"? זה כבר ימים יגידו.

25 תגובות:

  1. לשם שינוי אני עם ערן. יש עליות בריאות ויש עליות לא בריאות. זה לא בריא. זהירות נדרשת...

    נ.ב. הביטקוין אינו "ביט או מספר ביטים במחשב", אני מקווה שזה היה "המשגה להמונים" ולא מה שאתה חושב באמת.... (עשיתי עכשיו קופי פייסט לתיקיה שלי 1000 פעם ונשארתי עם אותה כמות P-:)

    השבמחק
  2. אני מכרתי את הביטקוין שלי ברגע שאמא שלי שאלה אם כדאי לרכוש ביטקוינס.
    אני אוהב את אמא שלי, אבל היא בדיוק מהתחום :-)

    השבמחק
  3. צמרמורת - ב.י.ט.ק.ו.י.ן ערך גימאטרי 7 כלומר חמקמק נעלם אשלייתי. בהצלחה למהמרים.
    אבי ג

    השבמחק
    תשובות
    1. ביטקוין שווה ל187, רק האות י' לבדה שווה ל10.

      מחק
  4. מוצטפא שמטרלינג19 בנובמבר 2013 בשעה 10:34

    מתי פיי-פל ימציאו את המטבע המשלים שלהם, שיווסת על ידי ההיצע והביקוש באיביי ויהפוך את הביטקוין לקוריוז?

    השבמחק
  5. מטבע לפייפל זה רעיון גאוני. לגביי הביטקואין מרגיש לי ריסקי. במיוחד שעכשיו הוא שווה 1000 דולר.

    השבמחק
  6. שווי שוק הביטקוין נכון לעכשיו הוא 7 מילארד דולר.
    קחו בנק גדול בארה"ב 150 מיליארד
    בנק בינוני 50-60 מיליארד.
    בנק כזה מעסיק אלפי עובדים, משלמם משכורות, בונוסי עתק למנהלים, סניפים , ועוד ועוד.
    מנגד ביטקוין - אין מנהלים או בונוסים או הוצאות ועמלות לממן פקיד. מערכת סגורה ומבוזרת נטו.
    לא רק זה - הביטקוין הוא מייצג (בתאוריה בשלב זה ) לא בנק אלא כלכלה גלובלית.
    אז 7 מיליארד דולר שווי זה מצחיק ביחס לכל מה שמסביב והפוטנציאל מעלה עצום ורב.
    מנגד יש תמיד סיכוי שזה לא יתפוס ואז יתרסק (אבל גם היו בנקים שהתרסקו נכון ?)

    השבמחק
  7. ברור לגמרי שהמדובר בבועה. זהו "נכס" וירטואלי שאין מאחוריו כל נכס ממשי כלשהו. זה שעשוע נחמד, אבל כמו שהיתה סבתא שלי אומרת "גורנישט מיט גורנישט לופטגישעפטען".
    מי שרוצה יתכבד ויהמר, אבל בהחלט מתוך ידיעה שמדובר בבועה שיכולה להתפוצץ ברגע שלמשקיעים ימאס מהמשחק. מאחר שאין כל נכס אמיתי מאחוריו, הוא יכול לצנוח ל 0 בפתעומיות.

    השבמחק
  8. חגי,
    איזה נכס יש מאחורי זהב? למה צריך זהב? זאת סתם מתכת יפה ונדירה. היא לא מאכילה אותך לא מלבישה אותך אתה לא נושם אותה.
    מים, אוכל, בגדים, בית, אוויר הם נכסים. אפילו ספר הוא נכס.
    זהב זה שום דבר. אין בזה טיפה אחת של תועלת.
    אז למה זה שווה הרבה כל כך? כי יש ה ס כ מ ה עולמית שזה שווה משהו.
    כשתפנים את הקונספט הזה, שכסף זה בסך הכל הסכמה בין הרבה אנשים
    תבין שביטקוין הוא נכס בדיוק כמו שזהב הוא נכס.

    השבמחק
    תשובות
    1. הזהב, בניגוד לביטקוין מייצג את המאמץ הטכנולוגי לכרות אותו, כלומר יש לו ביטוי ערכי ממשי בכלכלה הריאלית. בנוסף, הזהב הוא מטבע ניצחי במונחים אנושיים, מטבע זהב שנמצא בחפירות לפני אלפי שנים, בים או עמוק מתחת לאדמה דומה לזהב "חדש", עוד יתרון הוא שהזהב נמצא מחוץ למערכת, אפשר להחביא אותו וקשה לעקוב אחריו, אני סמוך ובטוח שאם ברננקי מאמץ את הביטקוין יש סיכוי מסוים שנמצאה פירצה כלשהי במערכת שיכולה למוטט אותה מבפנים. מה שעוד מפריע\מוזר לי זה הרעש שביטקוין מייצר והערך הספקולטיבי שלו בניגוד לערך הסחיר שמטבע משלים צריך להצטיין בו. איך בדיוק המטבע הזה ישמש כלכלה חליפית עם השער שלו נע בחדות כזו כל הזמן. לבסוף, אני חושב שהביטקוין מתקיים אך ורק כתגובת נגד לסיטואציה המטורפת שאנו שרויים בה, כלומר הוא אך ורק תגובת נגד לכלכלה שייצאה מכלל שליטה ומהווה תקווה לאנשים שאינם יודעים איפה לשים את כספם מפחד שמחר יעלם.

      מחק
    2. אה, ועוד משהו, זהב אינו משקף הסכמה בין בני אדם, נהפוך הוא, זהב הוא ייסוד המשקף יותר מכל את העדרה של ההסכמה והאמון בין אנשים, הוא מעין מדד אמון הופכי, ככל שהוא עולה סימן שהאמון בין בני אדם יורד. כאשר האמון גבוה אין כל צורך בזהב והוא חוזר להיות גוש מתכת זהוב, אבל כשהמערכת חורקת כמו שהיא היום אז הוא הרבה יותר מכך. ולכן, הזהב הוא בעצם סוג של ביטוח ולא סחורה לשם השקעה מיידית.

      מחק
    3. למזלי הטוב לא הקשבתי לדיבורים האלו כשהביטקוין עלה 30$, וקניתי לי חופן ממטבע העתיד.
      גדי, המשפט שכתבת כל הזהב שעכרו מגיע מהמאץ הטכנולוגי לכרות אותו (וכן בנדירותו) הוא נכון. יש רק טעות אחת במשפט: "בניגוד לביטקוין"...

      ערכו של הביטקוין נובע מנדירותו (רק 21 מיליון מטבעות ever, כמה אנוקיות זהב יש היום בעולם? כמה נוספות נכרות בכל שנה? רמז: כ- 2500 טון זהב נכרה בשנה) וכן מהמאמץ הטכנולוגי והאנרגיה הנדרשת כדי לכרות אותו. עד לפני מספר שבועות עלות החשמל (במדינות מסויימות) שנדרשה כדי לכרות ביטקוין היתה גבוהה מערכו של הביטקוין הנכרה. כך שהוא בהחלט מייצג מאמץ ודרישה אנרגטית גבוהה.

      כשהשוק יפנים את השגיאות הפטאליות של הממשלות סביב העולם בנוגע לכסף (מלחמה על המטבע: של מי שוה הכי פחות... טירוף מערכות!) וההיפר אינפלציה תתחיל לרוץ, הביטקוין יעמוד בפינה מחייך בבושה. השווי שלו לא יכול להישחק ע"י שום ממשלה. אנשים ירוצו אליו (כמו אל הזהב והכסף) כדי להגן על כח הקניה של חסכונותיהם, וכל המקטרגים ישמחו לקבל אותו כתשלום עבור מוצריהם / שרותיהם.

      לדעתי הסיכוי שהתרחיש הזה יתממש גדול מאד. למעשה, אני לא יכול לחשוב על שום תרחיש אלטרנטיבי.
      מה שכן, אני מתרכז ב"מה" ולא מתחייב על "מתי".
      המלצה של הרבי: המתינו לנפילה (הזמנית) הקרובה וקנו לכם איזה ביטקוין או שניים ליום שאחרי מחר.
      אתם תודו לי (בבא היום)!

      מחק
    4. הביטקוין לטעמי שוב הוא הימור, יש מצב למצוא בו כשלים פנימיים, הוא ניתן למיסוי, הוא אינו מיצג ערך ריאלי (ולא, החשמל המושקע ביצורו אינו מיצג ערך ריאלי הוא ריאלי רק ביחס לחוזקו של האלגוריתם המיצג אותו). לזהב יש ערך מינמאלי שתחתיו הוא לא ירד בכל מקרה כך שהוא מהווה משמר ערך הרבה יותר מהביטקוין לטעמי. בכל מקרה הכי טוב זה לפצל את ההשקעה ברבדים של סיכון מול ביטוח.

      מחק
    5. "החשמל המושקע ביצורו אינו מיצג ערך ריאלי הוא ריאלי רק ביחס לחוזקו של האלגוריתם המיצג אותו"
      קשקוש בלבוש משפט שלא אומר כלום!

      מחק
    6. גדי, אני רואה שאין בינינו חילוקי דעות עקרוניים. אתה רוצה לקרות לזה הימור או ביטוח, אני יכול לחיות עם זה (גם אם לא ממש להסכים). אני גם לא חושב שמישהו צריך להשקיע את כל חסכונותיו, למכור את ביתו או לקחת הלוואות כדי להיכנס (וזה גרוע בדיוק בסדר הזה).
      לטעמי, זה יותר מהימור, זה ניתוח הנתונים הנוכחיים וחיזוי המציאות העתידית האפשרית על פיהם. ולכן, אם יש למישהו 1000$ שהוא יכול להרשות לעצמו להפסיד - כי כמו שאמרת אכן עלולים להתגלות פגמים במערכת - הייתי ממליץ לו לחכות לדיפ הבא ולרכוש לעצמו 2 ביטקוינס.

      מה שלא הבנתי זה החסרונות שהצגת: "הוא נתון למיסוי" (אתה מכיר משהו שלא?), או שהוא "אינו מייצג ערך ריאלי" (הניירות הצבעוניים בארנקך כן מייצגים?). מדוע עלות המכשור והחשמל הנדרש כדי לייצר אותו מייצג בעיניך פחות ערך מהאנרגיה הנדרשת לכרות זהב?

      איני בא לקטרג על הזהב כלל ועיקר, אני דוקא מהחושבים שהוא השקעה מעולה מפני האפוקליפסה הבאה עלינו. רציתי רק לשאול מהו "ערכו המינימאלי" של הזהב בעיניך? האם ירידה מ- 1300$ ל- 2$ (אא"כ אתה מכיר ערך מינימאלי אחר, ואשמח לדעת מהו ועל מה הוא מבוסס) אינה גרועה דיה?
      הביטקוין (מעבר לאמצעי תשלום) הוא (גם) מערכת להעברת ערך (שוה כסף) המהירה ביותר, האמינה ביותר, הבטוחה ביותר והזולה ביותר הידועה היום לאנושות. ללא שום אפשרות של ממשלות לעצור או להתערב, ללא הכרה בגבולות וללא אפשרות של גורם שלישי לגנוב את הכסף בדרך.
      בעיני יש ערך רב למערכת הזו. גם היא לא תרד ל- 0 (אא"כ ימצא בה פגם בעתיד).

      אחזור בשמחה ובהסכמה על המשפט האחרון שלך:
      בכל מקרה הכי טוב זה לפצל את ההשקעה (ברבדים של סיכון מול ביטוח).

      מחק
    7. אם אפשר לבודד את כמות ייצור הדורשה על מנת לכרות ביטקוין בודד אז ייתכן ואפשר יהיה לכמת זאת לערך ריאלי, וגם אז כל העניין יהיה בעיני מגוחך, כריית זהב היא עסק שדורש משאבים, טכנולוגיה, מכרה פיסי, כוח אדם, וכו וכו ולכן יש כאן שיקוף ריאלי הרבה יותר נרחב. כוחו של הביטקוין טמון באלגוריתם המתמטי שלו, כאן חוסנו וכאן הפגיעות שלו, לכך התכוונתי (אני מתנצל על הניסוח הלוקה)

      לגבי הערך הנשמר של הזהב, כאשר יש לך זהב פיסי ביד ולא ETF בסופו של יום המתכת תשקף ערך אמיתי כל שהו, ייתכן שבתקופה מסוימת הערך ירד מאוד אבל כמו שאמרתי בעיתות משבר הערך יעלה וילחץ על מערכת הכסף -פיאט, עוד נראה מה יקרה כאשר יהיה ביקוש משמעותי לזהב פיסי אבל לא יהיה מאיפה להביא אותו בגלל שרובו נדד לסין ולהודו, ואז המערכת הפיננסית תעמוד בפני מבחן אמיתי. לגבי הביטקוין ימים יגידו האם יש כאן איום משמעותי למערכת הפיננסית והאם המערכת הזו באמת בטוחה מספיק כנגד התערבות חיצונית, אם היה לי כסף פנוי יכול להיות שהייתי קונה שניים שלושה ביטקוין לשם העניין, אבל לא יותר מזה.

      מחק
    8. אפשר בכיף לבודד את כמות הייצור הדרושה על מנת לכרות ביטקוין מודד - היום מידלתי את זה עם חבר. גם כריית ביטקוין היא עסק שדורש משאבים, טכנולוגיה, כוח אדם (מכרה פיסי דווקא לא).
      כוחו של ביטקוין לא טמון אפילו טיפ טיפה באלגוריתם המתמטי שלו (על פריימקוין שמעת? על לייטקוין?), אלא מאפקט הרשת שלו, והעובדה שאנשים מוכנים להמיר את זיעת אפם ב"דבר הזה", כי הם יודעים שמישהו אחר יסכים לקחת אותו מהם אחר כך, בדיוק כמו עם השטרות שבכיס שלך.
      גם סיגריות בכלא הופכות למטבע - שלרוב קונה יותר מערך ייצור הסיגריה.
      הכל הכל הכל זה הסכמות בין אנשים, כמו שאמרו פה.
      הסיבה שביטקוין שווה היום 600$ (ברגע הדגימה) הוא שמישהו מוכן לקנות אותו ב599, ומישהו אחר מוכן למכור אותו ב601$...
      זה אותה סיבה שהדולר שווה 3.5 ש"ח.

      מחק
  9. כן ספר זה נכס - אפשר בעזרתו להבעיר אש בתנור. וזהב לא ירד בערכו מתחת לברזל למשל. אבל באולם אותיות וספרות ביטקוין זה נכס.

    השבמחק
  10. הביטקוין הוא מטבע שמעצם האלגוריתם שלו הוא דיפלציוני, כלומר ערכו יאמיר עם הזמן, מעבר לזה הוא גם מטבע ספקולטיבי מאוד כפי שטענתי כבר מזמן ועתה התברר הדבר מעל לכל ספק. כל זה מעלה בי הירהורים, שאולי אפשר ליצור מטבע וירטואלי כדוגמת הביטקוין, אבל עם אלגוריתם שאיננו דיפלציוני ואיננו אינפלציוני, נניח מטבע שיכולת הכריה שלו צמודה לכמות אוכלוסי העולם, או איזה שהוא פרמטר הגדל בקצב קבוע. מטבע כזה במידה ויהיה נתון לכללי פעולה רציונאליים באמת אולי יוכל להוות מטבע חלופי עובר לסוחר, שיהיה בעל יכולת להוות אלטרנטיבה, לשיטת הכסף ההרסנית הנוכחית. מה דעתכם?

    השבמחק
    תשובות
    1. שאתה מתהפך יותר מהר מסטייק על המחבת...

      מחק
    2. מוצטפא שמטרלינג19 בנובמבר 2013 בשעה 15:59

      דעתי היא שמטבע כזה אפשרי רק בשוק שבו גודל הכלכלה ידוע באמת ולא נסמך על כל מני מדדים עקיפים. רק בשוק כזה ניתן לדעת בדיוק מהי כמות הכסף הנחוצה במערכת כדי לשמור על יציבות הערך של המטבע. שוק כזה, שבו מוחלפות כל סוגי הסחורות יש כרגע רק לאיביי/פיי-פל ואולי גם לאמזון (ולאמזון כבר יש מטבע פנימי שבו ניתן לקנות מוצרים לקינדל).

      מחק
    3. דוד יש לי רעיון מטורף בשבילך - בוא נעשה גם וגם ונראה מה אנשים רוצים ומה אנשים מתרחקים ממנו בגועל, מה אתה אומר?
      אישית, יש לי הימור.
      אגב, מי ימדוד את אוכלוסיית העולם?

      מחק
  11. נשמע פשוט כמו כל כסף רק בלי מישהו שששולט בו (אני בטוח שיש כאלה שמנסים)
    איפה קונים ביטקויין??

    השבמחק
  12. לביטקויין - אין בטוחה {פיסית}
    לביטקויין - אין "מבוגר אחראי "
    כל היתר = פילוסופיה בגרוש....
    הזירה : גן עדן למהמרים - בלבד.

    שהרי, העשיר ינווט , יכה , וירוויח. יפסידו הקטנים לתוצאת > 0 .
    אוי....לכו לימדו ,ההיסטוריה חוזרת .ופריירים לא מתים... הם מתחלפים...
    אתם הבאים בתור...
    אלמנטרי הדסון .. אלמנטרי....

    השבמחק