יום רביעי, 20 בנובמבר 2013

סוחרים במניות? הכירו את הצד האפל של המסחר בבורסות

מאת: ע'

יש כאלה שמכנים את שוק המניות אשליה על אשליה. האשליה הראשונה היא שבאמת יש לכם חלק בחברה. האשליה השנייה שהכסף שלכם שווה משהו. אבל כל עוד כולם מסכימים לשתף פעולה עם שתי האשליות אז אפשר להמשיך? לא בהכרח, כי יש הטוענים לעוד נדבך של אשליה בכל הסיפור הזה: בהנחה שחברה מסוימת הנפיקה כך וכך מניות- המניה שקניתם בכספכם, ורשומה על שמכם בחשבון הברוקר שלכם, יתכן שבכלל לא קיימת. לתופעה קוראים "
מכירה בחסר עירום" (Naked Short). לפניכם כל השאלות והתשובות על התופעה שיכולה להשאיר אתכם ערומים ממניות.



כדי ללמוד על התופעה ארחיק לדוד סם. אצל הדוד סם התופעה מוכרת. אנשים חקרו את העניין ופרסמו את מימצאיהם. בארץ פחות. לפני הכל כדי להבין את התופעה חייבים להבין קודם מהי מכירה בחסר?
מדובר בשיטה לגיטמית לעשיית רווח בשוק יורד. משקיע לווה את המניות ומוכר אותן,וכעבור פרק זמן הוא קונה מחדש את המניות ומחזיר אותן למלווה בצירוף עמלה. אם המחיר עלה, המשקיע מפסיד את העלייה. אם המחיר ירד – המשקיע מרוויח את הירידה.

אז מיהו העירום?
אם המשקיע ביצע בדיוק את אותה שיטה מבלי ללוות את המניות מראש, זה מה שמכונה כמכירה בחסר עירום.

איך המשקיע יכול למכור מניות שאינן בידו?
אם המשקיע הוא ברוקר, ויש לו רישיון למסחר בבורסה, הוא פשוט מזרים הוראת מכירה. המערכת בארה"ב אינה בודקת באופן מידי האם יש לו את המניות.

השאלה המתבקשת – מי שקנה מאותו ברוקר את המניות יבקש לקבל איזה שהיא אסמכתא, לא?
האם מישהו מכם שקנה מניות ביקש אי פעם אסמכתא שהוא באמת קנה מניות? אני מניח שהתשובה ב-99% מהמקרים היא לא. מבחינתכם רישום מניות על שמכם בחשבון הברוקר זה מספיק. אבל הרישום בחשבון הברוקר לא בהכרח מייצג מניה אמיתית. אז מה הוא יכול לייצג? נגיע לזה בהמשך.

למה שהברוקרים יעשו כזה דבר?
זה לב העניין של המכירה בחסר עירום. המוטיב המקורי היה להפיל חברות ולעשות מזה כסף בדרך יצירתית ולא חוקית.

הכיצד?
חברת גידור מתלבשת על מניה במחיר סביר אבל עם קשיי נזילות, מוכרת כמויות גדולות של מניות בחסר עירום, מפיצה שמועות שהחברה פושטת רגל, המשקיעים ששומעים את השמועות ורואים את הנפילה במחיר המניה נבהלים, מוכרים מכל הבא ליד, מחיר המניה נופל. ברגע הזה חוזרת חברת הגידור וקונה בסנטים את אותה הסחורה שמכרה בכסף טוב. לאחר הקנייה הברוקר סוגר את ה"מינוס" במניות, והכל נראה טוב - המניות שנוצרו בידי הברוקר נעלמות, המשקיעים מרוששים, החברות באמת פושטות את הרגל – כי הן אינן יכולות לגייס כסף. הערך שישב במניה עבר לחברת הגידור. האדמה פצתה פיה בלעה את ערך המניות, סגרה את פיה חזרה, ולא נודע כי בא אל קרבה.

אם לא מתחילים לחטט באופן אינטנסיבי בעניין, קשה לדעת שקרה משהו בעייתי. אבל מה הבעיה?
ברגע שהברוקר מוכר מניות שאינן ברשותו, כאילו הנפיק מניות, ולמעשה הוא זייף מניות. ברור שלברוקר אין רישיון להנפיק מניות של חברות כלשהן. ברור שהנפקת מניות מדללת את כל שאר בעלי המניות, אפילו שהדבר נעשה לזמן קצר. אין וויכוח שהשיטה הזו לא חוקית ואסורה.

אז אם הפרקטיקה הזו בקושי משאירה עקבות, מדוע היא כה בעייתית?
חברות שממילא בבעיה יפשטו את הרגל, ונגמר העניין. אבל מה קורה כשחוזרים על התהליך שוב ושוב? מתרחשות תקלות. למשל הברוקרים לא מעריכים נכון את חוסן המניה, הברוקר זורק לשוק את מקסימום המניות שבאפשרותו בלי לעורר חשד גדול מדי, והמחיר מסרב לרדת. הקונים מהצד השני אוספים את כל הסחורה. מה קורה בסופו של דבר? הברוקר מתייאש. אבל לפתע נשארו כמויות גדולות של מניות שמעולם לא הונפקו ע"י החברה. לפי חוקי המסחר בארה"ב הכסף והמניות צריכים להחליף ידיים תוך מקסימום 3 ימים. גוף בשם DTCC אוכף את הסליקה. אבל מה קורה אם ברגע שצריך להחליף ידיים לא מגיעות המניות מהברוקר? לשם כך הומצא המונח Fail to deliver (או בקיצור FTD). במקום שכסף ומניות יחליפו ידיים, כסף ו-FTD מחליפים ידיים. ה-FTD נרשם תחת חשבון כללי של הברוקר שלכם, והוא משייך אותו לקליינט ספציפי. ישנן גם טענות שחלק ממכירות 'חסר ערום' נעשו ,בידיעה שלעולם לא יכוסו.

עד כמה FTD נפוץ?
הדיעות משתנות. ה- DTCC טוען שרק כ-1% מהעיסקאות נופלות בקטגוריה של FTD. לפי היקפי המסחר עד לפני כמה שנים זה היה 6 מיליארד דולר ליום. לא מעט. אבל פטריק בירן טוען שחלק גדול מהמסחר כלל לא עובר דרך ה-DTCC. ניתן לבצע Ex-clearing כלומר סליקה מחוץ ל-DTTC ל-FTD. כך שלדבריו יש מצב שהתופעה מאוד נפוצה.

אז למי נאמין?
לפני שנשיב נוסיף נתון - ה-DTTC הוא גוף פרטי בבעלות הברוקרים.

מה לגבי עונשים לברוקרים סוררים?
הרי כולם מודים בקיום התופעה. הוויכוח הוא על התפוצה. אז כן הברוקרים קיבלו עונשים, הגדולים שבינהם קיבלו עונש של מאות אלפי דולרים בדרך כלל. הקטנים יותר קיבלו עונש של כמה מיליוני דולרים. יש כאלה שמשווים את העונש לדו"ח חנייה לשודד בנק. הנושא הזה עמוק ורחב מעורבים בו עיתונאים, ברוקרים, רגולטרים, מנהלי השקעות, בעלי חברות, וכמובן אתם – משקיעים יקרים. אישית ,לאחר שהבנתי את הפרנציפ איבדתי עניין בו. מי שמעונין ללמוד, יש אנשים בודדים שנלחמים Naked short מלחמת חורמה. ניתן לקרוא את הגיגיהם בבלוגים שלהם ובפרסומים אחרים:
הבלוג של פטריק ביירן Deep capture
הסידרה Crime of the century שערך ג'ים פפלובה בנושא
ערך מורחב בוויקיפדיה בנושא
                                     
                                               כתבה מתוך Themarker ,יוני 2012 

יש עוד כמה נקודות שצריך להביא בחשבון. גם אם הרשויות יאכפו ביד קשה איסור מכירה בחסר עירום, כל המניות שהם בחזקת FTD כיום לא נעלמות, והבעיה לא נפתרת. הם נשארים בחשבונות של משקיעים. כדי לפתור את הבעיה, צריך לתת למשקיעים מניה אמיתית שמחליפה את ה-FTD.

אך מה קורה במידה וה-FTD מהווה חלק משמעותי מהמניות בשוק?
נניח שהברוקר החליט לפתוח דף חדש ולהמיר את כל ה-FTD בחזקתו למניות. קודם כל הוא יקומם עליו את כל שאר הברוקרים שאינם ממירים את ה-FTD. אז נניח שהברוקר ממיר את ה-FTD בחשאי. הברוקר החליט להתחיל ממניה קטנה, מהר מאוד הוא יגלה שהוא כמובן מעלה את מחיר המניה מעלה מעלה, בפרופורציה לכמות המניות שהוא נדרש לקנות. אם ברשותו כמות רבה מדי של FTD הוא יקפיץ את מחיר המניה במידה כזו שהוא יאלץ לחדול מהקנייה. מלבד זאת אם כמות ה-FTD עולה על כמות המניות המונפקות, לא ניתן להמיר את ה-FTD במניות.
כעת חוזרת שאלת המימדים של הבעיה ביתר שאת. אם הבעיה קטנה, אז ניתן לפצות את המשקיעים ולסגור אותה בשקט. אם הבעיה גדולה בנקודה זמן מסוימת היא תפיל את כל שוק המניות לקרשים, וידרשו כמה עשורים כדי לשקם את האמון בשוק זה (אם בכלל כדאי לשקם את האמון, אבל זה כבר נושא לפוסט אחר). למעשה אם הבעיה גדולה, הרשויות לא מסוגלות לעשות דבר, משום שפתיחת תיבת הפנדורה תוביל ממילא לנפילה טוטאלית של השוק. במקרה כזה עדיף לסחוב עד שהנושא יתפוצץ. מבחינת הברוקרים עדיף שה"פיצוץ" יפיל את המחירים לרצפה, אז תיהיה אפשרת לעשות "איתחול" לשוק משום שאף אחד לא יתעניין מה אמיתי ומה זיוף. אבל זה כבר לא יותר מספקולציה שלי, משום שניסיונותי להבין את היקף הבעיה נתקלו בחומת ערפל, ונותרתי עם תחושות בטן.

יש הטוענים כי לנפילה של 1929 תרמה אותה בעיה. לדוגמא מר Gary J. Agguire , חוקר לשעבר ברשות לניירות ערך האמריקאי, חושף שלאחר הנפילה הגדולה נחשפה כמות עצומה של מניות ללא כיסוי.
מאז 1929 חלפו שנים רבות, והתחלפו כבר שני דורות. האם כבר ניתן לחזור על אותה שיטה ולהפיל בפח אתכם משקיעים מסורים שקוראים דו"חות, לומדים כלכלה, שיטות ניהול, הערכה של חברות, קריאת דו"חות פיננסיים, ועוד ועוד..
רק אתם יכולים לענות לשאלה.

מה קורה בארץ?
פעם אחת ראיתי בעיתון אינדיקציה לכזאת פרקטיקה. אבל בתכל'ס אין לי מושג. אולי מי מכם שמשקיע את מיטב כספו במניות בארץ יכול להאיר את הנושא.

ולסיכום
למשקיע האגדי ווארן באפט מיוחס שתמיד למד היטב והבין כל עסק בו השקיע. אני מוסיף לכם, שחשוב מאוד ללמוד מי רושם את ההשקעה שלכם, מה באמת רשום, ואיך אתם מוודאים שאכן קיבלתם את מה שחשבתם שקיבלתם.

24 תגובות:

  1. בתי השקעות עורכים שורט גם בארץ (בנקים ככל הידוע לי לא). לאחרונה התחדדו הנחיות הרשות לני"ע וחלק מתעודות הסל בחסר שונו לכאלו שמכילים פחות שונות.
    התופעה שתיארת הייתה נכונה הרבה יותר לפני 5 שנים היום המצב קצת שונה. בעקבות הרגולציות המחמירות ישנם יותר ויותר ברוקרים שעובדים מחוץ לשוק - כלומר לא מנהלים קניות ומכירות מול הבורסה אלא מול המשקיעים עצמם. כלומר הסיכון של המשקיעים נשאר זהה אבל אין לו השפעה מהותית על שוק המניות כיוון ששום מנייה לא באמת נקנתה.

    פתרון שהצעתי לתופעת השורט (הספק חוקתית - עוברת לטעמי על זכות הקניין) הוא בהצבת מניית חסר לצד כל מנייה שנסחרת, ממש כפי שקיים בשוק הנגזרים (CALL ו- PUT למי שמכיר). כך ניתן יהיה לבצע רכישה של מניית חסר מבלי למכור מנייה רגילה ולחשוש מאי יכולת כיסוי.

    השבמחק
    תשובות
    1. לירן
      לא מדובר על שורטים רגילים אלא על שורטים ערומים. אם אתה טוען שהמצב היום כלפי שורטים ערומים קצת שונה בגלל רגולציה תפנה למקור כלשהוא שמחזק את טענתך.עד אז לא ברור אם המקור לדבריך הם הרגשת בטן או עובדות.

      מחק
  2. ישנם 3 דרכים להרויח בבורסה:
    1. להיות מתווך - כלומר להרוויח מעצם קיום עסקה כמו בתי השקעות והבנקים
    2. לרמות - כלומר לסחור בהתאם למידע פנים
    3. מזל

    השבמחק
  3. בעבר החזקתי במניה בשם ברטון, מניה שהיתה מיצרת מבני בטון, שטח האדמה שלה היה ברמת החייל והיה שווה הון, הוא נרשם בחברה על פי ערכו ביום הקניה בתקופת הבריטים בארץ. לחברה גם היה הרבה כסף בקופה. בעל חזקה במניה התחיל למכור אותה בחסר, והציע לרכוש את החברה במחיר נמוך ביותר, הוא לא הפסיק למכור בחסר עד אשר ביום ה X יום ההחלטה יותר מ 95 אחוז ממחזיקי המניה הסכימו למכור לו אותה מחוסר ברירה בגרושים כשערך המניה הגיע מתחת לערך המזומן, עליו היה לשלם למחזיקים תוך שלושה ימים מיום הX. יום לאחר יום הX הוא הודיע שכל הכסף בקופה יחולק למחזיקי המניות, זאת אומרת לעצמו מאז אתמול, ועם זה הוא שילם למחזיקים עבור המניות ונשאר עם המגרש חינם בלי להוציא גרוש מהכיס.

    השבמחק
    תשובות
    1. עצוב אבל צריך להבין שלבורסה יש חוקים מסויימים. אם אתה נכנס בלי הבנה של החוקים יש לך רק את עצמך להאשים (בדיוק כמו שאם תיפול בתרמית פרמידה עדיף שתקח אחריות ותלמד לקח)

      הבעיה מתחילה שגוררים כספים של אנשים בכוח לתוך התרמית הקרוייה "בורסה"

      מחק
    2. היית יכול לתבוע אותו על הונאה.
      אולי גם אתה היית מתעשר.

      מחק
  4. תודה על הקישורים לבלוגים, מאוד מעניין.

    השבמחק
  5. בערוץ ההיסטוריה הייתה תוכנית על העשירים שבנונאת אמריקה. בינהם גם קורניליוס וונדרבילט. מסתבר שגם לו עשו את התרגיל הזה אבל אז זה היה חוקי לגמרי. הוא רצה להשתלט על חברה ושני סוחרים ממולחים פשוט הדפיסו עוד ועוד מניות של אותה חברה.

    השבמחק
  6. הרגת אותי מצחוק עם הכתבה המטופשת הזו

    מי שכתב אותה חי מספורים ומגלגל את הטיפשויות שלו הלאה

    הרגולציה בארה"ב מחמירה ביותר ובודקת את כל הפעולות ב EXCHANFE וממול את פעולות הברוקר

    לפעילות ב SHORT יש הגדרות מאוד ברורות ופעילות ב SHORT מפוקחת חזק מאוד ע"י הרשויות

    יש מניות שאסור לסחור אותן ב SHORT והפקודה לא תתבצע

    יש מניות שאסורות באופן זמני - עפ"י הוראה מהרשויות (לפעמים ברמה יומית/שבועית - בתקופות משבר

    יש מניות שמותרות למסחר ב SHORT - אך ה FCM או ה- CLEARING FIRM לא יאפשרו ביצוע כיון שמול הפקודה לא יומדצת על המדף מניה אמיתית אותו השורטיסט לוקח כהלוואה

    כיון שלכל פעולות הברוקר יש תיעוד מלא בשרת שלו ויש תיעוד מלא לכל הפקודות שהגיעו למחשב המסחר והתבצעו - הרשויות יתפסו זאת ויטילו עליהם קנסות אדירים וזה מגיע עד כדי שלילת רישיון הברוקראז'

    בעת קניית מניות ניתן לבדוק שזה רשום על שימך - כיון שה- CLEARING FIRM רושם זאת (הבנק, חב' הבטוח או בית ההשקעות). אם האישור שקבלת הוא פיקטיבי - הגוף שהנפיק אותו מסתבך בפלילים - רישום כוזב במסמכי תאגיד וכן הלאה עד כדי אובדן רישיון הברוקראז'

    לכן מה שנכתב כאן למעלה הוא פשוט גבוב של שטויות
    זה בערך כמו לכתוב שאין חוקי תנועה כי מישהו עבר באדום. פשוט טמטום לשמו


    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי, לפני שכתבת את מה שכתבת כנראה אפילו לא טרחת להכנס לקישור אחד מבין כמה שמופיעים במאמר כדי לבדוק את העובדות...

      מחק
    2. קראת את הקישורים ? לאלו שנים מתייחס הכתוב בהם ?

      אתה קראת/הבנת את שכתבתי ?

      היום ברוקרים ב-ארה"ב נזהרים בפרסומות באתר שלהם שלא יואשמו חלילה בהטעית סוחרים

      כותב המאמר ניסה לייצר כאן רוחות שוא - סערה שלא קיימת כיום מאז הותקנו תקנות והוגדרו גופי פקוח

      המאמר הזה שייך להיסטוריה וכבר הרבה שנים ולפרסם אותו היום בלי לציין שאינו רלוונטי זו דרמה מטופשת או כתובה מטופשת או שניהם

      מחק
    3. לאנונימי שחושב שמדובר במשהו מטופש
      אכן הוטלו מגבלות של הsec אבל הברוקרים מחוייבים להגיש את יתרת השורטים שלהם פעם בחודש לSEC מה שקורה בפועל שבמשך כל החודש עד למועד זה הם יכולים לבצע שורטים כהוות נפשם ללא פיקוח של הSEC.כך שהחוק לא שינה דבר וזהו רק כיסויי תחת.
      יום טוב

      מחק
  7. ראיתם את מחיר הזהב יורד חדות? מאותה הסיבה, הסוחרים משווקים ניירות שכתוב עליהם זהב בלי כיסוי, יש פי 100 יותר זהב נייר מאשר זהב אמיתי, פי 100? איך אפשר בכלל לדעת. הסוחר מוכר לך נייר שאליו כתוב זהב ומכניס את הכסף שלך לשוק המניות, ברור שהוא איננו מעוניין שמחירי הזהב יעלו

    השבמחק
  8. ע' היקר. הסיפור מאוד יפה. איך הוא קשור לאחזקה במניות? שורט עירום הוא בעיה של הברוקר, לא של מי שמחזיק מניה. את המניה שקנית במיטב כספך אי אפשר לקחת לך בלי צו בית משפט. לטעון ש"האשליה הראשונה היא שבאמת יש לכם חלק בחברה" זה לסמא את עיני הקוראים. דווקא עם האשליה השנייה אני מסכים מן הסתם...
    אם אתה הולך להטיל אימים על הקהל, תרשה לי לפחות לתת את הצד ההפוך, שבו היית מאוד שמח להיות בצד שמכרו את המנייה שלו בעירום:
    http://www1.bizportal.co.il/article/186248
    http://www.themarker.com/wallstreet/1.509079
    http://www.buysidemetrics.com/?p=1362

    לסיכום: הלוואי וכל המניות שבתיק שלי יימכרו בשורט עירום (יש לי חשד שאחת מהן כן).
    למי שתוהה, המניות שלכם רשומות בנאמנות אצל "החברה לרישומים" (בנק לאומי או מזרחי או שניהם, אם אינני טועה). אתם יכולים בכל שלב ללכת לבנק ולבקש אישור על החזקותיכם - אישור של הבנק ואישור של החברה לרישומים. שורט עירום או לא - המנייה שלכם ומקנה לכם בדיוק מה שמניות בכל העולם מקנות - את הזכות להשתתף ברווחי החברה ולהצביע באסיפות הכלליות שלה, וכמובן למכור אותה בשוק, ותו לא.

    השבמחק
    תשובות
    1. רוצה לומר - הסיפור מאוד יפה, אבל הפסקה הראשונה (המודגשת) לא באמת קשורה אליו.

      מחק
    2. ומי יספק את המניה שלא קיימת אם הברוקר יתמוטט? אם אני קניתי מנייה שכזו וזה שעושה את המכירה בחסר פושט את הרגל מה יעזור לי הרישום ומה יעזור לי אם המניה שווה 1000 דולר? כבר ראינו מה קרה אצל מידוף. ובכל מקרה לפי מה שנאמר פה יש חודש לברוקר לעשות מה שהוא רוצה עד שהוא מדווח את המכירות בחסר, ובדרך כלל כל אלו לא טועים, זה אתה שקונה את המניה ונשאר עם גרושים שטועה

      מחק
    3. למה אתה מדבר סתם? אין קשר למיידוף. המניות שלך גם לא באמת אצל הברוקר שלך. הן בנאמנות. מי שיידפק זה הברוקר ומאיפה הוא ישלם לך זה מערבויות שצריך להפקיד אצל הבורסה כשמקימים ברוקראז...
      כל המניות הן שוות ו אנונימיות - מספיק שיש לך הוכחה על בעלות על כמות איקס כלשהי ואי אפשר יהיה לנשל אותך...
      לגבי המשפט האחרון שלך הוא פשוט קשקוש... הרבה פעמים השורטיסטים אוכלים לקרדה ואתה בכלל לא יודע...
      זה יפה שע' לקח כמה סיפורים פיקנטיים אבל באותה מידה יכול לקרות גם מה שאני ציינתי.

      מחק
  9. יש פתרון, אם כי לא מושלם.
    אותן חברות שמכרו בעירום יתנו ללקוח מניות דמה הקשורות לביצועי המנייה האמיתית ויתחייבו לקנות אותן מהלקוח כאשר ירצה למכור.
    היתרון הוא שלחברות הקרמינליות תהיה אחריות לשלם ללקוח אם המנייה תעלה בשוק.
    החסרון הוא שלאותן חברות יש איטרס להפיל את שווי המנייה...
    תמיר

    השבמחק
  10. ומצד שני, המציאות עולה על כל דמיון, לך תדע.... לפני איזה שנה עשו איזה שינוי מאחורי הקלעים עם הסליקה ואנשים לעתים נדירות נתקלים במקרה הבא:
    http://www.talniri.co.il/forums/message.asp?id=1148384

    השבמחק
    תשובות
    1. אשליות נוספות :

      המחשבה שיש קשר כלשהו בין ביצועי החברה למחיר המניה
      המחשבה שהמכניזם של "חברה בע"מ" הוא בכל נחוץ או מועיל.

      מחק
  11. קריסת מעמד הביניים - קל להאשים את הטכנולוגיה - זירת הדעות - TheMarker
    http://www.themarker.com/opinion/1.2171423
    הגיע הזמן שנביט למציאות הזו בעיניים ונודה על האמת: בכלכלה הנוכחית אין מספיק תעסוקה לכולם

    ממליץ לקרוא את הכתבה במלואה, חשבתי לרגע שערן הילדסהיים כתב אותה אבל זה אייל עופר:
    "רוב רובו של הכסף העולמי נוצר במחשבים ונשאר בהם. כסף זה מיוצר (על ידי הבנק) בכל פעם שבנק מחליט להעניק הלוואה. זה נשמע דמיוני אבל כך בדיוק זה עובד - אין זה משנה אם זה עבור טייקון שמקבל מהבנק הלוואה במאות מיליונים או שהבנק מייצר את הכסף ומלווה לזוג צעיר שרוצה לקנות דירה: כאשר אדם ניגש לבנק לקבל הלוואה, הבנק מייצר (במחשב) את הכסף.
    ...
    כיצד איפשרה תופעת הרחבת האשראי לאחוזון העליון להחזיר לעצמו את השליטה בכלכלה העולמית ? התשובה פשוטה : יש להם את הנגישות לאשראי שאין לאחרים.
    הטייקונים, האחוזון העליון - מקבלים מממערכת הבנקאות העולמית את רוב רובו של הכסף החדש שנוצר. כל אלו שאנו חושבים עליהם כעל "בעלי ההון" הם ברובם בעלי חוב עצומים. הם משתמשים בכספים שהבנק מייצר (או בנגישות לכספים שאנו חוסכים בקרנות הפנסיה) כדי להשתלט על עוד ועוד נכסים. הם גובים רנטה תמורת השימוש שלנו במשאבים. "

    השבמחק
    תשובות
    1. ומה אם לא צריך מעמד ביניים.הרי רובו המאד מאד מכריע של מעמד הביניים עושה
      דברים שאף לא באמת צריך.
      אבל מאחר וכל דבר כיום,לא רק במערב,נשלט בידי אקדמאים ממעמד הביניים,די ברור
      למה לא נעשה שינוי יזום כדי לשנות את זה.
      למעשה,200 השנים האחרונות הם מעבר אחד מתמשך משלטון של אצולה מהסוג הישן
      לנומנקלטורה אקדמאית,רובה המכריע סוציאליסטית.
      גם נומנלקטורה היא סוג של אצולה.

      מחק
  12. הכי טוב - להשקיע דרך אתר הבנק ולא דרך ברוקר כלשהו.
    העמלות אמנם יותר יקרות, אבל קשה להאמין שהבנק שותף לאיזו הונאה נגדך.

    השבמחק
  13. הבורסה מיותרת, היא אינה כלכלית. השיטה שלי "ריסט עולמי חדש" כוללת גם שלושה שינויים פעוטים. אחד מהם הוא ביטול הבורסה. בהינף יד כל הבעיות האלו נשטפות לפח האשפה של ההיסטוריה. הקפיטליזם אינו זקוק לבורסה כדי להתקיים. כדי שחברה תונפק בבורסה היא צריכה להיות כבר מספיק גדולה, זאת אומרת שהיא כבר הספיקה לגייס כספים. אם היא צריכה לגייס עוד, יש דרכים אחרות.

    השבמחק