יום ראשון, 24 בנובמבר 2013

הדולר בצרות: סין תפסיק לצבור אותו. הצעת חוק ברוסיה קוראת להכריז עליו כ"הונאת פונזי"

מאת: ערן הילדסהיים


סין
בשבוע שעבר פרסמו כמה אתרי כלכלה ידיעה צדדית ,לכאורה תמימה ולא כל כך חשובה.   בידיעה נאמר:
"הבנק המרכזי של סין הודיע כי יאיץ את קצב הרפורמות במטבע המקומי, היואן, וייתן לשווקים יותר מרחב תמרון בקביעת שער החליפין שלו. הבנק המרכזי ציין עוד כי בסופו של דבר יצא מההתערבות שלו בשוק המט"ח"
מדובר לפיכך בלא פחות מהטלת פצצה פיננסית,שזורקת סין על הכלכלה העולמית בכלל והאמריקאית בפרט ומשום מה בתקשורת המיינסטרים הידיעה חלפה כמעט כלא היתה.
במהלך הרבעון השלישי של 2013, יתרות מטבע החוץ של סין עמדו על כ-3.66 טריליון דולר . הנתח הגדול ביותר של היתרות הורכב מדולרים אמריקאים. במשך שנים, סין צברה דולרים ועבדה קשה כדי לשמור על ערכו של הדולר גבוה ביחס לערך היואן. אחת המטרות היתה להפוך את המוצרים הסיניים לזולים יותר בשוק הבינלאומי ומכאן שגם ליותר אטרקטיבים. אבל כעת סין ,על פי ההודעה,הגיעה למסקנה ,שיתרות מטבע החוץ הגדולות שלה כבר לא משרתות אותה. המשמעות היא שהסינים מתכוונים להאט את קצב רכישת הדולרים ובכך לחזק את היואן לעומתו, ויש לכך משמעויות גדולות.

המהלך אמנם לא הולך לקרות ביום אחד וגם לא ביומיים אך כשהוא יתרחש ,האמריקאים וגם שאר העולם יגלו בהדרגה ,שהמוצרים הסינים הזולים הממלאים את רשתות השיווק שלהם כבר יהפכו ליקרים הרבה יותר. אך יש לכך השפעה נוספת גדולה אף יותר. ארה"ב תלויה במידה רבה במדינות זרות כגון סין ,שילוו לה כסף. נכון לעכשיו, סין מחזיקה כמעט 1.3 טריליון דולרים של חוב אמריקאי . ב CNBC מעריכים כי אם סין תפסיק לרכוש דולרים כדי להוריד את ערך היואן, משמעות הדבר שהיא גם תפסיק לרכוש חוב אמריקאי. במצב כזה האמריקאים יצטרכו למצא גוף אחר בעל משאבים עצומים, שיסכים להלוות לה. יש רק גוף אחד כזה שיכול לעשות זאת היום וזה גוף שבבעלותו מדפסת לייצור כסף: הפדרל ריזרב. הפד יצטרך להחליף את הסינים ולהרחיב עוד יותר את רכישת החוב האמריקאי ,שהוא מבצע כבר היום על ידי הדפסת כסף עצומה.מדובר בתהליך שידוע בכינויו הקלה כמותית. מהלך זה זוכה כבר היום לביקורת רבה בשל הסכנה להתפרצות האינפלציה שהוא טומן בחובו.

רוסיה
ביום רביעי הגיש מחוקק רוסי הצעת חוק לפרלמנט בארצו, בה נאמר כי יאסר השימוש או ההחזקה של המטבע האמריקאי. מיכאיל דגטיירב ,המחוקק שהציע את הצעת החוק, מנמק אותה בכך שלטענתו הדולר עצמו עונה להגדרה של הונאת פונזי . הוא הזהיר כי הממשלה תצטרך לחלץ את האזרחים הרוסים המחזיקים את המטבע האמריקאי,במידה והוא יתמוטט.
"אם החוב הלאומי של ארה"ב ימשיך לגדול,קריסת מערכת הדולר תתרחש ב2017, " אמר מר דגטיירב , חבר המפלגה הליברלית הדמוקרטית הלאומית ,שהפסיד בבחירות האחרונות את ראשות העיר מוסקבה.
"המדינות ,שתסבולנה הכי הרבה יהיו אלה שלא יצליחו לגמול את עצמן בזמן מהתלות שלהן בדולר. לאור זאת , העובדה שהאמון בדולר הולך וגובר בקרב אזרחי רוסיה היא מסוכנת ביותר"
מטרת הצעת החוק היא להחזיר באופן חלקי איסור שהיה עוד מהתקופה הסובייטית על שימוש בדולר. מטרת החוק לאסור על רוסים להחזיק דולרים בבנקים במדינה,ועל בנקים יאסר לבצע עסקאות בדולר. עם זאת, רוסים עדיין יורשו לרכוש או למכור דולרים בחו"ל כל עוד הדולרים יוחזקו בחשבונות בבנקים זרים. הבנק המרכזי של רוסיה והממשלה יהיה פטורים מהחוק.
אנליסטים פיננסיים רוסים ביקרו במידה רבה את הצעת החוק. לטענתם מדובר בניסיון לעשות הון פוליטי על גבי הטרנד שהולך וגובר ברוסיה נגד ארה"ב, יותר מאשר להגן על כלכלת המדינה .

13 תגובות:

  1. משטרת מסצ'וסטס נאלצה לשלם כופר בביטקוין כדי לשחרר את המחשבים שלה מווירוס

    http://www.themarker.com/wallstreet/1.2171874

    מאני טיים
    זוג החליט לנסות לטייל בעולם שלושה חודשים ולשלם רק בביטקוין
    בניו יורק הם נאלצו להסתפק בפיצה, בשטוקהולם לא מצאו מה לאכול בלילה הראשון, ובסינגפור עשו קעקוע שעליו שילמו במטבע הוירטואלי

    http://www.themarker.com/wallstreet/1.2171928

    השבמחק
  2. אני לא מבין מה ההבדל אם סין קונה אגרות חוה אמריקאיות או הפדרל ריזרב קונה. לפחות הריבית נשארת בבית. האם יש איזו משמעות כלכלית לכך שהסינים מלווים את הכסף או בנק אמריקאי?
    ערך המטבע הסיני התחזק ביותר לעומת הדולר בשנים האחרונות, בעשרות אחוזים. היצור בסין נהיה פחות כדאי והרבה מהיצור הסיני מתחיל במדינות זולות יותר כמו ויאטנם מלאזיה וצפון קוריאה לפני שעובר להרכבה בסין. יש כבר תוכניות של חברות סיניות להקים מפעלים באמריקה. חברת לנובו שהיתה במקור חטיבה של אי בי אם מתכננת להעביר חלק מהיצור לארה"ב.

    השבמחק
    תשובות
    1. כאשר הפדרל ריזרב קונה אגרות חוב אמריקאיות הוא מדפיס כסף לשם כך.
      כמות הכסף גדלה ומייצרת אינפליציה.

      מחק
    2. פשוט מאוד, כשברננקי קונה אג"ח אמריקאיות הוא משלם עליהם בדולרים שהוא מדפיס מה שגורר הגדלת כמות הדולרים במשק האמריקאי, הסיבה שהאינפלציה לא התפרצה עדיין היא מכיוון שאת הדולרים שהוא הדפיס סין ושאר מדינות העולם רכשו במה שידוע כמלחמת המטבעות (כדי לא לפגוע ביצואנים וכו'). מדינות אלה בעצם ייבאו את האינפלציה הדולרית אליהם בכך שהדפיסו מטבע מקומי וקנו דולרים (ע"ע סטנלי - הבורח - פישר והר הדולרים שבנק ישראל מחזיק) ובכך גרמו להחלשת המטבע המקומי וחיזוקו של הדולר. ברגע שסין תפסיק לרכוש דולרים לא יהיה מי שיספוג את האינפלציה במשק האמריקאי ותתפתח אינפלציה, הדולר יקרוס מול שאר מטבעות העולם ואנחנו וקרנית נישאר תקועים עם 80 מיליארד דולר שפישר השאיר לנו כמזכרת.

      מצטער אם לא דייקתי בפרטים אבל זה בגדול הסיפור

      מחק
  3. וההצעה המתבקשת היא שהפד ידפיס כסף שלא דרך הבנקים, אלא ילווה באופן ישיר, תוך ריבי אפסית, או ללא ריבית בכלל.

    השבמחק
  4. אפשר קישור לכתבת המקור בבקשה?

    השבמחק
  5. תודה על פוסט מענין . אני קורא די צעיר פה . חייב להחמיא לאתר הזה . כל יום פוסט . כל יום זוית מענינית אחרת .

    ברצוני רק להבהיר למגיבים ולכותב הפוסט ענין מסוים :

    כאשר הפד רוכש אג"ח בזיקה ישירה למצב הכלכלה ( נתוני תעסוקה בעיקר ) הוא יוצר אצל הסוחרים והשווקים , זיקה סנטימנטלית ישירה בין הדברים . משמע , אופיום , תלות של השווקים ברכישות . וזה יוצר הבדל משמעותי ביותר . יוצר למעשה תחושת בועה שתתפוצץ יום אחד . קריטי ביותר להבנה !!

    ענין שני :

    יש איזה מנטרה ממוחזרת , שכסף בשווקים או רכישות של הפד , יחרידו שד אינפלציוני מקברו . כסף בשוק מכללא , לא גורם לאינפלציה . הוא רק המסובב . כסף בשוק אפילו יכול להילחם באינפלציה . מה שגורם לאינפלציה אילו תנאים המטפחים אותה :

    העדר תחרות , יבוא חומרי גלם יקרים ( תלות לצורך ייצור ) , מונופולים , מטבע חסר ערך ונהיה אחרי נכסים שומרי ערך או צריכה מוגברת מכללא על מנת להיפטר מכסף שמאבד ערכו , ביקושים גבוהים ממילא למוצרי צריכה בלי פיזור תחרות .

    לכן , צריך לבחון את תנאי השוק או המשק הספציפיים . סין והודו למשל , תתעורר אינפלציה בגלל העדר תחרות או מונופולים גדולים או צריכה לא מבוקרת .

    ואילו , בארה"ב , הרי שסביבה תחרותית ועסקית הולמת , ידכאו אינפלציה . וכסף בשוק ( משמע , אשראי זול ) הרי מעודד סביבה עסקית או כרישים לפעילות . בתורם יגרמו לתחרות , ותחרות הרי תוריד מחירים .

    תודה ........

    השבמחק
    תשובות
    1. מה שציינת אלה הגורמים המשניים,הגורם העיקרי הוא כמות הכסף;האם היא עולה יורדת או קבועה.
      הגורמים המשניים קובעים היכן תתרכז האינפלציה.
      למשל במהלך הגלובאליזציה,השכר העולמי ירד ריאלית בהתמדה ולכן לא הורגשה התיקרות משמעותית בהרבה דברים(למשל טלויזיה ודברים שתלויים בהרבה כח אדם),אז במקום היתה התיקרות בהשקעות סולידיות יחסית כמו מניות מרויחות ,נדל"ן ומתכות יקרות.

      מחק
    2. תודה על התגובה .....

      כן , רק שלפי ההיגיון הזה , אז האינפלציה בארה"ב הייתה צריכה להרקיע שחקים ( קניות של 80 מיליארד דולר בחודש של אג"ח מגובות משכתנאות לרוב ) . האם מאז ההרחבות הכמותיות שם , זה מה שקרה ? ודאי שלא !!

      אתן לך עוד רמז דק , חפש שיעורי האינפלציה בסין ובהודו , בדוק זאת אכן לשיטתך , דרך שערי הריבית ( כולל ברזיל וכל מדינות הצמיחה המואצת ) .

      לגבי – במקום היתה התיקרות בהשקעות סולדיות יחסית כמו מניות מרויחות ....." כפי קביעתך לעי"ל , הרי זהו משפט סינטקסית ומהותית חסר פשר . אבל אני יכול להבין ששווקים עלו לשיטתך . והרי שווקים עלו בגלל ההרחבות הכמותיות , ובגלל ששערי הריבית ( אפיקים מטבעתיים ) היו ברצפה ממש בעולם המערבי . אין לכך הרבה קשר לכלום , בלתי כי אם , מעברים צפויים או חיפוש צפוי אחרי גורמים או אפיקים מניבים תשואת יתר ביחס למדדים וריביות וכו....... וסנטימנט בריא מאוד שההרחבות הכמותיות יצרו ( בעולם העסקי ריאלי ) .

      תודה

      מחק
  6. הסיבה שאין אינפלציה (יש, אבל עדיין נשלטת) נובעת מסיבה אחת ויחידה - מחזור גלגול הכסף (money velosity) הוא נמוך במושגים היסטוריים. הסיבה לכך היא כפולה. מצד אחד, כסף שנכנס לבנקים בריבית אפס משמש לרכישת אגרות חוב ממשלתיות בסיכון אפסי (לתפיסתם). מצד שני, בגלל עודף כושר היצור בעולם, אין סיבה לעסקים אמריקאים ללוות כסף להשקעה ביצור כאשר כושר היצור הזה כבר קיים מחוץ למדינה במחיר משמעותי יותר זול.
    דייב

    השבמחק
  7. זה משתלב יפה עם זה שממשלת סין מלמדת את האזרחים על ביטקוין דרך הטלויזיה.
    http://money.cnn.com/2013/11/18/investing/bitcoin-china/

    ביי ביי דולר

    השבמחק
  8. להערכתי, בזמן המאוד קרוב נראה את כוחות הכלכלה הריאליים האמיתיים עושים את שלהם במהירות ובאלימות, צפו להתרסקות של הדולר ולנסיקה לא שפוייה בעליל במחיר הסחורה שהוכיחה את עצמה כסחורה שלא מאבדת מערכה גם אם נבדוק מאה שנה אחורה מה אונקיית קנתה אז ומה היום - הזהב.

    השבמחק