יום שלישי, 31 בדצמבר 2013

4 קטנות על המלחמה בעוני תחת שיטה שמגבירה את העוני

מאת: ערן הילדסהיים

כשהמציאות כל כך כואבת כל שנותר זה לצחוק: 4 נקודות מבט הומורסיטיות על מלחמתה של הממשלה בעוני

1. "שישאר כסף לתרופות..."
די מגוחך לראות פעם אחר פעם ממשלות מבטיחות להוריד את יוקר המחיה בשיטה שלא מאפשרת זאת. בכל 66 שנות קיומה של המדינה אף ממשלה מעולם לא הורידה את יוקר המחיה, בעיקר כי כולן הבינו את משמעותו של המהלך. כך כל פעם מורידים לנו שקל פה שקל שם ועורכים מסיבות עיתונאים כדי להודיע לנו על כך.
בנוסף, כדי שאף אחד "לא "יתבלבל" בטעות, בנק ישראל והממשלה מחויבים על פי חוק להעלות את המחירים בכל שנה בין 1%-3% (מה שמכונה - יעד האינפלציה). כלומר גם אם האינפלציה עומדת כרגע ביעדה ושר האוצר מוריד את המחירים בסקטור מסוים, הוא יהיה חייב לדאוג לעליית מחירים בסקטור אחר כדי לעמוד ביעד. 
הפעם הודיע שר האוצר שהוא מוריד עבורנו מחירים של שני מוצרי חלב בשקל וקצת, כלומר עכשיו לפיד יצטרך לעלות את המחירים באותו סדר גודל במקום אחר. אלא שבמקרה זה לא תהיה לו בעיה: כשיותר אנשים יצרכו מוצרי חלב ודאי יעלה גם הביקוש (ואולי המחיר) לתרופות שיטפלו בנזקים שיגרמו אותם המוצרים. אבל לפיד החליט לא לקחת סיכון- שימו לב (כי לא תהיה מסיבת עיתונאים שתודיע על כך) שכבר הלילה מחיר הדלק עולה ב0.7%. זה לבטח יעלה לכם בקצת יותר משקל בכל תדלוק.

2. ההצעה של יוג'ין קנדל לפתרון בעית הפנסיה שלנו: איך לא חשבנו על זה קודם? (אולי כי היינו טרודים בעבודה).
יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, מצא את מקור בעיות הפנסיה שלנו והוא שאנחנו יוצאים לפנסיה. הוא טוען ש- "הדור הנוכחי הולך לחיות הרבה יותר זמן, הוא גם צריך לממן את מערכות הפנסיה היקרות של הוריו. הוא צריך להבין שאין לו אלטרנטיבות. אין מי שיעזור לו - רק הוא עצמו. לכן אין ברירה אלא לעבוד יותר באמצעות העלאת גיל הפרישה - אי־אפשר לממן 25 שנות פנסיה - לעבוד יותר חכם ולחסוך יותר. זה המצב".
לא ברור בדיוק למה שואף קנדל. גם כך אנחנו עובדים היום בעבודות שלא תורמות לנו כלום, גם כך אנחנו עובדים במשרות שרובן קיימות כדי לדחוף לאזרח מוצר שהוא לא באמת צריך. גם כך כעבור זמן קצר אנחנו משביתים לאותו הצרכן את המוצר שרכש מאיתנו ,רק כדי שיצטרך לרכוש אותו מאיתנו שוב.
אולי במקום לייצר שוק עבודה מלאכותי כדאי שקנדל ידאג לשנות את שיטת יצור הכסף, כך שהכסף ישרת את הבטחון הפנסיוני שלנו במקום שאנחנו נשרת את הכסף ואת אלה שמייצרים אותו.
בכל הכנות אומר שלא ברור לי לאן נגיע עם פרופסורים כמו קנדל. איך יראה העולם המעוות שלנו אם זה חזונם של הכלכלנים שמובילים אותו. בקצב הזה שבו הכלכלנים מטמטמים את הציבור עם מודלים כלכליים שמגדל פיזה נראה ישר לידם, נראה שמקצועות כמו מכירת בורות עוד יהפכו בעתיד ל "מקצועות מבוקשים" .


3. יוג'ין קנדל והפתרון לבעית הרעב של ילדים
את הפתרון הבא יוג'ין קנדל בוודאי ישקול לאמץ בכנס הבא של כלכליסט ב-2014, כשידבר על הפתרון לבעית הרעב של ילדים:
נציג המפלגה השמרנית בקונגרס האמריקאי הציג לפני מספר ימים הצעה מקורית לצמצום עלויות התמיכה הסוציאלית במשפחות עניות. על פי הצעתו, הילדים ממשפחות עניות יוכלו לעבוד בניקיון בתי הספר כדי לממן את ארוחות הצהריים שלהם. [הארץ]

4. המלחמה בעוני של לפיד
מספר העניים בישראל שובר שיאים ומתקרב ל-2 מיליון. מאחר שמצבם לא הולך להשתפר בקרוב נראה כי חלקם ייאלצו לפנות לפשע כדי לשרוד. יאיר לפיד מצידו הבטיח כי ישתמש בכל הכלים העומדים לרשותו כדי להלחם בעוני. ואכן התקציב נמצא - ביום חמישי הודיע לפיד כי יכפיל את מספר השוטרים ופקחי השיטור בתוך הערים.

28 תגובות:

  1. בארה"ב הממשלה הכריזה על מלחמה בעוני בסביבות שנות ה 70 והתחילה להזרים כסף רב לכיון. התוצאה הייתה שהעוני עלה! למעשה שממשלת ארה"ב החליטה להתערב העוני היה במגמת ירידה (הפחתה של 15% בעשר שנים). אם המגמה היתה נמשכת בשנות ה-90 לא היו עניים בארה"ב. התערבות הממשלה גרמה להיפוך המגמה ועלייה בשיעור העניים. הממשלה בעצם ראתה בעניים בוחרים עתידים ובחרה לשדוד את האזרחים וכדי שיהיה אפשר לשחד את הסקטור ה"עני" בקצבאות וסיבסודים שונים. וכמובן, אלימות תמיד משיגה תוצאות הפוכות, לכן העוני עלה.

    אין לי את הנתונים על ישראל, אבל יש לי הרגשה שהמצב דומה אם לא זהה. מי שרוצה להלחם בעוני צריך לקרוא ראשית לסגירת משרד הרווחה ושנית לסגירת הממשלה עצמה

    השבמחק
    תשובות
    1. רמת הוודאות שבא אתה קובע שהמלחמה בעוני היא זאת שגרמה לעוני מרשימה
      כמובן, לא קרה שום דבר אחר שיכול להסביר היפוך של תהליכים מקומיים וגלובליים של עשרות שנים

      גם הפתרון שלך מרשים - נסגור את משרד הרווחה והממשלה, כל העניים ימותו מקור ו מרעב ואתה תקבל חולצות מסין במחיר יותר זול
      באמת, אחד האלגנטיים

      (כן, לפני שהיה משרד רווחה אנשים מתו מקור ומרעב. זאת הסיבה שהקימו משרדי רווחה בכל העולם)

      מחק
    2. אני שמח שאתה לא מאמין לי, אבל הייתי שמח אם היית מגלה אותה סקפטיות גם כלפי מה שנכתב בעיתון או שלמדת בבי"ס.

      אני מזמין אותך לבדוק ולגלות שזה לא מקרי. מדיניות הרווחה היא אחת הסיבות לעוני (אני מציע לך להתחיל בעבודות שנעשו על הקשר בין קצבאות רווחה לאי יכולת לצאת ממעגל העוני).

      חוץ מזה, לפני שהיה משרד רווחה הייתה סולדריות חברתית והיו אירגוני צדקה. האמת גם יש היום כאלה והם עובדים מצויין. אם אתה רוצה לעזור לעניים תתרום לצדקה, אתה לא זקוק לשודד שיקח ממך את הכסף באיומי אקדח ויפריש טיפה לעניים (וישמור את הרוב לעצמו)

      מחק
    3. אני לא זוכר באיזו עיירה בארה"ב לא היה כסף לממן את השוטרים והפשע צנח.
      הרעיון הוא שמה שאתה מממן גודל.
      אם אתה מממן אנשים שלא עובדים - מספרם יעלה.
      אם אתה מממן שוטרים שאמורים להילחם בפושעים - הם חייבים למצוא פושעים ולכן מספר הפושעים יעלה.
      ( לוקחים ילד מופרע מכניסים אותו למוסד לעבריינים ותוך שנה יש לך פושע מדופלם )

      צריך גם להסביר את הקטע של הצבא?
      כאן מדובר בפרה קדושה - התכוונתי לצבא של ארה"ב בלבד כמובן.
      ( כי בארץ הכל על טהרת הנשק, וטהרת החשק, אנשים אצילים ויפים - ממש משמר המפרץ, אז אני חוזר ומדגיש שאצלינו זה לא קרה לא יהיה וזה לא יכול להיות כמו ארה"ב כי אנחנו יהודים - אצלנו אין אנשים רעים או מושחטים, אנחנו עם סגולה ככה שזה נס שבכלל יש מלחמה באיזור)

      מחק
    4. אנונימי31 בדצמבר 2013 02:41
      ו-Amir M.31 בדצמבר 2013 10:17

      LIKE גדול! זה כל כך נכון.

      מחק
    5. חבורה של משוגעים, צרי עין (מלבד 02:08), שונאי עניים, רעי לב. אפסים.
      עניים יש תמיד. כשמתחילים לרצות עזור באמת מגלים הרבה יותר שמקודם לא עזרו להם, לא רצו לעזור, לא רצו להבחין.

      אם זאת הרמה כאן, אז אין סיכוי לשינוי נכון וצודק.

      מחק
    6. 14:42 מי פה הרשע?
      זה שרואה באירגוני צדקה דרך לגיטימית לעזור לעניים, מתנדב ותורם לעמותות שונות
      או זה שיושב בבית, בלי לתת לעובדות להפריע לו, וקורא לחבורה חמושה של אנשים לשדוד את חבריו כדי לממן מנגנון "רווחה" בטענה של עזרה לעניים.

      מחק
    7. ל - 17:38:

      הטרמינולוגיה שלך מפלילה אותך. ראייתך את המציאות מעוותת מיסודה.
      ארגוני צדקה אינם הנושא פה. ארגוני צדקה מטרתם בראש וראשונה לספק משכורות עתק על חשבונם של העניים. שכר של 20-40 אלפי שקלים בחודש, לך ובדוק. צביעותם איננה דרך לגיטימית למתן עזרה.
      פריקת עול אחריותך לזולתך היא דרכך.
      אם רצונך להתקדם בהבנתך את המציאות עליך להיות עני מרצון.
      אחרת, שלא מרצונך יהיה עליך ללמוד שלא להשתחצן, לא להתנשא, לא לרמות, מפני שכשאינך רוצה בטוב עבור כולם בכנות ובלא תנאים, אינך ראוי לו בעצמך, אז אל תרמה את עצמך שתוכל להתעשר עד השמיים והעני ימות לרגליך מקור ומרעב ומחוסר כל ותהיה מאושר. ברגע האמת על יהירות כזו משלמים בייסורים.
      מפני שאתה כתינוק ששבוי בתפיסת "כוחי ועוצם ידי", אין טעם לפנות אליך בהסברים בטרם תהיה עני, בטרם תוסר חומת השחצנות, היהירות, הניכור והאטימות.

      העוזר לזולתו מודה לו על שניתנה לו הזכות הזאת. הוא יודע זאת מבשרו, הוא למד את הלקח.
      חובתה הקדושה של המדינה לעזור לענייה. זכות קדושה שמלמדת על טיבו של העם שממנו צמחה. זכות שנגזרת מעצם מהותה כמדינה של בני אדם ולא של חיות טרף.
      מדינה שמתכחשת לענייה היא מדינת סדום ועמורה שמתעללת, מבזה, מפקירה ולבסוף ממיתה.
      זאת המדינה שתושביה מבקשים לפגוע, להזיק, לחמוס איש את אחיו. לכן אל תתפלא אם יחמסו אותך וייפגעו בך כי אתה אחד מהם.

      מדינה שמוסדותיה ונבחריה נבחרו בהליך דמוקרטי איננה חבורה של חמושים. היא הייצוג של הרוב. החלטותיה הם החלטות הריבון על עצמו . לכן שימושך במילה "שוד" היא דמגוגיה.
      רק כשמדינה עוברת על חוקיה שלה, או מגדירה אי שוויון, הפליות והעדפות, או פועלת בניגוד גמור לערכי המוסר, או פועלת להטבת מורמים מעם ועל חשבונו היא הופכת למה שכתבת, ולא לזה התכוונת.
      בדבר אחד אתה צודק - אין צורך במנגנון רווחה מנופח כדי לעזור לעניים.
      -

      מחק
    8. מה שיפה באירגוני צדקה (בניגוד לממשלה) הוא שאם אתה חושב שהם רק מספקי משכורות עתק לעובדיהם פשוט אל תתרום להם. במוקדם או מאוחר ישארו רק אירגוני הצדקה שבאמת עושים משהו חיובי. אתה מדבר כאן על עמותות הנשענות (לפחות באופן חלקי) על מימון ציבורי של משרד הרווחה הממשלתי.

      אולי זה יפתיע אותך. אבל אני זה שדואג לעניים. אני רואה את העוול שנעשה בהמתלה של רווחה וכואב לי הלב. אותו פקיד או שר רווחה שמתפרנס מהמנגון הממשלתי הוא זה שלא ממש מעניין אותו מה קורה.

      באשר למדינה. מדינה היא חבורה של אנשים חמושים. אפשר להגדיר מדינה באלף דרבים אחרות, אבל אני לא רואה איך ההגדרה זאת לא נכונה. יש משטרה, יש צבא, יש להם רובים.

      אותה חבורת אנשים אולי מיצגית ציבור מסויים (אולי אפילו רוב כלשהו) אבל הם לא מיצגים אותי. למעשה הם לוקחים לעצמם את המונופול על המוסר והאלימות. ופה הבעייתיות. ברגע שחבורת אנשים טוענת שהיא יודעת מה טוב ומוסרי לכולם זה נגמר בזה שכולם מתיישרים תחת איומי אקדח. אנסח את זה באופן פשוט יותר, אני לא רוצה מהם כלום. אבל אם אני לא משלם "מס הכנסה" יגיעו בריונים חמושים אלי הביתה.

      מחק
    9. מה אתה אמיתי ? אם יש משהו שאני מתעב זה בורות מה קראת איזה "מחקר" והסקת ממנו מסקנות
      חד משמעיות מה לגבי הטלת ספק בכל מחקר שאתה קורא. על מנת לעצב דעה בנושא כלהו צריך לתקוף אותו ממספר כיוונים ואז לעצב דעה תקרא קצת על שיטות מחקר ססטיסטיקה ואז תבין על מה אני מדבר

      מחק
  2. "הדור הנוכחי הולך לחיות הרבה יותר זמן, הוא גם צריך לממן את מערכות הפנסיה היקרות של הוריו..."
    מאיפה עזות המצח לדרוש ממני לקיים הבטחה שמישהו אחר הבטיח? אני לא צריך לממן פנסייה של אף אחד. ההבטחה הזאת נתנה לפני שנולדתי כך שאף אחד לא שאל אותי או השיג את הסכמתי.

    אני מציע ליוג'ין וחבריו הפנסיונרים ללכת לדרוש את הכסף ממי שהבטיח להם אותו. כל דבר אחר הוא פשוט שוד


    השבמחק
    תשובות
    1. הוא דווקא מדבר על הפנסיה שלך, לא על ההתחייבויות הקודמות
      הפנסיות היום הן צוברות
      גם אם אתה פותר בקסם את בעיית הגרעונות האקטוארים הקיימים, לפי תוחלת החיים הנוכחית גם במצב אופטמלי זה לא מחזיק מים

      עד כאן החלק הנכון במה שהוא אומר...

      מחק
    2. אה, עכשיו ראיתי את הציטוט
      קבל ביטול, אץה צודק והוא סתם מנוול...
      בינתיים לכל דור יש יותר עושר ברכוש+כסף מזה שבא אחריו

      מחק
    3. לכל דור עד הדור הנוכחי. לכל דור עד ילדי שנות ה 60 (נדמה לי) היה יותר יכולת כלכלית מהוריו. המגמה התהפכה עם ילדי שנות ה-70. זאת הפעם הראשונה שהדור יותר עני מקודמו

      מחק
  3. כשתבדקו את תנאי ההעסקה והפנסיה של קנדל תבינו למה אתם צריכים לעבוד קשה ולא לראות גרוש.

    השבמחק
  4. לכל דור יש.........בור

    השבמחק
  5. "כשיותר אנשים יצרכו מוצרי חלב ודאי יעלה גם הביקוש(ואולי המחיר) לתרופות שיטפלו בנזקים שיגרמו אותם המוצרים." לא הייתי מנסח את זה טוב יותר, ערן אתה גאון(:

    השבמחק
    תשובות
    1. אז אני דווקא כן הייתי מנסח את המשפט הזה טוב יותר.

      ערן, אני נהנה מאד לקרוא את הבלוג שלך, אבל כשאתה מעיר הערות מתחום התזונה, אולי כדאי לעצור ולבדוק את הספרות המקצועית, כי אחרת אתה נשמע קצת כמו טבעונים קיצוניים שצווחים השכם וערב ש״בשר זה רצח״ ו״חלב זה אונס״.

      לטעון שמוצרי חלב יגרמו לנזקים בריאותיים זו הפרזה במקרה הטוב, וטענה אווילית ולא מבוססת במקרה הרע.

      בכלל, ״מוצרי חלב״ הוא מונח כל כך גנרי, הכולל בתוכו כל כך הרבה סוגים ומינים של מוצרי מזון, שטענה כזו מלכתחילה לא יכולה להיות נכונה.

      חוץ מזה, כל הכבוד על הבלוג והמשך כך!

      מחק
    2. ההערה שלך במקום אבל שים לב שלא התיחסתי לכל סוגי החלב אלא ספציפית לשני המוצרים שמחירהם אמורים לרדת. חלק ממוצרי חלב (במיוחד ברמתם היום) הוכחו במחקרים כמזיקים או לכל הפחות כלא מועילים - זה עניין מחקרי של גורמי מחקר מקצועיים שאפילו לא קשורים לזרם הטבעוני או הצמחוני. הנה דוגמא למחקר כזה:
      http://www.haaretz.co.il/news/health/.premium-1.2089480
      יש עוד עשרות מאמרים של גורמי רפואה שמנמקים מדוע חלב מזיק . אפשר אמנם להתווכח לגבי נכונות המחקרים ואיכותם ואפשר גם אולי להביא מחקרי נגד אך אי אפשר לקבוע בצורה חד משמעית שמדובר באיוולת לא מבוססת.

      ערן

      מחק
    3. זה לא בלוג בנושא תזונה, ולכן אינני מעוניין לפתח את הנושא התזונתי. ישנם מחקרים רבים המוצאים תועלת בצריכת מוצרי חלב. אם אפשר להביא מחקרי בעד ונגד, ואי אפשר לקבוע בצורה חד משמעית שמדובר באיוולת, הרי לא כל שכן שגם אי אפשר לקבוע בצורה חד משמעית שמוצרי חלב הוכחו כמזיקים. :-)

      ועוד הערה קטנה (ולא קשורה) לסיום -- הוכחות יש רק במתמטיקה. המחקרים האפידמיולוגיים מנסים להסביר תופעות, אך לא מנסים ואף אינם יכולים להוכיח דבר.


      מחק
    4. ולכן מאחר שזה לא מאמר מדעי אלא מאמר דעה הובעה פה דעתי נגד החלב הספציפי שדובר עליו וזאת על סמך מחקרים ,ניסיון אישי וניסיון של כמה ממכרי. זה כמובן לא יכול למנוע ממך לחשוב שאני טועה ואני מכבד את דעתך למרות שאני לא חייב לקבל אותה כמו שאתה לא חייב לקבל את שלי.

      מחק
    5. מנסיון אישי - הפסקתי לצרוך חלב והאלרגיות נחתחו ב 80%
      חלב הוא מוצר אלרגני ידוע - לפחות על זה אין ויכוח.
      שאלה לאנונימי - למה שותים חלב פרה ( יצור מעלה גרה הבעל 4 כיבות ששוקל טון ) ולא חלב שימפנזה לדוגמה? מה לנו ודווקא לפרות מכל בעלי החיים?

      מחק
  6. ב3 צחקתי הרבה!
    מת על 4 קטנות!

    אלירן.

    השבמחק
  7. שתי האוכלוסיות שגדלות הכי מהר בישראל הם החרדים והערבים.
    אלו גם שתי האוכלוסיות הכי עניות כך שהגיוני מאוד שמספר העניים גדל...

    אני חושב שכשמדברים על יוקר המחייה לא מדברים על הקטנת ייעד האינפלציה, מדברים בעיקר על דיור
    אדם שלא רכש דירה ומעוניין מבחינתו יוקר המחייה עלה ב5 השנים האחרונות ב80% ואת זה אנשים מבקשים להוריד.

    *80% הכוונה לעליית מחיר דירה ממוצעת. אני לא זוכר את הנתון המדוייק אבל זכור לי משהו כזה.


    זה כמובן לא מבטל את העובדה שלפיד פופוליסט נוראי שיודע שרוב העם יושב ומקשיב לחדשות ומתרשם מהעבודה הנפלאה שהוא עושה להורדת יוקר המחייה.
    עד עכשיו לא הבנתי את ביבי ממשיך להיות ראש ממשלה. עכשיו אני מתחיל להאמין שיאיר יבוא אחריו .. יש לו כל מה שצריך :(

    הקטע של הבורות, אחד מקטעי הסטירה הכי טובים שראיתי בחיי. מדוייק להפליא !!

    השבמחק
  8. כך השתלט היאקוזה על מבצע הניקיון הגדול בעולם
    תחקיר רויטרס חושף כיצד עבריינים יפנים מגייסים חסרי בית לנקות את הפסולת הרדיואקטיבית באזור המתקן הגרעיני בפוקושימה

    השבמחק
  9. אלברט יוסיפון2 בינואר 2014 בשעה 0:07

    לא נראה לי שמחיר השמנת מתוקה, גם אם יוזל ב-90 אחוז ישפיע על האינפלציה שגם ככה במספר דו ספרתי 20-30 אחוז בשנה.

    השבמחק
  10. שימו לב למשפט הבא Where a single earner could support a middle class family in the generation after World War II, it now took at least two earners המשמעות של זה שהיום למרות הטכנולוגיה וגידול פריון הייצור כוח הקניה של הבריות קטן, המעמד הבינוני מתרושש, לפחות מחציתו, העושר נשאב מכלל האוכלוסייה אל העשירון והמאיון והאלפיון העליון. מדוע? שיטת ייצור הכסף על ידי הבנקים המסחריים יש מאיין שואבת לפי אלגוריתם מתימטי את הכסף וכוח הקניה מכלל האוכלוסייה אל יצרני הכסף הפרטיים ושותפיהם. זוהי ליבת הבעיה וכדאי שתתנו את דעתכם אליה במקום אל דיונים לוהטים על צדקה שלא תציל ממוות.

    השבמחק
  11. ישנה דרך אחרת להגדיל את הפנסיה העתידית: הפרשות לפנסיה מכל התמורה לעבודה. היום ההפרשה היא רק משכר היסוד וומשתמשים בתרגילים מגוונים כדי להקטין את שכר היסוד: תשלום לשעות נוספות אמיתי או פיקטיבי, בונוסים מדומים, וכו''. כל מה שנמצא בתלוש השכר הוא תמורה לעבודה ומזה צריך להפריש לפנסיה. כך נגדיל את גובה הפנסיות.

    השבמחק