יום חמישי, 27 בפברואר 2014

מבקר המדינה באזהרה יוצאת דופן: כל המפלגות הגדולות נתונות לשליטתם של שני בנקים

מאת: ערן הילדסהיים

תומכים בשוק חופשי? חוששים שהממשלה תהיה חזקה מידי ותשתלט על השוק הפרטי? אתם יכולים להיות רגועים. על פי הדוח האחרון של מבקר המדינה הממשלה לא שולטת בכלום. שני גופים בשוק הפרטי  הם אלה ששולטים ומחזיקים את המפלגות הגדולות באופוזיציה ובקואליציה במקום רגיש וכואב במיוחד.

בעוד 100 שנה ההיסטוריונים יקראו את הקטע הבא ויתקשו להבין האם מדובר בבדיחה או במציאות שבאמת התרחשה:
המפלגות השולטות בישראל נתנו רישיון לבנקים לייצר את הכסף במדינה. אותן מפלגות גם הגבילו את עצמן באותה הזדמנות בחוק (מימון מפלגות) כך שרק הבנקים (שקיבלו מהמפלגות אישור ליצר כסף יש מאין) יורשו להלוות להן את הכסף בתוספת ריבית למימון פעילותן. כך יוצא שבשביל שמפלגה תוכל לקבל הרבה מנדטים היא זקוקה לעשרות מיליוני ש"ח כדי לממן עצמה, והדרך היחידה שלה להשיג כל כך הרבה כסף היא רק אם היא תכבול עצמה בחובות עתק לגוף פרטי שמעתה ואילך ישלוט בכל צעדיה. כך הגולם שולט שליטה מוחלטת ביוצרו- ביד אחת נותנים לגוף פרטי כוח בלתי מוגבל על המחוקק וביד השניה מתפלאים למה המחוקק לא מטיל עליו רגולציות. כך יוצא שבמקום שוק חופשי יש לנו שוק שנשלט בצורה חופשית על ידי משפחה אחת או שתיים.
ולא, זה לא קטע שלקוח מתוך סרט קונספירציה אפל ,אלא מופיע בדו"ח מבקר המדינה שפורסם אתמול על היערכות המפלגות לכנסת ה-19. הנה הקטע הרלוונטי מתוכו :
"מדוחותיהם הכספיים של הסיעות עולה כי סך ההלוואות שקיבלו סיעות מתאגידים בנקאים ליום 31.1.13 עומד על כ-68 מיליון ש"ח, מתוכם כ-63 מיליון ש"ח ניטלו ע"י ארבע סיעות אשר על פי דוחותיהם הכספיים ליום 31.1.13 סיימו בגירעונות שסכומם המצטבר עומד על כ-75 מיליון ש"ח. ההלוואות האמורות התקבלו משני תאגידים בנקאיים : מתאגיד בנקאי אחד מסתכם סכום ההלוואות במצטבר לכ-61 מיליון ש"ח ומתאגיד בנקאי נוסף עומד סכום ההלוואות במצטבר על כ-2 מיליון ש"ח.

בדוח על הבחירות לכנסת ה-18 כבר העיר מבקר המדינה כי "כיוון שחובות הסיעות גדולים, לכאורה עתידן נתון בידי הבנק, ובמציאות של בחירות תכופות הוצאות הסיעות גדולת ואיתן הגירעונות והתחייבויות הסיעות כלפי בנקים". כתוצאה מכך איתנותן הפיננסית ולעיתים אף קיומן הכלכלי של הסיעות נתונים בספק, ובכך גלומה סכנה לקיומו של המשטר הדמוקרטי "
בנק אחד ,בנק הפועלים בראשות שרי אריסון, מסתבר שולט בכל ארבע המפלגות הגדולות. השני הוא דיסקונט. לכם אין שליטה על המפלגות. אחרי הכל אתם לא יכולים לסגור מפלגה.


מבקר המדינה יוסף שפירא

33 תגובות:

  1. אין שום קשר בין המצב הנוכחי לשוק חופשי.
    בנקים הם חלק אינטגרלי מהשילטון והממשלה (זה שהם קוראים לעצמם עסק פרטי לא משנה עובדה זו): יש להם מונופול ממשלתי על יצור הכסף, הם ממנים את המפלגות ואם תנסה לפתוח בנק ישלחו לך בריונים חמושים בתחפושות כחולות הביתה.

    בואו לא נבלבל בין crony capitalism או קורפרטיזם לשוק חופשי. להאשים את ה"שוק חופשי" במצב הוא כמו להאשים את סנטה קלאוס בהכחדת הדולפינים

    השבמחק
    תשובות
    1. ארבע המפלגות הגדולות ולא ארבעת.
      האם אסור לחברי מפלגה להביא כסף מהבית ולממן את פעילות המפלגה ?
      כנראה שלא,שכן על "פשע" מהסוג הזה שלחו את בלומנטל לכלא.

      מחק
    2. מותר להם לעשות מה שהם רוצים - אחרי הכל הם ממציאים את החוקים.
      מה שזה מוכיח (שוב) זה שכל ח"כ נקנה ושולם מראש (גם אם הוא עוד לא מבין זאת) - ולכן תפקיד כל ח"כ הוא לדאוג לאינטרסים של החבורה הממנת אותו.

      במילים אחרות, אם מישהו רוצה יצוג בכנסת, כדאי שיהיה לו הרבה כסף (כי בלי כסף הוא יקבל רק מילים ואויר חם)

      מחק
    3. לי זה נראה כמו ספין שמכין את מהלך התספורת של המפלגות לבנקים , על חשבון הציבור כמובן.

      מחק
  2. קשקוש, 60 מיליון לא מקנים שליטה על מדינה. הבנקים מוגנים כי אם יקרסו הכלכלה תקרוס. הבנקים מסרסים כל ניסיון לרפורמה שתועיל לאזרח ולמדינה אבל את זה ניתן לומר על כל גוף מתועב מונופוליסטי כאן כמו חברת חשמל והנמלים. הבנקים לא קובעים סדר יום פוליטי. הפוסט הזה הרחיק לכת. תביאו אקדח מעשן. אל תפזרו עשן.

    השבמחק
    תשובות
    1. תתווכח עם המבקר. הוא טוען שזה סכנה למשטר הדמוקרטי, כל בר דעת גם מבין את זה וגם כותב הפוסט מבין את זה. אבל רק אתה מבין שמה שיש עוד סכנות כמו חברת חשמל והנמילים. בסדר אוקיי יש עוד נווו ואז ?

      מחק
    2. פרסמתי בשבוע שעבר תחקיר על בנק מזרחי שהוא בעל השפעה על ערוץ 2 וגם על ערוץ 10 על ידי גינת המנכל שהואשם גם על ידי בכר וגם על ידי רוזנטל בתחקיר שקשוקה כמי שפועל למען משפחת עופר

      מחק
    3. הבנקים מוגנים כי הם משלמים לפוליטקאים שיגנו עליהם ויעניקו להם את המונופול על יצירת הכסף (שמשמש בתורו כדי לשלם לעוד פוליטיקאים).

      קריסה של בנק היא בעייתית אבל המערכת לא תקרוס. מי שיקרוס הם קבוצה קטנה של משמידי ערך

      מחק
    4. אתה צודק לכן צריך לשנות את השיטה.
      הכלכלה לא קורסת אבל זה עושה הרבה באלגן.

      מחק
  3. אולי בגלל זה,כאשר ניפצו את זגוגיות סניף דיסקונט בכיכר מלכי ישראל, במחאה החברתית, הקפיצו לשם תוך חמש דק בערך,מאה פרשים ויסמניקים.
    יותר גרוע מרוסיה נהיה פה..

    השבמחק
  4. עצם העובדה שחוק בנק ישראל החדש עבר פה אחד מוכיחה שלא ניתן לסמוך על חברי הכנסת החוק הזה כבר גרם להפסד של יותר מארבעים מליארד שח ולמרות זאת איש מהחכים לא פותח פה למרות שניתן לבנות עיר ולחלק את הדירות במתנה בסכום הזה

    השבמחק
  5. מישהו כאן יכול להסביר איך המבקר , התקשורת , אתרי אינטרנט למיניהם לא מבקרים את אופן התנהלותו של הנשיא פרס- החל מהוצאות על מעון הנשיא ופעילותו שגדלו בצורה חדה מאז זה נכנס לתפקיד . על החגיגות השנתיות שבאים אליהם כל הסלבס ומנהיגים מכל העולם כדי לחגוג ולפאר את שמו. ומה עם מרכז פרס לשלום שלפתע הוצנח לו בשטח שאמור להיות ציבורי - המרכז הוא לא גוף ציבורי. ושלא חלילה לדבר שכל עסקני אוסלו למינהם מועסקים שם- מאיפה בדיוק מגיע הכסף לפעילות זו. אבל המבקר לא עוסק בזה אלא בעיקר במפלגת השלטון. אני כמובן לא מצדיק את פעילותה של המפלגה רק שואל אם אין כאן איפה ואיפה

    השבמחק
    תשובות
    1. אני כמה קשה הכלכלה שלנו תאכל אותה אם ביום כולם פשוט יעברו לבנק אחר שאין לו קשר. עסקי עם אותן משפחות ועם המפלגות? מה דעתך?

      מחק
    2. אתה כמו הרוב, מתעסק בתפל. כדי לפתור בעיה מורכבת תנסה לתקן את המקור את הסיבה לבעיה לא את התוצאה ואת תופעות הלוואי שנגרמו ממנה. האנשות לא תתקדם אם זה ישאר הכיוון למרות
      שזה כן היה נדרש בעבר.

      דוגמה: אתה יכול להמשיך להשקיע מאות מיליארדים במצטבר כל שנה דור אחרי דור תוך סבל אנושי נוראי לטיפול במחלות כמו השמנה, סרטן, מחלות לב ועוד ועוד..
      לחלופין אתה יכול למנוע את חלקן הגדול של אותן מחלות וסבל בהשקעה כספית מצטברת מגוחכת וקטנה בהרבה ובחינוך נכון של בריאות ומודעות וכל זה תוך דור או שניים במקום איך לומר, לאכול חרא לנצח.

      לצערי המצב הוא שהבריאות והמודעות שיש לנו היום לא משתקפים ברמתם האמיתית במציאות חיינו. וכך גם השיטה המוניטרית שהביאה אותנו לרמה הנוכחית של שפע רב אך באיזושהי נקודה בשנים האחרונות התחילה לשחק נגדנו. לפחות נגד רובנו. במקום לצמצם את הסרטן מחלות הלב הסבל ההשמנה והשחיתות והרעב והעוני ואני יכול להמשיך עוד שעות אבל בקיצור, אנחנו לא מונעים אותם, ולצערי אפילו מטפחים אותם ואז נלחמים בהם יום אחרי יום אחרי יום. בקיצור, עזוב את פרס, איך אתה רוצה שהנשיא יראה בעוד 20 שנה? איך שהעולם יראה בעוד 20 שנה? אני יכול להבטיח דבר אחד. אם תתעסק עכשיו 20 שנה בחרא לא יצא מזה שום דבר טוב לאף אחד. צריך לשנות את השיטה לא כי היא לא הייתה טובה, צריך לשנות את השיטה כי עכשיו היא כבר לא טובה.

      מחק
  6. אלה שמציינים שהשיטה המוניטארית הנוכחית הייתה טובה בעבר, אלא שרק בשנים האחרונות היא הפכה רעה, אינם מבינים בעצם את לב הבעיה. משנת 1666 בבריטניה הבנקים החלו להשתלט על ייצור הכסף בכלכלה ויצרו את משאבת העושר הלאומי. מהי משאבת העושר הלאומי? הבנקים שייצרו את הכסף יש מאיין החלו לגבות עליו ריבית, הריבית הזאת מאז ועד היום שהיא בממוצע מכפילה את כמות ההחזר קרן פלוס ריבית תוך כ 15 שנה, משמעותה יניקה חזקה של כוח הקניה של כל האוכלוסייה אל עבר צמרת הפירדמידה. זה על קצה קוצו של המזלג תיאור הכשל הכלכלי הגדול ביותר בהיסטוריה האנושית. כדאי להשקיע קצת זמן בלימוד, גם באתר זה ובאתר התנועה לשינוי מוניטארי (כסף בר-קיימא) יש סרטונים נפלאים המסבירים את השיטה. צפו למשל בסרטון של פרופ' ריצרד וורנר כיצד נוצר הכסף.

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן הסבר ממצה פשוט ובהיר של השיטה!

      הפתרון האחד ואין בלתו (בנוסף לכלכלה נטולת חוב) הוא ביטול הריבית בכל הקשר.

      מחק
    2. לא ביטול הריבית אלא שיחרור הריבית והמטבע.
      כל אחד יכול להמציא מטבע ולהשתמש באיזה מטבע שהוא מוצא לנכון.
      בנוסף, כל אחד יכול לפתוח בנק לתת או לקחת הלוואות באיזה ריבית שנראת לו.

      הכל לללא בריונות ממשלתית

      מחק
  7. המערכת הייתה טובה בעבר, לא מושלמת אבל בהחלט אני שמח מכל השפע העצום שהיא יצרה. כל מה שקיים היום בכל השווקים כל מוצר כל פיתוח הכל קשור ישירות למערכת המוניטרית הנוכחית. לגבי העתיד המערכת הזאת לא תתאים. אבל זאת עובדה שבלי השיטה הנוכחית, שמשעבדת אותך ועוד הרבה כמוך לא היה נוצר שום דבר כי אף אחד לא היה נאבק כדי לייצר כלום...

    השבמחק
    תשובות
    1. לא מדוייק.
      המערכת הייתה יותר טובה בעבר: שהממשלה הייתה קטנה יותר, השוק חופשי יותר והכסף מגובה בזהב (תלוי כמה אחורה אתה הולך)

      שוק חופשי יוצר שפע רב יותר שמזרים יותר כספי מיסים לממשלה. אותם כספים מאפשרים לממשלה לגדול ולחנוק את השוק החופשי.

      מחק
  8. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=421248184644650&set=a.104956266273845.7940.100002784179004&type=1&theater

    השבמחק
  9. אם אני מבין מהניסוח הנ"ל, המבקר מודאג דווקא מהתמוטטותן הכלכלית, של המפלגות כסכנה למרקם הדמוקרטי, ולא מתלותן בבנקים - שזה דווקא בסדר, *כביכול*.

    השבמחק
  10. נקודה למחשבה :

    מדינת ישראל ערבה לפקדונות של אזרחים בבנקים
    וכפי שברור כסף זה הוא כסף של הצבור

    ככל שאני מבין הבנקים אינם מפרישים למדינה (קרי: לצבור) כל
    תגמול בגין ערבון זה

    אולי שהמדינה צחייב את הבנקים להפריש את משכורות הבכירים
    ליצרת הון שישמש ערבון לכספי אזרחים במקום שהמדינה תעשה זאת.

    באופן זה יעשה בכסף שימוש נאות לטובת הצבור

    בנקים שמתנהלים כחונטה פיננסית ומקבלים הגנה מתחרות בחסות המדינה כיון שפקידי מדינה ושרי ממשלה מושחתים אינם פותחים את השוק הזה לתחרות - ראוי שיתאמצו יותר למעו הסביבה שמפרנסת אותם

    תודה לשר האוצר שלנו - מר בלורית טיפש ושקרן פוליטי - פרזנטור של בנק שאינו מטפל בבנקים ופותח את השוק הזה לתחרות לתועלץ המשפחות והעסקים בישראל. מושחת

    השבמחק
  11. אנונימי מוכר כאן אשליה ששוק קפיטליסטי של laisser-faire אינו מייצר נזקים בלתי הפיכים,
    אינו מנוגד לפיאודליזם-ווטסליזם,אינו חסין בפני כשלי -שוק מהותיים הטבועים ומובנים בו כאווזה המייצרת רק ביצי-זהב מבלי לדאוג לביליארד הפרטים הדרושים לתחזוקת האווזה
    וששוק הוא מונח אלוהי וטבעי המתכנן מאליו כיישות אנושית בינתית והקיים ונמצא ,אך ורק ואין בלתו,בעבור טובת בני האדם והצדק האבסולוטי ואינו זה אשר החריב את חיי האנושות עד אשר קמו, על יציר -הכלאיים הרובוטי והמעוות הזה ובתגובה על הפגיעה האנושה בחיי-אדם ובזילותם ובגינו בלבד, כל אלו השואפים לתקן את קידוש הגולם המוחלט -כאילו -(לרבות מרקס ואנגלס) "קיומו העצמוני וה"חי"" הינו בעולם מוחלט,סגור,בועתי,
    נטול נפשות פועלות,"ממשלות" ,רגולציות ואינטרסים מנוגדים של האזרחים הפשוטים -אשר מרכיבים את מרבית אוכלוסיית העולם- שנפגעו ממנו ללא הכר ,פעם אחר פעם ,החל בעוני ובחולי (שהם פרי מיטוב הרווחים) ועד מוות כתוצאת הפקרות והפקרת "השוק " את עקרונות הצדק השיוויון ותנאי המחייה ההוגנים ובכבוד לכל שלא היו מתממשים לעולם ולא התממשו (והדרך ארוכה) בלא נציגות וקול רגולטיבי לאזרחי-הגלובוס.
    השקר הזה אין לו רגליים אין לו לוגיקה אינהרנטית ביחס למצב האדם ולטבעו והוא תעמולה ודמגוגיה אנטי כרונולוגית אנטי היסטורית החוטאת בכל לרווחת האדם ולטובתו ולטובת הכלל הלא חזק המוחלש והנתון לתפלולים , לא פחות ולא יותר מסיפור-הבדים של הממשלות הקורפורטוקרטיות שמספרים התועמלנים שמצידם.

    השבמחק
    תשובות
    1. אחת התגובות המעצבנות שראיתי מימי...

      מחק
    2. אתה בטח מתייחס לביקורת של נועם חומסקי על הקפיטליזם החופשי.
      הוא טוען שהוא נולד בשביל להנציח מצב פיאודלי(הרבה כוח בידי יחידים ולא בידי שלטון מרכזי) - יש בזה משהו.
      לדוגמה אם יש מישהו עני/נזקק/חולה/לא יכול לעזור לעצמו - השוק עוזר לו ז"א
      אנשים טובים שבידם הפרוטה מסייעים לו מטוב ליבם.
      הטענה שלו,שזה לא מצב אופטימלי.
      אני מסכים. אבל כידוע לא חוכמה להגיד מה לא אלא מה כן ולפרט ככל האפשר.

      מחק
    3. האמת היא שלהגיד "מה לא" בצורה לוגית ובהירה היא השלב הראשון לפני הגעה לפתרון אמיתי.
      לכן, לא הייתי מזלזל בדעה של אדם רק כי הוא מצביע על כשל קיים.
      במקרה של חומסקי היא די אומר מה כן: Libertarian socialism

      מחק
  12. לאנונימיים התובנתיים שלא מתעצבנים על נקלה ומסוגלים לפקוח עיניים -לעצבני זה אבוד- בהחלט נכון יותר להצביע על ההיסטוריה וכשלי הקפיטליזם לסה-פיר- עד הלום בכדי לנער את העובדות ממרבצן :-)
    בין השיטין קיימת האמת הפשוטה והנראית והיא שקפיטליזם laisser-faire זקוק לממשלה לא פחות משממשלה נזקקת לשירותיו המופלאים והשתי וערב הזה הינו פרי שכלול הולך ומתעדכן של בלמים ואיזונים מצד המערכת הרגולטיבית במטרה לרתום את החיה של "שוק חופשי"...
    כשיהיה לי כוח-עמכם הסליחה-אולי אשוב ואומר מה כן אפשרי לאחר שאגבש עוד קצת את הדברים עם עצמי משום שבעיקרון העיוורון והנהייה אחרי השיטה שאכן קדם לה בשם בלבד ,הפיאודליזם ואשר ,שוכללה על ידי המערב הפרוע של ליסטים ההון ,הובילה אינספור נפשות לקיום בתנאים מעוותים שהחרידו כל שכל ישר וגם אבסולוטית ביחס למצב הבלכלי-חברתי-קנייני של האדם בעולם.
    הפסילה האוטומטית,הנחרצת והקנאית של כל סוג של יציגות משילה של האזרחים,לשם האזרחים ולטובתם ועל ידיהם ובאמצעותם(נניח דמוקרטיה אבסולוטית אינטרנטית) ,הינה רעה חולה ויש בה מן המום התודעתי-קיומי-חברתי-כלכלי-תרבותי ,שמבקשים להטיל בנו האזרחים ,שני הצדדים הקיצוניים, מחד הליסה-פיר ומאידך נציגי ומבססי הממשלות הקורפורטוקרטיות.
    תודה ושבת ברוכה לכל האנשים המיוחדים ובראשם ערן ששוקדים על מלאכת התודעה הטהורה נטולת התסריטים האינטרסנטיים :-)

    השבמחק
  13. כשהיתה ליוסף שפירא, בשבתו כשופט, האפשרות לתת כוח לציבור, הוא נמנע! הוא לא שונה מהממשלה שמאפשרת לו ולאנשיו חיי פאר! הוא נתן פסק דין לנכה צה"ל, שאי אפשר לפרוט! הוא הפך את שוק פסקי הדין לכאלה שמתחלקים לשוק ההון ולשוק האפור! בג"צ 4807\13, הוא נסיון רביעי להביא לקיום פסק הדין! אם נתן פסק דין עקר לנכה צה"ל, הוא יכול להמשיך ולפטפט על הממשלה הנשלטת ע"י הבנקים, כי שוב, אי אפשר יהיה לפרוט את זה במציאות!

    השבמחק
  14. מבקר המדינה הנוכחי, אדון שפירא הוכיח עצמו כזכאי למקום של כבוד ברשימת המוחשתים. נציב תלונות הציבור מסרב לחקור, מסרב לקבל עדויות, מסרב לקבל ראיות ומשקר בפרהסיה לציבור ולאנשים שבאים איתו במגע. מבטיח ולא טורח לנסות לקיים. יום יבוא וגם אדון שפירא יתפנק ויתכבד במיטה נוחה בכלא ליד אולמרט, שרי האוצר ויתר האנשים שגנבו את המדינה. נחמד שהוא נזכר שאולי יש סכנה לדמוקרטיה בגלל שלטון הבנקים..אבל לא נסלח לו על איך ששיקר התעלם ופגע בחושפי שחיתויות אחרים ומעל בתפקידו בצורה כל כך .חמורה ופושעת


    הגיע הזמן להתחיל לבצע מעצרים אזרחיים, ואולי כדאי להתחיל עם אדון שפירא

    אל תתבלבלו, הוא לא המושיע. הוא ראשון המטייחים וקוברי התיקים.

    פעם הבאה שמישו בארץ הזו שוקל להצית ת'צמו (7-8 אנשים בשנה), שיבחר מטרה אחרת.

    השבמחק
  15. הבעיה היא שגם אתה מבקר המדינה נתון לשליטתם כשאתה מצדיק את מעשה הנבלה שעשו לי בהשתלטותם על חסכונות מישפחתי.אבל קבל תמונת מיכתב למבקר המדינה המראה עד כמה אתה גם צודק וגם אינך מודע אפילו לעוד טכניקה שהם יכולים לנקוט בה להשתלטותם על המיפלגות. שים לב גם למיכתב כיצד הבנק עושה לינץ' בקשיש ומחחיבו להיכפף תחת אפוטרטפוס,ומצד שני משרד הפנים מכבד את יכולותיו ושולח לו הודעה לבוחר.המיכתב בfacebook)
    תמונה של ‏בנק ישראל‏.
    7 דקות · נערך · אהבתי
    בנק ישראל


    השבמחק
  16. רצית לאמר: " רפובליקת חומוס מיסודו של מלך הזונות והקזינו, בראשות קיסרית משוגעת ובעלה השוטה השקרן הכפייתי ובהשגחת הבגצ והבדצ ?

    השבמחק
  17. לא אמרו בהוצל"פ שאצלם אין יותר חייבים?

    השבמחק