יום רביעי, 18 בפברואר 2015

התקדים היווני עלול למוטט את בסיס המערכת הפיננסית העולמית

מאת: משה שלום.

סביר להניח כי בכירי הכלכלה העולמית לא ישנים טוב בלילות כשהם מסתכלים על מה שמתחולל בזירה היוונית. "מחיקת החוב" עליה מדברת יוון עלולה לשמוט את הקרקע מתחת לבסיס קיומה של המערכת הפיננסית העולמית  ולהוביל אותה לכדי כאוס גדול. 


כן, עוד משהו שהתגובה עליו היא פיהוק, שעמום, ותחושה רצינית של "זאב זאב". מדברים על זה כל הזמן אבל משהו מאיים באמת לא מתרחש בזירה הזו, אלא אם כן היא עטופה בניחוח של אוזו יווני קריר ומרענן. אז למה להטריד את תכנוני סוף השבוע המתקרב למטרה הלא קדושה הזו שוב?
כי הגרף הבא הוא באמת, אבל באמת משהו שכדאי לראותו. הנה הוא במלוא הדרו:



זהו גרף, שצירו האנכי הוא אחוז השינוי ביחס חוב-תוצר. החוב כולל את משקי הבית, המוסדות הלא פיננסיים והמדינה עצמה מאז 2007 ועד 2014. בציר האופקי התחתון, אנו מקבלים את היחס חוב תוצר עצמו. כמו כן, יש חלוקה בין המדינות המפותחות ואלו המתפתחות על ידי צבע הנקודה שליד שמן: כחול בהיר – מפותחת, סגול כהה – מתפתחת.

מיד נצביע על מדינתנו הקטנה ככזו שהצליחה להקטין את עולה באחוז הגדול ביותר מכול המדינות המוצגות. דהיינו ירידה של יותר מ-20 אחוז בתקופה הנידונה. זהו בהחלט הישג מקרו אדיר מימדים אבל עם קמצוץ של צביטה בלב כאשר אנו חושבים על ההשלכות החברתיות שליוו את אותו הישג. מבלי לדבר, כמובן, על השינוי הדרמטי ביוקר המחיה.

לעיקר- הגרף הזה מרסק את ההנחה אותה אנו שומעים די הרבה בחוגים הכלכליים: "מאז 2009 התאפשר להרבה מאוד גורמי כלכלה להקטין את עול חובם". באנגלית: לבצע Deleveraging. ברור עכשיו שההנחה הזו אינה נכונה לגבי העולם בכללותו. במיוחד היא רחוקה מן האמת שבעתיים עבור המדינות המפותחות אשר אף אחת מהן לא הצליחה להיכנס לקטגוריה המצמצמת (כמונו).

שימו לב לכמה דוגמאות מבהילות: צרפת – מעל 65% גידול כאשר היחס הנוכחי עומד על כ-300% מן התוצר (!). יפן, עם גידול של 65% גם כן ויחס הגבוה מכולם – מעל 400%. סין עם גידול של 85% וארה"ב עם יחס חוב של כ-240%.
זוהי עוד הצגה של המצב הביש בו עומד העולם המודרני: כמעט כולם חיים הרבה מעבר ליכולתם וכמעט כולם מגדילים ומרחיקים את יכולת החזר החוב הזה בצורה דרמטית.

ב"משבר" היווני הנוכחי אנו עדים פעם ראשונה בגלוי ובכנות יוצרות זעה קרה אצל קובעי המדיניות, באזכור המפורש של צמד המילים "מחיקת החוב". להזכירכם, ועל פי הצהרותיהם של מנהיגי סיריזה, יציאה מגוש היורו הינה רק אמצעי להפסיק את אותו דימום שבגללו אותה הנהגה הועלתה לשלטון ולא מטרה בפני עצמה. למעשה, השארות בגוש הוא בעיניהם דבר רצוי אך מנקודת התחלה חדשה ונקייה.
הזירה היוונית הייתה תמיד מעין מבחנת מעבדה אך אם נתרחק מאתונה ובריסל ונרחף מעל אירופה או מעל העולם המפותח כולו, נשאל ברצינות אם צמד מילים כזה יכול לצוף ולהתפשט ללא השלכות דמוי אסטרואיד הנופל על הפלנטה הפיננסית הנוכחית?
הגרף המוצג היום אומר: לא רבותי. סגירת הדלתות באולם שבו צועקים "אש" תיצור פאניקה קטנה יותר ממה שיקרה אם כל מחזיקי ה"חובות" יאמינו ברצינות באופציית המחיקה.

ועוד לא הזכרנו את הנגזרים המרחפים כענן מעל כל העניין כולו. ענן, אשר היקפו מוערך בקוואדריליון דולר (!!). לכו לחפש כמה זה, זה סוג של כיף...

משה שלום הוא ראש מחלקת המחקר של FXCM ישראל


18 תגובות:

  1. ישראל מדינה מתפתחת? טוב לדעת..

    השבמחק
  2. העושר יחולק מחדש18 בפברואר 2015 בשעה 3:23

    בכלכלת חוב, מתן הלוואה יוצר חוב גדול ממנה בשיעור ריבית דריבית.
    לדוגמה : מתן הלוואה בריבית דריבית שנתית של 6% יגדיל את שיעור החוב ב 50% לאחר 7 שנים.
    היחס חוב לתוצר יגדל אף הוא ב 50% בהנחה שהתוצר לא גדל והחזרי החוב לא גדלו.
    לדוגמה : אם כבסיס היחס חוב לתוצר היה 200, לאחר 7 שנים הוא יהיה 300.
    הנתונים שבגרף שהבאת מאשרים זאת.

    מכאן שהמסקנה שהבאת "כמעט כולם חיים הרבה מעבר ליכולתם" איננה היחידה והעיקרית כאן.
    אין מדובר על חוב שנוצר רק כתוצאה מצריכה מופרזת אלא מהכרח מתמטי הנובע מיצירת כסף מחוב.
    מובן גם שכל גידול בכמות הכסף (תמיד דרך הלוואות ) שלא נועד ליצירת מוצרים חומריים בעלי ערך יגרום לחוב שאין יכולת להחזירו. דוגמאות: כסף שנסחר בבורסות, כסף למשכורות עתק ופנסיות עתק, השקעות בפרויקטים כושלים, משכנתאות עתק.
    אחוז הגידול באוכלוסיה גם הוא מהווה חלק מהריבית על הלוואות, ויוצר את ההון עבורם.
    ברבית נמוכה מאוד יווצר מצב של מחסור בכסף. הדבר הזה אכן קורה בפועל בארה"ב שם הריבית נמוכה ביותר -וכמות ההומלסים גדלה בהתאם (כל הנתונים על הפחתה בעוני הם שקריים), כנ"ל בארץ.

    מי שתמיד, אבל תמיד חי הרבה יותר מעבר ליכולתו הם יצרני הכסף חינם יש-מאין; הבנקים ושותפיהם בעלי ההון שמתפרנסים מההון העתק שיוצרת הריבית דריבית.

    המסקנות הן:
    לאסור על הריבית על הלוואות הון מכל סוג שהוא. כל ריבית יוצרת מחסור בכסף.
    לבטל את שיטת יצירת הכסף מחוב.
    התוצאה תהיה הרס שיטתי של מנגנון העושק, הניצול, השעבוד של בעלי ההון ועושי דברם.
    ביטול החובות של כל המדינות:
    זה הכרחי כי זה יקרה בכל מקרה, אחרת אנשים ימותו ברעב.

    ממה מפחד כותב המאמר?
    מכך שבעלי ההון יאבדו את הונם שהושג במרמה ועושק. חובות שהם שמחו ליצור ע"י יצירת יוקר מחייה, פערי שכר אדירים, ניצול ושעבוד מחפירים, שכר עבדים, עליות מחירים מתמידות, מיסוי כבד, השמדת עודפים, הלוואות בריבית, מונופולים, משחקי הון בבורסה ושדידת אוצרות הטבע של הציבור.
    הוא איננו מפחד מגידול בעוני, ברעב, בבערות, בזיהום סביבתי קטלני. הומלסים שקופאים למוות הם מטרד בעיניו.

    אם יבוטלו החובות בצורה נכונה, העושר יחולק מחדש, העשירים והשכבה השלטת יפסידו הרבה, אבל חיי האחרים ינצלו וישתפרו ללא הכר.

    השבמחק
    תשובות
    1. הראיה שלך מתמקדת במדינות המפותחת (שלא לומר שטחית) ואינה לוקחת בחשבון את העובדה שרמת החיים הגבוהה הקיימת במדינות העולם הראשון התאפשרה ומתאפשרת רק ובשל שדידת/גניבת משאבי הטבע של העולם השלישי ובשל ניצול כוח העבודה הזול במדינות עולם שלישי בשכר רעב ובתנאי עושק מחפירים. העולם השליש מתעורר ודורש רמת חיים גבוה יותר, המערב קורץ להם, למיליארדי בני אנוש אומללים. מה לדעתך יקרה? המערב – דהיינו, אתה, כותבים בבלוג הזה, כלכלנים, מדיניים, מגיבים סוציומטים ופלצנים כמו הטרול שחרורן וכד', יאפשרו להם רמת חיים גבוהה? נראה לך?
      אתה מדבר על בועה כלכלית ואתה עצמך נמצא בתוך בועה מחשבתית. אתה מדבר על עוני, פנסיה צוברת, פנסיה תקציבית, ריבית נשך, ועוד, כשהקרקע הגלובלית עליה אתה עומד מבעבעת ורוחשת להתפרץ בכל רגע.

      מחק
    2. אכן ניתוח תמציתי וקולע של מר "העושר יחולק מחדש18 בפברואר 2015 בשעה 03:23" אכן כסף החובות, קרי כסף המיוצר מאשראי בנקאי נושא ריבית, מהווה את חלקו הארי של היצע הכסף בכל המשקים בעולם. יש דרך למחוק את כל חובות הממשלות בעולם וגם במידה רבה את חובות הסקטורים הפרטיים, פשוט על ידי הפקת כסף נוסף באמצעות הרשות המוניטארית וחלוקתו למדינה ולסקטור הפרטי. כמובן כאן אני מציין זאת בתמצית, יש לבצע זאת בתהליך מסויים ומבוקר, אבל בגדול אפשר למחוק את חובות העולם ותוך כדי כך לעבור לשיטת כסף ריבוני בר-קיימא, קרי כסף המופק על ידי המדינה ולא כחוב ויתרונו שהוא גם אנטי אינפלציוני ואנטי דפלציוני, קרי, שומר על ערכו לכן הוא בר-קיימא. אני חולק על מר "העושר יחולק מחדש" בסוגיה אחת, לפי שיטת כסף ריבוני בר-קיימא (תכנית שיקגו מעודכנת) הבנקים ימשיכו בתפקידם המסורתי להלוות, אך יעשו זאת מכסף שנמצא ברשותם, ברזרבה של 100%, מכסף שחלקו הגדול המדינה תעמיד לרשותם בריבית אפס. המערכת הבנקאית תהיה יציבה לחלוטין, תלווה ללא כל מינוף רק כסף שברשותה, והוא הדין ביחס למערכת המוניטארית הגלובאלית, היא תהיה יציבה לחלוטין. כל הר החובות המרקיע שאנו רואים לפנינו הוא כולו תולדה של כסף מיוצר מחוב וניתן להעלים הר זה כבמטה כסף תוך מעבר לשיטת הפקת כסף ריבוני בר-קיימא.

      מחק
    3. אני אוהבת אותך

      מחק
    4. מה יקרה לאנשים שצברו בזיעת אפם כסף והם חוסכים אותו בבנק? האם גם הוא ימחק?
      ואם יש מחיקת חובות וכסף אז למה שלא יבצעו הלאמת רכוש (מעל לכמות מסוימת של רכוש)?

      galgal21

      מחק
  3. האיחוד האירופי כבר מת מה שאנו רואים כיום אלו פירפורי הגסיסה שלו

    השבמחק
  4. משה

    אתה מייחס לישראל "הישג מקרו אדיר מימדים" בהצלחתה להקטין את יחס החוב תוצר שלה.

    ובכן, צר לי לאכזב אותך. ה"הישג" האדיר הזה היא תוצאה של לוליינות פיננסית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ואין לו דבר עם תוצאות הכלכלה האמיתית של ישראל.

    בחודש אוגוסט 2013, החליטה הלמ"ס לשנות (רטרואקטיבית משנת 2009) את שיטת מדידת התמ"ג של ישראל. יותר פרטים תוכל למצוא כאן http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2013/12/blog-post_30.html.

    התוצאה היא שביום אחד השתפר התמ"ג של ישראל ב-64 מליארדי ש"ח.

    כתוצאה מכך השתפר יחס החוב תוצר של ישראל בצורה דרמטית, וביחד עם זה גם ירדה ההוצאה הציבורית לרמה של 40% (ב- OECD הממוצע הוא 46%).

    הלמ"ס גם הבטיחה לנו כי אי שם בעתיד היא תכניס גם את הרכש הבטחוני מחן"ל לתוך התמ"ג ואז היחס עוד ישתפר. זהו תמצית "ההישג האדיר" של ישראל - לוליינות פיננסית.

    השבמחק
  5. שאלה תמימה מעט:
    מאיפה הם מלווים את כל כמויות הכסף האדירות האלו?
    אם התשובה היא מהבנקים המרכזים של גוש היורו אז השאלה הנוספת היא מאיפה לבנק המרכזי יש את כל הכסף?

    זה נראה כאילו כולם מלווים בלי הכרה, הכסף הזה צריך להגיע מאיפה שהוא

    השבמחק
    תשובות
    1. היישר ממכבשי הדפוס. זהו כסף מודפס חדש חדש.

      מחק
    2. אני לא מבין את התשובה הזו.
      למדינה מנופול על יצירת המטבע, היא מסוגלת להדפיס בעצמה כסף (לא מדבר על ארה"ב) וליצור אינפלציה.
      איך זה קשור להלוואה מגורם אחר?
      האם היא מלווה מעצמה? אם כן זה נשמע מאוד מטופש

      מחק
    3. אנונימי 14:51

      אנחנו מדברים כאן רבות על האבסורד שאתה מציג - למרות שלמדינה יש אפשרות למונופול ליצירת המטבע, היא לא משתמשת בו אלא מאפשרת לגורמים אחרים (הבנקים המסחריים) לייצר את מרבית כסף המדינה.

      אגב, ייצור כסף כשלעצמו אינו מוביל לאינפלציה. אינפלציה נוצרת כאשר יש מצב בלתי מאוזן שבו יש יותר כסף מאשר סחורות ושירותים.

      כאמור, במקום שהמדינה תשתמש בזכותה ליצור כסף, הכסף נוצר באמצעות מנגנון הלוואות בבנקים המסחריים.

      כאשר המדינה צריכה כסף היא פונה לגורמים שונים - לאזרחים שלה (באמצעות אג"ח), לבנקים, למוסדות זרים וכו'. זה באמת אבסורד.

      מחק
    4. מדינת נדמה לי. ביפולארית בריבוע. חוץ מהקטע של הנקיון לצד מסילות הברזל. שם בית השחי השעיר של המדינה

      מחק
  6. המרדף של ישראל להקטין את החוב בכל מחיר עולה לנו בדם יזע ודמעות. הנגידה לא מסכימה להדפיס כסף עבור התקציב ולכן היא כל הזמן גואשת להעלות מיסים כדי להגדיל את הכנסות הממשלה.בינתיים אזרחי ישראל קורסים ממיסים עקיפים ברמה שאין באף מדינה ולוקחים הלוואות ונכנסים לחובות על מנת לממן את שוד המיסים העקיפים. צאיך לשים סוף לטירוף הזה. אנחנו לא צריכים להיכנס לסחרור חובות פרטיים על מנת לממן את הגירעון של הממשלה. שגברת פלוג תתחיל להדפיס כסף כדי לממן את הגירעון ותעזוב את האזרחים שכבר קורסים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אפ אני לא טועה יש חוק שאוסר להדפיס כסף עבור התקציב.
      והוא חוקק לאחר יציאה ממשבר ההיפר אינפלציה ב 85.

      מחק
    2. הנגידה היא לא זו שאחראית להדפיס את הכסף, בנק ישראל מדפיס כסף... או במילים אחרות, זה לא הממשלה מדפיסה כסף זה חברה פרטית.. (כן בנק ישראל זה חברה פרטית לכל המתלהמים הבורים שלא טרחו לבדוק מי מנהל את המדינה..)
      ופעולה כזו יכולה לעשות רק שקט יחסי זמני עד להתפוצצות של הבועה, וכמו שאנחנו יודעים המשיח גם לא יצלצל..

      מחק
  7. משה שלום, אין לי טיפת בושה להמשיך לכתוב בבלוג אחרי מה שקרה עם FXCM?

    השבמחק