יום רביעי, 4 בפברואר 2015

המצע הכלכלי של המחנה הציוני 'מסוכן לציבור'

מאת: אורי ירון.

המחנה הציוני פרסם אתמול באמצעות פרופ' מנואל טרכטנברג את המצע הכלכלי שלו. בין שלל הסעיפים שספק גדול אם יועילו, ניתן למצא סעיף אחד קטן הזוי ומסוכן שאסור לאף אזרח במדינה להסכים לו. וגם יש בשורה אחת טובה במצע וזאת בכפוף ליכולתם של בוג'י את ציפי להתמודד עם החזקים ביותר.


נפתח בברכות. המחנה הציוני היא המפלגה השניה שמעמידה מצע כלכלי לבחינת הבוחר. בשונה ממערכות בחירות בעבר, בהן המצע היה כסות למעשים אחרים לגמרי דקה לאחר הבחירות. מנסות מפלגות האופוזיציה ( בינתיים) לתת מענה לבעיות האמיתיות המוכרות לכולנו אזרחי המדינה. על כך כמובן מגיעה להן מילה טובה. הבעיה היא שכשמתעמקים וקוראים את ההצעות לעתיד, עולה מחשבה מטרידה מאד.מה- זה הכל? ישבתם שנתיים באופוזיציה. גייסתם את מיטב המוחות הכלכליים וזאת התכנית שהצלחתם לייצר ?!!

נתחיל מהסוף. עלות כל צעדי התכנית על שלל הנושאים מגדול ועד קטן, ממתן פתרונות דיור ועד המטפלת האחרונה בגן של שמוליק היא 6.9 מיליארד ₪. עלות זו אמורה להתגלגל לציבור.
נשמע סכום גדול נכון . 862 ₪ לנפש בשנה . 3448 ₪ למשפחה ממוצעת של ארבע נפשות . לא סכום מבוטל. אבל סכום שאין בינו ובין שינוי מצבם הכלכלי של דור הסנדוויץ הכפול כהגדרתם דבר וחצי דבר. זה סכום זעום שלא ישנה מהותית את חיי האזרחים, סכום שאין בו תקווה לעתיד. סכום שגם הוא תלוי ביישום מלא של כל התכניות, בהסכמת הרשויות המוניטריות בארץ  (בנק ישראל) ובעולם  (סוכנויות הדירוג המושחתות) ובצמיחה שאולי תתרחש ואולי לא. סכום שיקוזז עד מהרה על ידי האינפלציה הזוחלת ולא נודע כי בא אל קרבו.

דיור
בעיית בועת הנדל"ן הוכרה זה מכבר כבעייה העיקרית אם לא היחידה של אזרחי המדינה והמוסדות הפיננסים שלה. ולכן אך הגיוני היה להציב את הדיור בסעיף הראשון של מצע המחנה הציוני. אבל כבר בהגדרת הבעיה מצוי הכשל הגדול בפתרונות המוצעים:
"שוק ״אין ברירה או אין דירה״ - שוק דיור מיושן שלא מציע לנו מספיק אופציות ומשאיר אותנו עם הבחירה בין שוק השכירות הפרוע לשעבוד למשכנתא מכבידה. הבירוקרטיה במנגוני התכנון לא מצליחה להדביק את הפער בביקוש ויוצרת מחסור."
בועת הנדל"ן של מדינת ישראל שמאיימת לחרב את כלכלת ישראל ואת חיי אזרחי ישראל מוגדרת על ידי כותבי המצע "שוק דיור מיושן". הדגש שוב ורק על בעיית הייצע. אף מילה על בעיית ההיצע למשקיעי הנדל"ן הכבדים. שוב אותן ססמאות שחוקות על בניה מרובה שלא מדביקה את הביקוש.

זה ממש בלתי נתפס לראות את כל המפלגות הקיימות בחדלונן אל מול אסון בועת הנדל"ן. במצע מוצעת בניית כמה אלפי דירות לשכירות בעלות מופחתת כמו שקיים בדיור הציבורי, זה פתרון הזוי. הצורך האמיתי של שוק הנדל"ן הישראלי למגורים בלבד עומד על כ 30,000 דירות בשנה. מה יעשו כמה אלפי דירות להשכרה? טיפה בים שלא תשנה דבר. שאר הסעיפים כמו הסרת חסמים, הגדלת כוח אדם בצוותי תכנון והכל מבלי לפרט איך אפשר לגרום לבנקים, לקבלנים ואפילו למדינה לכרות את הענף עליו הם יושבים -ישארו כנראה רק בגדר ססמאות.
בין אם אתם רוצים או לא רוצים או לא יודעים או ששתי התשובות נכונות- אין בהצעות המצע סיכוי ואפילו קלוש לגרד את בעיית בועת הנדל"ן שלא לדבר על פתרון של ממש.

איזה פתרון לא תמצאו במצע של המחנה הציוני?
בסקירה הקודמת של מצע מפלגת כולנו צירפתי קישור, הפעם אתן את הנתונים עצמם. לפי פרסומי רשות המיסים, יש בישראל שכבה לא גדולה מידי, כמה עשרות אלפים מקומיים ועוד כמה אלפים זרים מחזיקים כמות עצומה של דירות להשקעה. הם אלה שבזכות הביקושים הספקוליטיביים שהזרימו לשוק הנדל"ן הטיסו את מחירי הדיור בישראל לשמיים. הם אלה שהצליחו לנכס לעצמם את הדירות תוך הישענות על יכולתם וגישתם למקורות מימון עדיפים ועל מימון עצמי קיים. מימון שלא הפסיק לשאוב את כספי הציבור בעזרת כלי הריבית שירדה כזכור לרמה אפסית. הכלי התחלף אבל השאיבה לא הפסיקה לרגע. וכך באחריותם הכמעט בלעדית של אותם משקיעי פק"מ נדל"ן נופחה הבועה.
אלה הנתונים:


36424 אזרחים מחזיקים בשלוש דירות. 9100 אזרחים מחזיקים בארבע דירות. 2976 אזרחים מחזיקים בחמש דירות. 1144 אזרחים מחזיקים בשש דירות. אין צורך להמשיך...

יש אפשרויות רבות לפוצץ את בועת הנדל"ן. האפשרות הזמינה נרמזה בהצגת הנתונים למעלה. מדינה שממסה את הלחם, החלב והמים של אחרוני אזרחיה העניים יכולה למסות מיסוי כבד את הדירות השלישית וצפונה של משקיעי הנדל"ן.
מס רכוש שיאלץ את משקיעי הנדל"ן להוציא את הדירות לשוק הדירות ולהתחלק בנכסים עם שאר אזרחי המדינה. צעד כזה יפוצץ את הבועה בוודאות ותוך זמן קצר יחסית. הוא יגרום לירידות מחירים חדות על ידי הצפת השוק.

אז מדוע צעד כזה לא נלקח בחשבון על ידי ראשי המחנה הציוני?
אולי מכיוון שהם לא רוצים באמת לפגוע בחברים הקרובים בעלי הנכסים. אולי הם לא מתכוונים באמת לשנות את המציאות הכלכלית. אולי הם קיבלו על עצמם לשמור על המערכת הפיננסית על חשבון אזרחי המדינה. ואולי כל התשובות נכונות. העובדה הניצחת היא שמי שלא מקבל על עצמו התחייבות אינו לוקח אחריות. מעבר לזה הכל דיבורים כמו חול ואין ....

בוג'י הרצוג וציפי ליבני- לאן הם מובילים את המחנה הציוני?
הסעיף שנדחף למצע ושמסכן את כלל הציבור
אבל לא רק זאת שמצע המחנה הציוני לא יפתור את בעית הדיור, הוא עלול להעמיד את המצב היום כגן עדן לעומת מה שצפוי אילו יממשו את הסעיף הבלתי נתפס שמוצג בהמשכו. "על הדרך" המחנה הציוני מנסה להעביר את הפעולה המסוכנת מכולן. אותה פעולה שהביאה בסופו של דבר לקריסת הכלכלה האמריקאית. הפעולה מכונה "איגו"ח משכנתאות". כלומר העברת משכנתאות מסוכנות מהבנקים לתיקי הפנסיות של האזרחים. כך במידה שבועת הנדלן שלנו תתפוצץ בעתיד (לא תרחיש מופרך) תשמר יציבות הבנקים אך במחיר שהפנסיות שלנו או לפחות חלקן יתאדו כלא היו.

תגידו אתם השתגעתם?!! כן כמובן שהסברתם שזה יהיה רק בבנקים הקטנים (רגע לפני שזה יעבור לגדולים) ושזה יהיה בפיקוח וכו' וכו'. כן בטח פיקוח כמו בארה"ב. איך אתם מעזים להעלות סעיף כזה במצע? סעיף שעלול להעמיד את הפנסיות שלנו בסכנה אילו רק מחירי הדירות ירדו בחדות. למי בכלל יהיה אינטרס אז להוריד את מחירי הדיור במצב כזה? בסעיפים הקודמים במחנה הציוני לא הראו יכולת לשיפור המצב אבל להכניס לישראל את כלי ההרס הכלכלי ההמוני זו כבר הברקה מסוכנת. רק בגלל הסעיף הזה צריכים לחשוב אלף פעמים האם להצביע עבורם.

יוקר המחייה
ברשותכם דילגתי על שני הסעיפים העוסקים בבריאות ובחינוך הם מזכירים מידי את סגנון מצעי המפלגות של העבר. ססמאות קליטות שאין אחריהן התחייבויות של ממש. ובכל מקרה כאמור למעלה גם אם יתממשו לא יהיה בכך לשנות מהותית את מצבם של אזרחי המדינה.

לעומתם יוקר מחייה היא בהחלט בעיה . הפער המתרחב בין השכר לעלות המוצרים שעושה רושם שעולים על בסיס קבוע כאילו היו על מנגנון עדכון אוטומטי .
ומה הפתרון של המצע לאינפלציה הזוחלת? האמת ,כלום עד שום דבר. הרי ממשלה שהייתה רוצה לעצור את עליות המחירים הייתה יכולה לקבל החלטה ממשלתית מחייבת ולהעביר לבנק ישראל את יעד האינפלציה החדש שיעמוד ממחר בבוקר על 0% . כך בהחלטה אחת עצרנו את יוקר המחיה המתפתח. הרי אם יעד האינפלציה הממשלתי המוצהר עומד כיום על 1-3% המשמעות היא שהממשלה מחייבת את בנק ישראל לייצר עליות מחירים של 1-3% בכל שנה . איך אפשר בכלל להתייחס ברצינות לכל הצעה מעשית שאמורה להוריד את מחירי המוצרים הגבוהים אם יעד הממשלה להרחבת יוקר המחיה ( יעד האינפלציה) עומד של 1-3% בשנה?

זה לא הגיוני. מר טרכטנברג מבין בכלכלה מוניטארית . אדרבא שיועיל להסביר לכולנו את האבסורד. שיעלה ויסביר מדוע כסעיף ראשון בפרק יוקר המחיה לא כתוב " ממשלת ישראל בראשותנו תקבל החלטה להעמיד את יעד הינפלציה על 0% "?
אל תחכו במתח. אין סיכוי קלוש שמר טרכטנברג יעלה ויסביר את האבסורד. הוא מבין את המשמעות ההרסנית של 0% אינפלציה לכלכלה תחת שיטת הפקת הכסף הקיימת כלכלת החובות.

אבל לספר סיפורים לציבור . בזה הם חזקים. ממילא הזיכרון הציבורי דומה לזיכרון של דג מצוי. מי בכלל יזכור את הבטחות המצע. ממילא הציבור לא ממש מבין את הסיבות למצבו הכלכלי ואת אחריות האינפלציה הזוחלת למצבו.

נקודת אור במצע
אה ויש גם דבר אחד טוב. הטלת פיקוח על מחירי הגז. כתוב ברור בלי כפל משמעות. נשאר רק להוכיח יכולת ביצוע אל מול הלוביסטים של חברת הגז האמריקאית . אתם יודעים, קלינטון וחבריו.
שאר סעיפי המצע אינם זכאים להתייחסות מעצם היותם קטנים ולא ממש משפיעים על כלל האזרחים.

המחנה הציוני- לא מאוחר לשנות.

32 תגובות:

  1. אשפה מקומית:

    http://www.kr8.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=1187505

    השבמחק
  2. מה זה משנה? הרי אין שום קשר בין ההבטחות לפני הבחירות (ידוע בשם "מצע"), לבין מה שהמושלים עושים בפועל.

    יש דרכים מוכחות להציב יעדים ולדאוג שמי שאמור להשיג אותם, משיג אותם או נושא באחריות. בחר כל חברה מצליחה (לא ממשלתית) וראה איך הם מתמרצים את ההנהלה הבחירה. אם הם היו מתכוונים לעמוד בהבטחות שלהם הם היו יכולים להגדיר יעדים ברורים ולקשור אלמנטים כמו שכר, בונוסים, הטבות או המשך כהונה בביצוע שלהם

    אבל למה להתחייב אם אפשר סתם להבטיח

    השבמחק
  3. וב4 לינואר באתר זה פורסם שיש עודף של דירות http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2015/01/14-2.html#more .

    גם הגישה של לראות את בעלי הדירות כאויבי הכלכלה הוא סוג של גישה מרקסיסטית קומוניסטית שרואה את בעלי הרכוש כאויבים. בא אדם שקורא את הכתבות בכלכלה האמיתית על עתיד הפנסיות על קריסת המטבע וכו' וחושב אולי אשקיע את כספי בדירה נוספת שתהווה לי מקור הכנסה -חלופה לפנסיה. מהדירה הזו נהנה הוא וכן השוכר של הדירה שעל פי רוב לא יכול לגייס סכומי כסף לרכישת הדירה ומסתפק בשכירתה. הרי אם אותו בעל דירה "תאב בצע ומושחת" ואויב העם כמו שנרמז פה לא היה משקיע בדירות אז גם לאותו שוכר לא היה מקום לגור בו. גם הקבלנים לא יבנו דירות בחינם , מישהו צריך לשלם על הדברים הללו.

    אבל לפי התפיסה המרקסיסטית קומניסטית המדינה היא זו שצריכה לספק את הצרכים הבסיסים של אזרחיה. עצלנים או חרוצים יזמים או בטלנים כולם שווים ולכולם בלי קשר למה שהם מייצרים מגיע אותו הדבר.
    באים החברה מ"המחנה הציוני" שלחלק מראשי המפלגה הון עצמי לא מבוטל ומנסים להסיט את האש לעבר אותם אזרחים אשר ברובם עבדו קשה כדי לרכוש דירה נוספת ומנסים לנגוס בזה על ידי מיסוי ועוד מיני הפחדות.

    שורש הבעיה הוא בחסמים הבירוקרטים : מנהל שלא משחרר קרקעות, הליכי אישור איטיים, ואם כבר מאשרים באים ארגונים ירוקים וכו' שמגישים עתירות כנגד .
    בארה"ב הקפיטילסטית שוק הדיור זול בהרבה וזה בעיקר בגלל היוזמה החופשית והמנטליות של הכלכלה החופשית ומינימום מעורבות ממשלתית ( עד לתקופתו של אובמה).

    השבמחק
    תשובות
    1. אני איש ליברלי- תומך בכלכלה ליברלית ועדיין עם כל הכאב כלכלה חופשית היא הזיה של אנשי הליברליזם היום. אין היום כלכלה חופשית -לא יכולה להתקיים היום כלכלה חןפשית במבנה הכלכלה הנוכחי.
      חיפשתי היטב בתוך המאמר ולא מצאתי אף מקום שרואה במשקיעי הנדלן כאויב. אפילו אין שום התיחסות לבעלי 2 דירות. השאלה היא האם דירה היא מוצר השקעה או מקום מגורים? ופה מאחר שאין היום שוק חופשי בתחום הנדלן המדינה חייבת להתערב כדי למצא את האיזון בין היותה של דירה כמקור השקעה ומגורים. הפתרון המוצע פה הוא בהחלט פייר אינף עבור כל הצדדים.

      בארה"ב ה"קפיטליסטית" יש היום שכונות ריקות נטושות בזמן שכמות ההומלסים שוברת שיאים והכל בגלל העיוות הגדול שנוצר בשוק הדיור. אין שם שום כלכלה חופשית.

      מחק
    2. את כל הכתבה יכולת לסכם במילים קומוניסטים ארורים.

      מחק
    3. מדובר בתכנית ממש מתונה ולא סוציאל דמוקרטית כמעט. מצד שני זה עדיף פי מיליון מביבי. לגבי איגוח המשכנתאות. להבנתי ראשית לא מדובר בכלל באיגוח משכנתאות אלא באיגוח תיקי אשראי של בנקים ושנית כרגע בנק ישראל בוחן איגוח של תיקי האשראי של כל הבנקים ואילו התכנית של טרכטנברג באה להגביל את זה ולאפשר איגוח רק לבנקים הקטנים, מה ש1. יותר בטוח. 2. נותן לקטנים יתרון על הגדולים ומקדם תחרות. אשמח לתגובה. http://www.boi.org.il/he/NewsAndPublications/PressReleases/Pages/12-08-2014-Securitization.aspx

      מחק
    4. לדורון
      מס רכוש שיאלץ את משקיעי הנדל"ן להוציא את הדירות לשוק הדירות ולהתחלק בנכסים עם שאר אזרחי המדינה.מתוך המאמר המלומד.
      להתחלק בנכסים נשמע לך מוכר ,מוערבות מדינה מוכר. ודירה יכולה להיות מקור השקעה לאחד ומקום מגורים לשני. אין בזה פסול.הרי גם אותם רוכשי דירה שניה לרוב עבדו על כספם לא גנבו אותו ואולי גם הם שכרו דירה בתחילת דרכם בעולם האזרחי כמו רובנו. באה המדינה או יותר נכון זרם מסויים שמנסה להשיג נקודות אלקטורליות עם סיסמאות דיור חסרות כיסוי ושוב על חשבון אלו שעובדים יוזמים ומשקיעים.
      אפשר לנסות את המודל של מעורבות המדינה בכל פרט לבטל נכסים פרטיים וכו' ולהגיע למצב שאליה נקלעה בריה"מ שבה אנשים היו עומדים בתור שעות בשביל לקנות נייר טואלט ועוד מצורי בסיס. אה כן המדינה שלהם סיפקה להם קוביות דיור וקבעה להם מה ללמוד ואיפה לעבוד כי גם זה רכוש המדינה.

      מחק
    5. ההיפך - מי שנהנה בשוק הלא חופשי הזה ממחירי הדירות הגבוהים הם בעיקר הבנקים והקבלנים.
      ברגע שתטיל מס מספיק גדול אתה תמנע מאנשים להחזיק 3 דירות ויותר. המדינה כנראה לא תראה מזה שקל כי לא יהיה כדאי להחזיק יותר מ3 דירות אבל התהליך יגרום לפיצוץ הבועה שכמו שאורי אמר יש לכך השלכות שאיש לא ירצה להתמודד איתן ולכן לא יציע את ההצעה הזו.

      מחק
  4. איך נפלו גיבורים?
    שמו להם טרכטנברג..
    אם זכרוני אינו מטעה אותי, לפני שנה בערך הוקם תא לשינוי מוניטרי במשמרת הצעירה של מפלגת העבודה.
    מה קרה שם?
    אני שואל כי נראה כאילו הם לא קיימים..

    השבמחק
    תשובות
    1. זה הדף של החוג לשינוי מוניטרי בעבודה:
      https://www.facebook.com/labor.monetary.change

      במעגלים הפנימיים של חברי העבודה יש כעת תסיסה רבה סביב המדיניות הכלכלית שהרצוג, לבני וטרכטנברג מתכננים בניגוד לערכי הסוציאל דמוקרטיה. ויש שתי דעות: חלק אומרים שצריך להילחם כבר עכשיו על התוכניות הכלכליות של המפלגה, וחלק אומרים לחכות עד אחרי הבחירות ואז לנהל את המלחמה הזו.

      בכל מקרה המדיניות הכלכלית של ביבי כבר הוכחה גרועה וצריך להחליפו.

      מחק
    2. נתניהו יוחלף. השאלה היא המדיניות הכלכלית באמת תוחלף, או שמא מדובר באותה גברת בשינוי אדרת?

      מחק
  5. הסיפור של איגו"ח משכנתאות רץ כבר היום תחת ממשלת הליכוד. לפחות מהכתוב באתרים הכלכליים, הנושא עלה בקשר לאיגו"ח אשראי של הבנקים הקטנים כדי לאפשר להם לתת יותר אשראי ולעודד תחרות מול הבנקים הגדולים ובכלל לא הוזכר בהקשר של משכנתאות (יכול להיות שהן חלק מהעניין, אבל דווקא הגיוני שלא כי בתחום המשכנתאות מזרחי מתחרה חזק, סביר יותר שהכוונה הייתה לאיגו"ח של אשראי לעסקים קטנים ומשקי בית). לדעתי בבלוג הזה כבר התייחסת לנושא האיגו"ח, ובקיצור, בהנתן שזה התקדם תחת נתניהו ושאף אחד לא אומר שיעצור את זה, אפשר להמליץ לא להצביע לאף מפלגה. זו אולי נאיביות, אבל נראה לי שזו נקודה שבה דווקא יחימוביץ' ושפיר יחסמו את נושא גלגול המשכנתאות לפנסיה טוב יותר מכל פוליטיקאי אחר.

    השבמחק
  6. כמה בלבולי שכל על הסיבות לבועת הנדלו. תיארת פה רק סימפטומים (משקיעי נדלן וכו) ולא את הגורם - ריבית נמוכה. ריבית נמוכה גורמת לניפוו בועות בנכסים ריאליים - שוק ההון והנדלן, בועות שמעשירות את העשירים שידם משגת לשחק במשחק הנדלן לשוק ההון ומוחקת את מעמד הביניים שכח הקניה של כספו נשחק.
    הפתרון לבועת הנדלן הוא... להעלות את הריבית!
    הבעיה שברגע שהעלת את הריבית , השקל יתחזק בין לילה, וידפוק את היצוא הישראלי וההי טק. לכן כל עוד הריבית בעולם נמוכה אנו כנראה תקועים עם ריסית נמוכה, טבועה שתתנפח ותתנפח עד לפיצוץ וקריסת הבנקים לץומעמד הביניים.

    השבמחק
  7. אורי שלום אבקש התייחסותך
    מיסוי דירות "להשקעה"
    ברשותי בית קרקע של כ200 מ' בצפון הארץ בו אני גר. מחירו בשוק כשני מיליון שח' בנוסף יש לי דירה במחיר של כשמונה מאות אלף שח' המשמשת כמשרד לעסקיה של אשתי. בנוסף יש לי דירה ששווה כיום כשלוש מאות וחמישים אלף שח' ומושכרת. אני מקבל בעבורה אלף ושמונה מאות שח' בחודש. סה"כ רכוש בערך של כשלושה מיליון ומאתיים אלף שח'. אם היה לי כסף נוסף הייתי קונה עוד דירה או שתיים כמו זו שאני משכיר. ביחוד כיום שעתיד קרנות הפנסיה לוט בערפל. והספרים רבים. רוב "המשקיעים" בדירות מנסים לשמור על ערך הכסף שלהם. וגם יוצרים שוק של דירות להשכרה. להעמיד דירה ריקה זה לרוב לא בדיוק השקעה נבונה. אז למסות אותי בגלל שברשותי שלוש דירות זה לא ממש יועיל. מצד שני יש אנשים מעטים שהם בעלים של דירות רבות. בערך ארבעת אלפים איש שברשותם חמש דירות ויותר כלומר הם מחזיקים בכ20,0000 דירות. תמסה אותן והם ימכרו את הדירות ויורידו את מכירי הדירות בגלל זה. מצד שני מה יקרה לשוק ההשכרה? ומה יקרה לבנקים עם ירידת ערך הדירות והביטחונות על המשכנתאות הקיימות? (להתחיל את המיסוי מעל לדירה השישית יוסיף לשוק רק כאלפיים דירות שלא ישנו את המחירים בשוק.

    השבמחק
    תשובות
    1. מי שמחזיק 5 דירות לרוב ישכיר את רובן. הוא עושה השקעה ורוצה להחזיר את כספו. לא ניתן לעשות זאת ללא השכרת הבית. גם בעל 10 דירות לא מפריע לך לבנות עוד 8. הוא קנה את שלו ולא ענייני מה הוא עושה איתה כל עוד זה לא מפריע לי. הטיעון שאם הבית שלו ריק אז המחיר שלי עולה הוא לא ראוי בעיני. תבנה עוד מאה דירות. מי מפריע לך?
      המדינה. המנהל. הרשויות. הבירוקרטיה... וזו הבעיה.

      מחק
  8. המיסוי צריך להתחיל משקל הראשון, כמו בשוק ההון. לא משנה כמה דירות מושכרות.

    השבמחק
  9. תעשו לי טובה. אני בוחר במחנה הציוני כי נמאס לי מהביבי הזה ואישתו הבהמתית. שניכם צריכים לעוף לאופוזיציה
    וכמה שיותר מהר! אף אחד לא באמת הולך לתקן פה משהו באמת והולכים לזמבר אותנו עם מיסים מפה ועד הודעה חדשה ועכשיו בעקבות העלאת שכר העוני תהווה להם עילה טובה לכך.
    בכנות שילכו להזדיין כולם במדינה הזאת ושיגורו ברחוב, יש לי אזרחות אמריקאית ואני אדאג לעבור לשם
    כמה שיותר מהר ומבחינתי לגור בשכירות כל החיים שלי, רק שיהיה לי נחת סוף סוף מהניסוי הכושל הזה שנקרא ישראל. כל מי שקורא לי טיפש, ואנטיציוני יותר ממוזמן ל@#%@% לי ונתראה בעוד 30 שנה שאני עדיין אגור בדירה עם רכב הם בקופסת קרטון של מקרר עם נוף לחיריה.
    המדינה היא פח כי האזרחים פה היום הם פח, מכל הבחינות. מעט מאד אוכלוסיה איכותית יש פה היום.
    אני מרגיש כאילו אני גר במדינה ערבית ולא במדינה מערבית ושוויונית.
    עבדו על הסבים שהיו במצוקה וגרמו להם לעלות ארצה במקום לעבור לארה"ב. מה הם ידעו מהחיים שלהם
    הם היו אחרי שואה מבוהלים ומפוחדים ולא היו להם את הכלים לחשוב. לנו יש , לי יש ואני אתקן את זה
    בשביל המשפחה שלי כי מגיע להם לחיות במדינה עם שפע של אפשרויות ולא במדינה שהאופציות הן קריירה צבאית, או הייטק, או לחיות בעוני. אם הילדים שלי ירצו צבא, בכיף שילכו לצבא ארצות הברית, לצבא קנדה מצידי
    שם לפחות ידאגו להם טוב עם כל הסבל, זה עדיין עדיף על לשרת את הצבא פח הזה שאחרי שנתת את
    חלקך זורקים אותך לרחוב עם הבטחות שבעוד זין שנים יהיה טוב יותר. כוס אמא של כל הפוליטיקאים פה
    ושל כל המטומטמים שמאמינים להם. לי יהיה עתיד טוב כי פשוט לא יהיה פה יותר בחיים!
    לכל הקנאים פה. תתחילו לחשוב על איך יראו החיים שלכם כשתגיעו לפנסיה, אם תזכו להגיע כלומר
    ואיך יראו החיים של הילדים שלהם בתופת הבלתי נגמרת של מדינת ישראל מכל הבחינות!

    השבמחק
    תשובות
    1. וואלה, אני לא זורם עם הכתיבה שלך אבל יש לך נקודה חזקה. כולם פה באמת דואגים לתחת שלהם
      ויש מקום לשאול מה יהיה עלינו בעתיד ומי ידאג לנו. אני בניגוד אליך אצביע ביבי כי מה לעשות אני ימני
      וליכוד זאת מפלגה גדולה. אני באמת שוקל גם לעבור לקנדה ולטווח הארוך נראה לי יותר משתלם.
      אני חייב לציין שיש לי חבר שעבר לשם אחרי הצבא וחבל שלא הקשבתי לו בזמנו. ממה שהבנתי
      לא ממש זול בקנדה אבל אפשר לחסוך ולחיות כמו בנאדם אם אתה יודע להתנהל.
      פה לא משנה כמה תנסה לחסוך בסופו של דבר כל הכסף זורם לכל המקומות הלא נכונים
      במקום אלינו. כנראה שבאמת לא שמים עלינו וכבר ברור שלא משנה מי ישב בממשלה.
      תשמע אני לא אוהב את הרעיון של לעזוב את הבית והחברים אבל באמת לא בא לי שבעתיד
      ידפקו לי על הדלת ההוצאה לפועל בגלל המצב הארור שהמדינה נקלעה אליו.
      כנראה שלהגר מפה זאת אופציה שכדאי לשקול טוב.
      שיהיה לך בהצלחה!

      מחק
    2. נו אז למה אתה עוד פה . קח תפקלעות שלך וסע לארה"ב . שם תקבל בריאות חינם . שכר לימוד במכללות של מאה אלף דולר . ועוד הטבות , רק מה אני לא בטוח שיקבלו אותך שם אפילו ויזה אולי לא תקבל. תנסה . ואם לא יקבלו אתה יכול לעבור לגור בנייס שבצרפת שם ממש אוהבים יהודים כמוך אבל אם שפה כמו שלך אני מניח שתסדר עם המהגרים מהלבנט.

      מחק
    3. לבן אדם אומר שיש לו אזרחות אמריקאית בשביל מה ויזה אמריקאי פו בריאות הוא לא בחינם אם יש לך מזל וזה מוכר בסל הבריאות הרווחה אם לא אכלת אותה לא ראית זקנות על ריצפה שהייתי בקפלן שלא תספרו לי שטויות הלוואי עלי הייתי עף מפו באפשרות שיש לי

      מחק
  10. הרבה זמן לא קראתי גיבוב כה גדול של נתונים מעוותים ומשנה כלכלית שלא תבייש את המשטר הסובייטי בשנות החמישים.
    פתאום מי שעובד כמו חמור ומחליט להשקיע את כספו בנדל"ן הופך להיות אוייב הציבור.
    ומה עם אלו שרוכשים כמה מכוניות שכל אחת עולה כמו דירה? אולי נחייב אותם לנסוע עם קרניים.
    ממש אין לי כח להביא נתוני אמת על מי משפיע על מה.
    על יוקר המחיה שיורד ולא עולה. כן כן. יורד ולא עולה.
    שכר ממוצע שעולה ולא יורד.

    ועוד ועוד ועוד.
    אז יש להסיר את המסיכה ולחשוף את האמת.
    ובקלפי לתת כח לביבי.

    השבמחק
    תשובות
    1. "שכר ממוצע" יש לפחות מ-30% מהעובדים. ואם הוא עולה זה בגלל שהממוצע קשור למשכורות הבכירים שמרוויחים מאות אלפים ואף מיליונים לחודש.

      אבל "השכר החציוני" דווקא יורד ריאלית, והו זה ש-50% מהעובדים משתכרים פחות ממנו, וזה שכר עוני.

      ביבי דפק אותנו ביג טיים עם החברים שלו מההון הגדול ששחטו את מעמד הביניים והעניים.

      מחק
    2. יוסי
      מאין אתה לוקח את הנתונים?
      תיכנס לאתר בנק ישראל ותקרא את הסקרים שלהם. שם רואים בפירוש עליה. עליה בשכר הריאלי.
      ואם בעוני עסקינן, תיכנס לאתר הביטוח הלאומי יש שם את דוח העוני האמיתי. לא הפיקציה שמפרסמים מכונים מטעם. שם בפירוש העוני יורד משנה לשנה.
      ועוד ועודאפשר לשגר סיסמאות קליטות ללא ביסוס, אבל אם בודקים באמת, התמונה שונה לחלוטין.

      משה

      מחק
  11. וזה נורא נחמד שאת כל הניתוח המפואר שלך עשית על סמך תמצית בלבד, ולא על סמך התוכנית המלאה שעוד לא פורסמה. יופי של עיתונאות.

    השבמחק
  12. אני חושב כי ביבי הוא הבחירה הפחות גרועה ולא האדם הנכון - קיים ואקום מנהיגותי יותר מ -15 שנים, לוקסוס שאיננו יכולים להרשות לעצמנו.

    השבמחק
  13. רואים כי באתר הזה קוראים אנשים ברמת אינטלגנציה מעל הממוצע.
    האתר מטיף לא להאמין למה שמאכילים אותנו בכלי התקשורת, לחשוב ולחקור עצמאית.
    בואו נחשוב ביחד. איך מנסים לעשות עלינו מניפולציות חדשות לבקרים.
    העיתונות מחפשת את ביבי כבר למעלה מתריסר שנים.
    כל מעידה, כל נפיחה שלו מוצגת כסוף העולם.
    ניטפלים לאישתו ולילדיו ומעוותים כל דבר כדי שיוצג באור שלילי.
    משך שנים הפכו כל אבן לחפש מעידה שלו, ולא מצאו כלום.
    לדוגמה פרשת האלכוהול, אני שותה בקבוק יין פעם בשבוע בשבת ובחגים. הוצאות היין שלי הם כ 3000 שקל בשנה. לא יין יקר, כ 50 שקל לבקבוק.
    ואני שואל?
    האם ראש הממשלה שמארח אישים ונציגים בינלאומיים לא מגיש מספר בקבוקים בארוחה? אצלי בבית שותים יין לכבוד שבת 2 אנשים וזה 3000 שקל בשנה. אז לא הגיוני שראש הממשלה שכמעט כל יום מארח אורחים רמי מעלה, יוציא 100 אלף בשנה על אלכוהול לאורחים???
    מה זה אומר?
    לדעתי הצנועה,
    יש לנו ראש ממשלה זך וטהור, ישר ונאמן.
    אילו היה אבק של שחיתות העיתונות הייתה קורעת אותו לגזרים.
    לכן, אני, שאף פעם לא הצבעתי לליכוד, היום מצביע לליכוד. ודווקה ביבי.
    דווקה ביבי
    ואני מראה אצבע משולשלת לכל מי שמנסה לשחק לי ברצון החופשי ומאכיל אותי במידע מסולף.
    עוד פעם, דווקה ביבי.

    השבמחק
  14. אתה מיתמם? או שאתה סוחר המנסה למכור את קולך – למרבה במחיר?
    המצע הכלכלי של הרצוג/לבני הוא נדיב לעומת האלטרנטיבה החזרית של נהנתניהו, גם אם יממשו חצי... תקנה! הכנסתו של פרופ' טרכטנברג למחנה הציוני היא נכונה! רק כך יש סיכוי להעביר מצביעים מהימין "למרכז".
    אם אתה מצפה ממפלגות מרכז או ימין ללכת נגד המערכת שמקיימת אותן ??? כנראה שאתה לא ממש מבין מי הם הכוחות הפועלים.
    מתוך חופש הדעה ולמען הסר ספק, אציין כי הנאמר בהמשך היא דעה אישית שאינה משקפת בהכרח את המציאות:

    הוא אומר - המדינה מנוהלת ע"י ממשלת צללים תלת-ראשית שאינה עומדת לבחירה ולא להדחה, ושהיא זו שקובעת כיצד תחולק העוגה הכלכלית. היא אומרת - אם כך, כל המאמר שכתב הכותב חסר טעם שהרי ממשלת הצללים לא תיתן לאף מפלגה לבצע שינויים קיצוניים בשיטה. הוא אומר – נכון, ממשלת הצללים (התלת-ראשית) מנהלת את המדינה באמצעות המפלגות. היא זו שמחליטה מי תהייה מפלגת השלטון, ומי יהיו ראשיה, היא זו שמכתירה מנהיגים והיא גם זו שמורידה אותם!

    היא אמרה- בבחירות הקודמות הוועד המנהל של ממשלת הצללים היה בלחץ! הוא חשש מכוחה העולה של יחימוביץ. ועל כן מיהר להעמיד כנגדה אדם משלו (עיתונאי כנגד העיתונאיות). הוא שאל - למה? היא אמרה – כי יחימוביץ לא ניתנת לקנייה בכסף... וחייה הפרטיים נקיים מדי מכדי להפכה לשבוייה בידיהם. היא הדאיגה אותם מאוד! למזלם (ולהפתעתם), יחימוביץ התגלתה כחסרת ניסיון מנהיגותי, סוציומטית, כוחנית, ואנטיפטית ברמות. למזלה, (של יחימוביץ) היא נכשלה... כי אם היא הייתה מנצחת, סביר שהיא הייתה יוצרת רפורמות גדולות במשק, סביר שממשלת הצללים הייתה מכבידה את ידה על המשק באמצעות השליטה בבנקים ובכלכלה בניסיון למוטט את שלטונה, סביר שאופייה הכוחני של יחימוביץ היה מביא אותה להחריף את המאבק ולהלאים גופים וחברות, סביר שהוועד המנהל של ממשלת הצללים שבד"כ מקפיד לשמור על רמה "תרבותית" ותדמית גבוהה לא היה שותק על חציית הגבול ומפעיל את קשריו בארגונים שאף אחד לא רוצה להכיר.

    ממשלת הצללים היא גוף תלת ראשי, המורכב משני מחנות מנוגדים ואחד נטרלי (כמו בטבע).
    כוח 1 (כוח דלתא) מורכב מאליטה חברתית שמקור פרנסתה מגיע מתעשיית הנשק.
    כוח 2 (כוח אלפא) מורכב מאליטה חברתית שמקור פרנסתה מגיע משוק הצריכה והשירותים האזרחי.
    כוח 3 הוא כוח פיננסי – נטרלי.

    כוח דלתא מעוניין בחוסר דו קיום חברתי! בחוסר דו קיום לאומי! ובגדול- בחוסר יציבות ביטחונית. הוא מעוניין בממשל המעביר תקציבים שמנים אל מערכת הביטחון לצורך גלגולו בשוק תעשיית הנשק.
    כוח אלפא מעוניין – בשלום! באחוות עמים, באהבה, ובגדול - בדו קיום חברתי ולאומי.

    מלחמה פוגעת בעושרו של כוח 2, ושלום פוגע בעושרו של כוח 1. (ממשלת נתניהו נפלה כי כוח 2 לא העביר תקציב שמן לכוח 1 – למשרד הביטחון)

    כוח אלפא תומך ומממן מפלגות מרכז ושמאל. כוח דלתא תומך ומממן מפלגות ימין.

    יש שתי אפשריות בחירה - במפלגת שלום ואהבה (שמאל/מרכז לכאורה) או במפלגה לאומנית פטריוטית (ימין לכאורה). במי תבחר? איזה סוג עבדות אתה מעדיף? להיות עבד לתרבות הצריכה? או עבד לתעשיית הנשק שפעם בשנתיים מקריבה אזרחים למען "המולדת"? את רוב האזרחים לימדו מגיל קטן "שטוב למות למען... מנהלי כוח דלתא".

    אז... בפעם הבאה שתשמע מנהיג שאומר לך שהוא בא "לעבוד" בשבילך.. או שהוא אומר "שיש לו מדינה על הראש "לנהל" "... תבין למה הוא מתכוון... ותדע גם את מי הוא משרת...

    השבמחק
    תשובות
    1. "מפלגת שלום ואהבה"

      שנזכיר כמה מלחמות היו לשמאל/מרכז וכמה מלחמות היו לימין?

      ואני לא תומך בביבי וברטוריקה של אנשים כמו ליברמן.

      אבל בחייאת רבאק, החיים הם לא שחור ולבן. אין פה צד שרוצה שלום וצד אחר שמחפש מלחמה.

      מחק
  15. כאחד שמצביע לבית היהודי, אני חייב לומר את האמת, כל המפלגות, בכל מה שנוגע לנושא הכלכלי ובוודאי הנושא המוניטארי - מערכת הכסף - מאכילות אותנו לוקשים לפני הבחירות ויאכילו אותנו מרורים לאחריהם וזה כולל את המחנה האנטי ציוני, את מפלגת כחלון, הליכוד וגם הבית היהודי. מדוע? הבעיה היסודית ביותר של הכלכלה, היא שהכלכלה הריאלית שלנו, בגלל דרך ייצור הכסף, על ידי הבנקים הפרטיים, הפכה לבת ערובה של ברוני ההון והפיננסים. הפתרון טלגרפית: רק הריבון, היא המדינה באמ צעות רשות הפקת הכסף, היא שצריכה ליצור את היצע הכסף הלאומי. כל עוד זה לא קורה, הכלכלה תמשיך להיות מעוותת לחלוטין, שתופעותיה: צמצום כוח הקניה של האזרחים, בועות נדלן ושוק ההון וקריסתן, מדרון עוני חלקלק, שחיתות מערכתית גדלה וחוסר יציבות מבנית של הכלכלה. לכל מי שרוצה באמת להבין מי נגד מי ומי בעד מה בכלכלה, מן הדין שילמד או לפחות יקרא ויבין הנושא של התיקון של מערכת הכסף כאן באתר בבית הספר לכלכלה אמתית שפע של מאמרים וסרטונים המבארים זאת - או בספרו של בעז הירש שיצא עתה לחנויות - עושים כלכלה אמתית - או באתר שלי שיצא לאור באתר בקרוב - חירות כלכלית - ובעוד שפע של מקורות. אז לפני שאתם מקוננים וזועקים ומתלוננים וקוטלים, כדאי שתבינו ואחר כך תגבשו דעה. הניתוח של אורי נכון, רק אני מתפלא שהוא לא ציין שניפוח בועות מחירי הדיור, הוא חלק בלתי נפרד של מערכת יצירת הכסף בכלכלת החוב המעוותת השולטת בעולם. כי בעצם היצע הכסף נוצר על ידי יצירת חוב, והדרך המועדפת של הבנקים ליצור אשראי וכסף היא באמצעות משכנתאות. כך מייצרים את הכסף במשק ובעולם.

    השבמחק
  16. דוד שלום,
    תוכל לפרט איך בדיוק השיטה המוניטארית היא זו שגורמת לכך? או להפנות למאמרים המסבירים זאת?

    כמו כן, איך הבנקים מייצרים אשראי באמצעות משכנתאות?

    תודה

    השבמחק
  17. לאנונימי 20:33 פשוט עשיתי העתק הדבק לבית הספר לכלכלה אמתית כאן למעלה באתר וראה:
    קורס מבוא - פרופ' ריצ'ארד וורנר מסביר בצורה פשוטה בגובה העיניים איך מערכת הבנקאות עובדת , את המידע השגוי שמלמדים את הסטודנטים לכלכלה, מבהיר מושגי כלכלה בסיסיים כמו צמיחה ואינפלציה, חושף את הסיבה להיווצרותן של בועות פיננסיות וגם מעלה אלטרנטיבות למערכת.
    איך המערכת הבנקאית עובדת - סדרה בת שישה חלקים המתארת לעומק כל מה שרציתם לדעת על בנקאות וכסף בתקופתנו.
    כסף בכלכלה המודרנית - הסבר רשמי (טלויזיוני וכתוב) של הבנק המרכזי האנגלי למנגנון מאחורי מערכת הכסף בכלכלה המודרנית.
    תפישות מוטעות לגבי מגנון יצירת הכסף - הבנק המרכזי של אנגליה חשף שני מסמכים נדירים בו הוא מסביר בגלוי את המנגנון מאחורי מערכת הכסף בכלכלה המודרנית .
    כסף כחוב - סרטון אנימציה קצר הנותן תמונה מאלפת על מערכת הכספים הגלובלית, תהליך היווצרותה ,מגרעותיה הרבות והחלופות
    כסף כחוב 2 - כסף כחוב 2 חושף את העובדות המדהימות בנוגע לאריתמטיקה ההרסנית של המערכת המוניטרית שמחזיקה אותנו כבני ערובה בחוב שחייב לגדול לנצח - בשפה פשוטה ובהסברים נהירים. חילוצים, חבילות המרצה, חובות שתופחים ללא גבול, איפה כל זה יסתיים ואיך כל זה התחיל אי שם במאה ה17 באנגליה?
    דמוקרטיזציה של הכסף - הרצאתו של פרופ' ברנארד ליטאר ,פרופ' לכלכלה הנחשב כיום למומחה המוביל בעולם בתחום המוניטרי.ליטאר הוא האיש שייסד ושעומד מאחורי מערכת היורו. בנוסף היה בכיר בבנק המרכזי של בלגיה. ליאטר מתאר איך אפשר ליישם כמה מערכות מטבע בו זמנית במדינה ומדוע זה הכרחי כדי לשמור על יציבות הכלכלה.

    השבמחק
  18. יש כאן למעלה לשונית בי"ס לכלכלה אמתית, פשוט תכנס ותתחיל ללמוד באוניברסיטה של החיים האמתיים של הכלכלה. שפע של חומר ברור ונגיש לכל רמה.

    השבמחק