יום שלישי, 17 ביוני 2014

חיפה כימיקלים

מאת: אמיר אהרן

מי שפתח אתמול אחר הצהריים את אחת ממהדורות החדשות בערוצי הטלויזיה גילה שבשורת הידיעות הרצה בתחתית המסך עלתה התרעה על זיהום אויר חריג באזור חיפה ונשר. הודיעו ולא הוסיפו על כך כלום. אם אתם שואלים מה כל כך מיוחד באטמוספירה של צפון הר הכרמל משאר הארץ אז מה שקרה הוא שמיום חמישי יש שם באויר כמויות גדולות של חומרים מסוכנים שנושמים תושבי האזור. התקשורת מצידה מתעלמת כמעט לגמרי מהאירוע.


ביום חמישי בערב פרצה שריפה באזור חיפה במכון טיהור השפכים ליד נחל הקישון. ע"פ טמקא, השריפה במקום פרצה בעקבות ריאקציה כימית שגורמת לחום, אשר נצטברה מפסולת מגוונת- חומר אורגני, גזם, פלסטיק אשר הגיעה למכון השפכים (הם לא כותבים במפורש שזה במכון אך ברור שהפסולת הגיעה לשם לטובת המכון). השריפה גרמה לזיהום אויר קשה, מחנק וצריבות. השריפה עדיין נמשכת.

כוחות הכיבוי טוענים שמלאכה רבה עוד לפניהם ושהרע עוד לפנינו שכן בכדי לכבות הם רוצים לפרק לערימות את הפסולת המעשנת ומזהמת ולהעביר במשאיות למטמנה. הערת ביניים: אין שום אמצעי כיבוי מיידים במקום? הרי כל עסק קטן היום בישראל מחוייב להתקין מערכות כיבוי?

זיהום בחיפה בימים האחרונים
המשרד להגנת הסביבה הוציא הנחיה רק ביום ראשון, אחרי יומיים של זיהום. ראש העיר נשר, אבי בינמו, שהוא גם יו"ר סיעת הירוקים במועצת העיר, טען כי ההמלצות של המשרד להגנת הסביבה כיצד להנחות את התושבים לנהוג לנוכח העשן שהיתמר מאז יום חמישי ניתנו באיחור רב. "רק ביום ראשון אחרי השעה 11 בבוקר ניתנו הנחיות ראשוניות של המשרד כיצד לנהוג".

בתחילה, המשרד לאיכות הסביבה ואיגוד ערים לאיכות סביבה במפרץ, קראו בימים האחרונים לתושבים – בעיקר הרגישים – באזור עמק זבולון, להימנע ככל האפשר מפעילות בחוץ. היום נמסרה הודעה נוספת, על התקדמות פעולות הכיבוי. בהודעה נמסר כי "איגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה בודק ברציפות את רמות המזהמים בישובי האיגוד. נכון לשעה זאת אין חריגות, יחד עם זאת לאור עליית רמות הזיהום במספר ישובים,ממליץ האיגוד כי בישובים נשר, רכסים ויגור ימנעו ילדים בבתי הספר לצאת לחצר.

אך אתמול, המשרד להגנת הסביבה יצא בהודעה לפיה בעקבות שריפת הפסולת שורר היום (ב') זיהום אוויר חריג באזור נשר, קיבוץ יגור, רכסים, כפר חסידים ובאזור התעשייה בצ'ק פוסט מצומת יגור ועד מט"ש חיפה. במהלך שריפה זו נפלטים לאוויר מזהמים שונים ובהם חלקיקים העוברים בדרכי הנשימה ועלולים לגרום למחלות לב וריאה.

המשרד המליץ לילדים, קשישים, חולי לב וריאות ונשים בהריון להימנע מפעילות גופנית בחוץ. בנוסף, המליץ למשרד החינוך לבטל את שיעורי הספורט בבתי הספר באזור. באיגוד הערים להגנת הסביבה המליצו לתושבים להימנע ככל האפשר מפעילות בחוץ, והמלצה דומה נמסרה גם לבתי הספר בעיר נשר וביישובים רכסים ויגור.

ואיפה הסיקור העיתונאי?
הנה, אתמול כתבו על זה משהו  בYNET כאן  ובישראל היום כאן
היום לבינתיים לא נמצא סיקור נוסף, על אף שברור שהאירוע בעיצומו ובעל השלכות על בריאות הציבור.

*** עדכון מאוחר: הבלוגרית דבורית שרגל כתבה אתמול בלילה על השריפה המוסתרת מעיניי הציבור וגם מוצאת אשמים לשריפה בקישור כאן

*** עדכון נוסף מהשעה 17:00 - בכלי התקשורת דווקא כן מסקרים שריפות!
הנה, יש שריפה באבו גוש ליד כביש 1 שאף נחסם לזמן קצר, אין נפגעים, יש קצת עשן.
על השריפה המתמשכת בחיפה לא דווח...



פורסם לראשונה בדף הפיסבוק של צדק חברתי -חדר מצב

8 תגובות:

  1. לילה טוב לכולם,
    וניחומי לתושבי ישראל עם דגש על חיפה.
    קשה לא להיות ציני בשעה שהמדינה מתנהלת בצורה לא סבירה בעליל.
    אני רק רוצה לומר שאסונות כאלה לא קורים הם מיוצרים ומוחשים עקב הזנחה פושעת.
    והזנחה פושעת קיימת לא רק בתקנות בטיחות בארץ
    ואם בכלכלה עסקינן אז גם כאן ההזנחה הפושעת תביא לאסון כלכלי.
    הדבר שמוזר הוא שעד שלא מתרחש אסון הכל נראה בסדר - בדיוק כמו המרפסות של גינדי, ברור שמישהו ידע חתם וקיבל על זה משהו....
    וגם כאן סגרו את הנושא יפה מאוד - כאילו מדובר רק על מרפסות של גינדי, רק בחדרה ורק בבניין אחד - אין יותר ספציפי מזה. LOL!!

    ושוב לעניין הכתבה - קל לדבר אבל הייתי עוזב את העיר לכמה ימים.
    זמן טוב לחופשה בחו"ל או סתם רילוקיישן

    השבמחק
  2. במדינה לא מפותחת- אל תשתה מים
    במדינה מפותחת- אל תנשום אויר

    השבמחק
  3. *** עוד יום של עשן ומחדל !! מדהים .....

    MOOKY

    השבמחק
  4. ואני התפלאתי למה אני לא מצליח לנשום בעבודה...
    טוב נו, מזל שבהייטק אפשר לעבור מהבית הרחוק מאד מחיפה. מזל שאף אחד לא שאל למה אני בבית - כי להגיד להם "כי יש לכם זיהום אויר ליד המשרד" נשמע קנטרני מאד.

    השבמחק
  5. בזיון!
    משקיטים אסון בקנה מידה (וקנה נשימה) לאומי לרווחת המפעלים המזהמים!
    שחס וחלילה לא תתקבל בציבור ההבנה כי איזור חיפה הוא מזוהם והחלואה בו גבוהה, שחס וחלילה תושבי חיפה והסביבה לא יבינו זאת בעצמם!

    השבמחק
  6. בתאריך ששריפה התחילה היא נראתה אפילו בלווינים של נאס"א
    https://firms.modaps.eosdis.nasa.gov/firemap/?x=34.795312499999994&y=32.540625&z=9&g=g&v=2&r=0&i=nw&l=ad,ct&s=2014-06-11&e=2014-06-12

    השבמחק
  7. שריפןת לא פורצות מעצמן כמו שפעולות טרור לא נעשות בידי יחידים מטורפים..יש תמיד מדינות כסף גדול וצבאות מפותהים מאחוריהן...

    השבמחק
  8. בושה וחרפה ! למה לא מעבירים מפה את כל המפעלים האלה??? אין עוד מקום בעולם שבתוך לב האוכלוסיה יש מפעל לזיקוק נפט עם עשרות חומרים מסוכנים, צריך להעביר את הכנסת מירושלים לחיפה והופ תוך שנה נגמר הסיפור...שהאזרח הקטן סובל לאף אחד בממשלה לא אכפת. עצוב.

    השבמחק