יום חמישי, 26 ביוני 2014

בועת הנדל"ן בישראל -פצצה מתקתקת רטרואקטיבית

מאת: משה שלום

התבשרנו על היקף של 4.5 מיליארד שקל משכנתאות שנלקחו במאי, ושכנראה יילקחו ביוני. זאת, כאשר אנו שומעים על כמעט עצירה מוחלטת של עסקאות חדשות, עקב ה"מדיניות" הנדלנ"ית של ממשלת ישראל. 
הורדת המע"מ, ומחירי היעד, הצליחו לפחות לעשות משהו אחד: להכניס גם את היזמים לבעיה. לא רק את הרוכשים הפוטנציאלים.
בכל מקרה, שתי העובדות האלו: המשך לקיחת משכנתאות, והפסקת עסקאות, מעוררות די הרבה שאלות.


הסבר אחד, שניתן על ידי מר ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין הוא שכ-25% מן המשכנתאות נלקחות בכפילות נכס הבסיס. זאת אומרת שעבור עסקה אחת נלקחת יותר ממשכנתא אחת. איך זה יכול לקרות? פשוט מאוד. ההורים, או הקרובים, הם אלו שנוטלים על עצמם למלא את הכסף שהופך לחסר יותר ויותר לקרוביהם, וזאת על ידי אשראי ארוך טווח שהם לוקחים על הרכוש שלהם עצמם.


כאשר אנו מסתכלים על הנדל"ן הישראלי, קשה שלא לחשוב על פצצה מתקתקת. פיננסית, אבל, לדעתי, בעיקר חברתית. ככל שנעמיק בנושא, ובהשלכותיו על הבנקים, על המשפחות, על כמות הסקטורים שיקבלו מכה במידה ו..., וכו, זעה קרה יכולה להתחיל להיות מורגשת. קיימות בתחום זה של חיינו כמה אקסיומות:
· משום מה, רכישת דירה עדיין מהווה האופציה העדיפה בהרבה על כל מי שרוצה להשתכן. השכירות היא פשוט אופציה שנייה, רחוקה, וממש מתקיימת בלית ברירה.
· מוכנים לשעבד די הרבה שנים, ומניחים הרבה הנחות חיוביות על עבודה, ובריאות, על מנת לקיים את האקסיומה הראשונה.
· בתחום הזה, הממשלה מהווה ספקולנט מן המניין, ולא מווסת, ובמיוחד בתחום הקרקע.
· שיקולים פוליטיים גורמים להרבה תעתועי מדיניות.
· שינוי דמוגרפי חיובי כמו, עלייה לארץ של פליטי אנטישמיות אירופית, או מעבר אזרחים כתוצאה מהסכמים מדיניים, יכולים להוות גפרורים נוספים בתבערת הביקושים.

כל אלו היו נכונים, והיו מעיקים על הרוכשים עצמם. עכשיו, עקב ההקטנה הדי דרמטית בכוח הקניה של הפרט בארץ, כנראה שמתבצעת גלישה של הבעיה, באופן רטרואקטיבי, לתוך הציבורים שחשבו שהם כבר מסודרים.
הם כבר לקחו משכנתא, וכבר החזירו אותה, אבל הדור הצעיר דורש מהם להתחייב עבורם כי "אין ברירה". ההון העצמי פשוט אינו בנמצא, במקרים רבים, ובמיוחד כאשר האחוזים שלו במחיר גדלו עקב צווי בנק ישראל האחרונים.

גודל החוב הכולל של משקי הבית עומד ביום על 414 מיליארד שקל (!!), וגדל כל הזמן. באותו הזמן המקרו הישראלי מתפאר בנתוניו המרשימים בתחום צמצום החוב, והגרעון. אולי יש כאן משהו שניתן לעשות, כדי לאזן את התמונה, ואולי לשנות במקצת חלק מן האקסיומות?



הכותב הוא ראש מחלקת המחקר של FXCM ישראל

33 תגובות:

  1. מי שאשם זה העם שנותן שידרכו עליו.ולא אף אחד אחר.ביבי לא צריך להוזיל נדלן וגם לא יאיר יש להם בתים גם לנינים שלהם. הם כרגע מזיינים אותנו.אבל למדתי בטירונות שזיין זה כמו בומרנג.חוזר אליך בבום.והבום הזה יפוצץ את כל הבועות.

    השבמחק
  2. כתבה סתמית שלא אומרת כלום

    השבמחק
    תשובות
    1. גם התגובה שלך סתמית -אולי תנמק?

      מחק
    2. אנונימי אחר ובכל זאת
      הכתבה סתמית כי היא כותבת 414 מליארד שח (שנשמע לכל אחד סכום גדול אבל בהתייחס לכל החוב של אזרחי המדינה מי אמר שזה סכום גדול? ) הכתבה לא משווה למדינות אחרות בעולם והיא יודעת מדוע. בכל השוואה למדינות אחרות בעולם המפותח זהו סכום קטן לנפש ולבית אב כך שההשוואה לא תראה טוב. הוא לא יגיד שהמספר הוא בסדר גודל של תקציב המדינה לשנה אחת או חצי מהתוצר הלאומי הגולמי לשנה אחת וכלה באלה השוואות מעניינות.

      מחק
    3. באמת חסרים נתונים:
      1. כמה משקי בית יש (צריך לדעת מהו החוב הממוצע לכל משק בית).?
      2. כמה מתוך החובות האלו זה משכנתא?
      3. כמה משקי בית לוקחים משכנתא?

      galgal21

      מחק
    4. למה אתם לא מאחדים את הבלוג "הכלכלה האמיתית" עם בלוג "בועת נדלן אמיתית",
      שניהם מעולים וצריכים להיות תחת אותה קורת גג.

      מחק
  3. לאקסיומה הנ״ל יש סיבה - לדיירים שגרים בשכירות אין זכויות ולא קיים חוק במדינת ישראל שמגן עליהם. למדתי את זה על בשרי כשבדירה שכורה שגרנו בחורף נכנסו מיים ומפלס המיים עלה עד הברך, נאלצתי לעבור לדירה אחרת ולשלם דמי שכירות כפולים במשך 3 חודשים (דירה חדשה + ישנה) כבעל בית לא הסכים להחזיר לי כסף למרות שדירה נעשתה לא ראויה למגורים, שפניתי לעורך דין הוא אמר שאין מה לעשות - אין חוק שאפשר להפעיל (לפי חוזה אני יכולה לעזוב רק בהתראה של 3 חודשים). חוזה שכירות מגן רק על בעל בית ואין בו סעיף אחד שמגן על הדייר.

    השבמחק
    תשובות
    1. העו"ד שלך פשוט לא מבין מהחיים שלו, תתבע את בעל הדירה וגם תזכה, אני עשיתי זאת וזכיתי

      מחק
    2. ואחרי זה מי שהוא הסכים לשכור לך דירה? :-) פשוט מאוד לבדוק תביעות שלך בגוגל.

      מחק
    3. כשאני השכרתי דירה (לפני כ-20 שנה) החוק דוקא הגן על השוכר.
      השוכר פשט את הרגל ונמצא בחובות. הוא לא שלם לי שכר דירה ולא שילם חשבונות. היה קשה להוציא אותו מהדירה.

      galgal21

      מחק
  4. למה קבעת שעדיף לקנות דירה/ בית על השכרה?
    הבן שלי שכר בית של 60 מ"ר באחד מישובי השרון במחיר של 2500 בחודש. נניח שכל שנה המחיר יעלה לפי המדד. (ממוצע שנתי של המדד בעשר השנים האחרונות כ 2.65%) אז בתום 20 שנה שלם כ 780000 ש"ח.
    אם היה רוצה היום לקנות דירה של 1000000 ש"ח הוא צריך הון עצמי של 400000 ש"ח (שאין לו) לקחת משכנתא של כ600000 ש"ח שעלותה לאחר 20 שנה היא כ- 990000 ש"ח ומזה יוצא שהפסיד כ 210000 הפרש קניה מול שכירות. ובמידה והיה לו את ה400000 ש"ח אחרי 20 שנה הם היו הופכות בריבית שנתית של 4.5% אג"ח ממשלתי ל 600000 ש"ח וגם היה יכול לחסוך מהמשכורת שלו ולא היה תלוי בבנק.
    ההשתעבדות שלנו לבנק ההלוואות היה אחת הצרות אם לא הצרה הכלכלית הקשה ביותר.

    השבמחק
    תשובות
    1. חישוביך לא נכונים.
      על משכנתא ל-20 שנה בריבית של 4% הוא ישלם 50% יותר מסכום המשכנתא. כלומר הוא ישלם עוד 300,0000 ש"ח בנוסף לקרן. לעומת זאת אם הוא ישכיר דירה הוא ישלם 600000 ש"ח שכר דירה במשך 20 שנה. כלומר אם הוא יקנה דירה הוא ירויח 300000 לעומת השכרת דירה.
      וכל זה בתנאי שהאינפלציה האמיתית בישראל היא ראלית וכנראה שהיא לא. האינפלציה האמיתית כנראה גבוהה יותר ממה שמחשב הלמ"ס. ולכן שכר הדירה של הבן שלך לא ישאר 2500 ש"ח צמוד למדד אלא יעלה.
      אבל כל זאת זה בתנאי שבועת הנדל"ן לא תתפוצץ ושהכנסותיו של בנך לא תרדנה והוא יהיה מסוגל לשלם את המשכנתא. אם הבן שלך יקנה דירה ואחד הדברים שאמרתי כאן יקרה - הוא בצרות.

      galgal581

      מחק
    2. galgal -
      אני חייב להבין איך החישובים שלך נכונים..
      נגיד ולקח משכנתא 600000 בריבית של 4% לפרק הזמן שיקח עד שיחזיר את הקרן, עם החזר של 2500 לחודש - אחרי תום השנה הראשונה - תקן אותי אם אני טועה - ההלואה תעמוד על 594000.
      בשניה - 587760, והלאה - 581270, 574521, 567502, 560202, 552610, 544714, 536503, 527963, 519081, 509845, 500238, 490248, 479858, 496052, 457814, 446127, 433972, 421331.( והלאה, אבל לצורך הדיון נפסיק כאן..) אחרי 20 שנה - חובו של הלווה האומלל יהיה 421331. עכשיו - אני בטוח שהתכוונת שהחזריו החודשיים יהיו יותר מתשלומי השכירות החודשיים שלו. ובכן - אם תקח את ההפרש שיש לטובת השכירות - ותפקיד אותו כל חודש בחיסכון בבנק (עם אותם תנאי ריבית כמו המשכנתא. כמובן - אם מערבים השקעות וכו - כמובן שהרווח של השכירות יגדל) - לא משנה כמה הון עצמי יש לך בשני הצדדים (קניה או שכירות) כמעט תמיד יהיה יותר כלכלי לשכור מאשר לקנות. תעשה לך קובץ אקסל על העניין ותראה.

      מחק
    3. אתה לא טועה בחישובים אבל גם לפי חישוביך אלו כדאי לקנות דירה.
      תשים לב שמי שלקח משכנתא קזז מחובו 180 אלף ש"ח אחרי 20 שנה ויש לו דירה. נשאר לו לשלם רק 420 אלף ש"ח כדי לפרוע את חובותיו לדירה. לעומת זאת מי שלא לקח משכנתא שלם אותו דבר (2500 ש"ח כל חודש) ואין לו דירה ועדיין חסרים לו 600 אלף ש"ח לקנות דירה.
      מי שמשלם סכום קצת יותר גדול: 3600 ש"ח לחודש כהחזר על המשכנתא יקבל דירה נקיה מחובות לאחר 20 שנה. לדעתי זה שווה לשלם 1100 ש"ח יותר כל חודש ולקבל דירה בסוף (בתנאי כמובן שביכולתך לשלם סכום כזה ויש לך עבודה קבועה ויציבה שלא מפטרים ממנה).
      כמו כן אם תשלם 2500 ש"ח לחודש כהחזר על המשכנתא תפרע אותה תוך 37-38 שנה.
      באשר לחיסכון: אין שום סיכוי שתקבל ריבית ראלית של 4% לשנה על חיסכון סולידי. תשמח אם תקבל 1%.

      מחק
    4. לפי כל מיני מחקרים, המצב הפיננסי של בעלי דירה/ות הוא הרבה יותר טוב מאלו ששוכרים דירה. למה? כי הבנקים מגדילים את הפערים החברתיים ברגע שנותנים הלוואות למי שיש הון עצמי של כמה מאות אלפי ש"ח ומונעים הלוואות ממי שאין הון עצמי.
      רוב האנשים שיש בבעלותם מספר דירות כיום, פשוט לקחו משכנתאות על הדירות (הרי הרבה יותר קל לקבל הלוואה כשיש נכס כערבון ובמיוחד לפני ההחמרה של בנק ישראל) ומי שמשלם להם את המשכנתאות אלו השוכרים. בסופו של דבר למשקיעים-משכירים יישאר נכס ביד לאחר 20 -30 שנה שבו הם השקיעו מעט מאוד מכספם ואילו השוכרים שילמו להם את המשכנתא.
      זה אבסורד שישנם אנשים כיום שבבעלותם 3 או 4 או 5 דירות ואילו ישנם אנשים שאין להם אפילו דירה אחת.
      בתור אחת שעדיין אין בבעלותה דירה אני יכולה להעיד שאין קשר בין עליית שכר הדירה למדד. המשכירים יכולים לבקש העלאה של 10% ואפילו יותר .
      בנוסף, יש הרבה ביקורת לגבי איך שהמדד נקבע ושהוא לא באמת משקף את העלייה ביוקר המחייה.
      אם שוק השכירות בישראל לא היה ג'ונגל אולי היה שווה לשכור דירה אבל השוק בישראל הוא ג'ונגל. אני עכשיו מנסה לשכור דירה באזור המרכז ואפילו נתקבלתי שמבקשים ערבות בנקאית של 30 אלף ש"ח לשנה. ולא, לא מדובר בארמון וורסאי אלא בסה"כ בדירה משנות ה- 60 בתל אביבבגודל 70 מ"ר.
      בדירה הקודמת שבה גרתי בשכירות הכנסתי מזגן על חשבוני וכבר נמאס לי להשביח את הנכסים של בעלי הדירות ומזגן אינו מותרות במיוחד במדינה כמו שלנו.
      לאחרונה ראיתי דירה שגם בה היה צריך להתקין מזגן ובעלת הדירה אמרה לי ברוב חוצפתה - תתקיני ותפרקי. היא נכנסה לקרביים של מה אני ובן זוגי עושים ורצתה תלושי שכר, ערבות בנקאית בגובה 15K ש"ח וגם 4 ערבים על שטרי ביטחון בשווי של 50 אלף ש"ח והפעם מדובר בדירה ברמת גן!
      בן זוגי הוא איש הייטק ואני עובדת בתחום משאבי אנוש בחברת הייטק. לעומת זאת, אני מבינה את החששות שלה כי אף אחד לא היה משכיר לה דירה. היא עובדת בעריכה לשונית. אפשר בכלל להתפרנס מזה?!
      למה שהממשלה לא תבנה דיור ציבורי שבו האזרח גם יוכל לרכוש את הנכס?
      למה שהממשלה לא תיתן ערבות לאדם ששוכר דירה כך שדמי השכירות מהווים תשלום עבור הדירה?
      התשובה היא מאוד פשוטה. כשהממשלה מורכבת ממיליונרים רבים וכבדים שהונם מוערך בעשרות מיליוני ש"ח ובבעלותם מספר דירות והם נהנים מהמצב הקיים כי הם בצד של המשכירים, אז מה איכפת להם מהאזרח הקטן שאותו הם עושקים ועל גבו הם מתעשרים?
      הממשלה יכלה להטיל מיסים כבדים על המשקיעים ולדרבן אותם למכור את דירותיהם ולעשות חלוקה הוגנת של הנכסים אבל כבר הבנו שלאף אחד בממשלה אין אינטרס לעשות זאת. זה הרי תפקידה של הממשלה לחלק מחדש את העוגה אבל הממשלות לדורותיהן שכחו שזהו תפקידן וכל מה שהן עושות זה להעשיר את העשירים ולמרר את החיים של מי שאינו עשיר.

      מחק
    5. אנונימי 759 -
      שאלת הכדאות הכלכלית לדעתי היא יותר רחבה ממה שהצגת - וכדלקמן:
      א - לגבי ריביות חיוביות בהפקדה שלפי דבריך אהיה מאושר אם אקבל 1% -
      https://www.psagot.co.il/heb/PensionSavings/EducationFunds/Pages/SearchResult.aspx
      שים לב, נשמה - עד 23.18% (!!!) בשנת 2013. (אמנם לא ריביות במובן המסורתי של המילה - אבל זה בכ"ז צבירת רווחים, וזה מה שחשוב)
      ב - נשאר לאומלל מהדוגמה הקודמת לשלם כ600000 אש"ח. 20*30000 בשנה (לכן גם גלגל טעה בטענתו שהמשכנתא מוסיפה 50% בדוגמה זו (כמובן, אם הוא התכוון לכך..) המשכנתא הוסיפה לו 100%. )
      ג - לגבי ה3600: עשיתי את החשבון, והנה (בהנחה שאין הון עצמי, ובהנחה שהריבית שדן-חסכן יקבל תהיה לא מה שפסגות הביאו לו בשנה החולפת - 23.18% אלא - משהו סולידי - 5% בשנה. אחרי 21 שנה (שזה מה שיקח ל'מתחרה' שלו להחזיר את המשכנתא) - לדן-חסכן יהיו 495000 ש"ח במזומן לקנות דירה. בעוד 3 שנים כבר יהיו לו 616795. אם לשני המתחרים יש גם הון עצמי - יקח הרבה פחות זמן לדן שלנו להדביק את הפער שיש בעקבות זה שהוא זורק את כספו לפח, כלומר - מביא למשכיר שלו, לעומת המתחרה שמשלם עם כספו על דירה. (וכשחושבים על זה - גם הוא זורק את כספו לפח - בריביות לבנק..)
      ד - למי ששוכר דירה יש יתרון אחד מאוד גדול על פני מי שקונה. לא טוב לו - הוא הולך. קשה לו בחיים - יש לו כסף שנאגר בצד. הוא נזיל. קניין הדירה שלנו, נעבעך - תקוע עם נכס, שרכש בסיכון מטורף, (ואם הוא משכיר אותו - עדיין יש לו סיכון, כמו לgalgal בהמשך, שמתאר איך נתקע עם שוכר שלא רצה לשלם או משהו) מהאנשים הכי **** (קשה לחשוב על מילה שמתארת נכון את ייחודם..) בעולם - הבנקאים וחבריהם עורכי הדין שמוציאים לפועל.
      ה - השוק היום במדינה ה!?#@% (וגם בכל העולם, כמובן) הזו לא בריא, ולא יציב. כלל וכלל. אני לא יודע עד כמה גרפים ותוכניות חיסכון ותמחורי משכנתאות שווים את הנייר שהם כתובים עליו. במצב כזה - אני לא הייתי מסכן את 20-25 שנה הקרובות שלי, אבל אולי יש אחרים שכן היו רוצים..
      כל התגובה הזו נכתבה בהתעלמות מודעת מהמצב הבועתי של הנדלן בארץ.

      מחק
  5. בניגוד לעבר מתבשלת בועה.....
    מה שקורה הוא שאנשים מאמינים (ובגלל האמונה נחבר בית המקדש וגם בגין העדרה) שמחיר הנדל"ן תמיד עולה. שאני מתחיל לשמוע את השטות הזאת גם מאנשים נבונים? אני יודע שהמשבר בדרך.....בקיצור רוב האנשים במדינת ישראל אינם יכולים יותר לרכוש דירה בנסיבות נורמאליות (זוג צעיר גידול משפחה מעבר לרמת חיים גבוהה יותר) העשירון העליון והצ'ופצ'יק של העשירון התשיעי. כל השאר? נאדה. מה שכן אנשים יכולים להמר שאם הם ירכשו בשני מליון את הדירה שעלתה מליון לפני שש שנים בעוד שש שנים יהיה להם נכס של ארבעה מליון. וזה מה שהם עושים. כלומר הם רוכשים דירות תוך כדי משכון נכסים מתוך תקווה שעלית הערך של הנכס תשמש לתשלום יתרת החוב. והם לא מוכנים לאפשרות שערך הנכס ירד חזרה למליון.....ושזה יקרה הם יעשו מה שתמיד עושים במקרים כאלה וזה הם ימכרו כמו משוגעים ובכל מחיר.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה היה מזמן מזמן הולנדי משכן ביתו בשביל פקעת של צבעוני ולא היה יותר מאושר ממנו ומה לעשות שבסוף הפקעת היתה שווה כקליפת השום משוגעים רדו כבר מהגג

      מחק
  6. הייתי מעדיפה לשכור, אבל שוק השכירות בארץ נוראי. המחירים שערורייתיים וקופצים בכל תום חוזה, בשביל למצוא דירה בתל אביב צריך ממש ללכת מכות עם המתחרים, הדירות נוראיות ובעלי הבית דורשים ממך קורות חיים וחתימה על חוזה דרקוני באורך הגלות.

    אנחנו אומה מטומטמת של פראיירים. עברתי לגור באירופה לפני חודשיים ואני המומה כל הזמן מחדש מאיך שעובדים כאן פחות, מרוויחים יותר, ואיכות החיים גבוהה בהרבה. מדינות שהיו יקרות בעבר כבר זולות לעומת ישראל שהשכר החציוני בה קטן בהרבה. איך נתנו לזה לקרות?

    השבמחק
  7. כתבה לא ברורה, מערבבים כמות (היקף המשכנתאות )עם קצב (עצירה מוחלטת של עיסקאות)
    "התבשרנו על היקף של 4.5 מיליארד שקל משכנתאות שנלקחו במאי, ושכנראה יילקחו ביוני. זאת, כאשר אנו שומעים על כמעט עצירה מוחלטת של עסקאות חדשות".
    לכן חשוב לקבל נתונים על היקף המשכנתאות בחודשים הראשונים של השנה ובשנת 2013. ועל היקף מכירות הדירות בתקופה זו

    ההסבר של ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, מעניין. אם הוא אכן משקף את המציאות, שכ-25% מהמשכנתאות נלקחות בכפילות נכס הבסיס, אנחנו עומדים בפני בעייה רצינית מאוד.
    אזכיר שאחת הסיבות החשובות למשבר בארה"ב ב-2007/8 היתה הפיכת הבתים למקור של כסף, לכספומט. כאשר עליית מחירי הדיור נעצרה והפכה לירידה, העומס הפיננסי שבר את גב לוקחי המשכנתאות. חלקם לא יכלו לעמוד בתשלומים ובתיהם עברו לבנקים. ומה שהביא למשבר הייה שכולם הקטינו את הוצאותיהם, את הצריכה כדי לעמוד בתשלומי המשכנתאות.

    השבמחק
  8. אולי פשוט מינוף בסיסי של בעלי דירות?

    השבמחק
  9. שלום ערן
    קראתי בכלכליסט שוועדה ממשלתית ממליצה להתיר לאגח משכנתאות בנקאיים ומכירתם למוסדיים.(משבר סבפריים).אודה לך אים תעלה פוסט בנושא.תודה

    השבמחק
  10. מה שחסר בכתבה זה ה"אז מה?" הרי מי שלוקח משכנתא הוא ילד גדול שעושה זאת מרצונו החופשי. אם הוא לא יוכל להחזיר אותה זאת בעיה שלו.

    יש שתי בעיות עיקריות בכמות כזאת של משכנתאות
    1. אינפלציה - הרי כל חוב מיצר כסף. ברגע שלוקחים הרבה הלוואות נוצר הרבה כסף. כלומר, גם מי שלא לוקח משכנתא משלם (ערך הכסף שלו יורד). במילים אחרות כל פעם שמישהו לוקח הלוואה כל מי שמחזיק שקלים סובל מפיחות בערך הכסף שלו.

    2. היום שאחרי - הבועה תתפוצץ ואנשים ואולי בנקים יקרסו. מי יציל אותם? נכון! הממשלה תשלח יד לכספי הציבור. למי שיהיה כסף זה בד"כ כל אלו שלא השתתפו במשחק (כי לכל השאר לא יהיה כסף). אנשים מאמינים שהממשלה לא תתן להם לקרוס, וזה גורם שמעודד את החגיגה.

    אם אתה בנק, אתה מחלק משכנתאות, גורף את הרווחים לכיס ואם תקרוס הציבור יספוג את ההפסדים
    אם את נוטל משכנתא, אתה לוקח משכנתא בריבית ראלית שלילית. אם תקרוס יש סיכוי לא רע שהציבור יספוג את ההפסדים שלך גם.
    ואם אתה לא בנק ולא לוקח משכנתא? תעבוד קשה ותחסוך! היום אתה נשדד ע"י אנפלציה מחר תשדד ע"י "תוכנית להבראת המשק"

    השבמחק
    תשובות
    1. תגובה מעולה. רון פול אמר לאחרונה שמדיניות הפד גורמת לאנשים להשקיע בצורה גרועה.

      מחק
  11. זה אף פעם לא "הזמן המתאים".
    זה תמיד התירוץ של לפחד לעשות את הדבר הנכון.

    השבמחק
  12. לאנונימי - לא נראה לי שהבנת את התוכנית. הדפסת הכסף המוצעת היא בנוסף להדפסות החוב הרגילות, לא במקום. הם רוצים להוריד את ערך הכסף ופשוט נגמרו להם השיטות.

    יריב

    השבמחק
  13. לא מבין את הצעירים. הכתובת על הקיר. קומו ועזבו את הארץ. תגוררו בחול תרכשו לעצמכם נדלן בחול במחיר שפוי ותעזבו את הוריכם בשקט. ההורים אינם מפחדים מפצצה איראנית או מטרנד ההפחדה החדש שרץ כיום בתקשורת אלא מפחדים שתסתבכו ותסבכו גם אותם בהלוואות מטורפות וכשתסתבכו תייחלו למותם המוקדם כדי לחלק את הירושה.

    השבמחק
  14. אהה, באמת? ההורים רוצים שהילדים שלהם יעזבו את הארץ והם יראו אותם ואת הנכדים פעם פעמיים בשנה? בוא תראה לי כמה הורים כאלה אתה מכיר.
    ואתה מזכיר תגובה טיפוסית שנפוצה בכל הטוקבקים באתרים בארץ וכבר טחונה עד דק. תעזבו את הארץ, קל ופשוט. לאן בדיוק יעזבו? בדקת לאחרונה מה הסיכויים של מישהו מהארץ להשיג גרין קארד בארה"ב? או באוסטרליה או קנדה? הסיכוי הוא אפסי. כמות האנשים שהם עובדי היי טק מבוקשים במשק היא מזערית וגם להם לא מחכים עם שטיח אדום.
    מה נשאר? לעזוב לאירופה למי שיש דרכון אירופאי (כרגע רק לאשכנזים), מה בדיוק יש לישראלי הממוצע לחפש במדינות כמו ספרד , איטליה , יוון וכו עם משבר כלכלי קשה מאוד, חוסר ידיעת השפה, מזג אוויר קר , מנטליות שונה ואנטישמיות גואה?
    בסוף מגיעים לגרמניה שם התקבצו כל ההיפסטרים של תל אביב שלא מצאו את עצמם. כן, גרמניה היא הפתרון לכל הצרות במדינה...

    השבמחק
    תשובות
    1. אדם נשאר אדם אל תקרא לי עם.

      מחק
  15. שיח של עבדים

    השבמחק
  16. בקרוב: אינתיפאדה 3 + טילים מסוריה , לבנון ועזה + מרד משכנתאות
    מבצע "שובו אחים" הוא תחילת אינתיפאדה מבצע "שובו אחים" מבשר את תחילת אינתיפאדה 3 , אליה עלולים להצטרף גם המורדים מסוריה , חמאס , חיזבאללה והג'יהד בסיני עם ירי טילים מאסיבי על כל ערי ישראל מדן ועד אילת.
    במקרה כזה ישראל תיכנס לסיחרור מטורף של בריחת תיירים ומשקיעים זרים
    וגיוס מילואים בכל החזיתות.
    המחאה החברתית רק פושטת ולובשת צורה אך מעולם לא הסתיימה מאז קיץ 2011.
    הרבה צעירים שאין להם סיכוי לרכוש דירה או למצא עבודה נורמלית
    יערקו מן המילואים ואז נראה כי כל 60 המליארדים הולכים בעיקר כמשכורות לטפילים בקבע ולא לרכש והצטיידות.
    עשרות אלפי בתי אב יפסיקו את תשלומי המשכנתאות והבנקים יקרסו.
    לא מאמינים? תראו בעצמכם...

    השבמחק
    תשובות
    1. בשביל שמישהו מסורייה ירה טילים על ישראל הוא זקוק לכסף,
      בשביל שמישהו מלבנון ירה טלים על ישראל הוא זקוק לכסף
      גם החבר'ה בסיני לא זזים בלי כסף

      אני לא איש מודיעין אבל עושה רושם שלסורים, למצרים וגם ללבנונים יש כמות מוגבלת של מזומנים ומקומות יותר טובים להשקיע את הכסף שלהם

      מחק