יום שני, 2 ביוני 2014

בקרוב תעשית הזנות והסמים יהוו גורמים חשובים בחישוב הצמיחה הכלכלית

מאת: ערן הילדסהיים

נראה כי העולם עמוס החובות והמשברים מגיע אט אט לקצה גבול הצמיחה שלו. אז מה עושים כדי להגדיל את הצמיחה? פשוט משנים את אופן המדידה. כך החל תהליך שצובר תאוצה לאחרונה בו ממשלות ממנפים את מצוקות האזרחים בתחתית החברה כדי להציג הישגים מדומים למדיניות הכלכלית שלהן.

 מדי כל תקופה מיישרת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל קו עם העולם ומשנה את אופן מדידת התמ"ג (תוצר מקומי גולמי). מדובר בנתון שלפיו מודדים צמיחה והוא משפיע באופן דרמטי על המדדים הכי חשובים לפיהם נמדדת כלכלת המדינה. רק לאחרונה דיווחנו בקישור כאן על הכנסתה של הריבית שאתם משלמים לבנקים כחלק מחישוב התוצר ובעתיד מתוכננת גם הכנסת הוצאות הרכש הבטחוני לחישוב זה. שתי הפעילויות האלו יגרמו לבדן להגדלת התוצר בישראל באופן מלאכותי בכעד 10%. כאמור, לא מדובר בשום התפתחות דרמטית שתתרחש בכלכלת ישראל אלא רק בשינוי אופן החישוב. אם תמשיך מדיניות יישור הקו בנושא זה עם העולם, ומאוד סביר להניח שכך יקרה, אנחנו עלולים למצא את עצמנו בעתיד עם תוצר לאומי הכולל בתוכו פעילויות מפתיעות לא פחות.
לאחרונה הוכנסו כללים חדשים שקבע האיחוד האירופי למדידת התמ"ג ולפיהם יש לכלול בחישובים את ערכה של כל פעילות כלכלית המייצרת הכנסה ובכלל זה גם "ייצור וצריכה של סמים", זנות ומכירה של אלכוהול וסיגריות בשוק השחור.

אסטוניה, אוסטריה, סלובניה, פינלנד, שוודיה ,נורווגיה,בריטניה ואיטליה כבר עדכנו או הודיעו שיעדכנו את המדדים שלהן על פי תקנות האיחוד החדשות. על פי הערכת הבנק המרכזי באיטליה למשל סך כל נתוני הפשע החדשים מהווים כ-10% מהתמ"ג של איטליה.
ומה לגבי ישראל? ג'ו גרייס, הכלכלן הראשי ויועץ של משרד הסטטיסטיקה הלאומי בבריטניה הודה כי השינויים האלה צפויים להתרחש בכל העולם וכי כבר עכשיו יש שיתוף פעולה בין אירופה לכל מדינות העולם בנושא זה.

והנה כך בקרוב נעמוד מול מציאות הזויה בה ככל שהמצב הכלכלי יתדרדר ואיתם יתדרדרו עוד נשים לזנות ועוד אזרחים לסמים , דווקא אז הממשלות יוכלו להציג נתונים כלכליים שמראים שבכלל הכל בסדר. תוסיפו לכך את העובדה שמדובר בפעילויות שלא ניתן לבקר או לאמוד אותם במדויק וקבלו חגיגה של מניפולציות שיעשה לנו הממסד על נתוני התוצר והצמיחה. במשחק הזה כל מספר יזכה,כל נתון שיעזור להבחר שוב לבית הנבחרים יתקבל בברכה.

21 תגובות:

  1. זה פשוט מוטרף לחלוטין. אם עד עכשיו הממשלות עודדו עלייה במחירי הנדל"ן כדי לרפד את התמ"ג שלהן, עכשיו גם הזנות והסמים יהיו בעדיפות לאומית. נראה לי שמדינות קפיטליסטיות עם נטייה לקידוש מדדים כלכליים קפיטליסטים חלולים כמו בריטניה וישראל יקבלו זאת בחום ובהתלהבות.

    השבמחק
  2. אין פה קונספירציה. חיפוש קצר בגוגל מראה שהנושא בדיונים כבר מספר שנים, ונובע מהעובדה שבאיחוד האירופי קיימות מדינות בהן סמים וזנות חוקיים ולכן נכללים בחישוב התל"ג. נתון התל"ג חשוב בדיונים מאקרו כלכליים ולכן מדינות אחרות עוברות לשיטה זו. אין סיבה לבלבל מדד כלכלי עם המוסריות של "התעשיה" כי זה לא מה שהמדד הזה אמור לייצג. אפשר באותה מידה להגיד שתעשיית נשק או תעשיית הטבק אינן מוסריות ולכן אינן צריכות להכלל בתל"ג.
    האתר שלכם כל הזמן נגרר לפופוליזם, וזה חבל.

    גילוי נאות: אני נגד צריכת סמים (גם קלים) ונגד זנות.

    השבמחק
    תשובות
    1. "אין סיבה לבלבל מדד כלכלי עם המוסריות של התעשיה כי זה לא מה שהמדד הזה אמור ליצג" -
      אמרת את הבעיה מבלי שאפילו שמת לב. מדד כלכלי שלא לוקח בחשבון מוסריות וחברה הוא לא מדד כלכלי אמיתי אלא סתם אוסף של מספרים שלא משקפים את מה שבאמת מתרחש. כשמנתקים בין כלכלה למוסר וחברה - פה למעשה מתחילים העיוותים הכי גדולים שאנחנו חווים היום בה המדינה מציגה צמיחה נהדרת בו בזמן שמספר העניים בתוכה שובר שיאים בנוסף לעיוותים אחרים נוספים.

      ובאותה נשימה - כתבת שהמדד הזה לא אמור לייצג את המוסריות של התעשיה, אם כך אתה יכול להציג לי מדד כלכלי כלשהוא אחר שקיים היום שכן מציג את המוסריות של התעשיה?

      מחק
    2. שאלה לי אליך - לא מדובר רק בסמים חוקיים או בזנות חוקית. ממש לא. מריחואנה חוקית למכירה בעצם רק בהולנד, כלומר משולם שם מס על קניית מריחואנה. אם בישראל קנית מריחואנה שלא בדרך המקובלת, לא שילמת מס, ולמדינה בעצם אין שיטה מדוייקת לדעת את ההיקף. אותו הדבר עם הזנות.
      תעשיית הטבק למשל הינה חוקית, אבל הנזקים שהיא יוצרת עולה מיליארדים למשק (טיפולים רפואיים, ביטוחים וכו') ולאיכות הסביבה.
      לסיכום, התל"ג הוא מדד כל כך בעייתי, וכל כך פרימיטיבי שקשה לנסח בכמה משפטים את הבעייתיות בו. ועכשיו כשמוסיפים לו גם פעילות כלכלית לא חוקית, אז מדובר סופית בפשיטת רגל מוסרית וגם כלכלית.

      מחק
  3. בהפוך על הפוך למעשה הנתונים הכלכליים הרשמיים ישקפו את החולי, השקיעה והדרדרות הכללית של אותו חלק בעולם המכונה "המערב".
    למעשה הנתונים ישקפו את המסלולים שבהם נעים כמויות אדירות של כסף ("שחור") שעד היום התעלמו ממנו.
    אי לכך, ההכרה בהידרדרות הכלכלית תתרחב. אולי שלא לשמה בא לשמה, היינו, הציבור הרחב יבין שהממשל מבלף, המציאות היא עולם תחתון-הון-שלטון. אולי יבוא הפיצוץ.

    השבמחק
  4. תגיד ערן,
    מה נראה לך יהיה פה עוד 5 שנים בקצב הזה???

    השבמחק
    תשובות
    1. לא יודע אם זה עוד 5 שנים אבל להערכתי המערכת תהפוך להיות בסוף לא רלוונטית או הרבה פחות רלוונטית. יקומו מערכות אלטרנטיביות שיחליפו/ייתרו אותה בהדרגה או יעבדו במקביל אליה.

      מחק
    2. מה שבטוח זה שזה לא יהיה הביטקוין.
      רק אתמול התפרסמה ידיעה על מישהו שטעה ובטעות שלח 800 מטבעות ביטקוין לכתובת אחרת (~500,000$) - וזהו אבוד לו הוא לא יראה את הכסף יותר בחזרה.
      מטבע צריך להיות חלק ממערכת שיכולה "לבטח אותו" ולתקן טעויות ולא להטיל את האשמה על הבנאדם (מה שרוב חברי קהילת הביטקוין עושים) כי בני אדם עושים טעויות.

      אגב, מטריד מאוד מה שאתה מספר (איך לכל הרוחות ריבית זה תוצר? מה מיוצר?!)

      מחק
    3. אני אופוטימית, נראה שלאט לאט צומחת "כלכלה חדשה". זו כלכלה שצומחת מלמטה, מתוך חריץ קטן שהשיטה הכלכלית הקפיטליסטית שכחה לסתום. אולי השיטה חשבה את עצמה עוצמתית מדי ובלתי מנוצחת. בכל זאת, הגמוניה.
      המהפכה צומחת מתוך הבנת האזרח "הקטן" את כוחו ונתמכת על ידי הרשת הגלובלית שאליה אנחנו מחוברים דרך עכברון ומסך. נשענת על מידע ועל טכנולוגיה.
      כיום, לפעמים קשה להבדיל מיהו היזם, מיהו הצרכן ומיהו המפרסם. האדם "הפשוט" יכול להיות שלושתם גם יחד. כך אני מקווה נסדק המונופול של החברות הגדולות.

      מחק
  5. כשפקידי הבנק שלי מתקשרים אליי כדי לשכנע אותי להעביר את ה"המון כסף מזומן" שיש לי בחשבון עו"ש אל "פיקדון", אני מסבירה להם שהכסף בפיקדון מאפשר להם לשחק איתו בקזינו, המכונה בורסה. אני מסבירה להם - עד שיתיאשו ממני - כי הם הפכו למיקצוע משהו שהוא למעשה התמכרות, מחלת נפש, ואני לא מוכנה לממן להם על חשבוני את ההתמכרות של המישחק בבורסה.
    אני לא משמיצה, אני רק משתמשת במלים לא מכובסות, במלים ממוקדות.
    ובאותה כנות אני אומרת גם לגבי נושא חישוב התל"ג וחישוב המדד בלמ"ס: הקח-ותן בבית זונות הוא החלפה/המרה של כסף בהנאות דמויות רגש והמרה של ערכים מוסריים (אהבה, משפחה, נאמנות) - בכסף מזומן. עתה באות מדינות ומאמצות את עקרונות הקח-ותן של בית הזונות כהליך לקביעת מצב כלכלי או "מצב אושר האומה".
    מה חדש?
    ברוכים הבאים לבית הזונות. מה, לא ידעתם שאנחנו כבר שם?

    השבמחק
    תשובות
    1. הם יכולים לשחק בכסף שלך בכל מקרה.

      מחק
  6. הקבוצה הכלכלית הדומיננטית כל כך מצליחה לשכנע את האוכלוסיה באידיאולוגיה שלה, שהלגיטימציה כמעט מוחלטת. ההגמוניה קשה לשינוי. המציאות מובנת מאליה.
    לפעמים זה נראה כאילו האזרח הוא רק "כלי" האמור לשרת את הכלכלה. כאילו ש-"הכלכלה" היא הישות המרכזית המתגוררת על כדור הארץ, והאנושות היא בעצם המשאב שלה.
    אמת המידה לשגשוג היא "הצמיחה הכלכלית". כלומר, התפתחות הישות הנ"ל. במדד של הצמיחה הכלכלית, לא חשובה הרווחה של האזרחים, השוויון או האי-שוויון, חלוקת ההכנסה, לא משחקת תפקיד האפקטיביות של מערכת הבריאות או התנאים למחייה...הכל טוב, כל עוד יש צמיחה כלכלית, כל עוד הישות גדלה ומשמינה. לא משנה על חשבון מה, או על חשבון מי. הקריטריונים למדידת הצמיחה הכלכלית מאוד בעיתיים.
    הצמיחה הכלכלית משקפת כלכלה בריאה, שצומחת ומתפתחת. כך יגיד כל כלכלן מצוי שתרצו לשאול. זה אמור להיות טוב לאזרח. אז, איך זה קורה שהאזרח נכנס לבור עמוק יותר ויותר?
    חייבים להעמיד למבחן את ההנחה הבסיסית שאומרת שהצמיחה תביא לרווחת האזרח.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין כזה דבר "כלכלה" - יש קבוצות של אנשים שסוחרים בינהם.
      בדיוק כמו שאין כזה דבר "יער" - יש קבוצות של עצים.

      מילים מופשטות כמו "כלכלה" ו"יער" לא מיצגות אובייקט מוחשי, אלא אוסף של אוביקטים אחרים. זה נשמע טרויאלי אבל הסמנטיקה הזאת חשובה. במילים אחרות, תמיד חפשי את האנשים מאחורי המילים המופשטות.

      מי שמרוויח ה"צמיחה הכלכלית" היא לא ה"מדינה" אלא קבוצה מצומצת של אנשים. שאר האנשים פשוט נשדדים עלידם

      מחק
    2. שחרורון צודק. ההכללות המילוליות הן בולען פסיכולוגי שמעמעם את האינטרסים הממשיים של הפרט. ההירתעות מקצת חשיבת-על (פילוסופיה), המשקיפה על הדברים ללא האזיקונים של מודלים או מילות-מפתח שחוקות, היא כלי רב עוצמה בו משתמשים הפיאודלים כדי לשכנע אותנו שזה בכלל רצוננו-שלנו, ומהאינטרס שלנו, להעניק להם עמלות, להפקיד את כספנו ב"פקדונות", ובכלל לפעול שכם אחד - כ"פטריוטים" - למען ה"צמיחה". וכשאני אומרת להם שטוב לי להיות "גמדון" שכלל לא רוצה לצמוח, התגובה היא גיחוך. אז יש תגובת נגד שלי: הדיאגנוזה של ההתמכרות. אני שואלת: הידיים שלך רועדות כי אני מסרבת להפקיד את כספי למען הצמיחה? יש לך סימפטומים של התמכרות. אני מנחמת את נציג הבנק - בקול תנחומים מלא חמלה - בזה שיש לכך טיפול. והגיחוך נמחק מהגרון.
      ולמי שמספר ש"הם יכולים לשחק בכסף שלך בכל מקרה" יש לי חדשות: בתנאי שיש לי אצלם כסף. הם לא יודעים לשחק ב"אין". הם לא יכולים לגזול מה ש"אין". אלא אם כן תגלה לי אחרת.

      מחק
  7. הרעיון של הוספת פעילות לא-חוקית לתל"ג הוא רע מוסרית, כי הוא גורם לכך שהמדינה מרוויחה מעידוד עבירה על החוק. או שתהפוך X לחוקי, או שתאכוף מניעת X, אבל אי אפשר גם וגם.

    השבמחק
    תשובות
    1. חוק הוא לא מוסר ומוסר הוא לא חוק.חוק זה בסה"כ אוסף מילים על דף, לפעמים הוא מתישר עם עקרונות מוסר מקובלים ולפעמים לא.

      לטעון שיש גוף שיש לו מונופול על המוסר (ממשלה) לא שונה מלטעון שיש גבר מזוקן (עם שרירי בטן מטורפים) שברא את העולם בשבוע (כולל יום מנוחה) ונציגיו קובעים את המוסר

      מחק
  8. אכן, "הצמיחה" מיטיבה עם קומץ אנשים. בעיה נוספת היא הקשר הון - שלטון. נראה שתאגידים וחברות גלובליות מרכזים אצלם יותר כוח ממדינות, ולפעמים נראה שארגון כזה כמו "מדינה" תלך ותעלם אל מול כוחם של התאגידים. אבל אותם טיקונים-אם נקרא לזה ככה- מצליחים להטמיע את האידיאולוגיה הקפיטליסטית בחרבה ולהבטיח לגיטימיות, עד כדי כך שהיא הופכת מציאות חובקת כל, מציאות הגמונית. מצב כזה קשה מאוד לשנות. ועדיין צצות יוזמות מקומיות של קואופרטיבים וכלכלות פסואדו עצמיאות.... כלכלה של ייצור יתר ושל צרכנות יותר....כלכלה לא בת קימא...אני נדהמת מהריאה הכה קצרת טווח שפרטים מתוך המין האנושי מפגינים...

    השבמחק
  9. למה הם כל כך נואשים להראות צמיחה?אני מבין שהם מסתירים אינפלציה באמצעות מניפולציות הזויות בצורת חישוב המדד בכדי לעשוק את הרוב השכיר-פנסיונר-מקבלי קיצבאות-חוסכים-מלוים לממשלות ולחברות ציבוריות-ולהעשיר את העסקים הגדולים ובעלי ההון השולטים בהם.אבל מה נותנת להם הצמיחה השקרית?

    השבמחק
    תשובות
    1. במובן הכלכלי - צמיחה טובה -> כלכלה 'חזקה' -> דירוג יותר גבוה בסוכנויות הדירוג -> יכולת קבלת הלוואות בריבית יותר נמוכה -> יותר כסף בשוק -> צמיחה וחוזר חלילה במעגל.
      יש כמובן 'נקודות ניקוז כסף' במעגל הזה שמופנות כמובן ל'קבלני המשנה' 'ראשי המשק' ושאר הכולרות..
      בלי קשר ל'הצלחה' הפסיכולוגית של איזה מוצלחים אנחנו.

      מחק
  10. בקרוב נחזה בפרסומים ממשלתיים: "לך לזונה, זה תורם למדינה!"
    אוי לעיניים...

    השבמחק
  11. על כל ענף שצומח בצמרת עץ הכלכלה מלמעלה נגזם שורש חשוב מאוד מלמטה

    השבמחק