יום שבת, 14 ביוני 2014

המלצה לקריאה לשבת: החובות שלכם הם אלה שיביאו את חורבן הכלכלה

מאת:ערן הילדסהיים

בועדת הכלכלה שדנה לפני שבועיים בשינוי השיטה הכלכלית היה קונצנזוס בין הכלכלנים שהמצב הכלכלי בישראל לא שבור. אני לעומת זאת הבעתי פליאה באותה ישיבה כיצד אפשר לכנות כלכלה שבה כמות המשכנתאות עברה את ה-260 מיליארד ש"ח ככלכלה לא שבורה. לא צריך לשמוע את הבום בשביל להבין שהמצב שבור - אמרתי להם. בעיתוי נהדר אורי פסובסקי מעלה בדיוק בנושא זה ראיון עם פרופ' עטיף מיאן בכלכליסט. מיאן מוכיח לאחר מחקר של 8 שנים את העובדה שחובות האזרחים ,למרות התעלמות ספרי הלימוד והכלכלנים מהם, הם הגורם העיקרי למשברים הכלכליים הגדולים האחרונים.מיאן הגיע לשתי מסקנות עיקריות ברב־מכר טרי שכתב:

1. "חוב הוא דבר מסוכן. כאשר המערכת הפיננסית משגשגת בזכות העובדה שמשקי הבית לוקחים המון הלוואות, היא עושה בדיוק את מה שאנחנו לא רוצים שהיא תעשה - היא מרכזת את הסיכונים אצל הלווים. המערכת הפיננסית לא עובדת עבורנו, היא עובדת נגדנו".

2 . "אנחנו צריכים לחשוב מחדש באופן יסודי על המערכת הפיננסית. מיתונים הם לא תופעות טבע. הם תוצר של מערכת פיננסית שמעודדת יותר מדי חוב של משקי הבית. ומסגרת מחשבתית נכונה יכולה לעזור לנו להבין איך למנוע אותם".

לראיון המלא שקיים אורי פסובסקי עם פרופ' מיאן בכלכליסט לחצו כאן

13 תגובות:

  1. נשאלת השאלה למה אנשים ממהרים לקחת משכנתא - או מה גם לישראלים להכנס לחוב כזה ענק.
    הסיבה היא די פשוטה - הריבית.

    ברגע שיש מטבע שנשלט ע"י גוף מרכזי ואותו גוף מנהיג ריבית שהיא נמוכה מקצב האינפלציה בפועל - למעשה הוא מעודד אנשים לקחת הלוואה. בגלל שיטת יצור הכסף, ברגע שיש הרבה הלוואות, נוצר עוד כסף וקצת האינפלציה גדל. לכן, אפילו יותר משתלם לקחת הלוואה.

    בכל מקרה, אם אתה לוקח הלוואה אתה משעובד לבנק, ובנוסף, האינפלציה שוחקת את הכסף שלך.

    הפתרון הוא די פשוט. לא יתכן שישנה מועצה, נוסח הסוביט העליון, שמכתיבה ריבית (למשל: ראינו לאן שער חליפין קבוע הביא אותנו בשנות השמונים). ריבית היא משהו שתלוי בכל-כך הרבה גורמים, שזאת עזות מצח, יומרנות והאמת גם בורות, לטעון שיש מישהו שיודע מה הריבית צריכה להיות.

    הפתרון המידי הוא לסגור את בנק ישראל ולתת לשוק לקבוע את הריבית (פתרון למתקדמים הוא לבטל את המונופול של הנייר טואלט המכונה "שקל")

    השבמחק
  2. את הדירה שלי בקריית השרון בנתניה קניתי ב-2002 ב-660 אלש"ח. היום היא שווה לפחות 1.3 מיליון. אם המשכנתא שלי היתה מוצמדת לערך הדירה זה היה קטסטרופלי.

    השבמחק
  3. אין לבעיות של המערב שום קשר לכלכלה.
    מי שהרס את המערב טוטאלית,זו שכבת האקדמאים הסוציאליסטית ששולטת בכל.
    הנסיון שלהם להפיל את התיק על ה"מנהיגים" (בובות חסרות כל כוח ממשי)
    או ה"עשירים" (אותה תעמולה עלובה שהושמעה ברוסיה טרום המהפכה)
    מעורר בעיקר רחמים.
    הליברלים הכחידו את המערב כשם שעשו למזרח אירופה קודם לכן.
    הכלכלה היא לא הבעיה אלא סימפטום של הבעיות עצמן.
    השאיפה הסוציאליסטית למדינה עולמית גדולה בשליטתם.
    ההנחות ש"כל האנשים שווים" או ש"גברים ונשים שווים"
    הרעיונות האויליים שצריך להעלות את תוחלת החיים או רמת החיים
    של האוכלוסיה
    מחיקת המונותאיזם מחיי האוכלוסיה במערב
    וכן הלאה....
    הכלכלה היא ממש לא בעיה גדולה.במקרה הגרוע,כשכלכלה קורסת
    פשוט האוכלוסיה חיה ברמת חיים נמוכה בהרבה.לא נעים,אבל לא סוף העולם.
    מה שנעשה למערב בידי הליברלים,ולא קשור לכלכלה בכלל,הוא בהחלט סוף העולם.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה מבין שליברלים נגד קונסרבטיבים (או שמאלנים מול ימנים) זה משהו שלא באמת קיים חוץ מבנרטיבים המפלגים של התקשורת. אתה יכול להסביר למה אתה מתכוון? כי זה נראה כאילו אתה מציג את המצב כשחור או לבן בלבד

      מחק
    2. קראתי לפני זמן לא רב מאמר שלוקח שאת המניפסט הקומוניסטי ומראה איך ארה"ב מיישמת אותו כמעט אחד לאחד* (אני משוכנע שגם ישראל עוקבת אחר אותו סטנדרט).

      זה אירוני שארה"ב, המדינה החופשית ביותר בהיסטוריה (בסוף המאה ה-19 ותחילת ה-20) למעשה הובסה ע"י הקומוניזם. אולי היה נצחון פיזי (ברית המועצות קרסה), אבל בקרב החשוב באמת העולם החופשי הפסיד ( הקרב על ליבם ומוחם של אנשים).

      Sidwork14 צודק שאין שמאלנים וימינים. אני ארחיב ואומר שאין ממשלה או מדינה. הכל זה תגיות שנועדות להסוות קבוצות של אנשים שמאחורי האינטרסים - כמו שאין יער אלא קבוצה של עצים (יותר נוח לשמוע "המדינה החליטה לקחת כסף מאנשים" ולא "קבוצת אנשים אחת נוטלת כספם של קבוצה אחרת")
      * http://www.theblaze.com/stories/2012/04/22/are-we-headed-toward-the-constitution-or-the-communist-manifesto-this-breakdown-tells-you/

      מחק
  4. העלאת רמת החיים של האוכלוסייה היא רעיון אווילי?? בפוסט הבא שלך יש להניח נשמע שהשארת האוכלוסייה ברמת חיים נמוכה היא מטרה בפני עצמה? אה, בעצם זה מה שקורה בפועל...

    השבמחק
    תשובות
    1. העלת רמת החיים בתכנון מרכזי היא רעיון אווילי, לא בגלל שמישהו חושב שאנשים צריכים לחיות בביוב - בגלל שזה נכשל לאורך ההסטוריה כל פעם.

      רוב האנשים מנסים לשפר את מצבם. אתה צריך גוף מרכזי לשיפור רמת חיים - כמו שאתה צריך גוף שידאג שאנשים ינשמו.

      המחשבה שאדם יכול לקבוע לכולם סדר עדיפויות או איך רמת חיים "ראוייה" צריכה להראות - היא אווילית.
      המחשבה שזה מוסרי שאדם א' יחליט שכולם צריכים לקבל משהו והוא יטול את כספו של אדם ב' כדי לספק משהו לאדם ג' - זה לא רק אוילי זה מרושע.

      מחק
  5. כל תאורית הכלכלה המסואבת הזו ניבנתה מתוך מערכת יחסים שבור בינינו בני האדם וכל עוד לא נכיר בכך שזה לא הכלכלה שבורה אלא אנחנו השבורים נמשיך להיות חכמי חלם שתופרים תלאים על תלאים ומאמינים שהשיטה הבאה תהיה נכונה יותר. אין לנו שיטה אחרת אלא להתחבר ולהתאחד כמשפחה אחת. מהילדים שלי אני לא גונב ומרמה אלא רוצה רק טוב עבורם. במשפחה אני מאחה את הקצוות ודואג שלכולם יהיה חם ונעים ונוח בבית חם ואוהב. תחשבו על זה ותפסיקו לזרוק אבנים על הבנין השבור. לא לפיד ולא מרקס ולא איינשטיין רק אנחנו ביחד. אין אף אחד אחר מחוצה לזה.

    השבמחק
  6. יש במחקר ובדברים של מיאן כאילו היתממות נוכח ה"גילוי" על חובות משקי הבית והקריאה להבין מה מקורם. בעולם כלכלי בו הדרך היחידה בה נוצר כסף היא באמצעות חוב, האם אפשר בכלל לצפות למשהו אחר?

    השבמחק
  7. כל הסימנים ברורים ומעידים שהשלטון ואנשי ההון בעולם כולו עושים יד אחת בכדי לנשל את האנשים ממעט ניכסיהם.רבותיי ,שעון החול החל ...אנחנו בחזרה לימים בו שלטה האצולה ושלטון אבסולוטי ומנגד כל השאר עניים או אנשים העובדים על פי מרות נוקשה.

    השבמחק
    תשובות
    1. פרנואיד עם אויב אמיתי16 ביוני 2014 בשעה 10:41

      ברצוני להרחיב מעט באשר לתחזית של cedro. בעולם של משאבים סופיים ומתכלים ודפוסי צריכה לא פרופורציוניים התומכים בכלכלת החוב הרצויה להון - שלטון יקרו כמה דברים. כדי לסבר האוזן ניקח לדוגמא את הנחושת. ב 1950 נכרו בעולם שני מיליון טון וב 2010 16 מיליון טון למרות שהאוכלוסיה גדלה בין שנים אלה רק פי 2. כתוצאה כבר בעוד שנים ספורות תחודש הכרייה בתמנע (שהייתה מרבץ בלתי כדאי בשנות ה 60) למרות האיכות הנמוכה, מרבץ קטן ועלויות הפקה גבוהות.
      הפתרון מנקודת הון - שלטון בכל החברות המקיימות משטר כלכלי קפיטליסטי הוא פשוט. צמצום האוכלוסייה. כל מה שההון - שלטון זקוק לו הוא כמה מאות מיליונים של מתפעלי, משמרי ומפתחי הציוויליזציה שימושטרו ע"י 'כוחות הביטחון'. במצב נפלא זה יתאזנו דפוסי הצריכה המופרזים של האלפיון עם הצריכה המינימלית של מיליוני העבדים וקצב ההתכלות של המשאבים יואט באופן משמעותי ומנגד ישופרו מאוד אפשרויות ההשבה של משאבים ניתני מיחזור. כך למשך ניתן יהיה לחסוך מיליוני קילומטרים של קווי מתח גבוה העשויים נחושת שיהיו בלתי נחוצים בעולם דל אוכלוסין.
      המשברים הכלכליים הצפויים לנו בעתיד הקרוב ייצרו מנקודת ראות זו מנגנון המבטיח כי שיעור ההישרדות היחסי בעשירונים התחתונים יהיה הנמוך ביותר. בעלי מקצוע נדרשים בעשירונים הגבוהים יותר ישרדו בשיעור יחסי גבוה יותר וכמובן מובטח שיעור הישרדות כמעט מלא במאיון והאלפיון. במלים אחרות למרבית האוכלוסייה לא מצפים חיי עבדות אלא מוות טרם זמנם. 'המאושרים המעטים' יזכו בחיי עבדות. מי שרוצה שלנכדיו יהיה סיכוי לחיים צריך לפעול היום.

      מחק
    2. אז מה עושים, מה האפשרויות?

      מחק
  8. כבר לפני שהמשבר הכלכלי החל מישהו ידע שצריך שיש קשר בין החובות למשבר. המשבר החל באוגוסט 2008 והציטוט כאן הוא מפברואר 2008 .
    http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=1490&MessageId=113105252

    השבמחק