יום שני, 2 ביוני 2014

רעידת אדמה

מאת משה שלום


למרות התוצאות הדרמטיות בבחירות לפרלמנט האירופי שהתקימו בשבוע שעבר,לא יהיה שינוי מהותי במאזן הכוחות שם. רעידת האדמה נמצאת במקום אחר לגמרי. פעם ראשונה אנו רואים בצורה מוחשית, ורחבה, את היבשת העתיקה משנה את גישתה לאיחודה, וזאת על ידי זרמים חברתיים עמוקים.


בכותרות המדיה ניתן לקרא, עוד ועוד, על הצלחתם בבחירות של מרין לה-פן הצרפתית, פפה גרילו האיטלקי, סיפראס היווני, ונייג"ל פאראג" הבריטי. בנוסף להצלחות של מפלגות קיצוניות אחרות (חלקן ניאו-נאציות ממש, כמו בהונגריה), אלו מנהיגים של מפלגות בולטות במיוחד, בגלל יכולתן להגיע ראשונות, מעל לראשיהן של מפלגות השלטון בארצן.

 מרין לה-פן
ומה המשותף למפלגות אלו? רצונן לחזור לסוג של עצמאות לאומית. חלקן מדגישות את עניין האירו, חלקן את בעיות ההגירה, אצל כולן כעס על חוסר הדמוקרטיה במוסדות בריסל, על הניפוח העצום של מספר מדינות האיחוד, ועל הגלובליזציה (המנצלת את הרפיון של האיחוד מול בלוקים כמו סין וארה"ב) האוכלת כל חלקה טובה בתעסוקה.
חלקן קיצוניות בשמאל, וחלקן מזוהות עם הימין. אולם, וזה המעניין, כולן זהות סוציאלית. כל הגופים האלו מתנגדים להמשך הליברליזם המשתולל, תשלום חובות הבנקאים על ידי העמים, ולאחרונה, כולם נגד חוזה הסחר החופשי עם ארה"ב. הגורם המפריד היחידי ביניהם נמצא ביחס לזרים. השמאליים רואים בהגירה החוקית ברכה, כאשר הצד הימני זועם בנושא, ומביע רצון עז לעצור כל הגירה שהיא.

מעניין לציין שעומק המשבר הכלכלי אינו מהווה גורם מכריע, אלא רק נלווה. נכון שבכל אירופה המצב לא ממש מופלא, אבל עלייתו של UKIP הבריטי נעשה למרות הצמיחה המחודשת במדינה זו, וזאת כמעט באותם מספרים כמו עלייתה של SYRIZA ביוון, הנמצאת ממש בשפל כלכלי דמוי שנות השלושים.

למה זו רעידת אדמה? כי לפנינו עמים המוכנים לבחור בצורה רחבה, וחסרת מעצורים מוסריים-רגשיים, במפלגות אשר נחשבו בעבר כלא לגיטימיות. נכון, מדובר רק בפרלמנט האירופי. נכון, אחוזי ההימנעות היו גדולים כמו בעבר. נכון גם, שלא מצופה מהם "לבצע" משהו, אלא רק למחות, ואולי לעכב, ולעצור, תהליכים. אבל, וזה האבל הגדול, עכשיו שהחלון נפתח, לדלת קל יותר לפרוץ. במקרה הצרפתי מדובר כבר בבחירות השניות (אחרי אלו של הרשויות המקומיות) שבהן ראינו את ה"חזית הלאומית" מצליחה לתפוס עמדה לאומית.

להערכתי הפרויקט האירופי, ובמיוחד זה של האירו, עם מודל של מטבע ללא צד פיסקאלי (אירו ללא איחוד תקציבי של חברות גוש האירו) לא יכול להצליח. כאשר יוון, בשתי ה"עוויתות" הגדולות שלה, איימה לפרק את אותו גוש, היה זה הגיוני שהמודל ימות מן הסיבות האלו, ולא מן הכרסום החברתי, אשר זז לו לאיטו הרבה יותר.

מריו דרגי, הקוסם, בעזרת טריליוני יורו מעשיים, ומגבים, הצליח לגרום לשינוי בסדר הכרונולוגי של הדברים. כנראה שאנו חוזים באירופה, ובמיוחד בגוש היורו, מתפרק חברתית מהר יותר, מאשר מכוחות המודל הבלתי סביר שעליו הוא בנוי. זה השינוי התפיסתי. כמו כן, הפוליטיקאים הלאומיים חשבו שהם יכולים לרסן את העמים מספיק זמן עד שה"צמיחה" תוציא את הערמונים מן האש. התמשכות המשבר, בדמות אבטלה גדולה, שינתה את כל זה.

גם באמריקה שוק המניות אינו קובע הכול בפסיכולוגיה של הציבור. על פי כמה וכמה לא באירופה, שבה הציבור אינו נוטה להתעסק עם שוק ההון כל כך. וכך, את ההישג העיקרי של קובעי המדיניות, דהיינו חזרתו של הצד הפיננסי לאיתנות סבירה, אינה משנה כלל במאזן הפוליטי, ואנו מקבלים את הגל הרוויזיוניסטי הנוכחי כלפי הרעיון האירופי כולו.

מרתק, מפחיד, ומעורר מחשבה שאולי במסגרת זו נזכה אנו לראות גלי עלייה גדולים של יהודים טובים לארצנו הצעירה. זה תמיד טוב, למרות שלעיתים, הגורמים לכך בהחלט מעוררי דאגה לעתיד המרחב המערבי כולו.


הכותב הוא ראש מחלקת המחקר של FXCM ישראל

14 תגובות:

  1. "מפלגות "קיצוניות" ???
    מי שאיננו ליברל הוא כמובן "קיצוני".טרמינולוגיה סוביטית קלאסית.
    ברור שהבחירות לא ישנו דבר.
    במערב כולו,השלטון האמיתי הוא לא זה שהאנשים בוחרים.
    השלטון האמיתי במערב (ואצלנו) זהה למה שיש במצרים :

    צבא,תקשורת,בנקים,מערכת משפט,אקדמיה,בוהמה,משטרה חשאית,חברות ביטוח

    את השלטון הזה אפשר להסיר רק במלחמת אזרחים בהקף מלא.
    שום דרך אחרת.
    לא בטוח שהחלופה תהיה יותר טובה,אבל את השלטון הזה לא ניתן להחליף אחרת.
    משמעות של בחירות היא שמוקדי הכוח אמורים להיות תחת תחלופה גבוהה
    רק בשל גחמות של הציבור.האנשים שמאיישים את מוקדי הכוח האלה
    לאורך זמן,לא מוכנים לאבד את כוחם רק כי ההמון רוצה.
    במיוחד הדברים אמורים לגבי סוציאליסטים שעוינותם לרעיונות של דמוקרטיה ותחרות
    היא שנאה אידיאולוגית קמאית.

    השבמחק
  2. לצערי הכתבה הזו עושה שימוש ב-"שיחדש" בסגנון 1984.
    אין שום דבר קיצוני ב-UKIP. אין שם גזענות ואין שם קיצוניות.
    אבל משום מה תמיד כשמזכירים אותם בתקשורת, המערבית או הישראלית, מצורף התואר "קיצוני", כדי לא להתמודד עם מה שהם אומרים ולשלול אותם מלכתחילה. לפחות פה קוויתי שההתייחסות אליהם תהיה עניינית.
    התנגדות לעריצות האירו היא לא קיצוניות, וכך גם ההתנגדות למיליוני מהגרי עבודה ללא כל יכולת בקרה.

    השבמחק
  3. לא מבין על מה אתם מתעצבנים?
    UKIP היא מפלגה קיצונית ביחס לדעות המקובלות היום בפרלמנט האירופי. זה לא אומר שזה רע וגם לא היתה פה במאמר פרשנות שזה דבר רע.
    הביקורת כמו שאני הבנתי היתה נגד מפלגות ניאו נציות ונגד העובדה שהאיחוד הוא לא גוף דמוקרטי שכופה את עצמו על האזרחים

    השבמחק
  4. צריך להתרגל לעולם ללא צמיחה! את זה לא מספרים לכם כמובן.
    מספר המובטלים גדל מחודש לחודש, מה שמפתיע זה גרמניה שחודש שעבר כמות המובטלים עלה ל-24,000 מעניין?
    .http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000942312

    מה לעשות אין צמיחה כבר כמה שנים, וגם לא תהיה צמיחה בשנים או עשורים הקרובים!
    ב-2013 גוש האירו צמח ב-0.4%, ברבעון הראשון של 2014 הצמיחה הייתה 0.3% כנראה שזה יהיה הסיכום השנתי, ואולי פחות מזה.
    איטליה, פורטוגל, הולנד בצמיחה שלילית, צרפת באפס צמחיה! במדינה כמו צרפת לדוגמה האבטלה מתחילה לרדת מצמיחה של 1.5% ומאלה, מה שאומר שההבטלה תמשיך לטפס בכול גוש האירו.
    כמובן שללא צמיחה החוב מטפס וממשיך לטפס... השמים הם הגבול, בסוף עוד תגיע החשבונית ואז?

    בכלל גוש האירו נבנה בצורה לא נכונה ומהירה מדי, במקום להתחיל מ-2 מדינות צרפת/גרמניה, ואז לראות עם זה בכלל עובד, ואז להמשיך הלאה.
    ברשתות החברתיות באירופה יש הרבה דיבורים על כך שגוש האירו זו תרמית, מזימה של ארה"ב לנטרל את צרפת. יש כאלה הטוענים שהמטרה של ארה"ב זה לנטרל בכלל את אירופה כדי שתוכל להילחם בסין במלחמה הכלכלית שמתרחשת כרגע ובעתיד.

    הרבה טרנזקציות כבר לא מתבצעות כבר ב-$, הסעודים מוכרים נפת לסין ב-Yuan, המצרים/הסורים/האירנים/האוסטרלים... מבצעים טרנזקציות ב-Yuan, אם פעם הדולר היה המטבע הראשי בעולם זה כבר לא המצב! הדולר היום מהווה 75% מהטרנזקציות במקום 100% כמו פעם.

    היום בעולם אין הרבה משקיעים שמוכנים לקנות את החוב האמריקאי או היפני, בקרוב גם את החוב של מספר מדינות באירופה.
    לדוגמה יפן נמצאת כרגע ב-QE11 תרגום (Quantitative easing הדפסת כסף), הכלכלה השלישית בעולם עומדת על סף קריסה, לא יאמן, להזכירכם יפן מחזיקה שליש מהחוב של ארה"ב.
    מה יקרה ביום שיפן תקרוס? הזדמנות טובה להשקיע ב-short על ה-Yen.

    בארה"ב מספרים לנו שיש צמיחה, בלוף אחד גדול, מספיק לבדוק את הנתונים לעומק, למי שמעוניין לבדוק http://www.bls.gov/. מספר המובטלים בארה"ב קרוב יותר ל-25% מאשר ל-6.7%! http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000935369
    מספיק לבדוק את כמות האמריקאים שמקבלים תלושי מזון Food Stamp Program, קרוב ל-50 מיליון אמריקאים!

    הבורסות עולות מכיוון שהבנקים המרכזיים במיוחד ה-FED מזרימים מיליארדים לשווקים כדי למנוע קריסה, אבל המצב מדרדר בארה"ב ובכול העולם!

    אז ברור שלאזרח האירופי נמאס מהמצב היות והפוליטיקאים לא מצליחים לעשות כלום בנדון, אין פלא שגוש האירו בסופו של דבר יתפרק. השאלה האם זה ייקרה בהסכמה או בכוח? לפי דעתי בכוח! הבעיה שהפנסיות והחסכונות שלנו מושקעים בחלקן באג"חים בגוש האירו וארה"ב, לכן לא מן הנמנע שנפגע קשות מקריסה עולמית!

    נצטרך להתרגל לירידת רמת החיים, וזה אף אחד לא רוצה! המשאבים בכדור הארץ הולכים ואוזלים, הסינים משלים את עצמם שיוכלו לחיות כמו האמריקאים, זה פשוט לא ייקרה!

    הייתה הזדמנות היסטורית במשבר של 2008 לבצע רפורמות מעמיקות בשיטה המוניטרית, בחלוקת שוויונית בעולם, קרי בנקים, אנרגיה, מזון, פשוט העדיפו לכבות את השרפה בעלות של טריליונים, מה שהוביל למצב הנוכחי העגום.

    בריות לכולם.


    השבמחק
    תשובות
    1. מסכים עם כמעט כל מה שאמרת רק שחסר הפיל בחדר...לא העדיפו לכבות שריפה זו היתה מדיניות מכוונת מראש .אין למנהיגות האמיתית העולמית שום כוונה לשפר את מצב הענינים בשבילנו.ראה למשל את התכנית החקוקה על האבנים המסתוריות באטלנטה ארה"ב או אם תרצה אגנדה 21 של האום.אנושות של 500 מליון גג עם צורת חיים של ימי הבינים...ולשם הם מובילים בשיטתיות.המשאבים של כדור הארץ לא מוגבלים ויכולים להחזיק גם 20 מיליארד בני אדם.כשהייצי תלמיד בית ספר בשנות השישים של המאה הקודמת ספרי הלימוד אמרו שהנפט יגמר בעוג 30!!!!שנה רק בשנים האחרונות ישראל גילתה מאגרי גז עצומים..וזה היה לפני 50 שנה.כל ההגבלות על האנרגיה ושאר משאבים הם מונופולים מכוונים...

      מחק
  5. דעותיה של UKIP לא קיצוניות בציבור וזה מה שחשוב.
    הפרלמנט האירופי הוא מוסד מושחת ובירוקרטי שמתעלם באופן עקבי מדעות העם, כפי שהיה אפשר לראות לאחר משאלי העם באירלנד, בצרפת וכו'. העמים בחרו בהתאם לעמדותיה של UKIP והפרלמנט התעלם והמשיך בעריצות. הקיצוני הוא לכפות על יוון "הסדרי חוב" שהיא לעולם לא תוכל לשלם ולהכריח אותה להשתמש רק ביורו כל הדרך לתהום. קיצוני זה להכריח את האירים למכור את היערות שלהם לתאגידים פרטיים כדי להחזיר חובות. קיצוני זה למנוע ממדינות לקיים מדיניות הגירה מסודרת.
    לכן זו בדיוק הנקודה. הכינוי של UKIP כקיצונית הוא חלק ממסע הדלגיטימציה שעושים לה.

    השבמחק
  6. v הכעסים בקלפי מובנים-חבל שאצלנו הם לא באים לידי ביטוי.שם-יש התנגדות גוברת והולכת להמוני מהגרים שתרבות הארץ המארחת זרה להם לחלוטין- והם פועלים-לדעת האזרחים -כמי שרוצים להשליט את תרבות המהגרים על המדינות.זה הזרם העליון, הנראה לעין. מחתחת- זורם הזרם שמתחיל להבין שאין שום שוני בין המשטרים הקפיטליסטיים של היום- לבין שילטון הברונים והעשירים למיניהם בימי הבינים. ההבדלים-בחינוך, השכלה, רמת חיים-במיוחד רמת החיים- הולכים ויורדים אט אט,ובגדול אפשר לומר- אנו בתקופת פוסט פיאודליזם מודרני.
    זה- על רגל אחת , מכאן- העולם -מבלי לומר זאת בפירוש-לא מעניין אותו כל מיני מספרים של כלכלנים שמצדיקים כך או אחרת את המצב הקיים לנוחיות הטייקונים- הוא רוצה את הרווחה האישית שלו. ת"לג שמלג -כל זמן שהת"לג לא מתבטא במשכורת, ביכולת לבנות חיים סבירים-את מי זה מעניין-?את הרעבים-?את המובטלים?יש אי שביעות גדולה בחוגים נרחבים שהון עתק נצבר בידי שכבה מאד מצומצמת- ואין הוא משמש את כלל האוכלוסיה-ואולי מצדדים אלו ניתן להבין את שינויי המגמות בהצבעה באירופה.....?

    השבמחק
  7. יש לי הרגשה שאי שביעות הרצון- המתבטאת בהצבעה נובעת משני זרמים עיקריים- האחד, המוני מהגרים שאינם מוכנים לקבל את תרבות הארץ אליה היגרו, והציבור המקומי חש כאילו מנסים לכפות עליו תרבות שאינה מקובלת עליו. הזרם השני הוא- חזרה למצב של לפני מאות שנים- הפיאודליזם.יש אומנם שוני ניכר בהשכלה, התרבות ועוד- רק- שוב עושר העולם שנוצר בידי המוני העובדים אינו מתחלק שווה והולך רובו ככולו לשיכבה קטנה של טייקונים.את האזרח לא מעניין תל"ג שמלג, או צמיחה בשיעור זה או אחר, מספרים שנוצרו על ידי כלכלנים לנוחיות הסבריהם -בעיקר בוויכוחים ביניהם. את האזרח מעניין -היכולת שלו להתפרנס, וכשהוא- האזרח רואה את מספרי האבטלה הגואים- לא את המיופיפים בתחזיות, אלא את אלה הממשיים-את מספר העניים ההולך וגודל- כל "קישקושי" הכלכלנים-שווים כקליפת השום.ההמון רוצה לחם-וכשאין לו לחם-הוא אומר את דברו.

    השבמחק
  8. "גלי עליה גדולים ...לארצנו הצעירה" אינם דבר חיובי בהכרח, בניגוש לשטיפת המוח הציונית בה הורגלנו מילדות. גם ככה צפיפות האוכלוסייה הינה מעבר ליכולתנו לשאת אותה. רבים מה"עולים" יישלחו או יתיישבו מרצונם בשטחים וזה בצד העובדה שבשנים האחרונות ההרכב הדמוגרפי של ה"עולים" מאופיין בנטיות דתיות ולאומניות והם גם אלה גם שנוטים לעלות בשעת משבר בארצם. אנו צפויים ל"זיהום אנושי" בצד "זיהום " סביבתי, תרבותי ומנטלי. בניגוד לציפייה של הכותב. עם שאר הדברים שכתב אני נוטה להסכים אמנם מנקודת מבט פסימית יותר.

    השבמחק
  9. אני מקווה שהמחקר של מר משה שלום בתחום המסחר במט"ח יותר טוב מה"מחקר" שלו בפוליטיקה וכלכלה. טור מביך ביותר שמעיד על בורות מזעזעת וחוסר יכולת לחבר פרטים באופן לוגי. מדברי הכותב עולה שהוא עוד דמגוג אדום, אצלו כל מי שלא חושב כמוהו הוא "ימין קיצוני" במשמעות של לאומן-גזען, וכמו-כן אינו מבחין בין מפלגות ליברליות במובן הקלאסי (ליברטריאניות) למפלגות ליברליות במובן הפוסט-מודרני (פרוגרסיביות) למרות שיש הבדל מהותי (כמיטב המסורת הנאו-מרקסיסטית-פרנקפורטרית הוא מתייחס למילה כרצף צלילים ולא כסמן בעל משמעות, שיחדש במיטבו).

    השבמחק
  10. ערן, לא מצאת את מי להביא?
    כל ההערכות שלו בגלובס הם הפוך ב 180 מעלות. יכולת הניתוח שלו היא מתחת לכל ביקורת.
    אז אותו אתה מביא שינתח את המצב באירופה?
    יש אנשים, ואני אחד מהם, שעושים בדיוק הפוך מההערכות שלו וקוצרים הצלחה רבה.
    חבל להוריד את רמת האתר, עוד מספר חודשים או שנים יקראו את זה ויצחקו.

    השבמחק
  11. יש לי ביקורת חריפה על טורים אחרים של משה שלום, אבל זהו טור מוצלח המשקף את המציאות, למעט הגדרתה של UKIP כמפלגה קיצונית. היא לא מפלגה קיצונית משום בחינה. להבדיל מסיריזה, המפלגה של לה פן או המפלגה ההונגרית.

    השבמחק
  12. מעניין שגם התוקפים את המאמר לוקים אף הם בסינדרום הפיל הנעלם בחדר, זאת מכיוון שאף אחד לא ציין שהמהגרים שאינם רוצים להשתלב הם מהזן של הג'יהאדיזם הפאשיסטי. כנראה שגם באתר זה לפי דעת המגיבים, אסור לציין את נטייתם הפוליטית של המהגרים, עובדה, איש לא ציין שבעיית הבעיות של אירופה היא האיסלאם הפוליטי הכובש את המרחב הציבורי, את הדמוגרפיה ואת העתיד. סליחה שאני מקלקל לכם את החגיגה.

    השבמחק
  13. איזה צדקנות על שנאת זרים...
    כאילו שאצלנו אוהבים זרים, כושים, ערבים וכו

    שאלה
    אם עידן הצמיחה מת, זה אומר שהריבית תשאר נמוכה עד שתוחלף השיטה, ז"א לפחות 20 שנה, זה אומר שבועת הנדלן רק תתנפח או תתוחזק..

    שמעון חש

    השבמחק