יום חמישי, 1 בנובמבר 2012

מספרים שהבחירות הן חגיגה לדמוקרטיה? הנה הסיפור האמיתי

בזמן שבערוץ 2 העסיקו את רוב הציבור ב"שעשועים להמונים" בדמות מאסטר שף שגרף רייטינג אדיר ,רק מעטים צפו בתוכנית ששודרה במקביל בערוץ 10. התכנית חשפה את אחת העובדות החשובות ביותר עבור מי שחשובה לו הדמוקרטיה: אנחנו רואים את הפוליטיקאים מתעמתים ביניהם כמעט על כל דבר ,אלא שמאחורי הקלעים יש גוף אחד שמממן את כולם ושמנצח ומפקח על הויכוחים האלה.  אם אתם נמצאים בדיוני סלון סוערים לגבי השאלה במי כדאי לבחור במקום באיך מחזירים את הדמוקרטיה, אז כנראה שהמערכת ששולטת בכולנו עשתה עבודה טובה.




כששלמה מעוז מהליכוד מסביר שהוא יוריד את מחירי הדירות ב20% בממשלה תחת ביבי- הוא יודע שעם הירידה במחירי הדירות גם "ירדו" כמה בנקים  [קישור].
כששלי יחמוביץ' מהעבודה מדברת על הקטנת הפערים החברתיים -היא יודעת היטב שהיא לא תוכל לעשות זאת מבלי להתערב בניהול מדיניותם המפלה של הבנקים הגדולים. על פי דו"ח בנק ישראל הבנקים הגדולים בראשות בנק הפועלים הם האחראיים המרכזיים לכך שרוב הכסף שלנו מרוכז אצל מספר זעיר של אנשים על חשבון רוב האוכלוסיה [קישור].
כשאהוד אולמרט דרך קדימה או כמודימה,  רוצה לחזור לפוליטיקה כדי לשנות את פני הפוליטיקה -הוא יודע היטב שדבר ראשון הוא יצטרך לנטרל את ההשפעה של בעלי ההון על הפוליטיקאים ובראש ובראשונה להפסיק כל מעורבות של בנקים בתוך המפלגות .
כשיאיר לפיד מדבר על "הצלת" מעמד הביניים -  הוא יודע שהוא יהיה חייב לצורך זה לכפות על הבנקים הגדולים להפחית את הריביות הגבוהות שהם גובים מהעסקים הקטנים (בלי להפיל את זה על מדינה). לשם כך עליו למעשה לחוקק חוקים נגד התנהלותם הלא שוויונית של הבנקים.

לכולם כוונות טובות אבל כולם גם מוכרים לנו אשליה שיש לנו אופציות בחירה. למעשה גם הליכוד, גם קדימה וגם מפלגת העבודה כולן ממומנות על ידי אותו הגוף שהם יהיו חייבים לטפל בו על מנת לקיים את הבטחתם -מדובר בבנק הפועלים.
יאיר לפיד הוא מומן בעבר ב4 מיליון ש"ח על ידי בנק הפועלים בהיותו פרזנטור שלהם,שלא לדבר על הגוף ממנו הגיע אחד מהבכירים במפלגתו.

הנה כך תאר הגזבר לשעבר של קדימה את כוחו האבסולוטי של בנק הפועלים על הפוליטיקאים בתחקיר 'המקור':
"בנק הפועלים ממן את המפלגות בישראל. זו אסטרטגיה של הבנק. צריך להבין משהו חשוב. הרי למה המדינה מעבירה כסף כל חודש למפלגות? כדי ליצור איזשהו רף של שוויון הרף הזה, המשמעות שלו, בוא, אל תלך לקחת כסף מעוד מקור. אבל מי שיש לו קשרים עם הבנק, יכול להביא יותר כסף, יכול להפעיל יותר עוצמה פוליטית. הבנק ברצותו מעלה מפלגה, ברצותו מוריד מפלגה".





הנה עוד כמה מסקנות העולות מתחקיר 'המקור':
* מחקירה שערכנו בעבר פה באתר מצאנו שכשהבנק מלווה לנו כסף הוא מייצר אותו באותו הרגע על בסיס של כלום. יש רבים הסותרים את הטענה הזו בטענה אחרת שכל הלוואות הבנק מגובות בנכסים וערבויות. לא אכנס לכך שהנכסים האלה בד"כ לא  שווים הרבה דווקא כשהבנק צריך אותם בתקופת משבר, אני רק אציין את דבריו של הגזבר לשעבר של קדימה לגבי ההלוואות שקיבלה קדימה. דברים שמדברים בעד עצמם:
"אין בטחונות לכספים האלה. בנק הפועלים נותן את הכספים האלה בלי בטחונות".
*  הבנק הוא ששולט במפלגות הגדולות ובכל חברי הכנסת. למעשה לפי העדות המצורפת של גזבר מפלגת העבודה לשעבר ,אין ח"כ אחד שיסרב לבוא לעזרת בנק הפועלים כדי לקדם את האינטרסים שלו ,רק אם זה יבקש ממנו:
"העבודה היתה חייבת 80 מיליון ש"ח לבנק הפועלים .. בוודאי שנוצרת תלות .התלות היא כלכלית. הבנק מחזיק אותך בביצים. אתה תלוי באותו רגע בבנק.  היו פגישות שהיה בהם יו"ר המפלגה בשביל לדבר על "המצב". אני לא מכיר שהיה מצב שחכ"ים התבקשו על ידי מישהו לעזור באיזה עניין מסוים באיזה בנק או בנק הפועלים והיה בעניין איזה קיר פלדה בין מה שצריך לעשות מול הבנק כמפלגה עם כסף לבין הפוליטיקה ".
* כשגוף פרטי שולט ביצירת הכסף הוא מנווט אותו לטובת האינטרסים שלו או של המקורבים שלו. זה לא תמיד הולך יד ביד עם האינטרס הציבורי. למשל ב1999 הבנק הלווה 15 מיליון ש"ח ללא ערבויות רק לצורך תעמולת בחירות של יום אחד למען מפלגה אחת .מתי לאחרונה הלווה בנק  כשלהוא סכומים דומים לבניית בתי ספר ועוד ללא ערבויות תוך כמה ימים?
הנה עוד מדבריו של גזבר העבודה לשעבר:
 "שבועיים-שלושה לפני הבחירות ב-99', הייתה תחושה שהולכים לנצח. היה חסר כסף, באתי ליו"ר המפלגה, הסתכלנו על העניין ואמרתי: 'את הכסף חייבים להביא'. נפגשתי עם ראשי הבנקים ותוך ימים התארגנה חבילה של 15 מיליון שאפשרו להזרים את זה ליום הבחירות"
*  כשלקוח ממוצע של בנק מבקש הלוואה ,הבנק יריץ אותו בתהליך ארוך ומורט עצבים של טופסיאדה ,ערבויודה ופרוצדורות. אלו שמקבלים אשראי בסוף, מאושרים כאילו זכו בפיס ואפילו מודים לבנק על "רוחב נדיבותו".
 אלא שבמקרה שהבנק חפץ בעיקרו של מישהו הוא מוכיח שאפשר אחרת. כך מתאר את התהליך הגזבר לשעבר של קדימה:
 "קדימה, כשהיא קיבלה את הכסף, זה היה דבר מדהים, היה מגיע אליי נייר איי-4 לשולחן, הייתי משרבט את חתימתי, המנכ"ל היה מוסיף את חתימתו, שמים חותמת - הכסף היה נכנס לחשבון באותו יום. לא ביטחונות, לא שום דבר"
* רק כמה מפלגות בודדות בכנסת לא ממומנות על ידי בנק הפועלים או שאר הבנקים, רובם כבר לא איתנו היום. על הרוב המוחלט של המפלגות המתמודדות לכנסת הקרובה ושלא ממומנות, כנראה כלל לא שמעתם. לחלקם אין כסף בשביל יחסי ציבור והחלק האחר שמצליח להכנס למדיה לרוב מוצג כמפלגה קיצונית ,קיקיונית לא רצינית או סוג של גימיק.

גם בדיקטטורות הכי גדולות יש תהליך בחירות, אלא ששם האזרחים יודעים שלא משנה במי הם יבחרו הם תמיד ישרתו את אותו גוף. לזכותם יאמר שהם לפחות יודעים את זה...



צפו בתחקיר מתוך תוכנית 'המקור':











אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן באתר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והשימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד ואין הנהלת האתר אחראית במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן.הכותבים כותבים בהתנדבות מלאה, ואין לראות בתכנים משום המלצה, אמת מוחלטת או אמת כלשהי, או ראייה למצב - אלא דעתו הפרטית והבלתי מחייבת של הכותב 

20 תגובות:

  1. אני כבר מזמן לא משתתף במשחק המכור הזה. זה מרגיש לי אפילו קצת מביך ללכת לבחור. כאילו צוחקים עלי...
    באותו עניין:
    http://immatzbanit.blogspot.co.il/2012/10/blog-post_25.html

    בלוג ממש חמוד...

    השבמחק
    תשובות
    1. לא לבחור או לשים פתק לבן, זה כאילו הצבעת למפלגות ההון-שלטון.

      עדיף להצביע פתק ירוק - התנועה הירוקה, מפלגה שאינה חייבת לבנקים, לבעלי הון או לוועדי עובדים. זוהי מפלגה של פעילי שטח שפועלים ומובילים את המאבקים החברתיים ווהסביבתיים בארץ כבר יותר מעשור.
      הגיע הזמן שנפסיק להצביע לפוליטיקאים שמשרתים את בעלי ההון ונצביע לאנשי המעשה, כדי שתהיה לנו פוליטיקה אחרת.

      מחק
  2. המסקנה לא צריכה להיות שלא הולכים לבחור.
    צריך להתפקד, להכניס למפלגות שאומרים במפורש שהם מחויבים להלחם בשלטון הבנקים.
    יש מפלגות שלא כנועות לשלטון ההון.
    חייבים לבחור כדי להפחית את כוחן של המפלגות שמחויבות לשלטון ההון (ישראל ביתנו למשל)

    השבמחק
  3. אני דווקא קראתי (כבר לא זוכר איפה ) שיחימוביץ פעלה בהצלחה להפחתה משמעותית של חובות המפלגה שלה שנצברו על ידי קודמיה בתפקיד.
    הכתבה שלך ושל המקור מעלות אינפורמציה חשובה ומטרידה אבל אני לא מזדהה עם הביטוי "מוכרים אשליות" וההיקש שכל המפלגות מחויבים לבנקים באותה מידה.
    עדיין השיטה הפוליטית אצלנו טובה מאטרנטיבות אחרות וחובה עלינו להשתתף בה ולא להחרימה אלא לרכב עליה כדי לשנות.

    אהוד

    השבמחק
  4. מסכים לגמרי אהוד ,
    והכי חשוב ,ערן תוכל לפרט בבקשה אילו מפלגות (בודדות) לא ממומנות ע"י הבנקים ?

    השבמחק
    תשובות
    1. קודם כל הבהרה:
      המאמר לא בא לעודד או לדכא אתכם מללכת לבחור. הוא בא פשוט להעלות למודעות את הבלוף הגדול בהצבעה למפלגות הגדולות.
      עמיתוס,
      אם אתה מחפש מפלגות שלא ממומנות על ידי הבנקים כנראה תמצא את אותן היום בעיקר מחוץ לכנסת. הרי איזה אינטרס יש לבנק להלוות כספים למפלגות שלא יכולות לקדם את האינטרסים שלו ,מה עוד שלא בטוח שיכנסו לכנסת.

      ערן

      מחק

    2. היתה בעבר מפלגה בשם "כוח הכסף - למיגור שלטון הבנקים" שקיבלה מספר קולות קטן מאוד.
      סביר להניח שהמפלגה הזאת לא מומנה ע"י הבנקים...

      מחק
  5. התלהבתי קצת מהמפלגה של אלדד יניב.
    מה אתם אומרים?
    חוץ מהמובן מאליו שהסיכויים שלו להיבחר שואפים לאפס.

    גם כחלון נראה מבטיח.

    השבמחק
    תשובות
    1. נראה לי שאתה צריך לתת ג.נ. שאתה לא אלדד יניב... ;)
      סתם סתם

      מחק
  6. אני בעד שנפרוץ לבנק הפועלים ונרוקן להם את הכספת
    אה רגע, יש בה רק אוויר...

    השבמחק
  7. 1. לדעתי אתה טועה.
    (To say the least).
    הבחירה בבחירות הנוכחיות היא בין מפלגה חזירית למפלגה פחות חזירית (אולי עדיין חזירית אבל הרבה פחות מרעותה).
    2. לגבי שינוי השיטה, אתה באמת מאמין שהשינוי בספאגטי שקיים היום הוא כל כך פשוט ("רעידה קלה בכנף") ? השינוי ייקרה כשתהיה קריסה כלכלית ואובדן מוחלט של המטבע המקומי. זה נחמד להעמיד שיטת צללים אלטרנטיבית אבל עד שתבוסס מערכת עולמית של המטבע החדש (שיטה מוניטרית אחרת) זה לא יקרה פה. אתה עדיין תלוי באופן מוחלט באומות העולם.


    השבמחק
    תשובות
    1. ולמה עובד נמל נטול השכלה שהתקבל בזכות קשרים משפחתיים המרוויח עשרות אלפי שקלים בחודש, זה לא חזירי?

      מחק
  8. כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ

    http://he.wiktionary.org/wiki/%D7%9B%D7%9B%D7%94_%D7%99%D7%A2%D7%A9%D7%94_%D7%9C%D7%90%D7%99%D7%A9_%D7%90%D7%A9%D7%A8_%D7%94%D7%9E%D7%9C%D7%9A_%D7%97%D7%A4%D7%A5_%D7%91%D7%99%D7%A7%D7%A8%D7%95

    השבמחק
  9. ערן שלום,

    אשמח אם תוכל לעזור לי ולתת לי קישור מאתר בנק ישראל, על כמות בסיס הכסף במחזור
    ב10 או 5 שנים האחרונות.

    תודה ושסוף שבוע נעים.

    השבמחק
    תשובות
    1. בבקשה:
      נתונים לגבי M2 (שים לב נראה לי בגלל בעיה של הצמדה לימין תוך שימוש בפונט באנגלית, בתאור הסדרה כתוב בטעות : ...+M1=M2 ,זה אמור לדעתי להיות הפוך):

      http://www.bankisrael.gov.il/series/export/html/?series=RDB.M2.M&start=1981-04&end=2011-10




      נתונים לגבי M3 (שוב אותה בעיה עם הפונט ..זה אמור ע"פ הגדרה של M3 להיות ...+M3=M2):

      http://www.bankisrael.gov.il/series/export/html/?series=RDB.M3.M&start=1982-12&end=2011-10




      סה"כ הנתונים תמצא פה:

      http://www.bankisrael.gov.il/series/catalog/monetary/assets%20and%20deposits/?&page=1




      עוד נתונים על M3 אתה יכול למצא פה:

      http://www.bankisrael.gov.il/deptdata/mehkar/indic/heb_a1_1.htm


      ערן

      מחק
  10. בנק פועלים פשט את הרגל ב 2008 כמובן שכסף ציבורי זרם לכיסם הפרטי של כמה פושעים

    השבמחק
  11. המצב הזה בלתי נסבל, אבל אני בכל מקרה מתכוון להצביע - את הבעיות הגדולות כנראה שלא נצליח לפתור, אבל בכל מקרה כדאי לנסות לטפל בבעיות הקטנות לפחות...

    השבמחק
  12. לא ראיתי את הכתבה המדוברת אבל מהמאמר ניתן להבין כאילו כל המסקנות נשענות רק על עוזר הגזבר לשעבר של קדימה???

    השבמחק
    תשובות
    1. הוא היה המרואין המרכזי אבל לא היחידי. הם מדברים שם גם על הליכוד והעבודה ומתראיינים שם עוד בעלי תפקידים.

      ערן

      מחק
  13. עזרנ בבקשה אם מישהו יכול:
    אני צריכה שאלת מחקר העוסקת בהשפעה תקשורתית על הכלכלה
    משהו עדכני מהזמן האחרון ( ושלא יהיה מעריב או ערוץ 10 אבל משהו ברעיון הזה.)
    תודה על תשומת ליבכם.

    השבמחק