יום שבת, 16 בפברואר 2013

גם באליטה השולטת פרצה מחאה חברתית

גופי מחאה שונים ובכלל הציבור נוטים לחלק את הגופים בעולם ל"טובים" ו"רעים", אלו שפועלים למען הציבור ואלו ששולטים בהון בעולם. אלא שהחלוקה הזו מטעה ולא נכונה שכן גם בקרב האליטה השלטת בארץ ובעולם מצטברים יותר ויותר סימנים שהתפתחה אופוזיציה פעילה התומכת בכלכלה שכל ארגון מחאה אזרחי היה שמח לאמץ.


אז מי הם אותם טובים ורעים?
גרסא אחת אומרת שכל הבעיות מקורן בפוליטיקאים המושחתים. הסיבה להשקפה זו נעוצה בעובדה שהפוליטיקאים הם אלו שאנחנו בוחרים בהם והם אלה שמחליטים לגבי גורלנו או לפחות ככה אנחנו חושבים. במציאות הפוליטיקאים הם בעלי שליטה מוגבלת בנעשה אצלינו. מרגע כניסתם לבית הנבחרים הם הופכים להיות כמעט אוטומטית לנציגי בעלי ההון. זה קורה בגלל שבלי מימון בעלי ההון והתמיכה של כלי התקשורת בבעלות אותם בעלי ההון, לפוליטיקאים לא יהיה כמעט סיכוי להבחר. אז אכן הפוליטיקאים יכולים להשפיע ולעזור לנו אבל בתחומים מאד מצומצמים ומוגדרים ,מעבר לכך זה כבר לא כל כך בשליטתם. הפוליטיקאים "הלא ממושמעים" לעומת זאת, בדרך כלל ימצאו את עצמם מובטלים בקדנציה הבאה או סתם מתיבשים ללא השפעה באופוזיציה.
הקונצנזוס היום מדבר על בעלי ההון כעל שורש כל הרעה ובראשם בעלי הבנקים ששולטים כמעט בכל אספקט מחיינו.ההגיון אומר שבראש ובראשונה הם יעשו הכל להגן על הונם ורק אחר כך ידאגו לשאר. אלא שגם פה זה לא מדויק. מאחורי הקלעים מתנהל מאבק גם בקרב אותה אליטה. מאבקים שלא נקרא עליהם בעיתונים ולא נראה אותם בפומבי אבל כאלו שאנחנו מקבלים עליהם רמזים מידי פעם.רמזים שגורמים לנו להרים גבה ולשאול שאלות מהסוג של "איך פתאם זה קרה?". די לראות את התקשורת המקומית והעולמית מאשרת לפרסום נושאים שעד לפני כשנה -שנתיים נחשבו אל "מחוץ לתחום" בתחום הבריאות ,הכלכלה ובכלל החיים.  זה נכון גם לגבי נושאים הפוגעים לכאורה באינטרסים של בעלי ההון ושהוצגו על ידי אותם כלי תקשורת כקונספירציות הזויות רק עד לפני זמן לא רב. הדוגמאות הן רבות ומתרבות ותוכלו לפגוש בהן מידי כמעט כמה ימים. כדוגמא ניתן לתת למשל את חשיפת ועידת בילדרברג בעיתון הגדול בישראל ועד חשיפת מטרותיו האמיתיות של הפדרל ריזרב בפוקס ניוז בארה"ב. אמנם עדיין מדובר בזרזיפים אבל גם אלה לא היו יוצאים לפרסום ללא אישור "מלמעלה".

גם בקרב הארגונים שנחשבים כגוף המבצע של אותן אליטות כמו קרן המטבע הבינלאומית, מתרחש מאבק סמוי מאחורי הקלעים ודי לראות את אותו פרסום דו"ח קרן המטבע באוגוסט האחרון. כדי להבין עד כמה סנסציוני פרסום הדוח הזה, נציין כי אחד מתפקידיה של קרן המטבע הוא לשמור על כוחו של הסקטור הבנקאי ואילו הדו"ח הזה משמש בבחינת "יום הכיפורים" של הבנקים בעולם.זה שקול למשל לאפשרות שועד העובדים של חברת חשמל יפרסם דו"ח שמסקנותיו יהיו להפריט את החברה.בקרן המטבע אמנם נזהרו והצהירו שלא מדובר בעמדה רישמית של הארגון אך מנגד לא מנעו את פרסומו תחת הסמל שלהם.

הפדרל ריזרב למשל הוא עוד גוף הידוע כזרוע המבצעת של האליטה השלטת בעולם. חלק מהמטרות הראשיות של הפדרל ריזרב ,כפי שנחשף בפוקס ניוז לפני כשנה, היו לשמור על השליטה הבלעדית שיש לבנקים האמריקאיים הגדולים בכלכלה ,למנוע תחרות מצד בנקים חדשים וכן לדאוג שכספי המיסים ישמשו כדי לכסות את הפסדי אותם הבנקים.
ריצ'ארד פישר הוא אחד החברים הבכירים בפדרל ריזרב ומשמש כנשיא הפדרל ריזרב של דאלאס. הוא התראיין לרשת בלומברג לפני כשבועיים תוך כדי כך שהוא מעלה תוכנית שמנוגדת לעקרונות העיקריים של הפדרל ריזרב. יישום התוכנית עלול לגרום לפירוק אותם בנקים גדולים ולעודד את התחרות מצד הבנקים הקטנים יותר. בנוסף הוא מתנגד גם לחילוץ אותם בנקים גדולים מכספי המיסים של האזרחים.  פישר הביע בהמשך הראיון התנגדות  לתוכנית רכישות האג"ח של הפדרל ריזרב (הדפסות הכסף שלו)  והביע חשש מרומז שזה לא יוכל להימשך לנצח וכן חשש מפיצוץ בועת האג"חים בארה"ב. אמנם גם הוא נזהר לא לעצבן יותר מידי את ה"בוסים": הוא הקפיד לאורך כל הראיון לציין שזו לא העמדה הרישמית של הפדרל ריזרב וכן את העובדה שהוא מיישר קו עם כל החלטות הארגון. אך את אי שביעות הרצון שלו מההחלטות הנלקחות שם לא היה קשה להבחין דרך שפת הגוף שלו במהלך הראיון המדובר  :

2 תגובות:

  1. ערן וכל שאר התומכים- אתם תאהבו את הכתבה הבאה מבת היותר של the marker:

    http://www.themarker.com/markets/marketmoney/1.1931062

    השבמחק
  2. תודה ערן

    אין דרך אחרת מאשר שהאמת אודות יצור הכסף העולם תצא לאור !

    ...וזאת בזכות אנשים כמוך ומאמרים כאלה.

    ישר כוח והמשך בעבודת הקודש שלך - פשוט תענוג לקרא ולראות את השינוי ההסטורי מתרחש לנגד עינינו.

    כל הכבוד
    נעם

    השבמחק