יום חמישי, 25 באפריל 2013

מה המחקר שהממשלה שלנו לא תרצה שנראה?

"קיבלנו ירושה קשה,נסגור את הבור בגרעון ובעוד שנתיים יהיה טוב " זה מה שאומרים לנו במשרד האוצר על שרשרת הגזירות הצפויות לנו. הם לא המציאו את המשפט הזה. משפט דומה אמרו הממשלות החדשות לפני כמה שנים גם ליוונים, לאיטלקים ,לספרדים ולאחרונה גם בקפריסין. אנחנו יודעים מה מצבן היום. אבל האם ישראל יוצאת דופן? מצאנו מחקר טרי מעמיק של אוניברסיטת מסצ'וסטס מבוסס על מחקר אחר של שני פרופ' מאוניברסיטת הווארד על 20 מדינות שבוצעו בהן קיצוצי תקציב דומים לזה שבישראל בגלל גרעון. מה היתה התוצאה לדעתכם? בכולן הגרעון רק העמיק. 100% כשלון.קראו מדוע אצלינו זה לא יהיה שונה.


נפגשתי לאחרונה עם כלכלנים שלא נחשפו לשיטה המוניטרית ושהסבירו לי בלהט איך ניתן לצמצם את הגרעון. ברגע שהסברתי להם את מנגנון ייצור הכסף מחוב מיד פרץ ויכוח קצר של "אנחנו לא מאמינים" שהסתיים באחדות דעים שאין הרבה מה לעשות חוץ מלמשוך זמן כל עוד זו השיטה.
מה שגרם לאותם כלכלנים להבין את הבעיה היא שהם גילו שהדרך היחידה של הממשלה להחזיר חוב זה על ידי לקיחת חוב נוסף או לקוות שהאזרחים יכנסו לחוב גדול ואז הם יוכלו לשלם מיסים בעזרתם. כלומר: אם האזרחים לא יהיו בחוב גדול הממשלה תהיה בחוב גדול והפוך. זהו כלל שכל כלכלן שהיה מעורב בהרכבת התקציב יוכל להגיד לכם גם אם תעירו אותו באמצע הלילה. הדרך היחידה שלכולם יהיה פה טוב זה רק אם יכנס אלינו כסף מחו"ל בעקבות הגברת היצוא. אבל בהתחשב במצב מדינות העולם כיום,יצוא זה הדבר האחרון שהמדינה שלנו יכולה לבנות עליו בשנתיים הקרובות.

כשאני רואה מהן הבשורות הטובות שמתוכננות לנו אני נהפך להיות פסימי עוד יותר. מה בתוכנית על פי נאום לפיד אתמול וביבי היום? חיסול הועדים הגדולים, חינוך מחדש של החרדים ,פירוק חלק מתאגידי המים והורדת מחירים כללית. לא סתם על הדברים האלה לפיד וביבי מדברים. הם אומרים בדיוק מה שאנחנו רוצים לשמוע וזה עובד: אני שומע מחמאות לממשלה מקיר לקיר על "השינוי הגדול". זה בהחלט מיועד לאוזנינו אבל רע לכיסנו וכשהכיס יפגע ישארו רק המילים.

העובדה הלא נוחה אומרת שגם אם כל ראשי הועדים הגדולים יאלצו להסתפק בלנהל רק את ועד הבית בבניין שלהם, שבמקום תאגידי מים תחפר באר לכל דירה ושגם אם החרדים כולם ידעו חשבון אינפינטיסמלי ,יעבדו בהי טק ויהיו הראשונים לכבוש את טריפולי אם יצטרכו -הרי גם אז מדובר בפרומיל מכל בעיותיה התקציביות של מדינת ישראל.
אפילו מיקי לוי סגן שר האוצר יישר קו  עם הטענה של הבלוג והודה לראשונה בכנות בראיון אתמול בבוקר בגל"צ, שהחרדים הם לא הבעיה בכלכלה שלנו בכלל
(שמעו בעצמכם מדקה 10 בקישור http://rr-d.nsacdn.com/aod/aod/g1-130424-08/300/200). לפיכך אם כל אלו הם הדברים המתוכננים לעשות לנו טוב אז מצבינו גרוע.

ומה עם הבשורה הנהדרת שהפעם ,הפעם באמת ילחמו ביוקר המחיה? לפי ההצהרה המחירים ירדו באופן כללי או במילים אחרות מבטיחים לנו אינפלציה שלילית. ודאי יפתיע אתכם אבל ירידת מחירים מעבר להצהרות הפומביות היא חלום הבלהות של משרד האוצר ושל בנק ישראל. היעד של בנק ישראל בגיבוי הממשלה הוא שהמחירים באופן כולל יעלו ב1%-3% בכל שנה. הם גם לא מסתירים את זה -זה מופיע באתר הרישמי של בנק ישראל [קישור] . זו מדיניות מוצהרת של הממשלה ושל בנק ישראל גם השנה ומפתיע אותי ששוב ושוב אף עיתונאי לא מנסה ליישב את הסתירה הזו עם הפוליטיקאים שמבטיחים לנו מלחמה ביוקר המחיה. על הסיבה אמיתית למה הממשלה ובנק ישראל מעוניינים בעליות מחירים ארחיב במאמר נפרד.

ואם נחזור למדינות מהמחקר בתחילת המאמר, אז על סמך ההתבטאויות של שרי האוצר שלהן כמה שנים אחרי ההבטחות שפיזרו,הרי כבר עכשיו אנחנו יכולים להגיד מה יהיו ההצהרות הבאות של שר האוצר שלנו בעוד שנתיים: "מעולם לא היינו במצב חמור יותר, אנחנו נלחמים על עתידנו" , "זהו מצב חירום שכולנו חייבים להתגייס כדי לעזור ולקבל בהבנה את הצעדים הקשים", "המשבר ב_____ (מלאו את המדינה החסרה) משפיע עלינו ועל מנת שלא נהיה כמוהם אנחנו חייבים..."

אתם מוזמנים להוסיף עוד משפטים להנאתכם ובינתיים לשמוע שוב ושוב ושוב שהפעם באמת החרדים הולכים להדפק כמו שלא נדפקו אף פעם ...רק שאף אחד לא מסביר לנו איך לעזאזל זה יעזור לנו לגמור את חודש.

22 תגובות:

  1. ערן שלום

    אני קורא כבר תקופה ארוכה את הבלוג שלך ואני לא מצליח להבין משהו. אם הבעיה נעוצה באופן יצירת הכסף, כיצד ייתכן שיש כלכלנים שלא מודעים לעובדה הזאת?
    הרי מדובר כביכול בידע בסיסי שאמור להיות לכול אדם שלמד תואר בכלכלה.
    סביר להניח שבכירים בבנקים ברחבי העולם יודעים מאיפה בא הכסף ושבגדול המדיניות שלהם תוביל לקריסה כלכלית. אז למה הם ממשיכים במדיניות זאת? חוסר אחריות? קונספירציה חובקת עולם? או פשוט חוסר מודעות כמו שטענת לא פעם?

    ובפאן היותר אישי, אתה כלכלן או קשור איכשהו לתחום הכלכלה? מאיפה לך כול הידע בתחום?

    השבמחק
    תשובות
    1. הבעיה הגדולה היא שהנושא הזה לא נלמד באף מקום. באוניברסיטה מוקדש לנושא ייצור הכסף במהלך כל התואר כמה משפטים. לא מלמדים את הסטודנטים לבקר את המערכת אלא מלמדים אותם איך לבנות מודלים כחלק ממנה.
      גם בתקשורת אף אחד לא מדבר על כך מלבד שלושה או ארבעה עיתונאים בינהם איתן אבריאל מthemarker, איתי להט מכלכיסט וגיא קצוביץ בגלובס אך אלה היחידים.
      אני רוצה להגיד לך יותר מזה שאני יודע ממקור ראשון שגם יש מנהלי בנקים ובכירים מאד בבנק ישראל שלא מודעים לאיך המערכת עובדת.
      בכנסת למשל ידוע לי רק על שני חכ"ים שמכירים את הנושא.

      לגבי השאלה למה כולם ממשיכים במדיניות הזו?
      אני חושב שקודם כל מחוסר ידע ודבר שני צריך כמו בכל דבר לעקוב אחרי הכסף ולראות מי הנהנה העיקרי מהמערכת הזו. מהר תגלה שאלו הבנקים שגם במקרה שולטים על הממשלה ,באקדמיה וגם בתקשורת לא רק בארץ אלא בכל העולם ואולי זה החוט ההמקשר אם כי פה זו רק השערה שלי.
      מה שבטוח לא צריך לחפור בקונספירציות -זה לא רלוונטי. החשוב הוא להפיץ את הידע -מספיק שמסה קריטית תכיר את הנושא כדי למוטט את השיטה.בארה"ב ,באיסלנד ובאיטליה הם במרחק פסיעה מלעשות שינוי בתחום הזה.

      אני נחשפתי לחומר במקרה באינטרנט מסרטים ואחרי כן נכנסתי לספרים ומשם התחלתי להתעמק במחקרים, מאמרים ודוחות בנושא. חלק גדול מהחומרים האלה מפורסמים פה באתר תחת מדור השיטה המוניטרית.

      ערן

      מחק
    2. גם אני בתור אדם עובד אלוהים.לא מבין איך אחרים אינם עובדים אותו
      ולמה? כי נוח להם ככה נוח לאדם מתוך עצלות או מתוך לא יודע מה להיות בחושך ולא להבין דברים על שורשם ואמיתותם
      מה גם "ביום ההוא האבדתי חכמים מאדם ותבונה מהר עשו" (עובדיה) והאבדתי חוכמת חכמיו ובינת נבוניו תסתתר ( ישעיה)
      יש בדורנו הרבה דעת מידע עצום והכל פתוח נמצא.לכולם בכיס הקטן אבל חכמה אין
      א.ב

      מחק
    3. מה הקשר בין עבודת אלוהים לבין עבודה מיסים וקצבאות?

      מחק
    4. זה כסילות וזה כסילות זה כסילות בהבנת תהליך יצור הכסף והשפעתו הרעה וזה כסילות בהבנת משמעות העולם הזה ותפקידנו בו
      א.ב

      מחק
    5. אנשים לא עובדים את אלוהים, כי הוא לא קיים.
      תבדוק את כל המידע שיש היום לגבי איך הומצא התנ"ך, איך הומצא העם היהודי ואיך כל מה שאמרו חז"ל היה שליפות מהמותן ואז תבין למה אנשים חכמים לא עובדים את אלוהים.
      ודרך אגב, בנושא הכסף אתה צודק, כמו בדת, רוב האנשים נוח להם להסתתר מאחורי בורות, במקרה הפרטי שלך זה בורות בקשר לאיך דת נוצרת, במקרה הרחב יותר של הכסף, זאת בורות לגבי איך נוצר הכסף.

      מחק
  2. קלינטון הודיע בזמנו שעד 2012 ארה"ב תסגור את כל החוב של הממשלה.

    השבמחק
  3. פתרונות פשוטים לשינוי חברתי אמיתי:

    תנאים מקדימים:

    1. שכר חברי כנסת וממשלה ועיריות יעמוד על פי 2 משכר המינימום ולא יותר!.

    זהו תנאי יסוד לרצון אמיתי לעזור לזולת; משמע להתקרב אליו, להיות כמותו עד כמה שניתן ותנאי הכרחי נגד תאוות בצע וקשרי הון-שלטון!
    אין זה מתפקידם של חברי הכנסת ועובדי מדינה להתעשר על חשבון הציבור אלא לשרתו.

    2. חבר כנסת שיעדר מהצבעות יותר מ - 3 פעמים בשנה (ולא משנה הסיבה!) יושעה מהכנסת למשך חצי שנה.

    3. תתקיים אחריות אישית של שרי הממשלה לניהול תקציב המדינה שלא יחרוג מגודלו, אחרת יוטלו עליהם קנסות כבדים.
    -
    התוכנית:

    חלוקת 85%-100% מרווחי הבנקים מריביות, לכל אזרחי המדינה בשווה ו - 15% הנותרים ישמשו לכיסוי הגרעון. (כ - 60 מיליארד רווחי הבנקים בשנה).

    המדינה תקבע בחוק ששכר מנהלי הבנקים יעמוד על פי 1.5 מהשכר הממוצע.
    מאחר שמנהלי הבנקים הם משרתי הציבור ואינם מייצרים דבר, אין שום סיבה שיתנהלו כגופים פרטיים הנהנים ומתעשרים ללא גבול מכספי הציבור ועל חשבונו.
    -
    הלאמת כל אוצרות הטבע והקרקעות של המדינה, וחלוקת 50% מרווחיהם לחשבונו של כל אזרח בשווה מידי חודש.(ו 49% למדינה).
    -
    הקטנת הריבית על החוב.
    -
    הקטנת הוצאות המדינה על תשלום משכורות ופנסיות מנופחות.
    -
    הגדלת המיסוי על מפעלי ייצור עד 50% והקטנת המיסוי על שכירים.
    -
    הפיכת המדינה לקבלן דירות 40 מ"ר, למחוסרי דיור, שמחירן יהיה מחיר עלות החומרים והעבודה בלבד. מע"מ 0% ומחיר הקרקע 0.
    -
    ביטול המע"מ.
    ביטול אגרת טלוויזיה.
    ביטול ביטוח בריאות לבעלי משכורת פחותה מהממוצעת.
    קביעת ארנונה כאחוז מהשכר.
    -
    אלה הם פתרונות מינימליים מתוך תוכנית רחבה, להקלה מיידית של יוקר המחייה, לביטול הגרעון ולפני המעבר לשיטת ייצור כסף בלא חוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. א.פ
      יהיה פה גן עדן, אך איזה מחוקק יקח את התוכנית שלך ויאשר אותה הלא הוא יורה לעצמו ברגל.
      תוכנית כזאת אפשר לעשות לאחר מהפכה בתוך המדינה. מי המנהיג שיסחוף את העם למהפכה כזאת?.
      היה לי חלום: שאם כל המדינה תחזור בתשובה אפשר לעשות כאן גן עדן - לצערי זה רק חלום.
      רק החוקי המוסר והמסחר ביהדות מראים את הדרך לאיזון כלכלי ולאהבת הזולת.
      סליחה שנסחפתי.

      מחק
    2. א.פ
      מה לגבי חוב של כ-650 מיליארד שעליהם אתה משלם מידי שנה החזר חוב + ריבית ?

      מחק
    3. מה לגבי החוב? מחליטים שלא מחזירים את החוב. נקודה. הסיבה היחידה שמישהו בכלל מחזיר חוב היא שמכריחים אותו. אם אתה לא תחזיר חוב לבנק ישלחו אליך את המשטרה. זו הסיבה שאתה משלם את החובות שלך, לא הפחד שלא ילוו לך שוב.

      אם מישהו רוצה לגבות את החוב המומצא הזה הוא יצטרך לשלוח לכאן צבא חזק כי נגן על עצמנו.

      עוברים בתור מדינה לכלכלת מזומן, לא לוקחים "אשראי" ולא הלוואות. התקציב של השנה הוא סך המיסים של שנה שעברה. נקודה.

      מחק
    4. נחמד אבל אם הייתה מבין מה אתה אומר הייתה רואה שבתוך 5 שנים מקסימום תהפוך את כולנו לעניים ואפשר היה לסגור את המדינה כמו ברית המועצות לשעבר.
      העולם החופשי הקפיטליסטי הוא זה שמחזיק אותנו הבעיה היא החזירות שנלוות אליה אותה צריך לרסן לעצור.
      תאמין לי שלא הייתה רוצה לחיות במדינה שלאף אחד אין אינטרס לייצר כסף כי הכול לוקחים לו.
      בשביל לנהל חברה שתהיה מצליחה אתה צריך קצת יותר מאדם ממוצע במשק ועל כן המשכורות הגבוהות, ונכון עדיין לא צריכים להיות חזירים.

      מחק
    5. לפני מספר ימים ערן פרסם לינק לפירוט החוב של מדינת ישראל. מסתבר שאת רוב ה-650 מיליארד המדינה חייבת... לנו. דרך איגרות חוב שקרנות הפנסייה ושאר מוסדות פיננסיים קנו בשמנו.

      אם המדינה פשוט תשמוט את החוב אנחנו נישאר בלי פנסייה.

      לגבי שאר החובות - מדובר בחובות למדינות אחרות. אם תשמוט להם את החובות ישראל תהיה במצב כלכלי רע מאוד במקרה הטוב.

      יריב

      מחק
  4. ערן . הקישור של הראיון שנתן מיקי לוי לא עובד.
    זה הקישור למעוניינים לשמוע איך סגן שר האוצר מודה בפה מלא שהחרדים הם לא הבעיה ושלמעשה הם ( ביש עתיד ) לא ידעו שהגירעון כל כך גדול........
    מה שלא מנע מהם לפזר הבטחות לאזרחי ישראל ולהודיע שהם לא ישבו בממשלה שתעלה מיסים למעמד הביניים.
    השאלה היא, אם הם לא ידעו אז מה הבעיה ומה היקפה האם הם יודעים היום לפתור את הבעיה.........
    כמובן שלא , אחרת הם לא היו הולכים באותו המסלול בדיוק בו נכשלו כל מדינות אירופה אחת אחת .
    אבל היי העיקר שדפקנו את החרדים..... אפשר לישון בשקט.

    http://rr-d.nsacdn.com/aod/aod/g1-130424-08/300/200

    השבמחק
  5. אז מה המסקנה שלך, ערן?
    בגלל שהשיטה המוניטרית שגויה, צריך להמשיך לסבסד ולתמוך במגזרים שלא תורמים שום דבר חזרה לחברה? אני באמת ובתמים לא מבין - אם נחליף את השיטה ונייצר כסף ללא חוב, אתה חושב שזה עדיין מוסרי שאנשים בריאים ומוכשרים, יישבו ויתבטלו?

    השבמחק
    תשובות
    1. המסקנה היא שלא משנה מה תעשה עם מגזרים כאלה ואחרים, עדיין לנו תמיד יהיה חסר כסף, החוב תמיד ייגדל, והקיצוצים יימשכו וייגדלו.

      בגלל זה המסקנה היא אל תתעסק עם מגזרים כאלה ואחרים כי הם לא הבעיה.
      תתעסק בשינוי השיטה המוניטרית.

      מחק
    2. המסקנה צריכה להיות *כן תתעסק* עם מגזרים כאלה ואחרים וגם תשנה את השיטה המוניטרית.

      מחק
  6. לערן היקר,
    אתה בטוח יודע כמה אתה צודק או לפחות מאמין בכך ואני מסכים עם כל מילה שלך.
    ההסבר לכל העניין יכול להיות יותר פשוט אם אתה תיקח את מדינת ישראל ותהפוך אותה (לשם ההדגמה) למשפחה ממוצעת.
    מה שקורה למדינתיינו קורה בדיוק לאזרחים - כניסה לחובות וגילגולי משכנתאות, "כלפי מעלה" (עם סכומים הולכים ותופחים)
    המשכורת מתקווצת להם בלי שהם ירגישו, הוצאות חדשות ולא צפויות נכנסות להם באמצע, והדרך אל מחוץ למבוך משיכה להתארך באותו היחס.
    הפתרון למשפחה כזו הוא - כמובן - לייצר או למכור יותר ממה שהם כבר מייצרים.
    אולם לא שאני מנסה לקבוע עובדה, אנשים במצוקה עושים תמיד ההפך ממה שצריך והם יקשיבו לזה שהכי רוצה להרוג אותם - אולי בגלל שהוא היחיד שעדיין "מתעניין" או "נותן עיצות" וגם בגלל שהם במצב רוח ירוד דבר שמביא אותם לקצץ בפעילות ולהתחבר לאלה שמצודדים בכך.
    בכל מקרה כל משפחה ממוצעת שנכנסת למבוך הזה, וגם לפי המחקר האוניברסיטאי לעיל - הולכת להיתרסק, קראתי את הסיסמה "דם ברחובות" מספר רב של פעמים כאן באתר, לצערי (ותאמין לי אני ממש מנסה להיות אופטימי) זה לא רחוק מהאמת.
    הצעה שלי לכל מי שיש לו את האפשרות - לא לקחת משכנתא, לסגור משכנתא, או להפוך אותה למשכנתא בריבית קבועה, לסגור חובות של כרטיסי אשראי, ולמצאו דרכים ליצר יותר כסף, שיעשה את זה עכשיו - בכל - מחיר!!
    לקיחת משכנתא של מיליון שקלים - גם אם יש לך 25000 שקלים בחודש ואישה שקוראים לה ריקי כהן, אתה הולך לאבדון!
    והסיבות הן:
    1. הריבית לא תישאר קבועה או נמוכה לנצח ואני מדבר על שלוש עד חמש שנים מהיום.
    2. ההכנסה שלך היא דבר שלא תלוי רק בך ולכן יכול להיות שהיא תקטן לזמן מסויים
    3. הבריאות שלך זה משהוא שהוא לא קבוע
    4. ההוצאות העכשיויות שלך הולכות לגדול בנוסף לירידת ערך הכסף.
    5. לא בטוח שההכנסה שלך תגדל.
    עכשיו אני מאמין שצריך לתת משקל לכל הסעיפים לעיל כדי שאנשים יבינו מה הסיכוי שזה יקרה
    סעיפים 1, 3, 4 זה דבר כמעט בטוח ועוד בטווח של 20 שנה!!! זאת אומרת שזה יקרה לכל אדם ומשק חי.
    סעיפים 2, 5, גם עצמאי וגם שכיר - יש כאן סיכוי גדול שזה נכון - במיוחד אנשי הי-טק שבגיל מסויים נזרקים מהעבדות... סליחה מהעבודה שלהם.
    ככה שאם אתה מתלבט לגבי מה לעשות - אז זה בטוח לא קשור למציאות ולעולם האמיתי - זה קשור לעולם הפנימי שלך והמחשבות, רגשות ופחדים שלך - זה הזמן להביט מחוץ לקופסא!
    לא משנה מה אומרים בממשלה ולא משנה כמה הבטחות יתנו - המציאות לא עושה חשבון למס שפתיים!
    מה שחשוב זה הנתונים הקיימים - והיום עוד יש סיכוי למכור את הדירה במחיר גבוה במיוחד מהמחיר הסביר ולכסות אם צריך חובות מאוד גדולים.
    יש לי במשפחה זוג כזה עם חובות בגודל ענקי - ונראה שככל שהלחץ על האנשים גדול יותר הם מסרבים לראות את המציאות ומעדיפים לחיות "בנדמה לי" "לה לה לנד" או מה שתרצו, האמת היא שהם איבדו את הבית מזמן, המציאות הפרטית שלהם היא שהם נלחמים כדי להישאר בבית - לא מציע לאף אדם להילחב בקרבות אבודים מראש.
    כשערך החוב שלך גבוה מערך הבית ומהיכולת שלך לשלם את החוב - אז אין לך באמת בית - זה הנתון!
    כל היללות והתחנונים בעולם לא יעזרו - הבנק עובד עם כסף לא עם נשמה, רגשות, וחמלה.
    ומי שהגיע למצב שלעיל - גורר אחריו משפחות שלמות (הורים, ואחים במקרה הטוב שלא לדבר על הילדים של אותה המשפחה שבעתיד אמורים ליצור משפחה)
    ואם יהיו רק 10,000 משפחות במצב הזה - יהיה דם ברחובות!
    יש 100,000משפחות (אני מאמין - ובבקשה תתקנו אותי) שלקחו משכנתא ולא כולם הם מהעשיריון העליון, ולא כולם פרופסורים לכלכלה.
    זה מה שגרם לנפילות בארה"ב אירלנד ספרד וכו'
    שומר נפשו ירחק - מי שיודע את הדברים לעיל יכול לעשות משהו בקשר לזה - אני מרחם על אלה שלא יודעים ואני מרחם עוד יותר על אלה שלא רוצים לדעת.
    שאלוהים יעזור לכולנו - אמן!

    השבמחק
  7. ערן, משהו כאן לא ברור - אתה אומר שרק הכנסת כסף חיצוני (יצוא) תעשה טוב לכלכלה. מה ההבדל מכסף שמקורו בייצוא לבין כסף שהממשלה מדפיסה? שניהם יצרו אינפלציה באותה מידה?

    השבמחק
    תשובות
    1. ״כסף שהממשלה מדפיסה״ שזה בעצם כסף שהממשלה לווה בריבית שונה מכסף שמקורו בייצוא כי כשהממשלה לווה בריבית, כסף חדש נוצר ווכשנכנס כסף מייצוא, מדובר בכסף שקיים כבר.
      לכן האפשרות להיווצר אינפלציה גבוהה כשמדובר בכסף חדש שנוצר ונוסף למערכת 

      מחק
  8. ערן,

    אתה יכול להסביר מדוע אתה קושר כל עליית מחירים בשחיקת ערך המטבע?
    אין עליית מחירים שהיא לא כתוצאה משחיקת ערך המטבע?

    השבמחק
  9. תן לי להבין מה הבעיה העיקרית שאחד משנני הצדדים חייב להיות בגרעון ושחלק מבכרי האוצר שכביכול אמורים לשלוט בכסף ובתקציב לא יודעים מאיפה הכסף בא? ומי נהנה ממנו ... אני עדיין סטודנת חדש בכלכלה ואני יודע שכדי להוריד את הגירעון יש שתי אופציות מעלים את המס או מורידים מהוצאות הממשלה שזה איך זה אמור לא לעבוד ומה הוא הצעד שאיטליה וארצות הברית ואיסלנד הולכות לעשות?

    השבמחק