יום שבת, 27 באפריל 2013

ראש משרד התקציבים לשעבר בממשל רייגן: המערכת הנוכחית היא הונאת פונזי אחת ענקית

ברוכה הבאה ובהצלחה לרותם רולף  שנבחרה ליעץ לשר האוצר שלנו כיצד להביא אותנו למצב טוב יותר בעוד שנתיים כפי שהבטיח. אבל רגע לפני שהיא מפשילה את השרוולים לקראת האתגר הגדול שלה, מומלץ לה להקשיב לדברי יועץ אחר.  דיויד סטוקמן בן 67  בעל נסיון רב בהבנת והכרת המערכת הידוע יותר בתור מי שניהל את כל נושא התקציב בממשל רונלד רייגן,לא חשש להגיד החודש את האמת על המערכת הכלכלית שאנחנו חיים בה מבלי למרוח אותנו עוד שנתיים .



סטוקמן  התראיין לרשת פוקס במהלך החודש וגילה באותו ראיון שאין סיכוי שניתן יהיה במערכת הנוכחית לכסות את הגרעון על ידי גביית מיסים : "אנחנו נמצאים במערכת שהיא בבחינת הונאת פונזי ענקית" ציין. הסיבה לכך לדעתו  שזו מערכת שבנויה רק על חובות על גבי חובות על גבי חובות. הוא מזהיר שאנחנו קרובים לרגע שבו הבנק המרכזי לא יוכל לשלוט במצב. לדעתו זה עניין של כמה שנים ספורות עד שזה יקרה: "באותה דקה שהפדרל ריזרב יפסיק להדפיס, כל האוירה תשתנה , הביטחון ישתנה, הפסיכולוגיה תשתנה והבועה הגדולה ביותר שחווינו עד כה תחשף."

צפו בראיון

5 תגובות:

  1. "'אתם תופשים את תאוות-הבצע שהייתה שם בחזית?' סטוקמן שאל בהשתאות. 'החזירים היו בשעת האכילה. רמת החמדנות, רמת האופורטוניזם, פשוט יצאו מכלל-שליטה.'".
    http://www.emetaheret.org.il/?p=6881

    השבמחק
  2. אחת מטענות היסוד של סטוקמן היא שארה"ב צריכה לחזור לסטנדרט הזהב ולהצמיד את ערך הדולר לערך הזהב.

    לטענתו ההחלטה של רוזוולט ב-1933 לנתק את ארה"ב מתקן הזהב הייתה ראשית חורבן הכלכלה האמריקאית. הוא מכנה את החלטתו של ניקסון מ-1971 על ביטול תקן הזהב כבסיס לדולר בתור "חטא חמור יותר מווטרגייט" מכיוון שלדבריו היא חוללה את האינפלציה המשתוללת של סוף שנות השבעים ואת גרעונות הענק של ימינו.

    קריסת הדולר (וכל המערכת המוניטרית) תחת לחצי האינפלציה היא תרחיש שמעטים מעלים אותו בדעתם. אנשים יאבדו את התחתונים והחזיות, אבל עדיין סולדים מלקנות זהב ומסתפקים באי אילו תחליפים גרועים כגידור מפני אינפלציה. כתבתי על זה מילה וחצי פה, למתעניינים: http://goo.gl/mS0mc

    דורין

    השבמחק
  3. היי ערן,

    אחת מהדברים שמר בחור אמר והייתי שמח לשמוע את דעתך עליו הוא שאם כלכך קל לפשוט להדפיס כסף אז למה בכלל להתאמץ ולעבוד, עכשיו ברור לי שיש כאן פירמידה והשיטה הנוכחית היא לא טובה אבל שני דברים אני מתקשה להבין, הראשון הוא למה יחס הלימות של 1:1 הוא לא מספיק טוב הרי זה יחסום את כמות החוב שקיימת מכיוון שכסף חדש לא יכנס? והשאלה שהשניה אם אכן כל מדינה תדפיס בצורה אחראית כסף הנחוץ למחייתה כיצד יתבצע מסחר בינלאומי ועל סמך מה???? כיצד יקבע שער ההמרה????

    השבמחק
    תשובות
    1. כל עוד על כל הלוואה מהבנק אתה משלם X% ריבית המשמעות שהבנק מייצר כסף יש מאין , הריבית היא הכסף הנוסף המיוצר ע"י הבנק והוא מתווסף לכמות הכסף הכללית ברשומות הבנק. יחס הלימות 1:1 אולי יקטין את קצב הגידול של הכסף
      ע"י הבנקים אך לא יעצור אותו.

      שער ההמרה צריך להיות מוצמד לתקן הזהב.

      מחק
  4. דורין, אני מסכים לחלוטין עם דברייך וזה פחות או יותר המסר שאני מנסה להעביר בפורום הזה.
    רק תיקון קטן: רוזוולט לא ביטל את ההצמדה לזהב אלא אסר על החזקת זהב פיזי בידי אזרחים. התקן נשאר שריר וקיים לפחות למראית עין, כשכל דולר מודפס מגובה ביתרות זהב במרתפי הפד. במשך ששנים יחס ההרזרבה הלך ונשחק כשלקראת סוף ההצמדה לזהב הפד התחייב להזחיק 30 סנט בזהב תמורת כל דולר במחזור. ברור שגם במגבלה הזו ארה"ב לא עמדה. ניקסון החליט לסגת חד צדדית מהסכם ברטון-וודס ב-1971. בכך הוא למעה ביטל את ההצמדה לזהב בכל העולם כי שאר המטבעות העיקריים היו מקובעים לדולר ביחס קבוע. תוך 42 שנה הדולר איבד 97% מערכו יחסית לזהב. וזה אומר הכל.

    השבמחק