יום שבת, 26 באפריל 2014

בי"ס לכלכלה האמיתית -תפישות מוטעות על הכסף הנלמדות באקדמיה



בפרק זה בבית הספר לכלכלה האמיתית נעסוק בתיקון תפישות מוטעות על כסף מטעם הבנק המרכזי האנגלי. תורגם לעברית על ידי יעל רמון.

הבנק המרכזי של אנגליה חשף השנה שני מסמכים נדירים בו הוא מסביר בגלוי את המנגנון מאחורי מערכת הכסף בכלכלה המודרנית .בפרק הקודם פרסמנו את החלק הראשון והפעם את חלקו השני  והאחרון.
למסמך המקורי באיכות טובה או להורדת המסמך לחצו כאן 

15 תגובות:

  1.  ערן, 
    מפתיע אותי שלא הזכרת עובדה ממש חשובה… 
    הישראלית היחידה שנבחרה בתוך 100 האנשים המשפיעים בעולם, ענת אדמתי, נבחרה משום שהיא מציפה בדיוק את הנושא עליו אתה מדבר פה באתר, הבנקים והכוח הלא סביר בעליל שמעניקים להם בכלכלה היום, גם היא בספר שכתבה מדברת על שינוי השיטה, תבדוק את מה שאני אומר.

    השבמחק
  2. ערן והתנועה לשינוי מוניטארי הזמינו את פרופ' ענת אדמתי להרצות בכנס השני של התנועה, אך היא מסיבותיה החליטה לבטל ההשתתפות, אולי מחוסר זמן. אנו בתנועה ובוודאי ערן מודעים לחשיבותה של ענת אדמתי, אבל הפיתרונות שהיא מציעה לפתולוגיה הקיימת אינן זהים לאלה שבהם נוקטת התנועה וכל שאר התנועות לשינוי מוניטארי בעולם. בקיצור פרופ' אדמתי אינה מציעה ביטול מוחלט של יכולת הבנקים להפיק כסף ולהעביר יכולת זאת למועצת ייצור הכסף הממלכתית בלבד. לכל האנונימים, אני מתקשה להבין מהי החרדה הגדולה כל כך שמביאה אנשים אפילו לוותר על כינוי שאינו מסגיר את שמם האמיתי ולהסתתר תחת האנונימיות.

    השבמחק
  3. תודה על ההבהרה,
    אורי

    השבמחק
  4. בנוסף אם הפתרון שלה לבעייה שונה מהפתרון של התנועה זה לא סיבה מספיק טובה לא להזכיר אותה באתר, כי אחרי הכל ההכרה שהיא קיבלה היא בעקבות ההבנה שקיימת בעייה קשה עם המצב היום, בדיוק כמו שבתנועה טוענים. לגבי האנונימיות, אני מעדיף בניגוד אליך לא לפרסם את תמונתי וכו עם כל תגובה, זה נובע יותר מאופי סולידי ובטח לא פחדנאו משהו בסגנון כמו שאתה רומז.

    השבמחק
  5. דוד,קודם כל הדיון הוא לגופו של עניין ולא גופו של אדם.
    שאני רואה שם קודם אני אוטומטית בעל דיעה קדומה ככה אני ניטרלי.

    שנית כל מדובר בניהול פרופיל גם אם בשם שאינו מסגיר את האדם האמיתי מה שמייצר מורכבות שלדעתי מיותרת.הפורמט של האתר לא מאפשר כיתוב אוטומטי של השם האחרון כמו באתרים אחרים של בלוגר.

    שלישית מי שרוצה תהילה כותב את שמו,מי שרוצה תהילת אינטרנט כותב את שמו הבדיוני ומי שרוצה סתם
    לדבר לא כותב כלום...

    רביעית אין כאן יחסי חברה מסועפים הווה אומר מורכבות רגשית או להבדיל עמדות מקצועיות מורכבות ולכן
    יש פחות חשיבות למי אמר ויותר למה אמר.

    השבמחק
  6. לעניין השמשמת, כתסמונת: דוד צודק, אבל לדעתי משתי סיבות שהוא לא נקב במפורש: האחת, חתימה היא לקיחת אחריות על הכתוב; השנייה - כבוד מינימלי ל"קומוניקציה", כך שהמשתתפים יוכלו להבחין בין שפע ה"אנונימיים", לצורך הפניית תגובה לנמען הנכון. מעין כללי מישחק מוסכמים, בניגוד למעורפלים.
    אבל יש גם טעם בהתייחסות ל"שם" כאל תהילה, כפי שציין האנונימי האחרון. לעתים - מדובר בתהילה תחת מסיכה. יש לנו, כבני אדם, איזה צורך עמוק - כנראה - להתחפש למי שאנחנו לא. מתקיים, בפורומים מקצועיים, דיון מעניין באשר לצורך להתחזות. אולי קוראים לזה, באינטרנטית, ניהול פרופיל. האם זה "מכירת העצמי"? או שהכוונה בניהול פרופיל זה למשהו אחר?
    נקיבת שם ספציפי - אמיתי או לא - אינה פוגעת בדיון לגופו של עניין. להיות "אנונימי 1" אינה מהווה הצגה עצמית יותר "מנוהלת פרופיל" מאשר אנונימי סתם. מה שמזכיר את הבדיחה על "הצנוע הידוע" ששאל את מי שבא להיווכח במוניטין הצניעות שלו: מה דעתך על צניעותי?
    אז, אנונימי היקר, אם אתה ותאומיך רוצים באמת לנהל דיון ללא ספחים של אגו, תרשמו בבקשה מספרים עוקבים, כמו אנונימי-1, אנונימי-2. קצת "כבוד" למתדיינים האחרים, שלא ירגישו שהם בחברת אנונימיים המרחפים בענן האינטרנטי כמו רוחות רפאים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני אנסה את מה שאת מציעה.

      מחק
  7. לא יפה ערן, ולא נחמד, הוצאת דוקטורנט מסויים לכלכלה כטמבל, אתה צריך להתנצל על העובדות האלה שאתה מציג, ומבלבל בהם את שוכני מגדל השן.

    השבמחק
  8. מה עם הישראקוין? רק נשמע כישראבלוף?
    http://www.isracoin.org.il/

    האם המטבע הוירטואלי החדש ''ישראקוין'' הוא למעשה תרמית הרצת מניות?
    http://rotter.net/forum/scoops1/91241.shtml

    שמעון חש

    השבמחק
  9. חובה לקרוא...
    http://www.themarker.com/news/1.2305507

    השבמחק
  10. אהלן! הדף האחרון במאמר לא מופיע. לא פה, ולא בקישור. יש אופציה לתקן? תודה רבה!

    השבמחק
  11. מה מונע בשיטה המוניטרית הקימת יצירת בועות כלכליות? להבנתי הדלה השיטה הקימת מאפשרת עד מעודדת יצירת בועות.

    השבמחק
  12. הי ערן, לתשומת ליבך - זה נראה כאילו שהמאמר נחתך באמצע.

    השבמחק