יום שלישי, 23 בספטמבר 2014

השטר החדש של בנק ישראל יגרום לעיקול עשרות מיליוני ש"ח מהשכבות החלשות

תכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית (קול ישראל)

החלפת שטרות בנק ישראל זוכה לחגיגה תקשורתית ואפילו למסע יחסי ציבור מרשים של בנק ישראל. אבל מאחורי השמחה המהלך הזה הולך לפגוע קשות בשכבות הכי עניות בישראל. חלקם על פי הערכה יאבדו בין עשרות מיליונים למעל מאה מיליון ש"ח רק בגלל נוהל בעיתי של הבנק הקשור להחלפה זו. קובי לידרמן ,מומחה לשטרות ומטבעות, מביא את סיפורם של אלו שלא תראו בפרסומת של בנק ישראל לשטר החדש.

 בנק ישראל החל להחליף החודש ובמשך השנים הקרובות את סדרות שטרות הכסף בישראל. בניגוד למקובל בבנקים מרכזיים גדולים בעולם, באחד הימים במהלך עשר השנים הקרובות השטרות הישנים שישארו אצל אזרחים מחוץ לבנק ישראל יאבדו את כל ערכם. בנק ישראל לא יקבל אותם יותר ולא ימיר אותם לשטרות החדשים. עם השטרות הישנים יוכל האזרח לעשות במקרה הטוב "טיארה".

בניגוד למה שכולם חושבים, לא יהיו אלה רק כמה זקנים עריריים בודדים ששכחו את כספם בבוידעם שיפגעו מהמהלך. מדובר בתופעה נרחבת הרבה יותר. כדי להבין את גודל התופעה אפשר לבחון את הנתונים מהחלפת סדרת השטרות הקודמת של השקל החדש . ב-1985, בנק ישראל הכניס למחזור את השקל החדש. בינואר 1999 בוטלו שטרות של עד 10 ש"ח ושונה עיצוב השטרות הנותרים. עד 2010 ניתן היה להחליף את השטרות הישנים בחדשים בסניף בנק ישראל בירושלים. לפי הערכות בנק ישראל שטרות בשווי של למעלה מ 200 מיליון ש"ח לא הוחזרו לבנק עד לתאריך האחרון ולמעשה הפכו לחסרי ערך.

קובי לידרמן , מומחה לשטרות ואספנות, מספר בתכנית הכלכלה האמיתית בקול ישראל, שכנראה חלק מהכסף שלא חזר לבנק אבד, חלק התבלה או חלק נשמר אצל אספנים. אך לדבריו חלק גדול מאלו "שנתקעו" עם הכסף היו אנשים משכבות סוציואקנומיות נמוכות שלא קוראים הודעות של בנק ישראל ושכל עולמם מורכב מחסכונות במזומן. הוא מספר [ביוטיוב המצורף] על החוסר האונים והתסכול של משפחות עניות שנכנסו לחנותו וגילו כי עשרות אלפי שקלים ,שהותירו קרוביהם שנפטרו, פתאם לא שווים דבר. מדובר להערכתו בסכומים שמגיעים לעשרות מיליוני ש"ח ואף יתכן יותר בסך הכל.

ואיך זה עובד בשאר העולם?
זה הקטע המטריד במיוחד בכל הנושא. אין סיבה אמיתית שבנק ישראל לא ימשיך לקבל את השטרות גם בעוד כמה עשרות שנים . בדיוק כפי שעושים הבנקים המרכזיים הכי גדולים בעולם כמו הגרמני האמריקאי והבריטי. למשל היום אזרח אנגלי יכול להמיר שטר בן מאה שנה בבנק אוף אינגלנד וגרמני יכול להמיר את המארק בין עשרות השנים שלו בבונדסבנק לאירו.



תגובת בנק ישראל:
"בהחלפת הסדרה בפעם הקודמת, לאחר המועד שבו חדלו השטרות מלהיות הילך חוקי, ניתן לציבור פרק זמן נוסף של 5 שנים להחלפת השטרות בבנק ישראל, תקופה זו הוארכה ב-5 שנים נוספות, ובטרם נסתיימה קרא בנק ישראל לציבור בכל דרך אפשרית למהר ולהחליף את השטרות הישנים שברשותו. גם הפעם תקופת ההחלפה לא תפחת מ-10 שנים ולקראת סיומה הדברים יבחנו בשנית".

מתוך תכנית הרדיו "הכלכלה האמיתית" עם ערן הילדסהיים כל יום ראשון ברשת א' של קול ישראל בין 12:00 -13:00

20 תגובות:

  1. אולי חלק מהכסף זה שודים וכסף שמוחבא בזמן שהשודד בכלא.

    הרי אם זה אנשים עניים אז ההפך הם מנצלים את הכסף מהר מאוד.

    אבל נכון יש בעיה עם אנשים זקנים ששומרים מזומן ואז אחרי שהם נפטרים נשאר עוד כסף וקרובי המשפחה לא יכולים לממש.
    מה לעשות לכל דבר יש חסרונות.
    היתרון הוא זה שאם היה אפשר תמיד להחליף אז אולי היו עושים זיופים על השטרות הישנים ולבנקים לא היה דרך לדעת כי הזיוף היה מתוחכם וכבר לא היה אמצעים לגלות כי זה היה כ"כ ישן.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין שום בעיה של זיוף במקרה הזה.סביר להניח שאף זייפן כספים שדעתו לא השתבשה עליו, ילך אחרי 11 שנים לבנק ישראל עם מזוודה מלאה שטרות מזויפים להמיר אותם. וגם אם כן לבנק ישראל יש את כל האמצעים לבדוק את אמיתות השטרות.
      תקציבו של בנק ישראל הוא מאות רבות של מיליוני שקלים בשנה. בהתחשב בזה שכנראה לא יהיו תורי ענק מחוץ לבנק בי-ם של אנשים שרוצים להמיר כסף אחרי 10 שנים, אין שום בעיה לתת לאחד מעובדיו את המטלה לקבל את הכסף הישן פעם בשבוע למשך מקסימום כמה שעות ,לבדוק את אמיתותו ולהמיר אותו במידת הצורך כפי שעושים כמעט כל הבנקים המרכזיים בעולם.

      מחק
    2. אתה לא מדייק.
      החלפת השטרות לא מתבצעת ע"י האזרח מול בנק ישראל אלא ע"י בנק מסחרי מול בנק ישראל. עד 2010 כל אחד היה יכול לבוא לכל בנק ולהחליף שטר ישן בחדש (וזה בחלט פתח לזייפנות) והבנק היה מחליף אותם מול בנק ישראל. הקיום של השטרות הישנים במחזור הוא בעייתי בשל בלאי מואץ וזייפנות ולכן בנק ישראל רוצה להפטר מהם כמה שיותר מהר.
      בנוסף- לי אישית יש 180 ש"ח מהשטרות הישנים (20,50, 10, 100) כאספנות וישנם עוד אספנים רבים בכל רחבי העולם שאוספים שטרות אז לא בטוח שהסכומים הנעלמים הם כל כך גדולים כמו ההערכות.

      מחק
  2. הם מעלימים המון המון הון שחור ככה.
    זו הסיבה הראשונה שקפצה לי לראש..

    השבמחק
  3. אני זוכרת את הקופה שלי בתור ילדה. חסכתי במשך שנים. לא רציתי "לבזבז" את השטרות החדשים והנקיים שהייתי מקבלת כדמי חנוכה. כמובן שלא ידעתי על החלפת השטרות, וכשרציתי להשתמש כבר הכסף לא היה שווה כלום. היו שם כל סוגי השטרות בין היתר שטרות של הרצל. כחולים . ( 100 לירות??). זה היה ממש מעציב

    השבמחק
  4. יש לי עדיין שטרות של 100 לירות שלא שוות הרבה

    מה דעתך להתיחס לנושא בהא
    אמש נפל דבר: בית המשפט העליון ביטל את תיקון חוק המסתננים, שהציל את ישראל מטביעה בגל הבלתי-נשלט של ההגירה הלא-חוקית • בעוד הממשלה והכנסת מבינות את גודל הסכנה עמה מתמודדת מדינת ישראל ונושאות באחריות להמשך קיומה של האומה, שופטי בג"ץ מנוטרלים מטרדות אלו ופנויים להגג בשאלות מופשטות של זכויות ומידתיות • הפעם, גם נשיא בית המשפט גרוניס קבע שהם חצו את הגבול

    השבמחק
    תשובות
    1. יש התיחסות לנושא ב amritz.wordpress.com

      מחק
    2. אכן בג"ץ השים את עצמו לריבון וגובר על החלטות הכנסת. יש להם רק זכויות לחוקק אך אין לא אחריות ולא חובות. ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבג"ץ שאינו נבחר, הוא גם המחוקק, גם השופט, גם הממשלה וגם המוציא לפועל. זוהי דיקטטורה המזכירה בהמון מובנים את האיטיאטולות באיראן. מעניין גם הגלימות השחורות של אלה ואלה מאוד דומות.

      מחק
  5. צודק מאה אחוז - באמת אין סיבה שבנק ישראל לא ימשיך לקבל את השטרות הישנים 10 שנים קדימה.

    השבמחק
  6. זאת הזדמנות למטבע אלטרנטיבי חדש.. אם נסכים להמשיך לקבל את השטרות הישנים אחד מהשני אז קיבלנו מתנה מהמדינה - כסף מזומן שהמדינה לא רוצה עליו מס.. והוא יכול להמשיך לשמש אותנו למסחר בדיוק כמו עכשיו.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה אכן מה שקורה בספרד אם כי כלכלה כזו היא די מוגבלת הן ביכולת ההתפתחות של המערכת והגדלת כמות הכסף ובתשלום מיסים

      מחק
  7. זאת אחריות של כל אזרח לעקוב אחרי השינויים במשק. 10 שנים הן די והותר.
    ללא ספק חלק ניכר מהכסף הזה שחור ומה יעשה בעליו מעניין אותי כקליפת השום.

    אל תבלבלו את המח ואל תחפשו סנסציות איפה שאין.

    השבמחק
    תשובות
    1. נראה אותך מגיב ככה אחרי שיקרה לך מקרה אישי של הורים או סבא וסבתא אולי גם אז תגיד על קליפות שום ובילבולי מח שבטוח יש לך אבל נשמה כנראה שלא.

      מחק
  8. הכתבה הזאת מזכירה לי סרט נהדר שראיתי בזמנו שנקרא 'להתראות לנין'. היתה שם סיטואציה מצערת-משעשעת של צעיר ממזרח גרמניה שגילה שאמו אגרה עשרות אלפי מארקים מזרח גרמנים וכשהוא הלך להחליף אותם במארקים החדשים לאחר איחוד הגרמניות אמרו לו שהוא איחר את המועד...
    ובלי קשר, אני עדיין מתקשה להבין מה היה לא בסדר בשטרות הישנים שהיו צריכים לבזבז את כספי משלם המיסים בשביל להדפיס חדשים?

    השבמחק
    תשובות
    1. המטרה בהחלפת השטרות היא בעיקר מלחמה בזיופים

      מחק
  9. 10 שנים להחלפת השטרות נראה לי בסדר, במיוחד היום בעידן התקשורת. קשה לי להאמין שיהייה מי שלא יתוודע לדבר, כולל "מנותקים מהמדיה". בעיה אחרת שחשבתי עליה - מה יעשה אדם שחסך, נניח מליון שקל במזומן (וגם פחות מזה) ויבוא להחליפם בבנק? לא אתפלא אם ייתקל בקשיים או שכספו יעוכב, אולי גם ידרשו עמלה הגונה והוכחות שהכסף "כשר". כך או כך החלפת השטרות בעיקר באה לשרת אינטרסים של מעטים, זה ברור.

    השבמחק
    תשובות
    1. ובכל זאת המציאות אחרת. אם משפחה מגיעה עם 25000 ש"ח בכסף ישן חסר ערך....

      מחק
  10. עוד אחמבין רבות כתבות במהות שלה בוא נדאג לאחרים, כולם שווים, כל אחד משקיע כמה שיכול ומקבל לפי צרכיו וכו. אינסוף סיסמאות סוציאליסטיות כאשר מתעלמים לגמרי מהיסטוריה ומרציונל שעומד מאחורי מהלך ומה מה שאין ארוחות חינם.
    בדרך כלל כל הכתבות כאלה דואגות לזקנים חלשים וילדים.
    במדינה של ו כבר המון שנים מלמדים אותנו שממשלה חייבת לדאוג לנו ולעזור לנו. מלמדים אותנו משהו אחר ידאג לנו ויעזור לנו.

    השבמחק
  11. משעשע. מצד אחד מבקרים את הכסף שהשקיע בנק ישראל בפרסומות שמודיעות על השטרות החדשים ומצד שני מבקרים שיש אנשים שעלולים לא לשמוע על כך.
    אז בואו נעשה סדר:
    1. 10 שנים זה מספיק זמן להחליף את הכסף הקיים.
    2. גם לשכבות הסוציו אקונומיות הנמוכות יש טלוויזיה, קוראים עיתונים, לרוב אפילו יש אינטרנט.
    3. 200 מליון ש"ח לא הוחזרו! וואו, זה כמעט 30 ש"ח לבנאדם, אוי ואבוי.

    השבמחק