יום חמישי, 13 בנובמבר 2014

4 שיטות של הלמ"ס להציג לנו אחוזי אבטלה הנמוכים בחצי מהאחוז האמיתי

תכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית

פרופ' אבי דגני, נשיא חברת גאוקטוגרפיה, בדק ומצא כי האבטלה המפורסמת על ידי הלמ"ס נמוכה בחצי מהאבטלה האמיתית. הנה ארבע הסיבות שגרמו לו להגיע למסקנה זו:


1. הלמ"ס מכליל בחישוביו אזרחים החל מגיל 15. המשמעות היא שהוא מרחיב באופן מלאכותי את"כוח העבודה" במשק.
2. הלמ"ס מחשיב את חיילי צה"ל כמועסקים, אף על פי שכנראה רובם מעולם לא שלחו בחייהם  קורות חיים.
3. הלמ"ס מחשיב כמובטלים אזרחים עד גיל 64. מגיל זה  האזרחים לא נכללים בכוח העבודה ולכן המובטלים מבין אלה שכן מחפשים עבודה בגילאים אלה לא נכללים בסטטיסטיקות.
4. מי שעבד שעה אחת במהלך השבוע אינו נחשב מובטל.

הטענה של הלמ"ס שאין לו ברירה כי הוא פועל על פי הסטנדרט של הOECD היא לא נכונה. על פי דגני, הסטנדרט של ה- OECD מאפשר למדינות לשנות את דרך המדידה ואת הפרשנות של כל אחת מהן, כך שיתאימו למאפיני השוק. 

  




39 תגובות:

  1. כפי שאתה יודע אין מספיק עבודה לכולם. מה גם ש - 12% אבטלה זה די דומה לכלכלות מפותחות . אם כך מה הבשורה?

    השבמחק
  2. סעיף 3 לא כ"כ ברור.

    השבמחק
    תשובות
    1. אם אתה בן 65, מחפש ולא מוצא עבודה. אתה לא נחשב כמובטל, למרות שעדיין לא הגעת לגיל פרישה.
      מצד שני, האם אישה בת 65 שעובדת נחשבת בכח העבודה? ערן, אולי אתה יודע?

      מחק
  3. בל נשכח גם שנתוני האבטלה של ביטוח לאומי מסתמכים על כמות האנשים שבאו לחתום בלשכה. עם זאת, רוב המובטלים לא חותמים. אם בגלל שהם ממילא לא היו זכאים לדמי אבטלה או הזכאות הופסקה ולכן הם לא טורחים להגיע, או שהם ממילא לא מחפשים עבודה דרך הלשכה. בכל הפעמים שהייתי מובטל חתמתי רק פעם אחת באבטלה, וגם אז הפסקתי ברגע שדמי האבטלה פסקו.

    השבמחק
  4. סעיף 3, שהגיעו -> שטרם הגיעו

    השבמחק
  5. אז מה?
    ככה הם מדדו תמיד
    1. איך זה בשאר העולם? האם ידעת שמגיל 15 הרבה כן יוצאים לעבוד? כבר אין חוק חינוך חובה ויש הרבה נשירה (חוץ משזה שלא ברור איך הגעתם ל530000 כאשר יש כ120000 בכל שנתון)
    2. ומה הוא אמור להחשיב אותם כמובטלים?
    3+4. כמה כאלה יש? כמה אנשים עובדים שעה בחודש? כמה היו חותמים אבטלה במקום?
    אני בתור סטודנט מצאתי עבודה מאוד גמישה ולפעמים עבדתי שעתיים בחודש כדי להיפטר מביטוח לאומי.

    השבמחק
    תשובות
    1. 1. תלמידים בפועל לא צריך להכניס לסטטיסטיקה. את אלה שנשרו כן.
      2. שוב- לא להכניס לסטטיסטיקה, כיום הם נחשבים כעובדים - בדיוק כמו תלמידים.
      3+4. ומה הנקודה שלך? אדם לא יכול להתקיים משעתיים עבודה בחודש. איזה ערך מייצרות שעתיים עבודה בחודש?

      מחק
  6. כשמישהו משקר, אפשר להניח שהוא לא עושה את זה בגלל משהו זניח מבחינתו, אדם משקר כי הוא חושש מהתוצאה של גילוי האמת, הלמ"ס מראה נתונים שלדעתי ולדעת רבים כאן, הם אינם נכונים.
    תחשבו מה היה קורה אם היו מספרים שיש 15% אבטלה.... אין סוף השלכות!!!

    למי שזוכר את הכתבה של אבי זלינגר בנוגע לאבטלה:
    http://econoblog.co.il/?p=15866

    באתר שלו הוא טוען ל 30% אחוזי אבטלה עם הסבר מעניין.

    המצב בארץ לא הכי גרוע בעולם, כי גם בשאר העולם לא מספרים את האמת, אבל משום מה במדינה שלנו יש ממש התמחות בנושא הקומבינות, אנחנו כאילו יודעים לשקר טוב יותר.

    הבעיה היא שחלק מאיתנו ממש מוכנים שיעבדו עליהם, כאילו שאי ידיעת הנתונים מביאה לביטחון מסויים - יכול להיות שזה נכון לחלק מהאנשים, אבל התוצאות של הגישה הזו הרסניות.

    השבמחק
  7. הפרופ' גם הדגיש כי חיילים משוחררים שמחפשים עבודה, לא נחשבים מובטלים, כי לכאורה לא היו במעגל התעסוקה ולא זכאים לדמי אבטלה, אבל כשהם משרתים בצבא בשכר מגוחך וזעום, הם נחשבים מועסקים.
    פשוט מדינה הזויה, שפוגעת הכי הרבה במי שנותן לה הכי הרבה.

    השבמחק
  8. בוקר טוב,

    למישהו יש את נתוני האבטלה של הרבעון הנוכחי ?? הם היו אמורים להיות מפורסמים לפני כשבועיים רק מישהו החליט לא לפרסם אותם .

    יום טוב,

    השבמחק
  9. זה אותו למ"ס שטוען שהאינפלציה בעשור האחרון היא בערך 30% ....
    זה שמשקרים אותנו זה דבר אחד, אבל זה שאחוז האבטלה המוצהר הוא נמוך אומר שהממשלה משלמת הרבה פחות דמי אבטלה. כלומר לביטוח לאומי נחסך הרבה מאוד כסף.
    אז איך זה שבכל זאת קופת הביטוח הלאומי ריקה? איך זה שאין אפילו כסף לקיצבאות זיקנה נורמליות עבור אלו ששנים ארוכות שילמו סכומים יפים לביטוח לאומי?

    השבמחק
  10. ונניח ואחוז האבטלה הרישמי של הלמ"ס היה כפליים - אז מה בדיוק היה קורה? איך זה היה משפיע? מה זה נותן להם שאחוז האבטלה יהיה נמוך?

    השבמחק
  11. OECD זה השקר הגדול של הממשלה הזו על כל שלוחותיה (רשויות המס, הלמ״ס וכו׳ ) משקרים לנו בפרצוף על זה שהם לא מרשים זה וזה, שקר טוטאלי כמו שיהיר עשה עם העלאת המס על אלכוהול וסיגריות ועוד
    מושחתים נמאסתם

    השבמחק
  12. הפרופסור מטעה בזדון או טועה בתום לב.

    1. בניגוד לטענת הפרופ' תלמידים בפירוש אינם נחשבים כחלק מ"כוח העבודה במשק". הם אינם נכללים לא בקבוצת ה"מועסקים" ולא בקבוצת ה"בלתי מועסקים", אלא כמי שאינם חלק מכוח העבודה. כפי שנכתב בהגדרות הלמ"ס: "אינם בכוח העבודה: כל בני 15 שנה ומעלה שלא היו "מועסקים" או "בלתי מועסקים" בשבוע הקובע. בקבוצה זו כלולים תלמידים [...]"

    2. הלמ"ס אכן מכליל את חיילי צה"ל בקבוצת ה"מועסקים" - ובדין. ראשית, עבור חלק לא מבוטל מביניהם - חיילי הקבע - זו אכן קריירה מקצועית המהווה עיסוק לכל דבר ועניין. לא ברור מדוע השאלה אם הם שלחו או לא שלחו קורות חיים רלוונטית בכלל. הם עובדים בשירות המדינה ככל עובד אחר.

    אשר לחיילי הסדיר, גם הם עובדים בשירות המדינה, אף אם אינם מקבלים תמורה נאותה עבור עבודתם. הם בוודאי אינם מובטלים. יתכן כי היה מקום להחשיב גם אותם כ"לא בכוח העבודה" כמו את התלמידים, וכך עשה הלמ"ס בעבר. כאשר שינה הלמ"ס את שיטת החישוב, שיעור האבטלה *עלה* (גגלו ותראו).

    גם אם סעיפים 1 ו-2 של הפרופ' היו תקפים, והם בפירוש לא, יש לשים לב שלרוב כאשר מתייחסים לשיעור האבטלה, מתייחסים לשיעור האבטלה בגילאים 25-64. לא התלמידים ולא החיילים רלוונטיים לנתון הזה.

    בסעיף 3 שלו הפרופ' דווקא מצא לנכון לשים לב לכך. אלא שהוא אינו מציין את מידת ההשפעה של הסעיף הזה. רוב בני ה-65+ אינם מחפשים עבודה וניתן להניח שההשפעה זניחה.

    סעיף 4 הוא קטנוניות מיותרת. מי שעובד - עובד. לכן הלמ"ס מבחין בין "עבודה במשרה חלקית" לבין "עבודה במשרה מלאה".

    בקיצור, מהומה על לא מאומה. החישוב של הלמ"ס סביר ביותר ובוודאי שאינו מקטין בחצי את שיעור האבטלה. גם אם אדם הוא פרופ', כדאי לבדוק את דבריו. גם פרופ'ים טועים לפעמים.

    השבמחק
    תשובות
    1. 1. אתה מוכיח בסעיף הזה שדווקא הפרופ צדק. שאכן בודקים מגיל 15 מי לא היה מועסק ומאחר רובם לומדים (כ-96%) כולם נחשבים מועסקים
      2. במילה אחת על מה שכתבת : "מכבסת מילים" אם בשבילך משכורת של כמה מאות שח בחודש נחשב "עובד".
      3. הנתון הרשמי מתיחס ל15-64 וזה מה שחשוב

      מחק
    2. 1. איך הבנת את זה? כתוב במפורש שהם "אינם חלק מכוח העבודה". גם אם תגיד שוב ושוב שהם נחשבים בקבוצת ה"מועסקים", עדיין יהיה כתוב שהם נחשבים כ"לא חלק מכוח העבודה". מי שנופל בקבוצה הזו, לא נכלל כלל בחישוב שיעור האבטלה.

      2. אני מסכים בהחלט שצריך לתגמל את החיילים על עבודתם באופן הוגן יותר, אבל זה דיון אחר. הם בוודאי שאינם מובטלים, ובכל מקרה, שיעור האבטלה בגילאים שאינם כוללים חיילים בסדיר נמוך יותר משיעור האבטלה בגילאים שכוללים אותם, ומכאן שלא יתכן שהכללתם גורמת להקטנה משמעותית בשיעור האבטלה כטענת הפרופ'.

      המשפט האחרון תקף גם לסעיף 3 שלך.

      מחק
    3. Your post is factual, anti-conspiratorial, anti populist and overall bad for ratings and should be removed immediately.

      מחק
    4. שאלות לשרלטן שמטעם השלטון (למעלה):

      הגדרה:
      מובטל ייחשב מי שאיננו מועסק, שאיננו מקבל שכר מינימלי לקיומו מעבודתו, או שעבודתו נכפית עליו בניגוד להסכמתו.

      לסעיף 2: האם היית מחשיב עצמך כלא מובטל אם היית מועסק בלא שכר ובניקיון דירות בכפייה בשכונתך?

      לסעיף 3: האם "לא מוצא עבודה" זהה במשמעותו ל "לא-מובטל" שזהה במשמעותו ל"מועסק"?
      שפת סתירה? אכן כך, אין להתפלא והפתיח מסביר זאת.

      לסעיף 4: האם היית מסכים להחשב כמועסק עבור שעת עבודה בשבוע? שכתוצאה מכך יישללו ממך קיצבת קיום והטבות שבלעדיהן לא תשרוד?

      בקיצור: אם החלטת להוליך שולל את עצמך, שזה יהיה על חשבונך בלבד, שהצביעות תהיה מנת-חלקך בלבד. אם אתה משרת חרוף ושליח של שלטון ההון-שלטון, דע שהדמגוגיה שלך לא תצליח.
      שימושך בשקרים והטעיות חושף את זהותך ומטרתך.
      הציבור משלם מחיר יקר מאוד על המניפולציות, השקרים והדמגוגיה ששלטון-ההון-תקשורת מפעילים נגדו . בסופו של חשבון יבוא החשבון.

      מחק
  13. שימו לב לנתון הבא:

    על פי פרסום הלמ"ס שכותרתו "נתונים מסקר כוח אדם לחודש ספטמבר ולרבעון שלישי 2014", אחוז הבלתי מועסקים מכוח העבודה בקרב בני 15 ומעלה הינו 6.5%. אחוז הבלתי מועסקים מכוח העבודה בגילאי 25-64 הינו 5.2%.

    הנתונים הפשוטים האלה שומטים את הקרקע מתחת לטענות של אבי דגני. לפי טענתו, עצם העובדה שהלמ"ס כולל תלמידים וחיילים בחישוביו גורמת להקטנה משמעותית של שיעור האבטלה המפורסם על ידם. אלא שאם הטענה הזו היתה נכונה, שיעור האבטלה בגילאים שאינם כוללים את אותם תלמידים וחיילים, גילאי 25-64, היה אמור להיות גבוה בהרבה משיעור האבטלה בגילאים שכן כוללים אותם, גילאי 15 ומעלה. אלא שהתמונה הפוכה.

    נתון זה לבדו מוכיח כי אין שחר לטענות אודות הכללה בלתי צודקת של תלמידים וחיילים אשר מקטינה את שיעור האבטלה שלא בצדק. מוטב הן לדגני והן ל"כלכלה האמיתית" לבדוק את המספרים לפני שיוצאים בהאשמות.

    השבמחק
    תשובות
    1. ל 17:07,
      לוגיקה היא דבר חיובי - וגבר לוגיקה יש לך.
      מהצד השני הנחות היסוד שלך דורשות טיפול 10,000

      הנחת היסוד שלך היא שניתן להוכיח את אמינותו של טיעון בעזרת הצלבת נתונים - גאוני!!
      מה בדבר האפשרות ששני הנתונים של הלמ'ס בהם אתה משתמש אינם אמת?
      כאן אתה נופל בגדול.
      הבעיה האמיתית היא חוסר היכולת של אדם נורמלי לעבד נתונים שקריים.

      ובעיה נוספת היא חוסר הרצון להבין כמה המצב דורש טיפול - כי אז צריך לטפל ולמי יש כח בשביל זה?

      מחק
    2. בוודאי שאפשר להוכיח את אמינותו של טיעון בעזרת הצלבת נתונים, בהנחה שהטיעון מקבל את הנתונים.

      דגני לא טוען שהלמ"ס משקר. הוא מקבל את נתוני הלמ"ס כמודדים את מה שנטען שהם מודדים, אלא שלדבריו, מה שהם מודדים אינו שיעור האבטלה בפועל. הוא טוען ששיטת המדידה של הלמ"ס מקטינה את שיעור האבטלה, מסיבות שפורטו על ידו. הנתונים מראים שהטענה הזו שגויה. קרי, אם הנתונים שמפרסם הלמ"ס אינם נכונים, אין זה בגלל הסיבות שפירט אבי דגני, אלא מסיבות אחרות.

      סיבה אפשרית היא שהלמ"ס משקר בכל מה שהוא מפרסם. אבל זה לא מה שדגני טוען, וזו טענה שמצריכה הוכחה. לזכותו של דגני ייאמר שהוא ניסה לבסס את טענתו ולא הפריח האשמות בעלמא. הביסוס שלו פשוט, איך לומר... לא מבוסס.

      מי שרוצה להאמין שמשקרים לו בלי שיש לו בדל של ראיה שיתמוך בכך, אין שום דרך לשכנע אותו. אני לא רואה סיבה להניח שהלמ"ס משקר בזדון, וכיוון שטיעוניו של דגני אינם מראים כי הוא מסלף את האמת בשגגה, המסקנה הסבירה היא שהלמ"ס עושה את עבודתו באופן מתקבל על הדעת, אלא אם יוכח אחרת.

      מחק
    3. אם 6.5% מבני ה15 ומעלה לא עובדים זה מתאים בדיוק לנתון שלמעלה מ90% מגיל ומעלה לומדים. בינגו.

      לגבי הטענה השניה שלך מצטרף להערה של אמיר -לך לעשות שעורי בית.

      כבוד לדגני והכלכלה האמיתית שחושפים את האמת!

      מחק
    4. "אם 6.5% מבני ה15 ומעלה לא עובדים זה מתאים בדיוק לנתון שלמעלה מ90% מגיל ומעלה לומדים. בינגו."

      מעולם לא נתקלתי במשפט יחיד שחשף אי הבנה מוחלטת כל כך. אין שום בסיס לדיון בינינו, כי לא נראה שאתה מבין את הטענות *משני הצדדים*, שלא לדבר על יכולת לפרש נתונים סטטיסטיים. יום טוב לך.

      מחק
    5. ל 18:57
      זו תגובה אמיתית או בדיחה?
      בוא נגיד שאני קצת המום מהתגובה.

      ל18:56, אתה כותב בצורה קשה להבנה - אני מאוד אוהב את הגישה שבה אין להאשים את עד שלא הוכח אחרת, מצד שני צריך להמשיך לחקור במקום בו יש הרבה חוסר הגיון ועיוות הדעת - אחרת אתה חוטא לכיוון השני.

      לגבי שאר התגובה שלך - אתה לגמרי מפריד לוגיקה מהבנה - כי אין לך באמת מושג מדוע המדידה הגיונית או על מה היא נעשתה שהביא לכאלה תוצאות.
      כאשר מפרידים הבנה מלוגיקה - מקבלים חוסר מעשיות מדהים אשר מוסבר בצורה מדעית.
      (בשפת רחוב יש לזה שם פחות מכובד)

      מחק
  14. תוקם מפלגה בעלת מטרה אחת ויחידה13 בנובמבר 2014 בשעה 18:28

    משקרים כדי שיוכלו להאשים את המובטלים שאינם רוצים לעבוד.
    ואז כשיש את מי להאשים, אפשר להצדיק משכורות עתק ולהשקיע בחובות ביטוח בריאות הומלסים, עניים, חיילים משוחררים. כשיש מי להאשים, אז בוזזי תקציב המדינה, הוועדים הגדולים, נמלים, חברת חשמל, וכל אותם מובטלים סמויים שבשרות המדינה כ 30%, מרגישים צודקים ולא חייבים דבר לציבור שאותו נועדו לשרת ולא לבזוז.

    אם היו מגדירים כמובטל כל מי שהכנסתו 3000 ש"ח לחודש ופחות, היו מקבלים 25-30 אחוזי אבטלה.
    ואז היו צריכים לחלק מחדש את תקציב המדינה. להוריד שכר ולהגדיל קצבאות. לחשוב מחדש כיצד למנוע את ביזת הציבור ע"י הבנקים. להקים מפעלים ממשלתיים יזומים לתצרוכת עצמית. (מזון, ביגוד, ריהוט, אלקטרוניקה, תחבורה, תקשורת).
    שיטה מוניטרית שמתבססת על רווח ממחסור, וקדמה טכנולוגית שמתבססת על שפע מייצור הנם סותרים.
    השיטה עצמה צריכה להשתנות. אבל בעלי ההון-שלטון יעשו הכל כדי למנוע זאת. (והניסוי באוסטריה בכסף נטול חוב מוכיח זאת)

    מכאן שהרצון לנצל את הזולת גובר על הכל. ורווחת הכל איננה מטרה ממטרות המדינה. מטרת המדינה היא - לבזוז ולשעבד! והגרוע מכל שמדינת העבדים מייצרת דורות של רובוטים עבדים שמתנגדים באופן אוטמטי וגורף לכל שינוי לטובתם.

    דוגמה למהלך בודד שיכול לשנות את התמונה כולה:
    תוקם מפלגה בעלת מטרה אחת ויחידה - לקבוע בחוק ששכר חברי הכנסת יהיה פי 2 בדיוק משכר המינימום. בנוסף חשבונות הבנק של הנבחרים יהיו חשופים לכלל הציבור.
    ביתר הנושאים המפלגה הזאת תציג עמדת נמנע. לא לכאן ולא לכאן. תציג עמדה נחושה ובלתי מתפשרת בצדקתה שהציבור ידע להאמין ולבטוח ללא חשש התקפלות והולכת שולל.

    השבמחק
    תשובות
    1. אבל המובטלים באמת לא רוצים לעבוד.
      גם ההורים שלי כל אחד בזמנו מצאו עבודה בגיל 50 פלוס אחרי שפוטרו. שלא לדבר עליי שתמיד מצאתי עבודה כנער, לפני צבא, בזמן צבא, כמשוחרר טרי, כסטודנט, אחרי הלימודים.
      מי שרוצה, עובד. אם אתה לא מוגבל פיזית, שכלית או נפשית באופן קיצוני, יש מספיק עבודות.

      מחק
    2. וואו.
      זו האשמה מכלילה מרושעת. יש גרעין קטן וקשה של מי שהתרגלו לקצבאות *וגם* לא רוצים לעבוד. כל השאר רוצים לעבוד. "לחם חסד" זה הדבר הכי מבייש לאדם. אבל יש הרבה אנשים שלא מוצאים עבודה. ורבים מהם כבר מזמן לא בסטטיסטיקה כי הם הפסיקו לחתום אבטלה ברגע שהסתיימה הקצבה, אם היו זכאים לה.
      בכל חיי (אני בת 33) הייתי מובטלת 4 חודשים. ועבדתי כבר מימי התיכון, במקביל ללימודים, ואז בימי התואר, במקביל ללימודים... באותם חודשים שחיפשתי נואשות עבודה, כשנזקקתי ללחם לאכול הייתי מוכנה לעשות כל עבודה בערך. ובכל זאת, עזבתי. כי כמעט ירדתי מהפסים מלהיות מזכירה שלא זקוקה לשום מוח, בזמן שהעבודה שלי היתה בתחום הנדסת תוכנה שמצריכה מחשבה והפעלת ראש כל היום! בדיוק לכן כתב כאן למעלה מי שכתב שגם מי שעובד בעבודה ש"הכריחו אותו" צריך להחשב מובטל. זו לא היתה עבודה, זה היה עינוי מתמשך. הרגשתי עציץ במשרד. בסוף עזבתי, ובסוף בסוף גם מצאתי עבודה בתחום שלי, אבל זה לימד אותי שהטיעון ש"תמיד יש עבודה" לא נכון. אם זה גיהנום, זו לא עבודה, גם אם זה נתן לי כמה שקלים בסוף החודש.

      מחק
  15. אחד הדברים המשונים זה שמודדים דברים מסוימים שקשורים לעבודה החל מגיל 15. בכמות המובטלים נכללים אנשים מעל גיל 15 באחוז המועסקים מכלל האוכלוסיה נספרים אנשים מעל גיל 15. ממש לא ברור איך מי שעושה את הסטטיסטיקות האלו לא עולה על דעתו שבגילאים 15 - 19 אדם אמור ללמוד ולא לעבוד.

    galgal581

    השבמחק
    תשובות
    1. מנסיוני המדד הטוב ביותר למצב האבטלה במשק הוא אורך התורים בלשכות התעסוקה.מכיון שאני גר בפריפריה ואיני רואה שום תורים משתלשלים עדין בשערי הלשכה משמע מצב התעסוקה הוא לא רע.כל המניפולציות המספריות הן חסרות תועלת מול המציאות.הסיבה שהערבים מתפרעים נובעת מההחמרה המשמעותית במצבם הכלכלי כי כאוכלוסיה חלשה הם הראשונים שנפגעים...

      מחק
  16. האנונימי ידען המספרים (מואב, צימירינג, או מישהו מטעמם) מיד מסתער על משחק המספרים כדי להטות את הדיון למקום הנוח לו אך חסר רלוונטיות לחלוטין. ונניח שהצלחת להוכיח עם לוליינות המספרים שלך שהחישובים של דגני אינם מדוייקים, האם זה משחרר אותך מלהתייחס למהות העניין? רבע מהאוכלוסייה נמצאת מתחת לקו העוני, מאות אלפים סובלים חרפת רעב, רוב האוכלוסיה קרובה לשכר המינימום (שכר חציוני של 5400 ש"ח), אז אם הצלחת "להוכיח" שאין אבטלה, זה רק מדגיש עוד יותר את הבעיה המהותית - לאנשים פשוט אין מספיק כסף למרות שעובדים!
    עכשיו, במקום להתיש את עצמך במשחקי המספרים חסרי התועלת שלך, תתמודד עם הטיעון המרכזי באתר הזה, שאומר כי אין מספיק כסף בכלכלה על מנת לספק רמת חיים סבירה לכלל האוכלוסייה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אמממ... הפוסט הוא על אבטלה, לא על כל שאר הדברים שציינת. זה פוסט על אבטלה, ומה שיש לאבי דגני לומר עליה. זו סיבה די טובה לכתוב תגובה שמתייחסת, מכל הדברים, דווקא לאבטלה ולמה שיש לאבי דגני לומר עליה.

      מחק
    2. סוג של היתממות להתייחס למונח אבטלה במנותק מההקשר הרלוונטי, כאילו מדובר בשיעור בסטטיסטיקה. תפנים, הדיון כאן הוא במצב הכלכלי של אזרחי ישראל. אבטלה, שכר נמוך, עוני, מדד וכד', מוזכרים בהקשר הזה כדי לנסות ולהבין מה בעצם קורה כאן כשכל כך הרבה אנשים לא מסוגלים ליצור לעצמם רמת חיים סבירה במאה ה-21. אתה מתעקש להפוך את זה לשיעור במספרים ונדמה לי שלא בטוח שזה רק מחוסר הבנת מהות העניין.

      מחק
    3. אמרת זאת בעצמך: המטרה היא להבין מה בעצם קורה כאן. ולשם כך צריך להפריד מידע נכון ממידע לא נכון, כי מידע שגוי לעולם לא יעזור לנו להבין מה באמת קורה, אפילו אם הוא מאד מתאים לעמדות החברתיות שלנו. העובדה שדגני טועה בנוגע לאבטלה לא אומרת שהמצב פה מצוין. היא פשוט אומרת שהבעיה לא נמצאת היכן שהוא טוען שהיא נמצאת. הידיעה הזו מאפשרת לנו לחפש את הבעיה במקומות אחרים, שבהם אולי היא באמת נמצאת, ועל ידי כך עוזרת לנו, כהגדרתך, להבין מה בעצם קורה כאן.

      אם נתעקש ש"זה סתם שיעור בסטטיסטיקה" וששיעור האבטלה הוא 30% למרות שסתם המצאנו את המספר הזה, אולי נרגיש שדופקים אותנו וזה מאד ירגש אותנו, אבל בטוח שלא נתקרב בכלל להבין את המציאות שבה אנחנו חיים.

      מחק
    4. הויכוח הזה עקר כי מה שמציג דגני הוא החלק הקטן של בעית המדידה. גם אם דגני טעה בהכל עדיין יש עיוות גדול לגבי העובדה שערבים וחרדים לא בסטטיקטיקה שלפי זליכה היתה מקפיצה את האבטלה ל30%. הרבה יותר ממה שמתאר דגני בלי כל ההנחות שלו בכלל. אז כנראה בכל זאת כאן הבעיה. או שאין בעיה "בניכוי הערבים והחרדים" כמו שאומר ביבי

      מחק
    5. שוב, לא מאמין שאתה באמת לא מבין. הפוסט הנ"ל לא בא להראות שמה שגורם למחסור בכסף הוא עיוות המדידה של האבטלה. הוא בא להראות דרך נוספת שבאמצעותה "מתמודדת" המערכת עם הדברים.
      מה באמת קורה כאן, אין צורך לחפש בין הטבלאות והמספרים שאתה מנסה להביא. בסיס העניין הוא אופן חלוקת הכסף בכלכלה, הגורם שיוצר אותו ועצם היותו רובו ככולו מוכנס לכלכלה כחוב. מכאן נוצר מחסור תמידי בכסף, מכאן נמנע מהמערכת השלטונית להחיל מדיניות כלכלית כלשהי תוך המגבלה שאינה שולטת בייצור הכסף, ומכאן מובן שהכסף, שמיוצר בידי גורמים עיסקיים פרטיים שאין להם כל עניין ברווחת הציבור אלא ברווחיהם, מחולק באופן לא שווה ויוצר מצב שבו לרוב האוכלוסייה אין מספיק כסף על מנת לקיים רמת חיים סבירה. זו הנקודה הבסיסית והמשמעותית, כל השאר זה המסביב.

      מחק
  17. Move to digital currency - this will collapse the massive "underground economy" in Israel and eliminate those who are working off the books and collect unemployment at the same time.
    If unemployment is so bad, how come the place is full of foreign workers?

    השבמחק
  18. אין עם זה שום בעיה כי ככה הם מודדים תמיד ועדיין באופן יחסי ל-בעבר עם אותה שיטת מדידה (שאפשר להתווכח עליה) אחוז המובטלים בעיקר הולך ויורד.
    אני בשוק העבודה מאז גיל 15, תמיד יש עבודה למי שרוצה לעבוד ואם רוצים גם 2,3 משרות במקביל.

    השבמחק
  19. ערן סעיף 4 מתייחס לשעה בשבוע, לא לשעה ומעלה?

    בנוסף תקן אותי אם אני טועה אך שמעתי גם, שהלמס מחשב את אחוז האבטלה גם לפי רק אלו שפונים ללשכת התעסוקה, משמע אלו שאינם פונים לא נחשבים מבחינת הלמס למובטלים כלל. - זה באמת כבר עיוות של הנתון, שוב תקן אותי אם לא הבנתי נכון..

    השבמחק