יום שלישי, 6 בינואר 2015

פרשת העלמות המס: בכירים בלאומי שכרו עורכי דין ב-250 מיליון ש"ח מקופת הבנק הפלילו לקוחות ויצאו נקיים

תכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית (קול ישראל)

250 מיליון ש"ח זה הסכום הדמיוני שהוציאו מנהלים בכירים מתוך קופת בנק לאומי עבור שכר טרחה ליועצים ועורכי דין . עורכי הדין הוציאו את אותם בכירים ,בהם גליה מאור,ללא שריטה מפרשת העלמות המס של לאומי בארה"ב. מנגד הם לא היססו להפליל  כ-1500 מלקוחות הבנק ,סיבכו משפטית כמעט את כל הבנקים בישראל וגלגלו את הוצאות ההסדר שעלולות להגיע לכ-2 מיליארד ש"ח על שאר לקוחות הבנק ובעלי המניות. ואגב,את הדרישה להחזר הבונוסים בגין רווחי הפעילות העברינית ,שקיבלו מאור והיו"ר דאז איתן רף,  לא תמצאו באף הסכם שנחתם. האזינו לפרטים המלאים של הפרשה בראיון עם כתב themarker לענייני בנקים, סיון איזסקו.



בנק לאומי חתם בחודש שעבר על הסדר כופר בסכום חסר תקדים של 400 מיליון דולר לסגירת 2 מתוך 3 חקירות המתנהלות נגדו בגין החשד כי הבנק סיפק ללקוחות אמריקאים תשתיות והדרכה כיצד להעלים מס. על פי ההערכות סך כל ההוצאות הבנק והקנסות בעקבות הפרשה יגיעו לכ-2 מיליארד ש"ח.  מדובר בפעילות אסורה שמתנהל הבנק כבר כמה עשרות שנים .ההסדר נוגע רק לשנים של בין 2011-2000.

בעשור האחרון החלו הרשויות בארה"ב לחקור העלמות מיסים של אזרחים אמריקאים בבנקים שונים ברחבי העולם. איזסקו חושף כי בבנק לאומי נמצאו פרוטוקולים של דיונים אסטרטגים שהתקימו בהנהלת הבנק באותה תקופה. בפרוטוקולים צוין כי יש בנקים שווצרים ובראשם UBS הנמצאים תחת חקירה בחשד שהם מסייעים ללקוחות אמריקאים לחמוק מתשלומי מיסים. על פי הערכת הבנק באותם פרוטוקולים, חקירות אלה יגרמו ללקוחות עבריינים רבים של UBS לחשוש מהרשויות ומכאן התקבלה החלטה בהנהלת בנק לאומי ל"הסתער עליהם". האסטרטגיה היתה להביא ולגייס את הלקוחות האלה לבנק לאומי ולהסביר להם שאצלם יותר בטוח בטענה שכנגד הבנק הישראלי לא עומדת שום חקירה פעילה. בעצם, בעקבות ההחלטה הזו בנק לאומי העביר אליו לקוחות עבריינים מבנקים שנמצאו תחת חקירה תוך כדי כך שהוא משלם עמלות למנהלים בבנקים המתחרים כדי שיבצעו את אותה ההעברה .

מהלך זה בעצם הפך את המעשים לחמורים במיוחד כי לטענת האמריקאים הדבר מעיד שבנק לאומי לא רק ידע שהוא עוסק בפעילות אסורה ,אלא גם ידע שמדובר בפעילות אסורה שהאמריקאים לא סלחנים כלפיה. גם בבנק לאומי היו מודעים לכך ואכן באותם הדיונים של ההנהלה צוין שכדאי לשמור על פרופיל נמוך כדי שהאמריקאים לא יבינו שישראל היא גן עדן של מעלימי המס האמריקאים.

חלק מהלקוחות שעברו לבנק לאומי צוידו בטלפון סלולרי גרמני, מתוכנת מראש עם מספרי הטלפון של הבנקאים מלאומי באירופה. הבנקאים מסרו את המכשיר הסלולר ללקוחותיהם והנחו אותם להתקשר לבנקאים רק ממכשיר זה שהבנק סיפק להם. לאומי הודה כי בנקאים מטעמו טסו מישראל ונכנסו לארה"ב תוך כדי כך שהצהירו שהגיעו לחופשה. הם פגשו את לקוחותיהם באופן חשאי במקומות ציבוריים כמו פארקים ובתי קפה. לאומי אפשר בנוסף ללקוחות העבריינים לפתוח חשבונות בשמות בדויים. לחילופין הוא אפשר לאותם לקוחות להפקיד את הכסף שלהם בפקדונות לאומי בישראל ובמידה והיו צריכים את הכסף לשימוש בארה"ב -הבנק הלווה להם כסף חדש לכאורה דרך סניף לאומי בארה"ב ובכך הלבין את הכסף.

מי שהיה מעורב בתהליך גיבוש ההסדר עם האמריקאים היו המנהלים בבנק לאומי. סך הכל השקיעו מנהלי לאומי כ-250 מיליון ש"ח מתוך תקציב הבנק לצורך הוצאות על עורכי דין שהושכרו על ידם.  איזסקו מסביר שבאופן טבעי כשמנהלי הבנק מנהלים התדיינות מול הרשויות, הרבה יותר קל לכוון את הדברים כך שיוטל קנס מאד מאד גבוה כנגד הבנק בתמורה לכך ששמם לא יוזכר במסגרת ההסכם ואף אחד מהם לא ידרש להודות באופן אישי או לתת על מעשיו את הדין.  איזסקו מספר כי המנכלית גליה מאור והיו"ר איתן רף הכינו עצמם מבעוד מועד לקראת אפשרות שתפתח חקירה. כך הם קיבלו מכתבי פטור מאחריות עוד בשנת 2001 באסיפה הכללית של בעלי המניות. אלה כנראה לא הבינו לעומק את המשמעויות של הפטור אותו אישרו. לכן גם אם היום הבנק יגיש תביעה נגד נושאי המשרה יהיה מאד קשה לממש את התביעה ולגרום לשניים להוציא כספים מכיסם. הבנק דרך לקוחותיו ובעלי המניות שלו הם אלה שידרשו לשאת במחיר הקנסות .

המנהלים הבכירים של בנק לאומי קיבלו ליווי צמוד של יועצים משפטיים מהשורה הראשונה ולכן בכל רגע הם היו מכוסים משפטית מכל כיוון. לעומת זאת ,מציין איזסקו, מנהלי דרג הביניים ושאר הלקוחות לא זכו לשירות כזה ולמעשה נותרו חשופים מול הרשויות. לדברי איזסקו תשלום הכופר הוא כנראה רק תחילת פרשיות נוספות שצפויות לנו בשנים הקרובות. בעצם בהסדר של בנק לאומי הוסרה האחריות מצד מנהליו אך בתמורה הסגיר הבנק את רשימת כל 1500 הלקוחות האמריקאיים היהודים שהעלימו מס וזאת למרות שהבטיחו להם בבנק שהם בטוחים. אותם מעלימים יעמדו כעת בפני סכנת קנסות כבדים וסנקציות פליליות .גם רשימת הלקוחות שמילטו את כספם מלאומי לבנק הפועלים, מזרחי טפחות, הבינלאומי ירושלים ובנק אגוד נחשפה. .בעוד שנתיים או שלוש מעריך איזסקו, סביר להניח שתפתח חקירה גם נגד הבנקים האלו במטרה לבדוק האם ידעו את עברם העברייני של אותם לקוחות שעברו אליהם מלאומי. ככל הנראה יהיה קשה לבנקים להוכיח שלא.

נקודה תמוהה בכל הסיפור היא התנהלות דריקטוריון בנק לאומי. ללא שום הסבר מניח את הדעת נמנע הדריקטוריון עד היום מלדרוש בחזרה מאיתן רף וגליה מאור את בונוסים שקיבלו כתוצאה מרווחי אותה פעילות עבריינית. כאמור, הבנק נהג לגבות עמלה של 1% על הכשרת כספי הלקוחות הבלתי מדווחים לשימוש בתוך תחומי ארה"ב.

שתיקתם של בכירי בנק ישראל והמערכת הפוליטית היא רועמת במיוחד מאחר שמדובר באחת פרשיות השחיתות הגדולות ביותר שידעה המערכת הבנקאית בישראל. ההערכה של איזסקו היא שבשנות הקמת המדינה היתה זקוקה לדולרים ואחת הדרכים להביא דולרים לארץ היתה לגייס אותם מיהדות התפוצות .באותן השנים לא ממש דובר על חוקי הלבנת הון ובעצם הבנקים הישראליים פעלו בשירותה של ממשלת ישראל בגיוס פקדונות מחול. המדינה העלימה עין ואפילו תמכה בהעברות למרות שידעה שחלק מהכספים שעברו נעשו בצורה לא חוקית.
היום למדינה יש אפשרויות רבות לגייס מט"ח בעצמה ולכן אי אפשר לטעון שהמדינה קשורה או מעודדת את הפעילות אבל לדעתו של איזסקו לא מן הנמנע שיתכן וידעה על הפרשה ולמרות זאת עצמה עין.

20 תגובות:

  1. מתי נבין שצריך להעלות אותם על המוקד?

    השבמחק
    תשובות
    1. הבעיה היא לא במנהלי הבנק. הם מנצלים את השיטה עד תום כדי להפיק מקסימום רווחים וזה כולל גם את השימוש בחוק כדי להתחמק אחר כך מלתת את הדין על מעשיהם. כל עוד השיטה נותנת עוצמה כל כך גדולה לבנקים כולל את הזכות ליצר את הכסף הלאומי שלנו וכולל את היכולת להשפיע על המחוקק כך שהחוקים ייטיבו עימם, מעשי השחיתות האלה ימשכו רק תחת שמות של מנהלים אחרים ובצורות יותר מתוחכמות.

      מחק
    2. במקרה הזה אני לא רואה מה הקשר ל"שיטה", או לתחום אפור שבסך הכל מנצלים מצב . כל הסיפור התנהל כמו בסרטי מאפיה...הלקוחות צוידו בניידים מתוכנתים מראש עם מספרים של הבנקאים.. .הבנקאים היו נפגשים עם הלקוחות בפארקים תוך שהם מצהירים שבאו לחופשה בארצות הברית....
      זו התנהגות עבריינית עם כוונה

      מחק
    3. ועדיין השיטה שכוללת מערכת חוקים שמאפשרת למנהלי אותה פעילות עבריינית לצאת מכל העסק הזה ללא שריטה ,שבה המפקח על הבנקים מפוקח על ידי הבנקים, שבה בשביל לשרוד בפוליטיקה אתה חייב לשתוק ולא לצאת נגד מערכת בנקאית שלמה שפשעה (הרי לא רק בנק לאומי בסיפור הזה) -זה לא ישתנה גם אם תחליף את כל הנהלת הבנק. יתכן שיהיו מנהלים הוגנים יותר או הוגנים פחות -הבסיס ישאר רעוע ומקולקל

      מחק
    4. ערן, למה אתה לכאורה פוטר אותם מדין, וכי הם לא ידעו שהם עוברים על החוק? בלי קשר לשיטה אם היו מענישים אותם על כך זה לא היה קורה להבא

      מחק
    5. זה לא שאני פוטר אותם מהדין. זו המערכת שמאפשרת להם להיות פטורים מהדין ולכן אני טוען שזה יכול לקרות גם להבא.

      מחק
    6. צריך להבדיל בין "דין" שקשור לחוקי המדינה לבין מוסר או צדק.

      חוקי המדינה הם למעשה אוסף משפטים על דף, וכל קשר בינהם לצדק או מוסר הוא מקרי. הם נועדו לשרת את המושלים ומהוים תירוץ להפעלת אלימות נגד כל מי שאינו חבר בקליקה השולטת. לכן, זה די ברור למה הם התחמקו מ"דין". אחרי הכל החוקים שמגדירים את ה"דין" נועדו להגן ולשרת אותם. אבל האמת שזה לא ממש משנה.

      מה שעצוב הוא שהם לא נושאים באחריות למעשיהם לפי כל סטנדרד של מוסר. וזאת שורש הבעיה.

      שורש הבעיה היא שחבורת החמושים המכונה "ממשלה" מעמידה "חוקים" שמחליפים כל עיקרון של מוסר. אם אתה עומד בסטנדרטים השרירותים שהממשלה הכתיבה, אתה לכאורה נקי גם ברמה המוסרית.

      לכן, כל עוד יש לממשלה מונופול על השימוש באלימות זה די נאיבי לצפות לסוג של צדק או מוסר. בלי קשר איזה צד של החבורה השולטת (בנק או ממשלה) מייצר את הכסף

      מחק
    7. זאת פשוט מהות כל מה שלא טוב בעולם ב11 שורות, מדהים.

      מחק
    8. מסכים עם מתן בלב שלם.
      שחרורון - אכן מדהים.

      מחק
  2. ערן, אלו חברי כנסת מעזים להתמודד עם הבנקים?

    השבמחק
    תשובות
    1. כבר בערך 10 שנים שבכנסת שלא עבר חוק אחד או תקציב אחד שפגע בדרך כלשהיא בבנקים. קיימים חברי כנסת שמדברים נגד בנקים הבעיה שנכון להיום תמיד מצאנו אותם עושים את זה רק כשהם יושבים באופוזיציה.

      מחק
  3. ואף מילה מצד נבחרי העם או המפקחים למיניהם. לא בעניין הזה ולא על פרשת ישראל ביתינו, משרד השיכון ועוד אי אלו שחיתויות בהיקף מדהים. פלא שהשחיתות נמשכת ונמשכת באין מפריע

    השבמחק
  4. There is a new book TOO BIG TO JAIL that describes how it is almost impossible to jail bank executives even in the USA that is why the American prosecutors prefer making deals with the banks than trying to put the bank executives in jail. It is up to the shareholders to fire those people, do not forget, that the share holders enjoyed the dividends of those illegal activities for many years as well.

    השבמחק
  5. Here's some more corruption.. taxpayers money (public radio) is evidently quick to open its doors to particular and distinct voices of the political map - shunning others.
    Given your zeal Mr. Hildesheim, for justice for anything from cows to Sudanese I'm wondering when are you going to knock on your boss's door and demand equal air time for all opinions..

    השבמחק
  6. מן הסתם, הדירקטוריון יודע למה הוא לא דורש מאיתן רף וגליה מאור להחזיר כספים. קופת השרצים הזו היא רק אחת, וכל פעולה פנימית עלולה לבקע מנעולים של קופות שרצים אחרות...

    השבמחק
  7. **OFF TOPIC**
    Domestic endless debates may continue, but the bottom line is relatively simple.
    Insight the Israeli media dare not touch:

    http://www.worldtribune.com/2015/01/06/u-s-presses-israel-gas-deal-involving-noble-energy/

    - Eran

    השבמחק
  8. ערן - כדאי לשים לב לעובדה שמוסתרת מכל הציבור.
    הבנקים סוחטים את לקוחות הבנק דרך ההוצאה לפועל בסכומים של מעל 30 מיליארד ש"ח בשנה.
    דבר זה מוכח במסמכים.
    למעשה, מדובר בסכומים שמעבר לחובהות האמת של החייבים, שרובם לא חייבים כלל.
    הבנקים מחויבים להחזיר ללקוחות שנשדדו את כל הכספים בצירוף נזק והוצאות.
    בנק לאומי סוחט ב- 8 מיליארד ש"ח בשנה. היום בנק לאומי חייב להחזיר כ- 250 מיליארד ש"ח ללקוחות.
    אין לבנק כסף להחזיר - בנק לאומי במצב של פשיטת רגל. פשוט נעשים כל המאמציםפ להסתיר זאת
    מהציבור.
    בחודש ספטמבר 2014 פסק השופט פרופ' גרוסקופף מחוזי מרכז שבנק לאומי "לקח שלא כחוק" כלומר
    גנב מהלקוחות סכום עצום של כסף.
    האמת היא שהבנק בסעיף התביעה סחט מהלקוחות 20 מיליארד ש"ח במרמה.
    הבנק הודיע לשופט שהסכום המקסימאלי שהבנק יכול להחזיר הוא 100.000.000 ש"ח, יותר מזאת
    הבנק יקרוס.
    השופט הסכים לפסוק לבנק לשלם ללקוחות 100.000.000 בפסק דין סיחורה נ. בנק לאומי
    מדובר בחיוב הלקוחות בסעיף "יומן" שהוא סתם סחיטה ללא כל הסבר.
    עכשיו, השופט קבע שכל לקוח משפטי יקבל בחזרה 2.500 ש"ח. אבל, אצלי גנבו בשנים 2001/2
    סכום של 535.000 ש"ח, שהיום זה 2.500.000 ש"ח בריבית ההוצאה לפועל, ועל סמך ההודאה של\
    הבנק אתבע בניפרד.
    לפני מספר חודשים הוציא השופט מקובר מחוזי מרכז פסק דין נגד בנק המזרחי - על הבנק לשלם לתובע
    32.000.000 ש"ח שהם 9.700.000 $. הלקוח הפקיד 5.000.000 $ כשבא למשוך קצת כסף אמרו לו
    בבנק המזרחי - אין לך חשבון - מעולם לא הםקדת שקל. הביא המסמכים, אמרו לו - משכת מזמן.
    השופט קבע שהנהלת הבנק גנבה את הכסף ופסק לו כפול!!!

    החמור ביותר הוא ששופטים פוסקים שהבנק ישלם, ואז הכספים הגנובים בידי המנהלים נשארים בידם.
    גם לא הצהירו ולא שילמו מס, גם מחזיקים בסכומי עתק הרוב בשוויץ, וגם האזרחים ישתתפו בתשלום.
    באירופה וארה"ב - פסק דין נגד בנק לא קיים - יש פסק הדין נגד מנהלים בבנק אישית כולל החרמת כל
    נכסי המנהלים לצורך תשלום הכספים והנזקים ללקוחות שנפגעו.
    מה הסכום שיש לגליה מאור בחשבון ממוספר בשוויץ?
    מה הסכום של איתן רף בחשבון ממוספר בשוויץ?
    כשדוד ברודט נכנס לשמש יו'ר הדירקטוריון בבנק לאומי מה היה הונו? מה הוא היום?
    הרי כל חייו פקיד מדינה - בקרוב נשמע על הדודה שנפטרה ועל רוח הקודש שנתנה לו סכומי עתק?
    האם גליה מאור שהיתה יו'ר דירקטוריון בנק לאומי שוויץ - הצהירה על כל הכנסותיה ושילמה מס?
    כך אפשר לשאול לגבי איתן רף.
    האם אלדד פרשר מנכ"ל בנק המזרחי ששימש כמה שנים יו'ר דירקטוריון בנק המזרחי ציריך הצהיר על
    כל הכנסותיו בשוויץ?
    מישהו חייב למסור תשובות לציבור!!
    עד היום איש לא מדבר. הגיע הזמן לפוצץ אתץ הסיפורים!!!















    השבמחק

  9. --במגזר המישפטי בארץ מתעלמים מכל הגיון וקובעים שאסור לבן אדם לבקש מפקיד הבנק לברר על כספים שנעלמו מירושה של אזרחים אמריקאים שהודיעו על ירושתם לשרותי המס בארהב וחייבים לתת מידע מדוייק על החשבונות. ירושה שהוכרזה כשלהם בלבד על ידי בית משפט בישראל 2012 .. זכותי הבסיסית, זכות להתלונן בבנק ,בנק מזרחי-טפחות, שחסרים כספים בחשבון ודרישה מהבנק לתיקון העול שנעשה למשפחתי, נרמסה על ידי הבנק ועוזריו הרבים במגזר המישפטי. .
    הבנק מנהל נגדי מסע השמצה והתלהמות, מסע אכזרי בניסיון להשתיק, לסחוט ולערער את מצבי הנפשי והחוקי .
    אותו בית משפט סרב לתת תפקיד לעורכי הדין נועה מידן ואחיה חגי מידן שהוציאו את הכספים כנאמנים של בן אדם שמת כבר שנה.
    אנחנו אמרנו לבנק חודשים קודם שהאב מת והירושה שלנו בלבד. איננו רוצים למנות נאמנים. י

    מתי תלמדו שמחובתם לברר את הטענות המועלות בתלונות, להגן על הצדק והקורבן, ולא לעזור למושחתים ול תאוותנים? --
    http://www.eilatgordinlevitan.com/wrong_doing.html
    בעלי ואני הגיענו לביקור
    בארץ 1-1-2013, ובאנו לבנק מזרחי-טפחות לבדוק חשבונות שבעלי ואחיו ירשו . . לאחר בדיקה התלוננו למנהל של-החשבונות בבנק מזרחי טפחות גן העיר שחסרים 562,000 בחשבון . התנהלות של לקוח סביר של הבנק. במקום לחקור, הוגשה תביעה נגדי על לשון הרע כשהעד היחיד נגדי הוא אותו מנהל.
    השופט יעקב שקד הראה זלזול מוחלט בחומרת מעשי עורכת דין נכלולית נועה מידן ואחיה חגי מידן מזרחי טפחות גן העיר. השופט יעקב שקד לאומת זאת הראה חומרה רבה על שהתלוננו בבנק. נגד עורכי דין שלקחו במרמה 562,000ש מחשבון של בן אדם מת אסור להגיד למנהל של-החשבונות בבנק, השופט קבע. תלונות נגד עורכי דין אפשר להגיש רק לאתיקה
    etika @israelbar.org.il The money was taken out almost a year after my father in law passed away. We Came for a week to Israel for his memorial. N and her brother are not attorneys to us, they are just people who prevented my husband from getting his yerusha which was already 3 months before declared his. why would we ever think of etika? regarding the police, in the US they would immediately tell us to first report it to the bank and have it investigated.

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000866361
    לקרוא לאומת זאת שופט אליהו בכר שקבע בפסק הדין כי בנק מזרחי-טפחות איפשר ברשלנותו מעילת ענק שבוצעה בחשבון הזוג אקסלרוד שנוהל בסניף גן-העיר בתל-אביב, וחייב את הבנק לשלם לבני הזוג 9.6 מיליון שקל בגין רשלנות. בית המשפט קבע כי לאחר שנודע למזרחי-טפחות על דבר המעילה בכספי הזוג אקסלרוד, הוא בחר לנהל חקירה עצמאית של לוויטי, לא הסגיר אותו לרשויות ואיפשר לו להיעלם...... לאומת זאת בית המשפט קבע כי גם לזוג אקסלרוד יש אחריות תורמת לנזקים שנגרמו להם, והעמיד אותה על 33%. "התנהלותה שלאקסלרוד אינה מעידה על התנהלות של לקוח סביר של הבנק. היא הפקידה בחשבונה 5 מיליון דולר, אך לא התעניינה כלל בנעשה בחשבונה, גם כשהגיעה לביקור בארץ".
    התנהלות של לקוח סביר של הבנק? מה שטוב להגנה של בנק מזרחי-טפחות.
    ישראל נשלטת על ידי אליטה בדמות מאפיה, שעושה מה שהיא רוצה, והעם יודעי ושוקטhttp://www.eilatgordinlevitan.com/wrong_doing.html
    מתי תושבי המדינה ילמדו שמחובתם להגן על הצדק והקורבן לא להגן על מושחתים ועל תאוותנים?

    השבמחק
  10. רגע, מה עם תביעה נגזרת? מישהו הגיש כבר ? מתנהלת ?

    השבמחק