יום חמישי, 1 בינואר 2015

ארגוני הצל של הממשלה - כך עובד הקשר האפל של החטיבה להתישבות ,קק"ל וקצא"א

תכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית (קול ישראל)

ארגוני הצל הממשלתיים מאפשרים לממשלה לישם מדיניות ולבצע פעילויות שלא נוחות לה או שאסור לה לעשות עקב חוקים או התחייבויות פנימיות ובינלאומיות.  בין התאגידים האפלים ניתן למצא את החטיבה להתישבות, קצא"א והקרן הקיימת . אמנון פורטוגלי ,חוקר במכון ון ליר, מסביר איך זה עובד ,למה ישראל ביתנו רחוקה מלהיות היחידה בכל הסיפור הזה ומדוע אנחנו לא צריכים להיות מופתעים מפשיטת המשטרה אתמול על החטיבה להתישבות.


אפשר לאבחן שלשה סוגים של ארגוני צל ממשלתיים: הראשון, שרידים מלפני הקמת המדינה שהוקמו ע"י התנועה הציונית ונותרו בעיקר להעברות כספים ולמינויים מפלגתיים. השני, ארגוני צל ביטחוניים כביכול דוגמת קצא"א (ונתיבי נפט בעבר), שאולי הייתה להם הצדקה בזמנו והיום כלל לא ברור אם זה נכון. השלישי, הענף ביותר - ארגוני מדינת הצללים בשטחים. לרוב המכריע של ארגוני הצל הממשלתיים יש היבטים פוליטיים. המכנה המשותף שלהם הוא הצל שלא מאפשר לנו האזרחים לדעת מה באמת קורה ומאפשר לבצע פעולות שאינן חוקיות מבלי שנדע עליהם.

הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית העולמית (החטיבה להתיישבות) הם דוגמה לארגונים שהיו קיימים עוד לפני קום המדינה והמדינה במקום לפרק אותם, כמו שפרקו את הפלמח, מאפשרת להם להמשיך ולהתקיים, תומכת בהם פיננסית ואף מעבירה להם פונקציות ממשלתיות נוספות.
במקרה של קקל, זו דרך להימנע מלמכור קרקעות לאזרחים הערבים, בטענה שקקל היא גוף פרטי המנוע מלמכור קרקעות אלא ליהודים. במקרה של החטיבה להתיישבות זו הדרך להתנחלות ביהודה ושומרון במסווה שהדבר נעשה ע"י גוף עצמאי. למעשה החטיבה להתיישבות משמשת מזה שנים כזרוע הצללים של הממשלה לבנייה בשטחים. תקציב החטיבה מבוסס במלואו על כספי ציבור. היא קיבלה ומקבלת העברות תקציביות בהיקף של מאות מיליוני שקל בחסותו של ניסן סלומיאנסקי ועל אפה וחמתה של סתיו שפיר. למרות זאת, הפעילות שלה לא נתונה לשום סוג של פיקוח גלוי, והחטיבה מסרבת לדווח לציבור או לנציגיו מה היא עושה עם הכספים האלו.
מניתוח של תקציב החטיבה שעשה מולד המרכז להתחדשות הדמוקרטיה, עולה כי החטיבה הפכה צינור חשאי להזרמת כספי ציבור לעמותות פרטיות העוסקות בפעילות פוליטית ובהחזרה בתשובה. חלק מן העמותות מנוהלות על-ידי בכירים במנגנון המפלגתי של הבית היהודי ועל-ידי מקורבים לחברי הכנסת של הסיעה. בחינה מדוקדקת של תקציב התמיכות של החטיבה מראה כי 40 מתוך 52 העמותות שמקבלות כסף מהחטיבה - כלומר, 76% - מקיימות זיקה פוליטית ברורה לבית היהודי. בישיבה של הוועדה לביקורת המדינה שהתקיימה בנובמבר האחרון בעקבות חשיפת דוח מולד, התגלה כי רבות מהעמותות שמקבלות כסף מהחטיבה אינן עומדות בקריטריונים הבסיסיים ביותר למתן תמיכה.

קצא"א היא דוגמה לארגוני הצל הביטחוניים שהמדינה מקיימת. קצא"א הוקמה אחרי מלחמת ששת הימים בשותפות של ממשלות ישראל ואיראן כדי להוביל נפט איראני מאילת לבתי הזיקוק באשדוד ובחיפה ולנמל הנפט באשקלון. כיום יתכן שהיא מובילה נפט בצינור בנגב ממקורות עלומים. פעילויות אחרות של קצא"א הן שותפות בתחנת הכוח 'דוראד', שהוקמה על קרקעות שנמסרו ע"י המדינה לקצא"א וסידורי עבודה לאלו שהשלטון חפץ ביקרם.
קצא"א פועלת מתוקף חוק זיכיון מיוחד. היא לא כפופה לחוק החברות הממשלתיות, ולא לחוק חובת מכרזים. לחברה יש עצמאות מלאה בקבלת החלטות, פטור מלא ממיסי נדל"ן על שטחי המקרקעין הגדולים שלה כולל ארנונה ופטור מלא מתשלום מסי חברות על כל פעילויותיה ורווחיה.
לצורך הגנה בפני החרם הערבי על ישראל, הוטל צו איסור פירסום של כל ידיעה הנוגעת לחברה והיא מוגנת ע"י הצנזורה למקרה של דליפת מידע. בזמנו היה הגיון מסויים וזו היתה גם רוח הזמן להטיל צנזורה על כל מה שקורה בחברה ויתכן שגם היום יש מקום להטיל צנזורה על המקורות העלומים של הנפט המועבר בצינור. אבל, למעשה, החיסיון שניתן לחברה בעת הקמתה הפך למחסה לכל מיני פעילויות ועסקים ולמינויים של מקורבים בפוליטיקה ובביטחון בתנאי שכר ותעסוקה סודיים.  קצא"א כיום היא מעין ישות זרה בתוך ישראל שבה איש הישר בעיניו יעשה. זאת, כשגם אם ייתפס, ספק אם יש מי שיידע על כך.

הסוג השלישי של ארגוני הצל הוא ארגוני מדינת הצללים בשטחים. וכאן חשוב להבהיר - הביקורת במקרה זה היא לא נגד ההתישבות בשטחים אלא נגד הדרך האפלה שבה זה נעשה מבלי שתהיה לכך שקיפות ציבורית למרות השימוש בכסף ציבורי. מדובר בארגונים שהוקמו ביוזמה פרטית אך הממשלה אימצה אותם אל חיקה, תומכת בהם, מממנת אותם, ומאפשרת להם לפעול ולצמוח. לדוגמה מועצת ישע, אלעד וגופים אחרים. מטרת ארגונים אלו היא התנחלות בירושלים המזרחית, ביהודה ושומרון. אבל כאמור, זה לא נוח לממשלה לעשות זאת ישירות ובגלוי בגלל התחייבויות בינלאומיות והבטחות להמנע מהתנחלויות. לכן היא מעדיפה לעשות זאת דרך תאגידי הצל האלו. אבל כאשר בודקים מוצאים שכמעט כל המימון של גופים אלו הוא ממשלתי שלא לדבר על הפיתוח, על השמירה, הגיבוי הצבאי והכספים בהיקף עתק שהממשלה מעבירה לתאגידים אלו ולהתנחלויות שהם הקימו בצורות שונות ומשונות. להמחשת השיטה, בנובמבר 2012 אמר שר האוצר דאז יובל שטייניץ בראיון לגלי ישראל: "הכפלנו את התקציבים ליהודה ושומרון. עשינו זאת בפרופיל נמוך כי לא רצינו שגורמים בישראל ובחו"ל יכשילו את המהלך"

מועצת ישע היא עמותה פרטית אשר בניגוד לשמה אינה רשות מקומית. העמותה פועלת לביסוס והרחבת מפעל ההתיישבות ברחבי יהודה ושומרון. לפני כשנה שודר ב"אולפן שישי" של ערוץ 2 תחקיר של מולד על הדיל הסודי שמזרים את כספי המסים של אזרחי ישראל לקמפיינים הפוליטיים של העמותה הפרטית מועצת יש"ע. בתמצית, על פי מולד, ממשלת ישראל העבירה בארבע השנים האחרונות 148 מיליון שקל לרשויות המקומיות בשטחים תחת השם "מענק ביטחוני לאור הקפאת הבנייה". על-פי הגרסה הרשמית, מענק זה נועד לפצות את הרשויות המקומיות מעבר לקו הירוק על ארנונה שלא נגבתה מבתים שלא נבנו כתוצאה מהקפאת הבנייה ב-2009. למעשה, חלק ניכר מהכסף הזה לא שימש לפערים תקציביים שנוצרו בגלל הקפאת הבנייה וגם לא שימש למטרות ביטחוניות כלשהן. המענקים האלו מכספי ציבור, הועברו לטובת תקציבי הפרסום של עמותת ימין פרטית - מועצת יש"ע. הרשויות המקומיות עצמן שמשו צינור להעברת סכומי העתק הללו. לסיכום החשאי היו שותפים לכאורה שלושה צדדים: גורמים ממשלתיים, מועצת יש"ע וחלק מהרשויות המקומיות ביהודה ושומרון. תמורת השירות שמספקות הרשויות המקומיות הן זוכות להשאיר אצלן כ-20% מסכום המענק - מעין "אגרת צינור" שמעוררת אצלן מלכתחילה את המוטיבציה לשמש כתחנת מעבר לכספים ציבוריים מהממשלה לעמותה פרטית. רשות שלא מסכימה להפר את החוק ולהעביר את הסכום למועצת יש"ע, אינה זכאית לקבל אותו כלל בשנים הבאות.
לא זאת בלבד שכסף ייעודי משמש לצורכי תעמולה פוליטית, אלא שלרשויות מקומיות אסור בכלל להעביר כספי ציבור למועצת יש"ע. שופטי בג"ץ קבעו ב-2006 כי לרשויות מותר להעביר למועצת יש"ע אך ורק כספים שמקורם בתושבים עצמם, כמו ארנונה - וגם זאת תחת תנאים מחמירים ביותר, שאינם מתקיימים במקרה זה.

היבט נוסף של תאגידי הצל האלו קשור ישירות לפעילותם כגופים פרטיים או פסאודו פרטיים. מכיון שהם פועלים בצל הם גם מהווים חממה לפעולות שהן בגבול המותר, ולמינוים של אנשי שלומנו לתפקידים מפנקים.
דוד שרן, איש ליכוד, שכיהן בעבר כראש מטה שר האוצר יובל שטייניץ, הוא דוגמה למינויים כאלו. שרן היה בשנתיים האחרונות מזכיר חברת קצא"א. מדובר בתפקיד מתגמל יחסית למשרות במגזר הציבורי - בשכר חודשי של כ–35 אלף שקל (ברוטו). התפקיד לא היה קיים בעבר ושרן הוא הראשון למלא אותו.. "כל פניות העיתון "כלכליסט" בשנים האחרונות למשרד האוצר לברר מה היה השכר של שרן בקצא״א כמו גם מה בדיוק היה תפקידו בחברה ומה הנימוקים שהובילו למינויו עלו בתוהו, בדיוק מאותו הנימוק - חיסיון ביטחוני".

כשאין שקיפות, יש שחיתות. הפרשיות האחרונות מורות שהעברות כספים ממשלתיות, כאשר הן נעשות בצל שלא מאפשר לאזרחים ולנציגיהם לדעת מה באמת קורה, הם חממה לשחיתות. הגיע הזמן לחשוף את ארגוני הצל הממשלתיים לאור הביקורת הציבורית.

האזינו לראיון עם אמנון פורטוגלי מתוך תכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית:

36 תגובות:

  1. ערן, יש דרך לבדוק את השמועה לפיה אישתו הראשונה של בנימין נתניהו עובדת בקצא"א בתפקיד בכיר, ובתפקידה זה היא שאחראית לטיפול הכושל שאיפשר את האסון האקולוגי בשמורה בנגב שנגרם כתוצאה מדליפת הנפט בצינור?

    השבמחק
  2. ערן,
    אין סוף להפתעות כאן באתר.
    כל הכבוד לך, כתבה מרשימה ביותר.
    בהערכה
    אמיר

    השבמחק
    תשובות
    1. הקרדיט לאמנון פורטוגלי במקרה זה.

      מחק
    2. Since it's your duty as the Blogger to read comments on your/guest posts, and I believe you've been doing just that, why would you knowingly post information that is inaccurate (see my post about the Iranian connection to the pipeline discussed here).
      - Eran.

      מחק
  3. פלא שאין כסף למימוש דוח אלאלוף והמלצות דוח טרכטנברג?
    פלא שיש כל כך הרבה עניים במדינה?
    איך פועלים נגד כל ה"עוקפי שקיפות" למיניהם?
    זה ממש פוגע בדמוקרטיה ( ותסלחו לי על הנאיביות...)

    תודה ערן על הכתבות מאירות העיניים.

    השבמחק
  4. הואיל והמאמר מתייחס לעמותו וארגונים הדואגים לזכותם של היהודים על אדמת ארץ ישראל (אדמה הנגזלת מהם השכם והערב ע"י מוסלמים) כאל ארגונים פרטיים המקבלים כספים עלומים ממקורות ציבוריים, מדוע לא יגלה לנו הכותב הנכבד מיהו אותו ארגון פרטי שעבורו הוא עובד, ומקבל כספים עלומים ממקורות ציבוריים (למשל ממשלות אירופאיות באמצעות הקרן לישראל חדשה) ומהי האג'נדה הפוליטית של אותה קרן ואותן ממשלות אירופאיות.

    כמו כן, האם כותב המאמר יכול להציג ארגוני ימין (כאלו הדואגים ליישב יהודים בעלי אידיאלוגיה ימנית ברחבי ארץ ישראל) הממומנים ע"י הקרן לישראל חדשה וממשלות אירופאיות, באילו סכומים ובהשוואה לסכומים שהקרן לישראל חדשה וממשלות אירופאיות מממנות ארגוני שמאל/חברה? רק בשביל ההגינות.

    ולערן - הבלוג מעניין. אנא שמור אותו ככזה ולא כמשהו בעל נטיה פוליטית שמאלנית.

    השבמחק
    תשובות
    1. ידידי
      העברת הויכוח לפן האישי לא תורמת בכלום לדיון. הביקורת של פורטוגלי היא לא נגד עצם קיומם של הארגונים המיישבים בשטחים אלא נגד מימונם מכספי ציבור בצורה לא שקופה ולעיתים בניגוד לחוק. זו לא טענה פוליטית שכן היא רלבנטית לארגונים הבונים בשטחים בדיוק כמו שהיא רלבנטית לארגונים שבונים בשטחי ישובים ערבים.
      אם יש משהו לא נכון בטענות העמד אותן על טעותן. אם יש לך עוד ראיות לעוד ארגונים שעושים זאת שלח לי את הנתונים - מבטיח לפרסם אם יתבררו כנכונות.

      מחק
    2. ערן, כל אחד יודע שבניגוד לחוק הוא מושג מאד ערטילאי. יש מנוגד לחוק כפי ששופט א' יחליט ושופט ב' יחליט שלא, יש מנוגד לחוק גם כאשר יש חוק המתיר את אותו הדבר ובאותם תנאים, ויש מנוגד לחוק כאשר החוק אינו רלוונטי אך אינו מבוטל (בין מסיבות פוליטיות ובין מסיבות של סדר היום ברשות המחוקקת).

      טענת כותב המאמר הינה בהחלט טענה פוליטית, משום שהוא מתמקד בארגונים יהודיים המיישבים יהודים ביו"ש, ומקור פרנסתו הינו ארגון בעל אג'נדה פוליטית שמאלנית.
      האם כותב המאמר מתמקד גם בארגונים ערביים במדינת ישראל בגבולות שלדעתו צריכים להיות בה - בתרומות שהם מקבלים מארגונים וממשלות עלומות, באופן ההתיישבות שלהם (ללא פיקוח של רשות החוק במדינת ישראל, ובהתנגדות אלימה להחלת החוק באזורי ההתיישבות שלם) ובדברים שהם מפרסמים השכם והערב בתקשורת (כמשקל נגד לטענתו לגבי ארגונים יהודיים העוסקים בהחזרה בתשובה)?

      מכיון שכותב המאמר מציג רק עמדה של צד פוליטי אחד (גם אם במסוה של דרישה לשקיפות), ללא הצגת עמדה של הצד הפוליטי המנוגד, הרי שהמאמר מהוה תעמולה פוליטית.
      רק לצורך ההגינות, התפרסם בעת האחרונה שמישהו בכיר בקק"ל משמש כיועץ פוליטי בכיר לחברת כנסת מהצד המאד שמאלי של המפה. אך כותב המאמר מעדיף לפרסם את שמו של חבר כנסת מהימין ואת מפלגתו. מפרבדה הייתי מצפה למשהו כזה. לא מבלוג שאמור לשמור על אמינות והגינות. לכן ביקשתי ממך שתשמור על הבלוג כמעניין ולא כמוטה פוליטית.

      אגב ברור לגבי נכונות הנתונים, האם בדקת את נכונות הנתונים שכותב המאמר פירסם, לפני שפרסמת בבלוג? האם בדקת את התמונה המלאה (שוב, מה קורה לגבי ארגונים ערביים) לפני הפרסום?

      מחק
    3. צודק במאה אחוז, הכל במסווה של עלאק שקיפות, ואני לא ימני (מוכן להתפשר תמורת שלום אמיתי ולא ניירות), חוצפה, הארץ הזו שלנו ואם לא אז גם תל אביב לא שלנו, לא הבנתי לשיטת השמאל איך יש להם זכות על תל אביב

      מחק
    4. Have YOU fact-checked your guest's claims before you published his piece? If so, why didn't you add them to the post - it's not too late - I invite you to do so.
      THEN request same from commentators.

      מחק
    5. נאה מאוד דרשת אנונימי 11:21 ואני מצטרף לכל דבריך. התושבים היהודים של יש"ע, הם התושבים המופלים ביותר לרעה בכל ישראל, בחובות הם המובילים, בשירות צבאי, בתשלום מיסים כדת, אך אינם זכאים לשקיפות ברישום מקרקעין, חשופים לצו "שימוש מפריע" שיכול לגזול את אדמתם, בתיהם נהרסים, ובל נשכח את הגירוש הנפשע מגוש קטיף, עליו טרם זכו לפיצויים והם גם חשופים לרדיפות מצד הפרקליטות הצבאית, הם היחידים שנתונים למינהל צבאי הקרוי המינהל האזרחי, לכן גם הגיוני שדווקא בתחום זה שבו כל העולם התייצב לצד השמאל הישראלי, להתנכל ליהודי יש"ע, תתקיים אי שקיפות מסויימת, אף כי צודק כותב המאמר שכל אי שקיפות היא פתח לשחיתות. אני מצטרף לקודמי בבקשה מאמנון פורטוגלי לחשוף את מקורות המימון של מכון ואן ליר, והאם יש ממש בחדשות שהמכון ממומן על ידי האנטישמיות הבינלאומית, בחסות האיחוד האירופי.

      מחק
    6. חבל שמיד קופצים להכות ברגע שעולה בדל של טענה כנגד ארגון ימני.
      הבלוג נתן במה לכותב שהביא טענות לכאורה מוצדקות. הבמה שנתן היא לא מתוך נטיה ימנית או שמאלית.
      אם למישהו יש טענות כלכליות רציניות באשר לחוקיות ההתנהלות של ארגון הזוהה כשמאלני, יתכבד ויעלה אותן על הכתב וישלח לערן, אני בטוח שפרסום מאמר שכזה ישקל באותה מידה.

      שמירה על מנהל תקין זה אינטרס שאינו קשור לנטייה פוליטית.

      מחק
    7. פשוט מדהים איך אתם יורים לעצמכם ברגל. שלא לדבר על הדמגוגיה שלכם בה נוקטים כל המשטרים הלאומניים למיניהם, ברגע שמישהו מעלה טענה נגדם הם תוקפו אותו על היותו "אנטי לאומני" "שמאלני" וכו, וזה גבלס בעצמו מייעץ לעשות.
      האם אתם ליברטנים או סתם לאומנים פאשיסטים?

      מה הקשר של הקרן החדשה ומימונה של עמותות? כספי הקרן החדשה הם לא כספי המיסים שלנו שנגזלים ומחולקים ע"י נבחרי הציבור שלנו! המושחתים וכאלה שרק עושים לביתם.
      כותב המאמר מציין בפירוש שאלו ארגוני צללים המשמשים את כל הצדדים למינויים פוליטים וכו.

      מחק
  5. Eran,
    The oil pipe-line to Eilat is not some secretive plot.
    It's used in the opposite direction for Russian petroleum to the far east. It's cheaper than Suez channel
    https://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Israel_pipeline

    השבמחק
  6. ארגוני הצל של הקרן החדשה דוגמת ארגון מולד ופרויקט 61 מבית ארגון מולד הממומן על ידי הקרן החדשה נשכר לקמפיין של מפלגת העבודה . אותו ארגון שהכותב משתייך או לפחות כותב בו :http://mida.org.il/2014/12/02/%d7%97%d7%a9%d7%99%d7%a4%d7%94-%d7%90%d7%a8%d7%92%d7%95%d7%a0%d7%99%d7%9d-%d7%a0%d7%aa%d7%9e%d7%9b%d7%99-%d7%94%d7%a7%d7%a8%d7%9f-%d7%94%d7%97%d7%93%d7%a9%d7%94-%d7%9c%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c/

    השבמחק
  7. וקצת על הפעילים בארגון מולד :ראש הארגון מולד הוא אבנר ענבר, ממקימי תנועת סולידריות שייח ג'ראח. מנהל המדיניות הוא מיכאל מנקין, לשעבר משוברים שתיקה. אברהם בורג הוא המייסד והיו"ר של מולד.
    ולא הם לא פוליטיים. אולי כדאי שפורטוגלי וגם הכלכלה האמיתית יכתבו על כמות הכסף שמוזרמות מהאיחוד האירופאי למימון כל אותם ארגונים חוץ ממשלתיים דוגמת מולד השואפים לשנות את אופיה של מדינת ישראל. עשרות אלפי פעילים שלא מיצרים דבר כלכלי אמיתי .

    השבמחק
  8. בינתיים הפוליטיקאים שמגייסים כספים רבים מחו"ל הם אלו שבדקות אלו סופרים עדיין את הקולות מהפריימריז של אתמול.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה יכול להוכיח זאת ? אם כן פרסם

      מחק
    2. אז?
      האם לדעתך מה שמותר לפוליטיקאים ופעילים שמאלנים אסור לפוליטקאים ימנים?
      אכן דמוקרטיה ליברלית כהלכתה.

      מחק
    3. התפרסם השבוע. נתנינו כמליון, אבל השיב 20 אלש, יור הכנסת כ400 אלש ואקוניס כ100 אלש. הכל מחוץ לארץ. שלא לדבר על העיתון של נתניהו.

      מחק
  9. כל פעם שערן היקר ושותפיו גולשים מדיון אמתי על הכלכלה לתעמולה שמאלנית שקופה, הם מקבלים על הראש וטוב שכך. אולי לבסוף ילמד את לקחו וישמור את הבלוג הזה כשמורת טבע שרק האמת הכלכלית הצרופה נר לרגליה, כפי שאכן קורה ברוב הגדול של מאמרי האתר.

    השבמחק
  10. התגובות פה הם דוגמא נהדרת לאיך המושלים ממשיכים לשלוט בנו. אני מאמין שאני לא מסכים עם מר פורטוגלי בהרבה נושאים, אבל לצורך הדיון בואו שנייה ננסה להבין מה הטענה שלו כאן.

    הנה הטענה שלו (אנא, תקנו אותי אם אני טועה): "ישנם גופים פרטיים (או פסדו פרטיים) מסויימים שמקבלים כספים מהממשלה. הממשלה מעבירה להם את הכסף שלנו בחשאי ובלי לעמוד בחוקים ותקנות שהיא עצמה המציאה"

    הוא מביא כדוגמא את קצא"א, קק"ל ומועצת יש"ע, אבל באותה מידה היה אפשר על כל אירגון אחר. משום מה אנשים נתפסים לאנקדוטה הספיצית של מועצת יש"ע ומסיתים את הדיון למקום לא רלוונטי.

    התוצאה היא שהמושלים ממשיכים ליטול את כספנו ולהעבירו לחברים שלהם. פעם זה החברים בימין ופעם זה החברים בשמאל. למעשה, אני בטוח שהאג'נדה הראשית של כל "עמותות" השמאל והימין האלו היא דאגה למי שעומד בראשם.

    בקיצור, הנה מה אנחנו צריכים לדרוש. אנחנו עובדים קשה עבור כספנו והוא שלנו. אם נרצה לתמוך בקק"ל, מועצת יש"ע, ליגת האלופות בכדורגל, שלום עכשיו או חבורת הזבל נפתח את הארנק ונתרום להם כסף. אין צורך ליטול את כספנו בכח.

    השבמחק
  11. ערן מצרף לך קישור חלקי של חיים לוינסון מעיתון הארץ - שלא חשוד בדעותיו האוהדות להתנחלויות . אתה טוען שאתה בודק נתונים ומפרסם אותם אם הם נכונים . נראה לי שהפעם לא בדקת את הכותב ואת הרקע שממנו הוא יונק. אנא התיחסותך לנתונים של הכתב הנ"ל וקצת חיפוש באינטרנט תוכל למצא את כל הביקורת שלו על המאמר של מולד שממוחזר פה מחדש עם פרטים מעט שונים.
    חיים לוינסון מ'הארץ' בדף הפייסבוק שלו ל"תחקיר" ששידר ערוץ 10:
    "אני חייב להתייחס בהרחבה באריכות ובדקדוק לקשקוש המכונה 'תחקיר' שערכה עמותת 'מולד' שפורסם גם על-ידי מתן חודורוב בערוץ 10", כתב לוינסון. "כאילו שדו"ח טליה ששון זה לא הכי 2005, מולד החליטו להתמקד כמה עולה לנו המאחזים. שאלה טובה, אבל בוא נודה על האמת – אין ממש דרך לענות עליה. משום מה, הם התמקדו במאחז אביגיל בדרום הר חברון. כשלוקחים דוגמה, אחת מעשרות מאחזים, נהוג להסביר למה לקחו דווקא את הדוגמה הזאת. אבל לא חשוב".
    זה דווקא כן חשוב, כיוון שזו בדיוק שיטת העבודה של 'מולד': בוחרים נתון, אמיתי פחות או יותר, ועושים עליו אקסטרפולציה מטורפת כדי שיתנפח לסכום שאפשר להרשים איתו עורכי מהדורות חדשות. כך עשו במקרה של אברמוביץ' כאשר הכפילו את הסכום שאותו הכירו – היכרות שגויה כפי שהתברר – ממועצה מקומית אפרת, במספר המועצות ביו"ש כדי להגיע לסכום שעובר למועצת יש"ע. זאת, תוך כדי התעלמות מהעובדה שלא כל המועצות ביו"ש מעבירות כספים למועצה, ואלה שכן לא עושות זאת בשיעור אחיד. כך גם כאן: בחרו במאחז לא מייצג (ברוב המאחזים אין מקווה, למשל, וחלק מהמאחזים גם לא מחוברים לרשת החשמל) ואת ההערכה הפראית מאוד שעשו אודות עלותו למשלם המסים הכפילו במספר המאחזים הכולל. לא טעות אפוא, אלא שיטה של הטעייה (שאליה לוינסון מתייחס בהמשך).
    ויש עוד המשך

    השבמחק
  12. נפלנו פה על הדמגוגים... אחד בוכה על גורל תושבי השטחים והשני לא רואה נתיבי כספי ימין ונוצרים משיחיים שוחרי מלחמות ארמגדון וגוג ומגוג. כאילו השלטון פה מ77 לא עושק את תושבי ישראל ומעביר הון לשטחים וטייקונים על חשבוננו. תקימו כבר מדינה ותניחו לנו לחיות ככל האומות.

    השבמחק
  13. גראס מישהו ?
    http://cafe.themarker.com/topic/3181519/

    השבמחק
  14. מכירת קרקעות ליהודים בלבד.. מזכיר לי את המכביה, אירוע ספורט ליהודים בלבד. כל אומה אחרת שהיתה מקימה ומתחזקת אירועים וארגונים המותרים רק לבני דת או גזע אחד... תשלימו לבד.

    השבמחק
    תשובות
    1. בדיוק!!
      ועל הדרך בוא נבטל את גם כל אירועי הספורט לנשים ("מגמה צ'אלנג'"/"מלכת המדבר")
      ונוציא מחוץ לחוק את אירגוני הנשים הפאשיטסים.

      מחק
    2. לא, אתה צודק!! אירוע פרטי דינו בדיוק כדינה של מדיניות ממשלתית!!

      מחק
  15. אמנון פורטוגלי3 בינואר 2015 בשעה 20:41

    ל'אנונימי' על כל המופעים שלו בתגובות למאמר זה

    לרשימת ארגוני הצל שעוסקים בהתיישבות, הפעם בתחומי הקו הירוק, אפשר להוסיף את עמותת 'איילים'.
    לפי אתר העמותה, איילים הוקמה במטרה "לחזק את מפעל ההתיישבות והמעורבות החברתית בנגב והגליל". הרעיון בא לידי ביטוי בהקמת כפרי סטודנטים ויזמים, שמהווים בסיסי יציאה למעורבות חברתית ולהתיישבות קבע.
    לעמותה תקציב גדול, בן כ-25.6 מיליון שקל בשנת 2013, הממומן ברובו מהמדינה. העמותה מקבלת כספים מגופים ציבוריים וממשלתיים שונים: הסוכנות היהודית, החטיבה להתיישבות, קרן היסוד, והמשרד לפיתוח הנגב והגליל, וכן ניזונה מתרומות פרטיות. החטיבה להתיישבות, לדוגמה, העבירה לעמותה 6.5 מיליון שקל, בשנתיים האחרונות . המשרד לפיתוח הנגב והגליל העניק לעמותה 2 מיליון שקל בשנת 2013, ותומך בה בפרויקטים השונים שלה בצפון ובדרום.
    אבל אלו רק פירורים. לפי כתבת תחקיר מקיפה על איילים שפרסם דה-מרקר,
    http://www.themarker.com/markerweek/1.2527896
    בנוסף ל'תרומות' האלו המדינה תומכת ישירות בפרוייקטים של איילים. "באחד הנימוקים שהגיש משרד האוצר להתקשרות עם העמותה בפטור ממכרז נכתב כי ב–2005–2013 אישרה הממשלה ארבע החלטות ממשלה לטובת הקמת כפרי סטודנטים נוספים של איילים בנגב ובגליל, וב–2012 אישרה החלטה נוספת להקמת כפר סטודנטים בניהול העמותה בלוד. לפי נתוני משרד האוצר, בכל ההחלטות האלה הממשלה השקיעה תקציב של כ–50 מיליון שקל - עוד לפני העברת התקציב האחרונה"
    ב–21 ביולי השנה פירסם המשרד לפיתוח הנגב והגליל הודעה פומבית באתר מינהל הרכש הממשלתי, על כוונתו להתקשר עם איילים כספקית להקמת כפר הסטודנטים בשדרות, ללא מכרז, ובאוקטובר אושרה ההעברה התקציבית. מדובר בתקציב של 50 מיליון שקל - 30 מיליון שקל מתקציב הממשלה ו–20 מיליון שקל מכספי העמותה.
    בתגובה של עמותת איילים לדה-מרקר נאמר במפורש כי "איילים, כזרוע ביצועית של הממשלה....,". לא ברור מדוע המדינה צריכה להסתתר ולפעול במסווה של עמותה. במקרה של איילים, הפעילות בצל הביאה כנראה 'לכאורה' גם למעשי שחיתות, הנחקרים עתה במשטרה.

    ובעניין החטיבה להתיישבות, אפשר להוסיף את מרכז המחקר והמידע של הכנסת לרשימת הארגונים כמו מולד.
    מרכז המידע והמחקר ניתח את תקציב החטיבה להתיישבות. מסתבר שבכל אחת משלוש השנים האחרונות בסיס התקציב של החטיבה היה עשרות מיליוני שקלים בלבד, אך לאורך השנה, על רקע העברות תקציביות חוזרות ונשנות ממשרדים אחרים, הוא גדל במאות אחוזים. ב-2012 קפץ תקציב החטיבה מ-77.7 ל-458 מיליון שקל (גידול של כ-590%); ב-2013 גדל תקציב החטיבה מ-82.8 ל-653.5 מיליון שקל (790%); ואילו ב-2014 נשבר השיא עם גידול של קרוב ל-1,000% בתקציב הביצוע העומד על כחצי מיליארד שקל, לעומת בסיס תקציב של 52.8 מיליון.
    עוד עלה מהמחקר כי מי שנהנה מעיקר הגידול התקציבי הוא מרחב המרכז, יהודה, שומרון והר חברון. שב-2013 היה שיעור הגידול בתקציביהם 2,300%, ו-2,500%, בהתאמה. תקציבי הגליל והנגב גדלו בשיעור נמוך משמעותית. נזכיר שלפי נתוני דו"ח מולד, נכון ליוני זכו היישובים שמעבר לקו הירוק ב-74% מהתמיכות שהועברו לרשויות המקומיות, כשבית אל לבדה זוכה בתמיכה של 51.5 מיליון שקל - יותר מכל יישובי הגליל והנגב גם יחד (49.5 מיליון שקל).

    בהחלטה 741 שקיבלה הממשלה ב-17 לספטמבר 2013 , תחת הכותרת: "תוכנית אסטרטגית לעידוד וחיזוק ההתיישבות". נקבע כי " החטיבה להתיישבות תסייע לקבוצות ההתיישבות ויזמי קבוצות התיישבות במרחב העירוני בתחום הניהולי, התכנוני והפיסי, לרבות פתרונות לדיור זמני ולדיור קבע, ביצוע עבודות תשתית, הצבת מבנים יבילים, שיפוץ מבני ציבור, שיפוץ ופיתוח מבני פעילות לקבוצות ההתיישבות וביצוע פרויקטים כלכליים ויזמות עסקית" (הדגשה לא במקור). עוד הוחלט כי הכסף יועבר לגרעינים על ידי החטיבה להתיישבות, וכי משרדי הבינוי והנגב והגליל יישאו במשותף בעלות, שנקבעה על 110 מיליון שקל ל-2014-2013 , וכן יחליטו יחד אילו גרעינים לתקצב. אחת המוטבות מהחלטה זו היא עמותת איילים. התחקיר של מכון "מולד" מעלה כי באמצעות החטיבה להתיישבות מימן משרד הבינוי עשרות גרעינים תורניים הפועלים במרכז הארץ, בהם הרצליה, רמת השרון ואף רמת אביב ג', וכן ישיבות הסדר הפועלות במרכז, זאת בעוד תפקידה המוצהר של החטיבה הוא סיוע בהתיישבות באזורי הפריפריה ויו"ש. כמו כן נמצא כי רבים מהגופים המתוקצבים קשורים לאנשים ולגופים בכירים בבית היהודי ובישראל ביתנו..

    האם לדעת אנונימי גם מרכז המחקר נתמך ע"י הקרן החדשה לישראל

    השבמחק
    תשובות
    1. כתבת "לא ברור מדוע המדינה צריכה להסתתר ולפעול במסווה של עמותה. במקרה של איילים, הפעילות בצל הביאה כנראה 'לכאורה' גם למעשי שחיתות, הנחקרים עתה במשטרה."
      לי לא ברור מדוע מדינות אירופה מסתתרות ופועלות במסוה של עמותות כמו אלו המספקות מימון לעמותות ומכונים בעלי אג'נדה שמאלנית באמצעות הקרן להשמדת ישראל.
      בעצם זה ברור מאד.
      על שחיתות במדינות אירופה אין לי צורך לדבר - זו כבר הבעיה של האירופאים.

      ולגבי היות איילים כזרוע ביצועית של הממשלה, אין שום בעיה שהממשלה תפעל באמצעות עמותות או ארגונים שמקבלים ממנה מלוא או חלק מתקציבם. זה רצון הריבון, ואם לא מוצא חן בעיניך - יש לך דרך דמוקרטית פשוטה מאד להחליף אותו (תזכיר לי ולקוראים בבקשה מה יהיה ב 17 במרץ השנה?).

      כמו כן, אתה מדבר על תקציבים, אולם לא מפרט מה נעשה בתקציבים ולאלו מטרות הם הופנו. ישנם דברים שהם ברומה של מדינת ישראל, ודוגמא אחת מני רבות היא חיזוק הזהות היהודית שלה (זוכר? משהו לגבי הכרזת העצמאות?) וחיזוק התחושה שמדינת ישראל היא אכן הבית הלאומי של היהודים ברחבי העולם.
      גם אם דברים אלו מפריעים לך (ואני בטוח שדוקא לדעת רוב היהודים דברים אלו לא רק שלא מפריעים אלא אף מעודדים), הרי שזו בחירת הריבון, ושוב, באפשרותך לפעול באופן דמוקרטי להחליפו.

      ולגבי ההנפצה שלך שהפעילות הביאה כנראה 'לכאורה' גם למעשי שחיתות הנחקרים עתה במשטרה, האם תציג לקוראים באותה התלהבות גם את מסקנות חוקרי המשטרה כשאלו יפרסמו שאין סיבה להגיש כתב אישום, משום שלדעתם אין אשמה? שוב, טענותיך נראות פוליטיות לחלוטין, והנתונים שאתה מביא הינם נתונים המסייעים לטענותיך, אולם אינם כל הנתונים. לו היית נאלץ להביא את כל הנתונים ייתכן שהיה מתברר לקוראים שבטענותיך אין כל ממש.

      ולגבי דו"ח מולד שאתה כל כך מסתמך עליו, מדובר בארגון שעושה ככל שביכולתו בכדי להציג את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון כאם כל הצרות שבעולם. אגב, הארגון הזה ממומן ע"י הקרן לישראל חדשה. זה כמו לבקש מ'דה-שטירמר' להפיק דו"ח על הנזק שגורמים היהודים לכלכלת גרמניה.

      ולגבי המימון של מכון מולד, אני מזמין אותך ואת הקוראים לדף של NGO Monitor העוסק במכון: http://www.ngo-monitor.org.il/article/_299

      מתוך האתר של הקרן החדשה לישראל - (http://www.nif.org.il/about/faqs)
      "מי הם התורמים לקרן החדשה לישראל, מה מידת הפיקוח על תרומות אלה?

      כפי שניתן לראות בדוחו"ת שלנו, הקרן החדשה לישראל מקבלת תרומות מקרנות וגופים שונים, כמו גם מתורמים פרטיים בחו"ל ובארץ. בהקשר זה חשוב לציין כי תרומות שמקורן בגופים כגון האיחוד האירופאי נתונות לביקורת ופיקוח, בעוד תרומות מצד אנשים פרטיים כמו לדוגמה שלדון אדלסון המחזיק בגוף תקשורת חזק, או אנשים בחו"ל המעבירים מליוני דולרים לבניה בהתנחלויות – לא נתונות לכל פיקוח, ולא לביקורת. לכן, הטענה כאילו הדבר מאפשר התערבות לא לגיטימית בחברה ובפוליטיקה הישראלית מטעה."

      על הקורא לשים לב לנוכלות הזו - הקרן מתפארת בביקורת ופיקוח על תרומות מגופים ציבוריים (ולא מתייחסת לתרומות מאנשים פרטיים), אולם תוקפת תרומות של אנשים פרטיים (כמו שלדון אדלסון) התומכים בחידוש ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון.
      אנא הסבירו לי בבקשה מיהם האנשים שמבקרים ומפקחים על התרומות של גופים ציבוריים לקרן הנ"ל. על אותו משקל אפשר לטעון שהקרן המשלחת יהודים למחנות השמדה מקבלת תרומות מגופים ציבוריים בגרמניה הנאצית, גופים המבוקרים ומפוקחים ע"י גורמים עלומים (מן הסתם חברי המפלגה הנאצית). בעברית פשוטה קוראים לזה "לתת לחתול לשמור על השמנת".
      האם הקרן החדשה לישראל תאפשר לי לבקר ולפקח על התורמים הציבוריים שלה? האם התורמים הציבוריים שלה יאפשרו לי לבקר ולפקח על הכספים שהם מעבירים לקרן?

      מחק
    2. אנונימי אתה פשוט שטוף מוח. גונבים אותך, גוזלים אותך, שודדים אותך לוקחים לך את החופש גם הימין וגם השמאל. ואתה חוזר על דמגוגיה ימנית שהוזנת בחדשות על מנת להפריד אותך מאחיך האזרחים לפצל אותנו לשמאל ימין דתיים וחילונים כאשר כולנו צריכים להתאחד בשביל להשתחרר מעול האליטות הפוליטיות והכלכליות, תתעורר אתה ישן.

      מחק
  16. יש הבדל בין הקרן החדשה לישראל והארגונים שהיא תומכת בהם למה שהיה בכתבה.
    ההבדל הוא ב"קרן החדשה לישראל" הכסף בא מחוץ למדינה,
    לכן זה נחשב חוקי מבחינת השפעה פוליטית.

    השבמחק
  17. לפורטוגלי - תתייחס גם לטענות של חיים לוינסון מעיתון הארץ על התחקיר שלכם ששודר בערוץ 10 , ולטענות האחרות שהוצגו לגבי העמותה שאתה עובד בה.
    שאלה: כחוקר במכון האם אתה באמת אוביקטיבי הוא שמא האוביקטים של המחקרים שלך ומסקנותיהם תואמים את רצונם של אלו המשלמים את משכורתך בעמותה?

    השבמחק
  18. לאמנון פורטוגלי - אתה מציין מחקר של מרכז המחקר של הכנסת- צרף בבקשה קישור למחקר שנוכל כולנו לקרוא ולנתח את הנתונים. ממה שאני מצאתי מדבור על גידול עקב העברות משנים קודמות ולא כפי שאתה מציין. אז למען הסר ספק ציין בבקשה את המקור במדוייק ..

    השבמחק
  19. https://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m03494.pdf

    השבמחק