יום רביעי, 18 ביוני 2014

מקור של דאגה אמיתית

מאת: משה שלום

ברשומה זו נעסוק במשהו קצת עקיף לכאורה לשווקים הפיננסיים. מדובר בעניין גיאו-פוליטי אשר מרכז את מלוא תשומת הלב הכללית ולא כל כך את הסוחרים, למרות שהגיאו-פוליטיקה היא שטח התעניינות חובה לכל מי שבאמת רוצה לדעת מה קורה בצד הפיננסי של חיינו.


 ההתפתחויות בעיראק, ובמיוחד "שיתוף הפעולה" המוצע לאיראן על ידי ארה"ב על מנת לרסן את הסלאפיסטים הסונים המתקדמים בצעדי ענק במדינת שתי הנהרות, היא דבר מדהים ומעורר מחשבה נוגה. לא רק זאת, אלא שהתבשרנו על משלוח של כ-300 חיילים אמריקאיים על מנת "להגן" על השגרירות בבגדד וזאת כצעד ראשי של תגובה למה שקורה בשטח שם. 300 כנגד תנועה עממית מתגברת. אולי הם ספרטנים...

לפני שנפתח את הנושא, נזכר בכל המהלך ההיסטורי כולו: הורדת רודן אכזר (סאדאם חוסיין) ממניעים שעד היום לא כל כך ברורים, כאשר אי מציאת הנשק להשמדה המונית הכריחה את ממשל בוש לתת גוון של דמוקרטיזציה לכל המהלך. ומה התקבל? קריסה של המדינה לחלקיה השבטיים-דתיים, ועכשיו כיבושה הפוטנציאלי על ידי הכוחות הקיצוניים ביותר בקשת האסלאם המיליטנטי.


ארגון ISIS שובה חיילים של צבא עיראק

רגע, זה נשמע קצת מוכר, לא? טוניס (ממשלת אחים מוסלמיים), לוב (פירוק, ואנדרלמוסיה שהכוח הבולט בה הוא השבטיים הדרומיים הדוגלים בג"יהאד של כל צפון אפריקה), עלייה מחודשת של הטאליבן בכל האזורים הכפריים של אפגניסטן (כאשר יש עדיין את הקואליציה המערבית בשטח), מצרים (שהצליחה על ידי פוטש צבאי לשחרר את עצמה, בינתיים, מתוצאות הניסוי הדמוקרטי שם), וכמובן סוריה, ששם הרודן סירב על דעת עצמו (איזו חוצפה מצידו) לאפשר את זריקתו לכלבים. מזרח תיכון חדש באמת.

אבל, הקונטקסט העיראקי הוא מיוחד בגלל שני אלמנטים חשובים באמת:
הנפט שיש מתחת לרגלי תושביה, והשליטה על המפרץ הפרסי. לא רק זאת: עיראק הייתה שנים רבות גם מאזן כוח מול האיום האיראני, והיום מנהיגת המערב מבקשת את עזרתה של מדינת ה"מולות" לעצירת קריסה ואיום אסלאמי אחר.

מה זה אומר לגבי עלייתה של איראן כמעצמה אזורית? מה זה אומר לגבי המרוץ שלה לגרעין? ומה זה אומר על יכולתה לשלוט בצורה ישירה, או עקיפה על הזרימה השוטפת של הנפט, והגז, מן האזור כולו? לא פלא שמחיר הנפט משקף עצבנות גדולה, למרות שזו נראית כעת כתגובה רגעית לאירועים המיידיים.
לדעתי, יש כאן אפשרות של שינוי אסטרטגי דרמטי, שבו העולם המערבי יראה בשיעים הקיצוניים, את מגנם מפני הרעה הגדולה יותר המגיעה מן הסלפא הסונית. כמו, שבזמנו, בן לאדן היה לעזר רב במיגור הכיבוש הסובייטי באפגניסטן.
האביב הערבי הופך אט אט לסיוט כולל, שבו הברז על חלק נכבד מן המאגר האנרגטי העולמי יהיה נתון תחת מטריה של מאבק כוחות בין גרועים, וגרועים יותר. דרך אגב, בסיטואציה כזו, שבה המערב "סומך" על איראן על מנת להילחם את מלחמתו כנגד קבוצות כמו ה-ISIS, מתגבר הספק ביכולתה של מדינתנו הקטנה למנוע את ה"לא יעלה על הדעת", דהיינו הפצצה האיראנית.

ובכל זאת, מילה לגבי השפעת כל זה על השווקים: 112 היא רמת המחיר בחוזה ה-WTI (חוזה על נפט), שכל הסוחרים מסתכלים עליו. אחריה 116, אך מעל זה קיים חור שחור של חוסר התנגדות, אשר יכול לגרום לתנועה מאוד חדה כלפי מעלה. ומה יקרה לשוקי המניות, בעולם של 150-200 דולר לחבית, ביחד עם צמיחה כה אנמית?


הכותב הוא ראש מחלקת המחקר של FXCM ישראל

17 תגובות:

  1. "מעל זה קיים חור שחור של חוסר התנגדות, אשר יכול לגרום לתנועה מאוד חדה כלפי מעלה."
    וואו - לקרוא לזה חיזוי יומרני יהיה אנדר-סטייטמנט ענק

    ערן - חבל....
    אין כאן ניתוח של שוק הנפט העירקי (כיום יש יותר יצוא בצנרות ביבשה מאשר במיכליות בים), של האינטרסים העולמיים (ירידת ייבוא האנרגיה בארה"ב, עליה במזרח) או כל דבר מעמיק אחר

    סתם קובץ אמירות כלליות..... אה, וגם לינק לאתר FXCM (כלכלה אמיתית, אתם יודעים)

    חבל

    השבמחק
    תשובות
    1. על מנהג מוזר כזה של מתן קרדיט שמעת?

      מחק
  2. הקריסה הבאה היא ממלכת ירדן , ואם תחשבו לרגע מה היה קורה לו מסרנו את יהודה ושומרון לחבורות האשף חמס והסלפים שכבר לא חסרים בשטח. אה וגם שכחנו את אותם מהגרים "פליטים" סודנים אריתראים שכל כך דאגו חברי הצדק החברתי ודומיו להגן עליהם בכל דרך בשם הצדק וכו'. האם הם כמוסלמים יוסיפו ליציבות באזור ? האם יחברו למי שקרוב אליהם אידיאולוגית ודתית ? או שמא יהפכו לציונים ופעילי צדק חברתי אוניברסלים בעצמם? . כך יוצא שאותו נשיא אוניברסלי -אובמה בשם הצדק הסוציאליזים והדמוקרטיה לכאורה הפך את כל האזור פה לחבית נפץ וכל זה תוך זמן קצר של כמה שנים שהוא בשלטון.

    השבמחק
    תשובות
    1. לפני שהמשטר ההאשמי יפול תצטרך ישראל להקים חומה לאורך הירדן. אחרת, עם או בלי זכות שיבה, התושבים הירדנים ימלטו לישראל בהמוניהם לכשתתחיל המערכה להפלת המשטר.
      בינתיים, דעאש מתמקדים בכיבוש שדות נפט, ומציאת לקוחות שישלמו על הנפט. לקוח חשוב הוא כנראה המשטר הסורי, וזו הסיבה שדעאש נלחמים במורדים הסורים יותר מאשר הם נלחמים בצבא סוריה.
      למשטר ההאשמי בירדן אין נפט ויש לו תמיכה אמריקאית משמעותית. כך שכנראה שיש לנו מספיק זמן על מנת לבצע מהלכים דיפלומטיים לקראת בניית החומה.

      מחק
    2. לא חושב.מישהו מממן את הסלפים האלה.זה לא כנופיה אלא צבא של 50 אלף.
      והמישהו הזה הוא סעודיה או קטאר.
      את ירדן הם צריכים.כרגע.
      גם אני חושב שהשיעים פחות גרועים מהאופציה הסונית.
      גם הרוסים,ההודים והסינים חושבים ככה.

      ולאיש שאחראי לכל הבלגן הזה נתנו...פרס נובל לשלום !!!

      מחק
  3. יש שני דברים משותפים לכל המדינות שהוזכרו בכתבה:
    1. נפט או\ו גז
    2. התערבות אמריקאית

    שכל אחד יעשה עם הנתון הזה מה שהוא רואה לנכון.

    ד"א סאדם חוסין (רודן אכזר לכל הדעות - ולא בציניות) לא "הורד" או "הופל". האמריקאים הגיעו מהקצה השני של העולם, כבשו את עירק על בארות הנפט שלה והרגו את הרודן ששלט באזור. סתם נתון מעניין מאז "שיחרור" עיראק נהרגו יותר מ 130 אלף אזרחים עיראקים (לא צבא, לא מחבלים, לא לוחמי חופש, לא מתנגדים - אזרחים). מי שאחראי לרצח הזה הם האמריקאים.

    השורה התחתונה היא שאין שחור ולבן. מה שיש זה אינטרסים כלכלים של קבוצות קטנות המכוסות בהרבה דם ובסיפורי מעשיות על נשק להשמדה המונית, שיחרור, דמוקרטיה, מוסר, אלוהים, ישו, סנטה קלאוס וכו'

    השבמחק
    תשובות
    1. לא האמרקאים הרגו אותם אלא העיראקים הרגו אלה את אלה.
      אפשר להתווכח על אחריות הכיבוש-שחרור האמרקאי להרוגים אבל מי שהרג הוא עיראקים סונים את "חבריהם" השיאים ולהפך.

      מחק
    2. אתה מאמין שמתוך 130 אלף אזרחים הרוגים חיילים אמריקאיים לא הרגו אפילו חלק?

      מחק
    3. האמריקאים הרגו וגם הרגו. הם הודו ברצח של בערך 12% מהאזרחים שנהרגו* - זה שהם לא הודו זה לא אומר שהם לא אשמים. ולאחוז ניכר מהשאר הם אחראים באופן עקיף.

      130,000 אלף אזרחים! בשביל נפט! תחשוב שהיו רוצחים את כל תושבי אשקלון כדי להשיג גישה למאגרי הגז בים התיכון (חס וחלילה....)

      http://www.theguardian.com/news/datablog/2012/jan/03/iraq-body-count-report-data

      מחק
  4. בלי קשר לפוסט אך קשור לאתר:
    פסיקה הלכתית: אסור להיכנס לאוברדרפט
    הרב יעקב אריאל קובע כי לאדם פרטי אסור להיכנס למשיכת יתר, זאת מפני שמדובר באיסור הלכתי: ”אנשים פרטיים שרוצים להיכנס לאוברדרפט צריכים לפנות לרב שינחה אותם כיצד לעשות זאת“
    http://www.nrg.co.il/online/11/ART2/585/957.html?hp=11&cat=1103&loc=101

    השבמחק
  5. אל תחפשו את מה שהתקשורת מציגה, אלא דוקא את מה שהיא לא מציגה (בין אם בגלל שזה נוגד את האג'נדה של אנשי התקשורת, ובין אם בכדי להסתיר מהלכים שהציבור, אם היה יודע עליהם, היה מתנגד ומפריע להם).
    ---------------
    הפצצה האיראנית מעולם לא היתה מיועדת לישראל. כל הרעש שביבי עשה היה בכדי למשוך ולהסיט את תשומת הלב הציבורית ל'איום' על קיומה של ישראל, בעוד שהפצצה האירנית מיועדת למלחמה הרבה יותר גדולה ומסוכנת - מלחמה בין הסונים ובין השיעים ובין ארונים מוסלמיים שונים (בשלב הראשון), ומלחמה בין מה שנשאר מהאיסלאם ובין שאר העולם (בשלב השני).
    ---------------
    כל הבאלאגן שנוצר במדינות האיסלאם בשנים האחרונות ('האביב הערבי') מצד אחד, וההתבדלות האמריקאית מהצד השני, נועד להביא לשלב הראשון במלחמה, דהיינו הקזת דם הדדית בין מוסלמים עד אשר לא יישאר להם כח, ואז הנוצרים (וארה"ב כמובן תוביל) יוכלו להכניע את מה שנשאר מהמוסלמים.
    ---------------
    בשתי מלחמות העולם במאה העשרים, ארה"ב התבדלה משאר העולם, עד אשר המלחמה החריפה ואז ארה"ב 'נאלצה' להתערב ולנצח את האויב.
    גם כעת ארה"ב מתבדלת, וכאשר היא 'תיאלץ' להתערב, התכנון הוא ששוב היא תוביל ותנצח את האויב.
    אלא שעתה האויב אינו מוגדר, אין לו מאפיינים חד משמעיים המאפשרים הבדלה בינו ובין ידי או סתם אזרח חף מפשע.
    בנוסף, כעת האויב מתפתח וכובש את היבשת הישנה (אירופה) ויש סיכון שהימור האמריקאי לא יצליח, והתוצאה תהיה אבדן יבשת אירופה לאיסלאם.
    זו הסיבה שראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, אמר לפני מספר שבועות שיש לצרף את רוסיה למלחמה באיסלאם (הוא כמובן התבטא בלשון דיפלומטית ומאד לא ישירה).
    ---------------
    ואנחנו בארץ ישראל חיים כמו בתוך בועה או חממה. איננו מבינים מה קורה בעולם שמסביבנו, ולא מדובר ב 100 או 200 ק"מ מישראל, אלא במרחק יותר גדול.
    ---------------
    ישנו משחק שהמבוגרים בוודאי זוכרים - לוח סגור שבו יש פאזל של תמונה, כאשר הפאזל מבולגן ובכדי לראות את התמונה המלאה והמסודרת יש להזיז את הריבועים המכילים את החלקים. רק שהפאזל מחולק ל 15 חלקים ויש רק מקום אחד נוסף שבאמצעותו אפשר לתמרן את החלקים, וכל זה מבלי לפרק את הלוח והריבועים שבתוכו.
    זוהי האנלוגיה לתמונת המצב בעולם.
    ---------------
    ולגבי מה שיקרה בזירה הכלכלית, שתושפע מאד מהמצב הגיאו-פוליטי, עוד זמן לא רב השקל יאבד את מקומו כמטבע יציב וחזק, עקב הגידול בכמות ובעצמת האיומים על מדינת ישראל בכלל ועל תושביה בפרט.
    ההנחה שלי היא שכאשר ירדן תיפול בידי אל-קאעידה ודומיו, השקל יאבד גובה במהירות.
    משום כך, לדעתי כדאי לתכנן רכישה של מזון (שימורים) ומוצרים שאינם מתכלים (כמו נייר טואלט וכו') ולתכנן אורח חיים שאינו מתבסס על אספקה קבועה ויציבה של חשמל.

    השבמחק
    תשובות
    1. כמה דמיונות, ישתבח שמו

      מחק
  6. ואז נחזור לכלכלה אמיתית של סחר חליפין , לא יהיו חובות , ולא בעלות על קרקע . ממש חזון קומניסיטי סוציאליסטי

    השבמחק
  7. isis הוא עוד ארגון בחסות סי אי איי.מי לדעתכם מממן אותם ומספק להם טילים אמריקאיים נגד מטוסים?זה משחק מכור.

    השבמחק
  8. אתמול דיברתי עם סוחר אקויטי (קנדי, סוחר בבורסה הקנדית), כל ההתפתחויות בעירק ישפיעו גם ישפיעו על מחיר הנפט, מניות חברות תעופה ועוד ועוד. ולראיה, מחיר חבית כבר עלה.אמנם מעט (0.83%) משישי לשני אבל עלה.. מעניין שאף אתר חדשות כלכלי בישראל לא מדבר על הנושא. הסתרה? זהו אחד הנושאים החמים ביותר בקרב סוחרים,גם פרטיים וגם ברוקרים, ובכלכליסט או וואי נט- דממה.
    שכל אחד יבין מה שנראה לו. :)
    ג'ודית

    השבמחק
  9. שלום לכולם
    אני הדיוט כלכלה מצוי ויש לי שאלה,
    מה קורה כשמחירי הנפט עולים ?
    דרך אגב יישר כח על האתר והמגיבים.
    חבל שאי אפשר להפוך אתרים כאלה לתכניות ריאליטי במקום האח הגדול ( למרות שאפשר להשאיר את השם )

    השבמחק