יום שלישי, 24 בינואר 2012

ההונאה הגדולה של שוק החוזים העתידיים

במאמר שאלת מיליון האונקיות- מה עדיף: נייר מגובה בזהב או הזהב הפיסי?  כתבתי על ההונאה בשוק החוזים העתידיים שבראשו עומד הזהב.העובדה היא שהיום עדיין יש כמות רבה של משקיעים ,ויתכן שאתם בינהם, שמשקיעים כספם בכלים אלו מבלי שידעו כלל על סיכון זה. התעלמות בתי ההשקעות והתקשורת מנושא זה מבטיחה לבדה את המשך ההונאה. שבוע שעבר ,יש לומר באופן נדיר,  TheMarker פרסם מאמר מרתק של מנהל ההשקעות הראשי בחברת ההשקעות שקדי שוקי הון, ירון שקדי , שמדבר וחושף את הנושא הכאוב של שוק החוזים העתידיים עם דגש על הזהב.

הנה קטע מדבריו:
"מאחר שסכום המשחק בחוזים עתידיים הוא אפס, הרי שניתן לומר שישנן התחייבויות בהיקף של 60 מיליארד דולר להעברה פיזית של זהב מהמוכר לקונה (מה שנקרא DELIVERY). הבעיה היא שללונדון וניו יורק אין מלאי של יותר מ-3 -5 מיליארד דולר בזהב פיזי, כך שביום נתון כל העסק הזה, שכרגע הוא הנייר בלבד, עלול להתמוטט לכן אחזקה בזהב פיזי הופכת להיות יותר ויותר משמעותית. ""

לקריאת המאמר במלואו לחצו כאן


החומר הכלול במאמרים בבלוג זה הם על דעתו בלבד של הכותב ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו. סקירה זו אינה מתחייבת להיות מדויקת בפרטיה ואינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

7 תגובות:

  1. ערן שלום!
    על בסיס הנאמר שאלתי היא האם תעודת סל צמודה לערך הזהב הנסחר היא בסכנה כמו נייר מגובה זהב?
    לדוגמא לי יש תעודת זהב קסם שקלי כאשר שער הנייר נע בהתאם לסחירות הזהב בעולם. אני מבין שכל עוד הזהב נסחר בבורסה וערכו משתנה כל הזמן כן נייר זה ימצא בתנודה המלווה את ערך הזהב.
    אשמח להתייחסות.
    אבי ג.

    השבמחק
    תשובות
    1. ערן הילדסהיים24 בינואר 2012 בשעה 10:47

      שלום אבי,
      כל נייר שאתה מחזיק ערכו הפיזי בסופו של דבר שווה לערך הנייר עצמו (כלום). שוויו הנוכחי בשוק נמדד בהתאם לאמון המחזיקים בו ואמון ,במיוחד בדף נייר, זה דבר שהיום קיים ומחר יכול להעלם והפוך.
      זה נכון לגבי שטרות הפיאט שמגובים בכלום, זה נכון לגבי מניות (שכן אם תאסוף את כל המניות שמסתובבות היום בשוק תראה שמספרן גדול מזה שהנפיקו החברות). זה נכון במיוחד לגבי שוק החוזים העתידיים.
      לגבי ספציפית תעודת זהב קסם שקלי -הכי טוב זה לבדוק במה היא מגובה וכך תדע גם למה אתה חשוף.
      ערן

      מחק
    2. בהתייחס לפיסקה הבאה: "זה נכון לגבי מניות (שכן אם תאסוף את כל המניות שמסתובבות היום בשוק תראה שמספרן גדול מזה שהנפיקו החברות)".

      אסטרטגית ההשקעה שלי בכספי קרן ההשתלמות שאני מנהל בעצמי
      היא להשקיע במניות של חברות כריה
      כי אינני יכול לקנות בכסף זה זהב פיסי
      וכן כי מניות של חברות כרייה מציעות מינוף על מחיר הסחורה
      ולכסוף כי ההנחה שלי היא שמניות אי אפשר להדפיס בלי גבול בניגוד לכסף נייר.

      אם אתה יודע אחרת אשמח להרחבה בנושא ולהפניה למקורות.

      מחק
    3. הנה קישור למאמר בנושא הנפקת מניות שלא באמת קימות. בתוכו יש קישורים לעוד מאמרים בנושא:
      http://concealed-money.blogspot.com/2011/04/blog-post.html

      מחק
    4. יש לי כמה תהיות בנושא.

      נניח שהמניה מחלקת דיבידנד.
      אזי לא יתכן שמי שמקבל דיבידנד לא באמת מחזיק במניה.

      איזה אינטרס יש לברוקר לשקר ללקחותיו שהם מחזיקים מניות שלא באמת קיימות אם הוא לא זה שעשה כסף ממכירתם בחסר?

      מחק
  2. Contrary to common belief the Futures Markets are NOT zero sum game - but minus sum.
    The vast majority of contracts traded are for speculation purposes, the participants SIGNED on their brokerage account forms language to that effect , and are forbidden to take delivery of the underlying. Advising people to accumulate the physical Gold also seem to me dubious.
    Lastly, reading this incorrect information, perhaps this is a good time to remind all of you the first rule of "investing": If you don't understand it, don't invest in it.
    - Eran

    השבמחק
  3. באקסלנס נשואה - קסם לא מוכנים לדבר איתי על תעודות הסל שלהם הם מפנים אותי ליועץ שוק ההון שלי. הם טוענים שהחוק מונע מהם להעביר מידע על תעודות הסל. מעניין למה? שאלתי אותם האם יש גיבוי כספי לתעודות הסל שהם מנפיקים לבורסה ומה קורה במידה והם פושטים את הרגל - ברור שהם לא ענו לשאלותי והפנו אותי לגורם חיצוני (יועץ שוק ההון).
    הנה אני מצרף התייחסות של עובד חברת תכלית בנידון מקפה דמרקר:

    ***גילוי נאות: אני עובד בחברת תכלית תעודות סל***

    חשוב להפריד בין שני סוגי תעודות: תעודת סל ותעודת התחיבות.
    א) תעודת התחיבות (תעודות מטח): לתעודות הנל יש נאמן אשר הוא זה שמחזיק את התעודות ומשחרר אותם לחברה תמורת כסף. לדוגמא, כאשר אתה רוצה לקנות תעודה במטח, אתה מעביר לחברה שווי של 100$ בשח. החברה ממירה אותם לדולרים ומעבירה אותם לנאמן. בתמורה הנאמן מעביר לחברה תעודה אחת והיא מעבירה אותה אליך. כאשר אתה מוכר את התעודה התהליך חוזר על עצמו אבל הפוך. כך שלמעשה גם אם החברה פושטת רגל אתה מוגן. הכסף נמצא אצל הנאמן. שים לב שאין כאן גם סיכוי התכסות. כי הנאמן לא ישחרר תעודות אם הוא לא יקבל 100$. הסיכון היחיד שיש בתעודות מהסוג הזה הוא אם הבנק שבו הכסף מושקע יפול. לדוגמא, אם הנאמן היה מפקיד את תמורת התעודות בליהמן ברדרס, היתה בעיה קטנה...
    ב) לגבי שאר תעודות הסל. כאן, כל חברה מנפיקה צריכה להחזיק בצד סכום שנע בין 8-36 מליון שח כגיבוי לנזק שיכול להגרם. גובה הסכום ניקבע ע"פ גודל התעודות (ככל שהחברה יותר גדולה היא תידרש להחזיק יותר כסף) והסכום הוא פר חברה. היות וחברות תעודות הסל מורכבות מכמה חברות (לדוגמא חברה מניתית, חברה אגחית וחברת מטח) סהכ הסכום יכול להגיע למאות מליונים.
    כאשר החברה פושטת רגל, התעודות עוברות להמרה כפויה מידית. הנאמן ממיר את התעודות ומשתמש בסכום הכסף שהיה בצד לגיבוי כדי להשלים לשווי ההוגן.
    אכן יכול להיות מצב שבו הסכום לא יספיק (אם מדובר במניות לדוגמא ומרגע פשיטת הרגל המדד התרסק).
    מבחינת הסיכון, המנפיק עצמו יעדיף לא להגיע למצב הזה ולסגור את החברה בעצמו כי אחרת הוא ישלם מכיסו על כך.
    במידה ויש לך עוד שאלות אשמח לענות עליהם.
    שיהיה לך המשך יום טוב.

    השבמחק