יום ראשון, 29 בינואר 2012

"אמריקה, המיתון מאחוריה"

"הנתונים מארה"ב טובים מאד גם בנושא של תעסוקה ,גם מבחינת היצור התעשיתי מבחינת היצוא ומיסים. סה"כ אמריקה המיתון מאחוריה" כך טוען שלמה מעוז בתוכנית לילה כלכלי ששודרה בשבוע שעבר (ראו מדקה 22 בסרטון).שלמה מעוז ,כלכלן מוערך בפני עצמו, מצטרף לדעתם של כלכלנים מובילים נוספים וכשהכלכלנים אופטימים העם שאינו מבין בכלכלה אופטימי גם הוא: סקר של בלומברג קובע כי  50% מהציבור בארה"ב מאמינים שהכלכלה משתפרת. בואו נסתכל בנתונים היבשים ונבדוק הכצעקתה , האם האופטימיות  אכן מוצדקת ? מאמר זה לא נועד (רק) לכלכלנים.
.



לפני שנרד לפרטים חשוב לזכור שזה שהכלכלה בארה"ב עדיין יציבה זה נובע כתוצאה מהזרמה של של יותר מטריליון דולר בכל שנה של הממשלה הפדרלית ,כסף שאין לה,  והזרמות של טריליוני דולרים של הפדרל ריזרב ,שאותם יצטרכו אזרחי ארה"ב בסופו של דבר להחזיר. הכל מתודלק בריבית אפסית.  מה יקרה אם הזרמת הכספים תפסק או שהריבית האפסית תעלה? פרומו לכך כבר ראינו במשבר הסאב פריים בשנת 2007  כאשר הריביות עלו והממשל לא הסכים להזרים כסף להצלת ליהמן ברדרס. מה יקרה אם הזרמות הכספים ימשכו תחת ריבית נמוכה ככה ללא הפסקה? כבר היינו בסרט הזה או יותר נכון בסרטים האלה וכולם הסתיימו בהיפראינפלציה ובהרס המטבע. אבל על מנת לא להרוס את האוירה החיובית שמשרים עלינו הכלכלנים לא ארחיב על כך הפעם ואתרכז במצב הנוכחי.

למרות כל הזרמות הכספים  והריבית הנמוכה המציאות הכלכלית עדיין לא מעודדת ולכן די תמוהה הכרזתו של מעוז. שלמה מעוז צודק כי יש נתונים חיוביים אבל הוא חוטא בכך שהוא משמיט את התמונה המלאה.
אז נכון מבחינת הייצור התעשייתי רואים שיפור קטן ב2011 אבל בגרף הבא המתאר את מספר המשרות  בארה"ב בתחום הייצור ברזולוציה של 10 שנים מקבלים פורפורציה שונה לעלייה הזו:

מקור :The Stranger

אם נסתכל על הגרף הבא המראה  את  היחס בין כמות האוכלוסיה לכמות העובדים בתחום הייצור רואים שלמרות השיפור הקל שהיה ב2011  ,מעולם בהיסטוריה ארה"ב לא היתה במצב קשה יותר כפי שהיא בשנתיים האחרונות בתחום הייצור התעשיתי:
מקור :Forbes
שלמה מעוז עוד טוען שיש גם נתונים טובים בתחום היצוא אך הוא שוכח לציין כי אין לכך משמעות על המאזן המסחרי אם גם היבוא גדל בארה"ב באותו יחס והגרף הבא מוכיח כי כך הדבר (הגרף האדום מיצג יבוא והכחול יצוא):



גם בתחום התעסוקה מצביע מעוז על נתונים מצוינים אך מתעלם מנתונים אחרים המצביעים שלמרות השיפור הקל  מעולם לא היה שוק התעסוקה בארה"ב במצב גרוע יותר או לכל הפחות  במצב שרחוק מלבטא סיום מיתון:
היום לדוגמא יש 6 מיליון מקומות עבודה פחות ממה שהיה לפני תחילת המיתון.
אם נבחן את זמן חיפוש העבודה היום של מובטל בארה"ב-מעולם  זמן זה לא היה ארוך יותר כפי שניתן לראות בגרף הבילתי נתפס הבא המיצג זמן ממוצע של אבטלה:


עוד נתונים שסותרים את מה שאומר מעוז לגבי שוק העבודה הוא  שרק 23% מכל התעשיות בארה"ב מתכוונות לגייס עוד עובדים ב2012 ומספר העצמאיים העובדים שם  ירד ביותר מ2 מיליון מאז 2006.
נתון נוסף ואולי המיצג ביותר את סוף המיתון נוגע לקצב ההתאוששות בשוק התעסוקה בארה"ב - אז נכון יש התאוששות מסוימת  בקטגוריה זו אבל  הגרף הבא מוכיח שהיא האיטית ביותר מאז מלחמת העולם השניה ורחוקה מלחזור לימים כפי שהיתה לפני המיתון (הגרף האדום מיצג את התאוששות שוק העבודה מאז החל המשבר ב2007 ,שאר הגרפים מיצגים תקופות של משברים גדולים  מתחילתם ועד סופם מאז מלחמת העולם השניה).



הכלכלנים מראים לנו נתונים "חיוביים" אבל הם חסרי ערך אם לא רואים את כל התמונה. זה נכון גם לשוק המניות שאמנם עולה אך רוב העליות שלו נובעות בכלל כתוצאה מירידת ערך הדולר ולא כתוצאה משיפור דרמטי בכלכלה. הוכחה לכך תוכלו למצא בקישור כאן. טענות הכלכלנים על שיפור בכלכלה האמריקאית מזכירות אלכוהוליסט שניגש לרופא ומספר לו שמצבו השתפר השבוע כי הוא הצליח לרדת בכמות שתית האלכוהול מכוס מלאה של אלכוהול ביום לרק חצי כוס וזאת בלי להזכיר את העובדה שהוא החליף את הכוס השבוע לכוס הגדולה בתכולתה פי 2 מזו שהיתה לו קודם.

בכלל ,כשמסתכלים על העובדות קשה להבין כיצד אפשר להגיע למסקנה שהמיתון בארה"ב מאחוריה ולכן אציג כמה שאלות לאותם הכלכלנים בנושא זה:
1. אם המיתון בארה"ב מאחוריה כיצד אחד הבנקים הגדולים שלה עומד בפני סכנה של פשיטת רגל?
2. אם המיתון בארה"ב מאחוריה כיצד אחד מבתי ההשקעות הגדולים שלה (MF Global) פשט דווקא עכשיו את הרגל?
3. אם המיתון בארה"ב מאחוריה מדוע מכירות הבתים שם שברו שיא שלילי של כל הזמנים  בשנת 2011?
4. אם המיתון בארה"ב מאחוריה איך זה שכמות האוכלוסיה שמקבלת  שם תלושי מזון גדלה ב2011 במיליון אנשים משנה שעברה וב14 מיליון מאז שנכנס אובמה לבית הלבן?
5. אם המיתון בארה"ב מאחוריה מדוע אחוז האמריקאים החיים בעוני קיצוני עד רעב ללחם הוא היום הגבוה בכל הזמנים?
6. אם המיתון בארה"ב מאחוריה אז איך הגוף הפדרלי שם שאמור להגן מפני קריסת שוק המשכנתאות נמצא על סף קריסה כלכלית בעצמו?
7. אם המיתון בארה"ב מאחוריה אז מדוע מספר האמריקאים החיים מתחת לקו העוני גדל ב10 מיליון מאז 2006?
8. אם המיתון בארה"ב מאחוריה  מדוע הגיל הממוצע של הרכבים הפעילים באמריקה היום הוא הגבוה ביותר בכל הזמנים?
9. אם המיתון בארה"ב מאחוריה מדוע 18% מכלל הבתים בפלורידה עומדים ריקים?
10. אם המיתון בארה"ב מאחוריה מדוע הכלכלה הכי גדולה שם (קליפורניה) קרובה לקראת פשיטת רגל?
11. אם המיתון מאחוריה מדוע הפדרל ריזרב מסתכן ביישום ריבית אפסית עד שנת 2014?




מקור לחלק מהנתונים במאמר http://theeconomiccollapseblog.com/

החומר הכלול במאמרים בבלוג זה הם על דעתו בלבד של הכותב ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו. סקירה זו אינה מתחייבת להיות מדויקת בפרטיה ואינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

24 תגובות:

  1. כבר יותר משנה שאני עוקב אחרי הדברים של שלמה מעוז ותופס את הראש איך הוא אומר את הדברים האלה.

    לדוגמה: לפני כשנה בתוכנית לילה כלכלי הציע שלמה מעוז להשקיע במניות הבנקים ,באותה תקופה אני לפחות יודעתי שמדובר בעצה מאוד לא טובה. מיותר לציין שמי שהקשיב לשלמה מעוז הפסיד קרוב ל 35% על הכסף שלו.
    ניסיתי להזהיר אנשים לא להקשיב לו בפיסבוק של לילה כלכלי אבל לצערי היו אנשים שכן הקשיבו והפסידו הרבה כסף.

    אין אני פשוט תופס את הראש כול פעם מחדש שאני שומע אותו. מה שמפחיד אותי שאלה הם האנשים שמנהלים את הכסף שלנו כרגע בקופות הגמל. שלמה מעוז ניהל עד לפני חודש את אקסלנס נשואה אחת מקופות הגמל הגדולות בארץ.

    השבמחק
  2. Hyperinflation mantra again? - Then how can the Fed announce that they will NOT raise interest rate at least 'till 2014?
    http://www.reuters.com/article/2012/01/25/us-usa-economy-fed-instant-idUSTRE80O1UJ20120125
    The answers are not between the thick walls of academia, that, as your post demonstrates, is where your focus is, but in
    UNDERSTANDING HUMAN PSYCHOLOGY AND KNOWING THE ENEMY.
    For that reason I was correct on Gold, on record, when whoever followed your advice suffered huge loss.
    Let me go out on the limb again, for the record:.
    GET OUT OF THE STOCK MARKET AND INTO CASH AS STOCK MARKET CORRECTION/COLLAPSE IS AROUND THE CORNER.
    Two days after the Fed announcement I initiated a six figure LEAP PUT position.
    Now, we shall see.
    - Eran.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום Eran
      לגבי היפראינפלציה
      אתה מוזמן לקרא את המאמר שלי בנושא http://kalkala-amitit.blogspot.com/2011/12/blog-post_29.html
      .רובו מורכב מעובדות עכשוויות והיסטוריות ככה שבהחלט אפשר להתווכח עם דעותי אך לא עם העובדות.
      לגבי הפד
      הפד משאיר ריבית נמוכה כי אם יעלה אותה עכשיו הוא עלול להפיל את הכלכלה האמריקאית. ראית מה קרה שהריבית הועלתה באחוזים בודדים באמצע העשור הקודם. בנוסף לארה"ב יש חוב עצום ,שלא ניתן להחזירו, העלאת ריבית אומרת גם הגדלת הריבית על החוב והתשלום על הריבית הזו לבד עלולה לגרור את ארה"ב לאיבוד ערך הדולר וסחרור אינפלציוני. השארת ריבית נמוכה משאירה את "יציבות" הכלכלה עכשיו לטובת נזק גדול עוד יותר בעתיד. מעולם ריביות נמוכות לא פתרו בעבר בעיות שנוצרו כתוצאה מריביות נמוכות. אין בכך שום הגיון.
      לגבי הזהב
      נתחיל מזה והבהרתי זאת בעבר שאינני יועץ השקעות ולכן זה לא מסמכותי להמליץ על קניה או מכירה של זהב. כן הבאתי הסברים לכך שמי שמאמין באיבוד ערך המטבע (כמוני) אז זהב ידוע מטעמים היסטוריים כמי שמגן עליו מפני אירועים כאלו.בכל מקרה ציינתי בעבר כי יש בזהב סיכונים שונים ומשונים בטווח הקצר (בעיקר מחירו התנודתי וגם האפשרות להפסדים גדולים) ובכלל (רמאויות).
      ואם כבר נגענו במחירו אז לפחות תדייק בעובדות :הזהב בשנת 2011 היה אחד מאפיקי ההשקעה הריווחיים ביותר http://www.calcalist.co.il/markets/articles/1,7340,L-3557045,00.html
      מאז הקמת האתר לפני פחות משנה עלה מחיר הזהב בלמעלה מ20% בשיא ובכלמעלה מ10% ממחירו העכשווי. ואף על פי כן שוב אחזור על כך שאינני יועץ השקעות ואני מאד מקווה שאנשים שקוראים את הבלוג רוכשים או לא רוכשים זהב לא בגלל דעותי אלא בגלל שעשו שיעורי בית ובדיקה לפני כן. זה נכון אגב לכל השקעה ולכל מקום בה אתם משקיעים את כספכם.
      לגבי הערכתך למה שיקרה בבורסה:
      הערכה מעניינת בוא נראה באמת מה יהיה.

      ערן

      מחק
    2. I completely support the assumption of a market collapse. only drawback for this assumption is that European central bank would prevent the weakest lik from breaking (Greece defaulting) as it was cause a market meltdown. i think any major event like gulf war might cause a hysteria ...that's when i would short the market...

      מחק
  3. רבותי
    היה אתר באינטרנט שידיים עלומות העלימו אותו הנקרא "conspil.com"
    בו היה מידע רב על תחחים שקיימים בעולם בעיקר תחת שרביטה של ארה"ב.
    אחד הנושאים המרכזיים בו הוא תחקירים על המצב הכלכלי הגלובלי.
    הטיעון המרכזי הוא הבאת העולם לקריסה כלכלית באופן הדרגתי עד תאריך יעד של שנת 2012 וזאת לגרימת תלות בגורם כלכלי על שנשלט ע"י קבוצה קטנה של מנהיגים וטיקונים (קבוצת בילדרברג+הבונים החופשיים). בקרוב תעלה הדרישה למטבע אחד לכל העולם (הוא כבר יוצר בפועל) ואז יוגדרו חוקים דרקוניים בכל המדינות בהתאם לדרישות הקבוצה וזאת להבאת שליטה כלכלית בידי קבוצה זאת.
    אירן משחקת את התפקיד החשוב לזירוז התהליך ע"י הפחדת העולם (לא של הקבוצה) בחסימת המייצרים ובעצירת הזרמת הנפט, דבר שיקפיץ את מחיר הנפט ויחריף את הקשיים הכלכליים באירופה.
    השאלה למה שלמה מעוז זורה חול בעיני הציבור היא מצויינת כי לדעתי הוא יודע מה קורה ברמה הגלובלית ולכן מנסה להרגיע (להרדים את הציבור)ולתת לו עוד מהסם שגורם לציבור ללכת לתהום הכלכלי.

    השבמחק
  4. תודה ערן על עוד כתבה מרתקת.
    אני מסכים לחלוטין שאנחנו כפסע לפני משבר כלכלי מהחמורים שידענו. קרוב לוודאי שיצליחו לסחוב את זה עד לבחירות האמריקאיות בנובמבר ואולי עוד קצת, כך ש-2013 תהיה שנה קשה.
    לגבי היפראינפלציה - אני לא בטוח. במצבי קיצון של שפל, אנשים לא צורכים ומחזור הכסף נופל בצורה דרמטית.
    אבל זה עשוי לקרות (אי יצירת האינפלציה) אפילו במצבי מיתון רגילים, ומה שקרה בשוק היפני ב-20 השנים האחרונות זאת דוגמה טובה. למרות ההדפסות חסרות התקדים, האופי החסכוני של האזרח היפני השאיר את האינפלציה ברמה כה נמוכה. אני קורא שלאחרונה עלה מאד גם שיעור החסכון בארה"ב.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום דייב
      אני מכבד את דעתך לגבי אפשרות שלא תהיה היפראינפלציה אם כי אני עדיין מאמין שבסופו של דבר הממשלות יעדיפו לגרום להרס המטבע שלהם (שיגרום להרס עתידי של כלכלתם) מאשר להרס מידי של הכלכלה. גם אם נכנס למיתון הרי מבחינת הממשלות והבנקים המרכזיים זה יתורגם מידית להדפסת כסף - ככל שהמיתון יהיה עמוק יותר כך הדפסת הכסף תהיה גדולה יותר ולכן אני חושב שהיפר אינפלציה בשלב מסוים בשנים הקרובות היא בילתי נמנעת. בכל מקרה הערה קטנה לגבי מה שכתבת : מצב קיצון של שפל לא אומר שתהיה אינפלציה אך גם לא מבטיח שלא תהיה אינפלציה. אינפלציה במקרים כאלה נובעת כתוצאה מהפחד של האנשים שכספם לא יהיה שווה כלום בעוד זמן קצר ולכן הם עושים הכל כדי להמיר אותו לנכס ממשי או סחורה אחרת. זה מה שנקרא סטגפלציה.
      ערן

      מחק
  5. שלמה מעוז הוא כלכלן כישראל היא מעצמה פורחת ועתון גלובס הוא עלון המחשבה הכלכלית עם חשיבות בינלאומית. מזלי שאני יודע כמה שפות ואחת מהן היא רוסית ובמקום לראות את האח הגדול כחצי מאוכלוסיה כאן אני יכול לקרוא המון ממקורות שונים. למה הזכרתי את רוסית? מכיוון שלפני זמן מה הכרתי את ספרו של הכלכלן/מתמטיקאי רוסי מיכאל חזין (khazin)
    האיש בשנות ה90 היה יועצו של הנשיא ילצין ופוטר מאחר ויצא כנגד המלצות של הגופים הפיננסים וגורמים כלורנס סמרס או סטנלי פישר שגרמו לפשיטת הרגל של המדינה ב1998. הוא פירסם ב2001 זמן קצר לפני האסון האמריקאי את ספרו ״קריסת אימפרית הדולר״ שאז נשמע תמחוני.
    שם ניבא עלית הזהב, פיצוץ בועות וכד׳ אבל מה שמענין יותר זה ניסיון להסביר למה המערב נידון לשקיע ומלת מפת של כל זה היה...מילת חוב! ב1981 הריבית בארה״ב האמירה ל15% ומאז ירדה בעקביות לרמות האפס בשנות אלפים וזה אפשר לגלגל את החובות ולהגדיל אותם כל הזמן מבלי שעלותם נשארת קבועה! 100₪ ב15% ו1000 ב1.5% זה אותו דבר! וכך הם יצרו בקוש והחזיקו את הצמיחה אקספוננציאלית. ברגע שהריבית ירדה ל0 המשחק נגמר!
    איני מקבל את כל הטענות של האיש (למרות שהוא ובעל שורשים יהודים אינו חובב ציון בלשון המעטה) אבל דעתו הרבה יותר מענינת, מבוססת מכלכלנים ״מוערכים״ כשלמה מעוז שכנראה מחפש דלת לפוליטיקא כרגע... מי שיודע רוסית שווה לקרוא, איתכן ויש חומר מתורגם לאנגלית...

    השבמחק
    תשובות
    1. http://www.kp.ru/daily/24189/396866
      מצאתי ראיון עם האיש משנת 2008 שמתורגם לאנגלית.

      מחק
  6. If I'm correct, what are the implications for the Gold Market? You misunderstood my criticism.
    Let's see what tomorrow brings
    - Eran

    השבמחק
  7. מוצטפא שמטרלינג29 בינואר 2012 בשעה 19:46

    דבר ראשון, בגלל שאין לי טלוויזיה זו הפעם הראשונה שראיתי ושמעתי אחד מבכירי ענף הפיננסים בארץ מדבר ואני מופתע מכמה שהאיש עילג.

    אבל מעניינת יותר היא ההתייחסות הקצרה בסוף של הטיפוס השני לזקני ציון, מכיוון שהפרוטוקולים של זקני ציון הם מסמך מפתח להבנת הכלכלה ויחסי הכוחות העולמיים, ברמה אחת עם הקפיטל של מרקס והנסיך של מקיאוולי ואני ממליץ לכולם לקרוא ולהשכיל.

    השבמחק
  8. אוקי הצלחת להסביר את שלמה מעוז אבל תוכל להסביר לי את וורן באפט ? אם היה לי איזה שהוא הרהור על כול מבנה הכלכלה ולאיזה כיוון אנחנו צועדים זה היה בגלל וורן באפט שסבור שארצות הברית במצב מצויין ושהכלכלה מתאוששת וזהו הזמן להיכנס לשוק.

    לוורן באפט יש דעות הפוכות מהדעות שאני שומע פה ומכיוון שאני רואה בו אדם מאוד חכם ותבוני קשה לי להתנגד לדבריו אולי הוא רואה דברים שאנחנו לא רואים ?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלון דור,
      אתה אף פעם לא יכול לדעת מה עומד מאחורי תמיכה או התנגדות של משקיע או אדם ולכן אני חושב שכדאי להתיחס לעובדות. נתתי את שלמה מעוז כדוגמא ,לא על מנת חלילה להתנגח בו אישית, אלא כמתן דוגמא לכלכלנים מוערכים ומכובדים שלדעתי טועים ומטעים ואין טעם להכנס לסיבות שמאחורי זה כי איננו יודעים אותם (יכול להיות שהם לא יודעים וטועים בתום לב, יכול להיות שהם באמת מאמינים בכך ואפילו צודקים ,ויכול להיות שגם יש להם אינטרסים נסתרים שאיננו יודעים עליהם) .
      לגבי באפט למשל הוא היה מתנגד של מדיניות אובמה עד 2009 בערך ואז פתאם קיבל איזה פרס של בית הנשיא או משהו כזה (סלח לי שאינני זוכר או מוצא קישור) . מספר ימים אחר כך הוא כבר פרסם הודעת תמיכה במדיניות אובמה. מיקרי? אתה תחליט.

      ערן

      מחק
    2. הנה הקישור: אובמה מעניק לבאפט ב2010 את מדלית החירות. אחד מהפרסים הנחשבים ביותר בארה"ב ואם תראה מה הקריטריונים להענקת הפרס תראה שבאפט לא בדיוק הבנאדם הכי מתאים לזכות בה. הנה סתם כמה שאלות: האם היה אובמה מעניק את מדליה זו לאחד ממתנגדיו הגדולים? האם באפט מאותו רגע לא "חייב" לאובמה? האם זה היה מיקרי שפתאם זמן קצר לאחר קבלת המדליה הפך באפט לאוהד מדיניותו של אובמה ופרסם טור בכל העיתונים המובילים להודיע זאת?

      http://www.whitehouse.gov/the-press-office/2010/11/17/president-obama-names-presidential-medal-freedom-recipients

      מחק
    3. באפט לא חכם במיוחד אלא נחשף לתחום הבורסה מגיל צעיר ביותר והתמקצע בה והרוויח אך גם הוא לא מבין את צפונות העתיד, בנוסף באפט משפיע מאד על געת הקהל לכן לא מין הנמנע שדבריו הם דיברהם של אלו המעוניינים ונהנים מהשיטה הנוכחית

      מחק
  9. ולמה אתה חושב שבאפט אומר לך אמת? הוא חלק ממערכת הזאת, הוא ידע להצליח במסגרתה וברור שהוא מעונין לשמור עליה ועל ארהב ככח עליון בעולם. אגב, גם ברומה חיו אנשים חכמים מאד, אף גאונים וזה לא מנע ממנה מלפול ומאנשות לרדת לחושך של מאות הביניים..

    השבמחק
  10. ערן, בסעיף שמונה אתה מציין שגיל הרכבים בארה"ב הוא הוותיק מעולם ואכן הכתבה שקישרת מציינת זאת, יחד עם זאת באותה כתבה לקראת סיום נאמר שיש עליה ברכישת רכבים חדשים + חברות אשר מתעסקות בתיקון רכבים ישנים מצליחות לא רע בארה"ב.
    אנא המסקנה הסופית יכולה בקלות להיות שאנו רואים את האור שבקצה המנהרה.
    דבר שני, חבל שאנשים מתייחסים לפרוטוקולים של זקני ציון כספר רציני כאשר מדובר על המצאה אשר גרמה לרצח ופוגרומים של מיליונים של יהודים, אנא הסר תגובה פוגענית זאת של מוצטפא שמטרלינג.

    השבמחק
    תשובות
    1. Matmardigen שלום
      כמו שתראה אני לא כתבתי במאמר שאין שיפור במצב. כן יש שיפור אבל השיפור הזה הוא חלקי ורחוק מלהתקרב למצב שלפני המיתון ובטח לא מצדיק הכרזה שהמיתון מאחורינו.
      לגבי הפרוטוקולים של זקני ציון- אני לא קראתי את הפרוטוקולים האלה אבל בכל מקרה אני לא מוצא שום סיבה למנוע ממי שרוצה לקרא אותם לקרא גם אם מדובר בספר נתעב בדיוק כמו שאני חושב שזה חשוב לקרא למשל על השלטון הנאצי והתעמולה שלו גם כדי להבין את המכניזם המדהים והמפחיד כאחד לאיך שלטון כזה הצליח להביא ארץ מתורבתת לשפל הכי נמוך שאומה יכולה להגיע אליה, וגם אם אנשים היו מתעמקים לקרא מהי הכלכלה שהושתתה בשלטון הנאצים היו מגלים שהשיטה שם במידה שתיושם למען האנושות ולא תצא כנגדה יכולה להוות פתרון נהדר למצב הכלכלי היום.

      ערן

      מחק
    2. שאלה ל-Matmardigen,

      איך תדע את ההיסטוריה אם תקרא רק את מה שכתב הצד שניצח?

      מחק
    3. היי,

      התגובה שלי לא נועדה לעורר אנטישמיות או לחולל שערוריה באתר. לאחרונה יצא לי לקרוא את החיבור המפורסם הזה והדברים שכתובים בו מאוד מפתיעים, כולל התייחסות מלאה לאיוולת שבכלכלה מבוססת חוב ובתכניתם של אותם זקני ציון להשליט בעולם שיטה כלכלית שבה השלטון מפיק כסף ישירות ללא חוב ומפיץ בקרב האוכלוסיה בהתאם לצרכים שלה. (פרוטוקול 20).

      נכון שזה מעניין?

      מחק
    4. לא צריך להתרגש מהפרוטוקולים של זקני ציון. הם לא מסמך אנטישמי, משום שהישראלים והערבים זוכים היום בדיוק לאותו יחס כמו "הגויים" שבפרוטוקולים...

      כדאי לקרוא וללמוד, כדי להבין מה מדינה לא צריכה לעשות.

      ע'

      מחק
  11. רבותי אין שום שינוי במצב אלא אחיזת עיננים ושיבוש נתונים, ארהב שוקעת כמו אבן

    השבמחק