יום שני, 30 בינואר 2012

איך מוסיפים מאות אלפי שקלים לפנסיה שלכם?

הרבה נכתב ונאמר בנושא קרנות הפנסיה אבל מתברר ש-90% מהישראלים לא יודעים כמה כסף יש להם בחסכון הפנסיוני שלהם, שלא לדבר על כמה באמת מבינים מה כתוב בדוח המסובך שנשלח הביתה מדי רבעון. עם זאת, מי שיתחיל להתעניין יוכל להוסיף מאות אלפי שקלים לחיסכון הפנסיוני שלו. איך עושים את זה, מה קרה לכספי הפנסיה שלנו בשני העשורים האחרונים ולמה?



5 תגובות:

  1. כולם יודעים כמה כסף ישנו בפנסיות שלהם זה חשבון מאד פשוט= אפס חחח

    השבמחק
    תשובות
    1. זאת עכשיו בדיחה אבל יתכן שבעוד כמה שנים או כשנצא לפנסיה זה אמנם לא יהיה אפס אבל משהו שקרוב לכך - אם לא בסכום הנומינלי עצמו אז לפחות בערך הראלי של הכסף.

      מחק
  2. כמי שעבד בעשור האחרון בשוק הפנסיה (עד שנגעלתי ועזבתי...), כל זה ידוע לי. אז מה?? אין לי שום דרך אחרת לנהל את כספי הפנסיה שלי. היום, בתיק ההשקעות הפרטי שלי, אני מצליח לייצר רווחיות גדולה בהרבה מכל מה שקרן פנסיה אינטרסנטית מסוגלת לתת לי (ולצורך העניין- קרן פנסיה, ביטוח מנהלים, קופ"ג- היינו הך), אבל אני חייב ללכת אליה, ולהפקיר את הפנסיה שלי אצלה. אין שום דרך חוקית אחרת. למה אין מסלול שרמת המעורבות של החוסך בניהול הכסף גבוהה יותר?

    הרי גם אם הפנסיה שלי משלמת דמי ניהול נמוכים מאד, היא עדיין מציגה תשואות שליליות, כי אין לי שליטה על הזבל שהקופה קונה (והרי ברור למשל, שהפניקס משקיעה חזק מאד בניירות של תשובה, הבעל בית שלה. מה קרה עם זה כולנו יודעים). הרי את הנזקים מהתספורות של לבייב/תשובה/בן דב כולנו סופגים ונספוג. גם מי שמשלם 2% דמי ניהול, וגם הוועדים הגדולים שמשלמים 0.5%, ולפעמים פחות. אף אחד לא שאל אותנו מה דעתנו, או ביקש את הסכמתנו. מי ש"מייצג" אותנו, אלו אנשי אקסלנס ופניקס. מול הבוס שלהם... נו, ברצינות...

    איך אני מצליח בהתנהלות די זהירה בשוק, להגיע לרווחיות שנתית של סביב 50% בממוצע רב שנתי, אבל הפנסיה שלי מפסידה כבר כמה שנים? למה אני לא יכול לנהל את הכספים שלי- לפחות חלק מהם- בעצמי?

    למה אין שום קשר בין הביצועים של הקרן, לבין התגמול שלה? הרי כשהקרן מפסידה, היא עדיין גובה ממני את אותם דמים? אז מאיפה תצמח המוטיבציה שלה להרוויח? למה שהקרנות לא יתרמו את הכסף שלי לטייקונים, שהם בעצם הבעלים שלהם? למה בכלל לקרן להשקיע במערך ניהול השקעות איכותי ויקר, שיניב רווחים, אם גם בשנות ההפסד שלה, עם מערך ניהול השקעות צולע ורקוב, היא עדיין רווחית לבעלים ולמנהלים? איזו אחריות אישית יש למי שהפסיד בשמי ובשם הציבור מליארדים עבור תשובה והחברים?

    המערכת כולה בנויה כדי להעביר בשקט ובבטחה את הכסף מהעניים לעשירים. ולא- זה שאתה יודע שזה המצב, לא ממש עוזר לך, כי גם את ה- 100K-200K שתצליח לחסוך בדמים, הקרן תנדב לטייקון הבא שירצה לקנות עסק ולא להחזיר את ההלוואה.

    השבמחק
  3. אנונימי
    אני העברתי סכום פנסיה מקופת הגמל (עצמאי) נוספת שלי ל IRA במיטב בעלות של 0.08% קניה ומכירה בבורסה ודמי ניהול שנתיים של 0.5% מהצבירה.
    אני שמתי את הכסף בתעודת סל זהב שקלי והתשואות יפות מאוד

    השבמחק
  4. אין לי פנסיה.
    אולי זה כי מאז שאני זוכר את עצמי, כל שנה ישנן כתבות "מופתעות" על איך כספי הפנסייה של הציבור נשחקים/לא מייצרים תשואות/מרווחיםי פחות מהאינפלציה וכד'.
    ואז כל שנה הציבור/מדיה שוכחים מהעניין כדי שיוכלו להתפלא מחדש שנה הבאה.
    אותו הדבר לגבי השביתות במשק ובמגזר החינוך, כל שנה לפחות שביתה אחת אם לא 10.
    וכל שנה, כולם מופתעים.
    חוץ ממני.

    השבמחק