מהו המתכון הבטוח להיות מיליונר??? – זו השאלה שמעסיקה אנשים רבים.
באוניברסיטה אמריקנית מפורסמת החליטו לבדוק זאת בצורה מדעית. הם בחרו 250 מיליונרים, והצמידו להם סטודנטים שיתעדו את סדר יומם כדי לברר מה הפך אותם לעשירים.
המחקר יצא לדרך. 250 הסטודנטים נצמדו כל אחד למיליונר "שלו", ורשמו בפרוטרוט את סדר יומו ואת מעשיו במשך כמה חודשים. לבסוף הגישו הסטודנטים את רישומיהם,והחוקרים החלו לנתח את הנתונים.
מרבית הנתונים היו דומים, אבל נתון אחד בלט בשונותו. אצל 249 מהמיליונרים הוקדש מרבית הזמן למלחמות במתחרים: ריגול תעשייתי, מניעת הדלפת מידע וניהול משפטים מתישים. רק אחד מבין המיליונרים לא ניהל שום מאבק נגד אף אחד. לא היו לו אויבים והוא לא תבע למשפט אף מתחרה.
החליטו החוקרים לבדוק את הדבר. הם פנו אל האיש שהיה בעל רשת בתי מרקחת גדולה,
וביקשו לראיינו. "מדוע אינך נלחם במתחריך ואין לך אוייבים, כאשר הדבר הזה מאפיין את כל המיליונרים האחרים?" שאלו החוקרים.
"אספר לכם סיפור", פתח העשיר ואמר "בתחילת דרכי הייתי נאמן לדרכו של אבי המנוח שאמר תמיד: קבע מטרות – והשג אותן בכל מחיר!! "הייתי איש עסקים נוקשה וחסר פשרות. אבל לפני כמה שנים ערכתי עם כמה ממנהלי הרשת סדרת "סיורי עומק" שנועדו להכיר את התרבות במקומות שונים בעולם, כדי להתאים את מוצרינו לאוכלוסיות מגוונות.
אחת המדינות שבהן ביקרתי הייתה ישראל. טיילנו בכל הארץ ונהננו, וביום האחרון אמר לנו המדריך שהוא עומד לקחת אותנו למקום המרתק ביותר בישראל, לטעמו.
ציפינו לסיור באיזה אתר ארכיאולוגי מרהיב או במנזר צלבני עם ציורי קיר מרשימים, אבל במקום זה נסענו לשכונה ישנה וצפופה בירושלים, שהייתה לא הכי מרשימה בלשון המעטה. המיניבוס שלנו עצר לפני בניין גדול ורוחש פעילות, כשעשרות צעירים נכנסים ויוצאים ממנו כל הזמן.
"המדריך פתח ושאל: "אמרו לי בבקשה, מה אמור להיות גודלו של מוסד חינוכי בן 6,000 תלמידים??
ערכנו חישובים מהירים של אולמי ההרצאות, חדרי המחשוב, שטחי הגינון, מעונות הסטונדטים, חדרי הסגל, משרדי ההנהלה וכדומה, והגענו למסקנה שיש צורך בשטח של 150,000 מטר מרובע.
וכמה אנשי צוות לדעתכם אמורים לעבוד במוסד כזה? הוסיף המדריך לשאול.
תשובותינו נעו בין 350 ל- 400 איש.
ובכן, אמר לנו המדריך, ברוכים הבאים לישיבת "מיר". בישיבה הזו לומדים כ- 6,000 תלמידים ושטחה הוא כ- 3,000 מטר רבוע בלבד, זאת אומרת שלפי חישוביכם לכל תלמיד מוקצה חצי מטר מרובע. את צוות הישיבה מאיישים כ- 20 אנשים בלבד, ויש לה מנהל אחד ויחיד האחראי על הכול: מקבלת תלמידים, דרך קביעת החומר הלימודי ועד לניהול התקציבי.
היינו כולנו המומים. המדריך ערך לנו סיור בישיבה, אולמות הלימוד היו מלאים עד אפס מקום. הלומדים היו שקועים כל כך בלימודם, עד שאפילו לא הבחינו בנו. עברנו קומה אחרי קומה, ובכל פינה אפשרית או בלתי אפשרית ישבו אנשים ולמדו.
זה היה מחזה מדהים ומחשמל שהותיר אותנו ללא מילים. בכל סיורינו בעולם לא ראינו מחזה מרתק שכזה.
בתום הסיור נקבע לנו פגישה עם ראש הישיבה בכבודו ובעצמו, "אבל אל תיבהלו ממצבו הגופני", אמר לנו המדריך, "האיש סובל ממחלת פרקינסון ומעוד מחלות רבות".
נכנסנו לבית פשוט המרוהט ברהיטים בסיסיים ביותר, ליד שולחן הסלון ישב ראש הישיבה, הרב נתן צבי פינקל, הוא דיבר אך בקושי, אבל קיבל אותנו במאור פנים.
אחד מחברי אזר אומץ ושאל: "כבוד הרב, כולנו פה מנהלים חברות ומפעלים, ואיננו מצליחים להבין כיצד מוסד כמו שלכם מתנהל? מה הסוד פה?"
ראש הישיבה חייך והשיב בשאלה: "ידידי היקרים, התדעו מה ההבדל בין אדם לבין בהמה?"
"כשבהמה רוצה משהו" המשיך הרב, "היא תנסה להשיג אותו גם אם תדרוך בדרך על כל מי שנמצא סביבה. האדם, לעומת זאת, מסוגל לוותר על רצונותיו כדי לא להזיק לזולתו. יתרה מזו: האדם יכול אפילו לגרוע הנאה מעצמו כדי להיטיב לחברו.
"כאן בישיבה חיים בני אדם. וכאשר כל אחד חושב כיצד גם השני יכול לחיות לצדו, לאף אחד אין בעיה".
הדברים ננעצו בליבי כמו סכין, זה היה הפוך לחלוטין מדברי אבי המנוח שאמר תמיד קבע מטרות, והשג אותם בכל מחיר!! הבנתי שזוהי התנהגות של בהמה. מאותו יום החלטתי לא להצר את צעדיו של שום אדם – והאמינו לי שלא הפסדתי מכך מאומה, סך הכל זכיתי להפוך בחזרה לבן אדם.
בחודש האחרון הלך מעימנו ראש ישיבת "מיר", הגאון רבי נתן צבי פינקל זצ"ל, יהיו הדברים לעילוי נשמתו, וישמשו לנו לימוד ודרך חיים.
באוניברסיטה אמריקנית מפורסמת החליטו לבדוק זאת בצורה מדעית. הם בחרו 250 מיליונרים, והצמידו להם סטודנטים שיתעדו את סדר יומם כדי לברר מה הפך אותם לעשירים.
המחקר יצא לדרך. 250 הסטודנטים נצמדו כל אחד למיליונר "שלו", ורשמו בפרוטרוט את סדר יומו ואת מעשיו במשך כמה חודשים. לבסוף הגישו הסטודנטים את רישומיהם,והחוקרים החלו לנתח את הנתונים.
מרבית הנתונים היו דומים, אבל נתון אחד בלט בשונותו. אצל 249 מהמיליונרים הוקדש מרבית הזמן למלחמות במתחרים: ריגול תעשייתי, מניעת הדלפת מידע וניהול משפטים מתישים. רק אחד מבין המיליונרים לא ניהל שום מאבק נגד אף אחד. לא היו לו אויבים והוא לא תבע למשפט אף מתחרה.
החליטו החוקרים לבדוק את הדבר. הם פנו אל האיש שהיה בעל רשת בתי מרקחת גדולה,
וביקשו לראיינו. "מדוע אינך נלחם במתחריך ואין לך אוייבים, כאשר הדבר הזה מאפיין את כל המיליונרים האחרים?" שאלו החוקרים.
"אספר לכם סיפור", פתח העשיר ואמר "בתחילת דרכי הייתי נאמן לדרכו של אבי המנוח שאמר תמיד: קבע מטרות – והשג אותן בכל מחיר!! "הייתי איש עסקים נוקשה וחסר פשרות. אבל לפני כמה שנים ערכתי עם כמה ממנהלי הרשת סדרת "סיורי עומק" שנועדו להכיר את התרבות במקומות שונים בעולם, כדי להתאים את מוצרינו לאוכלוסיות מגוונות.
אחת המדינות שבהן ביקרתי הייתה ישראל. טיילנו בכל הארץ ונהננו, וביום האחרון אמר לנו המדריך שהוא עומד לקחת אותנו למקום המרתק ביותר בישראל, לטעמו.
ציפינו לסיור באיזה אתר ארכיאולוגי מרהיב או במנזר צלבני עם ציורי קיר מרשימים, אבל במקום זה נסענו לשכונה ישנה וצפופה בירושלים, שהייתה לא הכי מרשימה בלשון המעטה. המיניבוס שלנו עצר לפני בניין גדול ורוחש פעילות, כשעשרות צעירים נכנסים ויוצאים ממנו כל הזמן.
"המדריך פתח ושאל: "אמרו לי בבקשה, מה אמור להיות גודלו של מוסד חינוכי בן 6,000 תלמידים??
ערכנו חישובים מהירים של אולמי ההרצאות, חדרי המחשוב, שטחי הגינון, מעונות הסטונדטים, חדרי הסגל, משרדי ההנהלה וכדומה, והגענו למסקנה שיש צורך בשטח של 150,000 מטר מרובע.
וכמה אנשי צוות לדעתכם אמורים לעבוד במוסד כזה? הוסיף המדריך לשאול.
תשובותינו נעו בין 350 ל- 400 איש.
ובכן, אמר לנו המדריך, ברוכים הבאים לישיבת "מיר". בישיבה הזו לומדים כ- 6,000 תלמידים ושטחה הוא כ- 3,000 מטר רבוע בלבד, זאת אומרת שלפי חישוביכם לכל תלמיד מוקצה חצי מטר מרובע. את צוות הישיבה מאיישים כ- 20 אנשים בלבד, ויש לה מנהל אחד ויחיד האחראי על הכול: מקבלת תלמידים, דרך קביעת החומר הלימודי ועד לניהול התקציבי.
היינו כולנו המומים. המדריך ערך לנו סיור בישיבה, אולמות הלימוד היו מלאים עד אפס מקום. הלומדים היו שקועים כל כך בלימודם, עד שאפילו לא הבחינו בנו. עברנו קומה אחרי קומה, ובכל פינה אפשרית או בלתי אפשרית ישבו אנשים ולמדו.
זה היה מחזה מדהים ומחשמל שהותיר אותנו ללא מילים. בכל סיורינו בעולם לא ראינו מחזה מרתק שכזה.
בתום הסיור נקבע לנו פגישה עם ראש הישיבה בכבודו ובעצמו, "אבל אל תיבהלו ממצבו הגופני", אמר לנו המדריך, "האיש סובל ממחלת פרקינסון ומעוד מחלות רבות".
נכנסנו לבית פשוט המרוהט ברהיטים בסיסיים ביותר, ליד שולחן הסלון ישב ראש הישיבה, הרב נתן צבי פינקל, הוא דיבר אך בקושי, אבל קיבל אותנו במאור פנים.
אחד מחברי אזר אומץ ושאל: "כבוד הרב, כולנו פה מנהלים חברות ומפעלים, ואיננו מצליחים להבין כיצד מוסד כמו שלכם מתנהל? מה הסוד פה?"
ראש הישיבה חייך והשיב בשאלה: "ידידי היקרים, התדעו מה ההבדל בין אדם לבין בהמה?"
"כשבהמה רוצה משהו" המשיך הרב, "היא תנסה להשיג אותו גם אם תדרוך בדרך על כל מי שנמצא סביבה. האדם, לעומת זאת, מסוגל לוותר על רצונותיו כדי לא להזיק לזולתו. יתרה מזו: האדם יכול אפילו לגרוע הנאה מעצמו כדי להיטיב לחברו.
"כאן בישיבה חיים בני אדם. וכאשר כל אחד חושב כיצד גם השני יכול לחיות לצדו, לאף אחד אין בעיה".
הדברים ננעצו בליבי כמו סכין, זה היה הפוך לחלוטין מדברי אבי המנוח שאמר תמיד קבע מטרות, והשג אותם בכל מחיר!! הבנתי שזוהי התנהגות של בהמה. מאותו יום החלטתי לא להצר את צעדיו של שום אדם – והאמינו לי שלא הפסדתי מכך מאומה, סך הכל זכיתי להפוך בחזרה לבן אדם.
בחודש האחרון הלך מעימנו ראש ישיבת "מיר", הגאון רבי נתן צבי פינקל זצ"ל, יהיו הדברים לעילוי נשמתו, וישמשו לנו לימוד ודרך חיים.
נפלא תודה רבה על ההארה.
השבמחקמי יתן וכולנו נדע ללכת בדרכו של איש צנוע ומלא אהבה
כרבי נתן צבי פינקל זצ"ל.
אתר זה מנסה בדרכו לפתוח את עינינו במובן החומרי אך לא מעט גם במובן הרוחני, ועל כך ערן לך הברכה.
אבי ג.
טייקונים או פועלים - שכל אחד ייקח מכאן דוגמא.
השבמחקמתישהו כולנו נתעורר ונבין את האמת היחידה.
בלתי אפשרי להמשיך לאורך זמן בשיטה הנוכחית.
להתראות במחאה נגד האינטרנט.
כל כך פשוט, בהיר ונכון...
השבמחקחסרים לנו מורי דרך שניעזר בהם חזרה מהבהמיות לאנושיות
פשוט מדהים, והאמת היא, שזה מתחיל מהדברים הקטנים. הגישה הראויה: א. אף אחד לא חייב לי כלום. ב. לא מגיע לי שום דבר!!
השבמחקערן שלום
השבמחקאני קורא קבוע באתר ואכן רוב התפיסות בו שינו את דרך הסתכלותי על הדברים.
אמנם סוף השיטה המוניטרית ידוע מראש אבל הסוף הזה יכול להתרחש גם עוד 10-20-30 שנה.
מכיוון שכך אין לנו ברירה ואם ברצוננו לפרנס שניים שלושה ילדים במדינת ישראל בלי ליטול הלוואה כל שני וחמישי עלינו להרוויח בהתאם. ולכן אין לנו ברירה אלא לנהוג בהתאם לסביבה, לשיטה ולנורמות שלה. אני לא רואה דרך אחרת.
שלום אנונימי,
מחקזה נכון שכל עוד השיטה המוניטארית הנוכחית קיימת אין לנו ברירה אלא לחיות על פי כלליה , אין לי מחלוקת איתך על זה ,מה שכן גם בתוך השיטה הזו אתה יכול להתנהל בתבונה ולהקל על חייך רק אם תכיר אותה היטב.
ערן
ערן,
השבמחקאני קורא את הבלוג כבר הרבה זמן ומאד מתרשם מהתפיסה הכלכלית העמוקה והמענינת ומהזוויות היחודיות של הבלוג, אבל הפוסט הזה היה מאד מאכזב בגלל הזיקה לדת.
שלום,
מחקאינני אדם דתי או שומר מצוות ואף על פי כן אני חושב שאנחנו יכולים ללמוד הרבה מהעקרונות בדת בעיקר בכל מה שקשור להתנהגות בין אדם לחברו.
בלי שום קשר,נקודה למחשבה :
אם במקום 6000 חרדים היו 6000 תלמידים חילוניים ובמקום מנהל שהוא רב זקן היה מנהל שהוא חילוני זקן, האם אז היית מתאכזב פחות מהמאמר?
ערן
הלוואי וכולם היו מתנהגים ככה אבל עד שזה יקרה אני אומר תוך שנה הוא פושט רגל..
השבמחקערן תודה על המאמר הזה.
מחקויישר כח על אישיותך המתבטאת מבין הפוסטים השונים והאופן שאתה רואה כל אדם באשר הוא אדם, בדיוק כפי שכולנו צריכים לנהוג.
מי יתן וירבו כמותך בישראל ויהיו לנו למנהיגים ראויים.
יישר כח.
ETJ
כלכלה יעילה היא כזאת שמתאימה את הדרך למטרה וכיוון שהמטרה תמידה הייתה ותמיד תישאר האדם כל תפישה כלכלית המבוססת על ניצול ורמייה ומלחמה באחרים תכשיל גם את עצמה וגם את סביבתה במוקדם או במאוחר,במקום להילחם על זכויות יוצרים ולפטנט כל מה שזז יש לפתוח את כל הערוצים לשיתופיות מלאה שתאיץ תהליכי יצירת פתרונות לרמה שבה בעיות יפתרו עוד לפני שהם נוצרו ומחלות ירופאו עוד לפני שהתהליכים שמובילים אליהם יתחילו,כלכלה אמיתית,יציבה ויצירתית,כזאת שמבוססת על יצירת ערך ולא על הרס ערכים,מתבטאת דרך הדדיות הדרך עם המטרה,כתשוקה חייה של כך אחד מאתנו לאחר,כהבנה שברגע שפגעת במישהו פגעת בעצמך,שזו בדיוק הבנת המכלול שחסרת לכל מי שמזוהה כיום עם ההצלחה ועם ההנהגה שלכן גם מייצרת בדיוק את הבעיות שהיא מתיימרת לפתור.
השבמחקהאנשים שמדברים בשם הסדר הם אלה שזורעים אנרכיה בכל מעשיהם
אלא שמדברים בשם הבטחון מסכנים את חיי כולנו
ואלה שמדברים על תרומה כלכלית שודדים את כולנו
גרוע מזה
הם שודדים את יכולתנו לקיום מוסרי,הדדי,ושיוויוני ,שהוא היסוד החיוני לכלכלה מבוססת תשוקה,מבוססת אהבה,למדע ולמחקר ולאכפתיות עמוקה ומהותית כלפי האחר.
אלה דברים שנערי האוצר וכלכלני הבנקים לעולם לא יבינו,כי הם מעולם לא חווי יצירתיות אמיתית,כזאת שעושה חשבון לחומר היקר מכל,הלב האנושי,ואילו כל מה שהם רואים זה רק את חיקוי העיוור,המת,כחומרנות.
סיפור יפה אבל ת'כלס חרטא.
השבמחקכאן נלקחה הקיצוניות השניה של אנשים החיים בעוני מחוסר ברירה
ובדר"כ לא מאידאולוגיה,אולי למעט ראש הישיבה שכנראה היה רגיל מהעבר
לתנאים לא נעימים.