יום חמישי, 4 ביולי 2013

חגיגות העצמאות של מצרים וארה"ב -מצאו את ההבדלים

מזל טוב למצרים על החלפת השלטון ,למרות שהם יגלו מהר מאד שגם שהממשלה הבאה תתקל באותו מבוי סתום שנתקלה הממשלה הנוכחית בתמודדותה עם שיטה כלכלית בילתי אפשרית.
מגיע מזל טוב גם לאומה נוספת היום. האמריקאים חוגגים גם הם היום. ב4 ביולי ב1776 הכריזה ארה"ב על עצמאות. בניגוד למצרים חלק מהאמריקאים בכלל לא יודעים מה הם חוגגים היום. צפו בוידאו המשעשע של מייק דייס.



היום לפני 237 שנים אימץ הקונגרס בארה"ב את ההחלטה להכריז עצמאות, קרי שלוש עשרה המושבות האמריקניות התנתקו מבריטניה והן מאותו רגע הפכו למדינות עצמאיות. החתימה על הצהרת העצמאות ,שנכתבה ברובה על ידי אחד מהאבות המייסדים תומאס ג'פרסון, הפכה לאירוע היסטורי ומאז היא נחשבת לחג לאומי מדי שנה בארה"ב.

הצהרת העצמאות הזו נשענה על רעיונות ההשכלה והתבונה. אולם יום זה הוא בדיוק הדוגמא לתהליך ההפוך שעברו תושבי ארה"ב במהלך 237 השנים האלו (ראו סרטון בהמשך). הציבור היום ,ולא רק בארה"ב, מכור לעבודה כי הוא צריך להחזיר חובות שכופה עליו המערכת. ראשו בתוך גאדג'טים שרכש כי כך כפתה עליו תרבות הצריכה. הוא כל היום צופה בתוכניות הזבל בטלויזיה כי למי יש כוח להתעמק בתוכניות עומק אחרי יום עבודה מפרך. בשורה התחתונה הציבור מאבד את הקשר עם מה שקורה סביבו ומתרכז במה שקורה במסך הסמארטפון או במסך המחשב בעבודה או במסך הטלויזיה בסלון. ציבור כזה הוא בבחינת רובוט שאפשר לתכנת לפי דרישות המערכת. מנהלי המערכת ,הלוא הם בעלי ההון, יכולים  בצורה כזו לשכנע כמעט בכל דבר את אותו ציבור . הם אלה ששולטים הרי על התוכן שמוקרן על אותם המסכים. הם אלה ששולטים בפוליטיקאים שקובעים את החוקים .הם אלה שמעסיקים את מיטב המומחים שמסבירים לנו מה אנחנו צריכים לעשות.
ובכל זאת השינוי הגדול כבר התחיל לפני כמה שנים דרך הפיסבוק והמדיה האלטרנטיבית באינטרנט. די לראות איך יוג'ין קנדל , מראשי המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, נלחץ כשראה את הציבור פה בארץ מרים את הראש מהמסך ומתחיל להסתכל לצדדים. די לראות איך הממשלות בתורכיה וברזיל רעדו לפני חודש או את נפילת הממשלה הנוכחית במצרים אתמול בחסות הצבא. אמנם הדרך לשינוי מהותי עדיין ארוכה בעיקר כי רוב הידע עדיין שמור אצל מספר מצומצם של אנשים בראש הפרמידה. אבל גם בגלל שרוב הציבור עדיין הוא לא חלק מהשינוי הזה ,כפי שתראו בסרטון למטה. מה שבטוח הכיוון ברור ומעורר אופטימיות.

צפו במארק דייס ,פעיל חברתי וסופר, מראיין החודש אזרחים בארה"ב ושואל אותם מה בכלל הסיבה שהם חוגגים את ה4 ליולי ? חלקם לא ידעו. חלק אחר ידע אבל היה בטוח שבאותו יום ארה"ב התנתקה מסין. אחר הסכים שטוב עשתה ארה"ב שהכריזה עצמאות ממקסיקו.היתה אף מישהי שטענה כי הכרזת העצמאות של ארה"ב היתה בכלל בנובמבר 1942.
 מדהים לראות שגם שמייק העביר למרואינים מידע מוטעה בכוונה,מידע שמנותק לגמרי מהמציאות, עדיין חלק מהמרואינם דיקלמו אחריו את הטעות במקום לתקנו. הוא שאל למשל את המרואינים מתי חתם ג'סי ונטורה בן ה62 (מתאבק ומושל מינסוטה לשעבר) על הכרזת העצמאות של ארה"ב? רק למרואינת אחת זה לא נשמע כל כך הגיוני ,שונטורה היה חלק מהאבות המייסדים של ארה"ב שחיו לפני מאות שנים. העצמאות וההתנתקות שהכריזה ארה"ב לכאורה מסין אגב  נשמע לה נורמלי לגמרי.


24 תגובות:

  1. "ציבור כזה הוא בבחינת רובוט שאפשר לתכנת לפי דרישות המערכת. מנהלי המערכת ,הלוא הם בעלי ההון, יכולים בצורה כזו לשכנע כמעט בכל דבר את אותו ציבור "
    המשפט הזה מתמצת את כל מה שקורה בישראלובמערב בעשר השנים האחרונות.
    איך שוברים את מערכת ההפעלה של הרובוט הזה? אי אפשר. רק מפולת רצינית תעיר אותו. העולם סובל מחוסר מנהיגות מוסרית.

    השבמחק
    תשובות
    1. "... בעשר השנים האחרונות"??

      זה היה כך מאז ומעולם.
      ראה תגובה של דני מ 11:54

      מחק
    2. מנהיג מוסרי יעלה רק אם הציבור ידרוש זאת!
      לכן צפוי לנו עוד תהליך ארוך של התפקחות ואקטיביזם של קבוצות הולכות וגדלות עקב קריסת המערכות הקיימות וירידה ברמת ההחיים

      מחק
  2. אם זו באמת הפיכה עממית במצרים, כזו שאין בה יד ורגל לבעלי הון ולאינטרסים של המערב אז לדעתי הולך להיות שם ברדק הרבה זמן, מלחמת אזרחים.

    השבמחק
  3. אני חושב שהדבר האחרון שיש למצרים זה מזל טוב.
    כשיש 4 גורמים שונים המעוניינים בשלטון אבסולוטי ללא שיתוף של אף אחד מהצדדים, אני לא רואה איך המצב שם ישתפר.
    המצב ימשיך להיות כך עד שהמצרים יפסיקו את ההתאהבות במהפכה לשם מהפכה.
    במהלך השנתיים האחרונות היה לנו את הפלת מובארק, לאחריו שלט שם הצבא למשך כשנה וחצי עד הבחירות בהן נבחרו האחים המוסלמים. עכשיו הם משלמים את מחיר המהפכה ונופלים אף הם.
    ובואו לא נשכח שמי שגרף את כמות הקולות הגדולה ביותר בבחירות היו האחים ולאחריהם הסלפים, שזה כמו האחים המוסלמים על סטרואידים, וגם הם מחכים לתור שלהם לשלוט.
    ככה שהולך להיות מעניין שם עוד שנים רבות, אני רק מקווה שהעניין שם לא יזלוג אלינו.

    השבמחק
  4. הי ערן,
    הצעת ייעול (כן אני מהקרציות האלה שיש להם הצעותייעול)
    תכתוב מידי גם דברים חיוביים, אנשים שלא פועלים כמו רובוטים, פעולות חיוביות שנעשות בממשל או בחברות או לא יודע איפה.

    האמת היא שהדברים שאתה כותב מדהימים ומדהים אותי איך אתה כותב דברים שכל העיניים הבוחנות כאן לא מצליחות להוכיח אותך אחרת

    נראה לי שכשקוראים רק דברים שליליים (ולצערי הרב יש כמויות גדולות מזה) מתפתח מירמור.
    אולי (וזו דעתי הצנועה) אם נקרא גם דברים חיוביים נוכל להתחבר ליוזמות ואנשים שעושים את הדברים הטובים

    תודה על בלוג מעולה

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אנונימי
      קודם כך תודה על ההצעה .הלוואי וכולם היו קרציות כמוך.. :)
      וברצינות.. דווקא מאמר זה הוא מאמר אופטימי על השינוי שמתחולל או כמו שכתבתי עדיין הדרך לשינוי מהותי ארוכה אבל זו בהחלט התחלה מצוינת ומעודדת.

      ערן

      מחק
    2. שלום לאנונימי שוחר חיוב,
      עד כמה שאני מבינה את הבלוג של ערן, הוא צמוד לעובדות. את ה"חיובי" או ה"אופטימי" משייכים ל"דעות" או ל"ביקורת" על אותן עובדות. אלה שתי קטגוריות נפרדות, כאשר מדובר בדיווח. כאשר מדובר ב"בידור" - כמו, למשל, תביעתם של הרומאים מהקיסר ל"לחם ושעשועים" - שתי הקטגוריות מתערבבות לשקשוקה. ושקשוקה, כידוע, היא עניין של טעם. כאן הגענו ליכולתם של "מעצבי דעת קהל" לשקשק לנו את השכל. את התוצאה אתה יכול לראות בסרטון שמציג את האמריקאים כבוקים משוקשקי שכל קומפלט.
      אז יש לי עצה קטנה בשבילך: תשאיר לערן את תחום הדיווח. כשתבוא "לאכול" את המימצאים שהוא מציג, תגיע עם התבלינים שלך, ותתבל את החומר כך שיהיה לך טעים ו"חיובי" ו"אופטימי". זה מה שאני עושה, כי אני הבמאי של החיים שלי. לכן אני רואה בבלוג של ערן חומר מאד מזין וטעים, שנותן לי, בין שאר העובדות, אדרנלין להמשיך ללא שמץ מירמור.

      מחק
  5. אורי: לטווח הקצר אתה צודק. מצרים הולכת ושוקעת לתוך אנרכיה ומלחמת אזרחים בעצימות נמוכה אבל דווקא העובדה שיש ארבעה מוקדי כוח ב"תיקו מקסיקני" מבטיחה שבטווח הארוך הם ילמדו שדמוקרטיה היא פשרה בין הרצונות של כולם. זה נשמע מעט נאיבי היום אבל מי האמין לפני שנה שמורסי שהלך וצבר כוח יאבד את השלטון בכזו קלות וכמעט ללא אלימות? תעודת כבוד מגיעה למצרים על שהתפכחו מהר מאוד מאשליית "האיסלם הוא הפתרון". אני דווקא חששתי שזה ייקח להם יותר מאשר לאיראנים שכבר 34 שנים נאנקים תחת שלטון איסלמי.

    לגבי שאר הפוסט: מצטער אבל אני לא שותף לטענות בדבר "ראשו בתוך גאדג'טים שרכש כי כך כפתה עליו תרבות הצריכה. הוא כל היום צופה בתוכניות הזבל בטלויזיה כי למי יש כוח להתעמק בתוכניות עומק אחרי יום עבודה מפרך. בשורה התחתונה הציבור מאבד את הקשר עם מה שקורה סביבו ומתרכז במה שקורה במסך הסמארטפון או במסך המחשב בעבודה או במסך הטלויזיה בסלון."
    הציבור בכל מקום ובכל זמן תמיד היה כזה. רובו מעוניין בזוטות היומיום שלו ולא באידאולוגיות גדולות. בניגוד למיתוסים שגדלנו עליהם, גם בדור תש"ח היו פה אנשים שהשתמטו מגיוס חובה, ספסרו במזון שהיה במחסור ועוד כהנה וכהנה התנהגויות לא הרואיות. הגיבורים האלטרואיסטים היו מיעוט קטן מכלל הציבור. ההנחה שבעבר כולם היו תומס ג'פרסון פשוט אינה נכונה. בסופו של דבר מה שמעניין בני אדם הוא לשרוד עוד יום, וכן בני אדם אחרים, במעגל הקרוב שמסביבם. כך זה תמיד היה. אני לא חושב שאי פעם הייתה אמריקה אחרת, אכפתית יותר, מעמיקה יותר או אידאולוגית יותר.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מסכים איתך שלא כולם היו תומס ג'פרסון בימי הכרזת העצמאות. מה שכן היו סטנדרטים אחרים של שלטון שהיו מקובלים וסטנדרטים אחרים הביאו להתנגדות עזה. ההצלחה הגדולה ביותר של השלטון המודרני היא העובדה שהאזרח הוא קהה חושים ומעט מאוד דברים יקוממו אותו שלא לדבר על יגרמו לו לצאת לרחוב (אני מודה, ישנם ניצנים חיובים של שינוי בזמן האחרון)

      למשל האמריקאים לא קיבלו את המיסים החדשים שהבריטים הטילו עליהם (ראה: מס הבולים, מסיבת התה, "אין מיסוי ללא יצוג" וכו') למרות שהמיסים נועדו "להגן" על האמריקאים. ואילו אזרחי ישראל משלמים מיסים שרק הולכים ועולים ושותקים. אבל שנוגעים לנו בערק....

      מחק
  6. ערן, כתבה מצולמת על כסף חלופי כאן בישראל
    www.mako.co.il/home-family-toddlers/products/Article-a6d0be985f47e31006.htm

    השבמחק
  7. הכושל מאחורי הכושל
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3606748,00.html

    השבמחק
  8. ערן, תראה מה ראיתי: כתבה בהארץ על הקשר בין בנקים למימון מפלגות...
    http://blogs.haaretz.co.il/talschneider/1196/

    השבמחק
    תשובות
    1. ראיתי את זה - מאמר מעולה.
      אני מחכה לאישור הכותבת לפרסם את זה גם פה.

      מחק
    2. תודה, ושאלה: אם הרעיון (כפי שהבנתי) הוא להגביל את הזכות של מפלגות לקחת הלוואות ענקיות מבנקים פרטיים ולהיות בחובות גדולים כל הזמן - איך יוקמו מפלגות חדשות שלמקימיהן אין הון אדיר?
      האם הלוואות גדולות למפלגות חדשות זה בסדר לדעתך? איך אחרת יהיה להם סיכוי להתחרות במפלגות הקיימות?

      מחק
  9. צריך לאסור את האפשרות שמפלגה פוליטית תהיה חייבת כסף לבנק מסחרי! אסור לאפשר לבנקים להיות בעלי חוב של הרשות המחוקקת.

    המדינה מקצה כספי מימון מפלגות עבור מי שמבקש לרוץ לכנסת. ייתכן אף שצריך להגדיל מימון זה כדי למנו ממפלגות להיות חייות לבנקים.

    מי שמצליח להיכנס לכנסת - טוב. מי שלא מצליח - יחזיר את המגיע ממנו למדינה (ולא לבנקים)

    השבמחק
  10. ערן
    אני קורא את הפוסט וזה מוכיח לי דבר אחד. החינוך החרדי הוא התשובה לכל מה שהזכרת פה.
    לא שוטפים להם את המוח על ידי בעלי הון אינטרסנטים שמתכנתים את האזרחים לפי רצונם. החינוך החרדי לא השתנה מאות שנים ומבוסס על התורה. אם תעמיק בה תגלה כי יש שם את כל הפתרונות שאתה מדבר עליהם.
    הם לא רואים טלוויזיה ולא מושפעים ממה שהאח הגדול רוצה להאכיל אותם.
    החינוך מתרכז בבית,"ולמדתם אותם את בנכם" האב מלמד את בניו את עובדות החיים, ולא ממשלה אינטרסנטית.
    המחשבה שלהם ביקורתית ואנליטית.
    לא לחינם אחוז היהודים בעלי פרס נובל הוא לא פרופורציונלי לחלוטין לגודל האוכלוסיה. ואנחנו מדברים על תקופה שהחינוך היהודי היה ברובו בחדר.
    בטח עכשיו תגיד לי את הסיסמה הריקה מתוכן "שויון בנטל" "שיצאו לעבוד".
    אז איך זה שמשך מאות בשנים כל בעלי המקצוע הטובים ביותר היו יהודים? רופאים, עורכי דין, כלכלנים, צורפים, רואי חשבון, מדענים, חייטים, סנדלרים, רוצה עוד? כולם למדו בתחילת דרכם חינוך יהודי חרדי.

    תתעמק קצת במערכת הכלכלית שהתורה מטיפה לה ותגלה את כל הפתרונות למערכת הקלוקלת שקיימת. ויש שם הכל. הלוואות, החזרים, מחיקת חובות, שיעבוד, חוקי מסחר, עונשים, סנקציות, שירות סוציאלי, ועוד ועוד....

    משה החילוני

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום משה,
      אני לא בטוח שאורח החיים החרדי יתאים לכולם ושהוא מושלם אבל בהחלט יש לחברה החילונית הרבה מה ללמוד ממנו במיוחד בתחום הערכים.

      ערן.

      מחק
  11. אני חולק על הקריאה למתרחש במצרים כשינוי טוב, ההפך הוא הנכון. מה שהתרחש הוא חזרה לשיטת השלטון הקודם, שלטון ההון. הנשיא המודח נלחם בשלטון זה, וזה עלה לו ביוקר. המערכת המושרשת עמוק במצרים, וברוב מדינות העולם, לא תאפשר להתנגד לה. כדי שמורסי יוכיח למערכת ההון שלטון הגלובלית, שהוא והשלטון שלו אכן ממושמעים, היה עליו להסכים לקבל הלוואה מקרן המטבע הבינלאומית, אך בתנאי שהוא יסכים לתנאי ההלוואה. מורסי הסכים תחת הלחץ לקבל הלוואה, אך עד יומו האחרון היא לא אושרה, כיוון שהוא סירב בכל תוקף לתנאי הקרן. ערן, לדעתי אתה וחלק רב מהכותבים כאן, יודעים בדיוק מהם תנאי הקרן למתן הלוואה - "רפורמות" כלכליות, קרי גזירות כלכליות הכוללות בין היתר העלאות מסים וביטול סבסוד על מוצרים חיוניים כמו חלב, לחם, גז וכו' והעלאת מחירים על מוצרים אחרים ובראשונה סיגריות. ובקשר לסיגריות, אני לא פעם תהיתי למה סיגריות בפרט???, חפשו מי היצרנים הגדולים של הסיגריות.
    לענייננו, בכל מקרה מורסי ניהל משא ומתן לקבלת הלוואה אך המשא ומתן לא הצליח, כיוון שמורסי סירב לריבית גבוהה, סירב להעלאת מחירים וגזירות. על זה הוא דיבר בראיון לאלגזירה:
    President Mohamed Morsi said in an interview with Al-Jazeera Satellite Channel on 04/20/2013 that Egypt has not received a loan from the International Monetary Fund (IMF) yet because Egypt refuses to accept its conditions.
    "We seek to carry out clear changes in the government's economic program to receive the loan and we are keen on the interests of the Egyptian citizens," Morsi said.
    The Egyptian leader asserted that he seeks real investments in Egypt because loans do not solve problems and are just temporary solutions.

    המקור:
    http://www.sis.gov.eg/En/Templates/Articles/tmpArticleNews.aspx?ArtID=67767
    מורסי האמין, ולדעתי כאן הוא טעה, שהוא צריך הלוואה מהקרן כדי שהמצב הכלכלי יתאושש. הוא מהר גילה שההלוואה הזו תהרוס את הכלכלה המצרית לגמרי, ותכביד על האזרחים, ולכן הוא לא הסכים לתנאים, וטוב שכך.
    מצד השני, אנשי ההון שלטון, שמהיום הראשון שבו מורסי נבחר, מנסים להכשיל אותו, והפעילו נגדו את התעמולה שלהם בתקשורת, שעדיין נמצאת בידיהם, ולהפיץ שקרים, שמורסי הולך ודוחף לקבל הלוואה בכל מחיר, כדי להביא יותר עוני על העוני הקיים. אך למעשה הם אלה שדוחפים להלוואה בכל מחיר. אחד האנשים האלה, שהוא אדם שהתחנך על ערכי "השיטה והמערכת", הוא אלבראדעי. אלבראדעי שהוביל את האופוזיציה נגד מורסי, ואתמול כיכב ליד המפקד סיסי, משחק לידי האג'נדה של בעלי ההון, והשיטה הכלכלית הקיימת. האדם הזה הוביל תעמולה שקרית חסרת תקדים, שנתמכת על ידי מעצמות העולם, תעמולה שגרמה בסופו של דבר לחלק נכבד הציבור לצאת לרחובות. "ציבור כזה הוא בבחינת רובוט שאפשר לתכנת לפי דרישות המערכת. מנהלי המערכת ,הלוא הם בעלי ההון, יכולים בצורה כזו לשכנע כמעט בכל דבר את אותו ציבור". אלבראדעי אמר " הממשלה (ממשלת מורסי) במצרים צריכה לחפש פשרה פוליטית כדי לזכות בתמיכה רחבה לקרן מטבע בינלאומית הלוואה חיונית על מנת לאושש את הכלכלה של המדינה החולה". והנה המקור:
    http://www.thenational.ae/news/world/middle-east/elbaradei-says-egypts-government-must-compromise-to-get-vital-imf-loan
    ובאותה הכתבה אלבראדעי אומר:
    "Everyone is waiting now for the IMF. That is clear"
    There are no political conditions for an IMF deal, but the western governments that are the biggest shareholders in the lender say political consensus would make it easier to enact economic reforms that come with an IMF loan.

    השבמחק
  12. המשך על המתרחש במצריים

    אלבראדעי מצד שני מפיץ לציבור "המתוכנת" ההפך ממה שהוא מאמין בו. בדיוק מה שקרה לנו עם מפלגת "אין עתיד".
    השיטה שהשתמשה בה "המערכת המשומנת", וחסרת המצפון, משתמשת באותו הכלי בכל המדינות, כלי ההפחדה, הביטחון הלאומי, וכו'. התעמולה במצריים הפחידה את הציבור מפני שלטון הדת, מהאסלמיסטים, חופש הפרט וכיוצא בזה. בשנים האחרונות המערכת יצרה אקלים נוח שקל מאד לטעון במסגרתו דברים כאלה נגד האסלאם, אבל זה לא הנושא עכשיו. למעשה מורסי הוא אדם מלומד היטב, הוא אדם מודרני, שיש לו דוקטורט מארה"ב ותרם לפרויקט של נאס"א בזמן שהיה שם, מורסי הוכיח שיכול לכבד הסכמי שלום, ולשמור על הגבול. אז למה הוא מפחיד את העולם "הנאור והמודרני"???
    למה אנחנו חייבים להשתכנע בכל מה שמוכרים לנו במסכי הטלוויזיה ובאינטרנט??
    מווינט: "מסלול הדוקטורט שלו בהנדסת חומרים התאפיין בהצטיינותו לאורך כל הדרך. לאחר שסיים את לימודיו במצרים למד מורסי באוניברסיטת דרום קליפורניה ואף תרם לפרויקט של סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א)".
    אך כנראה, מורסי "עלול" לאיים על "השיטה" בשלב מסויים, הוא עלול להפעיל "טרור" נגד הריבית.
    http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2012/10/blog-post_8.html
    מורסי שהבין שאי-אפשר לייצא גז לישראל, כי אין מספיק גז למצריים, ועוד במחירים שערורייתיים. ובדרך כזו או אחרת הפסיק את ייצוא הגז. סוגיה זו, היא סוגיית היום לגבי ייצוא הגז הישראלי, ואנחנו חיים את המציאות העגומה שמנסים לשכנע אותנו שהיא טובה. אך לא! היא לא טובה, והבנאדם הזה יצא גבר נגד ייצוא הגז, והפסיק את השערורייה, אך כנראה זה לא מצא חן בעיני "המערכת".
    והצבא המצרי שלכאורה מצטייר כמי שמהגן על העם, מהווה ישות עצמאית שנשלטת על ידי ארה"ב, ומהגן על השיטה. ג'ון קרי טען לא מזמן בפני הקונגרס שצבא מצריים הוא בן ברית של ארה"ב וחייבים לתמוך בו, ללא קשר לממשלה הקיימת. מורסי אינו שולט בכלל במתרחש בצבא המצרי. הצבא המצרי הפך מזמן לכלי של ארה"ב, מכל המשתמע מכך. הוא נתמך מארה"ב ומתוחזק באופן שוטף. השכר שקיבל הצבא הצרי-אמריקאי הוא 1.3 ביליון דולר תמורת הפלת מורסי, והחזרת אנשי ההון. תקראו בקישורים הבאים :
    http://worldnews.nbcnews.com/_news/2013/07/04/19283700-analysis-us-billions-prop-up-military-that-toppled-egypts-elected-president?lite

    http://www.washingtontimes.com/news/2013/jun/7/secretary-state-john-kerry-quietly-sends-13b-egypt/

    http://www.reuters.com/article/2013/06/07/us-egypt-usa-idUSBRE95600J20130607

    איך אפשר להסביר שאדם שנבחר בפעם הראשונה בהיסטוריה של מצריים, בהליך דמוקרטי, יכול להיות מודח בצורה כזו??? איפה היה הצבא הזה במשך 30 שנות שלטון ההון של מובארק? ומה בדיוק הקשר בין בראדעי לבין סיסי? ולמה חשוב לתת לכל המהלך הזה גיבוי דתי ממופתי אל-אזהר ומהאפיפיור המצרי??
    לצערי, מי שמבין לעומק, את המהלך האחרון שקרה במצריים, יכול רק להתאבל על חיסול התקווה לשינוי טוב. למעשה, הדמוקרטיה נפלה, התקווה נפלה, העם נפל, והשיטה ניצחה.

    השבמחק
  13. מוברק היה מפקד חיל האויר המיצרי במלחמת יום הכיפורים, הצבא לא הפיל אותו מכיוון שמובארק הוא חלק מהשלטון הצבאי.
    צבא מצרים אינו כת נפרדת, האנשים שבו הם המימסד הישן והם באים בעיקר מהחילוניים במצרים.

    השבמחק
  14. אני רואה אחרת את הפרשנות לוידאו הזה.
    כמו שאנשים לא זוכרים מי היה בן גוריון - כי זה לא חשוב!
    דווקא הרובוטים זוכרים בשביל להיות חכמים בטריוויה.

    גם המסקנה של אלקס ג'ונס ודומיו שצריך לקנות כסף וזהב התבררה כקנוניה משל עצמה,
    לפחות נכון לעכשיו.
    הרי זה שלא נחזור חזרה לעידן מטבעות הזהב והכסף. אז לא תמיד לדעת היסטוריה זה
    כ"כ שימושי בהשלכה על העתיד.

    השבמחק
  15. אני חולק על הפרשנות הפסימית שלך, אנונימי. ההפיכה בהחלט הייתה עממית. מתי ראית באיזשהו מקום אחר ובאישזהו זמן אחר בהיטוריה כמות כזו של מיליוני אנשים ברחובות שיוצאים נגד הממשלה שלהם באופן כמעט בלתי אלים?
    שנית, כפי שאמרתי כבר, מצרים לומדת שיעור חשוב: דמוקרטיה היא אמנות של פשרה בין מוקדי כוח. פעם המטוטלת נוטה לצד הצבא ופעם לצד האחים המוסלמים אבל אף אחד מהם לא יכול לגמרי לדכא ולהעלים את האחר. בסופו של דבר הם יגיעו לאיזושהי אמנה חברתית. זה לא יקרה מחר בבוקר ב-8:00 אבל זה יקרה. למצרים מגיעה תעודת כבוד על שזיהו מהר מאוד שהאיסלם אינו הפתרון, ושאלימות רצחנית (כמו בסוריה) אינה פתרון. אני לא מסכים עם הטענה שמורסי היה דמוקרט גדול. הוא נבחר בקושי רב וכנראה גם באמצעות זיופים ברוב דחוק מאוד של 2% ומייד החל בביטול הדמוקרטיה, בכפיה דתית, סהחלפת מערכת המשפט באנשים מטעמו וברדיפת אנשי המשטר הישן. הוא הגזים והעם והצבא הראו לו את הדרך החוצה. אם הוא היה כ"כ בטוח בכך שהוא נבחר העם הוא יכול היה לצאת לבחירות מוקדמות אבל הבין שבמקרה כזה צפוי לו הפסד צורב. בפועל מה שקרה במצרים הוא בעצם סוג של בחירות לא רשמיות שהעלה לשלטון את הצבא. אני לא משתגע על ברדעי (ובעצם לא משתגע על אף אחד שם) אבל מצרים בשנה האחרונה הידרדרה לשפל חסר תקדים והגיע הזמן להעיף את כנופיית האחים המוסלמים, שלא יכולה לספק את הסחורה. ההימור שלי הוא שגם הממשלה הנוכחית תסיים את דרכה מהר מאוד כי לאף אחד אין שפנים בכובע אבל גם באיטליה כידוע מתחלפת כל שנה ממשלה. זו אולי לא מדוקרטיה ג'פרסונית אבל זה בהחלט נראה הרבה יורת מאשר מישהו היה מעלה על דעתו לפני שלוש שנים.

    השבמחק