יום רביעי, 16 ביולי 2014

5 מיתוסים על כלכלת עזה וקשריה עם ישראל

מאת: ערן הילדסהיים

האם באמת ישראל התנתקה מעזה? האם ייבוש עזה מסחורות וחשמל ישרת את האינטרס הלאומי? מי מרויח מהעברת הסחורות לרצועה ומי באמת מממן את החמאס? לפניכם חמישה מיתוסים על הקשרים הכלכליים חברתיים בין ישראל לחמאס.


1. בשנת 2005 ישראל התנתקה מעזה
למרות ששוב ושוב חוזרים ומדברים איתנו על "ההתנתקות מעזה" , הלכה למעשה ישראל עדיין שולטת בכל מוקדי השליטה הקריטיים של האזרחים בעזה. מדובר על שליטה במרשם האוכלוסין, במרחב האווירי והימי, באזור החיץ בתוך שטחי הרצועה ועל המעברים של אנשים וסחורות אל ומחוץ לרצועה.

2. הורדת השאלטר ועצירת מעבר הסחורות לרצועה תכריע את חמאס במערכה
שוב ושוב חוזרים פוליטיקאים בקריאה "ליבש את הרצועה" ,להפסיק את הזרמת החשמל ואת העברת הסחורות. קריאה כזו היא מאד פופולרית היום ,אלא שמהלך כזה עלול להוות חרב פפיות דווקא נגד האינטרס שאותם פוליטיקאים לכאורה מייצגים וזאת בנוסף לבעיה המשפטית העצומה שטמונה בכל העניין.
מתוקף שליטתה של ישראל במעברים חלה עליה מחויבות משפטית בהתאם לחוק הבינלאומי ופסיקת בג"ץ למנוע משבר הומניטרי בעזה. אם ממשלת ישראל למשל תחליט מחר בבוקר לשבור את הכלים ותאמץ את קריאת הפוליטיקאים השונים להפסיק את מעבר הסחורות או הזרמת החשמל לעזה, היא עלולה להיות מואשמת על פי הדין הבינלאומי בעד כדי ביצוע פשעי מלחמה עם כל המשמעויות האישיות והמשפטיות הנלוות לכך. הקהילה הבנלאומית היא מצידה לא תוכל לסבול ולקבל מצב כזה אפילו לעוד רגע אחד. אין מחלוקת היום ,שללא תמיכה בינלאומית, ישראל לא תוכל להמשיך במבצע "צוק איתן" לאורך זמן ומכאן ש"ייבוש הרצועה" יקטין בצורה דרמטית את הלגיטימציה ומכאן את היכולת של צה"ל להמשיך בפעולותיו. אותם פוליטיקאים שדורשים בתוקף להמשיך בלחימה במלוא העוצמה, הם באופן אירוני גם דורשים עתה במקביל למנוע את מעבר הסחורות והחשמל לרצועה.

3. ישראל נלחמת בגופים המממנים את החמאס
זה אמנם טעון נכון אך מסתיר את העובדה שישראל משמשת היום כצינור העברת הכספים הכי גדול של החמאס. המערכת המוניטרית של חמאס נשלטת כמעט באופן אבסולוטי על ידי ישראל מעצם זה שישראל שולטת בכל מה שעובר במעברי הגבול -כולל מטבעות. אותם פוליטיקאים שדורשים את הפסקת אספקת הסחורות לרצועה, משום מה מעלימים עין מהעברת מאות מיליוני שקלים מטעם או בסיוע ישראל אל הרצועה או ממנה.  בניגוד להעברת סיוע הומניטרי, הפעם דווקא מבחינת החוק הבינלאומי אין שום מגבלה על ישראל לעצור את העברות כספים אלו, כל עוד מסופקים כל צרכיה ההומניטרים של האוכלוסיה העזתית. אלא שלא זאת בלבד שישראל לא עוצרת את העברת הכספים, אילו הבנקים בעזה היו פתוחים בימים אלה,משאיות הברינקס מישראל היה עושות דרכן אליהם גם תחת לחימה כמו שהתרחש במבצע "עמוד ענן".  כששאלתי חבר כנסת שמכיר היטב את הנושא לפשר העברות הכספים האלו , הוא ענה לי שמדובר ב"סוג של פרוטקשן" שמאפשר לישראל שליטה על הנעשה ברצועה.

פעילים במטה המאבק לשחרור גלעד שליט מונעים כניסת ברינקס מלאה שקלים לרצועה.
צילום: ערוץ 2 . מאי 2011
נתון מעניין למשל באותו נושא הוא שבאותן שנים בהן ישראל העבירה לחמאס כסף לכל צרכיו ,היתה זו תקופה שקטה יחסית. גם אם במהלכה התרחש עימות,  היה זה עימות קצר ומבוקר כפי שקרה במבצע עמוד ענן. מה קורה לפיכך כאשר הכסף שעובר לרצועה לא מספיק עבור החמאס? הדוגמא הטובה ביותר לכך מגיעה אלינו דווקא במערכה הנוכחית.   אחת הסיבות המרכזיות היום שהחמאס לא מוכן להשתיק את הירי ,עד כדי כך שהוא מוכן לצאת אפילו נגד כל הקהילה הבינלאומית כולל הערבית , היא שהתנאים להפסקת האש המצרית לא תואמים את התנאים שהציב. תנאי מרכזי עיקרי של החמאס להפסקת אש הוא העברה מידית של מיליוני שקלים לתשלום משכורותהם של כמעט 40 אלף מפקידיו ואנשי מנגנוני הביטחון של ממשלתו. לחמאס נגמר הכסף ואותם עובדים לא קיבלו משכורות כבר מאז אפריל.

ישראל מעבירה 13.5 מיליון דולר במזומן לחמאס עם תום מבצע עמוד ענן -לשר האוצר "אין מושג" על מה מדובר.
מתוך דיווח ברשת ב':

4. ישראל מעבירה סחורות לעזתים רק מתוך רצון טוב.
בניגוד למה שהרוב חושבים, רוב העזתים לא מקבלים סחורות במתנה מישראל אלא רוכשים אותן. ערך הסחורות של מוצרים ישראליים שנרכשו ברצועה עמד ב-2012 על 1.3 מיליארד שקל. גופים פרטיים מישראל נהנים ומנצלים את השוק העצום הזה עד תום לצורך מקסום רווחיהם. על כך נכתב בהרחבה בכתבת תחקיר בקישור כאן . בנוסף ,בהתחשב בכך שישראל מונעת מהעזתים לרכוש מזון ממקורות מחוץ לישראל, הרי שבזאת היא הפכה את השוק העזתי לשוק שבוי של תאגידים וחברות ישראליות.

5. ישראל רק מפסידה מהזרמת החשמל, הדלק והסולר לעזה.
בניגוד לדעה המקובלת- ישראל מזרימה לעזה פחות ממחצית הדרישה לחשמל של תושביה. מצרים תורמת עוד כמה אחוזים ועוד פחות מכך מספקת תחנת הכוח המקומית בעזה,שנפגעה במהלך מבצע עמוד ענן ומאז בקושי מתפקדת. את כל 12 השעות הנותרות ביממה מבלים העזתים ללא חשמל או בסיוע גנרטור. ממשלת החמאס לא מקבלת את החשמל חינם -היא חייבת למדינת ישראל 200 מיליון ש"ח על השימוש בו וודאי היתה שמחה אילו היתה לה תחנת כוח משלה נטולת חוב.
לגבי העברת דלקים וסולר לחמאס הגורמת לתרעומת בקרב גורמים בישראל - העובדה היא שגם במקרה זה כופה ישראל על העזתים לרכוש רק תוצרת ישראלית וגם פה יש מי שמרויח מזה הרבה מאד כסף אצלנו וזה לא אתם. שימו לב מה נכתב על כך בכלכליסט השבוע:
"הדלקים מסופקים [לעזה] שווה בשווה בידי בתי הזיקוק של בזן שבשליטת משפחת עופר ובז"א של פז שבשליטת צדיק בינו. לפי ההערכות, החברות מעבירות לרצועת עזה כ־200 אלף ליטר סולר ובנזין מדי יום לצד כמה אלפי ליטרים של גז בישול. גם כעת, בעת הלחימה, ממשיכות החברות לספק דלקים לתושבי הרצועה במסגרת העברת הסחורות.
 עלות כל חוזה שכזה, שנחתם בדרך כלל לשנים מראש אבל ניתן לפרק אותו בהתראה של שלושה חודשים מראש, נאמדת בהכנסות של 2 מיליארד דולר לשנה לכל ספק. "

34 תגובות:

  1. כרגיל, כמו בכל "סכסוך" יש חבורה קטנה של מושלים שעושה רווח כלכלי ולא נושאת באחריות למעשיה, בעוד שרוב האנשים (משני הצדדים) משלמים בדם ובכסף.

    והכל בשם "אינטרס לאומי"\ביטחון לאומי\אלוהים\דובוני אכפת לי\חדי-קרן.

    השבמחק
  2. אם הדברים הכתובים כאן הם נכונים אז מאמר מעולה ערן.
    כל הכבוד.

    השבמחק
    תשובות
    1. ואם לא? תרשה לי לאזן קצת את הכתבה ה"מעולה" של ערן.
      1. מאיפה הבאת את עניין מרשם האוכלוסין? לחמאס יש משרד פנים מסודר (טוב, היה עד היום בבוקר), עם שר פנים ואלפי פקידים (משכורות, זוכר?), מה אתה חושב שהם עושים חוץ מסוליטייר? איך אנחנו מנהלים את מרשם האוכלוסין בדיוק?
      לגבי איזורי החיץ, לא ברור לי עד הסוף למה התכוונת אבל אני מקווה שברור לך שמי ששולט (יבשתית) מעבר לגבול הם אנשי חמאס חמושים. לגבי המעברים... הנילוס עלה על גדותיו ובלע את מצריים? אין לנו גרם של שליטה במעברי רפיח. אולי התכוונת לכתוב שיש לנו שליטה על המעבר של אנשים וסחורות מרצועה אל ומישראל? יש שיגידו שזה סממן של מדינה ריבונית.
      2. העניין יותר טריקי ממה שאתה מתאר. יש חוות דעת משפטיות שטוענות שאסור לנו לנתק להם את החשמל (המים זה סיפור אחר), ויש כאלה שטוענות הפוך. ישראל בוחרת בינתיים לקחת את הhigh road בהקשר זה. לגבי סחורות, פרט להעברת סיוע הומניטרי בסיסי, אנחנו לא חייבים להם כלום. אגב, בינתיים נפלו/הופלו שני קווי מתח לעזה, חיפשתי רפרנס כלשהו לכך שהם הורמו מחדש ולא מצאתי, ולכן אניח שהם עדיין למטה. לא ראיתי את העולם קופץ, או אפילו את חמאס מתלונן. בסעיף 5 אתה טוען שאנחנו מספקים פחות מחצי מהביקוש לחשמל שלהם וש12 שעות הם חיים בלי חשמל, אז אנחנו לא כבר עושים פשעי מלחמה לטענתך?
      3. עוד נקודה לא ברורה. בהתחלה תקפת את ישראל שהיא מעבירה כסף לחמאס. היום לא מעבירים כסף (אכן אחת מהטענות שטוקבקו פה היא שישראל יזמה את המשבר בכוונה ע"י מניעת הכסף. אז מה רציתם?). לא רק שישראל אינה מעבירה כסף בעצמה, היא גם מונעת מהרשות ומקטאר להעביר כסף לחמאס. זוכר את זה? http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2012/11/blog-post_94.html
      אז מה קרה? קיבלת בדיוק את מה שקראת לו - ניצחון גדול לאתר.
      4. ישראל הצהירה בעבר (בתקופת פוסט-מרמרה, כנראה מן הפה לחוץ, אבל בצורה שמסנדלת אותה, לפחות לדעתי) שהיא תאפשר הכנסת סחורות/משטים למיניהם מהים בתנאי שיסכימו להכפיף את עצמם לחיפוש של חיל הים הישראלי. לא ראיתי קופצים על המציאה. עוד טיעון שלא ברור לי, אם אתה טוען בסעיף 3 שאנחנו פשוט מעבירים כסף לחמאס והם משתמשים בו לשלם לנו על סחורות מאיתנו, אז זה כן רצון טוב או לא רצון טוב?
      5. חוב שלא ניתן לגבות אותו הוא אפקטיבית כסף בחינם (אז כן רצון טוב...) נרמז פה בין השורות שכל העימות הזה הוא בשביל שכמה אנשים ירוויחו (היי שיחרורון). זאת בהחלט הסתכלות צרה וקונספירטיבית ברוח האתר. בפועל יש פה מציאות גיאופוליטית מורכבת שאתה מנסה לרדד לכסף, כסף, כסף. לא הכל זה כסף בחיים*. לפעמים סתם הצד השני רוצה שתמות או תלך מפה. למעשה אתה שוב סותר את עצמך (בפעם האחרונה) - חמאס ממש *לא* היה שמח שתהיה לו תחנת כוח משלו (שספק אפשר להפציץ) - יש לו תחנת כוח משלו בשטח ישראל שאי אפשר לנתק לו (לפי סעיף 2 לטענתך) ואי אפשר לגבות ממנו כסף על השימוש בה - ד"ר וולט יכול רק לקנא.


      * that being said, תמיד יימצא מי שירוויח ממלחמה - ברוכים הבאים למין האנושי ( ויש שיגידו, העם היהודי...)

      מחק
    2. הי עורב
      כמי שחקר את הנושא -אנסה לענות לך:
      1. תחקור מעט תגלה שזה שיש משרד הפנים זה לא אומר שהוא שולט על מרשם האוכלוסין. הוא למשל לא יכול לקבוע מי יצא מהמדינה ומי לא למשל כמו החמושים ששולטים בתוך עזה .משרד הפנים בעזה יש לו תפקידים נרחבים הרבה מעבר לרק מרשם אכלוסין .
      2. אם החמאס הורס לעצמו את אספקת החשמל -על מי אתה רוצה בדיוק שהעולם יתרעם ? על זה,\שעובדי חברת החשמל לא נכנסים לפעולת התאבדות בתוך עזה לתקן אותו?
      3. ישראל מעבירה כסף לחמאס אבל עכשיו כנראה שלא מעבירה מספיק קטאר אגב מעולם לא העבירה כסף לחמאס אלא מימנה ישירות פרויקטים שלה בתוך הרצועה
      .4. מה הקשר לפוסט הזה?
      5. לא קראתי באף מקום במאמר שיש עימות כדי שאנשים ירויחו אלא שיש אנשים שמרויחים מהמצור על עזה .זו קונספירציה שאתה בעצמך יצרת עכשיו שמנותקת מהמציאות. דווקא במקרה זה עימות צבאי פוגע באותם אנשים שמרויחים כי אז קשה יותר לספק סחורות.

      מחק
    3. דורון כמי שחקר את הנושא זאת ממש תשובה באיכות נמוכה
      לגבי 5 אתה מוזמן לקרוא מעליך ומתחתיך

      מחק
    4. עורב, כבר חלפו שבועיים? חבל. תנסה לפתח את חוש הריח כמו שחרורון ואולי גם אמיר מ.

      מחק
    5. עורב
      אולי תצטרף לצוות של האתר?
      ככה כולם ירוויחו

      מחק
    6. חוץ ממני. אני אפסיד.

      מחק
  3. כתוצאה מההתנתקות, ישראל לא שולטת בציר פילדלפי כלומר בגבול עם מצרים.

    שום דבר לא מונע מעזה לקבל את כל צרכיה דרך מצרים, וגם תנועה חופשית, וגישה לשדה התעופה באל עריש וקהיר.

    כמובן שכל הנשק המתוחכם וכו' מגיעים דרך מצרים.

    השבמחק
    תשובות
    1. דניאל משדרות16 ביולי 2014 בשעה 9:18

      שום דבר לא מונע מעזה לקבל את כל צרכיה דרך מצרים חוץ ממצרים :)

      מחק
  4. לגבי הכסף שישראל מעבירה לעזה, לא הבנתי מה זה, תרומה מישראל?

    השבמחק
  5. אחלה מאמר ערן.
    אלה נתונים כלכך חסרים והשפעתם על יכולת הבנת התמונה המלאה היא כה קריטית, כך שזה מביא את העם להתעסק עם נתונים לא רלוונטים.

    כמו שציינתי במאמר של שבוע שעבר על כיפת ברזל - המלחמה בעזה היא כלי של ישראל.
    ועדיין חסרים לי נתונים מלאים כדי לשפוט אולם אני לא יכול לקבל את הרעיון של ירי על אזרחים אשר נובע מהפסקת הזרמת כספים מכוונת.
    כאשר התוצאה הסופית תהיה הפסקת אש עד לפעם הבאה - ואני עדיין מאמין שצה"ל לא ילך עד הסוף.
    ואם אתה לא הולך לסיים את העבודה אל תתחיל בכלל - אין יותר גרוע מחצי עבודה.

    השבמחק
  6. ממש חדשות...
    בתור מי ששימש כחפ"ק במאו"ג עזה בשנים שעוד ישבנו שם,והיה נוכח בשיחות חסויות בג'יפים של כל הדגנרלים ,אני יכול להגיד לכם, שכולם כולל כולם,כולל קציני קישור ומפקדים בכירים ,גזרו קופון על מעברי הסחורות מעזה.
    אם הייתם יודעים את גודל הריקבון שפשה בקצונה הגבוהה בצה"ל ,לא היה סיכוי שמישהו פה היה הולך למילואים ע"מ לשרת מטרות אפלות אילו.

    וכמובן שהסיפור בגדה המערבית לא פחות חמור. כמה פעמים יצאנו בתור מילואימניקים להחזיר רכבים גנובים ממחנות פליטים אלימים, ע"פ דרישות חברות הביטוח הישראליות ששיחדו את מי שצריך כדי שצה"ל יעבוד עבורם. [הסיפור הופסק בפלוגתינו עקב סירוב פקודה המוני באחת הפעמים והשתקת הנושא בתקשורת]

    ולקינוח - כל חיילי חיל הים העובדים בשירות תשובה בהגנה על מאגרי הגז מבלי שהמדינה תראה שקל אחד ממנו...

    מקווה שלא הרסתי לכם את התיאבון על הבוקר -בהצלחה לכולנו

    השבמחק
    תשובות
    1. אל דאגה מר בחור,
      ישנה טרנספורמציה וכרגע מכינים את העם להבין שיש חרה בכמויות מסחריות - צריך לדעת ולהבין את המציאות לפני שאפשר לטפל בה.
      כיום יש אנשים שמתרגשים מהפשעים של אולמרט ודומיו לכן לאט לאט צריך להבהיר מה המצב כדי שאנשים לא יכנסו למצב קטטוני.

      אבל השינוי יגיע - בדיוק כמו שאני יודע שמחר תזרח השמש.

      עד שאנשים יתעוררו המצב ימשיך להיות לא טוב - וצריך להתכונן בהתאם.

      אם יש לך חומרים ותיעוד - זה המקום לשפוך עובדות ותיעוד.

      בהצלחה
      אמיר


      מחק
  7. זה קצת מרגיש לי לא נוח, כמעט מאשש את האמירות הכי אנטישמיות (שיילוק וכאלה) שהיהודים יעשו הכול בשביל כסף.

    השבמחק
    תשובות
    1. מוצטפא שמטרלינג16 ביולי 2014 בשעה 10:15

      אני פוטר אותך מרגשות האשם - זה לא היהודים, זה כל האנשים

      מצטער אם זה מאכזב את אותם אלו שחושבים שיהודים הם שונים לטובה/לרעה מכל האחרים

      מחק
  8. אויי בחיי לא קראתי כל כך הרבה שטויות
    אני עם 'עורב'

    השבמחק
  9. עוד מיתוס שנשבר - המלחמה היא בין ישראל לחמאס.
    ביום שישי נתקלתי בפסקה הרביעית במאמר http://www.haaretz.co.il/news/law/.premium-1.2373488:
    "מרטין שלאף נחשב לבעל ההון המשפיע ביותר במסדרונות השלטון בישראל, כמו גם ברשות הפלסטינית."
    המלחמה היא בין האדם/עם לבעל הון/תאגיד. בין זה שישלם את התוספת לתקציב הבטחון לזה שיוצר את הצורך בתוספת של תקציב הבטחון.

    השבמחק
  10. כתבת:

    "אם ממשלת ישראל למשל תחליט מחר בבוקר לשבור את הכלים ותאמץ את קריאת הפוליטיקאים השונים להפסיק את מעבר הסחורות או הזרמת החשמל לעזה, היא עלולה להיות מואשמת על פי הדין הבינלאומי בעד כדי ביצוע פשעי מלחמה עם כל המשמעויות האישיות והמשפטיות הנלוות לכך"

    נו באמת וכי הם לא עושים לנו פשעי מלחמה, אז למה אני צריך לדאוג להם

    על זה נאמר כל המרחם על אכזרים סופו מתאכזר לרחמנים, כך אמרו חז"ל, ומי שיש לו מעט שכל יודע שזה ממש קביעה מדעית

    אני רוצה לשאול אותך ערן, האם בחומת מגן תמכת בכניסה קרקעית של חיילנו לגנין כמדומני זה היה, שהיה קן צרעות וחילים רבים מתו ואת זה יכלו למנוע אם היו תוקפים אוירית, אך זה לא נעשה כי "רחמנים" מסוכנים כאלה העדיפו מחבלים על פני חיילנו

    אני ממתין לתשובה, בתקווה שתענה ישירות ולא תתחמק

    השבמחק
    תשובות
    1. אלו העובדות - הפסקת הזרמת הסחורות לעזה הן לפי החוק הבינלאומי פשע מלחמה. אתה לא צריך לכעוס עלי כי לא אני חוקקתי את החוקים הבינלאומיים -זו המציאות ועם זה הממשלה צריכה להתמודד ומתמודדת יום יום בין אם תרצה ובין אם לא. לגבי פשעי המלחמה של החמאס -אנחנו רואים את זה בכל יום בטלויזיה.

      מחק
    2. הבעיה היא שאתה לא חושב שאתה בעצמך אכזרי. לך תראה איך חיים בעזה...
      אם היינו מתנתקים מהפלסטינים לחלוטין ע"י כך שהם יהיו מדינה עצמאית, אזי נוכל לבצע את ההתנתקות הכלכלית מהם ברגע שהם יתקפו אותו או אפילו סתם כך. בנוסף נוכל להגיב צבאית בצורה קשה יותר. אך כל עוד אזרחי עזה הם באחריותינו , מעשי החמאס הם כביכול לא באשמתם ואנחנו צריכים להגן עליהם. חז"ל והנביאים אמרו עוד הרבה דברים, במיוחד הם מדברים על מוסר ובמיוחד הם לא מדברים על שלטון יהודי על כל שטחי ארץ ישראל ואפילו להיפך, שכל עוד אנחנו נתנהג בצורה לא מוסרית אנחנו נסבול מלחמות ונאבד את זכותינו על הארץ.

      מחק
    3. אנחנו לא בכיתה ב'.
      אני זוכר מקרה כשהייתי בכתה ב'. המורה שלי הענישה אותי כי דיברתי בשיעור או משהו. וכשהגנתי על עצמי לא באמת הגנתי על עצמי, אלא ניסיתי להבין למה הילד שהפריע יותר לא נענש.
      אבל ככה לא מגינים על המעשים שלנו. אנחנו לא יכולים להגיד שאנחנו בסדר כי מישהו אחר יותר גרוע לדעתנו.
      אנחנו צריכים לקחת אחריות על מה שאנחנו עושים. ובמקרה מדיני, לבקש מהנבחרים לקחת אחריות על מעשים מדיניים.

      מחק
  11. עוד מאמר קונספירטיבי רדוד. הבנו שכולם שקרנים: הבנקים, חברות התרופות ועכשיו גם קציני צה"ל. כולם חברו לממשל האמריקאי (זה שרצח את קנדי ופיברק נחיתה על הירח) ומשקרים ללא הפסקה לציבור התמים.

    מזל שהקימו את האתר הזה להאיר את עינינו!

    השבמחק
    תשובות
    1. עדיף לך להמשיך לישון. זה אפילו לא קצה הקרחון

      מחק
  12. ערן, המאמר הזה שלך פקח לי עיניים לגבי האתר הזה, ולא לטובה.
    רציתי להאמין שזהו אתר אמיץ שמנסה להרים את הוילון ולאפשר הצצה נדירה לעולם הבנקאות ושוק ההון כפי שהוא באמת.
    במקום זה האתר שלך מסתבר (ולא בפעם הראשונה) כאתר בעל דעות מוצקות, שממוקמות היטב על הסקאלה הפוליטית, ומוכרות היטב.
    ייתכן ואתה עושה זאת בתום לב ובכנות, אך לא מעט מההמלצות של האתר והדעות העולות בו נטועות עמוק במחנה השמאל-סוציאליסטי.
    המאמר שכתבת, ואיני רוצה להתבטא בחריפות, הוא מאמר מביך. יש בו חצאי עובדות, חצאי גוזמאות, ומסקנות שנגזרות משם ללא שום קשר לוגי לעובדות שנאמרו שם.
    דוגמאות:
    "ממשלת החמאס לא מקבלת את החשמל חינם -היא חייבת למדינת ישראל 200 מיליון ש"ח על השימוש בו וודאי היתה שמחה אילו היתה לה תחנת כוח משלה נטולת חוב."
    העובדות הינן: חמאס לא שילם ואין כל צפי שישלם את החשמל בעתיד הרחוק. אתה ואני וכל משלמי המיסים נידרש ל"סבסד" זאת מכיסנו באמצעות עליית מחירי החשמל.
    פרשנות שלך: חמאס היה שמח לו היתה לו תחנת כח.
    האמנם? באותה המידה יכלו לטעון לפני ביצוע תוכנית ההתנתקות כי החמאס היה שמח לנהל דמוקרטיה מפותחת בחבל עזה, וכי את כספי התרומות מטעם האיחוד האירופי הוא מתכוון להשקיע בפיתוח, תשתיות, וכו'.
    בפועל התנהגותו של חמאס אינה כפי שהרציונאל המערבי מצפה. את כל מרצו הוא משקיע בלחימה.
    גם אם ניתן לחמאס תקציב לחברת חשמל עצמאית משלו, לכאורה הכסף ילך- לבכירים מושחתים במקרה הטוב, ולטרור במקרה הרע.
    הנסיון שלך, להקטין את חשיבות העזרה של ישראל לחמאס, מצד אחד, ולתלות בו רצון טוב פתאומי לפיתוח ארצו ולבכר זאת על פני רכישת אמל"ח ונשק, הוא די מוזר.
    ולגבי הרמז שלך,- נו באמת! ברור לכל בר דעת, שהעובדה שחברות ישראליות סוחרות עם עזה בבלעדיות אינה הסיבה למצור שאנו מטילים על עזה!
    המצור הוא תוצאה של ירי רקטות מתמשך על שדרות ושאר ישובי הדרום זה 14 שנה!
    ה"מונופול" של חברות ישראליות הוא תוצאה של המציאות הזו ולא הסיבה לכך שהוא מלכתחילה נוצר.
    (הערת אגב: הכשל הזה בין סיבה ומסובב מקומם אותי מאוד, בין היתר, משום שיש פה סימפטום עז לתופעה של בוז, וחוסר סולידריות שמגלים אנשים מסויימים, מתושבי גוש דן, כלפי המציאות בדרום, תחת האזעקות והטילים).

    התאכזבתי מאוד מהמאמר הזה. יחד עם זאת, אני מצפה ממך להבהרה שאולי תגרום לי לשנות את דעתי ביחס לחלק מהדברים שנאמרו על ידי.

    השבמחק
    תשובות
    1. ירי הרקטות על ישובי הדרום הוא תוצאה של כיבוש עזה כבר הרבה יותר מ 14 שנה.
      ישראל ומצרים סוגרות להם את המעברים וכולאות אותם בכלא ענק ולכן הם יורים.
      שחרר אותם ותן להם לסחור, לנסוע לחו"ל ולחיות. אז יפסיקו לירות על ישראל.
      אבל אם אתה "לא מאמין" לערבים - אל תתפלא שלא ייסבלו אותך ויירו עליך.

      מחק
    2. שלום אנונימי
      אין לי שום כוונה לשכנע אותך לשנות את דעתך . המאמר הוא מאמר של עובדות קח ועשה איתן מה שאתה חושב. אני יודע היטב שהעובדות האלה מנפצות הרבה מהטענות חסרות הבסיס של אנשי הימין שמתבססות בעיקר על חוסר מודעות של האזרחים. באחד המאמרים הקודמים שלי אגב ניפצתי טענות של הרבה מאנשי שמאל ואז באו אלי בטענות שאני איש ימין. ימין או שמאל זה בכל מקרה הגדרה יפה כדי לפצל את העם לשניים -אני בכל אופן לא מייחס לה חשיבות.

      לגבי הטענה:" חמאס לא שילם ואין כל צפי שישלם את החשמל בעתיד הרחוק. אתה ואני וכל משלמי המיסים נידרש ל"סבסד" זאת מכיסנו באמצעות עליית מחירי החשמל."
      יתכן שאתה צודק ויתכן שלא (יש שמועות גם שאולי קטאר תכסה את החוב) -זה בכל מקרה לא משנה את העובדה שהחשמל הזה לא ניתן חינם כי אז לא היה נוצר חוב. לגבי התספורת שתהיה על חשבון משלם המיסים - את אותה הטענה אתה יכול אגב להפנות לחברת החשמל שלנו. במקרה שלנו כנראה שקטאר לא תשלם את החוב ולכן פה לבטח זה יגולגל עליך, כך שצריך להפריד בין מצב של התנהלות עסקית דפוקה מכל סיבה שהיא למשהו שניתן חינם.

      בניגוד למה שאתה מנסה להגיד בתגובתך אני כלל לא התיחסתי לעניין הצורך במצור אלא למשמעויות הנלוות לו ,על כך שיש קונצנזוס להמשיך להעביר כספים למימון טילי החמאס אבל משום מה לחלק מהאנשים שתומכים בהעברת הכסף מפריע מאד שמעבירים לעזתים לחם מבלי שהם מסבירים שמעבר לעניין ההומניטרי זה אינטרס ישראלי כיום לדאוג שלא יהיו בעזה רעבים. וכן גם יש כאלה שמנצלים את זה כדי להרויח מהמצב. אלו העובדות ידידי ועניין הסולדיריות עם אנשי הדרום אין לזה שום קשר למאמר חוץ מניסיון חסר טעם ליצור דהלגיטימציה לדיון החשוב הזה.

      מחק
    3. אנונימי 23:52 - צודק ב 100 אחוז.

      מחק
    4. אויש, ילדים קטנים ששומעים דעה, סליחה, עובדות שלא מתאים להם קורא ואז מחליטים שהאתר שהזה מטופש.

      עזבו, זו לא אשמת ערן, זו אשמת השמאל שהיה לפני 20 שנה בשילטון, כניראה שהמדינה שלנו נדפקה ביגללו...

      נ.ב.
      "המצור הוא תוצאה של ירי רקטות מתמשך על שדרות ושאר ישובי הדרום זה 14 שנה" - זה דיון שאני בטוח שלאף אחד אין כוח כבר לדון בו מרוב שבחשו בו.
      כן הם יורים רקטות כבר שנים, ולפני כן ביצעו פיגועי התאבדות נוראיים.
      אך לצערנו גם בצד השני הם לא כל-כך חכמים והם אומרים שהפיגועים והרקטות זו תוצאה של הכיבוש הישראלי והפעולות של ישראל בעזה ובשתחים...
      (אין כאן מי צודק, יש להסתכל על התמונה המלאה)

      מחק
  13. הסבר פשוט למי שלא מצליח לחבר את הנקודות.
    היצוא מעזה סגור כמעט לחלוטין כבר שנים, היבוא לעומתו פתוח. הכסף מעזה אם כן, זורם רק בכיוון אחד - החוצה.
    כדי שהעזתים יוכלו להמשיך לשלם מילארדים לתאגידים ישראלים פרטיים, חובה להעביר להם כסף, וכמובן לשמר את המצב.

    השבמחק
    תשובות
    1. אבל מהי התמורה הכלכלית לכאורה של העברת הכספים? הם צריכים לרכוש משהו.. האם ישנה תרומה?

      מחק
  14. חבל שגם פה וגם בכלכליסט אף אחד לא יודע לקחת מחשבון ליד ולחשב: 200,000 ליטר סולר ו/או בנזין ביום כפול 365 יום כפול 7 ש״ח הם 511 מיליון ש״ח = בערך 150 מיליון דולר. לא 2 מיליארד דולר ולא נעליים.

    השבמחק
  15. אם כך דוע הופסקה הזרמת הכפסים לממשלה באפריל? ובכלל, מדוע מוזרים אותם כסזפים ללא תמורה כלכלית לכאורה?

    השבמחק
  16. בג"ץ דן בנושא של ניתוק החשמל.קרא פה מה נכתב שם:
    http://www.gisha.org/UserFiles/File/LegalDocuments/fueloct07/9132-07Verdic.pdf

    השבמחק