יום רביעי, 23 ביולי 2014

צפו מי היו המרוויחים הגדולים מסבבי הלחימה הקודמים בישראל- הפעם זה יהיה שונה?

מאת: ערן הילדסהיים

בסבבי הלחימה האחרונים של ישראל היה צד אחד ,שללא קשר לתוצאות הלחימה, הגדיל פעם אחרי פעם בצורה משמעותית את רוחיו אחרי כל סבב. שימו לב לגרף המעניין הבא שמציין את היקף היצוא (חוזים שנחתמו) של חברות הנשק בישראל במיליארדי דולרים (בין 1999 ל2012*) ומציג קורלציה בין סבבי הלחימה להיקף המכירות.



* אין נתונים כרגע לגבי 2013.

38 תגובות:

  1. כמובן שאפשר גם לקרוא את הגרף כך: היצוא הבטחוני של ישראל גדל באופן עקבי בשנים האחרונות, ולמעט חריגות מעטות נראה שאינו תלוי באופן מיוחד בפעילות של צה"ל.

    אבל למה לפרסם כתבה יבשושית אם אפשר לרמוז לאיזו קנוניה?

    השבמחק
    תשובות
    1. דניאל משדרות23 ביולי 2014 בשעה 1:19

      זה לא נכון מה שאתה כותב. המאמר דווקא מציג נקודה מאד מעניינת:
      קודם כל לפי הגרף ב14 השנים האחרונות היו 8 שנים בהן היצוא גדל ו6 שהוא ירד. ב7 מתוך ה8 זה היה אחרי סבב לחימה. זה לא אומר כמובן שיוצאים למלחמה בגלל תעשיות הנשק אבל זה אומר שתעשיות הנשק בהחלט תלויות במידה כזו או אחרת בסבבי הלחימה האלו כדי לגדול

      מחק
    2. הגיוני. דבר בסיסי בכל עסקת מכירה היא הוכחת יכולת ומה יותר טוב מלהוכיח אותה ללקוחות בלייב?

      מחק
    3. באמת ערן!
      לי באופן אישי חורה שאנו מצטיינים במכירת נשק אך אם כל הכבוד הגרף הזה אינו מעיד על קורלציה בין עימותים (שתמיד היו ויהיו פה) למכירות נשק. מה גם שהסכמי מכירות נקבעים הרבה לפני המסירה. עוד נתון שאתה מתעלם ממנו זה עלייה/ ירידה של מכירת נשק עולמית. אינני יודע בוודאות אך אני משער שישנה עלייה במכירות וגם זה כמובן משפיעה עלינו בפרט.

      מחק
    4. אנונימי 01:58
      הגרף עד כמה שאני בדקתי מדבר על חוזים שנחתמו -לא על מסירה.
      ממליץ לך לראות את הסרט "המעבדה" ושם מראים היטב כיצד אחרי סבבי לחימה באים נציגים לישראל לרכוש נשק ומדובר מחלק גדול מכל צבאות העולם..

      מחק
    5. לא, דווקא נראה שיש כאן מובהקות סטטיסטית, אם כי כדאי להציג את המידע כשינוי ממוצע בהכנסות מהשנה הקודמת בשנים שיש ושאין מבצע.

      מחק
  2. אני לא חושב שזה סוד גדול, במיוחד מערכות כמו כיפת ברזל שהיא כנראה סחורה חמה מאוד כרגע
    בסופו של דבר זה מכסה חלק מהעלות של הנשק שאנחנו מפתחים ומשתמשים בו, אבל אני בספק אם אנחנו ברווח כמדינה

    השבמחק
  3. עד כמה שאני אהיה שמח להתנגח בחבורה הבריונים שבשלטון, לצערי, Correlation does not imply causation
    הייתי שמח לראות את כל הנתונים (אם הם קיימים) לראות האם קיימים נתונים\מבחנים סטטיסטים המצביעים על סיבתיות ולא רק קורלציה (ואז אוכל להרשות לעצמי "לפתוח ג'ורה")

    השבמחק
    תשובות
    1. שחרורון
      חוזר על המלצתי מלמעלה - תראה את הסרט "המעבדה" ושם יוסר לך ההספק האם מדובר במקרה או במשהו שלא קרה סתם ככה.

      מחק
  4. "התעשיות הביטחוניות מעסיקות, במישרין ובעקיפין, מיליוני בני אדם ברחבי העולם, ופגיעה בהן משפיעה מיד על שאר אברי הכלכלה - בכך שהיא גורמת לפיטורי עובדים, להפחתת הייצוא, ובכלל להאטת הצמיחה.
    ממשלות העולם, גם אלה שמבקשות בכנות להביא שלום, אינן יכולות להרשות לעצמן לוותר על ההכנסות ממיסוי הסכומים העצומים שתעשיית הנשק מגלגלת."
    http://tikunolam.co.il/2010/07/21/018

    "רק רבע מן הסיוע הבטחוני [מארה"ב] מותר לשימוש בישראל, כלומר, לרכש מיצרנים מקומיים.
    75% מן הסיוע - כלומר, נכון להיום, יותר מ-2 מיליארד דולר - חייבים להתממש ברכישות ציוד בטחוני מספקים אמריקניים."
    "כיוון שישראל חייבת לרכוש ציוד בטחוני בשוק האמריקני במרבית כספי הסיוע, יהיה נכון יותר לקרוא לכספים האלה 'סיוע לתעשיות הנשק האמריקניות'.
    ישראל משמשת כאן רק תחנת מעבר בין כספי האזרח האמריקני לבין תאגידים כמו 'לוקהיד מרטין' ו-'בואינג'."
    "לא בכדי משמרת ארה"ב כמה וכמה איזורי סכסוך פעילים בעולם: מלחמה עד-אין-קץ היא אינטרס עסקי מובהק של תאגידי הנשק, שעל פי רוב מחמשים את שני הצדדים לעימות.
    בעשור האחרון צמח שיעור התעסוקה במגזר הפרטי באמריקה ב-1.1% בלבד;
    רוב הצמיחה היתה בתעשיות הנשק, שנוספו אליהן עשרות אלפי עובדים ותפוקת הייצור שלהן עלתה יותר מפי 2."
    http://idanlandau.com/2010/05/16/end-american-aid

    השבמחק
    תשובות
    1. גיא.
      תיקון קל.
      רבע מהסיוע האמריקאי מושקע בתעשיית הנשק הישראלית בתור כספי פיתוח.
      כלומר האמריקאים מושקעים בפיתוחים טכנולוגיים ישראלים.
      כפועל יוצא, האמריקאים גם כן מרוויחים מכל עסקת נשק עתידית של אותם פיתוחים בין ישראל למדינות אחרות.

      מחק
  5. אין קנוניה, רק שפתאום אחרי 14 שנות טילים מחליטה הממשלה לפתוח במלחמה בדיוק כשליברמן עוזב את הליכוד, הריטינג של הליכוד ושל לפיד יורד פלאים ובנט עולה פלאים, תיזמון מוזר

    השבמחק
  6. ערן
    שוב ושוב חבל שאתה מזיק למסר שלך.
    בהציגך ספק קנוניות ספק קונספירציות המתכתבות עם השמאל האנרכיסטי או עם אנרכיסטים נגד הגדר , עתה מזיק למסר של שינוי השיטה המוניטרית , ואתה מרחיק עוד ועוד קוראים.
    יכול להיות שאתה צודק (ויתכן מאוד שלא) אתה בוודאי לא נוהג בחוכמה וחבל.
    השיטה בוודאי רקובה מהיסוד בכל תחום , אבל כשיורים לכל הכיוונים אז כל המוסיף מזיק ואף יורה לעצמו ברגל.

    בברכה

    השבמחק
    תשובות
    1. שמעון היקר
      לא ברור לי על אלו קונספירציות אתה מדבר. הצגתי גרף שמציג את רווחי חברות הנשק והעובדה שהן מרויחות מסבבי הלחימה -אני לא בטוח שאם תשאל את ראשי החברות עצמן הם יכחישו זאת ובכלל עבור רבים נתונים אלה הם סיבה לגאווה לאומית. מעבר לכך- מי שרוצה לקחת את הנתונים ולחקור לעומק במטרה לגלות ממצאים מעניינים בנושא -אדרבא הוא מוזמן לשתף איתנו את ממצאיו.

      דבר שני לא ברור גם מה הקשר בין שמאל ,ימין ותעשיות הנשק - עשה גוגל וראה כמה אנשי שמאל מעורבים עם תעשיות הנשק ברמה כזו או אחרת, אתה תופתע לגלות שיש סיכוי שמספרם גדול אפילו יותר מאלה של אנשי הימין.
      לגבי האתר - המטרה היא להציף נושאים אלטרנטיבים חשובים שלא זוכים לסיקור בתקשורת המיינסטרים .ביום שאתחיל לעשות חשבון מה לפרסם ומה לא משיקולי רייטינג אסגור את הבלוג.

      מקווה שהבהרתי את עמדתי בעניין
      ערן

      מחק
    2. ערן
      אתה מיתמם
      ולכן אפסיק כאן
      בהצלחה

      מחק
    3. שמעון צר לי
      אתה ממציא פה תאוריות קונספירציה (אם הן מבוססות שתף אותי בהן) ,מאשים אותי בכתיבתן ואחרי כן אומר שאני מתמם. אני מבין שזה מעלה כל מיני תאוריות אצל אנשים ,חלקן מבוססות וחלקן פרי דמיונם בלבד, אבל זה כבר משהו שאנשים צריכים להתמודד עם זה עם עצמם.
      אני פה בכל אופן מעדיף להצמד לעובדות.

      מחק
    4. שמעון,
      אני עם ערן בעניין הזה

      מחק
  7. ערן, הפוסט הזה דמגוגי לחלוטין. היכן הקורלציה? הסתכלתי על הגרף עוד פעם ועוד פעם ולא ראיתי שום קורלציה. קורלציה הייתה מראה כי אם עובר הרבה זמן בין שני מבצעים אז היצוא יורד ובכל פעם אחרי מבצע היצוא עולה שוב פעם. מה שרואים בגרף זו עליה מתמדת בהקף יצוא הנשק, זה הכל. הנקודות בהן מופיעים מבצעים רנדומיות לחלוטין ביחס לעלייה ביצוא.
    לאן הדרדרת? לקחת שני נתונים לשים אותם על אותו גרף ולטעון שיש קורלציה רק כי לקדם את מה שאתה מאמין בו?
    אני עוקב באופן הדוק אחרי הפוסטים שלך, ונראה לי שכדאי שתתיעץ עם עוד אנשים לפני שאתה מפרסם.

    השבמחק
    תשובות
    1. פרגמט
      הגרף הזה לא בא להציג מגמה ארוכת טווח -היא לא רלוונטית לדיון הספציפי הזה. סביר להניח שגם אם כמות העסקאות היתה נשארת אותו דבר 30 שנה ואפילו יורדת מעט, היית רואה מגמת עליה בהיקפים הכספיים בגלל אינפלציה לכן ההסתכלות שלי היא פה פר שנה -שנתיים.
      ולעובדות:
      כמו שכתב המגיב לפני הגרף מציג כאן את 14 השנים האחרונות ושם ניתן לראות כי היו 8 שנים בהן היצוא גדל ו6 שהוא ירד או שהוא נשאר יציב. 7 מתוך ה8 השנים שגדל היו אחרי סבבי לחימה. שים לב שהגרף לא מתיחס לאספקת נשק שיכולה להתרחש גם מספר שנים אחרי ההסכם אלא מדובר על חתימת חוזים עם גופים צבאיים בחו"ל שיכולים להתרחש זמן קצר אחרי לחימה.
      עכשיו השאלה האם הקורלציה היא מקרית או אמיתית? זה כבר משהו שדורש פוסט נפרד. לי אני חושב שיש תשובה -היא לא מבוססת דיה ולכן לא הצגתי אותה.

      והערה לסיום:
      בהתחשב בזה שכלל אינך יודע במה אני מאמין (יתכן שתופתע כשתשמע) ומאחר שגם לא אספר לך זאת מהסיבה שהאמונות שלי לא רלוונטיות לדיון - עדיף שתתרכז בעובדות ולא בי.

      ערן

      מחק
    2. ערן, האמונות שלך סופר-רלוונטיות לדיון. ההפרדה שאתה יוצר מלאכותית. העובדות שאתה מציג יהיו ברורות יותר אם נשפוט אותן לאור דעותיך, מאחר שכל צד מציג את העובדות בצורה שנוחה לו.
      כמו אלה שטוענים: אני בכלל שמאלני, אבל ביום שכזה הפוליטיקה לא רלוונטית וצריך להבין שמפציצים את ישראל וזו מלחמת אין ברירה.
      אותו דבר.

      מחק
    3. בוא נסכים שבנושא זה אנחנו לא מסכימים

      מחק
    4. אני נוטה להסכים עם אנונימי.

      האמונות שלנו מכתיבות את הדברים שנמצא בעולם.

      למשל אם אדם מאמין שיש אלוהים הוא ימצא לזה הוכחות וההפך.

      גם בנושאים פרוזאיים זה תופס - אדם שמאמין שתמיד יש תור בסופר "יפול" על תור
      בסופר יותר מאשר אדם שלא מאמין בזה.

      גם בנושאים מדידים וארציים יש שינוי באמונות:
      אדם שמאמין שהוא יכול למצוא מניות זולות וטובות מהממוצע לעומת אדם שמאמין שזה בלתי אפשרי לאורך זמן,לרוב רובם של האנשים.
      ומדובר כאן בויכוח רציונליסטי לחלוטין,בלי רוחניות בלי רגשות - עובדות נטו.

      לסיכום האמונה הוא מה שמכוון אותנו בחיים.
      גם לאנשים חילוניים לחלוטין -אמונה בעצמנו,אמונה בדיעות,אמונה באחרים וכן הלאה.
      לשמור את מה שאתה מאמין בתור סוד ולפזר אין סוף נתונים זה הסודיות הגדולה ביותר.

      ברור שחשיפת האני מאמין שלך תגרום להתקפות אישיות ולהגחכת האני מאמין,
      אבל במילא ההתקפות האישיות קורות אז צריך לצאת מהביישנות ולעמוד איתן.

      באיזה שהוא מקום יש צדק עם הרעיון של אי חשיפת האני מאמין,יש גם יתרון.
      היתרון הוא שאתה לא מנסה להגן על העמדה שלך כי לכאורה העמדה שלך לא נמצאת בשטח.
      ואז אתה לא נקלע למאבקי אגו.
      אבל עדיין חסר לי העמוד שידרה של הכתבות.

      אם אני ממש אתאמץ ואעשה מחקר על כל הכתבות שפירסמת בשמך יתכן מאוד שאצליח למצוא "אני מאמין" אבל עדיין זה יהיה בגדר ספקולציה.

      מחק
    5. אבי גולדשטיין24 ביולי 2014 בשעה 8:38

      אנונימי 1:33
      זה מגוחך מה שאתה כותב. זה לא מאמר דעה ולא מאמר דעה על אלהים אז מה לעזאזל הקשר בין אמונות לעובדות. אתה רוצה להקים בלוג שמבוסס על אמונות עשה זאת . יש פה מאמרי דעה ויש מאמרי עובדות - אל תבלבל.

      מחק
    6. החיים הם לא שחור ולבן.
      כל מאמר עובדה הוא מאמר דיעה והפוך.
      במיוחד בנושאים פופולריים יש המון עובדות שכולם מכירים ולמרות זאת לכל אחד יש דיעה שונה מה שמרמז שהאמונה(יחד עם אינטרסים ואהבה כמובן) היא זאת שקובעת לאיזה עובדות תתיחס.

      מחק
    7. וואי איזה חפרנים...

      מחק
  8. תודה על הפוסט . צריך רק היה להציג גם נתונים עקרוניים מאוד , בכל הנוגע לסוג או המאפיין של מערכות הנשק הנמכרות . מדוע ? שהרי צריך להבחין בין הייטק לבין - lowtech ( או - Deeptech ) . המאפיינים של יתרונות התעשייה הבטחונית הינן אילו של - Deeptech בעיקר : אלקטרוניקה , חומרה , אוירודינמיקה , מיכניקה וכו...... ככאילו , תמיד היה ביקוש בעולם ליכולות הישראליות יוצאות הדופן .

    עכשיו , עם התפתות טכנולוגיית ה - פי סי , אינטרנט , נוצרו המון נישות והמון דינמיקה לפיתוח מערכות אלקטרוניות ממוחשבות ל- בקרה , מודיעין , שליטה בשדה הקרב , הדמיה וכו.... ( ראו : אלביט מערכות , אלביט הדמיה מצליחים יפה בתחום , ראה הקסדה החכמה לחמקן האמריקאי - F35 ) .

    ניתן בהחלט לטעון מכאן : שישנה מגמת עליה בסך הכל החוזים מ -1999 ועד : 2012 , הכל בגלל התפתחות הפי סי / אינטרנט / תוכנות . מאידך , אם עסקת הקונדורים עם הסינים בזמנו , הייתה יוצאת לפועל , ולא מתבטלת, אזי כל הגרף היה נראה אחרת קרוב לוודאי . תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. ערן, יש לי תחושה שרוב המתדיינים כאן מתקשים להבחין בין מאמר-דעה (מאמר פובליציסטי) לבין ידיעה ובינם לבין נתון או נתונים המובאים לצורך גירוי למחשבה. שוב ושוב מעמיסים עליך כוונות כאילו הכל פרשנות ופסיכולוגיה (בגרוש). כאילו הכל צ'ט, קרי: קשקשת. ותוך עמדה קשקשנית זו סבורים שגם אתה לוקה בה. אם יורשה לי, אפרשן גם אני: כתיבתך בבלוג לוקה לעתים דווקא בלאקוניות, בהעדר התפרשנות. אז תכתוב: להלן - ידיעה; להלן - נתונים נטו; להלן - מאמר-דעה, ואז לא יזדקקו לקוד העתונאי המבחין בין הקטגוריות.
      ואם בקודים עסקינן, יש לי בקשה: מי שיש לו מה לומר - שיאמר, ובסוף כרפרנס (אסמכתא) יביא את המקור בו ניתן למצוא את החומר עליו מתבססים. שוב ושוב ניתנת רק האסמכתא, כאילו משלחים את הקורא ב"לך ושוב" כזה שהוא סתם טירטור, מעין "שלוף" כזה שמפגין כי הכותב הוא "מבין עניין" ו"מקורב למקורות". שיגידו מה רוצים לומר, בלי פוזות נרקיסיסטיות כאלה. תודה. יפעת

      מחק
    2. תודה יפעת על הביקורת העניינית

      מחק
  9. השאלה החשובה בעיני היא איך הפכנו למדינה שחייה על יצור ויצוא אמצעים לדיכוי אוכלוסיה אנושית אזרחית בכל העולם כולל תעשית ה"היי טק"שמרבית עיסוקה באמצעי בקרה ופיקוח על אוכלוסיות בשרות האליטה הגלובאלית והשלטת מדינת המשטרה והאח הגדול של אורוול בעולם כולו מתוך איזה מחשבה מוזרה ששתוף פעולה עם המפלצת יבטיח שלנו זה לא יקרה...

    השבמחק
  10. לג'אסטין,
    מה שכתבת בהחלט קשור לנושא הכתבה ומנומק היטב. המשך כך!
    שוקי

    השבמחק
  11. טוב, אז בנוסף לזה שאני לא רואה קורלציה משמעותית מעבר למשהו שאפשר להסביר בהרבה דרכים.. אבל גם אם אתה צודק.. אז מה?
    סליחה באמת שאנחנו מוקפים שרוצחים צמאי דם שלא מפסיקים לנסות להתקיף את הישראלים, מילא תגידו כיבוש, אבל מדובר על כל זירה אפשרית, כולל בחו"ל ובבכל דרך.
    לא בחרנו בשכנים כאלו...
    יש מדינות עם המון מים, יש כאלו עם נפט או מכרות פחם או יהלומים. לנו יש כושר המצאה (שמשמש גם לפיתוחים שטובים לאנושות) ומליוני מוסלמים שרוצים לבצע בנו שואה שנייה ולא מסתירים את זה.

    אז כן, ראיתי את הסרט המעבדה והוא נותן פרספקטיבה טובה על מצב העניינים אבל מתעלם מהשאלה הבסיסית 'למה?' (כמובן בהתאם לאג'נדה הקבועה מראש והרצון לזכות בפרסים פה ושם). אני זוכר קטע אחד שידגים זאת היטב: הדובר מספר בשורה אחת בלבד וכבדרך אגב "בערב חג פסח פוצץ מחבל מתאבד את עצמו בסעדת החג במלון פארק. מכאן החל מבצע חומת מגן". שורה אחת על הרקע אבל מכאן הוא כמובן המשיך לדון "שעות" בניסויי הנשק במבצע.
    OK, מישהו רוצה לטעון שישראל הכריחה אותו להתאבד במלון פארק כדי לנסות את הפיתוחים החדשים? ישראל הכריחה את מר ערפאת זוכה פרס נובל לתת אור ירוק לפיגועים? מישהו רוצה לומר שישראל הכריחה את החמאס לירות רקטות ולבנות מנהרות טרור בכספי הסיוע במקום לנסות לבנות בעזה סינגפור 2? אולי ישראל גם מכריחה מוסלמים להשתולל בפריס, לפגע בהודו, סין תאילנד, פיליפינים ולחטוף ילדות בניגריה כדי שיהיו לקוחות לכלי הנשק?
    אם עניתם לא, אז השלב הבא הוא פשוט להכיר בכך שכנראה פשוט אפשר תמיד לסמוך על הרצחנות האיסלמית. גם אני לא אוהב את העובדה שחלק גדול מהיצוא שלנו מגיע מתחום לא אתי במיוחד, אבל זכותם המלאה להתנדב שוב ושוב לנסות אמצעי ההתקפה וההגנה שלנו.

    השבמחק
    תשובות
    1. אף ישראלי אולי לא הכריחה את המחבל להתאבד אבל חבורה של ישראלים עזרה להקים את החמאס ושנים אח״כ עדיין מעבירה לו כסף. הנה עוד דוגמא, חבורה של ישראלים החזירה את ערפת וחבורת הרוצחים שלו מלוב הישר לעזה.

      אז הנה המסקנות:

      א. כל פעם שמתערבים ומנסים לבחוש בקלחת ישנן תוצאות ״בלתי צפויית״. למעשה אם מסתכלים על ההיסטוריה הלא רחוקה של הישראלים והאמריקאים זה די צפוי שהיו תוצאות ״בלתי צפויות״. האמת כבר בגן ילדים לומדים שאלימות היא לא פתרון.

      ב. לפתור את הכל עם ״רצחנות איסלאמית״ זה קל מידי ולא נכון. אם היו מניחיתים לך בשכונה רוצחים , סטייל ערפת, מספקים להם נשק ואומרים לך שהם עכשיו שולטים עליך - לא הייתה רוצה לפוצץ את אחראי?

      ג. המושלים לא נושאים בתוצאות מעשיהם. אנחנו משלמים את המחיר. עד שלא נתעורר ונבין שהמושלים, הממשלה, והכנסת הם לא בצד שלנו נמשיך לאכול מרור

      מחק
  12. כלל שניתן לאמת הסטורית: אחרי מלחמה שיפורים טכנולוגיים והצטיידות מוגברת וחוזר חלילה. השיפורים הטכנולוגיים בזמן וההצטיידות בכסף עולים אקספוננציאלית. והעימות הנוכחי הוא עוד דוגמא בשרשרת דוגמאות ארוכה.

    השבמחק
  13. http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2014/07/blog-post_23.html

    השבמחק
  14. קשר בעייתי: עסקאות הנשק הענקיות של ארה"ב עם קטאר



    הנסיכות תומכת בחמאס ובתנועות הרדיקליות, מה שלא מפריע לארה"ב למכור לה נשק רב; העסקה האחרונה עומדת על סך של 11 מיליארד דולר, והיא כוללת טילי פטריוט, מסוקי אפאצ'י וטילי נ"ט

    השבמחק