יום ראשון, 27 ביולי 2014

"הסיבה לכלכלה המדשדשת בעולם היא העדר מלחמות גדולות"

מאת: אסנת נאות

במאמר שפורסם לאחרונה בניו יורק טיימס טוען טיילר קוואן, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת מייסון ובעל אחד הבלוגים הכלכליים הפופולרים בעולם, שהכלכלה שאנו חיים בה היא בכלל כלכלה מבוססת מלחמה. הוא מאשים את העדר המלחמות הגדולות בעולם בצמיחה הכלכלית המדשדשת ומתעקש שלאנושות נותרו שתי אפשרויות: או קפאון כלכלי ושלום או שגשוג ומלחמה. על אפשרות שלישית של שינוי החשיבה והשיטה הכלכלית הוא דווקא לא מדבר.


הכלכלן פרופ' טיילר קוואן טוען שמצא את הבעיה הגדולה של הכלכלה בימינו. לדבריו ההאטה המתמשכת בצמיחתן של כלכלות חזקות בעולם הביאה את הכלכלנים לידי משבר. הם תירצו זאת בביקוש המידלדל, באי השוויון הגובר, בתחרות מצד סין, ברגולציה דורסנית, בתשתית לקויה ואפילו במיצוי הפתרונות הטכנולוגיים. אבל לטענתו ייתכן שההסבר למיתון נמצא בכלל בשלום המתמשך.

התאוריה של קוואן מבוססת על עובדה ברורה לכאורה:
העולם הפך לאחרונה לנטול מלחמות, בטח לא בקנה המידה המוכר מההסטוריה. החדשות האחרונות מעיראק או דרום סודן מציירות תמונת מצב עקובה מדם, אבל מספרי האבדות זניחים לעומת המיליונים של שתי מלחמות העולם ושאר המאה ה-20.

פרופ' טיילר קואן
קוואן טוען כי למרות שהרעיון נשמע לא הגיוני, השקט המתמשך ברחבי העולם הופך את הצמיחה הכלכלית לנחוצה פחות ולכן לסבירה פחות. לדבריו, השקפה זו לא טוענת כי מלחמות משפרות את הכלכלה, כי ברור מאליו שסכסוך מביא להרס ומוות. בנוסף, טיעון זה גם שונה מזה הקינסיאני הגורס כי הכנה למלחמה מביאה להוצאות גדולות יותר מצד המדינה ויוצרת תעסוקה לאזרחים. למעשה הרעיון לפי קוואן הוא שרק האפשרות לקיומה של מלחמה גורמת לממשלה לקדם נושאים בעלי אופי פרקטי כמו השקעה במדע וכמו עידוד החופש הכלכלי. תשומת הלב הזו בסופו של דבר מביאה לשיפור מעמדה של המדינה בטווח הארוך. 

קוואן נותן למשל את החידושים המהותיים כמו אנרגיה אטומית, המחשב וכלי הטיס המודרניים כדוגמא לפרויקטים שקודמו בידי ממשלה אמריקאית מתוך הצורך להביס מדינות אויב. רשת האינטרנט תוכננה במקור לשימוש צבאי וגם עמק הסיליקון הוא בעל שורשים צבאיים, מאחר שלא התחיל בסטארט-אפים מבוססי המדיה החברתית של ימינו. שיגורו של הספוטניק הסובייטי למשל הביא לדבריו להתמקדותה של ארה"ב במדע וטכנולוגיה, והביא בכך לצמיחה כלכלית אדירה לאחר מכן.

קוואן מדגיש כי במלחמה יש תחושת דחיפות שממשלות מתקשות לפתח בכל דרך אחרת. לדוגמא, לפרויקט מנהטן נדרשו שש שנים לייצר פצצה אטומית. בהתחלה בהשקעה מזערית ועד שהפרויקט בלע בשיאו כחצי אחוז מהתוצר הלאומי כולו. קשה למצוא הישג בקנה מידה דומה בעת האחרונה. בשנות השבעים דובר על הצורך בבניה מחדש של אחר הגשרים בניו יורק. היום מתוכננת פתיחתו לא לפני שנת 2017 וגם זה בתנאי שימצאו פתרון לבעיה שהפרויקט יוצר עבור זן נכחד של דג הייחודי לנהר ההאדסון. שדה התעופה קנדי נותר לא בשימוש ולה גווארדיה כבר אינו חדיש כבעבר. גם תשלומי התמריצים בסך 800 מליון דולר שניתנו בעקבות המיתון לא משנים את המצב.

לפי קוואן המצב הזה פוגע כיום גם במדינות מערב אירופה בעלות צמיחה איטית. שם אין לדבריו חשש מהשתלטות צבאית ולפוליטיקאים שלהן אין סיבה לחשוש מנזקי הדשדוש במקום. עבורם הפסד פוליטי מביא עלייה בהכנסות מכל מני הרצאות או אפילו יציאה לגמלאות באיזה יעד אקזוטי. ממשלת יפן לעומת זאת נתונה תחת איום טריטוריאלי ומדיני מצד סין ובתגובה היא מנסה להחיות את הכלכלה שלה באמצעות המדיניות החדשה של ראש הממשלה שינזו אבה.

קוואן מזכיר פרופסור להיסטוריה מהרווארד, איאן מוריס, שכתב על התיאוריה שמלחמה היא מניע חשוב לצמיחה כלכלית בספר - War! What Is it Good For? Conflict and the Progress of Civilization From Primates to Robots.” מוריס בחן מגוון רחב של מקרים כמו האמפריה הרומית וארה"ב המודרנית. בכולן מצא ראיות לכך שרק האפשרות למלחמה הביאה להתקדמות טכנולוגית ולסדר חברתי פנימי חזק יותר. ספר נוסף שמזכיר קווין - “War and Gold: A 500-Year History of Empires, Adventures, and Debt,” של קוואזי קווארטנג, חבר פרלמנט בריטי מטעם השמרנים, מעלה טיעון דומה אבל תוך בדיקה של שוק ההון. הוא טוען כי הצורך לממן מלחמות גרם לממשלות לפתח את המוסדות הפיננסיים שלהן וזה המניע לעלייתו של המערב. הוא לא מדבר על כך שבימינו ממשלות רבות מנצלות מוסדות אלה כדי להגדיל את החוב. בנוסף יש מחקר חדש מאוניברסיטת סינגפור שטוען כי אירופה התפתחה כארץ מפוצלת יותר מבחינה פוליטית לעומת סין . מהמחקר עלה שבסין היה ריכוז כח פוליטי מאוחד לצרכי הגנה וריכוז הכח מנע ממנה להתקדם. הארצות האירופאיות השקיעו יותר בטכנולוגיה ומודרניזציה דווקא בגלל התחרות ביניהן.

"החסרון" על פי קוואן הוא שכיום מאזן המלחמה שונה. הטכנולוגיה התקדמה ולכן מלחמה בסדר גודל עולמי תהיה אסון גדול יותר מאי פעם. מסיבה זו בדיוק לא סביר שתפרוץ מלחמה שכזאת אבל גם לא שתהיה תאוצה כלכלית.

על פי קוואן העולם שאנו חיים בו כיום טוב יותר מהרבה בחינות – אנחנו נהנים משלום חסר תקדים (יחסית), סביבה נקיה יותר בהרבה מובנים ויותר סובלנות חברתית כלפי מיעוטים וקבוצות שנרדפו בעבר.בניגוד להרבה כלכלנים אחרים הוא טוען שמצבנו טוב יותר מכפי שמשתקף בנתוני המדדים הכלכליים.לדבריו יש יתרונות לחיים בעולם שליו עם צמיחה שנתית בשיעור של 2% , לעומת החיים בעולם בעל שיעור צמיחה כפול אבל גם הרוגי מלחמה. "מצב של קפאון כלכלי אולי לא נראה נהדר אבל גם מעולם לא הצליח האדם להתמיד בו". השאלות החשובות שמעלה קואן הן האם אנחנו בכלל יכולים להשתפר או האם השלום החדש הוא רק בועה שמחכה להתפוצץ.

25 תגובות:

  1. ככה זה בן אדם שיש לו רק פטיש - הוא רואה כל בעיה כמסמר.
    הסיפור הזה על המלחמה זה מיתוס די מפגר.
    כבר הראו מספיק פעמים שאין שום קשר כזה ברמה מקומית, ועאלק להסטוריונים בשקל נשארו רק סיפורי פנטזיה על כל מיני אימפריות בעבר.

    השבמחק
    תשובות
    1. קרא את הספר של אלזה מורנטה - אלה תולדות

      מחק
  2. מזעזע, מסוכן וגם פשוט לא נכון. האמת, גם אם זה היה כן נכון, ראוי היה למצוא דרך להתקדמות כלכלית שאינה כוללת רצח.

    והנה כמה עובדות. המאה ה-19 הייתה התקופה הארוכה ביותר של שלום באירופה. במהלך התקופה הזאת וה"קיפאון הכלכלי" לשיטת מר. קוואן היו דברים מינורים כמו המהפכה התעשיתית, פריחת המדע ועוד דברים נפלאים. כל זה ללא מלחמה.

    למעשה, העושר הרב שנוצר בזכות השלום והחופש של המאה ה-19 הוא זה שאיפשר את שתי מלחמות העולם (שהשמידו כמעט אחד לאחד את כל המשאבים שהושגו במהלך המאה ה-19). הטכנולוגיה של המאה ה19 אפשרה לאירגוני הפשע המכונות "ממשלות" להשתלט עליהם ולהוביל מלחמה ענקית

    באשר לפרויקט מנהטן, נאסא והמרוץ לחלל. הם גם נשענים על בסיס של חופש ולא ממשלה. כל המדעני של נאסא ופרויקט מנהטן לא הגיעו מהממשלה. הם היו רגילים להצדיק את שכרם, לעבוד קשה ולא לשאוב תה בחסות הממשלה. למעשה, יש משהו שרץ באינטרנט שמראה מה קרה מהרגע שהדור השני (שלא ידע עבודה בתנאי שוק חופשי) הגיע לנאסא. משהו שמשווה בין התפתחות הטלפון למעבורת החלל (רמז: מעבורת החלל לא השתנתה הרבה משנות השישים, הטלפון שלכם כן)

    חוץ מזה, מה זה צמיחה כלכלית כלל. מי צומח? איך זה שיקחו את כספי כדי לפוצץ אנשים או ישלחו אותי לרצוח זרים, יתרום לי ולמשפחתי?

    השבמחק
    תשובות
    1. ממש תגובה אורווליאנית. ניסיון להמשיך לקדוח לנו בשכל ש"ממשלה זה רע-רע-רע" ולהסוות את הבעייתיות של זה: בעצם מדובר בכך שריבונות שלנו היא "רע-רע-רע".
      ממשלות עשו נפלאות, והמגיב מנסה בכוח להוכיח ש"זה ממש לא הממשלות".
      ב-45 שנותי כבר שבעתי מהתעמולה הנבזית שגרמה לדור שלי לוותר על הישגי קודמיו, ובמקום לטפל במשבר החברתי שמלכתחילה גרם לחוליי המדינה שנגזרים ישירות מכך, להפקיר את גורלנו לאוליגרכים ול"עסקים", "יזמים" ו"משקיעים" (שחלקם אינו תלוי כלל שממשלות!) ולשוק עבודה פוגעני.
      לך לעבוד על מישהו אחר!!!
      וכן - אפשר לחיות ללא ה"צמיחה לאינסוף" שמנסים לכפות עלינו. בלי אותו "מירוץ עכברים" שאמור להביא לנו רמת חיים גבוהה יותר, בלי להבין שאיכות חיינו דווקא מתדרדרת. לא תודה.

      מחק
    2. חן -חן ב"ק. ולשחרורון שממהר ומקדים להגיב לכל פוסט באותו מוטיב חוזר - הממשלה (כל שהיא) אשמה, הממשלה אשמה וכו' : אין דבר כזה ומעולם לא היה בכל ההיסטוריה האנושית שבט/עם/אומה/קבוצה מאורגת כלשהי בלי מנהיגות. זה חלק מחוקי הטבע אם תרצה. זה נכון להאשים את הראש במחלות של הגוף אבל התרופה היא לא לכרות את הראש ולקוות שהגוף יוכל להמשיך לתפקד זה לא עובד ככה.

      מחק
    3. צר לי, אבל אתם מפספסים את הנקודה.
      ראשית, אני מסכים שאנשים זקוקים למנהיגים ואלו מתפתחים באופן טבעי. מה שהם לא זקוקים לו הם מושלים (או ממשלה).

      שנית, אני לא רוצה להפקיר את גורלך בידי אף אחד. כיום הוא מופקר בידה של חבורה המכונה "ממשלה". אני מעוניין שגורלך יהיה בידך.

      שלישית, אלוגירכים היא תוצאה ישירה של קיום ממשלה (הבסיס של אולגירך הוא מונופול המוגן על-ידי ממשלה וקבלת נכסי הציבור מהממשלה). בנוסף, שוק עבודה פוגעני הוא גם כן מתאפשר בגלל ממשלה (בחר כל שוק "פוגעני" ואראה לך איך הממשלה מאפשרת אותו). לבסוף, אני אשמח אם תסביר לי מה רע בעסקים, יזמים ומשקיעים.

      לבסוף, אני מסכים איתך שאפשר לחיות ללא הצמיחה שכופים עלינו. אני חושב שפה אנחנו רואים עין לעין. אין משמעות לאיזה מספר המיצג "צמיחה" (עבור הממשלה), אם אני צריך לעבוד קשה יותר ולהרוויח פחות

      מחק
    4. איזה שטויות במיץ לגבי זה שהמאה ה-19 הייתה התקופה הארוכה ביותר של שלום באירופה, הא!
      מלחמות נפוליאון היו בתחילת המאה ה-19. כל המלחמות הקולוניאליות באפריקה (מלחמת הבריטים בבורים, ובשבט הזולו) ובאסיה (מלחמת הבוקסרים בסין?) באמריקה (ארה״ב נגד ספרד , ארה״ב נגד האינדיאנים כחלק מרצח עם), בבלקנים? מלחמת קרים 1854-1856.. וזה רק מהזיכרון שלי בלי לבדוק לעומק. אה, כן, היה גם את המלחמות הפנימיות בין הנסיכויות הגרמניות כשביסמארק איחד את הפרוסים לכדי גרמניה גדולה ואת ההתערבות האלימה הגרמנית בצרפת מול נפוליאון השלישי (כבר לא זוכר את הפרטים). היו גם את המלחמות של הבריטים בצפון אפריקה (סודאן ועוד כמה), בהודו..
      עאלק מאה שקטה..

      מחק
  3. זאת אומרת שאנחנו עושים רק טוב לפלסטינים בעזה. אולי נקבל נובל לכלכלה על זה. אם ערפאת וסאדת קיבלו על שלום...
    ישראל מקבלת מאות מליוני דולרים לפיתוח אמצעי לחימה, קטר והרשות האירופאית מעבירות מאות מליוני דולרים להחזקת הפליטים. 65 שנים של צמיחה כלכלית מבוססת מדינה מוכיחים את אמיתות הכתבה

    השבמחק
  4. זה רק מחזק את הטענה שלי שגם פרופסורים מכובדים יכולים לפלוט שטויות, ושלמרות התואר הם לא כל כך חכמים

    השבמחק
  5. כהן להב יקירי,
    הטענה שלך נכונה וברורה מדי - תואר ולא משנה איזה, לא מוסיף אינטיליגנציה ואפילו להיפך במקרים מסויימים.
    אנשים בעלי אינטיליגנציה יכולים גם ללא תואר - פשוט ע"י יכולת אישית וקליטה מהירה.
    אני לא אומר לא ללמוד -חלילה, אבל להשתעבד לתארים זו לא דרך חיים ומסכן האדם אשר עושה את זה למטרה חברתית, או כהכרח סביבתי.

    לדוגמה B.A.כללי - שטות שלא ברא השטן, איזו אומנות בדיוק למד האדם ומה הוא יודע לעשות לאחר התואר?
    וכמובן שאר התארים במקצועות שלא מביאים לעשיה הם בעייתיים מנקודת המבט שלי.

    לפעמים לימודים הם דרך לברוח מהמציאות - וזה מצביע לפחות על חוסר יכולת לפתור ביעה אחת או יותר. (דבר אשר מרמז על רמת אינטיליגנציה)

    השבמחק
  6. ל-01:37 - המאה ה-19 הייתה מלאה במלחמות: נפוליאון, צרפת-פרוסיה, מלחמת האזרחים בארה"ב!, צרפת-אוסטריה, רוסיה-טורקיה (X2), מלחמת קרים...ומספר עצום של מלחמות קולוניאליות.
    אי אפשר להתווכח עם סטטיסטיקה, אז ייתכן שיש משהו בדבריו של הפרופסור.

    השבמחק
  7. האמירה של הפרופסור... נכונה.
    אנחנו רוצים שהיא לא תהיה נכונה - נורא רוצים (גם אני רוצה) - למעשה בין המציאות לרצון יש פער גדול כל כך שאנחנו נעדיף להאמין שהוא טועה אפילו שלטיעון האיום הזה יש הרבה חיזוקים אמפיריים (דיסוננס).
    אין טעם (ואין לי חשק) להכנס לכל הדוגמאות והטיעונים אז אסתפק בשניים-שלושה:
    1. יפן וגרמניה של אחרי מלחמת העולם השנייה - שתי מדינות אלו הגיעו הפסידו במלחמה ובכל זאת צמחו יותר מהר מכל מדינה אחרת בעולם בעשרים השנים שלאחריה ונחשבו לפלא כלכלי (הטענה הרווחת היא שחיסול השלטון והשירות הממשלתי במדינות אלו גרם ל'ערבוב חברתי' שאיפשר לאנשים בעלי יכולת לתפוס עמדות מפתח שקודם לא היו זמינות להם).
    ברור שגם ארה"ב 'הרוויחה' מאוד מהמלחמה - היציאה מן המיתון של שנות ה-30 והפיכתה למדינה החזקה ביותר בעולם לא רק תעשייתית אלא גם פוליטית וכלכלית.
    2. הטענה לגבי העדר מלחמות במאה ה-19 שהועלתה קודם בתגובות פשוט איננה נכונה - היו המון מלחמות במאה הזו ואנונימי 08:53 כבר ציין חלק מהן.
    3. נאסא ופרויקט מנהטן (וגם האינטרנט והמצאות נוספות) - כולן פועל יוצא של המלחמה נגד הנאצים ואח"כ נגד בריה"מ - נכון שהאנשים שעבדו שם היו אזרחים אבל המימון והארגון והניהול היו ממשלתיים. העובדה שהאמריקאים הפסיקו לטוס לירח בתחילת שנות ה-70 (עם תחילת הדעיכה של בריה"מ) ומאז לא שבו לשם מראה את הסיבה האמיתית לארוע הגדול הזה.
    בסוף זה לא משנה מי עובד בפרויקטים האלו - משנה מי נתן את התקציב הענק לפרויקטים האלו ולמה.
    התשובה כמעט תמיד היא מלחמה.

    קשה להכיל את זה אני יודע אבל האמת הנוראה היא שמלחמה מיטיבה עם הכלכלה ועם האליטה השלטונית אפילו שהיא גובה בה בעת מחיר נורא מהאזרחים.

    ארבם

    השבמחק
  8. למען האמת הוא צודק,אף אחד לא יכנס לחוב גדול אם הוא לא חייב(או שהוא תעב בצע).

    השבמחק
  9. אכן שוויץ וסקנדינביה וקנדה וניו זילנד וכו וכו מוכיחות ששקט ושלום סותרים שגשוג..

    ערן,
    אנסה שוב להאיר את עיניך
    השיטה רקובה מיסודה!! זה נכון. אין ויכוח.
    אבל כשאתה יורה לכל הכיוונים, צועק המלך הוא ערום על כל עובר אורח מזדמן (מטאפורה, אין להתייחס כפשוטו), מביא תאוריות סמי הזויות, סמי קונספירטיביות (בכללי, לווא דווקא מאמר זה) על ימין ועל שמאל,
    אז את מאבד עוד ועוד מהקהל שלך
    וכך את מזיק לרעיון של שינוי מוניטרי
    שנאמר: first we take Manhatan and then.......

    ואמרו חכמנו: תפסת מרובה, לא תפסת

    אולי אתה צודק, אך בטוח שאתה לא נוהג בחוכמה, כשמנסים לקחת גם את מנהטן וגם את ברלין וגם וגם.. הכל ביחד, בסוף נשארים עם כלום.

    בברכה
    שמעון חש

    השבמחק
    תשובות
    1. אפרופו סקנדינביה - נורבגיה ושבדיה היום משגשגות בגלל בועת משכנתאות עצומה ששוררת שם. אגב בהקשר למאמר זה - אחת התעשיות הכי משגשגות בשבדיה היא תעשיית הנשק (מספר שלוש בעולם ביחס למספר התושבים).
      לגבי האתר - הוא בהחלט בעד שינוי מוניטרי אבל הוא לא האתר (המצוין) של התנועה לשינוי מוניטרי. אין פה נושא כלכלי שמחוץ לתחום. שוב לא מוצא פה תאוריות קונספירציות אבל כמו שכתבתי לך בעבר -אנשים שרוצים למצא קונספירציה מאחורי כל מאמר תמיד יוכלו גם אם יהיה זה מאמר שסוקר ספר של ביאליק.
      לצערי שמעון אתרי המיינסטרים מנסים להלך בין הטיפות כדי שלא יפגע להם הרייטינג - אני יכול להבין אותם מעצם היותם גופים מסחריים אבל במקביל חושב שזה פוגע בטוהר העבודה העתונאית. זה היתרון של אתרים שלא בנויים על ריטינג ורווחים ואני שמח לראות שבשנה האחרונה עוד ועוד אתרים עצמאיים מימין ומשמאל קמים חדשות לבקרים. כיף גדול לראות את ההתפתחות הנהדרת הזו.

      מחק
    2. שמעון חש,
      האיום בעזיבה וב"ירידת הפופולריות", כמו שגם העורב נוהג לעשות, לא הגון.
      אני קורא כאן הרבה, לא תמיד מסכים אבל נהנה מהראש הפתוח ומהכיוון הכללי של ערן שתמיד ייחפש לכתוב על דברים מעניינים שגורמים לי להתעמלות מחשבתית.
      אני לא אוהב למשל שלפעמים אני מקבל הודעה שתגובתי תפורסם לאחר אישור. צנזורה אני שונא, ועל זה צריך להודיע ואף לאיים.
      אבל לאיים בעזיבה בגלל שמבחינה אינטלקטואלית אתה לא מסכים עם ערן? תעזוב וזהו. למה לעשות רוח וצלצולים? זה מאבק אישי נגד ערן? אתה צריך שכולם ייראו איזה גיבור אתה? מפחד לבד?
      זה נראה רע.

      מחק
    3. אנונימי
      אני מכיר את שמעון -הוא לא מנהל מאבק אישי מולי ואין לא צריך להתקיף אותו - הוא אומר את מה שהוא אומר מאכפתיות ובלי קשר זכותו להביע את דעתו על התכנים פה גם אם אני לא מסכים לה.
      "הצנזורה" שנעשת פה היא רק במקרים שיש התקפה של תגובות לא ראויות על האתר.
      לא ראויות - הכוונה לא לדעות נגד או בעד או לביקורות ענייניות אלא לקללות והשמצות אישיות המכוונות לגופו של אדם.

      מחק
    4. בסדר ערן, מה שתגיד.

      מחק
    5. אנונימי
      לא איימתי בעזיבה, אמרתי שהדבר גורם לירידה בקהל שנחשף לנושא כי יש ציבור שכבר רואה באתר הזה אתר אנרכיסטי/בולשביקי (לא מילים שלי).
      אם תעשה שעורי בית תגלה שאני מנהל שותף בבלוג ה"אח" של כלכלה אמיתית

      ערן
      כמו שאמרתי, אתר אלטרנטיבי זה מצויין, אבל כשיורים לכל הכיוונים, יוצאים מופסדים.

      בברכה
      שמעון חש

      מחק
    6. שויץ ושבדיה הרויחו לא רע ב-2 מלחמות העולם. להרויח ממלחמות של אחרים זה יותר טוב ובטוח. לדעתי יש התעלמות התרומה מהשתלטות על משאבים, שהיו אצל המפסיד וניצולם בתבונה כגורם לצמיחה.

      מחק
  10. לדעתי, האמירה הזו שמלחמות הן מנוע לכלכה התבססה בעיקר אחרי מלחמת העולם השניה כשארה"ב יצאה ממשבר של 28.
    אבל הסיבה העיקרית שמלחמה היא מנוע כלכלי נובעת מהעובדה שבשעת גיוס למלחמה פשוט לא משלמים על עבודה. יש יותר מגוייסים, יש מלווי מלחמה מעלים מיסים ובעיקר אנשים עובדים בחינם.
    בנוסף, מבטלים הטבות שונות, מפסיקים להשקיע בתשתיות וחינוך וסיבה נוספת... אנשים מתים מלבד חיילים בעיקר מבוגרים, חלשים וחולים. בתום מלחמת העולם השניה וגם הראשונה מתו עשרות מליונים, תחשבו כמה פנסיות זה חוסך....
    אפילו במבצע האחרון ראינו כמה אנשים התגייסו לטובת החיילים.

    המניעה לשיקום הכלכלה הוא הסולידאריות התגייסות למען מטרה ועבודה חינם.
    את הטענה אפשר לאושש ע"י הדוגמא הסינית קל להיות ענק כלכלי שאתה לא משלם לעובדים, לא מפצה על לקיחת אדמות ומחייב עובדים לעבוד מסביב לשעון. כך גם היתה האימפריה הרומית - התבססה על עבדים.

    נראה שהפרו' בכתבה הוא סתם פרובוקטור עם ניתוח כלכלי של ילד מתלהב. אפשר להניע את הכלכלה בהמון שיטות כמו: להוריד מס, להפסיק גביית יתר בלתי פוסקת בחשבונות (נפוץ מאוד בארה"ב) , ניתוב וחינוך לצריכה ברת קיימא על פני בזבוז, להפסיק לסבסד תאגידים ובנקים על חשבון משלם המיסים, לקצץ בהוצאות ממשל... אתם יודעים עקרונות כאלו של קפיטליזים רק בלי לגנוב את האזרח.

    השבמחק
  11. שמעון המצב בסקנדינביה תמיד יותר טוב בממוצע משאר העולם כי מבחינה רוחנית המצב שם הוא היציב ביותר.
    ולכן גם אחרי החלפת השיטה הכלכלית,כאשר תהיה,המצב שם יהיה טוב יותר.

    אתה לוקח את היוצא מהכלל ומשליך אותו על הכלל אבל זה רק מוכיח כמה הכלל חזק(השיטה כלכלית מדרדרת את העולם).

    השבמחק
    תשובות
    1. המצב בסקנדינביה לא ישאר כל כך טוב לעוד הרבה זמן. יש להם כבר מעל 15% מוסלמים, שאינם מתערים בחברה ולמעשה פועלים בגלוי נגדה ומנצלים עד הסוף את מדיניות הרווחה.

      השעון של הסקנדינבים מתקתק כבר הרבה זמן. יום אחד הם יתעוררו ולא יבינו איך זה קרה. כשהם יבינו זה יהיה כבר מאוחר מדי עבורם. לא שאני מרחם עליהם יותר מדי לאור כל גילויי התמיכה שלהם בחמאס ודומיו.

      יריב

      מחק
    2. אבל בכל מקרה המצב שלהם יהיה יותר טוב מאירופה.

      מחק
  12. 'מלחמה היא בריחה פחדנית מקשיי השלום'. תומס מאן.

    השבמחק