יום שני, 21 בינואר 2013

הנגיד בחר בליכוד:דחה פרסום דו"ח שחושף גרעון של 46 מיליארד ש"ח וחשש חמור להורדת דירוג אשראי של ישראל

ערוץ 10 חושף כי פרסומו של דו"ח של בנק ישראל נדחה על ידי הנגיד כבר כמעט ארבעה ימים , אף על פי שכתיבתו הושלמה והוא מוכן לפרסום. בתוכנו נכתב כי הגרעון האמיתי אם יחושב בדרך חישוב אחרת מגיע ל5% מהתוצר שזה יותר מ-46 מיליארד ש"ח (לעומת 39 שפורסם בשבוע שעבר). 
מקורות אחרים מספרים כי בדו"ח  מצוין שהיחס  החוב-תוצר של ישראל עלה ב-2012 מ-74.1% ל-75.5% .מה המשמעות של זה תכלס עלינו?
חברת דירוג האשראי S&P כבר הודיעה לישראל שהיחס הזה הוא קריטי לדירוג האשראי שלה .החברה החליטה לאחרונה לא להוריד את דירוג האשראי של ישראל למרות הגרעון הגדל על סמך הצפי שיחס החוב תוצר ירד השנה ובשנים הבאות ,מה שאחרי הבחירות עלול להתברר כצפי שגוי. הורדת דירוג האשראי תאלץ את ישראל לשלם יותר ריבית על החוב שלה מה שיגדיל עוד את הגרעון. בתרחיש כזה המיסים שאנחנו משלמים היום יראו כמו טיפה בים לעומת מה שצפוי לנו. אפשרות שניה במקרה כזה היא שהנגיד יתחיל לקנות חוב ממשלתי ויגרום להיפר-אינפלציה בעתיד. לדעתו של הנגיד אנחנו לא אמורים לדעת על הנתונים האלה יומיים לפני הבחירות אבל בשביל זה יש רשתות חברתיות עוקפות שלטון.

13 תגובות:

  1. שערוריה!
    נא להפציץ ברשתות החברתיות

    השבמחק
  2. מאידך גיסא, פרסום הידיעה יום לפני הבחירות עשוי להחשב מגמתי ויפגע בממשלה הנוכחית בלי שיהיה זמן לעכל את הנתונים טלהגיב עליהם. השורה האחרונה- מי שלא הבין את המצב עד עכשיו לא יבין גם אם יאכילו אותו בכפית.

    השבמחק
    תשובות
    1. למה מגמתי?
      זה נתון עובדתי שצריכים לדעת אותו לפני הבחירות.
      הדוח קיים כבר מלפני שבוע ולכן יכלו לפרסם אותו הרבה לפני

      ערן

      מחק
    2. האמת היא שדקה לאחר הבחירות יוכרז משטר צנע במדינת ישראל.
      אמנם יקראו לזה "הגזירות" אבל זו תהיה חזרה מדויקת על משטרי הצנע שהוכרזו באירופה עד עכשיו.
      לאחר הבחירות המדינה תגיע לצומת T . השילוט לצד אחד יהיה "משטר צנע".
      והשילוט לצד האחר יהיה "שינוי השיטה המוניטרית".
      הבחירה תהיה במשטר הצנע מכיוון שזו הדרך הקלה והפחות מסוכנת לפוליטיקאים שיחליטו עליה.
      אבל הבחירה הנכונה תהיה לשנות את השיטה ולבטל את משטר החובות.
      הבחירה בסופו של יום תהיה אצל אזרחי המדינה. אם מספיק אזרחים יצאו לרחובות בדרישה לשנות את השיטה, היא תשונה.
      אם רוב האזרחים ישבו בסלון ויצעקו "למה מי הוא אלן דלון" המגף ימשיך ללחוץ על הצוואר עד חנק.

      מחק
    3. ראשית, אני חושב שברלד היה מתמוגג מאושר מזה שכולנו אימצנו את המניירות שלו (אני גאה להגיד שהייתי "מהראשונים לזהות" את הפוטנציאל עוד מימי הקאמל)

      אתה מציג את שתי האפשרויות כאילו הן היחידות, אבל זה ממש לא נכון, תרשה לי לתקן אותך ולצייר מפה יותר מלאה.

      1. יש "שינוי השיטה המוניטרית" - דבר שהוא הרצוי ביותר אבל גם עם הסיכוי הכי קטן לקרות (אפילו אם ז' חביבתך תיכנס לכנסת)

      2. יש את השיטה האירופאית - צנעים, קיצוצים, וכו'. אנחנו יודעים לאן זה מוביל. אתה טוען שזה הכי קל למשטר, וזה לא נכון בכלל. המשטר (כל משטר) מעדיף בהרבה את השיטה האמריקאית.

      3. יש את השיטה האמריקאית - הדפסות כספים, שחיקת המטבע תוכניות תמרוץ מוניטריות, זומביפיקציה של עסקים גדולים מכדי ליפול (כמו שעשו גם ביפן) וכו'.

      4. שמיטת חובות - משום מה אף אחד לא מזכיר את זה כאופציה (לא אומר שזאת אופציה טובה, רק שזאת אופציה) - אם זה טוב לארגנטינה ואיסלנד...

      5. יש גם את האופציה שאני הייתי רוצה לראות כליברל (כי היא יותר פרקטית מרפורמה מוניטרית, לא כי היא האופטימלית) - סוג של רול-בק של הגיהנום הפיננסי שהיה פה בארבע שנים האחרונות, הורדת מכסים, הורדת מסים למעמד הביניים, ג'אמפ סטארט לכלכלה. להשאיר לנו נטו יותר בכיס, כשאנחנו בתמורה צורכים (את חלקו) ומחזירים את המסים האלה למדינה.

      חשוב לי להזכיר שיש לנו גרעון לסגור - רפורמה (לוקאלית) בשיטת ייצור כסף מחוב היא הרבה יותר "נקייה" כשאין לך חוב על הראש.

      הסיבה שהיוונים והספרדים (ושאר עמי אירופה הבעייתיים) לא מדפיסים כסף ופותרים לעצמם זמנית את הברוך היא שהם מסונדלים בתוך גוש היורו. ארה"ב כמובן מדפיסה (כמו כל מדינה אחרת שלא בגוש). הצנע הוא די ייחודי בהיבט הזה אני חושב. אם אני צריך להמר, מדינת ישראל (ברשות הגאון פישר שליט"א) תעדיף משמעותית את המודל האמריקאי ל"פתרון" חובות.

      זו דעתי.

      מחק
    4. שמעון החשמלאי21 בינואר 2013 בשעה 15:42

      עורב,
      "רול בק" של הורדת מיסים ומכסים זה כמו האמריקאי. מקטין הכנסות למדינה, סיכוי טוב להגדלת הגרעון. ביבי כבר הוריד מיסים, לאן הגענו?
      בנוסף הורדת מיסים לאנשים, יש להם יותר כסף ביד, ניפוח נוסף של הנדלן.
      ריפוי סרטן הוא קשה וכואב, עובר במיתון ומשבר ואף קריסה, לא בחגיגת קניות.
      מי שנותן אקמול במקום כימותרפיה, מסתכן במוות. האמריקאים נותנים עוד ועוד אקמול.

      שמיטת חובות? כזה נקי? כלום לא יפגע? זה כמו הדפסת כסף וייצור היפר-אינפלציה

      מחק
    5. עורב.
      אמרו למוטי " שמענו שחטפת מכות ביער בן שמן, זה נכון?"
      ענה מוטי : "איזה שטויות. יער? בקושי אפשר לקרוא לזה חורשה".
      נניח שאתה צודק ויש יותר מ2 חלופות אז מה?
      הפוסט מתייחס לנגיד שמעלים מאיתנו דוח שפירסומו יכול להיןת קריטי לבחירות הקרובות ואתה מסיט את הוויכוח לשאלה אם יש 2חלופות או יותר

      מחק
    6. לשמעון החשמלאי - ביבי לא הוריד מיסים. הוא הוריד מיסים ישירים והעלה מיסים עקיפים. נטל המס עלה והציבור מפסיק לצרוך. עכשיו יעלו גם מסים ישירים וגם עקיפים. זה לא אמריקאי, זה אינפנטילי.
      האמריקאים לא הורידו מכסים. לדעתי מעולם. זה לא-אמריקאי. השתגעת? שייסגרו מפעלי הרכב בדטרויט? תעשיית הפלדה? (פרות קדושות קצת כמו הועדים אצלנו אבל לא בדיוק)
      המשוואה שלך של ניפוח הנדלן היא פשטנית מדי. אנשים, כשיש להם כסף ביד, יכולים או לבזבז את כולו (אופוריה כלכלית) או לחסוך/להשקיע את כולו (פאניקה/דיפרסיה וכו'). הם יחזרו לצרוך רק אם תיתן להם אופק ראוי ותשחזר מחדש את המעגלים הכלכליים שמשתתקים.
      אמרתי שלא יהיה מיתון? יהיה בכל מקרה. אני אפילו בעד. שמי שצריך יפשוט רגל ויזרק לרחוב ונתחיל סייקל חדש. היה אפשר להמנע מזה אבל עכשיו כנראה מאוחר מדי.

      עדו - אני לא מסיט את הויכוח, אני מחדד אותו.
      כשאורי אומר שזה "או צנע או רפורמה מוניטרית", זה פשוט לא נכון. (ברלד:זה-לא-נכון!)
      יש הרבה דרכים לקחת לך את הכסף, או דרך צנע או דרך אינפלציה.
      אני מהמר שבסוף לא יהיה צנע (אולי אם שלי תרכיב ממשלה). תהיה QE2 ישראלית. סטנלי ידפיס מלא שקלים וישחק את החוב הלאומי, בדיוק כמו התלמיד שלו.

      מחק
    7. עורב. לעשירים ולחברות הגדולות ביבי הוריד הרבה מאוד מיסים. בשיטה האמריקאית. מיסוי נמוך אמור לעודד צמיחה שמחלחלת מטה. זה קצת נכון. אבל גם יוצר בועות וגרעון אדיר. גם פה גם שם. פישר ידפיס כסף לקניית חוב שןוה עוד אינפלציה. אנשים לא חייבים לקנות נדלן עם הכסף אבל זה מה שהם יודעים היום. לכן אם יהחה להם עןד כסף היום אז יהיה עוד ניפוח נדלן

      מחק
    8. לכן הרחבה ישראלית שניה תגרום לניפוח נוסף שאחריו פיצוצ וקריסה גדולים יותר. לא ימנע צנע. רק ידחה אותו ואז הוא יהיה קשה יותר.

      שמעון חש

      מחק
  3. למה "קניית חוב ממשלתי ע"י בנק ישראל תגרום להיפר אינפלציה" ??

    השבמחק
    תשובות
    1. מאיזה כסף בדיוק נראה לך שסטנלי "יקנה" את החוב?
      (רמז: דפוס)

      מחק
  4. כאשר ביבי מפטר את הסטטיסטיקאי המוביל יום אחרי שהוא יוצא נגדו - מה הפלא שסטנלי פישר לא רוצה לפרסם את הדו"ח. הוא יודע מי יהיה ראש הממשלה הבא. אדם שלא כדאי לצאת נגדו...

    מידע חשוב שהיה אמור להיות מועבר לבוחרים. לא שמי מהם היה עושה אתו משהו מועיל - אך בכל זאת, כדי שכולנו נרגיש כאילו הבחירות האלה הן יותר ממשחק...

    השבמחק