יום שלישי, 8 בינואר 2013

מטבע של טריליון דולר -גימיק זול או רעיון מבריק?

השבוע הושקה עצומה של אזרחים בגיבוי חברי קונגרס וזוכי פרס נובל המבקשת מהבית הלבן ליצור מטבע בסך טריליון דולר על מנת להחזיר איתו חלק מהחוב האמריקאי ולמנוע את העימות על העלאת תקרת החוב. קבוצה גדולה של מומחים מנגד טוענת שההצעה לא רצינית. אז מי יותר הזוי אותה קבוצת אזרחים התומכים בהצעה או המומחים הטוענים שהמהלך הזוי? מדוע הסיכויים שהמטבע הזה יוטבע אפסיים ומה יקרה בסיטואציה דימיונית שהממשל האמריקאי יאמץ את המהלך?


ארה"ב טובעת תחת נטל החובות -בקרוב היא תצטרך בפעם ה71 בתולדותיה להגדיל את תקרת החוב שלה בתוך 50 שנים. הצעה של אזרחים אמריקניים קוראת עכשיו להנפיק מטבע בעל סכום של טריליון דולר, שאמור לספק לממשל  את היכולות  להחזיר חלק מחובותיו. השאלה לפיכך היא כיצד מדינה יכולה לייצר כסף ,הרי ידוע שזכות יצירת הכסף שייכת בלעדית רק למערכת הבנקאית ? מסתבר שאותם אזרחים מצאו פירצה בחוק האמריקאי:
בתקופת כהונתו של הנשיא קלינטון, משרד האוצר האמריקני קיבל את היכולת להנפיק מטבע פלטינה בכל סכום שרק ירצה, ללא קשר לערכה האמיתי של המתכת באותו זמן. זה כמובן נועד כדי להכשיר את המטבע לצרכי אספנות אבל מסתבר שאותם אזרחים מצאו לו עוד שימוש שלא חשבו עליו המחוקקים : הנפקת מטבע פלטיניום של טריליון דולר לצורך החזר חלק מהחובות של המדינה.




תגובת חלק מהמומחים לא היתה אוהדת במיוחד למהלך:
טענתם העיקרית ,שלא להגיד האוטומטית, אמרה שזה יצור אינפלציה. הם התעלמו מהעובדה שאינפלציה לא תתרחש במקרה זה (או יותר נכון אם היא תתרחש זה לא בגלל מהלך זה) בגלל שגם כאן הממשל לא ישקיע יותר כסף ממה שהוא משקיע היום, אלא יעבוד לפי אותה תוכנית השקעות הכוללת את אותה כמות כסף שהתכוון גם כך להשקיע. ההבדל היחידי יהיה רק שאת החלק בהוצאות לצורך החזר חלק מהחוב הממשלתי הוא לא יצטרך למממן על ידי עוד הלוואה שתגרור עוד ריבית בעתיד אלא על ידי אותו מטבע של טריליון דולר.המטבע יופקד בינתיים בפדרל ריזרב בתוך פקדון של הממשל , כאשר הפקדון ישמש לתשלום החוב באופן הדרגתי בעתיד. כמה פשוט. אז מדוע לא לאמץ את הרעיון ולמה הניסיון הזה יסתיים בכישלון כנראה ודאי?
פה אנחנו נכנסים כבר לאינטרס של מקבלי ההחלטות. חשוב להבין: כסף שנוצר מחוב על ידי המערכת הבנקאית היא הדרך היחידה של אותה מערכת לשלוט בכל דבר שנוגע לכלכלה ולמקבלי ההחלטות בעולם. ברגע שיצא השקל הראשון ,היורו הראשון או הדולר הראשון לא בצורת חוב לבנקים-אז תחל המערכת הבנקאית לאבד את שליטתה בכמות הכסף ,בניווט והזרמת הכסף  והכי חשוב בהחלטה מי המאושרים שיקבלו את הכסף שיסלול להם את הדרך לשלוט במדינה ובכלכלה. היום נדיר למצא פוליטיקאים ומפלגות בכל העולם שלא מרופדים בהרבה כסף מהבנקים (ראו למשל בארץ את תחקיר 'המקור' כאן).  לכן ניסיון להחזיר את החוב של ממשל ארה"ב או של מדינת ישראל על ידי כסף ללא חוב הוא כל כך מתבקש ונכון אבל גם מוצג ככל כך הזוי ומופרך על ידי מי שאמור לאשר זאת.

גם אם יקרה הבילתי יאמן וההצעה תאומץ ,אמנם המהלך הזה רחוק מלפתור את הבעיות הבסיסיות שגרמו ויגרמו לארה"ב להדרדר במצבה , אבל הדבר יבנה יסודות נהדרים ותודעתיים לכלכלה אחרת בעתיד: דבר ראשון המהלך יפיץ את היתרון בייצור כסף ללא חוב. דבר שני זה יפיץ את התודעה המדהימה  שהכסף שאנחנו מחזיקים ביד היום הוא בסה"כ דף נייר או מטבע מתכת פשוט יותר או פשוט פחות ,שכוחו נובע אך ורק מהעובדה שאנחנו מאמינים שהמספרים עליו הם באמת ערכו האמיתי.

28 תגובות:

  1. ראשית מאמר יפה אבל יש לי כמה קושיות

    נגיד והסינים דורשים את תשלום החוב שלהם על סך טריליון דולר ,ונגיד והאמריקאים מוכנים להנפיק מטבע של טרליון דולר והם שולחים לסינים את המטבע ולמחרת הסינים לוקחים את המטבע ומכניסים אותו לחשבון הבנק.

    תוך פחות משנה מרגע הפקדת המטבע יכנסו לשווקים העולמיים טריליון דולר.
    אתה יודע מה זה יעשה לדולר ? נכון שהמצב העכשיו לדולר גם ככה לא מזהיר אבל המהלך הזה גוזר על הדולר עונש מוות תוך פחות משנה.

    השבמחק
    תשובות
    1. הכוונה להפקיד את המטבע בפקדון של הפדרל ריזרב וכעת יש לממשל האמריקאי טריליון דולר בחשבון שממנו הוא מושך כל פעם את כמות הכסף הדרושה לתשלום על אג"ח שהגיע זמן הפדיון שלו. זה כמו שאתה תפקיד שטר של 100 ש"ח בבנק ותמשוך רק 20 כל חודש.
      התהליך הזה של תשלום החוב שבה יום פדיונו מתקיים גם היום אבל הוא נעשה על ידי לקיחת עוד חוב כל פעם.

      מחק
    2. אם האמריקאים צריכים להחזיר לסינים טריליון דולר אז הם גם ככה יצטרכו לייצר טריליון או על ידי הלוואה של טריליון כמו היום או על ידי יצירה ממשלתית של הכסף כמו בהצעה הזו כך שאין הבדל מבחינת אינפלציה בין שני המהלכים

      מחק
    3. אנונימי ראשון: הבנתי אתה צודק ,אבל יש לזה השלכות מרחיקות לכת על הכלכלה העולמית. איפה הדפסת המטבעות של הממשלה תיפסק אם הם מדפיסים כסף לחוב אז למה לא להדפיס מטבע למימון האוכל של הנזקקים (יותר מ 40 מליון) ? ואם כבר אז למה לא לייצר להציל את המשפחות שיאבדו את הבתים בהתרסקות הכלכלית ב 2008 ? תמיד יותר קל ללכת על הפיתרון של יצור מטבעות במקום לעלות מיסים או לקצץ הוצאות. שהממשלה תבין שיש לה כוח לעשות דר כזה ,העתיד לפי דעתי יהיה עם הרבה סימני שאלה ???????

      אנונימי שני: אתה טועה יש הבדל בין לפרוס הלוואה ל 20 שנה ולשחרר כול פעם חלק מן ההלוואה לבין ,לשחרר במכה אחת מכמות של כסף לשוק.

      מחק
  2. איך הגעת למסקנה שזה לא ייצר אינפלציה?
    זה בדיוק אבל בדיוק הדפסת כסף
    אותו הדבר שאתה בעצמך מסביר שבנקים מרכזיים עושים בהרחבה כמותית, ששוחק את ערך המטבע
    (אולי בלי הקופה היפה שעושים הבנקים המסחריים בעמלות בתהליך של ההרחבה הכמותית)

    אגב, פרט מעניין
    היום ההרחבה הכמותית של הפד היא 85 מיליארד לחודש
    82*12 = 1020
    כלומר טריליון זה בדיוק מה שהפד הולך לעשות בשנה הקרובה

    השבמחק
    תשובות
    1. כאשר הרפובליקנים מונעים מהממשל להגדיל את החוב הם מונעים ממנו גם להדפיס אג"ח כך שלפד אין מה לקנות ואין הרחבה כמותית. כיום הפד קונה כמעט את כל האג"ח החדש של אמריקה. הטבעת המטבע נועדה לעקוף את חוסר היכולת של הממשל להגדיל את החוב בלי אישור הקונגרס. אין הבדל כלל בין הדפסת אג"ח אותו קונה הפד לבין הטבעת מטבע פיקטיבית, שניהם עקיפה של הדרישה שהממשל לא יכול להדפיס כסף. האם הפד יסכים לצעד כזה שלא נותן לו רווח?

      מחק
    2. יונתן,
      אני לא אמרתי שלא תהיה אינפלציה עם מהמטבע הזה אלא שאינפלציה אם תהיה לא תהיה כתוצאה מהמטבע הזה כי הוא לא משנה דבר ביחס להיום. אם היום ארה"ב צריכה להחזיר X דולרים היא תיקח הלוואה מהפד (שזו הדפסת כסף של הפד +התחייבות של המדינה להחזיר לו את הריבית על הכסף בעתיד) ,לפי הרעיון פה המדינה תשלם על ידי הדפסה ללא הלוואה וללא ריבית, כלומר לא תהיה הוספה של עוד דולר נוסף למחזור הכספים הציבורי בהשוואה להיום.
      זאת אומרת שלא השתנה פה דבר בעניין התפתחות האינפלציה מלבד העובדה שבעתיד ארה"ב תצטרך להחזיר פחות חוב.

      ערן

      מחק
  3. ערן, אתה לא מפסיק לדבר על כלכלה ללא חוב, אתה לא מסביר איך נעבור לשלב הזה מהשלב בו אנחנו נמצאים. האם זה יהיה דרך שמיטת חובות? צנע? מלחמות?
    הממשלות חיבות כספים לקרנות הפנסיה, האם הן ירעיבו את כל הפנסיונרים? ואם לא ישלמו לסין את החובות שלה האם סין תמשיך לסחור עם ארה"ב?
    כדי להגיע למצב הכלכלי שאתה מתאר צריך בדרך להרוס את כל האנשים שנהגו בדיוק לפי הצורה שאתה טוען שהיא הנכונה, אנשים שלא לקחו חובות רק חסכו כסף שערכו ימחק. מי שירויח אלו כל אלו שלקחו חובות ולא שילמו.

    השבמחק
    תשובות
    1. בעיה מאוד קלה מה שאתה מדבר עליה.
      פשוט להחזיר את החובות במטבע חדש ללא חוב.
      מכאן והלאה האחריות עוברת לחלוטין לנבחרים אחרת תיווצר אינפלציה ללא חובות.

      מחק
  4. הבנק לוקח לי עמלת מזומן, מה תהיה העמלה של הבנק על הפקדת טרליון דולר קש?

    השבמחק
  5. אז קיינס צוחק אחרון בסופו של דבר?

    השבמחק
  6. בשביל מה לעשות פוסט כזה טיפשי?
    הרי פוליטית אין הבדל בניצול חוק שהיה מיועד לאספנות לבין
    חקיקת חוק חדש - אותו מאמץ פוליטי נדרש.

    רעיון של אנשים שמחפשים פרסום.

    השבמחק
    תשובות
    1. יש הבדל בין שימוש בחוק קיים לחקיקת חוק חדש. זו כל הבעיה פה: חוסר היכולת לחקוק את החוק מכיון שהקונגרס מתנגד.
      איך אפשר ליצר מטבי ללא חוב ולשלם את החובות במטבע הזה? זה נראה לי משפט מבולבל חסר בסיס. זה כאילו שתגיד נשלם את כל החובות באורז. מאיפה תקח את האורז יש מאיין?

      מחק
    2. קודם כל אתה רואה שאין הבדל בין שימוש בחוק קיים למטרה אחרת לבין חקיקת חוק חדש - המציאות מוכיחה זאת שאין סיכוי בעולם שיתשמשו בחוק הזה.

      איך אפשר ליצור מטבע ללא חוב? כמו שיוצרים מטבע עם חוב - בכוח החוק.

      אפשר לשלם את כל החובות באורז אם מחליטים שהאורז שווה הרבה...
      שוב זאת החלטה בכוח החוק.

      מחק
  7. ביט קוין
    http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3592081,00.html

    השבמחק
  8. אז רגע, מה קורה אם השליח שלוקח את המטבע לפדרל ריזרב קונה בדרך פיצה ומשלם במטבע הלא נכון?

    השבמחק
    תשובות
    1. למי יהיה עודף להחזיר לו חוץ מלפיצריה של הפד?

      מחק
  9. החליפו אינפלציה בחוב. במקום הצפה בכסף הציפו בחובות .
    הדבר נעשה ע"י העלאת מחירי סחורות ומוצרים ומתן משכורות נמוכות.
    נוצר ביקוש להלוואות שנרשמו כחובות לטובת הבנקים ובעקיפין המדינה(השלטון) .
    הלוואות ממדינות זרות ומהבנק המרכזי(הדפסת כסף)מממנים את הלוואות הבנקים חסרות הכיסוי.
    והתוצאה אותה תוצאה.השוד שמאורגן בידי המדינה נמשך, אבל תחת מסווה אחר.
    ואנשים מאבדים את רכושם לטובת בעלי ההון והשלטון.
    שפה ושיטה מתחכמות, מוליכות שולל את הציבור ומסתירות ממנו את המציאות.
    אנשים נעשים עניים יותר. כוחות הייצור נשחקים, חומרי הגלם חסרים.
    מדינות מגלות שהכסף שברשותן($)מאפשר לקנות הרבה פחות חומרי גלם, אנרגיה ומכונות ייצור ממה שסברו והעריכו, וגם אם כמותו תגדל (ע"י גידול בחובות) זה לא יעזור, כי אין יש מאין ואין יותר ממה שיש. וכולם חשים מתוסכלים, מרומים, כועסים.
    ואז תבוא הדרישה לשעבד נכסים ממשיים של מדינות חייבות.
    לשעבד אדמות, אוצרות טבע, מקורות אנרגייה, כוח אדם.. ותבוא שעת התרעומת, וחוסר האמון, והאיומים, ודרישה חד משמעית להחליף את הדולר בזהב.
    ובעלי הדולר המקוריים יבקשו כנקמה להפטר מבעלי החוב.
    ואז תבוא שעת המלחמה!

    השבמחק
  10. מי שמסתכל עלינו מלמעלה בטח נקרא מצחוק..

    השבמחק
  11. להעלים את החוב בקלות: הבדיחה על מטבע של טריליון דולר הפכה לעסק רציני
    http://www.themarker.com/markerweek/1.1905174

    השבמחק
  12. אני לא מבין גדול בכלכלה מוניטרית, אך אגיב בכל זאת. אם יש לי טעויות בוטות - אתם תתקנו אותי.

    הסיבה שלמרות החוב הגדול ערך הדולר אינו יורד היא אמונה שהכסף המדובר לא יודפס, אלא יוחזר. כלומר, שייוצר ערך שנסחר מהדולר שמצדיק את הערך שלו.

    במצב כזה, הדפסה של מטבע בעל ערך כה גדול, והתחלת התשלומים אתו, עלולה להוות הצהרה שאין בכוונת האמריקאים ליצור ערך, או להחזיר את הדולרים באמצעות מיסוי. הצהרה שהכסף יוחזר באמצעות הדפסה.

    הצהרה כזאת עלולה להביא לירידה חדה בערך הדולר. אינפלציה מטורפת שעלולה להתגלגל להיפר אינפלציה.

    הפתרון שהייתי בוחר הוא התחלת תשלום אטי של החוב, תוך שילוב כלשהו בין הדפסה למיסוי, וכל זה באטיות ככל האפשר ותוך פריסה ארוכה ככל האפשר.

    כך הירידה בערך הדולר שתקרה בהדפסה, והנזק שייגרם מהמיסוי לא ייפול על אף דור ספציפי, ולא יביא לתוצאות לוואי מטרידות.

    מה דעתכם?

    השבמחק
    תשובות
    1. הניתוח והרעיון שלך הם באמת טובים ואמורים להיות גם נכונים, אבל לדעתי ולצערי הם רחוקים מאוד מהאמת

      נתחיל מהעובדות הגלויות:
      כבר היום יש הדפסת דולרים. הרבה כאלה
      למעשה בשנת 2013 לפי הקצת הנוכחי הפד ידפיס טריליון דולר בעצמו, בנוסף לטריליונים שכבר הדפיס
      וכל זאת בנוסף ל"הרחבת balance sheet" של הפד, שם קוד להגדלת כמות הדולרים הקיימים דרך הלוואות.
      אם כל אלה לא הביאו לירידת ערך הדולר, מה זה עוד טריליון אחד?

      הדבר השני הוא, וכאן זה כבר פחות עובדות שקל להראות אלה יותר מסתמך על דיווחים ומסמכים ועיתונות כלכלית -
      בגלל שהדולר הוא לא סתם מטבע אלה ה-מטבע, שאחוריו נמצאת כל הכלכלה העולמית, כל הפוליטיקה העולמית וכל צבא ארה"ב (רמז, בערך חצי או משהו כזה מההוצאה על ביטחון בעולם שייך לארה"ב), הראייה הפשוטה של ערך מול כמות לא ממש עובדת בטווח קצר-בינוני.
      קח לדוגמא את סעודיה, שקונה את החוב האמריקאי עם הדולרים שהיא מקבלת עבור הנפט שלה, או את סין שמדפיסה עבור כל דולר שנכנס לסין את ערכו ביואן כדי לשמור על ערך היואן נמוך.(זה בנוסף לקניית החוב האמריקאי שהיא כבר עשתה בעבר, ויש לה המון להפסיד אם הדולר מאבד מערכו)
      אפשר להרחיב עוד ועוד, אבל הכיוון ברור

      הדבר האחרון הוא שהעולם כן מאבד אמון בדולר, עוד לפני ההכרזה על QE3. הסכמי סחר גדולים בשנים האחרונות (הכי גדול וחשוב מביניהם הוא סין-יפן) נחתמו לא על בסיס הדולר. אם אני לא טועה גם סין וגם רוסיה כבר סוחרות בנפט לא עם הדולר. מתחיל דיבור על מטבע חדש מבוסס זהב או לא מבוסס זהב. התהליך הזה צפוי להתמשך ולהתחזק אם לא יהיו שינויים. רק אל תצפה לראות את זה בהכרח כחולשה של הדולר מול מטבעות אחרים, גם אותם מדפיסים...


      כמובן ייתכן שאני טועה לחלוטין, לך תדע :)

      מחק
    2. לדעתי, לא בעוד הרבה זמן מעכשיו, כולנו נקום בוקר אחד ונשמע במבזק מיוחד שבבת אחד הדולר צנח צניחה חופשית וערכו חצי שקל לכל דולר. ואתם יודעים מה אז יקרה??
      אני אגלה לכם - אנחנו נגיד במבט המום: "וואוו"
      ואח"כ? לאחר ההלם הראשוני?
      מעניין באמת מה יהייה אז... לא בעוד הרבה זמן מעכשיו..

      מחק
  13. יאלה יאלה יא אנשים פלצנים-לכו תעשו משהו חיובי בחיים -----@ עוגיפלצת אילת

    השבמחק
  14. נכון להיום, מחצית הדפסת הכסף של הפד משמשת כדי לקנות בו נכסים חסרי ערך (אג"ח מגובות משכתנתאות) מהבנקים. אלו בקרוב טוב אותם בנקים שהם הבעלים של הפד. במילים אחרות - הפד מעביר את הנכסים הרעילים מהבנקים אל הציבור על ידי הפיכתם לאג"ח דולריות. האג"ח האלו אמורות היו לגרום לאינפלציה - אילו הן היו נכנסות למחזור בערכן המלא. אלא שככל הנראה - ואני יודע שזו לעת עתה לא יותר מקונספירציה - הבנקים שומרים את הכסף הזה אצלם ואינם מעבירים אותו אל הציבור. כך נמנעת האינפלציה כיוון שמהירות המחזור של הכסף יורדת. (אפשר לקרוא על כך בכלכליסט כבר לפני חצי שנה - http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3577893,00.html).
    כל עוד הכסף החדש שמדפיס הפד אינו מחליף ידיים בקצב משמעותי - הוא אינו גורם אינפלציה. מאותה סיבה - גם מטבע הפלטינה, אם יונפק, לא יגרום אינפלציה - מפני שהוא לא יחליף ידיים כלל.
    ומכאן לאם כל הקונספירציות - מתי המצב הזה ישתנה? - ובכן - האינטרס של הבנקים לשנות את המצב יהיה כאשר הם יסיימו להעביר אל הפד את כל הנכסים הרעילים ולהחליף אותם בדולרים "מודפסים". זה יהיה הרגע שבו כדאי יהיה להם ליצור אינפלציה על ידי "שפיכת" כל עודפי המזומן אל השוק. זה המועד שלקראתו כדאי לכולנו להערך - אם על ידי רכישת זהב (למי שיכול) ואם במגוון של דרכים אחרות. אם למישהו יש ידע על האופן שבו נוכל לדעת מתי תסתיים רכישת הנכסים הרעילים - אשמח אם ישתף אותנו באתר זה. זוהי אחת מפיסות המידע הכי שימושיות שאפשר לתאר.

    השבמחק
    תשובות
    1. בדבר אחד תהיה בטוח - אני ואתה לא נדע מזה :)
      אולי אם תעקוב טוב אחרי inside traders תראה מהלכים.. אבל אני בספק אם זה משחק שאתה יכול לנצח בו

      אל תשכח גם שיכולה לבוא נפילה מכיוונים אחרים
      הכלכלה העולמית זה מגדל קלפים כל כך לא יציב שכל דבר חריג יכול להפיל אותה
      והיסטורית זה יהיה חריג אם לא יהיה ארוע כזה בשנתיים שלוש הקרובות

      מחק
  15. הנפקת מטבע של טריליון דולר היא רעיון ילדותי שמסגיר אמת לא נעימה: המיבור רובו ככולו לא מבין דבר וחצי דבר בכל הקשור לדרכים שבהן כסף חדש נוצר ומה בכלל ההשלכות של המשך קיום המנגנון המוניטרי הנוכחי. הנפקת מטבע היא צעד סימבולי שנועד אולי לרצות את ההדיוטות שחושבים שכסף הוא בהכרח שטרות ומטבעות ולא מבינים שששטרות ומטבעות הם שבריר זניח מכלל הכסף הקיים. הרי ניתן לייצר טריליון דולר יש מאין גם בלי מטבע פיזי: מספיק לגייס עוד חוב באג"ח, שהפד יקנה (וזה אכן מה שקורה). אבל זה שוב מעיד על חומרת הבעיה: כסף צו הוא רעה חולה. מלבד זאת, לא ברור לי מי החליט שגובה החוב הוא טריליון דולר. ארה"ב חייבת הרבה יותר מכך, 16 ט' דולר לפי חישוב אחד, או 300 ט' לפי חישוב אחר. שלישית, אחד המגיבים לעיל ציין שהפד מדפיס כ85 מיליארד דולר מדי חודש. זה נכון אבל רק חלקית. מדובר על הדפסת כסף מוצהרת אבל יש הרבה מאוד כסף חדש שנכנס למערכת מבלי כל דיווח. הפד כידוע לא פועל בשקיפות וגם לא מחוייב לכך. את כולנו צריכה להדאיג עובדה אחרת: רמת הבורות של הציבור שמאמין שבאקט ילדותי של הטבעת מטבע תיפתר בעיית החובות (ואולי כל בעיות ארה"ב). יש למפעילי הבלוג הזה עוד הרבה עבודה אם כך...

    השבמחק
  16. הכל צפוי.............................................................................................................................................................................................והרשות נתונה..................................................................

    השבמחק