יום רביעי, 23 בינואר 2013

הממשלה הבאה תנסה לבטל את כוח המשיכה

הכלכלן וחבר הבנק המרכזי של בלגיה לשעבר ברנארד לייטאר נחשב כיום למומחה הגדול בעולם בתחום המוניטרי.הוא האיש שעמד מאחורי הקמת מערכת היורו של האיחוד האירופי. יצא לי לפגוש אותו באחד הביקורים שלו פה בארץ ,עדיין כשהכלכלה שלנו הוארה באור ורוד. תוך כדי שהוא אוחז בעפרון שהיה על השולחן לידו אמר:
"הסיכוי להתרחשות עוד משבר בכלכלה בעתיד תחת המערכת המוניטרית הנוכחית לא קשור לכלכלה, זאת פיסיקה. זה ודאי כמו כוח המשיכה- הסיכוי שזה יקרה שווה לסיכוי שאני אעזוב את העפרון עכשיו והוא יפול. לא משנה מה תעשה יהיו קריסות נוספות". 
קראו איך זה קשור למפלגות שנבחרו אתמול.


המפלגות שנבחרו לכנסת הנוכחית הבטיחו לציבור הבוחרים במצע שלהן, שהן יכולות להתגבר על כוח המשיכה. הן לא מגלות לנו שבשביל לשנות את המערכת כך שלא יצטרכו להתמודד עם אותו כוח, הן צריכות להתעמת עם אלו שמיצרים את הכסף ומזרימים אותו אליהן.כך גם נחשף בתחקיר הגנוז של 'המקור' שפרסמנו כאן באתר ,שמסקנתו היתה ש"בנק הפועלים מממן את המפלגות בישראל וקובע מי תעלה ומי תרד"
.


כל מפלגה שתהיה בקואליציה תצטרך להתמודד עם כוח הכבידה של הגרעון , של החובות התופחים ,של ירידת ערך הכסף (שאנחנו רואים אותה כעליות מחירים)  ושל גדילת הפערים.  הם ינסו לגרום לעפרון לעוף למעלה אחרי שיעזבו אותו אבל בוודאי גם יכשלו. כל ממשלה שתנסה להתמודד עם הנושאים האלה ללא שינוי דרך יצור הכסף שלנו, תצטרך לתת דין וחשבון לבוחריה כבר בבחירות הבאות מדוע המצב כל כך החמיר  ...או שפשוט יחליטו לא להגיב בכלל כפי שעשה הליכוד בבחירות האחרונות. כשנשאל למשל כוכב הבחירות הנוכחית יאיר לפיד כיצד הוא מתכוון להתגבר על "כוח הכבידה" (ייצור הכסף מחוב על ידי הבנקים) ענה שזה בכלל תלוי בבן ברננקי והפדרל ריזרב. אם זה אכן כך אז כנראה היה מועיל הרבה יותר למעמד הביניים אילו בן ברננקי היה מקום ראשון ב"יש עתיד" אבל כמובן שזה לא היה קורה. לא כי ברננקי סרב כי פשוט לפיד הוא שקובע בלעדית את המיקומים במפלגתו וכנראה שלא יוותר על הבכורה.




אי אפשר לסכם את הדברים יותר טוב מעמיתתי לשינוי, יעל אריאלי:
"לא שמעתי עדיין את תוצאות הבחירות אבל דבר אחד התבהר לי היום: השינוי האמיתי לא יגיע מהבחירות. הוא יגיע מאיתנו. כל עוד המפלגות הגדולות פועלות בתוך השיטה - הן לא יוכלו להביא את השינוי, החובות יתפחו בין כך ובין כך והקיצוצים יהיו הכרחיים.. הבנתי כמה כח יש לנו - הרבה מעבר להצבעה חד פעמית עבור מישהו שיפעל בשבילנו.
אנחנו נביא את התודעה לרחוב- אנחנו נצעד איתה לאורך הרחובות עד לכנסת - כשנגיע לשם (אולי מטאפורית) העם כבר יהיה איתנו - ושם, לא משנה מי יעמוד בראש באותו רגע,  לא יוכלו להתעלם.
ייתכן שיהיה פה רע מאד בתקופה הקרובה. ייתכן שיהיה רע יותר.
זה מפחיד וכואב מאד, בפרט על החלשים שיספגו יותר מכולנו.
אבל השינוי יגיע, הוא מוכרח. ואינשאללה כבר השנה,
זה תלוי בנו בהרבה מובנים.
מפתיע אבל דווקא היום נהייתי אופטימית :)"

18 תגובות:

  1. Israel has been suffering from chronic shortage of leaders and flood of incomptenet unfit individuals. The manifestation of this can be seen in the last several elections when "nobodies" are elected with great hope and then discarded when reality takes over. Mr. Lapid, I predict, will end up the same way.
    This is what can happen when Democracy has been brainwashed into people as the system of choice, instead, of say, MERITOCRACY.
    In life, you cook what you eat - lunch is about to be served and no one is excluded no matter how optimist.
    Most unfortunate.
    - Eran.

    השבמחק
  2. מוצטפא שמטרלינג23 בינואר 2013 בשעה 9:09

    קצב הצמיחה של מספר קוראי הבלוג הזה גדול מקצב גידול החובות - אני מקווה שתמשיך בעבודה המצויינת שאתה עושה ולאט לאט נתקדם למציאות טובה יותר.

    השבמחק
  3. בדבר אחד הוא צודק. הבשורה ככל הנראה לא תבוא מישראל (או לפחות מממשלתה). ניתן רק לקוות שכל מיני גופים כגון ה"פד" וה="קרן המטבע" יבינו שהם לא יכולים למשוך את הבלוף הזה יותר מבלי שזה יתפוצץ להם בפנים עוד במשמרת שלהם, או שאנחנו כציבור נמצא את הפתרונות בעצמנו (מה מונע מאיתנו לייצר עוד סוגים של כסף דמויי "ביטקויינס")?

    אני לא חושב שזה מקרי שבאותו שבוע שלושה עיתונים בישראל הציגו את "תכנית שיקגו" ואז כמה שבועות אחרי, שוב במקביל הסבירו את "תכנית שיקגו". לא ברור לי מי מכוון את זה, אבל אני מאמין שישנה איזושהי יד מכוונת. ימים יגידו אם היא מספיק ארוכה.

    בינתיים, בואו נקווה שהממשלה החדשה לפחות תצליח להתמודד עם הבעיות היותר מינוריות שלנו (דיור, חרדים, התנחלויות, ועדים, ריכוזיות) ואחר כך נראה.

    שיהיה לכולנו בהצלחה.

    השבמחק
    תשובות
    1. דיור וריכוזיות הן חלק מהשיטה.
      הדרך היחידה שהדיור יוזל הוא רק במשבר. הריכוזיות תעלם או תרד רק כאשר הריכוזיות בגופים שמיצרים לנו את הכסף ומחליטים לאן הוא יוזרם תעלם. שני הדברים האלה תחת השיטה המוניטרית הנוכחית כלל לא בשליטת הממשלה ואין אף מפלגה היום שמוכנה לקחת על זה שליטה.
      ערן

      מחק
    2. אין לי ספק שהשיטה המוניטרית היא הגורם המרכזי למחירי הדירות הגבוהים, ואחד הגורמים המרכזיים בבעיית הריכוזיות במשק, אבל צריך לזכור שהשיטה היא אותה שיטה בכל מקום בעולם ורק אצלנו דירה ממוצעת עלתה 100 משכורות ממוצעות עוד לפני שה"גאון" נכנס לפעולה ובנוסף אנחנו במקום ה - 80 בעולם ברמת התחרותיות.

      גם בתוך השיטה המוניטרית הקיימת יש לנו עוד הרבה מה לעשות ואי אפשר להתעלם מזה לחלוטין.

      מחק
    3. קובי הבעיה היא כזו:
      אם מחירי הנדל"ן לא היו עולים (משמע פחות כסף ומיסים שנכנסים לשוק ומהשוק) היינו במשבר היום. זה לא אומר אגב שניצלנו אלא שהמשבר נדחה ויהיה חמור יותר בעתיד. את העננים השחורים באופק רואים כבר היום.
      עכשיו אחרי שכמעט כולם נמצאים תחת חובות עתק -הפירוש של שוק נדל"ן יורד יהיה פשיטות רגל המוניות (ראה ערך התפוצצות בועת הנדלן באירלנד ,ספרד וארה"ב מהשנים האחרונות).ברגע שהמחיר עלה זה בבחינת נגעת נסעת -אין אחורה. לצערי.
      אפשר אולי לטפל בסקטורים מסוימים ספציפית כמו הסלולר ולגרום לרעידת אדמה קטנה בכלכלה אבל שוק הנדלן הוא בבחינת רעידה 8 בסולם ריכטר. אף הנהגה לא תוכל לקחת סיכון כזה אלא אם ימצא סקטור אחר שבעזרתו אפשר יהיה לתדלק מינופים בסדר גודל של הנדל"ן. חוץ אולי וזה גם בספק גדול ממניות אני לא רואה סקטור נוסף כזה.

      ערן

      מחק
  4. אחת הטעויות של המחאה החברתית-כלכלית בקיץ הייתה שלא היו יעדים ברורים, כגון העברת הכסף מהחרדים וההתנחלויות למי שנושא בנטל. סתם מחו כי קשה. אבל למרות הטעויות, ראינו שיש המון אנשים שכן מוכנים לצאת לרחובות בשביל משהו חשוב כמו כסף. אני חושב שעם כיוון יותר מקצועי בעניין של הכסף כפי שערן מעלה בבלוג, עם הצגת הנושא באופן ברור שהרבה אנשים יוכלו להתחבר אליו (עם הכוונה כולם מתחברים, צריך שיהיה קליט להמון) והפצתו ברשת - ניתן להביא לשינוי כלשהו...

    א'

    השבמחק
  5. לפי מה שאומר ברנארד לייטר משברים הם חלק מהשיטה. זה כמו שגילו שיערות צריכים שריפה מדי פעם כדי לצמוח מחדש אחרת העצים חונקים זה את זה (וגם נוצרות שריפות ענק הרסניות הרבה יותר).
    אז אולי צריך איזה משבר מדי פעם כדי להחזיר את המצב לקדמותו לפני שהעצים יחנקו זה את זה אבל אנחנו בני אדם ולא עצים וכאן יש בעיה - אנחנו לא מפסיקים לגדול.
    עזבו שיטה מוניטארית כזאת או אחרת, אם אנחנו ממשיכים לכלות את משאבי כדור הארץ מה יעזור לנו כסף פיאט או כסף שצמוד לזהב?
    אולי אין שום פיתרון ואנחנו פשוט צועדים לכיוון של קטסטרופה כלל עולמית ולא משנה כמה בתולות נקריב?

    השבמחק
    תשובות
    1. צמיחה היא למעשה אחת הדכים היעילות למנוע את השואה עליה אתה מדבר. אם התקדמות טכנולוגית תתן פתרונות לאנרגיה מזון וחינוך זולים ויעילים נוכל להמשיך ולהתקיים ואולי לפרוץ לכוככבים אחרים עוד 100 שנים.

      מאחר ומחאות חברתיות מתקשות להתארגן ולהציג קוים ברורים שקל לעקוב אחריהם, רק שרפה יכולה לעזור. משונה שאף מפלגה לא יכלה לבוא עם הצעה סבירה והגיונית לשפר את העתיד שלנו. כנראה שאין דרך כזו.

      בועת הדיור לא תתפוצץ, איזו סיבה יש לה כשכולם מנסים להציל את כספם ומשקיעים בבלטות? רק אינפלציה אדירה יכולה לפתור את המצב הכלכלי העולמי ואת החובות ורק אז אולי מחירי הדיור יתחילו להתאזן, הם ימשיכו לעלות רק לאט יותר מהאינפלציה.

      מחק
    2. אני לא בדיוק מסכים איתך. יש הרבה משקיעים דה-לה-שמעטה שקפצו על עגלת האשראי הזול וקנו בתים עם מימון גרוע בעלות שמרוויחה להם אולי 3-4%. זה לא רק לקוחות קצה (בעגה עממית - אנשים שאשקרה גרים בבית ולא קנו להשקעה).
      ברגע שינוי השוק למיתון תתרחש נפילת מחירים. ברגע שהשקעה כזאת נותנת 4-5% רוב האנשים בבעיה ורק מי שיש לו רזרבות מזומן יוכל להחזיק בהם, אחרת יצטרך למכור במחירי הפסד או לפגר בתשלומי המשכנתא שלו.

      מחק
  6. אם תקראו את מצע התנועה תגלו שעוד מפלגה בעד שינוי השיטה המונוטרית.

    השבמחק
    תשובות
    1. נשמח אם תביא קישור לנקודה שהם מדברים שם על השיטה המוניטרית

      ערן

      מחק
  7. ערן, אם מספר הנכנסים לאתר גדל, אתה צריך לשנות את הפורמט, לחשוב על התפתחות, על פורום, על אפשרות לראות מספר כתבות בעת ובעונה אחת

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי,
      זה בבדיקה ,יש לכך משמעויות כספיות אמנם לא כאלה גדולות אבל בהתחשב בזה שהכל פה על בסיס התנדבותי מתוך עקרון שלא להרויח שקל אבל גם לא להוציא שקל -זה דורש מחשבה.

      תודה על ההערה בכל אופן
      ערן

      מחק
    2. דוקא הפורמט הנוכחי מעודד דיון אינטלגינטי יחסית, או לפחות לעניין. אם זה לא שבור אל תתקן...

      יריב

      מחק
  8. ערן אתה טוען שלולא מחירי הדירות היו עולים היינו נכנסים למשבר עמוק.
    עד כמה לטייקונים ולשחיתות השלטונית יש השפעה על המצב הכלכלי שלנו? כמה כסף אפשר להשיג אם נלחם בשחיטות השלטונית? תספורות. אוצרות וטבע שנמכרו בנזיד עדשים לתשובה עופר ודומיו.
    לטפל בזה לקחת בחזרה את אוצרות הטבע. לייעל את המערכות במגזר הציבורי כמו משק המים וחברת החשמל ומשרד הבטחון.

    השבמחק
    תשובות
    1. ראה פה. אני מקווה שזה עונה לך על השאלה:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2011/11/blog-post_14.html

      ערן

      מחק