יום שלישי, 8 בינואר 2013

פיו וליבו לא שווים אבל שווים לנו הרבה כסף

בכלכלה שבה עליות מחירים הן הכרח אבל מנגד עומדים אזרחים זועמים הנאנקים תחת המחירים הגבוהים, בכלכלה שבה המערכת הבנקאית תקרוס רק אם חצי אחוז מנוטלי המשכנתאות לא יוכלו להחזיר את חובותיהם אבל אסור שהאזרחים ידעו על כך כדי שלא יכנסו לבהלה, בכלכלה שבה אם הריביות יעלו עלולה להתפתח קטסטרופה אבל אם הן ישארו נמוכות הן עלולות לכסות את האזרחים בשמיכה עבה של חובות,  בכלכלה כזו אי אפשר להציג לאזרחים את האמת אבל מצד שני גם אי אפשר לשקר כל הזמן. כך קיבלנו נגיד שמנסה להגיד את האמת אבל מבלי לעורר שדים  -התוצאה היא בליל של אימרות מבולבלות וסותרות , חלקן האמת המרה וחלקן נועדו "להרגיע" .
לפניכם שבעה ציטוטים והיפוכם של הנגיד פישר מהשנים האחרונות . החליטו בעצמכם מה יוצא מה יוצא מפיו ומה יוצא מליבו:


ציטוט ראשון
*סטנלי פישר במפגש של המועדון המסחרי-תעשייתי בתל אביב,נובמבר 2010
"מה שמעלה את המחירים זה הביקוש כי אנשים רוצים לקנות בתים. אם אין יותר בתים אז הדבר היחידי שיכול לקרות זה שמחירים יעלו. ברבעון השני התחלנו לראות בנתונים שינוי ויש קצב מהיר יותר של בניית דירות. אם זה ימשיך, וזה תלוי בכמה קרקע המדינה תשחרר, אז סביר להניח שתהיה התמתנות בשיעור העלייה של מחירי הדירות ושהבעיה בשנה הבאה לא תתקיים. זאת אומרת שכל הרעש בשוק הזה יפסיק".
*סטנלי פישר לשר אטיאס נובמבר 2011
"האט את קצב שיווק הקרקעות" - במשרד הבינוי והשיכון ובמינהל העריכו כי פישר מבקש להאט את קצב שחרור הקרקעות והתחלות הבנייה, כדי להקטין את היצוע הדירות בשווקים, מה שיביא לשמירה על מחירי הדירות הגבוהים.

ציטוט שני
*סטנלי פישר בועדת הכלכלה מרץ 2012:
הקבלנים אשמים במחירי הדיור הגבוהים: "הקבלנים צריכים להתחיל להוריד את מחירי הדירות"
*סטנלי פישר בועדת הכספים דצמבר 2012:
הממשלה אשמה במחירי הדיור הגבוהים: "הבעיה בדיור שצריך להגדיל את ההיצע והדבר נמצא בידיים של הממשלה. כשמגדילים את ההיצע אתה מקטין את שיעור המחירים"
*בנק ישראל   בהנהלתו של פישר, נובמבר 2010:
הנגיד פישר אשם בבמחירי הדיור הגבוהים בכך שהנהיג ריבית נמוכה: "מחירי הדירות עולים בקצב מהיר יחסית בשנתיים האחרונות, בין היתר בהשפעת הריבית הנמוכה, לאחר כעשור בו הם ירדו יחסית לשכר הממוצע ולמדד המחירים לצרכן."

ציטוט שלישי
*סטנלי פישר בועדת הכספים נובמבר 2011
"יש חשש שמחירי הנדל"ן התחילו להתייצב - ואפילו לרדת"
*סטנלי פישר לגלובס ספטמבר 2012 
"אנחנו כן רוצים לראות ירידות מדודות ונקווה שנגיע למצב הזה..."





ציטוט רביעי
*גורם בירושלים מספר על תגובת סטנלי פישר בעקבות הודעת הלמ"ס כי שיטת מדידת האבטלה היתה שגויה כך שאחוז האבטלה הוא גבוה יותר ,אפריל 2012
"הנגיד פישר ראה את הדברים ודרש הסברים. הוא טרם קיבל אותם ומה שהוסבר לו לא שכנע אותו".
*הסטטיסטיקן הראשי דאז של הלמ"ס ,פרופ' שלמה יצחקי לגלובס, ינואר 2013
"לשינוי כזה צריכים לקבל אישור מאגף התקציבים, אישור מהמועצה הציבורית לסטטיסטיקה, אישורים של כל הגופים. גם הנגיד סטנלי פישר ידע ותמך"

ציטוט חמישי
סטנלי פישר בכנס עיתונאים ,יולי 2010: 
"אין בועת נדל"ן, יש האטה ברבעון ה-3"
סטנלי פישר בכנס המשקיעים ה11 של הבורסה לניירות ערך יולי 2011
"מחירי הדיור בארץ מצביעים על חשש כבד לבועת נדל""ן"

ציטוט שישי
*סטנלי פישר בראיון לסבר פלוצקר בYNET ,יוני 2005:
"אני לא שותף לחזיונות החורבן הללו. בועת הנדל"ן קיימת רק במספר ערים בארצות-הברית, אבל היא לא בעיה כלל-אמריקנית ולא כלל-עולמית. ירידות במחירי הנדל"ן למגורים יכולות לכן לגרום להאטת צמיחה זמנית בכמה מקומות בעולם - אבל לא מעבר לכך. השפעתן תהיה מוגבלת."
*סטנלי פישר  בוועדת הכספים, יולי 2011:
"רוב המשברים הפיננסיים בעולם התחילו בשוק הדיור – וחייבים להבין את זה. אירלנד, ספרד, ארה"ב – הכל שם בגדול התחיל בנדל"ן"".

ציטוט שביעי
*סטנלי פישר   באסיפת איגוד הבנקים, דצמבר 2008:
"מערכת הבנקאות הישראלית איתנה והציבור יכול להמשיך לתת אימון בבנקים"
*סטנלי פישר  בוועדת הכספים , יוני 2011 הזהיר כי
המערכת הפיננסית והמשק בישראל ייכנסו למשבר אם רק 0.5% בלבד מנוטלי המשכנתאות יהיו חדלי פירעון.

9 תגובות:

  1. תגובה בעניין המטבע של טרליון דולר
    למי שאין כוח לקרוא את כל הכתבה, הנושא העיקרי שלה הוא: אם לקונגרס יש חוקית כוח להדפיס מטבעות מדוע הפדרל רזרב עושה את זה ולא הממשל? וכמו כן במיניות, מדוע בכלל יש לשלם מיסים אם אפשר להדפיס כספים ללא סוף.

    http://www.activistpost.com/2013/01/if-government-can-just-create-trillion.html#more

    השבמחק
  2. מחירי הדירות גבוהים היות והריבית נמוכה מאד. ההחזר הכספי על שכירות באחוזים גבוה מכל השקעה סולידית אחרת. כמובן שאין ענין לאלו שיכולים להוריד את המחירים להוריד אותם כי יש להם רכוש משל עצמם. יש הרבה זרים שמחזיקים פה דיור, מי שהתבונן על שכונות של ירושלים בלילה ראה שברוב הדירות בשכונות מסוימות אין אור. יש מדינות שמטילות מס על תושבי חוץ הקונים דיור. כל זמן שהבנקים הם אלו שמנהלים את ההלואות לדיור ומשפיעים על מחירי הדיור לא תהיה ירידה במחירי הדיור. רק השקעה ממשלתית בדיור ציבורי יכולה להוריד מחירים. או מלחמה.

    השבמחק
  3. בקשר לדיור.
    המפתח הוא הריבית, אבל היא מושפעת גם ממצב השווקים באולם.
    ריביות בארה״ב בטריטוריה שלילית אם למדוד את האינפלציה באופן הוגן וגרעון גדל, אובמה לא רק שלא מוריד אלא מאיץ את החובות, כאשר ברננקי מיישר את העקומה וקונה את אג״ח במחיר מנופח, זה הבועה של המאה שלידה כל בועה שכבר ראינו לא שווה כלום ולכן המצב הזה לא יחזיק מעמד לאורך שנים, ברור שלא 25 שנה שלוקחים היום משכנתא.
    ברגע שצונאמי תתחיל במערב היא מייד תרסק את הכלכלה הישראלית המבועבעת. לא יהיה יותר לוקסוס של ש״ח זול. הריביות בישראל יעלו, מעמד הביניים כאן תשחק סופית וכל הבועה הזאת תתנפץ ותקרוס על ראשיהם של עשרות אלפי זוגות צעירים שנטלו משכנתאות ב4 שנים האחרונות ותחסל אותם כלכלית ללא רחמים.

    השבמחק
  4. אני ממש לא סנגור של פרופ' פישר, ואף מסכים שהעמדות והמדיניות שלו ושל הבנק המרכזי בעניין משבר הדיור הן בעייתיות.
    עם זאת, למען ההגניות, יש לציין כי בחלק מהמקרים חלף זמן רב בין זוגות הציטוטים שהבאתם. זה בהחלט סביר שבזמן מסויים הנגיד אומר "אין בועת נדל"ן", ואילו שנה או יותר אחר כך, לאחר שהמחירים עלו עוד, הנגיד אומר באופן זהיר שכעת כבר "קיים חשש לבועת נדל"ן". בפרט, בציטוט השישי, זה לא הוגן להשוות שני משפטים שאמר מאן דהו בהפרש של שש שנים (!), ולהאשים אותו בחוסר עקביות. הנסיבות משתנות, וגם אנשים משנים את גישתם בחלוף הזמן, וטוב שכך.

    השבמחק
  5. בציטוט השישי הוא פשוט טעה. ב 2005 הוא טען ששוק הדיור אינו יכול להעית את הצמיחה ולגרום לבעיות כלכליות עולמיות. ב 2011 לאחר שאנחנו עמוק בתוך קריסה שהבעה בניגוד לתחזית שלו מתוך הנדל"ן הוא אומר: או זה היה צפוי תמיד דיור זה שגורם למפולות. שים לב שלא רק שנה עברה בין ציטוט על הועה אלא הקהל שונה, אחד הוא עתונאים והשני משקיעים, לכל אחד הוא אומר משהו שונה.

    השבמחק
  6. 0.5 אחוז מסכום המשכנתאות לדיור לפי המספרים שזורקים בעיתון זה בערך 1.1 מליארד.
    רווחי הבנקים השנה סביב 7 מליארד
    אכן ציטוט של הנגיד אבל האם הוא נכון?

    אהוד

    השבמחק
  7. כתבתי על כך פוסט תגובה באתר שלי - אתם מוזמנים להיכנס ולהגיב.

    השבמחק
  8. עצוב שאין על מי לסמוך ואין בראש אנשים אמינים, עקביים, ישרים, שמודים בטעות, מוכנים לתקן, השואפים לטובת הכלל. זה אומר עלינו המון כעם וכמדינה.
    פישר הוא נגיד הבנק, אותו מעניין רק היציבות הבנקאית, אבל הוא מתווה מדיניות שמשפיעה כל הכלכלה כולה ועל כל אחד מאיתנו. יש לו אחריות, אבל הוא מתעלם ממנה. לא מעניין אותו אם זוג צעיר ישתעבד, הוא כה מנותק שכבר אמר שגם כשהוא היה צעיר הוא לקח משכנתא ומה הבעיה זה נורמלי, אבל שכח לציין שאיפה המחירים של אז והיום.
    אם היינו ארה"ב פישר כבר לא היה בכסאו, הוא היה מוחלף. אבל לפני זה ביבי כבר לא היה, ועוד אנשים. ישראל היא רפובליקת בננות, המנוהלת בשיטת הסמוך והקומבינה. שיטה זו אינה שקופה לציבור, היא מתנהלת מאחורי הקלעים, בין הון לשלטון. הציבור מקבל רק את החשבון, עם הבטחה לעתיד טוב יותר, הבטחה שאין לה כיסוי, ושעטופה בשקר כלשהו.
    אבל תודו - מגיע לנו. מדינה שבה הרוב טמבלים, שמצביעים לימין מתוך פחד ושנאה כלפי השמאל הבוגד, וכלפי הערבים. את הפחד הזה משמרים בימין בכשרון רב, ובשיטת הפרד ומשול (השמאל הם הרעים, בדומה לכך שאצל הערבים הציונים הם הרעים) הפחד מסתיר את הכלכלה, ומאפשר למושכים בחוטים לעשות כרצונם.
    הלוואי שבבחירות הליכוד יחלש, זה לא יאפשר לביבי להמשיך לשקר על כל צעד ושעל, כי בממשלה ישבו אנשים שמאסו בו ובשקריו ופשוט לא יתנו לו. אני מתכוון ללפיד ולבני, אולי גם שלי. השיער לעזאזל של הליכוד הפעם זו ש"ס, עליהם הליכוד מנסה להלביש את מצב הדיור, כאילו שביבי הוא לא הגורם הישיר. שוב שיטת ההסתה, ההפרד ומשול וזה אחרי שאין לי מילה טובה לומר על ש"ס, להיפך - מושחתת ומסוכנת, ועם דרעי בכלל.
    ומילה אחרונה לסיום - לפיד הולך להיות הפתעת הבחירות לדעתי, ואני חושב שזה טוב לדיור.

    השבמחק
  9. יש לזה מספר פתרונות:
    1. לברוח מפה למקום שפוי יותר.
    2. להשאר, לא לעשות דבר ולקטר.
    3. להשאר ולפעול להלפתם (וענישתם) של אלה שהביאו אותנו עד הלום.

    ב 22 לינואר יש הזדמנות חוקית להפרע מחלק מהמנוולים שהביאונו למצב הזה.

    לכו להצביע. אני סקפטי לגבי האפשרות להחליף את ביבי, אבל האפשרות לסנדל אותו בסד שלא יאפשר לו להקים קואליציה עם החרדים שתמשיך להתעלק עלינו, קיימת וזה תלוי רק בנו, האזרחים השפויים, שעמלים להבאת הלחם אל שולחן ביתם.

    דירק דיגלר

    השבמחק