יום שבת, 31 במאי 2014

דברי ביאליק האחרונים

מאת: כתב אורח

מילותיו האחרונות של חיים נחמן ביאליק טרם טס בפעם האחרונה לטיפולים בחוץ לארץ מסגירות את נקודת המבט הכלכלית חברתית שלו על הנעשה בישראל, והיא מאד מעניינת גם 80 שנה אחרי.

בשבת, יט' סיון, נפרד ביאליק (לפני צאתו לטיפול מחו"ל ממנו לא חזר) מבאי "עונג שבת" ב"אוהל שם". כך אמר:

"הנני יוצא חוצה לארץ מפאת מחלה. הנני מרגיש כי גם תל אביב שלנו והישוב בכלל חולים בשעה זו. סימני המחלה נתגלו בזמן האחרון, קודם כל ביחס לאחינו פליטי החרב, האסון מגרמניה ומארצות אחרות. במקום לדאוג להם להכין פינה וצל, קורה של דירה בכלל, ולוא יהא בצריפים, נצלנו את אסונם למען בצע כסף. "מלחמה לה' בעמלק מדור דור", "אשר קרך בדרך" ואומות שלמות נפסלו לבוא בקהל על "אשר לא קדמו אתכם בלחם ומים בדרך בצאתכם ממצרים". כיצד קבלנו אנחנו את אחינו פליטי החרב? העלינו את שכר הדירות וגזלנו מהם את פרוטותיהם האחרונות.

הסימן השני למחלה הוא – הספסרות הבזויה האוכלת אותנו כעש. ברק השטן של הזהב סמא את עינינו. אנו מתפארים בגאות ופריחה, במקום שיש רק מהומה ריקה של ספסרות. דונם אחד עובר עשר פעמים מיד ליד וכל פעם עולה מחירו, ואנו חושבים שזוהי עליה וגיאות. אין ערך לקרקע מלבד מה שהיא יכולה ליתן לבני אדם למזונותיהם בשעת חרום וסכנה. אנו עושים בקרקע מה שהספסרות בשעת המלחמה והמהפכות היתה עושה בלחם. שק הקמח היה עובר עשרות פעמים מיד ליד ויש היה מגיע שוב ושוב לאותה היד, ומחירו היה עולה ומגיע לסכומים מבהילים. אבל, סוף סוף לא היה זה אלא שק קמח. ה"מליונים" המרמים התנדפו כעשן.

חיים נחמן ביאליק
סימן שלישי למחלתנו הוא – הבריחה מן הכפר אל העיר. חסד גדול עשה לנו הגורל, שנתברכנו בפועל העברי, שיצא אל הכפר לחדש את יסודות חיינו, לקשרנו אל האדמה. והנה עכשיו, עם מהומת השקר של הגאות בעיר, עוזב הפועל העברי את הכפר, מפקיד את העמדות הלאומיות שלנו ועובר לחיים הקלים שבעיר.

ומכאן, גם תקלה אחרת. סימן רביעי למחלת השעה – העבודה הזרה, הכיבוש הגדול של עשרות שנים, המבצר הלאומי הגדול, העבודה העברית, הולך ונחרב לעינינו ואין אנו שואלים את עצמנו, מה נעשה מחר, ביום פקודה וסכנה, כשפועלים נכרים ימלאו את מושבותינו, מי יעמוד לנו, מי יגן עלינו ביום סערה ושואה...

והנה הסימן העקרי למחלת השעה – ההתפוררות הפנימית האיומה, ריבות המפלגות, שנאת אחים, האוכלת בנו בכל פה, מעשי ההרס והחרבן הפנימי של המפלגות הקצוניות, כפי שהם מתגלים מסביב למשפט הידוע. חולה הוא הישוב, וחולה
תל אביב שלנו ואני מברך אתכם ואותי שאזכה לראות בשובי אל הארץ סימנים של הבראה."

23 תגובות:

  1. מה זה פרשת השבוע? :)

    השבמחק
    תשובות
    1. רק כתוב תאריך עברי וכבר עשית מזה פרשת שבוע? או המיקום "עונג שבת" ב"אוהל שם"? האם שנאת היהדות סימאה עינך עד שאינך יכול לראות דברי אמת של ביאליק שנוא החרדים,דברים שנכונים היום כפל כפלים.

      מחק
  2. אתם יושנים בעמידה
    פחות מ10 שנים
    יש מפלגה סודנית
    הם יהיו נהגים יתפסו תעסוקה של ישראלים
    בכל תחום, ישראלים יהיו מפוטרים
    ומובטלים!!!!!!
    כל זה בחסות הנהנתן נתניהו
    ובוחרי הליכוד הארורים שהמיטו שואה
    על העם היושב בציון!!!!!!

    השבמחק
    תשובות
    1. https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t1.0-9/10359241_10152411734129183_6202362395744501619_n.jpg

      מחק
    2. ריב אחים שחיתות, ניצול,כיתות דתיות מטורפות, אלו חוליי החברה שלנו והם שיביאו עלינו חורבן.
      העם היהודי לא למד כלום מההיסטוריה שלו מחצית העם הוזה על משיחים ורבנים "שליחי אלוהים"
      זה עם תלוש מהמציאות חולם שאלוהים יעשה לו את העבודה! אידיוטים! הרי בגלל זה חרבה הארץ פעמיים! התרצו שזה יקרה בפעם שלישית?????

      מחק
  3. נדמה לי שאופן חלוקת האותיות למפלגות יכול להעיד יותר מכל על החולי בחברה שלנו. ביאליק לא ידע כמה הוא צודק. הנה הקישור: http://conadav.com/?p=1557

    השבמחק
  4. התלונה על הספסרות היא שטחית, בכך שהוא מלין על מוסריות לקויה ומתעלם מן העובדה שספסרות באדמות נובעת מאופיה של כלכלה קפיטליסטית או כלכלה מבוססת-כסף בכלל. יש מוטיבציה גדולה לבצע עסקות שיש בהן רווח גם כאשר יש בהן, נאמר, נזק חברתי.

    מעבר לזה - הוא די גזען, כשהוא מתלונן על "הפועלים הזרים במושבותינו" - אלו הערבים, ילידי הארץ ויושביה. מבחינתו, ההפרדה האתנית, ה'ניקיון מערבים', היא הישג ומבצר לאומי גדול. והוא גם נוטה לטוטליטריזם כאשר הוא מלין על ריבוי המפלגות.

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי תלך לסוריה, שם בוודאי אין גזענות, רק אחוות עמים, ואם לא שם אז לך לעירק או ללבנון או למצריים או לירדן או שמא לערב הסעודית, שם בוודאי לא תמצא גזענות. מתוך דבריך גם עולה נימת געגוע לערבים, אולי תמצא את מקומך באחת מ23 הדמוקרטיות הנאורות שמסביב? נראה שכלתה נפשך למדינת כל אזרחיה, רק נקווה שלא תהיה זאת מדינת כל נרצחיה - היהודים.

      מחק
    2. אחרי כל השטיפת מח המוצלחת שעברנו בשנים האחרונות בארץ ישראל "עבודה עברית" הדגל של השמאל הציוני נהיה לגזענות. פעם הם התבישו להעסיק ערבים והיום זה נקרא "גזענות" "פשע שינאה".

      מחק
    3. יהודים זה לא גזע.

      מחק
    4. אני עושה עסקים עם אנשים. לפעמים אני מרגיש יותר נוח לעשות עסקים עם יהודים או עם גברים או עם אנשים מתל-אביב. אבל, תמיד אני בוחן את את הערך שהעסקה נותנת לי ביחס לאלטרנטיבות אחרות.

      אין לי בעיה עם קריאה ל"עבודה עברית". מי שרוצה שילך לעבוד בשדות ויגדל פלפלים ושיקנה רק תוצרת ישראל אפילו שזה פחות כלכלי - זכותו. בדיוק כמו שזכותי לעשות את העסקה המשתלמת ביותר עבורי.

      הבעיה שלי עם חלק מקוראי עבודה עברית היא שהם מנסים להכריח*אותי* לעבוד בשדה ולהשתמש בכסף *שלי* כדי להטיל מכסים ולהגן על העסק הפרטי *שלהם*.

      מחק
    5. שחר
      כמו בכל דבר אם תגיע להקצנה סופך שגם אתה תסבול. אם תתרכז רק ברווח האישי שלך אז תגיע מאוד מהר לקיצוניים בפערים הכלכליים. אלו שיש להם הרבה ואלו שאין להם כלום. ואז הבטחון האישי של אלו שיש להם יהיה מאוד נמוך והם יחיו במדינה מאוד לא נעימה. בהמשך הפערים הכלכליים יחלישו את הסולידריות הלאומית ואת הבטחון שיש מדינה אחת שבה כדאי ליהודים לחיות. ואחרי זה ? לך חפש את עצמך באירופה המתקדמת לנאו נציזם או בשאר מדינות העולם חובבי היהודים.

      מחק
    6. יש שני דרכים להניע אנשים: בכח או בשכנוע. אני טוען, שאם אתה רוצה להניע אנשים, אל תשתמש באלימות - זה לא עובד. אני טוען את זה כי ישראל חשובה לי ואני רוצה לראות את משפחתי וחברי חיים שם באושר ועושר.

      הגדרות:
      *כח - זה לקחת את כספם של אנשים ולהעביר אותו לאנשים אחרים. במקרה זה התירוץ הוא ביטול פערים כלכלים.
      *שכנוע - זה לנסות לשכנע באופן לא אלים אנשים לעשות משהו. באופן זה מפתיע זה עובד! למשל: עמותות צדקה.

      ועכשיו נקח את מה שאמרת ונתבונן בעובדות. מדינות שבחרו באלימות כפתרון לבעייה של פערים כלכלים השיגו תוצאה הפוכה.

      מדינות שכופות על האזרחים "סולדריות" חברתית נכשלו. לא צריך ללכת רחוק לרוסיה הקומוניסטית, אפשר להתבונן בארה"ב*

      ארה"ב עד אמצע שנות ה-60 הייתה מעוז החופש והתתרכזות ברווח האישי. במהלך התקופה הזאת הפער בין עשירים לעניים הצטמצם. למעשה מספר העניים הלך וקטן. ב 1964 הנשיא ג'ונסון הכריז על ה Great Society. מאז כל נשיא הולך ומוסיף מוטיבים סוציאלים לממשלה.

      מה שקרה הוא הירידה באחוז העניים נבלמה והפעריים הלכו והתרחבו. ככל שהממשלה מתערבת יותר, ככה הפערים גדלים. צר לי, אבל העובדות נוגדות אמונות תפלות שמלמדים אותנו בבי"ס.

      הסיבה לכך היא שאלימות (כלומר, ליטול בכח כסף של אנשים ולהעבירו לאנשים אחרים) היא לא פתרון לבעיות חברתיות מורכבות.

      * http://scalar.usc.edu/works/growing-apart-a-political-history-of-american-inequality/index

      מחק
    7. שחרחורון חבל שאינך רואה את ההקשר ההיסטורי
      לאחר מלחמת העולם השניה הייתה רק מדינה אחת בעלת יכולת יצור והיא ארהב
      רוסיה,רגמניה,צרפת אנגליה ויפן היו הרוסות. לאמריקאים היה מונופול על היצור וגם על המשאבים העיקריים כמו עץ נפט. זה כמובן תורגם לעושר גדול עבור רוב האזרחים אולם ברגע שהמדינות החלו לשקם את יכולתם התעשייתית הרי שחלקה של ארהב הלך וצנח וכך גם הכנסותיה היחסיות. אין לזה קשר עם מדיניות שדוגלת בעזרה לחלש

      אורי

      מחק
  5. אין חדש תחת השמש, כבר אמר מי שאמר..
    כמה עצוב.

    השבמחק
  6. והינה משהו שביאליק לא חשב עליו:
    http://m.ynet.co.il/Article.aspx?id=4525281

    ב Ynet יש כתבה לעידוד עליה לארץ, ברור שהכוונה כאן היא למנוע את הירידה הדרמתית של הצעירים מהמדינה.
    אין מה לעשות אנשים אכן מצביעים ברגליים. וזו סכנה לאומית קיומית - לפחות לטווח הארוך.

    אין לי פתרון מיידי לבעיה או פתרון כזה שאני יכול לגרום ליישום המיידי שלו, כנראה שהדרך לפתרון עוברת דרך כל אחד ואחד מהתושבים - שצריך ליידע אותם על הבעיה ולאחד אותם נגד השיטה המושחטת של הכלכלה והשלטון.

    ודבר נוסף - מכיר אמר לי שלפני 30 שנה אהוד אולמרט היה ברשימה של חשודים בעבירות של צווארון לבן ע"י המשטרה - איך אפשר לבדוק אם זה נכון?
    הוא גם אמר שזהו רק קצה הקרחון - לזה אני יותר מאמין בלי לבדוק.

    מה שיפה זה השילוב של פושעים ופוליטיקה - זה לא משנה כמה הגוף יעבוד קשה אם הראש הוא קרימינלי זה לא יגמר טוב לכולנו.

    השבמחק
    תשובות
    1. השילוב של פוליטיקה ופושעים הוא לא מקרי. זה לא שהשלטון נגוע בשחיתות בטעות, זה שהמנגנון מושך סוציופטים בגלל הדרך שבה הוא בנוי. אף אחד לא היה מתפלא שבמפעל שמיצר סמים עובדים מכורים לסמים

      אם אני תעב כח ורוצה לשים את ידי על רכושם של אחרים, אני יכול לקנות נשק ולנסות לשדוד אנשים. הבעיה שמוקדם או מאוחר, אני עלול להפצע, להרג או סתם להזדקן. מה גם שזה עבודה קשה לשדוד אנשים על בסיס יומיומי. אני יכול לחילופין להצטרף לממשלה. אני אקבל גישה לכספם של אנשים בלי להתאמץ. אנשים יהיו כפופים לי ותלויים בי ומישהו אחר יעשה את העבודה המלוכלכת במי

      אם אני אוהב אלימות ומחפש תיגרות, אני יכול להסתובב ברחוב לחפש ללכת מכות. הבעיה שבמוקדם או מאוחר אני אפגוש מישהו חזק ממני. לחילופין, אני יכול להתצטרף למשטרה. אני אקבל לא רק אימונים, נשק, תחפושת ושכר אלא גם אספקה שוטפת של אלימות. יותר מזה, אם אני אתקל במישהו חזק ממני, אני אקבל גיבוי.

      מחק
  7. אנונימי, אני לא חושב שהטוטאליטריזם הוא רע מבסיסו, כי אם רק למי שסובל ממנו. עוד יותר מזה, הגזענות היא נכס הטבוע בכל אחד מאיתנו, בגדלים ועוצמות שונות. וכן, כלאומי, ולפעמים כלאומן, לביאליק יש את הזכות לפעול למען העבודה העברית, ולא לעבודה נוכרית.

    השבמחק
    תשובות
    1. הרבה דברים טבועים בכל אחד מאיתנו.
      השאלה היא מה התרבות הסביבתית מזינה ומטפחת בנו.
      ותרבות יכולה להיות מוכתבת בעזרת תקציבים ותעמולה כמו שקורה היום.

      אני לא רוצא להיתנשא אבל לפני שאתה שופט את האדם אתה צריך באמת להכיר אותו - כיום הרבה אנשים הם כבובות על קפיץ, עבדים לכל דבר - חייה שמתעללים בה הטפכת ליותר אכזרית.

      השאלה היא מה הפיתרון - ולא לומר שבכולנו יש רוע או גזענות ואז יש לך בעיה לא פתירה בכלל - ומה בדיוק המטרה של לדבר על בעיה ללא פיתרון?

      מחק
    2. מודי תולששש31 במאי 2014 בשעה 12:55

      גם רצח הוא לא רע מבסיסו, רק למי שסובל מזה.

      מחק
  8. נבואה שהגשימה את עצמה...

    השבמחק
  9. מדהים, פשוט מדהים. סופרים = נביאים.

    השבמחק
  10. מה שהיה הוא שיהיה, אנשים חושבים שהדור שלנו הכי מוצלח, עם הכלכלה הכי מוצלחת, שילטון הכי מוצלח, נוחות החיים הטובה יותר
    רק שהכל בדיוק כמו פעם, ובדיוק כפי שקרה פעם עשרות פעמים בוא תבוא הנפילה הגדולה

    השבמחק