יום שבת, 24 במאי 2014

הגרף הבא מוכיח שהמצב הכלכלי בארה"ב הוא לא כמו שמספרים לנו

מאת: משה שלום

אומרים לנו יום-ולילה והשבוע ראשת הפדרל רזרב, גברת יילן אמרה זאת בפני פורום אוהד באוניברסיטת ניו-יורק, שהכלכלה האמריקאית, והגלובלית, נמצאות במסלול יציאה נכון מן המשבר. הגרף הבא מציג תמונה אחרת.


לא אכנס למספרים, כי זה מייגע ומעייף, ובנוסף לדעתי ולדעת אחרים המספרים גם כך הם לא תמיד משקפים את המציאות בלשון המעטה. אציג לפיכך רק גרף אחד המגיע מן הפד עצמו אשר אני חוזר ובודק כל כמה חודשים. מדובר בגרף תאוצת הכסף (Velocity). המונח מתאר את קצב החלפת הידיים של הכסף (מזומן ואשראי) במשק.

מקור: fxcm
בקליפת אגוז: כאשר יש שגשוג, הקצב עולה, וכאשר יש מיתון, הקצב יורד. די הגיוני. ראו את העלייה בין תחילת שנות ה-80 ו-97 כדוגמא לתקופה של שגשוג אמיתי, ואף את העלייה מ-2002 ועד 2007, כאשר נבנתה בועת הנדל"ן.

ומה קורה עכשיו, מאז "הסיום הרשמי" של קריסת 2009? חוץ מקפיצה זעומה ב-2010, לפנינו נפילה חופשית של מעלית מקולקלת! להזכירכם: כל הדרך מטה הוכנסו כ-20 טריליון (כן, עם "ט" ולא "ב") לבסיס הכסף העולמי (!!).

ואני שואל: אם זה המצב של ה"שגשוג והצמיחה", על פי האינדיקטור הזה, מה היה קורה אילו לא היו מוזרמים 20 ה"ט"ים? ומה יקרה כאשר הזרימה הזו תפסק מרצון, או מחוסר ברירה? סוף שבוע נהדר בעולם רגוע, ומלא בטחון במנהיגיו...

הכותב הוא ראש מחלקת המחקר של FXCM ישראל

14 תגובות:

  1. הכלכלה האמריקאית משולה לחולה קשה המחובר למכשירים המספקים לו חמצן והפדרל ריזרב הוא הרופא האחראי למצב וכרגע מציג מצג שווא כאילו המצב הולך ומשתפר.
    האמת היא שללא מכשירים אף אחד לא יודע מה מצבו של החולה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אם להמשיך את האנלוגיה שלך אז הרופא הזה שדואג לחמצן מצד אחד מזריק גם רעל מהצד השני שדואג שהחולה ישאר חולה.

      מחק
  2. אני תוהה מה היה קורה אילו מנכ"ל אפל (או כל חברה מסחרית אחרת, שמיצרת משהו שאנשים רוכשים מרצונם החופשי) - היה נתפס בסיטואציה דומה. כלומר, היה טוען שמצבה של אפל מעולה והיה מפרסם גרף שמוכיח אחרת.

    אני חושב שהתשובה די ברורה. הוא היה נשלח הביתה כלאחר כבוד.

    לעומת זאת, החבורה המושלת לא נותנת דין וחשבון על מעשייה ובטח לא על השטויות שיוצאות לחברי השלטון מהפה.

    השבמחק
    תשובות
    1. הוא היה נשלח לכלא לא לבית, אבל כשמדובר בממשל או בבנקים הסטנררטים שונים, לטובת הציבור כמובן, אלה אנשים רציניים, מאוד, מי אנחנו שנערער. ד״א ברננקי יצא לפני פיצוץ הבועה וטען שהוא לא רואה בועה בשוק האמריקאי, ועדיין נתנו לו להמשיך לשלוט בספינה אחרי הפיצוץ.

      מחק
  3. אל תדאגו! כרגע נמסר לי שהסינים, הרוסים, היפנים והסעודים, האוסטרלים, הברזילאים והדרום אפריקאים, מתחילים לעשות עסקאות ביניהם ללא דולרים אלא במטבעות הפנימיים שלהם.
    מרבית הדולרים שקיימים בעולם נמצאים מחוץ לארה"ב וברגע זה הם מחפשים את דרכם הביתה לארץ האפשרויות הבלתי הגיוניות.
    כאשר הם יגיעו מהירות הכסף תעלה מכיוון שכל האמריקאים יעשו כמיטב יכולתם להיפטר מהדולרים חסרי הערך ברגע שיקבלו אותם בתלוש המשכורת השבועי.

    השבמחק
  4. מה יקרה כאשר מדינות העולם יפסיקו לעשות עסקים בחישוב דולרי, כלאמר יחשבו את מחיר העסקות במטבעות מקומיים או לפי זהב, או לפי איזשהו עוגן אחר?
    האם הדולר ירד ביחס למטבעות אחרים (כבר לא צריך אותו כל כך כמו קודם)?
    מה יעשו המדינות שמחזיקות באג"חים אמריקאים בדולרים? כיצד הן יתייחסו לתשלומי הרבית? הקרן?

    השבמחק
    תשובות
    1. אין צורך לנחש ולשער.
      ישנן מספר מדינות שניסו להפסיק להשתמש בדולר (בעיקר לסחר בנפט): עיראק (סחר בנפט תמורת זהב), לוב (נפט תמורת זהב), אפגניסטן, איראן ועוד

      רוב המדינות האלו זכו לביקור של גדודי רוצחים חמושים, ש"שיחרור" אותם והנהיגו "דמוקרטיה"

      האמת, אם נתבונן בהיסטוריה, זה מעגל שחוזר על עצמו (אמפריות קמות ונופלות באותה תבנית בדיוק)

      מחק
  5. מה מונע המשך הזרמת הכסף? מי "סופר", מי מחזיק את החוב? ומה מונע את הלאמת מחזיקי החוב ההזוי והמונפץ הזה, ע"י כל מדינות העולם, כצעד אחרון לפני קריסה משותפת של כולם בפני חוב שלא היה ולא נברא?

    הרי זה לא סביר: היעילות גדלה, התפוקת עלתה, והחוב רק גדל. הוא בבירור פיקטיבי לחלוטין, לא?

    השבמחק
  6. הדולר הרב שנימכר יתחיל לקנות נכסים בכל העולם - כדוגמת ברייטפוד הסינית שרכשה את תנובה ועוד הרבה נכסים וייצר אינפלציה כאשר מקומי וסיני יתחרו על מספר נכסים סופי ולסיני יש כסף אין סופי.

    השבמחק
  7. לצורך הדדקטי הבנק אכן יצר במקרה שלך מליון יש מאיין. שתחזיר ההלוואה המליון יתאפס במאזני הבנק. מה שיישאר היא הריבית שבממוצע על משכנתאות שווה לגודל ההלוואה הראשונית.שלקחת. זוהי משאבת הכסף השואבת. יחד עם שאר התאגידים המונופוליסטים את כוח הקניה של כלל האוכלוסיה לצמרת הפירמידה.

    השבמחק
  8. זה בגלל שהבנקים משתמשים בהרחבה הכמותית כדי לשפר את המאזנים שלהם במקום כדי לתת אשראי. במילים אחרות - מעמד הביניים מציל את הבנקים בארה"ב מקריסה.

    השבמחק
  9. לי אישית עדיין לא ברור איך עם כל ההדפסות כסף של הפד אין אנפלציה בארה״ב ? למישהו יש הסבר טוב לכך? לא ראיתי גם שיש יותר מדי ביקוש לדולר כמו פעם, אז איך אין אנפלציה ?

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי כי כל הכסף שמוזרם לכלכלה בכלל לא מגיע לציבור אלא נשאר בידי קומץ קטן
      וזה מסביר את את זה שאין אינפלציה וגם שקצב החלפת הכסף בשפל וגם שאי השוויון עולה ...

      מחק
  10. הזרמת הכסף יוצרת את בועות שוק ההון והנדלן. זאת אינפלציה ממוקדת שווקים. אם הכסף יצא משם בועות אלה יפקעו ואפשרית היפראינפלציה בכלכלה הריאלית

    השבמחק