יום שני, 19 במאי 2014

כך ההון נכנס בדלת הקדמית אל תוך השלטון

מאת: ערן הילדסהיים

עיתון TheMarker חשף אתמול כי מוטי שרף הוא זה שיהיה איש יחסי הציבור החדש ישן של משרד האוצר. הידיעה הזו לא היתה מעניינת אף אחד אילולא היה שרף משמש במקביל גם כאיש יחסי הציבור של כמה גורמים מרכזיים במשק ,שאמורים להיות מפוקחים על ידי משרד האוצר.

 הנה כמה בעיות בולטות במינוי האחרון:
זוכרים למשל את התקפתו של שר האוצר יאיר לפיד על חבילות השכר השערורייתיות שאישרו בעלי המניות של בנק לאומי למנהליהם?
מעכשיו מי שינהל עבורו את המתקפה הזו הוא בדיוק אותו היחצן שינהל עבור מנכ"לית לאומי  את המגננה שלה.

זוכרים למשל שאותו יאיר לפיד פתח בקמפיין להגבלת שכר הבכירים בבנקים, בביטוח ובבתי ההשקעות? 
מעכשיו מי שאמור לנהל עבור לפיד קמפיינים מהסוג הזה הוא אותו היחצן שינהל עבור פסגות ולידר שוקי הון (המחזיק ב-50% מבית ההשקעות ילין לפידות) את הקמפיין להשארת שכר הבכירים כפי שהוא.

זוכרים את אותו יאיר לפיד הקשוח שהבטיח לשמור לנו על אוצרות הטבע מפני הטיקונים?
מעכשיו מי שינהל עבורו את הקמפיין לשמירת אוצרות הטבע הוא אותו היחצן שינהל עבור עידן עופר, בעל השליטה בחברה לישראל (השולטת בכיל, שתמלוגיה נבדקים כיום בוועדת ששינסקי 2) את הקמפיין למען הסרת רגולציות "מיותרות"
מוטי שרף בפעולה
.
עוד ברשימת המיוחצנים של שרף ניתן למצא את בנקי הענק גולדמן זאקס וUBS בארץ וכן את טבע,חברת רכבת ישראל, דרך ארץ, אמדוקס גינדי החזקות, סטרסיס, פלאס 500, עזריאלי, הוט, בזק ,קרן ההשקעות מרקסטון ועוד.

הטקטיקה של יחצני הממשלה ברורה -כשידי הממשלה כבולות הם עושים עבורה הרבה רעש מבלי שהממשלה תצטרך לעשות משהו משמעותי. תפקיד היחצן של הטיקון "הנפגע", הוא לעשות הרבה רעש של "כואב לי ולא טוב לי" מבלי שלקוחו כלל יפגע. והנפגע האמיתי הוא הציבור שחושב שהפעם באמת הממשלה עושה משהו בעל משמעות כאשר בעצם הכל הצגה מתוזמנת על ידי כל הצדדים.
 פעם עוד הסתירו את הקומבינה הזו ועשו אותה בדלת האחורית . היום כבר לא מתבישים לעשות זאת בגלוי.

23 תגובות:

  1. יפה רשמת!

    השבמחק
  2. ערן כרגיל מביא ראיות חוזרות ונשנות לאלפיון - שלטון - סרחון אך משום מה מתקשה להבין שהמונופול על הכסף אינו שאלה 'כלכלית' צרה אלא פוליטית רחבה. הגיע הזמן לומר בקול צלול וברור - איש לא יתן לנו לשנות המונופול ע"י הוכחת האיוולת של קיומו והתנהלותה של הכלכלה הישראלית. אם לא נפעל פוליטית לקחת אותו מידיהם מה שהיה הוא שיהיה. כדאי מאוד בהקשר זה להכניס לאתר את מאמרו של גיא רולניק 'זעקי ארץ אהובה' בדה מרקר.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה צודק - השיטה הכלכלית היא רק סימפטום יש פה בעיה רחבה יותר.

      המונופול אותו צריך לפרק הוא המנופול של הממשלה על השימוש באלימות. במילים אחרות הבנה שאלימות היא לא פתרון לבעיות חברתיות מורכבות, ולכן ממשלה (כגוף המבוסס על שימוש באלימות) לא יכול להיות הפתרון.

      מחק
    2. תודה על הערתך שחרורון אך אין לצערנו שיטת משטר שבה המונופול על אלימות אינה בידי הריבון וככל הנראה אין דרך לעקוף זאת. זוהי בעיה שאפילו לאנרכיסטים מושבעים לא הייתה תשובה ברורה איך פותרים בלי יצירת אוסף בארונים שודדים שיינכסו לעצמם את המונופול הזה. לפיכך משטר נאור הוא משטר המפעיל את המונופול הזה כאמצעי אחרון ולאחר שמוצו כל האמצעים האחרים ובהתאם לתקנות רגולטוריות נוקשות וברורות. כיום המצב ב 'דמוקרטיות המערביות' הוא מתח פוטנציאלי בין ההון (אלפיון) בעל המונופול על ייצור הכסף והממשל (מאיון) בעל המונופול על אלימות. בגרמניה הנאצית הבעיה נפתרה בדרך 'פשוטה' - המאיון לקח את כל הקופה. דוגמא קלאסית היא הטייקון פריץ טיסן - אחד מהממנים העיקריים של היטלר שב 1939 העז למתוח ביקורת על הפלישה לפולין (מטעמים טאקטיים כמובן ולא אידאה מוסרית חס וחלילה) והושלך לכלא ואח"כ למחנה ריכוז - נופש.
      ישראל צועדת בצעדי ענק לקראת התנגשות בין טיקונים למשרתיהם בממשל. אך התנגשות זו לא תוביל אותנו האזרחים למקום טוב כלשהו אם חיסול שליטת הטייקונים יתרחש כתוצאה של מאבק שינוהל ע"י פופוליסט פשיסטי. יהיו אולי כמה טייקונים שישבו בכלא אך הדיכוי האכזרי שמור לנו. מאידך אם התקוממות ציבורית לא פשיסטית תחסל את המונופול הנוכחי על ייצור הכסף יש יסוד סביר לתקווה שגם את השימוש השלטוני באלימות ניתן יהיה לרסן בזכות ביזור הכוח הכלכלי.

      מחק
    3. אחד העם,

      אני לא יודע מי אלו אותם "אנכיסטים מושבעים" שאתה מכוון אליהם. בקהילה האנרכו-קפיטליסטית דווקא יש תשובות מענינות לבעיית ה"בארונים השודדים" לשיטתך. זה קצת ארוך אז אני אשאיר לך את עבודת הגוגל. אבל בגדול הרעיון הוא הקמת מבנים חברתים דומים לקיימים היום, רק מבוססים על ולנטריות ולא כפייה. למשל: במקום משטרה אחת גרועה, כל אחד יכול להקים חברה המספקת הגנה ולהתחרות בשוק החופשי (למעשה זה קיים כבר היום עם חברות השמירה, ועוד לא ראיתי חברת שמירה הופכת לצבא כובש)

      אבל בוא נשאיר התפלפלויות בצד ונביט בעובדות:

      האמת היא שבעיית ה"בארונים השודדים" היא מחלה של Statist ולא של אנרכיסט. 100% מהממשלות עד היום, שדדו את האוכלוסיה (בתירוץ של "הגנה" בפני אנרכיה, "הגנה" בפני הקומוניסטים, "הגנה" בפני זעם האלים וכו'). וקבוצות שונות של אנשים ניסו להשתלט על הממשלה, בכדי להנות מהשלל.

      זה נכון, שאין הרבה דוגמאות לאנרכיה מלאה אבל יש יחס הפוך בין התערבות ממשלתית לשיגשוג. למשל: ענף ההיטק נהנה מחופש יחסי ממשלה, לעומתו מערכת ה"חינוך" היא התמצית והבסיס של הממשלה וכולנו יודעים מהו איכות החינוך בארץ.

      הנה עוד דוגמא: סומליה עברה לאנרכיה בסביבות 2006 קראתי מחקר מעניין* שבוחן פרמטרים שמסורתית נחשבים לעבודת הממשלה ואיך הם שופרו (אני לא רוצה לחיות בסומליה, אבל נכון להשוות סומליה עם ובלי ממשלה).

      למשל: לאחר הפלת הממשלה תוחלת החיים הממוצעת עלתה ב-4 שנים, תוצר לאומי גולמי לנפש הכפיל את עצמו כמעט פי 3 ללא ממשלה, אחוז היודעים קרו וכתוב עלה ב50% (מ24% ל38%) ועוד

      Statism זה למעשה דת (יש ספר חוקים, יש ישות מופשטת, יש נציגים של הישות). מהגן אנחנו "מחונכים" להאמין בספר החוקים, במנהיג ובשיטה ולהתעלם מהעובדות.

      * http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-12285365

      מחק
    4. נדמה לי שהוכחת בטעות את הקייס שלי. מה המשמעות של חברות הגנה פרטיות? בהעדר כוח על ברור שהתארגנויות אלה שוות זהב הואיל והן מספקות הגנה על נכסי שוכריהן. והן שוות זהב כיוון שיש איום על נכסים אלה. מי יוצר את האיום? כמובן הקונקורנטים או חברות ההגנה עצמן. כדי לא להאריך כדאי לקרוא על ההיסטוריה של דמי חסות למאפיה בארה"ב ועל ההתפוררות המדינית באזורים נרחבים באירופה בתקופה הפיאודלית שיצרה בעצם חברות הנשלטות ע"י בעלי צבאות שלימים זכו להיות 'אצולה' המקיימת זיקה למלך שהוא ראשון בין שווים בחברת השודדים. בסופו של התהליך מאבקי הרחבת שליטה בין חברות 'ההגנה' יוצר מונופול חדש על הכוח (המנצחים) מונופול חסר אתיקה ופיקוח שמדי פעם אולי יזרוק פירור לאריסים כדי שהללו לא יתקוממו אך בעיקר יעסוק בהטלת אימה. אפילו לאנרכיסט כמו באקונין שאני מעריך מאוד אין תשובה ממשית לשאלת ביזור הכח. מאידך ביזור הכח הכלכלי מקשה מאוד על יצירת מוקדי מונופול של אלימות. זאת הסיבה ש 'בנקאי' יכול היה לצפות שהלוואות שנתן לנסיכים ולאצולה תוחזרנה בהסתברות גבוהה למרות שבקלות יכלו הללו לערוף את ראשו במקום להחזיר את חובם. הסיבה היא שגיוס כסף עתידי למלחמות הנסיך העתידיות ילקה בחסר אם ייצא לו שם של עורף ולאוייבו יצא שם של מחזיר חובות אמין. במצב זה יהיה לאויב יתרון ניכר בשדה הקרב אליו יגיע מצויד ומתוספק ברמה גבוהה יותר. בעברית פשוטה ביזור הכסף יביא בהסתברות גבוהה להחלשה ניכרת של הארגונים שמוכרים אלימות.

      מחק
    5. צריך להפריד בין השערות ומה שמראים לנו בסרטים לעובדות.

      התקופה בהם המאפיה בארה"ב שיגשגה הם מקומות בהם הממשלה עשתה שני דברים
      א) אכפה הגבלות על נשק
      ב) אסרה שימוש בחומר מסויים (באותה תקופה אלכוהול). והפכה את זה לרווחי ביותר ליבא אלכוהול

      כלומר, ללא התערבות הממשלה לא הייתה מאפייה. כלומר הממשלה יצרה שוק שחור רווחי ולקחה את הנשק מהאזרחים התמימים

      בנוסף, כדי לתחזק צבא צריך כסף והרבה. הבעיה עם צבא שהמומחיות שלו זה לפוצץ דברים, להרוס דברים ולרצוח אנשים. ולא ליצר דברים בעלי ערך. לכן הוא תלוי באוכלוסיה המקומית. הנקודה שצבא של מליון איש לא מופיע *פוף* משום מקום. אם חבורת שודדים תתחיל לשדוד את האוכלוסיה, יוצר שוק רווחי להספקת הגנה ויהיה תחרות.

      בקצרה, זה פשוט לא רווחי להחזיק צבא, להכריח את האנשים להשאר באזור ולשדוד אותם - אלא אם כן, הם סובלים מתסמונת סטוקלום ומאמינים שהם והשודדים הם עם אחד, והחתיכת אדמה שלהם שווה את השוד

      אני לא ממציא את זה. אני גם לא מדקלם את השטויות שהטיפו לנו בבי"ס. נתתי את הדוגמא של סומלייה - שם זה מתקיים (אני מכיר אישית אדם שהוא הבעלים של חברת אבטחה שם - זאת אחת מהרבה חברות ואף אחד מהם לא חושב להתחיל לשדוד את האוכלוסיה - זה כאמור לא רווחי).

      בקיצור, אתה עושה טעות קלאסית של להתעלם המציאות. אתה פשוט יוצר בראש תרחישים דמיוניים. הנה אתגר: חפש מקום בו לא הייתה ממשלה (או התערבות ממשלתית מינימאלית) והראה איך כמה כנופיית שודדים והפכה להיות צבא אמתני ששודד את כל האזור

      מחק
    6. הנה אתגר: חפש מקום בו לא הייתה ממשלה (או התערבות ממשלתית מינימאלית) והראה איך כמה כנופיית שודדים והפכה להיות צבא אמתני ששודד את כל האזור:סוריה, לשם התחלה, יש מבין, הרשות הפלשתינית אם אתה רוצה קרוב, ואם אתה רוצה עוד יותר קרוב אנרכית כל אזרחיה בישראל, תסתיים באנרכיית כל נרצחיה

      מחק
  3. אכן, המחלה הגדולה מכולן היא היעדר הבושה.
    ממש כמו בסיפור על שלושת הגרזנים:
    http://conadav.com/?p=6259

    השבמחק
  4. עומר מואב מתקיף את הכלכלה האמיתית אצל קרן נויבך בשעה 9:45 למה?? כי הכלכלה האמיתית נכנסת יותר ויותר להיות עמדה מרכזית ומשפיעה בחברה הישראלית.
    תודה מואב כל מילה שלך בעצם מחזקת את הכלכלה האמיתית.
    אבי ג.

    השבמחק
    תשובות
    1. First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win

      מחק
    2. אבי ג, את הקישור שכחת: http://www.iba.org.il/bet/player.aspx#!/style/popAudio/ar/1567058/audio/yes

      מחק
    3. ערן ואבי ג,
      עומר מואב צודק בכמה דברים ולהלן נקודות חשובות לגבי שיפור המצב הכלכלי בישראל:
      1) שינוי השיטה המוניטרית בעצם לא יפתור את הבעיה, כי הבעיה לא טמונה בשיטה עצמה אלא במשהו הרבה יותר עמוק והוא שחיתות, ואי-שיוויון היזדמנוית. אלה כיביכול מצטיירים כתוצר לוואי של השיטה המוניטרית, אבל פה טמונה הטעות. השחיתות השילטונית וחדירה והשפעה של גורמים אינטרסנטיים למערכות הציבוריות מאפשרת הטייה חריפה לכיוון ההון במקום לעבודה וזה יוצר את הפערים החברתיים ואת המרדף ההולך וגדל אחר חובות ואשראי. תוסיפו לזה שאזרחי ישראל לא מקבלים חינוך כלכלי מגיל צעיר ולא מעודדים לחיסכון ולצרכנות נבונה, והם גדלים להיות צרכניסטים קרייריסטים, בזבזנים ורודפי סמלי סטטוס כספיים, שוב מאותן הסיבות של שחיתות שלטונית
      2) תקרא את דבריו של רפי רותם, ותבין את המקור לכך.
      פרומו לקריאה שלך: רפי רותם מציג עדויות חותכות על שחיתות שילטונית המערבת שופטים, שוטרים, מבקרי מדינה, ח"כים, שרים, ראשי ממשלה, טייקונים, משפחות פשע ועוד רבים אחרים.
      3) יפה היה אם הבלוג כלכלה אמיתית היה מקדם אינטרסים חברתיים יותר פרקטיים ובעלי משמעות ישירה על טובת הציבור והכלכלה הציבורית (כל אלה לא יפתרו ע"י שינוי השיטה) כדוגמת ניקיון המדינה מהמושחתים, שיוויון היזדמנויות, חירות וחופש משיעבוד, התנהגות צרכנית נבונה, התנהלות כלכלית חכמה וכו'

      מחק
  5. מה זה השטויות האלה??!!
    אתה רוצה להגיד לי ששר האוצר לא יודע שהעובדים שלו קשורים לתאגידים?!
    מה הולך פה?

    השבמחק
  6. לכולם יש בושה וזו תכונה אנושית צריך רק להפעיל אותה ונכון. חשוב ליזכור שיצר האדם רע מנעוריו ולכן אף אחד אינו חף מפשע. הכלכלה היא שיקוף של מערכת היחסים בין בני אדם. במידה ונרצה להתחבר בינינו כמו במשפחה יותר על מנת לספק את הצרכים ההכרחיים לכל אחד כפי צורכו וכפי שהכלל מחליט ביחד, כך גם יעלמו הטייקונים ואותה ממשלה שמשרתת אותם. ואם לא נירצה בכך אז זה לא יקרה. הכלכלה האמיתית תלויה במידת החיבור בינינו. הורדה והעלאה של טיפוס זה או אחר זה החלפה של פרה בחמור ולא של הכוחות הפועלים.

    השבמחק
  7. מדינה פח זבל, כבר אמרנו?
    לא מפסיקים להפתיע, האירונייה חוגגת.

    השבמחק
  8. זה נקרא לאבד את הבושה

    השבמחק
  9. אז הם שכרו מישהו שמכיר את האסטרטגיות של היריבים שלהם? גאונים!

    השבמחק
  10. ערן,
    אתה יכול בבקשה לתת דוגמאות לפעולות כאלה של ניגוד אינטרנסים שנעשו בעבר ב"דלת האחורית"

    השבמחק
  11. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  12. מישהו עוד נשאר פה בישראל?
    תוך עשר שנים כל האנשים המשכילים כבר יעברו מפה...

    השבמחק
  13. די כבר עם ההון שלטון - זה התקשורת עסוקה למה להיות פופוליסט.

    עדיף להתמקד בהתמחות של האתר הזה - שינוי השיטה הכלכלית לכסף ללא חוב.

    קשה מאוד להרויח סכום כסף נאה במדינה הזאת בלי לרמות מישהו ולכן עד שהשיטה הכלכלית לא תוחלף
    יסתמו פירצה אחת ויעשו פירצה חדשה.

    השבמחק
    תשובות
    1. משום מה לא ראיתי קישור של תפקידיו הרבים בתקשורת

      מחק