יום שישי, 6 ביוני 2014

צפו בצד האפל של שוק התעסוקה בארה"ב

מאת: ערן הילדסהיים

המשבר הכלכלי מאחורי האמריקאים? שימו לב לתרשים הבא שמציג את מצב התעסוקה האמיתי בארה"ב -ללא עריכה ובישול של הסטטיסטיקאים הממשלתיים.

 דוח התעסוקה בארה"ב פורסם בסוף השבוע ממנו ניתן ללמוד כי המשק האמריקאי הוסיף בחודש מאי 217 אלף משרות ושיעור האבטלה נותר על 6.3%."המשק האמריקאי החזיר את כל המשרות שאבדו במשבר הפיננסי" - חגגו בעיתוני הכלכלה את היציאה מהמשבר. מדובר בטענה נכונה אך כזו שמציגה רק צד אחד של התמונה. התרשים הבא המתאר את התמונה המלאה של שוק העבודה בארה"ב ,מציג מציאות "קצת" שונה:

מקור: ZeroHedge
בצבע כחול - מספר האמריקאים (במיליונים) שעובדים במשרה מלאה.
בצבע חום - מספר האמריקאים (במיליונים) שלא נכללים בכוח העבודה. המספר כולל גם מובטלים שהתייאשו מלמצא עבודה ומכאן לא נחשבים יותר כ"מחפשי עבודה". כתוצאה מכך הם אינם מופיעים כמובטלים במדד הרשמי שמפורסם למרות שהיו ברצון עובדים אם רק היו מציעים להם משרה כלשהיא.
מספר האמריקאים שנפלטו מכוח העבודה זינק ב-12.8 מיליון מאז 2007 לשיא של 92 מיליון כיום!
בצבע אפור - מספר האמריקאים (במיליונים) שלא עובדים ועדיין נחשבים כ"מחפשי עבודה". נתון זה משמש למעשה כמדד הרשמי של הלשכה לסטטיסטיקה האמריקאית המציין את מספר המובטלים בארה"ב.
בצבע כתום- מספר האמריקאים  (במיליונים) שעובדים במשרה חלקית (גם אם עבדו רק שעה בשבוע).

30 תגובות:

  1. ומכאן שהמשק של ארצות הברית כבר בקריסה, ולייצר הם כבר לא יכולים/יודעים/רוצים , ומה שחשוב להם זה לקבוע לנו איפה לבנות ואיפה לא, וכמובן, להכיר בממשלת המחבלים של אבו מאזן.

    השבמחק
  2. מאיפה הנתון שמספר האמריקאים שיצאו מכוח העבודה זינק מ12.8 מיליון ב2007 לשיא של 92 מיליון כיום?
    אם כל המשרות שאבדו במשבר הכלכלי חזרו, האם זה אומר שנוספו עוד 80 מיליון עובדים בשש השנים שעברו??
    נראה ששמני צדדי התמונה לא מסתדרים...

    השבמחק
    תשובות
    1. טעות סופר שלי - עלה ב12.8 מיליון ולא מ12.8 מיליון
      תוקן
      תודה

      מחק
    2. עדיין יש טעות בגרף או יותר נכון חוסר מידע שיכול לשנות את התמונה.. מתוך 92 מיליון שמסומנים בצבע חום שאותם הגדרת כמובטלים שהתייאשו מלחפש עבודה, האם בתוך ה92 מיליון איש האלו יש חלק שעובדים בשחור? חלק שהם בכלל ילידים ואנשי אדמה וקהילות שלא עובדים בעבודה מסודרת? חלק שלא רוצים ו/או צריכים לעבוד? ועוד.. כך שלא כל ה 92 מיליון הם בהגדרתם מובטלים שהתייאשו מלחפש עבודה ?

      מחק
    3. אלדד ביאלסקי7 ביוני 2014 בשעה 11:15

      יש חוסר מידע אבל אין טעות בגרף. מדובר בעליה חסרת תקדים במספר האזרחים שיצאו מכוח העבודה ב6 שנים ובאפריל לבד היתה עליה של קרוב למיליון - העליה השניה הגבוהה בהיסטוריה בחודש אחד. לגבי השאלה כמה מתוכם הם כאלו שהתיאשו מלמצא עבודה קשה לדעת יש כל מיני הערכות . ההערכה מדברת על בין כמה מיליונים ל10 מיליון שיושבים בבית אחרי שהתיאשו מלמצא עבודה. Shadowstat שמציג מדד אלטרנטיבי למדידת האבטלה הכולל את המשרות החלקיות וכאלו שהתיאשו מלמצא עבודה טוען שאחוז המובטלים בארה"ב על פי החישוב שלו עומד היום על 23%.

      מחק
  3. ארה"ב הולכת למקום אחד בלבד : קריסה סופית כמו ברה"מ.
    גם הנתונים האלה הם תוצר של הדפסת כסף.הכסף המודפס מוזרם לגופים פיננסים
    שמייצרים לחלק גדול מהחברות הגדולות בארה"ב רווחי הון משמעותיים.
    רווחי ההון האלה מייצרים אשליה של רווח ומונעים פיטורים.
    זה רווח חשבונאי שאין לו שום אחיזה במציאות.
    זה לא שונה בהרבה ממה שנעשה כאן בתחילת שנות ה 70 (התחיל אצל ספיר)
    וכונה "ויסות מניות הבנקים".זה התפוצץ בקדנציה של ארליך ואז אפשר היה להאשים
    את הליכוד בזה.אני מניח שזו הכוונה גם כאן,שזה יתרסק בקדנציה של הנשיא הבא.

    הצעת יעול :

    מתבקשות כתבות על המצב הכלכלי בונצואלה.מודל חצי קומוניסטי שלא עובד.
    לא ברור למה.מדינה מאד מאד עשירה באוצרות טבע שלא מבזבזת
    את כל משאביה על צבא כמו ברה"מ ולא על יצוא הקומוניזם למדינות אחרות.
    האם בונצואלה יש מודל מוניטרי כמו במערב ?

    מתבקשת כתבה על הפלא הכלכלי באוקראינה.
    לפני חודש,מדינה פושטת רגל וכעת,פתאום יש להם כסף למלחמות ארוכות ויקרות.
    מאיפה מגיע הכסף ?

    השבמחק
    תשובות
    1. בקצרה:
      ונצואלה במצב לא טוב למרות שהיא עשירה באוצרות טבע, מאותה סיבה בה כל מדינה אחרת עם אוצרות טבע נשארת ענייה - התשובה היא: ממשלה. בונצואלה כמו בכל מדינה בעולם, יש חבורה של אנשים שגורפת את כל ההון לכיסם הפרטי.

      אוקראניה זה אפילו יותר קל. סיוע אמריקאי. אמריקאים מזרימים "כספי סיוע" - זה אשראי לרכישת נשק אצל חברות אמריקאיות. האוקראינים מקבלים תקציב כדי לרצוח אחד את השני, והחברות האמריקאיות מקבלות את כספי משלם המיסים האמריקאי. כולם מרוויחים חוץ מהאזרחים האוקראינים והאמריקאים

      מחק
    2. ויסות מניות הבנקים התפוצץ ב 1983, אחרי 6 שנות ליכוד, להאשים את ספיר בזה זו קצת בדיחה, מה גם שהתאוצה שהעניין הזה תפס במיוחד בשנה האחרונה - של גליה מאור כמפקחת על הבנקים (לאחר מכן פוצתה בג'וב המכניס של מנכ"לית הבנק).
      וונצואלה לפני צ'אבס הייתה מושחתת לגמרי, באופן שבו אף אחד כמעט מאזרחי המדינה לא נהנה מאוצרות הטבע שלה, אלא בעיקר חברות אמריקאיות, צ'אבס הצליח לשנות קצת את התמונה (דרך הלאמה) , ומכאן האהדה העצומה שהייתה לו בעם. אולם החוב שלה , כמו של כל כך הרבה מדינות אחרות (כמו ישראל) , אוכל את כלכלתה ולא מאפשר לה להמריא.

      מחק
  4. אם כך, קיימים 100 מיליון מובטלים בארה"ב? כלומר בערך 30% אבטלה מתוך כלל האוכלוסייה, מבלי להתחשב בילדים ופנסיונרים, שעם התחשבות בהם האחוז הזה הופך בקלות ל-50%?

    השבמחק
    תשובות
    1. אלדד ביאלסקי7 ביוני 2014 בשעה 13:23

      לא כל מי שמחוץ לכוח העבודה הוא בהכרח מובטל בבחינת אחד שמחפש עבודה ולא מוצא. 0למשל דוגמט קיצונית היא ביל גייטס שלפחות לתקופה מסוימת גם הוא היה נחשב מחוץ לכוח העבודה

      מחק
    2. גם סטודנטים או תלמידי תיכון מגיל מסוים גם נחשבים לאנשים מחוץ לכוח העבודה.

      מחק
    3. מה עם 70 מליון האמריקנים הנותרים?

      מחק
    4. המספרים האלו הם לגילאים מעל 16 ועד מוות. מכיון שיש הרבה יותר אנשים שיוצאים לפנסיה מאשר אנשים שנכנסים לגילאי 16 פלוס המספר יגדל.
      מצ שני יש עיוות במספרים מכיון שבכוח העבודה סופרים גם עובדים לא חוקיים, ומובטלים שנספרים כולם עובדים חוקיים כך שבאחוזים האבטלה גבוהה יותר.

      מחק
  5. עוד מאמר מעולה ערן. כל הכבוד !!!

    השבמחק
  6. להגיד משפט כמו "...למרות שהיו ברצון עובדים אם רק היו מציעים להם משרה כלשהיא" על 92 מיליון איש זה פופוליסטי. בתור בלוג שמתיימר להציג את הכלכלה ה"אמיתית" הייתי נמנע מהצהרות כאלה.

    לא שאני חושב שהדרך בה מודדים אבטלה אינה בעייתית.. אבל כל עוד משווים תפוחים לתפוחים אז הכל בסדר נכון? זאת אומרת בהנחה שהמצב שהיה קודם חזר לקדמותו זה סימן חיובי הלא כך? נכון שעדיין רצוי להתייחס לכמות המשרות ביחס לגודל האוכלוסין אבל יש פה סוג של התקדמות..
    ולגבי משרה חלקית לצערנו זה גם חלק מהמדד המקובל בשאר העולם וגם פה בישראל. אז שוב.. עדיף שלא היה כך. אבל עדיין משווים תפוחים לתפוחים.

    השבמחק
    תשובות
    1. התכוונת אולי משווים תפוחים רקובים לתפוחים רקובים

      מחק
    2. כל מה שאני אומר זה שאם אתה מעוניין לדבר על ריקבון אז זה לא הפוסט הכי מתאים שיש... לא כל דבר שמתפרסם זה תירוץ לצעוק כמה שרע. הנתון של החזרת המשרות לרמתן הקודמת הוא חשוב בפני עצמו. אין לי בעיה עם המסר שלך.. רק לפעמים עם הדרך שבה אתה בוחר להעביר אותו.

      מחק
    3. עמית
      לא ברור לי האם הצגת נתוני תעסוקה מעוותים על מנת ליפות את המציאות הם אינם סוג של רקבון בעינך או שמא בעינך זה רק "תירוץ" להתריע שהמצב רע?
      הטיעונים שלך כלל לא ברורים.

      מחק
    4. אם תצא מתוך הנחה שמי שעובד במשרה חלקית עובד חצי משרה בממוצע. וחצי מהאנשים שעובדים במשרה חלקית מעונינים להגדיל אותה למשרה מלאה יצא לך מצב כזה: כ-14 מליון אמריקאים נוספים הם מובטלים למחצה שזה זהה למצב שבו 7 מליון אמריקאים נוספים הם מובטלים באופן מלא. לפי חישוב זה האבטלה היא בערך 12%.
      זה מתוך הנחה שאף אחד מאותם 92 מליון אנשים שלא נספרים, לא מעונין לעבוד.
      אם נניח ש-13 מליון מתוכם (אדם אחד מתוך 7) כן מעונינים לעבוד, אז האבטלה תגיע ל-20% בערך.

      galgal21

      מחק
    5. נתוני האבטלה הם חלק ממערך גדול יותר של שאיבה וחלוקת כספים - מנגנון הרווחה. הדיון הוא ארוך ומעניין אבל אני רק אציג נתון אחד:

      הנה נתון מעניין: כ-13% מאוכלוסיית ארה"ב נחשבת ענייה (לפי הסטנדרטים של ממשלת ארה"ב). אדם עני ממוצע *עובד* (כן, כן, עובד), כ-4 שעות בשבוע (שבוע! לא יום, שבוע).

      כלומר, הוא נכנס תחת הקטגוריה של משרה חלקית, ובמקביל מקבל סיוע מתוכנית הרווחה האמריקאית

      מחק
  7. אנשים יקרים,
    איזה יופי שאתם מצליחים בכזו קלות לראות את המגרעות של ארצות הברית.
    האם אנחנו מבינים שמצבינו לא כזה רחוק מבחינת האבטלה ויותר גרוע מבחינת ה"נתונים" של הלמ"ס - לזה כבר התרגלנו?!?

    יש קשר בין מדינות מבחינה פיננסית - נפילה כלכלית של מדינה X תגרום לבעיות כלכליות במדינה Y

    ואם יהיה משבר באירופה ובארה"ב למי ישראל תמכור?
    ומה יקנו בזמן משבר? מוצרי צריכה בסיסיים!
    וכאשר כל הכלכלה בנויה על למכור זבל בכמויות, מי יודע מה יביא המחר?
    אנחנו צריכים שינוי - חבל שזה קצת מפחיד אנשים, אבל שינוי זה דבר מבורך.
    במיוחד במצב הנוכחי.

    השבמחק
    תשובות
    1. ולאיזה שינוי אתה מתכוון?

      מחק
  8. אני חושב שזה קשור גם לתרבות שדוגלת ביצירת כסף מכסף במקום יצירת ערך.

    השבמחק
  9. מכיוון שהכלכלה הישראלית היא דגם מוקטן של האמריקאית עולה השאלה מי תקרוס קודם זו שאפשר להמשילה לארגז קטן של תפוחים שהחלו להרקיב או כלכלה המשולה למכולה שלמה של תפוחים שהחלו להרקיב? התשובה במקרה של פונקצית ריקבון חזקתית - זה לא ממש משנה.

    השבמחק
  10. לא מבין מה המסקנה מהגרף הזה? מה אחוז האבטלה האמיתי שם?
    לא חוכמה להביא גרפים מאתרים מחו"ל בלי לסכם מסקנות...

    השבמחק
  11. מספר האנשים במעגל כוח העבודה בארה"ב בין הגילאים 18-64 ,נכון למפקד האחרון -2010 - *193M
    120M מובטלים זה למעלה מחצי כוח העבודה -(62%) וזה מסתדר מעולה עם המציאות והעובדות של עוני משווע קיטוב מעמדי והתפלגות הכנסות לא שיוויונית -בדיונית.
    כל התורות החכמות יתר אודות חצי תפוח רקוב או שלם ואו חצי שעת עבודה בחודש או 30 שעות בשבוע אינן אלא עקרות ובגדר לעג לרש ומשחקי סטטיסטיקה נואלים ומנוולים ,מהטעם ,שהן מתכיילות בדיוק לפי המודל ("חלחול" "יד נעלמה" שוק "חופשי" ) והן מקובעות ואינן עונות כלל ועיקר על הבעייה העיקרית של העולם "המודרני" תרבות-הצריכה וההשלכה ככל יכולתך (גם את עצמך) ,קרי ,:
    ביטחון תעסוקתי,ביטחון פנסיוני,בטחון סוציאלי,בטחון כלכלי-חברתי יציבות מהימנה ואמינה ובטחון אישי.
    לו גם ואישה עובדת מספר שבועות בחודש באופן לא רציף,שחור,קבלני,מיקור -חוצי ,הרי ,שאין לה דבר וחצי דבר עם שמץ בטחון מאיזשהו סוג לא לעצמה וקל וחומר שלא לצאצאיה זולת חרפת-רעב ,חיזור על הפתחים ואפשרות להיות מקור לספקולציה כלכלית מצד חכמולוגים שמקבלים את הנחת העבודה של העבדות כחוק-טבע שמיימי במסגרת שוק עבודה "משוכלל" (משוגל ואונס) בשכר עבדות כשתמורת העבודה נשאבת וחוזרת ונמצצת ומונקת, במעגל סגור רקורסיבי ,הישר לידי ממציאי האיוולת המרושעת של הונאת הפירמידה-פונזי ,הממלאים את מקלטי המס שלהם בכל אוצרות התבל (הפנויים ושייכים לכל) ושכיות החמדה השדודים והבזוזים של החברה האנושית אדמותיה ואוצרותיה.
    שימו לב להתחכמויות המבושמות במריחה פסיבדואינטלקטואלית ובעידון מירבי.
    ידידה שלחה לי את הציטוט הבא :

    " Capitalism is the extraordinary belief that the Nastiest of man
    for the Nastiest of motives will somehow WORK for the benefit of ALL. "

    John Maynard Keynes

    השבמחק
    תשובות
    1. במונח ספרות זרם התודעה איננו מתכוונים להפרעה אסוצייטיבית. האם מישהו מבין את הבליל חסר הפשר הזה ?

      מחק
  12. שימו לב מה קרה לקרנות הפנסיה, זה הכי מעניין. לפני4-7 שנים קרנות הפנסיה שמושקעות במניות היו במצב גרוע מאד. אנשים לא יכולו לצאת לפנסיה. כיום עם עלית השווקים בצורה אדירה החסכונות של אנשים במצב מצויין והם יכולים לצאת לפנסיה מכובדת ואפילו בגיל צעיר. רוב החברות בארה"ב מציעות תוכנית חיסכון שמשווה את החסכון של העובד בצורה מלאה או חלקית אם זה מושקע במניות החברה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מניח שאתה מדבר על 401K. זאת תוכנית לא רעה (אחת הסיבות לכך שזאת תוכנית טובה, היא שאתה לא חייב להשתמש בה, לכן חייבים לשכנע אותך ע" יצירת ערך אמיתי).
      הבעיה היא שזה סוג של רולטה רוסית, פעם ב X זמן יש משבר ואז החיסכון לא שווה הרבה. אם פרשת בזמן המשבר אכלת אותה.

      מחק
  13. "מחוץ לכוח התעסוקה" זה לא בהכרח מובטל. זה יכול להיות אדם שעובד מהבית באמצעות האינטרנט או "בשחור"

    השבמחק