יום שלישי, 2 באוגוסט 2011

זאת לא תקרת החוב,זה החוב!

ב50 השנים האחרונות הועלתה תקרת החוב בארה"ב ביותר מ70 פעמים. המשמעות מכך ברורה : תקרת החוב הוא משהו פקטיבי לחלוטין שנועד להשלות את העולם בכך שארה"ב כביכול מתיחסת בכובד ראש לבעית החוב שלה.
ארה"ב עומדת למעשה בפני השאלה האם לפשוט את הרגל או לגרום לאינפלציה גדולה ולשחוק את הדולר עד היותו נייר חסר ערך. לדעתי היא תבחר באופציה השניה.
מהי תקרת החוב? מה המשמעות של העלאת תקרת החוב?  מה צפוי לנו בעקבות ההעלאה הזו?

מהי תקרת החוב?
לפני 1917 היה צריך הקונגרס לאשר בכל פעם העלאת גובה החוב של ארה"ב. על מנת ליצור יותר גמישות נקבע בהמשך גובה תקרת החוב שעד התקרה הזו ארה"ב תוכל להלוות ללא צורך באישור.
בסופו של דבר,מסתבר שתהליך זה אינו אלא חותמת גומי, הכל זו הצגה בה חברי בית הנבחרים הם השחקנים, האזרחים הם הקהל והתקשורת היא היחצנית. מספיק להסתכל על העובדות: ב50 שנים האחרונות הועלתה תקרת החוב ביותר מ70 פעמים.
בכל פעם שמגיעה הצבעה על העלאת תקרת החוב עולות הצעות על קיצוץ בחוב כביכול להראות לעולם שהנה הפעם ארה"ב הולכת להלחם בחוב התופח.זו לא יותר  מחלק של אותה הצגה בה מנסים האמריקאים לא יותר מלשמור על אמון העולם בדולר - המשותף לרוב ההצעות הללו שגובה הקיצוץ לא באמת מדגדג את קצב גדילת החוב ובד"כ הן מיועדות לעוד כמה שנים קדימה, כשמגיע הרגע שבו צריך לממשן בהרבה מיקרים כבר ימצאו תירוץ למה זה בילתי אפשרי אבל אז כבר אף אחד לא יזכור על מה מדובר.
אני בכוונה לא נכנסתי פה למספרים של גודל החוב כי באמת זה כבר מזמן לא מהווה שיקול אם להעלות את גובה תקרת החוב או לא , תקרת החוב הועלתה כשזה היה כמה מיליארדים בודדים באותה מידה שזה עלה הפעם לבסביבות 16 טריליון דולרים.
                                                           יחס גובה חוב -תקרת החוב -ערך הזהב (ארחיב על הזהב במשך)

מה המשמעות של העלאת תקרת החוב ומה צפוי לנו?
אי העלאת תקרת החוב משמעותו פשיטת רגל של האמריקאים. כלומר המדינה לא תוכל לממן את פעולותיה על ידי צבירת עוד חוב ,דבר שהיה גורם לאוצר להפסיק לשלם משכורות. פשיטת הרגל היתה גורמת עוד להורדת הדירוג המושלם התמוה גם ככה של האמריקאים.הורדת דירוג האשראי תגרום לקרנות גדולות בעולם למכור נכסים אמריקאיים ומכאן המרחק לאנרכיה בשווקים היא קצרה.
לעומת זאת ,העלאת תקרת החוב אינה פותרת את הבעיה אלא רק מחמירה אותו שכן ככל שהחוב גדול יותר כך המשבר שבו ארה"ב תצטרך להתמודד איתו בעתיד יגדל. בשיטה המוניטרית הנוכחית ארה"ב תהיה חייבת להגדיל באופן עיקבי ואקספוננציאלי את החוב בכל שנה על מנת לקיים את הכלכלה שלה. כל עוד הריבית על החוב האמריקאי הוא נמוך ,ארה"ב תוכל להמשיך בהונאת הפונזי הזאת .הבעיה תתחיל כשהריבית תעלה ,אז התשלומים על החוב יכנסו לתוך מעגל הולך ומחריף עד איבוד שליטה על החוב לפי התסריט הבא:
הריבית עולה -> החוב עולה -> עצם עליית גודל החוב תגדיל את הסיכון עליו וכתוצאה מזה גם הריבית שהשוק ידרוש על אותו חוב יגדל -> הריבית עולה-> החוב גדל יותר וחוזר חלילה.

הערכתי היא שהריבית  תעלה כבר במהלך השנים הקרובות
הסיבות שיכולות לגרום לאותה העלאת ריבית יכולות לבוא מכמה מקומות בנפרד או ביחד:
1. האינפלציה תרים את הראש - כמויות הכספים שהודפסו בארה"ב משנת 2001 עד היום (כפי שניתן לראות בגרף) הן אדירות,הדבר מבטיח לנו לפחות אינפלציה גבוהה במהלך השנים הקרובות מה שיאלץ את הפד להעלות את הריבית כדי להלחם באותה אינפלציה.


טבת היצע הכף בארה"ב עד 2005

הערת אגב, כבר היום האינפלציה בארה"ב גבוהה מאד אבל בשל משחקים חשבונאיים מצליח הלמ"ס האמריקאי להציג מצגת שווא של אינפלציה נמוכה.
2. עדיין קיים סיכוי כי חברות דירוג האשראי שעושים עבודתם לא נאמנה יתעשתו ויורידו את הדירוג המושלם והבילתי מוצדק של החוב האמריקאי ,דבר שיגדיל את הריבית על האגחים האמריקאיים.
3. בעולם יאבדו אמון במטבע ובחוב האמריקאי ויפסיקו לרכוש אותו.

כל הסימנים מראים שארה"ב הולכת לקראת ריסוק הדולר ולכן הזהב הולך ונהיה השקעה אטרקטיבית יותר מאי מפעם אבל זה כבר נושא למאמר חדש.

החומר הכלול במאמרים בבלוג זה ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

תגובה 1:

  1. ארה"ב היא בבחינת סוס מת שכל העולם ממתין לראות מתי גופו יקרוס. הבעיה שגוף הסוס ינחת וימעך את כולנו.

    השבמחק