יום רביעי, 24 באוגוסט 2011

למי באמת שייך הזהב של צ'אבס ומה הקשר בין זה ליציבות השוק לסחורות

שבוע שעבר הודיע הוגו צ'אבס שבכוונתה של ונצואלה להשיב בהדרגה למדינה 211 טונות זהב, היושבים בבנקים בארה"ב, באירופה, בקנדה ובשוויצריה, מתוך סך של 365 טונות עתודות זהב שבידי המדינה. מעבר לעובדה שצ'אבס מביע פה אי אמון בולט בערך המטבעות בעולם ובראשם הדולר הוא עלול להיות הטריגר שיביא לסיומה של אחת מההונאות הגדולות של השוק לסחורות.


באופן רישמי ,שני הגופים הגדולים ביותר בעולם המחזיקים בכמויות הזהב הגדולות ביותר הם הבנק הפדרלי של ניו יורק ובנק אוף אינגלנד שמאחסנים בקירוב 6000 טונות זהב , רוב הזהב לא שייך להם אלא לגופים חיצוניים אחרים שרק משתמשים בשירותי האחסון שלהם.
היום חלק ניכר מהמסחר בזהב מתבצע באמצעות ניירות שאמורים להיות מגובים בזהב הפיסי הנמצא באותם הבנקים. כלומר הרעיון שבמקום להסתובב עם שקים מלאים זהב ,ניתן לרכוש נייר שמבטיח את הבעלות על כמות זהב מסוימת וניתן להמירו באותו זהב פיסי במידת הצורך. הבעיה היא ששוק כזה פרוץ לתרגילים ,הונאות וכל מיני "קסמים" חשבונאיים: מבלי להכנס לסיבה, היום ידוע שיש הרבה יותר ניירות מזהב פיסי, יש מדברים על יחס של נייר מגובה זהב לכל עשרה שאינם מגובים ויש שכבר מדברים על יחס של אפילו 1:100.

וונצואלה היא אחת המדינות המאחסנות את רוב הזהב שלה באותם בנקים ברחבי העולם. שבוע שעבר החליט צ'אבס להחזיר למדינתו בערך 200 טונות של זהב המאוחסנים רובם בבנק אוף אינגלנד, ולפיכך נשאלת השאלה - אותם 200 טונות שייכים למי? ברור שהם שייכים לונצואלה אך בשביל לשמר את היחס בין נייר מגובה זהב לנייר שאינו מגובה ,ישנה סבירות לא נמוכה שבנק אוף אינגלנד השתמש בהם כבר כגיבוי/ערבות גם לניירות נוספים בבעלות גוף אחר.
כל המערכת הזו תוכל להמשיך להתקיים כל עוד יהיו לבנקים מספיק זהב פיסי לכל דורש, הבעיה שמספר הדורשים להמרת הנייר במתכת עצמה הולך וגדל.חלום הבלהות של הבנקאים היא שעוד ועוד ארצות/גופים יצטרפו למהלך של צ'אבס ולפי ההערכות , מספיק שפחות מ10% מהם ירצה לקבל את הזהב האמיתי, הבנקים המאחסנים את המתכת לא יוכלו לעמוד בזה ויפשטו את הרגל.
ג'ים ריקארד בראיון לking of world news טוען שאינו מוציא מכלל אפשרות שאותו זהב שעכשיו יוחזר לוונצואלה שייך גם לבנקים מסחריים גדולים כמו ג'י פי מורגן ,ברקליס או HSBC .
הבקשה של צ'אבס היא חלק ממגמה עולמית של בנקים מרכזיים וגופים גדולים הרוכשים זהב (את המתכת) ,ככל שהיא מתרחבת היא מפעילה לחץ גדול יותר על שוק הסחורות עד שההונאה הזו תחשף, רק תשתדלו שאתם לא תשארו האחרונים בשוק הזה עם ניירות שלא שווים הרבה.


החומר הכלול במאמרים בבלוג זה ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. אין הכותב מתחייב על כך שכל הדברים המצוינים במאמר זה מדויקים וכן סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה