יום שבת, 6 באוגוסט 2011

דירוג החוב האמיתי של ארה"ב צריך להיות הנמוך בעולם המערבי.

העולם הופתע להתעורר בבוקר יום שבת לשמע הידיעה כי דירוג החוב האמריקאי הורד בדרגה על ידי S&P. מה שצריך באמת להפתיע איך מדינה ,שמצבה גרוע אפילו מזה של יוון,חובה מדורג בדירוג מושלם. ארה"ב לא תוכל להחזיר את חובה והיא תצטרך להחליט : לפשוט את הרגל או לרסק את הדולר.


כולם מתמקדים בחוב הלאומי של ארה"ב העומד היום על יותר מ14.3 טריליון דולר אבל החוב הזה לא כולל את כל ההתחיבויות של ארה"ב עבור הביטוחים הרפואיים והביטוח הלאומי שמגדיל את החוב לכ50 טריליון דולר. אם נוסיף לכל זה את כל חבילות החילוץ למינהם שלקחה על עצמה ארה"ב מ2008 (זה לא היה בחינם) אנחנו כבר עומדים על 100 טריליון דולר ויש הטוענים שזו עוד הערכה שמרנית ומדובר על 200 טריליון דולר.  
גם כך וגם כך החוב האמריקאי הוא גרוע אפילו מזה של יוון ואחד הגרועים בעולם. אז מדוע סוכנויות הדירוג לא מורידות את דירוג החוב של ארה"ב בצורה דרסטית? אחת הטענות שלהן היא שיש לארה"ב סיכוי לצאת ממצבה הרעוע, ובכן האם באמת קיים סיכוי של ארה"ב להחזיר את החוב? אפשר להגיד במידה רבה של ביטחון : אין סיכוי!
1. ארה"ב כבר מזמן הפסיקה להיות חברה יצרנית,הייצור בה עובר כבר זמן רב לעבר מדינות זולות יותר עם מיסים פחותים יותר ולפיכך רוב עבודותיה וה"שיפור" ברמות האבטלה שלה הן כתוצאה מעבודות שמקורן בתחום השירות (שירות לקוחות, תמיכה מלצרות וכו') ולא בתחום הייצור. למרבה האירוניה הייצוא מספר אחד היום של ארה"ב הוא לא במקרה הדולר. חברה שאינה מייצרת תלויה בגיוס חובות כדי לקיים עצמה.
2. בשיטה המוניטרית הנוכחית בה ממשלה חייבת לגייס כספיה על ידי חוב, ארה"ב מעצם היותה חברה צורכת ולא מייצרת חייבת להגדיל את חובה כדי להחזיר חוב קודם. הבעיה שהגדילה היא אקספוננציאלית מה שמבטיח לנו את גדילת החוב בצורה הולכת וגדלה בשנים הקרובות עד איבוד שליטה עליו.
3. בארה"ב ישנן בחירות בכל שנתיים .פעם לנשיאות ופעם לבתי הנבחרים. אין אף גוף בארה"ב שיסכים לקצץ בחוב האמריקאי על חשבון העלאת המיסים או קיצוץ בהוצאות הממשלתיות כי הוא לא יבחר שוב ,מה עוד שראינו בסעיף 2 שזה כבר  בילתי אפשרי היום. מי שחושב שהקיצוצים האחרונים שהוחלט עליהם במסגרת העלאת תקרת החוב אפקטיביים מוזמן להבין שוב את משמעות הקיצוצים הללו.
האם סוכנויות הדירוג אינן יודעות זאת? בוודאי הן יודעות הבעיה היא שסוכנויות הדירוג בארה"ב חטאו בעבר וחוטאים בהווה בטוהרת עבודתם מהסיבה הפשוטה שגודל החוב והסיכוי להחזירו הוא רק אחד השיקולים שלהם לקבוע את דירוג גודל החוב ובטח שלא השיקול העיקרי ,שאר השיקולים הם אינטרסים וקשרים שיש להם מול הגוף הנבחן, לחצים פוליטיים ואולי עוד כמה הסכמים כשרים ולא כשרים שאיננו יודעים עליהם.

בסופו של דבר ארה"ב תצטרך להדפיס הרבה כסף כדי להחזיר את החובות ההולכים ותופחים ,שילוו וילובו בסביבת ריבית עולה (גם כתוצאה מהורדות דירוג נוספות שלא תוכל להתחמק מהן) עד מצב בו הדולר יהיה מטבע חסר ערך ואז אולי נחזור לימים העליזים או שלא (תלוי אם היה לכם זהב או לא) שבו יוצמד הדולר לזהב ,מה שנקרא בזמנו ה"Gold Standard".



החומר הכלול במאמרים בבלוג זה ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

4 תגובות:

  1. כל העולם כולו הונאת פונזי אחת גדולה.
    זה מתישהוא יתפוצץ לנו בפנים.

    דוד

    השבמחק
  2. מאמר מעניין ומדאיג

    השבמחק
  3. אני מחכה ליום בו השיטה המוניטרית תקרוס אבר...

    השבמחק
  4. ערן הילדסהיים7 באוגוסט 2011 בשעה 0:42

    שלום sidework,
    זה שהשיטה תקרוס זו עובדה שגם המכחישים אותה יווכחו בה בתוך כמה שנים. השאלה היא איזה שיטה תחליף אותה כי אם נחליף אותה באותה שיטה בתחפושת אחרת או בשיטה גרועה מזו עבור האזרח לא עשינו דבר.
    הרעיון הוא להוציא את הכוח מידי הבנקים ולהעביר אותו לעם על ידי העברת הסמכות על יצירת הכסף למדינה וללא חוב. שלב ראשון בשינוי המיוחל הזה הוא להעלות את התודעה הזאת בפני כולם. כרגע לצערי המודעות לשורש הבעיה נמוכה וכל הפתרונות שמעניקים כרגע כמוהם כאקמול לחולה סופני.
    ערן

    השבמחק