יום שלישי, 9 באוגוסט 2011

אחרי הנפילות: צפו בקרוב ל"תרופת הפלא" של ארה"ב למצב

S&P הורידה את דירוג החוב של ארה"ב , הפד מתכנס היום לדון באפשרויות לתת מענה למצב החדש וסביר להניח שיחליט על התרופה לבעיה. . הכירו בבקשה את הQE -תוכנית התמריצים שבכל פעם נותנת לאמריקאים הרגשה טובה בטווח הקצר אבל מכניסה אותם ואת העולם לצרות גדולות יותר לאחר שהשפעתה פגה. בוודאי יציגו אותה כ"מושיעת הכלכלה" יתכן שזה ילווה אפילו בשינוי המצב רוח בשווקים אבל אל תטעו  - זה לא משרת אף אחד חוץ מאנשי הוול סטריט בטווח הקצר ואת המחזיקים במתכות היקרות כמו הזהב בטווח הארוך.

קשה לי להגדיר את זה קצת יותר בעדינות אבל ארה"ב היא נרקומנית של  סם מסוג מזומנים ,לא סתם נרקומנית אלא נרקומנית כבדה שחושיה כבר כל כך מעורפלים שהיא אפילו איננה מודעת עד כמה מצבה גרוע.  גם שכשעוברי אורח כS&P שמזהירים אותה ומנסים לעזור לה לעזור לעצמה, נתקלים בהתעלמות ,בקמפיינים של השמצות ומסע של דה לגיטימציה . 
תהליך ההתמכרות החל בשנות ה70 אז החליטה ארה"ב לנסות רק "קצת" מסם המזומנים הזמינים אבל היתה לה בעיה: כמות המזומנים הוגבלה על ידי כמות הזהב  (gold standard) אז מה עושים? מנתקים את הקשר הזה ומתחילים לגייס כספים ,שאינם מגובים בכלום ומבוססים על חוב אבל רק "קצת" ככה שאין מה לדאוג, יהיה את הכסף בשביל להחזיר את החוב. כשראתה ארה"ב שצריכת מזומנים רק מעלה את רמת החיים כלומר יש יותר כסף לקניות, לבילויים ולאוכל  הם הצהירו במהלך שנות ה80 שהם טיפה יצרכו יותר מזומנים אבל אל דאגה זה רק לזמן קצר ,אחרי זה הם מפסיקים עם זה ומחזירים את הכסף שלקחו כחוב. כמובן שכשמתחילים עם התמכרות כבר קשה מאד  להפסיק והמינון רק עלה. פעם אחר פעם דחתה ארה"ב תוכניות גמילה ,מה עוד שהשיטה המוניטרית הנוכחית חייבה אותה לגדיל עוד ועוד את חובותיה כדי לשמור ולהגדיל את רמת החיים של אזרחיה. המצב החמיר בשנות ה90 כאשר האמריקאים כבר כל כך התרגלו לכסף הזול שהפסיקו כמעט להיות חברה יצרנית, למה לייצר אם אפשר לייבא מסין? החל משנת 2000 איבדה ארה"ב שליטה על חובה וב2008 היא קרסה לזמן קצר אבל היא התאוששה לאחר שקיבלה תרופה הנקראת QE שמכילה בתוכה למרבה האירוניה עוד מזומנים עוד הרבה יותר ממה שהיה קודם,זו  אותה תרופה שניסו בעולם פעם אחר פעם ונכשלו איתה, אותה תרופה שגורמת להרגשת high ריגעי, היא משכחת את הכאבים מאפשרת לגוף המכור לחזור לתפקוד חלקי אבל בו זמנית מכרסמת לו את רוב איבריו הפנימיים אבל בזה כבר הרופא (הנשיא) במשמרת הבאה יטפל.

קצב צריכת "סם" המזומנים של ארה"ב

אז מה היה ומה צפוי לנו?
עד כה היו שתי תוכניות התמריצים אחת אחר שניה,שנקראו  QE1 וQE2 (הקלה כמותית) ,שאיפשרו לפד להזרים כסף זול ישירות לתוך הכלכלה האמריקאית, זה לא שהפד נחה עליו הרוח הטובה לעזור לאזרחים: הכל כמובן נעשה תחת חוב שהאמריקאים יצטרכו להחזיר.  תוכנית התמריצים השלישית כבר נתקלה בהתנגדות ציבורית שמנעה את השקתה.  מי שרוצה לקרא על תוכניות התמריצים בהרחבה ועל המשמעות שלהם מוזמן להכנס לכאן
באמצע יוני פרסמתי מאמר שחוזה את ההתרסקות של היום, זה לא שאני גאון כזה גדול זה פשוט כי המערכת המוניטרית היום בשילוב איבוד כושר הייצור של ארה"ב לא מאפשרת אופציה אחרת במקרה שלא תהיה תוכנית תמריצים פעילה בה יוכל הפדרל ריזרב לתדלק את השוק. לאמריקאים למעשה היה אינטרס של הרע במיעוטו ליצור ירידות או קריסות מבוקרות של שוק המניות משתי סיבות שכולם קשורות לאותה תוכנית תמריצים שלישית:
א. במקרה כזה רצים כולם לנכסים הבטוחים (או כאלה שהם חושבים שהם בטוחים) כמו האג"ח האמריקאי ,מה ששומר על התשואה הנמוכה שלו גם במקרה שהפדרל ריזרב מפסיק את רכישותיו כתוצאה מהפסקת תוכניות התמריצים כמו שעשה הפעם. כמו שאנחנו רואים זה אכן הוכיח את עצמו בירידות האחרונות שאכן היטיבו עם תשואות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב אף על פי שדירוגה פחת. מצב זה ישתנה לדעתי בעתיד אבל כרגע הוא משרת את המטרה.
ב. זה יהיה תירוץ טוב לבוא ולהגיד: ניסינו בלי וזה לא הלך,הכל קורס ולכן אי אפשר בלי QE3. העם שחושש לגורל כספו ידוע שיסכים לכל דבר שיגידו לו ובתנאי שיהיה בסדר.

התירוץ לפיכך הגיע והיום מתכנס הפד לדון על המשבר. זו לא תהיה הערכה פרועה מצידי להעריך שבפד יודיעו על הכנות לקראת  השקת תוכנית תמריצים שלישית או על כוונה להשיק אחת כזו בתקופה הקרובה . הדבר שקול למתן סמים לנרקומן כדי שירגיש טוב יותר, זו אותה תוכנית תמריצים שמביאה את ארה"ב בכל פעם למצב גרוע ממה שהיתה בו לפני כן: אחוז האבטלה עדיין גבוה, החובות גדלו בצורה אדירה הכלכלה מקרטעת ורק בוול סטריט חגגו. 

השיטה המוניטרית הקיימת פשטה את הרגל, האמריקאים יצטרכו להשיק גם את QE3 ואחריו QE4ו QE5 פשוט כי אין להם ברירה אחרת, הנרקומן צריך עוד סמים אחרת יקרוס ,הבעיה שאותם סמים בשילוב שיטה מוניטרית שמעצימה את הבעיה תביא בסופו של דבר לקריסת כל המערכות ,תרסק את הדולר וזה יקרה כנראה כבר במהלך השנים הקרובות.

3 תגובות:

  1. מאחר שהפוקדים אתר זה הינם אנשים המתעניינים בכלכלה, ברצוני להמליץ לאילו שעדיין לא ראו את ההרצאה של דר' ירון זליכה - "האם מדינת ישראל מושחתת?" שנערכה בטכניון. הרצאה מרתקת, חומר מאלף...

    http://www.youtube.com/watch?v=20mXNRglfk8

    תמיר

    השבמחק
  2. ערן הילדסהיים9 באוגוסט 2011 בשעה 8:26

    מסכים לגמרי ומצטרף להמלצה!
    ערן

    השבמחק
  3. ממליץ בחום על הסרט "עבודה מבפנים", שמסביר את קריסת ארה"ב ב 2008

    רונן

    השבמחק