יום חמישי, 26 ביולי 2012

מדוע הנפילה במניית אפל צריכה להדאיג כל אזרח בישראל?

אתמול צנחה מניית אפל בלמעלה מ4%.אם נשמתם לרווחה על כך שאינכם מחזיקים במניה של חברה זו ,כדאי שתקראו את המאמר הבא. במאמר זה ננסה להבין איך הגענו למצב שבו דווקא מניית אפל משפיעה על כל אחד מאיתנו למרות שרובנו כלל לא מחזיקים בה? בשביל להבין זאת נצטרך לחזור כמה שנים אחורה לשלב שבו הנגיד שלנו החל לקנות דולרים.

הקדמה..
החל משנת 2008 השקל הישראלי התחזק ופגע ביצואנים. על מנת להחליש את השקל המתחזק החל בנק ישראל לרכוש מיליארדי דולרים .
איך בעצם התבצע כל התהליך הזה?
באתר בנק ישראל ניתן למצא את התשובה:
בשלב הראשון בנק ישראל רכש 79 מיליארד דולרים מגורמים בשוק בתמורה ל290 מיליארד שקלים שנתן להם. בכך הגביר באופן מלאכותי את הביקוש לדולרים וכך גם חיזק את ערכו מול השקל,כפי שרצה.
בשלב השני ,על מנת למנוע אינפלציה בשל הזרמת 290 מליארדי שקלים חדשים לשוק ,לווה בנק ישראל את אותם השקלים חזרה מהציבור. בתמורה הוא נתן ללווים התחייבות שנקראת מק"מ (מלווה קצר מועד) שבו הוא התחייב להחזיר להם בעתיד את השקלים שלווה בתוספת ריבית .
דרך אחרת שהבנק ספג את השקלים האלה מהשוק היה בעזרת כלי הנקרא :פקדונות מוניטריים של הבנקים המסחריים. כלומר כמו שאנחנו מפקידים כסף בבנק המסחרי ,כך גם הבנק המסחרי יכול להפקיד כסף שברשותו בבנק המרכזי ולקבל עליו ריבית.

המשמעות..
בסוף התהליך החזיק בנק ישראל נכסים במט"ח בשווי 79 מיליארד דולרים אבל מנגד עמדה לו התחייבות של 290 מיליארד בשקלים.

אז האם בעצם כל רזרבות המט"ח של בנק ישראל הן בעצם חובות?
בדיוק.   כשאנחנו שומעים את המלה רזרבה ישר קופצת לנו לראש מחשבה חיוביות על מלאי גדול בסחורות, עודפים, עתודה, פלוס גדול בתקציב, עזר לשעת חירום. אלא שבמקרה זה לא רק שלא מדובר ברזרבה אלא מדובר בשק כבד  של חובות בסך 290 מיליארד ש"ח, שיושבים לבנק ישראל על הגב. הבעיה הגדולה בכל העניין היא שלחוב העצום הזה מתווספת ריבית,שבנק ישראל התחייב לשלם.הריבית לא קיימת אצלו ולכן הוא צריך להשיג אותה מאיזשהוא מקום.

איך ישיג הבנק את הריבית הזו?
 בנק ישראל צריך להשקיע את רזרבות המט"ח שלו,כך שהריבית שהוא יקבל עליהן תעלה או תושווה לריבית שהתחייב לשלם על אותם אגרות המק"מ  שבעזרתם יכל לרכוש את הדולרים הרבים , אחרת יגרמו לו הפסדים.
גובה הריבית שמשלם בנק ישראל על אותם אגרות מק"מ הוא בגובה אותה ריבית בנק ישראל המפורסמת אחת לחודש.
אלא שפה נתקל בנק ישראל בבעיה:
אם ישקיע את כספי המט"ח בנכסים בטוחים כמו אג"חים של מדינות זרות יציבות ,התשואה שיקבל עליהם תהיה נמוכה מזו של ריבית בנק ישראל עצמו. התוצאה של זה תהיה שהריביות שבנק ישראל יקבל על השקעת יתרות המט"ח הגדולות שצבר,יהיו יותר נמוכות מהריבית שהוא משלם על אגרות המק"מ , מה שיגרום לו להפסיד. ואכן בנק ישראל הפסיד בהשקעות אלה מיליארדי דולרים במהלך פחות מ3 שנים. בנק ישראל היה חייב להגדיל לפיכך את הסיכון כדי לקבל תשואה גבוהה יותר על יתרות המט"ח. לכן הוא החל להשקיע חלק מכספים אלה בנכסים מסוכנים יותר, קרי שוק המניות.

באילו מניות משקיע בנק ישראל את רזרבות המט"ח?  
תתפלאו אבל מדובר בסוד לאומי.
התגובה הרישמית של הבנק לבקשה שיחשוף את הרכב התיק היתה:
"בנק ישראל אינו מפרסם לציבור את ההרכב המטבעי של התיק שלו ועל אחת כמה וכמה את הרכב התיק שלו"
אלא שאנחנו באתר לא ויתרנו וגילינו באתר בלומברג כי בנק ישראל החל להשקיע חלק מהכסף שלנו במניית אפל [קישור].
אם חושבים על זה שכל הכסף שמנהל בנק ישראל הם כספי ציבור אנחנו מקבלים פה מצב בילתי נתפס:
קודם בנק ישראל יצר בעיה כשקנה מט"ח באמצעות שקלים שלווה ובכך יצר הפסדים עצומים ועכשיו הוא הפך גם לספקולנט ומשקיע את יתרות המט"ח במניות.
לעומת זאת האזרח התמים שמוכן להניח את כספיו בפיקדון בנקאי או במק"מ ,רק בשביל להימנע מהרפתקאות ומסיכונים מיותרים,עלול למצא את כספיו מושקעים בכלל במניות בארה"ב. כל זה עוד מבלי שהספקולנט (בנק ישראל) ידווח לו על כך.

האם זה חוקי להסתיר מהציבור מידע כזה?
חוק בנק ישראל (סעיף 19 ה) מתיר לבנק ישראל לא לפרסם את החלטות הועדה המוניטארית אם זה עלול לפגוע במעמד הבנק או המדינה בארצות חוץ ועם קשריהם עם גופים פיננסיים זרים. זה גם מה שפישר אמר:
"נניח שמתחילים לפרסם איפה אתה משקיע, אז כאשר אתה מפסיק לרכוש אג''ח של מדינה מסוימת וזה מפורסם, אז נתחיל לקבל תלונות לכן אנו לא חושפים" [קישור]
האם זה תואם את עקרונות הדמוקרטיה וזכות הציבור לדעת? הנה מה שכתוב על כך בויקיפדיה:
"ההנחה הגלומה בבסיסו של המשטר הדמוקרטי לפיה האזרחים ולא השלטון קובעים מה רצוי להם, לפיכך זכותו של האזרח להיות מודע למתרחש בזירה הציבורית היא תנאי מוקדם להשתתפותו בחיים הציבוריים. ידע זה מסייע לאזרח לבחור את נציגיו לשלטון באופן מודע ועל פי העדפותיו המצפוניות, בנוסף חופש המידע עוזר למנוע מאנשי השררה לנהוג באופן בלתי ראוי ובניגוד לאינטרס הציבורי. "
פה עולה בעיה נוספת: בנק ישראל הוא לא גוף נבחר על ידי הציבור,בטח שלא דמוקרטי, ולכן גם אילו יתגלה שהוא משתמש בכספים בצורה חסרת אחריות (כפי שאנחנו מגלים עכשיו),לא נוכל על פי החוק לעשות דבר נגדו. מכאן רק ניתן לשאול: האם יש מקום לבנק מרכזי עצמאי בתוך חברה דמוקרטית?

לסיכום
ממשלת ישראל נמצאת היום בחריגה בגרעון של 20 מיליארד ש"ח וכל התקשורת מתנפלת על הממצא כאילו מצאו שלל רב. לעומת זאת אותה תקשורת כמעט לחלוטין לא מדברת על הנזק הגדול יותר שנגרם לציבור מפעולות בנק ישראל, כתוצאה מהרפתקאות פיננסיות על חשבוננו. ההפסדים האלה של בנק ישראל הם הפסדים ממשיים ,מדובר בכסף אמיתי שיוצא מקופת המדינה וכאלו שמגדילים את הפסדיו הצבורים של הבנק שהגיעו בחודש שעבר ליותר מכל הגרעון שיהיה למדינת ישראל בכל שנת 2012 (כולל החריגה הצפויה) . סה"כ מדובר בהפסדי עתק של 42.5 מיליארד ש"ח והצפי שההפסדים האלה רק ילכו ויגדלו בשנים הקרובות [קישור]




אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן באתר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והשימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד ואין הנהלת האתר אחראית במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן.הכותבים כותבים בהתנדבות מלאה, ואין לראות בתכנים משום המלצה, אמת מוחלטת או אמת כלשהי, או ראייה למצב - אלא דעתו הפרטית והבלתי מחייבת של הכותב 

36 תגובות:

  1. אופס כמובן...26 ביולי 2012 בשעה 3:55

    בעוד שבישראל הסיפור הפיקנטי לא עורר דיון ציבורי, האמריקאים לא פיספסו אותו.
    בנק מרכזי, ועוד אחד שמחזיק יתרות מט"ח בסך 77 מיליארד דולר, אישר שהוא התחיל לרכוש מניות בבורסה האמריקאית, בהיקף ראשוני שיגיע ל-2% מסך היתרות בשלב הראשון ול-10% מהיתרות בהמשך.
    זה לא מעט כסף. 2% מהיתרות הם יותר מ 1.5 מיליארד דולר, ובהמשך תצמח ההשקעה במניות לכמעט 8 מיליארד דולר.
    http://www.themarker.com/markets/1.1655454


    גם כן "סקופ" מצאת לך

    השבמחק
    תשובות
    1. אינפורמטור?
      כן הכל גלוי.
      רק אם נכנסים לכתבה צדדית בבלומברג ומוצאים בה ראיון עם מישהו מבנק ישראל שאומר על משהו בקשר לאפל...ממש חשוף וגלוי.. ומגלים שם אגב שבמניות בנק ישראל משקיע רק כמה מיליארדים (שזה מעט?)..תודה לבנק ישראל על ההתחשבות..

      מחק
    2. מגיב ראשון בין אם זה אינפורמטור או לא ,אתה שוב מציף אותנו בדברים לא רלוונטים כמו השקעות בנק ישראל מרווחי הגז של ישראל בחו"ל (אגב,למה בחול ולא בארץ אבל לא משנה זה לא נושא המאמר בכלל..).
      בנוסף אתה מסיט את הנושא החשוב שערן העלה פה על איך אין לנו שליטה על הכסף שלנו ,האם יש מקום לבנק ישראל במדינה דמוקרטית ומה המשמעויות של המהלך שלו ברכישת דולרים, במקום זה אתה מעדיף להתעסק בשאלה אם זה סקופ או לא ...די אם היית קורא ב"במי אנחנו" פה באתר כדי להבין שלא גילית דבר.. כתוב שם במפורש:
      "המאמרים והעובדות שיוצגו באתר אינם פרי המצאתם או 'חשיפתם הבלעדית' של הכותבים בו, הכל נמצא ברשת פתוח לעיון הציבור כולו"

      אני באמת רק מקווה שאתה מגיב תמים ולא מטעם

      מחק
    3. הנה קח לך דוגמה להצפה ומיחזור...26 ביולי 2012 בשעה 11:59

      בנק ישראל החל ביום חמישי ברכישת מניות בשוק ההון האמריקני.

      באיזה מניות משקיע בנק ישראל את יתרות המט"ח ?
      בוודאי תתעצבנו לשמוע שחבר שאתם סומכים עליו לוקח את כספכם בלי רשותכם ומשתמש בו לצורך השקעה מסוכנת בבורסה .
      ונגיד שהשלמתם עם כך שהחבר שלכם לקח בלי רשות את כספיכם, אבל ביקשתם לפחות שיגלה לכם היכן הוא משקיע את הכסף וגם לזה הוא סירב בטענה שזה עלול לפגוע בקשריו עם גופים אחרים.
      זה בדיוק מה שקורה עם בנק ישראל היום. התגובה הרישמית של הבנק לבקשה שיחשוף את הרכב התיק היתה :
      "בנק ישראל אינו מפרסם לציבור את ההרכב המטבעי של התיק שלו ועל אחת כמה וכמה את הרכב התיק שלו"
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2012/03/blog-post_04.html



      "אני באמת רק מקווה שאתה מגיב תמים ולא מטעם"

      מחק
    4. בבקשה תפסיקו להגיב לו- הוא גם כך עושה הכל כדי להסיט אותנו מהנושא העיקרי כדי שנדבר על דברים שוליים ולא העיקר. זאת אותה תופעה שקורת "במקרה" גם במקביל בבועת נדלן

      מחק
  2. לא נורא
    אם לא יהיה לו מספיק כסף עד לזמן פקיעת המק"מ, בנק ישראל פשוט ידפיס שקלים
    הרווחים עליו - האינפלציה עלינו

    השבמחק
    תשובות
    1. מתן זה לא הולך ככה. לבנק ישראל אסור להשתמש ישירות בשקלים שהוא מדפיס, הוא חייב להלוות אותם. אלה חוקי הבנקאות הגלובליים, והם תקפים אפילו באיראן.
      כך שאם לא יהיו לו מספיק כספים עד לפקיעת המק"מ הוא יצטרך ללוות כספים כדי לכסות את ההתחייבות.

      ע'

      מחק
  3. במדיה היישראלית אומר בנק ישראל שלא יחשוף את תיק ההשקעות ורגע אחרי זה רץ לדוד סם ברשת בלומברג לחשוף את העניין..אז לא הבנתי למי בנק ישראל נותן דין וחשבון?

    השבמחק
    תשובות
    1. זו באמת שאלה טובה, למי באמת נותן בנק ישראל דו"ח? שכן זה ברור שזה לא לממשלת ישראל, לא לבלומברג ולא לעם ישראל. זה גם ברור שבנק ישראל זה לא עסק פרטי של פישר, אז למי בנק ישראל נותן דין וחשבון? יש למישהו תשובה?

      ע'

      מחק
  4. ערן,בהמשך לתגובה לפוסט הקודם:
    כתבת שם שאתה מתנגד לכסף שמבוסס על כלום ,ובמקביל הצעת כסף שמבוסס על מדד כלשהו(למשל צמיחה),
    כסף שמבוסס על חישוב מתמטי (כגון צמיחה),הוא כסף שאינו מבוסס על ערך משמע כלום. והיות והוא חשוף מניפולציות חשבונאיות (כמו מדד המחירים לצרכן).הוא כשלעצמו הוא כלום ;מבוסס על אמון בלבד וחוק המדינה.
    לעומת זאת כסף שמבוסס ערך אמיתי(כמו כסף שמבוסס מתכות יקרות),הוא כסף כשלעצמו בעל ערך,מחזיק השטר =מחזיק בזהב באותו ערך.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום דוד
      הבעיה דוד עם זהב ומתכות כבדות בכלל שמדובר במשאב מוגבל ,מה שיגרום למחסור בכסף באיזשהוא שלב כפי שקרה לפני 1913.
      בעיה נוספת שהשליטה על הכסף תהיה נתונה בידי המחזיקים הגדולים בזהב,שהם פחות או יותר אותם גופים ששולטים לנו היום על הכסף.
      בעיה אחרונה שגם במקרה זה ייצרו שטרות שמגובים בזהב ולא שטרות עשויים מזהב שזה שקול לשטר שמבוסס על מדד כלשהוא עם כל היתרונות והחסרונות שבכך.

      ערן

      מחק
    2. עוד שתי בעיות ידועות וחמורות הן
      בעיית זיוף נרחב של הרכב המתכת של המטבעות
      ובעיית פיחות יזום של כמות המתכת במטבע

      מחק
    3. אני חושב שאחת הבעיות עם הזהב. היא שהעולם יתחלק ל2:
      1. אלו שיכולים להפיק זהב.
      2. אלו שיכולים לקנות זהב מאלו שמפיקים זהב.

      הרי לי אין את האמצעים למצוא ולהפיק זהב. מה שיצור שוב שכבה קטנה של אנשים (הפתעה הפתעה אלו שעשירים היום) שמסוגלים להפיק זהב והם יהפכו לעשירים לאין שיעור ואדוני הכל. וכל השאר ימשיכו להיות עבדים שלהם. סוג של מונרכיה. אי שוויון הזדמנויות מוחלט. ומתכון זריז לרודנות.

      כמובן תקנו אותי אם אני טועה. זאת פשוט מחשבה שעברה לי בראש.

      מחק
    4. ממה שאתה כותב נכון לכל משאב טבעי, ולכל משאב שאיננו טבעי (שירותים שונים), בעל יכולת הפקת המשאב ונתינת השירות הוא בעל ההון. זה תמיד יהיה נכון, ולא כאן הנקודה.
      הנקודה היא שכיום מעבר לאחזקה במשאבים יש לקבוצה מאד מצומצמת את הכוח לשנות לטובתם עת ערכם של מה שאנו מחזיקים בתור "יצוג למשאבים": הכסף. כל עוד התמורה שאתה מקבל על השירות שאת הנותן או המשאב שאת המפיק ניתנת בצורה של כסף שעליו ניתן לעשות מניפולציות המונעות על ידי יצירת אשראי על ידי בעלי כוח, אזי התמורה שאתה מקבל נמצאת בשחיקה מתמדת...

      מחק
  5. אבל אם קנו דולרים שהדולר היה באזור ה 3.5 והוא ימכור אותם עכשין באזור ה 4.05 הרווח של הפרש השער לא אמור לכסות על הריבית ? אולי אפילו לתת רווח כלשהו ?
    79 מיליארד דולר שווים היום כ 320 מיליארד ש"ח.

    השבמחק
  6. לא הכל חשוף. חלק משמעותי מוסתר. למשל כשבנק מסחרי נותן הלוואה, מנין הוא לוקח את הכסף? כלומר האם בנק ישראל נותן לו את הכסף לבצע הלוואה? האם הוא לוקח את ההלוואה מההפקדות שהפקידו בו? מההון העצמי שלו?

    כל התשובות אינן נכונות....

    הבנק פשוט ממציא את הכסף באותו הרגע. האם זה כתוב באתר של בנק ישראל?

    ע'

    השבמחק
  7. אכן, רווחי השער של הבנק הם פנומנליים וגדולים משמעותית מכל הפסדי הריבית.

    השבמחק
    תשובות
    1. בניגוד להפסדים "על הנייר" כתוצאה משערי חליפין, במקרה של הפסד על פער הריביות מדובר בכסף אמיתי שיוצא מקופת המדינה. כספים אלה, שלא יחזרו לבנק ישראל לעולם, מגדילים את הפסדיו הצבורים ומרחיקים את היום שבו יוכל לתרום את חלקו למימון תקציב המדינה.
      http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3576780,00.html

      מחק
  8. 1.4 קוואדריליון דולר: שוק הנגזרים העולמי כמעט שילש את עצמו ב-5 שנים

    כלכלה הגדולה בעולם היא לא ארה"ב או סין. גם לא שוק המניות או שוק האג"ח. למעשה, היא גדולה מסכומם של כל אלה יחד ועלולה להתפוצץ בכל רגע. נא להכיר את שוק הנגזרים העולמי - הבועה המפלצתית ביותר בהיסטוריה

    http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3578319,00.html

    השבמחק
    תשובות
    1. בקיצור הכלכלה היא קזינו גדול שלא מייצר כלום

      מחק
  9. בלינק מס' 4


    זאת בשל העובדה שבנק ישראל אינו יוצר כספים יש מאין, ואת רכישות הדולרים שיצרו את יתרות המט"ח הגדולות הוא מממן באמצעות שני מכשירים פיננסיים : הנפקת מק"מ והגדלת הפיקדונות של הבנקים המסחריים אצלו (פז"ק - פיקדונות לזמן קצוב). גם על המק"מ וגם על הפז"ק משלם הבנק בשנתיים האחרונות ריבית גבוהה יותר מזו שהוא מקבל על השקעת כספי יתרות המט"ח.
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3552154,00.html

    לינק מס' 6

    למה דווקא אפל ? כי בידיעה של בלומברג, כחלק מההשקעה בסלים של מניות, אישר דובר בנק ישראל שיירכשו גם מניות של אפל - המניה בעלת שווי השוק הגבוה בעולם, יותר מחצי טריליון דולר.
    http://www.themarker.com/markets/1.1655454


    ואגב בלינק מס' 5 נפלה טעות
    הנה לינק מתוקן
    http://www.takdin.co.il/Searchgbiz/%D7%9C%D7%A8%D7%95%D7%95%D7%97%D7%AA%20%D7%90%D7%96%D7%A8%D7%97%D7%99%20%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C%20%D7%91%D7%A0%D7%A7%20%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C%20%D7%99%D7%A9%D7%A7%D7%99%D7%A2%20%D7%97%D7%A6%D7%99%20%D7%9E%D7%94%D7%9B%D7%A0%D7%A1%D7%95%D7%AA%20_hd_3524110.html

    השבמחק
  10. אינפורמטור, נא הזדהה בשם אחד, ולא ב-20 כדי שהקוראים לא ידרשו לקרוא את מה שכתבת כדי להבין שזה אותה הגברת בשינוי אדרת. מה גם שזה לא אתי להזדהות בשמות שונים, זה יוצר מצג שווא.

    ע'

    השבמחק
  11. הבעיה שאם הבנק ימיר את הדולרים לשקלים שוב יתחזק השקל...

    השבמחק
    תשובות
    1. למה שהשקל לא יתחזק, בשביל כמה יצואנים הפכו את כולנו לחוות עבדים, זה העיקרון של פישר "שקל נמוך עבד חזק"

      מחק
    2. הוא יכול למכור כמות קטנה של דולרים רק ע"מ לשלם את הריבית.
      זה לא בהכרח יחזק את השקל. במיוחד לא בתקופה זו..

      מחק
  12. ערן,

    כתבת "סה"כ מדובר בהפסדי עתק של 42.5 מיליארד ש"ח והצפי שההפסדים האלה רק ילכו ויגדלו בשנים הקרובות [קישור]"

    שאלה לי אליך
    מה המקור לסכום המצוטט (42.5 מיליארד ש"ח) ? כי בקישור המצורף הוא אינו מופיע

    השבמחק
    תשובות
    1. צודק.
      בבקשה הקישור:
      http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3578032,00.html

      מחק
    2. תודה


      ושאלה נוספת לי אליך
      האם בעקבות העליה החריפה בשערו של הדולר
      ההפסדים הצבורים האלה לא קטנו\נמחקו לחלוטין ?
      כי לפי מה שהבנתי
      רוב מוחלט של ההפסדים הצבורים נגרם בגלל הפיחות בשער הדולר
      משער הקניה של בנק ישראל
      אז מדוע כתבת ש"הצפי שההפסדים האלה רק ילכו ויגדלו בשנים הקרובות"

      מחק
  13. Post is insult to intelligence, however the legal statement at the end is the escape hatch you so badly need..I suppose thoes who responded to it either ignored or misunderstood it.
    - Eran

    השבמחק
    תשובות
    1. All content on this blog, are only illustrations.
      Including responders
      -yaron

      מחק
    2. Hi Eran,
      Good evening. You claimed for some reason that the post is an insult to intelligence.
      Putting the non-adequate insult aside, can you please relate why you said that.

      Meaning, I for instance was not aware the National bank is investing in bonds.

      I would like to hear your point of things.
      Simple Reader.

      מחק
  14. התערבות בנק ישראל בשער הדולר - רכישת הדולרים, התרחשה בד בבד עם הפיכתו של השקל למטבע בינלאומי.
    זה היה הזמן שבו בנק ישראל איבד שליטה על שער הדולר.
    בהחלט מדאיג.

    השבמחק
  15. במקום להשקיע במוח היהודי זה שהצעיד את המדינה לצמיחה מדהימה ללא עזרת הממשלה לוקחים את כספנו והולכים להמר על כרעי תרנגולת השקיעו את הכספים בכל הטכנולוגיות ואנשי המדע וההיטק הקימו את עמק הסיליקון בנגב ובגליל ויהיה לכם הכנסות כמו 1000 שדות נפט לא צריך להרים מסים אלה להורידם כל הפטנטים ייוצרו פה שום פטנט או טכנולוגיה לא תמכר בנזיד עדשים יווצרו מאות אפי מקומות עבודה הפעילו את בתי הספר במשמרת שנייה והיעזרו בכל הפנסיונרים הכשירו אנשים למקצועות מבוקשים בלנד,כל לשכות העבודה יהפכו למקום הכשרת העובדים והשבחתם,ואז נהפוך לאור לגויים ולגן עדן עלי אדמות האוצר ירוויח סכומים דמיוניים על השקעתו.

    השבמחק
  16. העיקר שכולם מסבירים איזה גאון פיננסי הוא פישר ואיזה מזל יש לנו שהוא בא לעבוד אצלנו.

    השבמחק
  17. העיקר שפישר הוא גאון פיננסי ויש לנו מזל שהוא בא לעבוד אצלנו..

    השבמחק
  18. The situation in Europe is not bad it's catastrophic..total collapse is inevitable..
    I've never heard anyone tell it like it is over the air..and Israel is next just a bit behind... Follow link:
    http://www.iba.org.il/bet/bet.aspx?type=aod
    click on
    סדר יום עם קרן נויבך
    7/26
    program
    move player to 29min. into the show
    - Eran
    PS
    And keep your eyes on Gold....

    השבמחק