יום שבת, 25 במאי 2013

"אנחנו צריכים למצוא את המשותף בין כל המגזרים מפני שכרגע כולנו נלחמים על האוכל"

זוכרים את יעקב טרנטו החרדי שהצטרף למחאה החברתית נגד הממשלה? הוא ממשיך בעקביות להגיע להפגנות והנה מה שאמר בהפגנה האחרונה שנערכה ביום חמישי האחרון:
"יש לנו מדינה אחת והשלטון מפלג אותה מתוך רצון לשלוט על הכסף, ואנשים מוכנים לקנות כל סחורה שמוכרים להם בתקשורת. אנחנו צריכים למצוא את המשותף בין המגזרים  חרדים, חילונים, שכונת התקוה, קיסריה, משפחות חרדיות, מתנחלים, ועדי עובדים וערבים, מפני שאנחנו כרגע נלחמים על הקיבה, על האוכל. אחרי זה כשכולנו נהיה שבעים וברווחה כלכלית, נוכל להתווכח אידאולוגית על איזו תרבות אנחנו רוצים במדינה הזאת. אנחנו צריכים להבהיר לפוליטיקאים שהם לא יצליחו להפריד אותנו למגזרים. הם פוחדים מהחיבור ביננו".

15 תגובות:

  1. בסוף המאה ה-19 פעל מזוקן רדיקאלי דומה שטען שלפרולטרים אין דבר להפסיד מלבד כבלי שלשלאותיהם, ושהלאום והדת יתבטלו לחלוטין תחת החלוקה המעמדית שאין זולתה.

    למרות הטיעונים הדמגוגיים, אין רעב בישראל. אפילו באזורים העניים ביותר במדינה - הרי הזבל בפזורה הבדואית או סימטאותיה המצחינות של מאה שערים - לא רואים ילדים עם בטן נפוחה וצלעות בולטות.

    האיש צריך לעבוד. להרוויח כסף. בשביל עצמו, לא בשביל אף אחד אחר ובשביל אף רעיון אחר. אני מניחה שגם כך ההוצאות שלו קטנות. יחסוך האיש 5 שנים בעבודה קשה, יבנה לעצמו קרן חיסכון, ישקיע אותה ויחיה מ-3,500 שקל בחודש. אני חיה (מבחירה) חיים מלאים של בת "מעמד ביניים" על קצת פחות מהסכום הזה ולא חסר לי כלום, ובחיי שהקיבה שלי בסדר גמור.

    השבמחק
    תשובות
    1. ילדים ?

      מחק
    2. הם בני 20+, אחרי תואר ועזבו את הבית? אם לא, אז לא תודה ;)

      ואם אתה שואל מתוך עניין, תוכל לקרוא כאן: http://goo.gl/xvjdz

      מחק
  2. נראה לי שאת מפרשת את דבריו יותר מדי מילולית...

    השבמחק
  3. מי שחושב שמדינה מספיק לה שתדאג שלא יהיו בטנים נפוחות בהחלט יכול להמשיך את חיו ולהרגיש בנוח עם עצמו ולבקר אחרים שרוצים שיהיה פחות גרוע.
    ואם המשמעות היחידה של רעב היא שמתים ברעב כמו בדארפור של שנות ה-2000 או באתיופיה של שנות ה-80 או באוקראינה של שנות ה-30 וה-40 - אז צודקת דורין, אין רעב בישראל.
    ואם סופר או הוגה שוגה או מגזים בחלק מחזונו משמעות הדברים שכל מה שטען הוא טעות - אז שוב היא צודקת ומרקס היה בסה"כ מזוקן רדיקאלי. [אבל מעניין להזכיר שאפילו איינשטין - שלא היה מזוקן - העלה כמה תזות שהתבררו כמאוד נכונות וגם כמה שלא.]
    טיעונים דמגוגים בהחלט לא מועילים אבל פסילה גורפת של טיעון על ידי הצגתו כדמגוגיה ותו לא - היא גרועה באותה מידה.
    יש בעיה קשה של עוני וחלוקה מעוותת ביותר של העושר בישראל וזה שאנשים לא מחטטים בפחים לא הופך אותה ללא אמיתית. עוני להפתעתם של רבים אולי הוא מושג יחסי ולא מוחלט וגם עניין של תזמון - מצבו של מעמד הביניים כיום שהוא מחזיק את הראש מעל למים בקושי רב - ברגע שמנוע הכלכלה הישראלית - הלוואות הבנקים למוסדיים ולמשכנתאות יחנק - מעמד הביניים כולו יטבע.

    הטיעון של יעקב על כך שהפילוג הוא הנשק העיקרי המופנה כלפי הציבור בישראל בכדי לשמר את מצב העניינים הוא אמת.
    זה קורה בכל העולם אבל אצלנו המצב גרוע במיוחד (כפי שהראה דוח ה-OECD) וגם עצוב במיוחד כי זו מדינה שהקמתה עלתה ביוקר ושקיומה חשוב מדי מכדי שנמסור אותה לאצולה של כסף וממון.

    ארבם

    השבמחק
    תשובות
    1. לייק.
      כל התעוררות לטובה... גם היא גוררת נביחות של אלו שרוצים להמשיך ולישון..
      ו/או להמשיך ליישן.

      מחק
    2. דאבל לייק

      המודעות האנושית עולה ועולה ,ואיתה גם אהבת חינם , שמחליפה את שנאת החינם שבאמצאותה הפרידו
      ביננו ושלטו בנו ללא עורררין.


      למי שרוצה להרחיב אופקים:
      http://www.goldenageofgaia.com/

      מחק
    3. Hello Eran
      I am from Canada and I have been reading your blog for a long time, lately you have been writing about politics instead of economics, you should be above politics and let people decide for them selves if their political leaders do the right thing, please stay with economical issues, you have a great way of analyzing economics and you should stay with blogs on economics only, going into politics diminishes your stature and the value of your blog, it is boaring stupid and it does not teach the reader anything new.

      מחק
    4. Dear Canadian,
      The monetary system is tied with the political system. Our way to take down the banks is not actually to burn them down, but to have our politicians get involved in the process in order to create an actual change.
      The political issues brought here border with the basic monetary issues that this blog represent, which are far from stupid.

      I personally learn a lot from this, as one coming out of the "heard", who used to actually believe our problems are the fault of some other ethnic group. It's important to bring both the manipulation made by the media on one hand, and the awareness of people around the monetary policy, on the other.

      מחק
  4. אתחיל ואומר שאין לי שום דבר נגד החרדים כבני אדם, אני חושב שיעקב טרנטנו אכן עלה פה על נקודה שלא הרבה אנשים מעריכים נכון את עוצמתה והיא שיטת ה"הפרד ומשול" , מי שקרא את ספרו של מקיאוולי , "הנסיך"(מקיאוולי היה יועץ לנסיכים מלכים ובני אצולה לפני כ-500 שנה), יודע שאותה השיטה לשלוט בעיר\מדינה ע"י פילוג לשתי קבוצות השונאות אחת את השניה יושמה באפקטיויביות מדהימה גם אצל "נסיכים" ושליטים גם 500 שנה לפני זממנו ..
    הבעיה שלי היא עם אורך החיים החרדי, קהילות חרדיות כפי שאנחנו מכירים אותן היום, היו קיימות מאות שנים באירופה, בין השאר , הקהילות הקפידו על התבדלות משאר האוכלוסיה האירופאית סביבם. קשרי נישואים בין יהודים חרדים לאירופאים שחיו יחד איתם באותם כפרים ובאותן הערים היו דבר לא רצוי, גם השפעות של תרבות אירופאית היו בלתי רצויות.
    כעת יש קהילה גדולה של חרדים בישראל, הם מקיימים אורח חיים חרדי, היחס שלהם לשאר אזרחי המדינה הוא בעצם היחס שהם נתנו מאות שנים לאירופאים שחיו יחד איתם: התבדלות- חתונה עם חילונים אינה רצויה, השפעות של תרבות חילונית אינן רצויות. ניתן כמעט להשוות את ישראל לפולין ערב מלחמת העולם השניה, חצויה בין שתי קבוצות מרכזיות : מצד אחד חרדים יהודים, מצד שני פולנים (בישראל ישראלים חילונים). "הפרד ומשול" כבר אמרנו?. התוצאות בפולין היו צבא חלש, וחוסר תפקוד של ההנהגה. בזמן התקיפה הנאצית המדינה נכבשה בקלות.. שתי הקבוצות ספגו אבידות קשות בנפש : 4 מיליון יהודים 2 מליון פולנים. כמו כן היו המוני פליטים יהודים.
    לסיכום, התרבות החרדית כופה על חברי הקהילה החרדית התבדלות, התבדלות אשר עוזרת למנהיגים בשיטת ה"הפרד ומשול". הסיבה שטרנטנו מצליח לא להתבדל היא שהוא במקור אינו חרדי ולכן התרבות החרדית לא מצליחה לשכנע אותו שהחילונים הם הקבוצה "היריבה". יתכן שהפתרות הוא התקרבות, אך התקרבות בין שתי הקבוצות לא תוכל להיות אם לא יהיו שינויים באורך החיים החרדי.

    השבמחק
    תשובות
    1. ברור לך שהחרדים אומרים את אותו הדבר כן?
      מצד אחד אתה מביע אמפתיה, ואז אומר שהם אלה שצריכים להשתנות..
      הם מצידם אומרים על החילונים שהם "איבדו את דרכם, וצריכים לחזור להאמין חזק"

      הדרך לפתרון היא לא לשנות אף אחד מהצדדים. שכל צד יאמין במה שבא לו. הבעיה היא עם הממשלה שמכריחה אותנו להיות באותה סירה, כשלמעשה אין שום סיבה שזה יהיה המצב. אם החילונים היו יכולים להתארגן בצורה נפרדת מהחרדים, כמו שקורה כבר מבחינה גאוגרפית, אבל גם מבחינת השימוש בכסף, המצב היה נפתר באופן אוטומטי. זה היה מכריח את כל החרדים לחזור לשוק העבודה, בדיוק לפי הצרכים שלהם, ולהסתגל לשוק החופשי. הבעיה היא שלא נותנים לשוק החופשי הזה להתקיים, בגלל הממשלה.

      אז מה שאמרת על הפרד ומשול נכון, אבל הפתרון הוא בלמחוק את המפרידים והמושלים, ולא בלהתאים את ההפרדות שנעשו אחת לשניה (קרי חרדים וחילונים)

      מחק
    2. ירון זליכה טוען ומשכנע שאין למשק יכולת ליצר מאות אלפי מקומות עבודה לחרדים וערבים ושהם עושים לנו טובה גדולה שהם מוכנים לחיות מהקצבאות הדלות של המדינה...ולא יוצאים להפגין "לחם עבודה"
      ובכלכלה שבה בן 35-40 נחשב זקן ולא מסוגל למצוא תעסוקה זה ממש לא נשמע דמיוני...

      מחק
    3. למה להקשיב למושחט מהממשלה? ברור שהדעה שלו מוטה
      אם זה היה נכון אז יותר משתלם לנו להיפטר ממליוני האנשים העניים בעולם כדי שלא "יגנבו" לנו את העבודה... מזכיר לך משהו הטיעון הזה?
      בשוק חופשי דבר כזה פשוט לא קורה, כי עם יותר כוח עבודה אפשר לייצר יותר, לא פחות. לגנוב (ממשלה) כסף מהמייצרים, לעומת זאת, זה מה שמונע צמיחה כלכלית.

      מחק
    4. ירון זליכה פקיד ממשלה מושחט, אני חושב שמעכשיו שמעתי הכל...

      מחק
    5. מולי,
      דוברי החרדים יכולים להגיד הכל, כפי שכתבתי בתגובה בשעה 15:49 ההיסטוריה מוכיחה שאורך חייהם הוא מתבדל לאורך מאות שנים.
      לגבי הפרדות גיאוגרפית מהחרדים, יש מספר סיבות לכך שזה לא כדאי :
      סיבה ראשונה, כשאתה יוצר 2 מדינות מדינת ישראל (החילונית) תאבד שטח ומשאבי טבע, ככה בעצם אתה נותן להם "פרס" על כך שהם התבדלו ממך.
      סיבה שניה, כל מדינה נפרדת תצטרך לממן צבא, פקידות, ממשלה וכו... באופן נפרד - לא יעיל.
      לגבי הפתרון, אני בעד להפסיק להיות מופרדים, מה שיגרום לנציגנו להבין שאין להם ברירה אלה לעבוד בשבילנו, בשביל כולנו, ההפרדות הקיימות הן מלאכותיות ממילא (לבוש שונה,הסתה בתקשורת, איסורים משונים וכו..), הפתרון חייב לכלול שינוי של אורך החיים החרדי מכיוון שחלק ממנגנון ה"הפרד" מובנה באורך חייהם ה"מסורתי", מסורת שלעניות דעתי פגעה בעיקר באנשים החרדים הפשוטים אך גם בשכינהם לכפר\לעיר.

      מחק