יום רביעי, 8 במאי 2013

כמה בקבוקי פלסטיק ריקים שווים אחוז אחד של מע"מ?

אם עדיין לא הבנתם מה המשמעות של העלאה של אחוז מע"מ אחד אז כדאי לכם לקרא את הסיפור האמיתי הבא שחוויתי בשבת האחרונה



לבן שלי יש תחביב ידוע שבוודאי מוכר לכל מי שיש לו ילדים. הוא דואג בכל ביום שבת להתעורר מוקדם.. כמה שיותר מוקדם וכמובן איך לא ,גם להעיר אותי. בגלל שביום שבת בדרך כלל המוח שלי מתעורר כמה שעות אחרי שהגוף קם, הדבר האחרון שבא לי לעשות עם בני באותו הרגע זה להרכיב איתו פאזל. לכן כאקט של הסחה אני ממהר לצאת איתו החוצה לטיול ברחובות השקטים של תל אביב. שם לא צריך להפעיל את המוח שבודאי היה מוגדר באותן שעות בידי הרפואה במצב של מוות קליני.

אני אוהב את הרחובות של יום שבת בבוקר.הכבישים ריקים ממכוניות. השקט ששורר וכל כך חסר במהלך השבוע. הרוגע ממרוץ היום יום. פתאם מגלים שהציפורים לא רק עפות אלא גם מצייצות . אפילו מגלים  עצים חדשים שששתלו בסמוך לבית שאני גר בו (אחרי כן הסתבר לי שהם היו קיימים שם עוד הרבה לפני שהבית הוקם). לא יודע איך אבל בתחילת הטיול גיליתי  בידו של בני שקית מלאה בבקבוקי פלסטיק שאין לי מושג מאיפה לקח אותה. מאיפה זה שאלתי אותו? הוא אמר לי זה למיחזור. ישר הבנתי שאם אני אמשיך לחקור אותו מיד תפתח חקירה נגדית ומאחר שלא הייתי בנוי לדו שיח באותה השעה הנהנתי לו בראש ואמרתי לו קדימה למיחזור..
בדרך מישהי פתאם הפרה את השקט של השבת. הסתכלתי ראיתי בצד השני של הכביש אשה מבוגרת עם כלב קשיש מחטטת בפחי האשפה. לא מחזה שעושה מצב רוח בלשון המעטה. האשה ראתה אותי ואת הבן שלי בדרך לתא המיחזור וקראה לי לעצור.   היא ניגשה אלי וביקשה את הבקבוקים שאין לי מושג מאין הגיעו ולאן הם הולכים אבל כמובן שהבאנו לה אותם. מכאן התפתחה שיחה. היה לאשה מבטא רוסי כבד. היא חיה עם אמה פה בארץ. אמה חטפה אירוע מוחי וכבר לא מתפקדת. "נשארתי עם החבר היחידי שאני יכולה לסמוך עליו" אמרה לי בדמעות והצביעה על הכלב ומיד נתנה לו חיבוק שלא היה מבייש חיבוק של אם לבנה. למרות שאני חובב כלבים עדיין לא האמנתי שאתרגש כל כך בחיי מחיבוק של אדם לכלב. לכלב היה לעומת זאת מבט עצוב כאילו הזדהה עם מצבה של האשה. אחרי שסיימה לחבק אותו סיפרה לי האשה שהיא אוספת את הבקבוקים כי זאת הדרך היחידה שלה לממן את האוכל שלו. היא עצמה מצליחה לשרוד בעבודות זמניות אבל נראה מדבריה כי היא מאבדת שליטה על החובות שלה . למרות שלא יכולתי לעזור כי הייתי אפילו בלי ארנק התעקשתי להקשיב לה. בדרך כלל אנשים בודדים זה מה שהם זקוקים שמישהו יקשיב להם והיא דיברה איתי כאילו הכרנו שנים. השיחה היתה לא קלה ונמשכה עוד דקות ארוכות ולא אדכא אתכם בעוד פרטים מתוכה.
אחרי שהיא הלכה פתאם הבנתי הלכה למעשה את המשמעות של הוספת עוד אחוז מע"מ.

אם אתם עדיין לא הבנתם מה המשמעות אז תמיד תזכרו בזמן שאתם ישנים מתחת לפוך בבוקרו של יום שבת בכל שבת, שבדיוק באותו הזמן קיימת אשה מבוגרת שמסתובבת לבדה עם כלבה הזקן אי שם ברחובות תל אביב. מבחינתכם כל אחוז מע"מ זה עוד כמה פחות עשרות שקלים  בחודש, מבחינתה זה לעבור על עוד שני רחובות נוספים בתל אביב בחיפוש אחרי בקבוקי פלסטיק נוספים בתוך פחים. והכל רק כדי שהדבר האהוב האחרון שנשאר לה בעולם יוכל לשרוד.

  

22 תגובות:

  1. כואב הלב... השאלה היא אם צריך להזכיר בפוסט הזה רק את המע"מ או שאולי את המדניות הממשלתית שבמקום להשתמש במע"מ ובכסף שאנחנו נותנים לה כדי להוציא את אותה אישה מהבוץ רק משתמשים בו לדברים אחרים שלא תורמים לאף אחד.

    השבמחק
  2. לא שאני מנסה להסיט את הדיון אבל אם מדברים על אנשים מסכנים באמת במדינה שלנו, אם מדברים על שלילת זכויות אדם בסיסיות, אם רוצים לחוות קצת את המשטרים האפלים, עם ריח של אינקוויזיציה - תנסו להיכנס לבי״ח לבריאות הנפש - אברבנאל!
    שם האנוסים לא יכולים לאסוף בקבוקים!
    שם מענים אותם בזכות המע״מ - כן אנחנו משלמים על זה!
    יש בעולם סבל רב והוא נמשך וימשיך להתקיים כל עוד האנשים מפולגים ומפחדים האחד מהשני, כל עוד הפרד ומשול הוא שם המשחק של סוחרי העבדים!
    אנשים לא נלחמים במערכת כי הם מפחדים שאף אחד לא ידאג להם אם יעשו כך, ואם כולם חושבים כך - אף אחד לא נלחם!
    כשאנשים יצאו להפגין - המערכת רעדה! ושחררו את גלעד שליט, לא כי למישהו אכפת ממנו (אני לא מתכוון לעם) אלא כי רצו לשנות את ההתקבצות של העם אל מטרה משוטפת - וזה עבד!
    אין לנו מנהיגים טיפשים - ואני לא מדבר על הבובות בכנסת!
    מצטער אם אני נשמע פסימי אבל ראיתי כמה דברים שיגרמו לך לשון עוד פחות טוב אם בכלל ביחס לרוסיה המבוגרת עם הכלב.
    ועם זאת יש בי תיקווה שאנחנו באמת עם נבחר ואנחנו נשנה את השיטה, לא יודע איך אבל חייבת להיות דרך, אחרת לא היו מפחדים מהעם!

    השבמחק
  3. I shall play the devil's advocate:
    I said it at the time and this is a good time, it seems, to repeat - there's no free lunch - wanted "social justice" ..someone will have to pay for it - here's the bill, what's the problem?

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4377480,00.html

    One last thing..there will always be poor people because being poor is NOT a financial condition at the root - it's a mental state.
    There are NO "hungry children" and starving holocaust survivors either - soup kitchens and numerous "foundations" (with fat checks CEOs) are there for the needy. Same B.S. we hear here in the States.
    Wanna see needy people? Go to India.
    Still, I love dogs and would like to ship some nice food to the canine - do you, by chance, have her iPhone number (triple digits percentage of cellphone users in Israel?)
    Whiners Nation.
    - Eran

    השבמחק
    תשובות
    1. "being poor is NOT a financial condition at the root - it's a mental state"
      נניח שהייתי מסכים עם הטענה הניו-אייג'ית-מגוחכת שהצגת כאן (משל הייתה עובדה מדעית) עדיין, חשבון פשוט היה סותר אותה:
      בשוק קפיטליסטי, אם אין מפסידים אין מרוויחים (במיקרו) ואם אין עניים אין עשירים (במאקרו)
      כך שגם אם כולם היו באותו "מצב מנטלי" בדיוק, עדיין היו עניים משום שזה *כן* הכרח מבני של השיטה הקפיטליסטית (ההון צריך להגיע מאיפה שהוא).
      מצחיק גם הטיעון "סעו להודו" ותגידו תודה שאתם לא רעבים.
      הייתי בהודו, וראיתי המון מפעלים אמריקאים - יודע למה הם שם? בדיוק מאותה סיבה שבגינה התמוטט בניין סווט-שופ בבנגלדש השכנה (אפרופו וול-מארט).
      אני מקווה שלא תטען שהשכר של הבנגלדשיות שניספו (40$ לחודש) נבע ממצבן המנטלי והבניין התמוטט בגלל המצב המנטלי של היסודות.

      שלך, בכיין מצוי שימשיך לבכות עד שנחליף שיטה.

      מחק
    2. יפה הגבת אנונימי (המגיב בעברית) על ההבל האמריקאי.
      כל מטרתו למכור חלומות על הצלחת היחיד (אני) על חשבון הכלל (האחרים) - אין ספק שהאנגלים ואחריהם האמריקאים שיכללו את השיטה עד כדי כך שאנשים רבים - כולל אלו שסובלים הכי הרבה מהשיטה הזו - מאמינים בה וממשיכים לחלום חלומות הוליוודים בתוך הזוהמה של תל אביב כמו בזו של כלכותה וזו של דטרויוט או וושינגטון.
      הרועה הקפטילסטי מנווט את עדר ה-sheepole לחליבה בוקר וערב וגם מוציא חלק לשחיטה - אך מקפיד להסיח דעתן בסיפורים על יכולתן להפוך בעצמן לרועה אם רק ימישיכו לחלום.

      מחק
    3. זה נכון שעוני זה דבר מדיד. הכנסה לראש מתחת לסכום/מספר מסוים הופכת אדם לעני. עם מספרים לא מתווכחים. אבל יש דבר שנקרא הרגשה והיא כבר סובייקטיבית ולא אובייקטיבית כמו הכנסה פר קפיטה. סובייקטיבית ישנם אנשים שירגישו עניים גם כשהם הרבה מעל מדד העוני. כלומר, הם יחיו בחרדות כלכליות, תמיד יחשבו שמה שיש זה לא מספיק, ברוב המקרים לא יתנהלו נכון עם ההכנסות ויחיו בלחץ מתמיד. יש אנשים ששמחים בחלקם ומסתדרים עם מעט בשכל וביצירתיות ולמרות שהם מתחת למדד, הם לא מרגישים עניים או את אומללות העוני או את החרדה הקיומית-כלכלית.

      לכן, גם אם השיטה תשתנה ואני מקווה שהיא תשתנה, תמיד יהיו כאלה שיש להם פחות או חושבים שיש להם פחות ויחיו במירמור. בקיבוצים הדבר היה בולט במיוחד. כולם קיבלו אותה משכורת ואותם תנאים אבל תמיד היו וישנם ממורמרים שחושבים שדפקו אותם ושונאים ומקנאים באחרים וחושבים שהשיטה דפוקה. הם ב- state of mind של עוני ולא יעזור כמה יהיה להם. גם אם הם יקבלו בעלות על כל הקיבוץ, הם ירגישו שבקיבוץ השני הברכה יותר טובה והאוכל יותר מוצלח, והקבלן דפק אותם ומוביל הירקות מנצל אותם וכו' וכו'.
      אלו שלא חושבים כעניים, עדיין בשאיפות להשיג יותר כי זה הטבע האנושי, לרצות יותר ממה שיש לנו כי הטבע האנושי דוחף לגדילה והתפתחות אבל תלוי לאן לוקחים את זה. אם זה הולך להתפתחות וגדילה בתחומים שונים כמו בלימודים, במקצוע, בגדילה פנימית, בהעשרה עצמית, תרבותית, אז האדם די מאושר בחלקו כי הוא נותן מענה לצרכים הפנימיים שלו. לצרכים החומריים הקיבוץ דואג.
      אז אדם עני סטטיסטית, יכול גם לא לסבול מעוני. רבים מהדתיים או חרדים
      נמצאים מתחת לקו העוני אבל (ובטח תגידו שהם עובדים בשחור או חיים באמונה או כל הסביבה שלהם בעוני אבל כל זה לא שייך) הם לא מרגישים את אומללות העוני בגלל שהם עסוקים בעניינים אחרים שעושים אותם שמחים בחלקם. כמובן שיש את אלה שכן סובלים אבל בקרב הדתיים יש הרבה יותר עניים, שחיים אולי בעוני כלכלי אבל לא חיים באומללות של העוני.

      מחק
  4. ערן המגיב, דרך כלל אני מסכים אתך, אבל פה אתה פשוט חוצפן.
    אתה יודע מה מצב האישה? מכיר את הבעיות שלה? או שאתה סתם מגיב כורסה?

    האם היית אי פעם רעב, או שלא יכולת לממן משהו?

    אני הייתי במצב דומה, ואני הכי רחוק מ"מצב מנטלי" או כל בגל"צ פסאודו מדעי שתבחר להביא. אם אתה לא יודע על מה מדובר, עדיף שלא תהיה ותישאר בספקולציות על זהב...

    ולשם עניין, אשמח אם תפרסמו את פרטי העדה, ונראה איך נוכל לעזור.

    השבמחק
    תשובות
    1. 04:24
      Hmm..make the journey from being poor to being rich then come back and post. How does crying work with cold objectivity of science and math - consider doing instead..? Just an idea
      As to Capitalism, technically, I agree but not the way you put it, as if all shared the same mental state the income distribution wouldn't be so "un-new-age".
      As to modern slavery in third world countries, please see video recently posted here - the guy's making some good points, and crush your Samsung/iPhone whatever - show some character will ya?
      Lastly, please stop crying, whatever mystery "system" you'r referning to must have been experimented with with even more dire consequences, but to be sure you will need to provide some details - I can't wait.
      04:24
      I'm thinking..put up an ad for child/elderly care, say couple of hours a day..oh wait,,these positions are all taken by foreigners..cause we're too good to do this s**t.
      Repeat: Whiners nation.
      Take a good look in the mirror.
      Please keep the amusing responses coming.
      - Eran
      PS
      SMS the lady to simply let the dog eat from the garbage, the food there is x10 better than the real garbage they sell as dog food, why take this round about journey + she'll save some money.

      מחק
    2. טוב, ברור לכולם אני מקווה שמדובר בטרול מצוי, אשר במקום להגיב בצורה עניינית בוחר התקפות אישיות.

      ולגבי עצתך מלאת החוכמה, אמי מציע שתנסה בעצמך לפני שאתה ממליץ לאחרים, בוודאי בארה״ב האוכל בפחים יותר בריא מאשר פה...

      מחק
    3. אמי = אני, האייפון (שכן, קניתי בכספי המורווח בעבודה קשה) נוטה לכתוב דברים בעצמו.

      מחק
    4. לכל אלה אשר פירשו את למונח "mental state" כאיזושהי הפרעה או מחלת נפש,
      ואם היה כתוב משהו כזה במקום:
      "being poor is a state of mind"
      או שאולי אף משהו כזה:
      "being happy is a state of mind"
      האם אז הפוסט של Eran היה אולי מיתפרש בצורה אחרת?

      משהו בכיוון של "איזהו עשיר - השמח בחלקו" ביהדות
      או ההתמודדות עם היצר של הלחמוד או הלרצות בדתות המזרח

      יס-מאהן

      מחק
    5. כולם הבינו את הכוונה, אבל חלקינו אינו מסכים שלהיות עני וחסר אמצעים זה תוצאה מחשיבה כזו או אחרת.

      מחק
  5. ממליצה לקרוא את המאמר של אלמוג בהר "אין העניות מן העבירות" אשר מצטט את רבי יהודה בן מוייאל.

    אצטט רק את סוף המאמר, למרות ששווה לקרוא את כולו:

    "... מתוך הפסוק "צדק צדק תרדוף" (דברים ט"ז כ') לומד רבי יהודה: "והעניין שכפל צדק צדק תרדוף שהצדקה שתתן תהיה בדרך צדק ולא בתורת חסד"; הצדקה אינה חסד אותו עושה העשיר, אבל היא גם אינה חסד אליו מתחנן העני, וזהו השינוי התודעתי, אליו מכוון רבי יהודה, שצריכים העניים לעשות."


    http://almogbehar.wordpress.com/2013/05/01/%d7%90%d7%99%d7%9f-%d7%94%d7%a2%d7%a0%d7%99%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%9f-%d7%94%d7%a2%d7%91%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%aa/

    רחל

    השבמחק
  6. לצערי אי אפשר לחנך ללמד לשכנע ולהזיז אנשים רק באמצעות מידע רציונאלי כמו שאתה עושה פה כבר זמן רב ערן. אנשים פשוט לא רוצים לשמוע ולהבין ואני אומר את זה מנסיוני אישי שניסיתי להסביר את הנושא לחברים.

    הנסיון לפנות לרגש הוא לדעתי כיוון נכון מבחינתך.

    אהוד

    השבמחק
    תשובות
    1. בגדול לא זה ולא זה אמורים להוות מבחינתך תחליף לעשייה לשם העשייה.

      לדעתי עדיף לך פחות להתרכז בלנסות "לחנך" אחרים או להפעיל מיני "מניפולציות" רגשיות, אלא יותר להתרכז בעיקר בעשייה, למידה, שיפור עצמי, לקיחת אחריות וכיו"ב, וכך בעקיפין אולי, אבל בכלל לא מחייב, אף לשמש כאיזושהי דוגמא של משהו למישהו.

      יא-מן

      מחק
  7. היא ניגשה אלי וביקשה את הבקבוקים כמובן שהבאנו לה אותם.
    נתנו, נתנו, נתנו. להביא זה אם היא היתה קוראת לכם מהצד השני של הכביש והייתם מביאים. רק אנשים שכותבים ומדברים בלשון רחוב מביאים כפה או סטירת לחי.

    השבמחק
    תשובות
    1. היה זה "רגע של עברית" בפינתו של אבשלום קור. חן חן.

      מחק
  8. Here's a suggestion:
    Drive your kids to the poorest section of the city, then to the wealthiest - ask them where they want to live when they grow up.
    It's a lesson they will carry to their last day. My promise.
    - Eran

    השבמחק
  9. אל תדאגו, אני בטוח שערן עצמו בכה הרבה אחרי הירידה האחרונה במחיר הזהב.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא נראה לי שהוא או כל מי שמחזיק זהב בכה אפילו קצת מהסיבה הפשוטה שרוב מי שמחזיק זהב עושה זאת לטווח ארוך מאוד לצורך פנסיה או ביטוח נגד ירידת ערך המטבע או אירועים קיצוניים בכלכלה.
      מה שקורה עם מחירו בבורסה לסחורות ביוםמיום לא ממש מעניין במיוחד לאור העובדה שמבצעים מניפולציות במחיר שלו ולכן אל דאגה, להפסיד הוא לא יפסיד אם אחת המטרות שהוזכרו לעיל משרתות אותו. 

      מחק